Einde Groene stroom contract Engie op 1/5 van de Groepsaankoop Provincie W-VL

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

conehead schreef:Ik heb vandaag ook een bericht van mega ontvangen met de boodschap dat mijn contract op 1/6 vervalt en ik dan op een variabel contract val. Zal er alvast niet blijven want de simulatie is vrij duur, Luminus komt er hier als voordeligste uit.
Luminus voordelig ? Dan moet je dringend DATS24 eens bekijken - scheelt nog een heel pak !
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

https://www.70gigawatt.com/checktarieven
Heb je deze al bekeken? Rudimentair, maar wel met een goede uitleg van de bijhorende prijsberekening
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

@pfuhu
Ter info
bv.
https://cdn.eneco.be/downloads/nl/gener ... R_FLEX.pdf
formule energiecomponent blijft in principe dezelfde tijdens de duur van het contract**, Belpex_rlp waarde wordt 3maandelijks aangepast op basis van info Synergrid
bv. berekening op basis van 209,9232 €/MWh (Q1/222) geeft 25,52 c€/KWh bij een enkelvoudige meter
uiteraard dienen daarnaast ook de andere kosten nettarieven distributie, belastingen, heffingen en toeslagen in rekening te worden gebracht
** zie tekst tariefkaart onderaan voor mogelijke "aanpassingen" aan de formule

indexatieinfo
https://eneco.be/nl/elektriciteit-gas/i ... 09ff775d89
&
https://cdn.eneco.be/downloads/nl/b2c/a ... s-elek.pdf
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Geen idee hoe het in WVL zit, maar in OVL is de groepsaankoop dit keer echt misdadig slecht !!!
Ze kregen maar één aanbieding en hebben die klakkeloos aanvaard, zonder verder te kijken. Op basis van hun gezag en vertrouwen van de klanten zullen velen zich laten beetnemen.

De leverancier is Mega geworden en die is voldoende in het nieuws geweest met slechte publiciteit, te hoge voorschotten etc... Volgens mij duidt dit gedrag er overigens ook op dat ze in slechte papieren zitten.
De vorige groepsaankoop-winnaar ging in december ook al failliet. Eigen aan de druk van groepsaankoop om de goedkoopste te zijn, uiteraard en dus neem je als je daarop ingaat een inherent risico.

Maar vooral de prijs !!!
Aanbod = ongeveer 32.50 eurocent per kWh voor enkelvoudige meter
Terwijl ik net een contract heb ondertekend aan 18.90 Eurocent voor diezelfde enkelvoudige meter, maar dan van een leverancier die slim genoeg was om deze keer geen bod in te steken.

Geen idee hoe het in WVL zit, maar ... KIJK GOED UIT JE DOPPEN !
Laatst gewijzigd door Digicafé op 13 apr 2022, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

18.90 all in of naakte stroomprijs? Variabel of vast?
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Er zijn momenteel geen contracten met vaste prijs op de markt.
De vergelijking gaat op tussen de zuivere energieprijs - de heffingen e.d. zijn bij elke leverancier dezelfde.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dat aanbod van Mega is dus ook variabel en betreft slechts de naakte energieprijs (excl. kosten)?
Dat brengt de afnameprijs all in dan op een 50 c€/kwh (indien 21% BTW) :eek:
Laatst gewijzigd door ivob op 13 apr 2022, 14:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Klopt, maar het enige dat je moet/mag vergelijken is wat jij de naakte energieprijs noemt...
en dan is 32.5 vs. 18.9 wel duidelijk hé ...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ja. Inderdaad.
Heb zelf altijd een vast contract met all in prijs gehad dus was me niet al te duidelijk (vooral omdat die 32.5 c€/kWh me dan heel hoog leek en die
18.9 c€/kWh dan weer aan de lage kant). Maar is me nu duidelijk. :thumbs:

Overigens vind ik de gelijke kosten bepalen op basis van de tariefkaarten van de e-leveranciers niet zo'n eenvoudige zaak. Wanneer je de laatst beschikbare tariefkaarten van de leveranciers erbij neemt en je maakt de som kom je nogal eens tot afwijkende totaalwaarden.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Digicafé schreef:Klopt, maar het enige dat je moet/mag vergelijken is wat jij de naakte energieprijs noemt...
en dan is 32.5 vs. 18.9 wel duidelijk hé ...
Veel minder duidelijk dan je denkt.
Als de 18,9 gebaseerd is op een prijsfiche uit Q1, met prijzen van januari dus, dan zou je wel eens voor een stevige verrassing kunnen komen te staan.

