Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

timmermc schreef:
Hij is helemaal krankjorum.

Poetin hield de traditionele speech in het nieuwe ruimtevaartcentrum in Tsiolkovsky (Amur Oblast) het verre oosten van Rusland. De media heeft slechts een kort fragment eruit weergegeven waarop vooral zijn nobele doelen werden besproken, maar wat hij verder in zijn speech verkondigde was er zeker niet minder belangrijk om en kun je terugvinden met wat opzoekwerk.
Inflatie bedraagt in Rusland momenteel 17 procent (and growing). En de man gaat geld vrijmaken voor vluchten naar de maan. Het schijt dat hij die wil "denazificeren" :bang:
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

ivob schreef: Wel bij de feiten blijven en niet beginnen fantaseren.
Het zou goed zijn dat jij je eigen raad ook eens opvolgt, want ik zie vooral véél fantasie uit uw hoofd komen.

Op het overige, en zeker op persoonlijk vlak, ga ik op uw fantasietjes niet eens reageren aangezien u mij totaal niet kent, en totaal niet weet wat ik precies doe. Enkel wil ik nog zeggen dat ik die Oekrainse vrienden, die ik al meer dan 14 jaar ken, verkies boven egoistisch ingestelde mensen. :beerchug:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Uiteraard is dat je goed recht. Iedereen kiest zijn vrienden zelf. Dat was net een van de punten die ik wou maken.
Daar zijn we het dus al over eens.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

@ivob: Wij gaan Rusland never nooit niet bezetten hé.
Net zoals Rusland gans Europa niet zal aanvallen of willen bezetten want daar hebben ze gewoon de middelen niet voor.
De verdediger is namelijk altijd in het voordeel tegenover de aanvaller want die laatste moet een zwaar overtal hebben aan troepen en materieel om enerzijds een land te verslaan en het anderzijds na de overwinning het ook bezet te kunnen houden.
Met een paar 100.000 soldaten red je het niet.
De focus ligt nu op Oekraine en laten we het daar op houden, hopelijk gaat er geen raket de grens over want dan zou het wel goed fout kunnen gaan.
Er zitten nu reeds duizenden Amerikanen zowat bovenop de grens van Polen met Oekraine.


En elke dag komt er meer en meer wapentuig en ander zwaar materiaal het land binnen.


Ik voel me trouwens helemaal geen expert als je mij al mocht bedoelen, maar ik luister graag naar David Petreaus, en vind zijn argumenten wel steek houden en ook is z'n uitleg duidelijk en verhelderend.
Ook de uitleg van Mart de Kruif (NL) vind ik vaak goed.

We nemen alle info in ons op en proberen een beeld te vormen van hoe dit verder zou kunnen evolueren hé.
We hopen allemaal dat het snel voorbij mag zijn want het land van de vrijheid na corona ziet er momenteel allesbehalve rooskleurig uit.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

phil48 schreef:En de man gaat geld vrijmaken voor vluchten naar de maan. Het schijt dat hij die wil "denazificeren" :bang:
En wellicht inlijven :banana:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Petrikske schrijft ...Zelensky heeft altijd aangegeven te willen praten en zelfs bereid te zijn om toegevingen te willen doen....

Ja, maar veel te laat, de russen hadden toen al lelijk huisgehouden in zijn land...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Het is nooit te laat om aan te geven dat je wil praten en zelfs bereid bent om toegevingen te doen.
Als de andere kant hiervoor niet bereid is dan is dat een teken van slechte wil.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Petrikske schreef:@ivob: Wij gaan Rusland never nooit niet bezetten hé.
Net zoals Rusland gans Europa niet zal aanvallen of willen bezetten want daar hebben ze gewoon de middelen niet voor.
De verdediger is namelijk altijd in het voordeel tegenover de aanvaller want die laatste moet een zwaar overtal hebben aan troepen en materieel om enerzijds een land te verslaan en het anderzijds na de overwinning het ook bezet te kunnen houden.
Met een paar 100.000 soldaten red je het niet.
De focus ligt nu op Oekraine en laten we het daar op houden, hopelijk gaat er geen raket de grens over want dan zou het wel goed fout kunnen gaan.
Er zitten nu reeds duizenden Amerikanen zowat bovenop de grens van Polen met Oekraine.


