Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

timmermc schreef:Het zijn er twee.
:lol: Goeike.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Hoewel het gekozen zijn en tegenstanders van Putin.

Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Deze oorlog telt enkel maar verliezers. Maar ik denk wel dat we waren in slaap gewiegt en dat er nu toch weer wat beweegt.

Als wij Oekraïne helpen vooral institutioneel en economisch dan zal dat voor ons ook helpen. Want graan hebben we altijd nodig.
Daarnaast denk ik dat we vooral niet mogen vergeten hoe sterk China is en ik denk dat we nu weten hoe erg moeilijk het is als we zo afhankelijk zijn van een land of regio.

Deze oorlog is onnodig maar ik denk ook een stuk nodig.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

inderdaad, want ook andere grondstoffen zullen we nodig hebben als we minder afhankelijk willen worden van China, Rusland, of zelfs de VS.
Ertsen zoals Lithium, koper, nikkel, paladium, titanium, mangaan, uranium,...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

boonpwnz schreef:Maar ik denk wel dat we waren in slaap gewiegt en dat er nu toch weer wat beweegt.
Inderdaad zelfs de typische nieuwszenders zoals CNN, CNBC, AlJazeera, ... rapporteren nog amper over de oorlog in Oekraine.

Momenteel gaan we echter wel een beslissende fase in vrees ik al neemt dat niet weg dat de oorlog nog jaren kan duren.

Mariupol is volgens mij wel verloren... maar ik betwijfel of Rusland hiermee gaat stoppen als symbolische overwinning (volgens mij gaan ze nog minstens voor het volledige zuiden, zo niet nadien nog terug voor Kiev). In ieder geval gaat Rusland voor een totale verwoesting van het land en in zekere zin is dat wat mij betreft een vorm van genocide.

Als Oekraine in de Donbas regio echter dezelfde resultaten kan boeken als rond Kiev dan vrees ik eigenlijk nog het ergste... en dan weet ik niet of Putin met z'n vinger van de knop kan blijven.

Ik vraag me af hoe het Westen de toekomst ziet met Oekraine... een land dat voor een groot deel bezet (als men er niet in slaagt een nieuwe regering te installeren) is door Rusland en waar vermoedelijk nog lang gevechten zullen blijven uitbreken. Persoonlijk zie ik hier weinig goeds voor de toekomst... we zijn gewoon te laf geweest.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Er zijn analisten die denken dat Oekraine er zelfs zal in slagen om het nu door de Russen bezette gebied te heroveren mogelijk zelfs ook de Krim.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Zelfs indien Rusland erin slaagt het hele gebied in te nemen is dat niet hetzelfde als het behouden. Ook dat zal enorm veel materiaal en manschappen kosten en steeds hoger oplopende bodybags. Merk ook op dat ze het gebied grotendeels kapotgebombardeerd hebben en je er ook niet zoveel aan hebt. Ja, het is een doorgang maar dan wel een hele dure en kwetsbare. Rusland weet ook dat zolang de zogenaamde nazi's nog in Kiev zitten dat ze niet gerust zijn.

Ik denk daarom dat Putin eieren voor zijn geld zal kiezen. De donbas als overwinning thuis verkopen en ondertussen optuigen voor de derde aflevering van het conflict met het doel de regering omver te werpen en te vervangen.

In ieder geval is het toch een probleem voor de heropbouw want hoeveel bedrijven willen hun geld daarin steken als je weet dat de kans aanzienlijk is dat ze over een paar jaar alles weer plat smijten?

De Russen kunnen de tijd ook gebruiken om Putin sneller naar zijn eindbestemming te brengen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Indien hij enkel de Donbass gaat bezetten, gaat de oorlog gewoon door. Ik zie de Oekrainers nu géén land meer afgeven in ruil voor vrede, of zij moeten echt onder de voet gelopen worden.
Ook niet vergeten dat men ook reeds in Kherson tracht om een zogenaamd referendum voor een onafhankelijk republiekje te organiseren. Dit word niet gedaan om het later terug af te geven om enkel de Donbass regio als overwinning te claimen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