Ik beweer niet dat de 32,5 beter is dan de 18,9. Zonder bijkomende gegevens kan je dat niet beoordelen:
- type prijs (forward of backward)
- herzieningsperiode (maandelijks, kwartaal)

Bij een variabele prijs moet je niet de cijfertjes (32,5 <> 18,9) vergelijken, maar wel de index/formule waarop die prijs gebaseerd is.
Bij een vaste prijs is het vergelijken van cijfertjes (prijs per kWh & abonnementsprijs) wél voldoende.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Uiteraard, dat weet ik ook wel ... de tariefkaarten van beide leveranciers waarover ik het heb zijn geldig in maart 2022 ...
En formule ligt vast eens je tekent, niet de parameters uiteraard, maar wel de wiskundige formule die ze hanteren.
Is overigens verplicht opgenomen op elke tarieffiche.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ik vind het toch belangrijker dat de prijs voor een bepaalde periode vast ligt (alles inbegrepen want dat is uiteindelijk de prijs die je als consument moet betalen) dan tekenen voor een bepaalde formule waar je voordurend alles in het oog moet houden en herberekenen om te weten wat je uiteindelijke factuur zal zijn.
Benieuwd hoeveel consumenten nog echt weten wat ze tekenen en wat het resultaat van hun uiteindelijke totaalfactuur zal zijn.
Ipv dat de energiefactuur voor iedere consument overzichtelijker wordt is het resultaat er alleen maar ingewikkelder op geworden.

Is dat nu zo moeilijk om iedere energieleverancier er wettelijk toe te verplichten een eenvoudige doorzichtige factuur te laten opstellen waarbij kWh x c€ (all in) het uitgangspunt is?
En iedere consument zonder achterstallige betalingen de mogelijkheid te geven zelf de hoogte van zijn voorschotfactuur te laten betalen?
Dan is het ook geen kunst meer om iedere leverancier 1 op 1 met elkaar te vergelijken.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
snarie
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 mar 2003, 19:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

ivob schreef: Is dat nu zo moeilijk om iedere energieleverancier er wettelijk toe te verplichten een eenvoudige doorzichtige factuur te laten opstellen waarbij kWh x c€ (all in) het uitgangspunt is?
Ja, dat is moeilijk. Dat is zoals aan je benzine/diesel tankstation vragen, om voor gans het volgende jaar de benzine/diesel aan een vaste prijs te rekenen. Daarboven moet het tankstation je die prijs garanderen, maar als de prijs ergens anders goedkoper wordt, mag jij vertrekken zonder enige verplichting.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dan is er blijkbaar ook aan de benzinestations het een en ander gewijzigd.
Toen ik daar, tot enkele jaren geleden, nog ging tanken stond daar nog gewoon de prijs in eurocent per liter genoteerd.
En wanneer die me niet aanstond was ik inderdaad vrij om te vertrekken en elders te gaan tanken.
Was makkelijk, gewoon aantal liter maal de dagprijs en klaar. En gewoon de dagprijs van ieder benzinestation met elkaar vergelijken.
Is dat nu met een formule (verschillend van merk tot merk) waarbij je pas na thuiskomst kan berekenen voor hoeveel euro je nu daadwerkelijk getankt hebt?

Mijn energieleverancier garandeert al jaren (en ook nu nog) voor een vaste periode een all in prijs per kWh. Het kan dus wel.
En het is niet eens de duurste afnameprijs. Transparant en helder.
En om een jaarafrekening te maken (bv. bij wijzigend BTW tartief) geeft men gewoon de kWh prijs per periode dat deze prijs telt x kWh en maakt van de deelperiodes de som voor het eindtotaal. Gemakkelijker kan het niet.