En elke dag komt er meer en meer wapentuig en ander zwaar materiaal het land binnen.


Ik voel me trouwens helemaal geen expert als je mij al mocht bedoelen, maar ik luister graag naar David Petreaus, en vind zijn argumenten wel steek houden en ook is z'n uitleg duidelijk en verhelderend.
Ook de uitleg van Mart de Kruif (NL) vind ik vaak goed.

We nemen alle info in ons op en proberen een beeld te vormen van hoe dit verder zou kunnen evolueren hé.
We hopen allemaal dat het snel voorbij mag zijn want het land van de vrijheid na corona ziet er momenteel allesbehalve rooskleurig uit.
Daar ben ik het dan weer grotendeels mee eens.
Alleen niet dat we al in de post corona periode verkeren.
Het is niet omdat de focus van de media verschuift dat een ander probleem daarom ophoudt te bestaan. Maar dat is een ander topic. :-D
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Heb je ook helemaal gelijk in. ;-)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Rob de Wijk (Clingendael) zit meermaals ook aan de tafel van Op1/NL, en beweert stellig dat de nato alles behalve een geoliede oorlogsmachine is. Onze prioriteit ligt bijgevolg duidelijk bij de opzet van een meer efficiente defensie strategie in Europa...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Putin zal niet stoppen tot men hem dwingt te stoppen omdat hij ofwel geen kanonnenvlees meer heeft ofwel omdat de eigen bevolking zijn oorlogen beu is en de offers niet meer wil brengen. Het is niet voor niets dat hij liever mensen uit achtergestelde gebieden misbruikt of nazi's inhuurt om te strijden tegen de nazi's. Zonder tegenstand kan hij gewoon gemakkelijker en langer doorgaan. Het zal dus niet leiden tot minder bloedvergieten maar sneller een groter Rusland met alle nadelen vandien. Wie dat niet wil doet beter nu iets ipv te wachten tot mr Putin genoeg heeft of tot je een ontmoeting met Godot hebt.

Hem laten doen werkt niet, dat hebben we ook al ondervonden. Hij gaat gewoon verder en zijn verhaaltje is nog lang niet ten einde. De man gaf zelf aan nog deze week niet bereid te zijn om terug te komen op zijn doelstellingen. Zich aan afspraken houden zit er ook al niet in dus waarom er nieuwe maken als de vorige al snel in de prullenmand liggen?

De keuze Donbass afgeven of laten kapotschieten is ook vals want het is al kapotgeschoten. De verovering zou de volgende stap enkel serieus vergemakkelijken. vergeet ook niet dat de nazi's verjagen de doelstelling was en die zitten volgens Putin nog altijd in Kiev, tot daar de wensdromen dat de man zal stoppen.

Uiteraard is er cynisme in de houding van het westen en laten we Oekraïne het vuile werk opknappen. Anderzijds was de oorlog al gestreden zonder de hulp die ze ongetwijfeld krijgen, zowel materieel als intel.

Ik verwacht dus niet dat Putin zal stoppen. Misschien even een pauze om te hergroeperen maar bij de volgend kans zal hij opnieuw proberen zijn grote droom te verwezenlijken, elk excuus is goed. Het westen zal dus uiteindelijk toch betrokken worden want als hij een navo-lidstaat aanvalt zit het spel op de wagen.

De beste optie was en blijft het Russische volk dat zelf kiest voor vrede en afscheid neemt van hun oorlogszuchtige leider. Dat inzicht is er nog niet dus zullen de sancties nodig blijven.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Dizzy schreef:
De beste optie was en blijft het Russische volk dat zelf kiest voor vrede en afscheid neemt van hun oorlogszuchtige leider. Dat inzicht is er nog niet dus zullen de sancties nodig blijven.
ALsof de russen hun dictator kunnen afzetten
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

wied schreef:Onze reddertjes van 1945 zijn intussen de grootste imperialisten geworden
US bashing is blijkbaar in bij sommigen... wat mij betreft mag je altijd verhuizen naar Rusland als je denkt dat je daar beter af bent (sommigen lijken ook echt dat idee te hebben hier maar hun luxe leventje in alle vrijheid geven ze blijkbaar toch niet op ?).