on4bam schreef:Er zijn analisten die denken dat Oekraine er zelfs zal in slagen om het nu door de Russen bezette gebied te heroveren mogelijk zelfs ook de Krim.
Dan moet je volgens mij toch een heel roze bril hebben... en nog veel wapensteun vanuit de Westerse wereld (geen idee hoe dat de laatste weken loopt want ik lees meer en meer dat Rusland erin slaagt deze te vernietigen).
Dizzy schreef:Ik denk daarom dat Putin eieren voor zijn geld zal kiezen.
Ik zie in Putin niet iemand die kiest voor "opgeven"... nog liever het land totaal verwoesten, hoe brutaler hoe beter.
Dizzy schreef:de derde aflevering van het conflict met het doel de regering omver te werpen en te vervangen.
Dat lijkt me de grootste uitdaging... hoe kunnen we aflevering 3 vermijden in de toekomst (als het al niet stopt bij afl. 2).
Dizzy schreef:In ieder geval is het toch een probleem voor de heropbouw want hoeveel bedrijven willen hun geld daarin steken als je weet dat de kans aanzienlijk is dat ze over een paar jaar alles weer plat smijten?
Onderhandeling starten kortelings over een soladiriteistfonds dat op zich al nood heeft aan 930 miljard euro (en die centen gaan uit het Westen komen, niet uit Rusland).
Med schreef:Ook niet vergeten dat men ook reeds in Kherson tracht om een zogenaamd referendum voor een onafhankelijk republiekje te organiseren.
Referendum ??? Ik las dat er reeds een Russisch gezinde macht geinstalleerd was en de roebel de nieuwe munt was geworden.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

DarkV schreef:Dan moet je volgens mij toch een heel roze bril hebben... en nog veel wapensteun vanuit de Westerse wereld (geen idee hoe dat de laatste weken loopt want ik lees meer en meer dat Rusland erin slaagt deze te vernietigen).
Dat zal later blijken natuurlijk. Feit blijft dat de fighting power van de Oekraïners wel bijzonder is. Zelfs in Mariupol weigeren ze zich blijkbaar over te geven in een uitzichtloze situatie. Met de aangekondigde (en geheime) aanvoer van extra materiaal, ook vliegtuigen, heli's en luchtafweer, zouden ze wel eens een tweede adem kunnen vinden.
De vraag blijft dan, hoe lang blijft het duren en blijft de Navo aan de zijlijn.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

DarkV schreef:
Referendum ??? Ik las dat er reeds een Russisch gezinde macht geinstalleerd was en de roebel de nieuwe munt was geworden.
Inderdaad, maar dat referendum moet dan de russen "legitimiteit" geven om hen "te beschermen", vooral voor het thuisfront. Met achteraf "verkiezingen" die de huidge machthebbers in het zadel houd. Voor het thuisfront zal dat referendum als echt lijken.

"Kijk, zie je wel dat we hen moesten gaan beschermen tegen die nazi-oekrainers? Ze willen zelfs niet meer bij Oekraine horen. Dan kunnen we niet anders dan hen ook te erkennen en militair te beschermen..."
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Inderdaad, en de Poetin fans gaan dan de bandietenrepubliekjes ook als "Volksrepubliek" betitelen.
Vergeet niet dat ze eerst de verkozen burgemeesters ontvoerd hebben, en wellicht vermoord, zoveel legitimiteit hebben die bandieten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Dizzy schreef:
Ik denk daarom dat Putin eieren voor zijn geld zal kiezen. De donbas als overwinning thuis verkopen en ondertussen optuigen voor de derde aflevering van het conflict met het doel de regering omver te werpen en te vervangen.

Hij zit in ieder geval in tijdsnood. In de min of meer nog neutrale zakenkrant (voor zover Russische media nog neutraal kunnen zijn) Kommersant stond gisteren dat het land tegen het eind van het tweede kwartaal (dus voor juni) zo goed als door zijn financiële reserves zou zitten.