Uiteraard hebben sommige leveranciers liever niet dat het doorzichtig is want dan kan de klant in één oogopslag zien wat het verschil bij de concurrentie is. En ze hebben er ook geen voordeel bij dat de klant zelf zijn voorschotfacturen kan bepalen. Lekker makkelijk om de klant bank te laten spelen voor het bedrijf.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

En welke energieleverancier is dat dan? Ik heb niet de volledige draad gelezen, dus sorry als het hier al voorbij is gekomen.
Computer(k)nul
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

ivob schreef:Dan is er blijkbaar ook aan de benzinestations het een en ander gewijzigd.
Mijn energieleverancier garandeert al jaren (en ook nu nog) voor een vaste periode een all in prijs per kWh. Het kan dus wel.
Een wel héél lange uitleg gewoon om uit te leggen hoe een contract met vaste prijs werkt... Dat kennen we allemaal hoor !
Alleen... kun je er zo nu geen afsluiten, géén nieuw en géén verlenging.
Dus als je contractperiode afloopt zal ook jij een koude douche krijgen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Digicafé schreef:Uiteraard, dat weet ik ook wel ... de tariefkaarten van beide leveranciers waarover ik het heb zijn geldig in maart 2022 ...
Dat ze geldig zijn in dezelfde periode is niet relevant.
Wél relevant is welke formule erachter zit en dus of de prijsstijging van Q1 er al mee in zit, of niet.
Ik vermoed dat de "18,9" nog met prijzen uit Q1 werkt, vastgelegd in december.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Digicafé schreef:
ivob schreef:Dan is er blijkbaar ook aan de benzinestations het een en ander gewijzigd.
Mijn energieleverancier garandeert al jaren (en ook nu nog) voor een vaste periode een all in prijs per kWh. Het kan dus wel.
Een wel héél lange uitleg gewoon om uit te leggen hoe een contract met vaste prijs werkt... Dat kennen we allemaal hoor !
Alleen... kun je er zo nu geen afsluiten, géén nieuw en géén verlenging.
Dus als je contractperiode afloopt zal ook jij een koude douche krijgen.
Toch niet.
Benzinestations werken ook niet met vaste prijzen maar met momentprijzen. En toch zijn ze glashelder.
Toch de laatste keer dat ik er nog ging tanken. Moest dat inmiddels gewijzigd zijn hoor ik het graag.
Jij kwam met dat vergelijkend voorbeeld af.
Mij ging het om de transparantie van de prijzen.

Wat betreft je ander doemscenario:
Door de BTW verlaging is mijn kWh prijs nu zelfs lager dan vorig jaar. :banana:
En dan moet die verwarmingspremie van 100 € nog via de elektriciteitsfactuur verrekend worden. Hoger dan mijn totale verbruik tot oktober 2022. :P
Ik overweeg vanaf de volgende tariefwijziging zelfs een dynamisch tarief te nemen zodat ik mijn eigen prijszetting kan bepalen. :beerchug:
Dus met die koude douche zit het voorlopig wel snor.
Je moet je eigen negatieve verwachtingen niet extrapoleren op een ander als je niet weet hoe het er daar aan toe gaat.
Sinna schreef:En welke energieleverancier is dat dan? Ik heb niet de volledige draad gelezen, dus sorry als het hier al voorbij is gekomen.
Ecopower: prijzen geldig tot 1/7/2022 (dan wijzigen alle tarieven ivm capaciteitstarief, toch als de politici de VREG niet op andere gedachten kunnen brengen).
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Beste @ivob,

Ik erger mij dood aan die arrogantie die je hier tentoon spreidt.
Als iemand het niet met je eens is, is dat per definitie omdat hij niet weet hoe het eraan toegaat.
Ik vrees echter voor jou, dat ik dat beter weet dan jijzelf.