Het is even hypocriet als de zonen/dochters van de olichargen die hier in alle luxe baden en "boos" zijn omdat ze nu ook wat last krijgen van sancties.
bambipower schreef:Veel van onze grootouders waren fan van hitler... ze nu helden maken
Wat maar aangeeft hoeveel laffaards er toen reeds rondliepen... al kan ik me niet herinneren dat we hier met vlaggetjes hebben staan zwaaien voor de komst van de Duitsers. Voor de overgrote meerderheid was het terreur en geen fijn leven tijdens de bezetting.
Laatst gewijzigd door DarkV op 13 apr 2022, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

wied schreef:Rob de Wijk (Clingendael) zit meermaals ook aan de tafel van Op1/NL, en beweert stellig dat de nato alles behalve een geoliede oorlogsmachine is. Onze prioriteit ligt bijgevolg duidelijk bij de opzet van een meer efficiente defensie strategie in Europa...
Ik kijk ook vaak naar Op1, Nieuwsuur etc..
Op dit ogenblik heeft Europa op militair gebied inderdaad niets te vertellen.
Maar als iedereen zich aan de 2% regel houd en alle landen overleggen en beslissen wie voor wat zal instaan dan kunnen we een leger op de been brengen sterker dan Rusland.
Zal niet snel kunnen dat zal vermoedelijk jaren duren maar als Poetin aan de macht blijft zie ik ons wel in die richting evolueren. Alle landen zijn reeds begonnen met het heropwaarderen van hun legers.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Petrikske schreef:Op dit ogenblik heeft Europa op militair gebied inderdaad niets te vertellen.
Wie zal het zeggen... van Rusland dachten we ook dat het een sterk militair apparaat had :roll:

Ondertussen is wel duidelijk dat het niet veel voorstelt buiten wat brutaliteit.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Hier darkv, een foto van toen de duitsers binnentrokken in antwerpen.

Geen vlagjes door de belgen, maar veel hitlergroeten.

De meerderheid waren een hoop lafaards, die draaiden met degene die de overhand hadden. Na de oorlog, waren ze ineens anti duitsland, begonnen ze verhalen te verzinnen over dat ze bij het verzet zaten. Of zwijgen ze gewoon.

https://ibb.co/cgCTjGD
Laatst gewijzigd door bambipower op 13 apr 2022, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
de koe zegt boe
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

timmermc schreef: Ondanks de handenvol geld kostende oorlog, het verlies aan mensenlevens en de bijtende sancties durft hij verkondigen dat de Russen naar de maan willen. En dat bij een vooropgestelde recessie door de wereldbank van 11.4% dit jaar in Rusland.
Hij heeft dus ofwel een enorm spaarvarken ergens verborgen en gaat aan mass geld uitdelen aan iedere Rus en/of bedrijf, of hij verkeert in een zodanige staat van ontkenning dat hij de werkelijkheid mist. Dat laatste zal wel juister zijn.
Hij kan gewoon niet anders. Amerika en China gaan naar de maan, Rusland zal moeten volgen.
Nadien mogelijk een race naar Mars. The space race is back on!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De meerderheid van de Vlamingen zou ik niet zeggen maar het waren er zeker teveel die collaboreerden. Die zweer hebben we trouwens veel te licht behandeld waardoor er op dit eigenste moment naziaanbidders in het parlement zetelen. Putin zou dus een denazificatie kunnen inroepen om ons te zuiveren :lol:

Rusland is groot en heeft een aanzienlijk leger maar gezien de weerstand die Oekraïne al kan bieden zegt veel over de echte macht. Europa heeft geen grote legers maar leg het bijeen en dan maakt Rusland weinig kans. Het punt is uiteraard dat Rusland met atoombommen kan gooien en dan is alles anders. Dan blijft van geen enkel kamp nog iets over.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

(Google translate..)
⚡️Hoe lang zal de oorlog duren?