Maar geen nood, het ministerie van onderwijs heeft net beslist dat in alle scholen voortaan weer het nationale volkslied zal weerklinken bij het begin van de lessen. Kwestie van de jeugd nog wat extra vaderlandsliefde in te pompen.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

on4bam schreef: Feit blijft dat de fighting power van de Oekraïners wel bijzonder is. Zelfs in Mariupol weigeren ze zich blijkbaar over te geven in een uitzichtloze situatie. Met de aangekondigde (en geheime) aanvoer van extra materiaal, ook vliegtuigen, heli's en luchtafweer, zouden ze wel eens een tweede adem kunnen vinden.
De vraag blijft dan, hoe lang blijft het duren en blijft de Navo aan de zijlijn.
Die wapens gaan echt niet meer tot in Mariupol geraken omdat er een volledige omsingeling is.
2é ultimatum zou nu ongeveer moeten aflopen maar ik vrees dat er zich niemand gaat overgeven omdat ze goed genoeg weten wat hun lot gaat zijn.
Ook zitten er vele burgers in die fabriek omdat al het overige kapot geschoten is, onder die burgers blijkbaar veel familie en kinderen van Azov strijders.
Dus ja... overgeven? ik denk het niet.
Wel heel erg wat er staat te gebeuren want Rusland gebruikt nu reeds zware 'bunker buster' bommen om door het vele beton en staal te geraken.


Dus ik vrees dat Mariupol nu snel zal vallen en dan zal de grondoorlog zich verder ontplooien.
Vraag is dan tot waar Poetin wil gaan om een overwinning te kunnen claimen.
Al denk ik niet dat hij lang gaat kunnen 'genieten' ,als dit een lang conflict gaat worden dan gaat hem dit zuur opbreken.
Nu heeft hij gemeld dat de sancties totaal hun doel hebben gemist en dat ze enkele Europeanen raken, ben er bijna zeker van dat het net andersom is als dergelijke commentaar van een Rus komt.
Alles dreigt nu immers stil te vallen wegens gebrek aan onderdelen.

Hopelijk blijft het nog een tijdje regenen daar in het zuiden. :-)

Engeland gaat nu Stormers leveren aan Ukraine, dit zijn snelle en lichte (CVRT) luchtverdedigingstanks.
De Stormer kan goed van pas komen als het meer open terrein gevechten gaan worden.

Meer info omtrent dit wapen:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

DarkV schreef:
Dizzy schreef:Ik denk daarom dat Putin eieren voor zijn geld zal kiezen.
Ik zie in Putin niet iemand die kiest voor "opgeven"... nog liever het land totaal verwoesten, hoe brutaler hoe beter.
Je hebt me niet goed begrepen. Het is ook geen opgeven want dat zal hij inderdaad niet snel doen. Het is gewoon even consolideren wat hij heeft om nadien verder door te zetten. Iets heel anders dan opgeven dus.

Dat is ook de reden waarom Oekraïne niet meer toegeeflijk kan en zal zijn, we hebben dat liedje al eens gehoord. Toen was zijn woord niets waard, waarom hem dan nu geloven? Oekraïne heeft maar 1 optie en dat is vechten, zonder dat worden ze toch aan de kant geschoven en worden ze slaven van Rusland.

Het is eigenlijk een bizar schouwspel van wie het het langst zal uithouden. Rusland moet het blijven betalen en zal ook intern steeds meer druk ondervinden door de gevolgen van de oorlog zowel in dode soldaten als in de economische gevolgen. Oekraïne hangt af van buitenlandse hulp maar ook hun resources zijn niet oneindig. Door de aard van het conflict en guerrilla-oorlog kunnen ze wel heel lang enorm vervelend blijven. Putin sprak over muggen maar dat is eigenlijk op dat vlak een goede vergelijking, ondanks al onze tech en geld hebben we die muggen ook nooit klein gekregen :lol:

Het Westen zal Oekraïne inderdaad wel steunen financieel maar puur economische investeringen door privébedrijven zie ik toch minder snel gebeuren door het grote risico. Welke banken gaan dat ook ondersteunen?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Toegekomen in Yerevan... Het wordt er alleen maar erger op. Alle goedkope verblijfplaatsen zitten vol met Russen (IT'ers met vriendinnen voornamelijk), moeilijk om dus mede toeristen te vinden zoals een echte backpacker :roll:

De gesprekken met die dan Engels kunnen zijn wel vriendelijk, maar ze zijn zo verlegen door de situatie omdat ze enerzijds Poetin niet steunen maar het Westen ook hypocriet vinden (inzake oorlogen starten) maar beseffen dit niet te mogen vertellen want het zijn zij die nu "vluchten". Diep vanbinnen voel ik eerder kwaadheid over de westerse sancties dan kwaadheid tegenover hun leider. Maar ze zijn zéér voorzichtig in hun uitspraken... En willen alleen verder werken zoals voorheen en dat gaat nu niet meer... Vandaar de vlucht.