Ook een vast tarief-kontrakt - zoals jij er blijkbaar nog een hebt - heeft een einddatum en dan zal je moeten kiezen tussen de formules en de leveranciers die op dat moment aangeboden worden. En op dit moment zijn er enkel variabele contracten op de markt. Hopelijk binnenkort weer wel, maar ik heb er een hard hoofd in.

Hoe 'variabele prijs' dan werkt is inderdaad niet transparant maar ligt wel vast. Het wil absoluut niet zeggen dat de leverancier tegenover jou, de klant zomaar kan doen wat hij wil.

Elke leverancier kiest voor een indexeringsformule (slecht gekozen woord, want eigenlijk is het een prijsaanpassing die de index niet hoeft te volgen). Die formule staat op je contract. Er zijn diverse formules mogelijk, gebaseerd op diverse 'indices' maar die indices op zich ontlopen mekaar nauwelijks.
Eens je je contract ondertekend ligt tot de volgende contracthernieuwing die formule vast, die moet de leverancier blijven volgen.
Maar de parameters die erin staan die worden elk trimester herbekeken en in de formule aangepast. Die berekening geeft dan in een variabel tarief je nieuwe prijs voor het komende trimester.

Als je vast contract afloopt (binnenkort ?) zal je ook zo een variabel plan moeten kiezen en met de huidige toestand liggen de prijzen die je daar voorgeschoteld krijgt sowieso een pak hoger. Ze kunnen per trimester dalen of stijgen.

En ik extrapoleer dus NIET mijn eigen verwachtigen of gedachten, maar baseer me op de realiteit.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

[k erger mij dood aan die arrogantie die je hier tentoon spreidt.
Als iemand het niet met je eens is, is dat per definitie omdat hij niet weet hoe het eraan toegaat.
Ik vrees echter voor jou, dat ik dat beter weet dan jijzelf.
Allez, welkom in de groep. Je bent heus niet alleen. :-D
En beter niet doen want je dood ergeren is nogal definitief en dat slot ben ik al zeker niet waard. Er zijn ergere zaken in het leven om je over op te winden.
Ik ga er idd van uit dat ik het best geplaatst ben om mijn eigen rekening te maken en dat anderen hun eigen keuzes maken maar niet echt weten op basis van welke parameters ik mijn eindafrekening maak.
Ieder zijn keuze en de gevolgen die daar aan verbonden zijn.
En blijkbaar weet ook jij - je eigen woorden hiervoor - beter dan mezelf hoe mijn rekening te maken.
Gelukkig ben ik niet zo vlug bang te maken of onder de indruk van mensen die een ander arrogantie verwijten en gelijktijdig beweren het beter te weten dan die ander. :wink: Beter wat meer met kennis van zaken rekenen dan op café op bierviltjes rekenen. :beerchug:
Wanneer ik het bij het verkeerde eind heb zullen de gevolgen alleen voor mezelf zijn. En ik ben er 99,9 % zeker van - op basis van eigen rekenwerk en geen giswerk van buitenaf - dat mijn eiindafrekening tot oktober 2022 heel voorspelbaar is en vooral positief zal zijn.
Wat er daarna gebeurt zullen we dan wel zien maar een koude douche zal het ook niet zijn. Problemen zijn er immers om opgelost te worden. Niet om je erbij neer te leggen en al helemaal niet om je er over op te winden. En morgen schijnt volgens de lokale solcast de zon weer. Dus nog minder problemen voor wie tijdig voldoende in lokale HE geïnvesteerd heeft; :wave:
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Het gaat me niet om wat je vertelt en over je rekening of wat dan ook ... wel de manier WAAROP je het vertelt.
Lees je eigen berichten eens na en dan de mijne en kijk eens wie hier kleinerend is ...
Als je toch zo graag enkel en alleen je eigen gedachten wil verwoord zien en je eigen mening je heilig is, wat doe je dan eigenlijk op dit forum ?

Gedachten uitwisseling heeft voor jou de betekenis van éénrichtingsverkeer blijkbaar.
Het zij zo ... einde discussie.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”