Het Pentagon belegt een bijeenkomst van Amerikaanse topwapenfabrikanten om te bespreken of de industrie in staat is Oekraïne te steunen als de oorlog jarenlang voortduurt.
Op de agenda staat de productie van bestaande en de ontwikkeling van nieuwe systemen die van cruciaal belang zijn voor de assistentie van het Ministerie van Defensie van Oekraïne. Volgens een van de bronnen gaan de VS er "van uit dat dit een werk van meerdere jaren zal zijn".
Sinds de invasie heeft het Witte Huis meer dan 1,7 miljard dollar aan veiligheidshulp aan Oekraïne verstrekt, waaronder meer dan 5.000 Javelins en meer dan 1.400 Stingers.
Volgens Global Analysis doen de Verenigde Staten het qua defensiebudget aanzienlijk beter dan Rusland: het is $ 770 tegen $ 150 miljard. De situatie is vergelijkbaar in de militaire en transportluchtvaart, de marine en het actieve personeel. NOCH financieel, NOCH technisch kan de Russische defensie-industrie Washington weerstaan. Daarom zal de oorlog in Oekraïne volgens deskundigen op alle gebieden een ramp zijn voor Poetin.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Natuurlijk is de wapenindustrie in staat welke oorlog dan ook zo lang mogelijk te steunen.
Ze vragen niet liever. Dat is hun core-business.
Als er maar iemand de rekeningen blijft betalen.
De echte vraag is dus wie zolang de rekeningen van deze lucratieve industrie zal willen en kunnen betalen en ten koste van wie.
Dizzy schreef:Rusland is groot en heeft een aanzienlijk leger maar gezien de weerstand die Oekraïne al kan bieden zegt veel over de echte macht. Europa heeft geen grote legers maar leg het bijeen en dan maakt Rusland weinig kans. Het punt is uiteraard dat Rusland met atoombommen kan gooien en dan is alles anders. Dan blijft van geen enkel kamp nog iets over.
Dat zou pas een unicum zijn: Europa dat er in slaagt al zijn individuele legers tot een werkend geheel samen te voegen onder een eengemaakt commando. En politiekers van tig landen - verenigd achter één militaire visie - die daarna al hun kiezers er van kunnen overtuigen dat die legers in het strijdperk moeten treden tegen Rusland.
Er gaat nog veel water (en vooral bloed) door de Dnipro vloeien voor dat een realiteit is.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

ivob schreef: Dat zou pas een unicum zijn: Europa dat er in slaagt al zijn individuele legers .
Te beginnen met belgie
4 ministers van defensie en 60á70% vh budget gaat op aan pensioenen en papierwerk
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Vier ministers van defensie?
En niets mis met een behoorlijk pensioen voor militairen die hun diensttijd ongeschonden zijn doorgekomen.
Ik gun het hen. :-D
In elk geval zullen ze in Rusland en Oekraïne op die post al kunnen besparen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Hier se, zo hard kunnen we rekenen op nato, als het er op aan komt

Het valt al uit elkaar, als le pen de verkiezingen in frankrijk wint

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04/13 ... do-van-de/
de koe zegt boe
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Dat is al eens eerder gebeurd. Tussen 1966 en 2009 was Frankrijk ook geen volwaardig lid van de Nato.
En met de UK/US blijven er nog 2 militaire grootmachten over die geen aanstalten maken om te vertrekken.
En Zweden/Finland die erbij komen, hebben ook een groot conventioneel leger.
En als laatste, Lepen is (nog) geen president, en hopelijk blijft dat zo.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

"extreem" rechts blijft "extreem" rechts, welk mooi blinkend laagje vernis het ook mag krijgen.
Dus ze wil wel de lusten maar niet de lasten, ik hoop dat ze binnen 2 weken ferm in het zand mag bijten al vrees ik wel
de domheid van al het allooi dat ze tot haar kiezers mag rekenen.
Macron moest echt niet persé de vredesonderhandelaar willen uithangen door z'n voortdurende telefoongesprekken met Poetin.
Ben wel content dat Putinlover Le Pen haar ware gelaat nu heeft laten zien.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Wat Rusland met Oekraïense "vluchtelingen" (velen verplicht, o.m. die uit Marieopol) doet...