Volgende week Vilnius! Dat zal wel anders zijn :wink:
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Dizzy schreef:Dat is ook de reden waarom Oekraïne niet meer toegeeflijk kan en zal zijn, we hebben dat liedje al eens gehoord. Toen was zijn woord niets waard, waarom hem dan nu geloven? Oekraïne heeft maar 1 optie en dat is vechten, zonder dat worden ze toch aan de kant geschoven en worden ze slaven van Rusland.
Ik denk er ook zo over.
We kunnen maar hopen dat de Russische bevolking zich laat horen, ik lees nu dat veel moeders van soldaten van de Moskva zich beginnen te roeren omdat ze niets mogen weten over hun kind. Uitleg is dat het 'top secret' is.
Benieuwd hoelang die vlieger nog zal opgaan, blijkbaar gaan we immers richting 21.000 gesneuvelde Russen.
Wat als duizenden moeders met portretten van hun zonen voor het Kremlin gaan postvatten, gaan ze die dan ook arresteren?
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Het is moeilijk om te voorspellen hoe de strijd verder zal verlopen,het Russisch leger heeft immers een nieuwe leiding nu,nog even afwachten en we gaan zien hoe die het ervan af brengt,heb gelezen dar Rusland een probleem zou hebben met de kwaliteit v/d leiding gevende in het leger,de meeste daarvan zijn er gekomen in een vriendendienst van Vladimir Putin,en niet omdat ze goed waren,Syrie /Aleppo en Tjetsenie zouden slechte voorbeelden zijn,omdat daar de tegenstand niet over de middelen beschikte die Oekraine nu heeft.

Ik voorspel dat men binnen enige tijd niets meer zal horen over wapenleveringen dit om de landingen te beschermen.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

"End of this war will be decided on battlefield, not at negotiating table"
(This was stated by the Minister for Foreign Affairs of Ukraine Dmytro Kuleba in an interview with France24)

https://m.censor.net/en/news/3335259/en ... ble_kuleba

Tot zover de hoop op een snel einde..
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Petrikske schreef:Wat als duizenden moeders met portretten van hun zonen voor het Kremlin gaan postvatten, gaan ze die dan ook arresteren?
Inderdaad... kijk maar hoe men de protesten in Wit-Rusland heeft neergeslagen !
fluppie schreef:Het is moeilijk om te voorspellen hoe de strijd verder zal verlopen,het Russisch leger heeft immers een nieuwe leiding nu,nog even afwachten en we gaan zien hoe die het ervan af brengt,heb gelezen dar Rusland een probleem zou hebben met de kwaliteit v/d leiding gevende in het leger
Ik vrees dat die enkel brutaler zal zijn vanwege de druk van Putin...
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

DarkV schreef:
Petrikske schreef:Wat als duizenden moeders met portretten van hun zonen voor het Kremlin gaan postvatten, gaan ze die dan ook arresteren?
Inderdaad... kijk maar hoe men de protesten in Wit-Rusland heeft neergeslagen !
In levende lijve meegemaakt ginder, 'gevangenis' vrachtwagen stopt op 10m van me waar ik aan het wandelen was op het voetpad, 5-8 spierbundels in 't zwart met bivakmuts, zonder enige markeringen stappen al lopend uit richting een groepje jongeren... IEDEREEN, zonder uitzondering, begon te lopen.
Daarnaast de moeder van een Wit-Russische vriendin van mijn vriendin werd gewoon uit het niets opgepakt op straat met haar boodschappen, en vloog een 10-tal dagen in de gevangenis, onder vermoeden, zonder enige bewijzen dat ze had meegedaan met betogingen, wat nooit gebeurd is.
Idem met dan wel een Wit-Russische vriendin van m'n vriendin, die in Spanje woont, haar moeder werd opgepakt omdat haar dochter aan de Wit-Russische ambassade in Madrid was geïdentificeerd als betoogster...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Wat een horrorverhaal Ken.
Maar ik vraag me af of ze daadwerkelijk de ballen gaan hebben om moedertjes met foto's te arresteren terwijl er *tig smartphones aan het filmen zijn.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

bollegijs schreef:Diep vanbinnen voel ik eerder kwaadheid over de westerse sancties dan kwaadheid tegenover hun leider.
Dus meer kwaad omdat zij hun (luxe)leventje voorlopig on hold moeten zetten, dan omwille van de massamoorden begaan door hun eigen staatsleider.
Maar als zij hun leventje verder hadden kunnen zetten, zouden ze Putin nog dankbaar zijn, want dankzij Putin hebben zij werk, en die massamoorden konden hen niets schelen...

Zegt eigenlijk genoeg hé.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Petrikske schreef:Wat een horrorverhaal Ken.
Maar ik vraag me af of ze daadwerkelijk de ballen gaan hebben om moedertjes met foto's te arresteren terwijl er *tig smartphones aan het filmen zijn.
Ja...

Ik volg al een tijdje Olaf Koens op twitter. Dat is een beetje de NL Rudy Vranx.
Daarop zag ik onder andere een oma (zeker 80+) gearresteerd worden terwijl het plein vol stond en iedereen er op stond te kijken en te filmen. Het misdrijf? Met een beschreven bord op een openbaar plein staan. Die playmobillekes verschuilen zich achter hun masker en bevelen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Vandaag staat er een artikel in de Standaard over moeders van zonen die op de Mosqva zaten.
Die maken zich kwaad dat er geen nieuws is van hun vermiste zonen.
Slechts een 200 tal liggen in de ziekenhuizen, van de 500+ die erop zaten, tel dat bij diegene in de video van overlevenden, dan heb je er dus een heel pak die dood zijn.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220419_94728172 (betalend artikel)
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

cadsite schreef:Daarop zag ik onder andere een oma (zeker 80+) gearresteerd worden terwijl het plein vol stond en iedereen er op stond te kijken en te filmen. Het misdrijf? Met een beschreven bord op een openbaar plein staan. Die playmobillekes verschuilen zich achter hun masker en bevelen.
En wat stond er op het bord?
Als daar NO WAR op stond heb je prijs natuurlijk.
Je moet ze gewoon pakken op hun eigen regels.
Dus ze moeten dan een regel uitvaardigen in de trant van "het is verboden om te exposeren met familiefoto's" of zoiets.
Wat compleet absurd is, al kan je in het Rusland van vandaag alles verwachten natuurlijk.

Wat ook belangrijk is dat is de kracht van 'het getal' ,enkelingen doen verdwijnen is peanuts, 'een massa' kan je moeilijk verbergen. ;-)

Ik zie ondertussen al meer dan 750.000 volgers op het Telegramkanaal waarin de lijken en paspoorten van dode Russen worden getoond.
Het officiele Zelensky kanaal heeft 'maar' 1,3 miljoen subscribers.
Vergeleken met andere kanalen is dat 'lijkenkanaal' best wel populair aan het worden precies.
Laatst gewijzigd door Petrikske op 19 apr 2022, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Petrikske schreef:Als daar NO WAR op stond heb je prijs natuurlijk.
In Rusland pakken ze zelfs mensen op die met een onbeschreven wit bord op straat komen.
Dan wordt het wel erg moeilijk, natuurlijk.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Med schreef: Zegt eigenlijk genoeg hé.
Klopt, haal dit aan en ze zeggen: What about America (wars)?

"We don't like Putin, but what can we do?"

Het grootste deel van de wereld bekijkt het zo vrees ik... (India, China, Dubai, Turkije, ...)
Laatst gewijzigd door bollegijs op 19 apr 2022, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

boulder schreef:In Rusland pakken ze zelfs mensen op die met een onbeschreven wit bord op straat komen.
Dan wordt het wel erg moeilijk, natuurlijk.
"Dat'' was een enkeling. Zet daar *tig duizend mensen met een blanco A4 en wat gaan ze dan doen?