Volgens het decreet keurt Rusland “gezien de huidige situatie in Oekraïne” de verdeling goed van in totaal 95.739 mensen naar “de grondwettelijke entiteiten van de Russische Federatie”. Aan de lokale overheden wordt gevraagd voor hen “de ontvangst te verzekeren”. Van de meer dan 95.000 mensen worden er 11.398 naar Siberië gestuurd, 7.218 naar het federale district van het Verre Oosten, en 7.023 naar de Noordelijke Kaukasus met gebieden als Tsjetsjenië, Ingoesjetië en Dagestan.

https://www.demorgen.be/nieuws/poetin-s ... ~b0493093/

Intussen daalt de werkgelegenheid aanzienlijk in het land van de agressor.

Russia's economy may lose up to 2 million jobs this year

Until the end of 2022, the number of jobs in the Russian economy may be reduced by 2 million, because of this, the unemployment rate in the country will increase from the current 4.4% to 7.1-7.8%. With a less acute development of events, the indicator will increase to 6.4-6.5%. This forecast was made by the Center for Strategic Research (CSR). In the long term, according to analysts' expectations, structural adjustment may await Russian employment - with a reduction in the number of jobs in the automotive industry, metallurgy and construction, the need for employees will increase in light industry and in the field of IT technologies.

Bron. Kommersant.ru (zakelijke website)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het is inderdaad triestig om te zien hoe ver kortzichtigheid toch gaat. Broodjes bakken met Putin en toch nog zoveel volk achter je krijgen, mensen willen gewoon bedrogen worden. Alle begrip dat men Macron niet geweldig vindt maar als ik moet kiezen tussen een Frankrijk van Macron of dat van Putin dan weet ik het wel. Zoals Zemmour het zei: een Franse Putin is wat we nodig hebben :bang:

Het is duidelijk dat Putin al jaren zijn grote plan aan het voorbereiden is door oa de nato te verzwakken door de landen uit elkaar te spelen via de verkiezing van de oranje clown en de Brexit. Dit maakt de weg voor zijn exploten gemakkelijker. Enkel spijtig voor hem dat zijn eigen leger veel minder presteert dan hij gedacht had. Je kan lachen met de Nato maar Rusland kan het nooit halen tegen zelfs enkel een Europees leger, ze hebben nu al problemen met een dwerg als Oekraïne op militair vlak. Was Rusland militair echt zo sterk dan had hij Kiev ingenomen in maximum een aantal dagen zoals het plan was, dat is compleet mislukt en nu probeert hij nog te pakken wat hij kan krijgen.

Na al de verhalen die langzaam maar zeker doorsijpelen over de methodes in Oekraïne vind ik het verbijsterend dat er hier uberhaupt nog steun voor de Russische kant te vinden is en al zeker niet door zelfverklaarde pacifisten. De excuses voor de aanval werden al weerlegd maar na zoveel nieuwe terreur kan je moeilijk nog enig begrip tonen voor deze barbaarsheden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ondertussen ziet het er voor Mariupol niet echt goed uit... op basis van de berichten lijkt het alsof het gevallen is.

Ik lees echter berichten op Telegram over de kruiser Moskva al is het me niet echt duidelijk wat er aan de hand is (brand op de kruiser ?).
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Het is een wonder dat Mariupol zolang heeft kunnen stand houden zonder voedsel en munitie. (al zou er nog steeds gevochten worden)
De Russische kruiser Moskva is inderdaad geraakt door 2 'Neptune' raketten afgevuurd door een kustbatterij. (lees net dat het schip aan het zinken zou zijn en andere schepen hebben de opdracht gekregen om zich te verplaatsen.)


Blijkbaar hebben veel Russische soldaten geen zin meer om opnieuw te gaan vechten in Oekraine nu ze terug in Rusland zijn en weer voorbereid worden voor fase 2 van de 'speciale militaire operatie'
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Petrikske schreef:Het is een wonder dat Mariupol zolang heeft kunnen stand houden zonder voedsel en munitie. (al zou er nog steeds gevochten worden)
De Russische kruiser Moskva is inderdaad geraakt door 2 'Neptune' raketten afgevuurd door een kustbatterij. (lees net dat het schip aan het zinken zou zijn en andere schepen hebben de opdracht gekregen om zich te verplaatsen.)


Blijkbaar hebben veel Russische soldaten geen zin meer om opnieuw te gaan vechten in Oekraine nu ze terug in Rusland zijn en weer voorbereid worden voor fase 2 van de 'speciale militaire operatie'
Inderdaad een tweede slagschip serieus in de problemen :wink: westerse speeltjes zijn wel niet supersonic , maar wel accuraat .....met wat hulp van naburige AWACSs en spy planes .... :lol: Daarom dat de Wapen aanvoerlijnen nu een target zijn .....het zint Putin niet die bestendige aanvoer 8)

https://news.sky.com/story/ukraine-war- ... k-12589721
Ukraine war: Russia admits Black Sea Fleet flagship is in flames as Ukraine claims missile attack
Russia says the missile cruiser was badly damaged after fire sparked ammunition to detonate, but it did not give details on the cause of the fire.

Thursday 14 April 2022 02:50, UK
Russia has admitted that the flagship of its Black Sea Fleet - the Moskva - was in flames on Thursday, with Ukraine claiming to have hit it with missiles.

Russia's defence ministry said the Moskva missile cruiser had been badly damaged after ammunition on board was blown up by the fire.

In comments reported by Tass news agency, the ministry said: "As a result of a fire on the Moskva missile cruiser, ammunition detonated."

The crew, believed to number around 500, were all saved, they added.

The statement did not say what had caused the initial fire, saying it was under investigation.

Ukrainian officials said the 12,500 tonne ship had been hit by two anti-ship missiles.

There was no evidence provided for this, but Odesa's governor Maksim Marchenko said on Telegram: "It has been confirmed that the missile cruiser Moscow today went exactly where it was sent by our border guards on Snake Island!
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Matt555 schreef:
Petrikske schreef:Het is een wonder dat Mariupol zolang heeft kunnen stand houden zonder voedsel en munitie. (al zou er nog steeds gevochten worden)
De Russische kruiser Moskva is inderdaad geraakt door 2 'Neptune' raketten afgevuurd door een kustbatterij. (lees net dat het schip aan het zinken zou zijn en andere schepen hebben de opdracht gekregen om zich te verplaatsen.)
Wel wel, dit had ik nooit verwacht. Dat de Russen ook nog eens de bodem van de Zwarte Zee willen veroveren. :beerchug:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Hij is niet gezonken. Hij doet een speciale militaire operatie op de zeebodem :wink:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Matt555 schreef:Ukrainian officials said the 12,500 tonne ship had been hit by two anti-ship missiles.
Als je leest over de Moskva zou dit een hypermodern schip zijn op gebied van luchafweer en anti-schips raketten... of is dit de zoveelste overschatting van het Russische militaire apparaat ?

Ik zou er alvast nog een raket aan spenderen... dat het ding zeker richting de bodem gaat :twisted:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Het is een kruiser uit de Slavaklasse wat een goedkopere versie is van de nucleaire Kirovklasse, 
Ze werden trouwens op een werf in Oekraïne gebouwd (Moskva MY 1983) en zijn inmiddels al (bijna) veertig jaar oud.
Er werden - door aanhoudende financiële problemen - ook nooit zoveel gebouwd als in de jaren zeventig van vorige eeuw gepland.
Financiële problemen zijn ook een van de oorzaken dat de bemanningen niet terdege op niveau getraind zijn en de schepen niet altijd up to date zijn uitgerust en al meer aan de kant hebben gelegen voor onderhoud dan dat ze effectief inzetbaar waren tegen een evenwaardige tegenstander.
Het groot aantal bemanningsleden wijst er ook op dat de technische apparatuur aan boord niet de meest geavanceerde is.