Aangaande die Russische IT'ers, waarom zijn ze Rusland ontvlucht?
A: omdat ze vreesden opgeroepen te worden bij een mobilisatie.
B: die weten ondertussen donders goed hoe goed het is in het Westen en willen niets liever dan werken zodat ze een normaal 'Westers' leven kunnen leiden.
Dat ze euhm... 'verlegen' of is het misschien 'schaamte' voelen is ook te begrijpen natuurlijk.
Binnen de kortste tijd kan het Russische leger immers aankloppen bij mama en papa om te vragen waar hun zoon is.

Verder gaan we de komende dagen/weken zien hoe de oorlog verder zal verlopen nu deze in een nieuwe fase lijkt te komen.
Van de stadsoorlog gaan we immers opnieuw naar een oorlog die zal gevoerd moeten worden in meer open terrein.
Zou best wel eens kunnen dat het moderne Westerse wapentuig daar meer tot z'n recht zal komen.
Bedenk verder ook dat deze manier van oorlogsvoering zal leiding tot een grotere spreiding van troepen en materieel, dus een overtal van troepen/materiaal zal uberhaupt niet leiden tot gegarandeerd succes.
Net weer een goed informatief interview gezien met Gen. Petreus.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Dat heb je gezien in Wit rusland. Een half jaar met duizenden betogen, maar resultaat nada.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

boonpwnz schreef:Deze oorlog telt enkel maar verliezers.
Behalve China dan. Rusland is een nieuwe afzetmarkt voor Chinese overprijsde brol en namaak die het aan het westen niet kan slijten. En terwijl spotgoedkoop olie en gas afnemen :P
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Petrikske schreef:Wat een horrorverhaal Ken.
Maar ik vraag me af of ze daadwerkelijk de ballen gaan hebben om moedertjes met foto's te arresteren terwijl er *tig smartphones aan het filmen zijn.
Jup, met de matrakken 'raak' zwaaien doen ze ginder maar al te graag. Ze zouden beter eens naar België komen met die matrakken, en dan specifiek in bepaalde steden die het nodig hebben... Zonder namen te noemen. :evil: :twisted:

Die moedertjes/babushkas natuurlijk niet omdat die ondanks hun zonen gestorven zijn nog steeds zwaar pro-russisch-gebrainwashed zijn éh... De moeder van m'n vriendin bv. is dat ook gedeeltelijk maar toch ferm aan het bijdraaien omdat m'n vriendin haar telkens weer wat wakker maakt met echte nieuwsfeiten :bang:
Die was dus echt overtuigd dat Oekraïene vol met nazis was... :bang:

Een hele populatie gaan overtuigen dat hun president een slechterik is terwijl ze tegelijkertijd op tv zeggen van niet... De populatie ginder is dan op enkelen die het door hebben of zich er niet door laten beïnvloeden, voornamelijk brainwashed, zonder meer. De enige manier om ze wakker te krijgen is van die dictator van z'n troon te stoten.

Vorig jaar ben ik met de auto naar Wit-Rusland geweest om dan met m'n vriendin terug te komen, het contrast was toch redelijk groot, een Tesla ziet men daar niet vaak, en nog minder een Belgische. Vooral als je dan je auto oplaad aan een publieke laadpaal naast een hotel vol met Oosterse vluchtelingen die enkele dagen nadien illegaal de grens gingen trachten over te steken. Om dan aan de koop toe nog eens op te merken dat je gevolgd wordt door wellicht KGB pionnen (3 x opgemerkt dat éénzelfde VW Polo break me op redelijke afstand in de gaten hield de eerste 3 dagen toen ik de baan op ging). De laadpaalinfrastructuur is dan wel super tegenover België, veel meer locaties.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ik las zonet dat Oekraïne vliegtuigen zou hebben ontvangen ?
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Ja ik lees het ook.
Bericht komt van de US maar ze zijn wel een beetje vaag.
'We hebben vliegtuigen verstuurd in delen' ,zou trouwens gaan om Migs dus die kunnen onmiddelijk ingezet worden.
Oh wat zal Poetin blij worden van dit bericht, morgen weer een zoveelste dreigbericht waarschijnlijk.

https://www.google.com/amp/s/www.barron ... 1650400507
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Med schreef: ...want dankzij Putin hebben zij werk, en die massamoorden konden hen niets schelen...
Voor zo lang het nog duurt hé.