In Syrië had het dan ook zijn nut want het leger stond er aan hun kant en de tegenstand kon je nauwelijks een echt leger noemen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

De situatie in Mariupol blijft complex...
In Mariupol, units of the 36th Marine Brigade made complex maneuvers to break through and joined the Azov Bataillon. As a result, Azov received significant reinforcements, the Marines escaped defeat in parts and received additional opportunities — Oleksiy Arestovych
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Die zitten nu in de Azovfactory.
Fabriek zou zo'n 100 voetbalvelden groot zijn en bestaat uit vele ondergrondse tunnels en zalen.
Daar binnen trekken is pure zelfmoord.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

ivob schreef:Financiële problemen zijn ook een van de oorzaken dat de bemanningen niet terdege op niveau getraind zijn en de schepen niet altijd up to date zijn uitgerust en al meer aan de kant hebben gelegen voor onderhoud dan dat ze effectief inzetbaar waren tegen een evenwaardige tegenstander.
Het groot aantal bemanningsleden wijst er ook op dat de technische apparatuur aan boord niet de meest geavanceerde is.

In Syrië had het dan ook zijn nut want het leger stond er aan hun kant en de tegenstand kon je nauwelijks een echt leger noemen.
De vraag begint zich steeds maar meer te openbaren in hoeverre dat ganse militaire apparaat van de Russen nog telt.
Ze hebben wel een schijnbaar onuitputtelijke voorraad aan rollend en varend materiaal, maar een voorheen onbeduidend Oekraïens legertje tegenover hen is verre van kattepis...
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Petrikske schreef:Die zitten nu in de Azovfactory.
Maar door in een fabriek te gaan zitten win je de veldslag in Mariupol ook niet volgens mij. De Russen kunnen toch gewoon rond Mariupol verder trekken richting Odessa... tenzij het verzet vanuit die fabriek komt maar ideaal lijkt me dat ook niet omdat het kan ingesloten worden (wat ook zou gebeurd zijn).
timmermc schreef:De vraag begint zich steeds maar meer te openbaren in hoeverre dat ganse militaire apparaat van de Russen nog telt.
Moderne oorlogsvoering is ook totaal anders... drones en een berg anti-tank raketten is uiterst effectief vandaag de dag.

De methode van de Russen is dan ook gewoon bruut en massaal geweld gebruiken... gewoon op alles schieten en gewoon plat bombarderen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Petrikske schreef:Die zitten nu in de Azovfactory.
Fabriek zou zo'n 100 voetbalvelden groot zijn en bestaat uit vele ondergrondse tunnels en zalen.
Daar binnen trekken is pure zelfmoord.
Waarom zou je daar binnen willen trekken?
Wanneer de vijand zich concentreert op een relatief kleine oppervlakte kan je hem afsluiten en uithongeren (wanneer je zelf genoeg resources en tijd hebt) of om tijd te sparen de boel gewoon platgooien.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

ivob schreef:Waarom zou je daar binnen willen trekken?
Denazificatie.
Poetin zal kost wat kost het extreem rechtse Azov regiment willen uitroeien zodat hij daar mee kan uitpakken.
We weten niet precies hoeveel man er in die fabriek aanwezig is maar zolang de zuivering daar niet gebeurd is zijn de Russen allesbehalve veilig omdat ze zich dan weer blootstellen aan geurillatactieken.
Blijkbaar zijn de Oekrainers daar nogal bedreven in.
Als een hele grote groep soldaten zich heeft kunnen aansluiten bij het Azov regiment dan kan dit er op duiden dat er toch mazen in
het net zitten en mocht dat zo zijn dan zouden munitie/voedsel misschien ook wel tot in die fabriek geraken.
Wie weet hebben ze trouwens nog genoeg spul in die kelders liggen om het nog een tijd uit te houden.

We weten het allemaal niet hé.

Beelden van Azovstal uit 2017
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”