De burgemeester van Moskou verwacht dat de stad honderdduizenden banen kwijtraakt als gevolg van het vertrek van westerse bedrijven, die hun activiteiten opschorten of helemaal beëindigen vanwege de oorlog in Oekraïne.

"Onze schatting is dat ongeveer 200.000 mensen het risico lopen hun baan te verliezen", schrijft burgemeester Sergei Sobyanin in een officiële blogpost.


https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nie ... i=BB13ppTU
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Petrikske schreef:Ja ik lees het ook.
Bericht komt van de US maar ze zijn wel een beetje vaag.
'We hebben vliegtuigen verstuurd in delen' ,zou trouwens gaan om Migs dus die kunnen onmiddelijk ingezet worden.
Lijkt mij iets voor de Zweden :wink:
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

phil48 schreef:
Med schreef: ...want dankzij Putin hebben zij werk, en die massamoorden konden hen niets schelen...
Voor zo lang het nog duurt hé.

De burgemeester van Moskou verwacht dat de stad honderdduizenden banen kwijtraakt als gevolg van het vertrek van westerse bedrijven, die hun activiteiten opschorten of helemaal beëindigen vanwege de oorlog in Oekraïne.

"Onze schatting is dat ongeveer 200.000 mensen het risico lopen hun baan te verliezen", schrijft burgemeester Sergei Sobyanin in een officiële blogpost.


https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nie ... i=BB13ppTU
Omwille van de sancties, die inderdaad ook de burgers treffen. Maar hetgeen ik daar schreef zou de situatie zijn indien de burgers niets zouden merken van de sancties.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De onvrede bij de gewone Rus zal inderdaad enkel toenemen. Velen verliezen hun werk en dus inkomen, anderen hebben last van de sancties via verminderd aanbod, weer anderen verliezen familieleden die tegen een habbekrats kanonnenvlees moeten gaan spelen voor een speciale operatie. Uiteraard probeert men dit onder controle te houden maar dat is enkel mogelijk als het aantal niet te hoog wordt en niet aanhoudt.

Dat veel Russen de propaganda geloven zal wel kloppen maar er zijn er ook genoeg die maar al te best weten dat het verzinsels zijn. Uiteraard is het gemakkelijker om gewoon te geloven wat het meest praktisch uitkomt. Met een ander idee breng je enkel jezelf in ernstige problemen, waarom zou je dat doen tenzij je geen uitweg meer hebt?

En brainwashing heb je hier ook, zo bijzonder is dat dus niet. Hoeveel Vlamingen zijn er die werkelijk denken dat Walen luie nietsnutten zijn? Hoeveel zijn er die werkelijk denken dat vreemdelingen minderwaardig zijn? Hoeveel heb je er die denken dat er geknoeid wordt met de vaccins? Hoeveel 5G-strijders zitten er hier? Hoeveel mensen geloven in homeopatisch verdunt water? En dan heb je nog reclame, de puurste vorm van propaganda want we zijn het waard.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

boulder schreef:Lijkt mij iets voor de Zweden :wink:
Dat ze het maar in het ongewisse laten, je weet nooit met die vinger boven de rode knop.
Ik gok erop dat Polen nu wat vliegtuigen 'armer' is geworden.
Heb wel de vrees dat het andere beloofde zware materiaal te laat gaat arriveren.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220420_92535586
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Med schreef:
De burgemeester van Moskou verwacht dat de stad honderdduizenden banen kwijtraakt als gevolg van het vertrek van westerse bedrijven, die hun activiteiten opschorten of helemaal beëindigen vanwege de oorlog in Oekraïne.
Dat zal hij wel zo niet gezegd hebben ; eerder "speciale militaire operatie' en géén oorlog. Of hij was zijn baan en zijn vrijheid meteen kwijt.
Of begint men het op te geven in Rusland om die illusie in stand te houden ?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”