eindafrekening uitgesteld?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Situatie: vroeger vond de jaarafrekening met Infrax hier in de regio altijd eind november plaats. Dit is ook zo gebeurd in 11/2020.

Door aanpassing naar slimme meter, hebben we een nieuwe tussentijdse jaarafrekening gekregen in 03/2021.

Ik verwachtte eerst een jaarafrekening in 11/2021. Dit was in die periode ook zichtbaar op de website van Eneco (met tekst: 'voorschotfactuur wordt aangepast aan de hand van de jaarafrekening die spoedig wordt opgesteld ofzoiets').

Dan verscheen enkele weken later dat de nieuw verwachte jaarafrekening 03/2022 zou worden. Deze maand ook weer de tekst dat de jaarafrekening spoedig zou gaan volgen.

Vandaag opnieuw voorschotfactuur en zie ik op de website staan: Volgende jaarafrekening: 11/2022 (Het tijdstip van de jaarafrekening is afhankelijk van het tijdstip van de meteropname. Dit wordt bepaald door het meteropnamebedrijf, aangesteld door jouw distributienetbeheerder.)
Het wordt dus nog eens 8 maanden uitgesteld.

Nog mensen die al een eeuwigheid geen afrekening meer hebben gekregen?

Ik wil in april sowieso overstappen op een maandelijke afrekening, dus dit lost mogelijk mijn probleem versneld op, maar mij lijkt het niet logisch dat er quasi 20 maanden tussen 2 eindafrekeningen zitten ....
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Bij Eneco zijn ze incapabel en kunnen ze niet om met de slimme meter. Je kan vanaf je een slimme meter hebt niks meer handmatig doorgeven en ze slagen er niet in de cijfers correct te krijgen van (in mijn geval Fluvius). Ik vraag inmiddels al meer dan een maand voor mijn voorschotbedrag te herzien aan de hand van men meterstand en daar slagen ze ook niet in. Wie een oude meter heeft heeft geen problemen.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

pfuhu schreef:Situatie: vroeger vond de jaarafrekening met Infrax hier in de regio altijd eind november plaats. Dit is ook zo gebeurd in 11/2020.


Ik wil in april sowieso overstappen op een maandelijke afrekening, dus dit lost mogelijk mijn probleem versneld op, maar mij lijkt het niet logisch dat er quasi 20 maanden tussen 2 eindafrekeningen zitten ....
Zou dan maar snel gaan aankloppen bij Fod economie.
Gebruikersavatar
frodo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 08 mar 2007, 14:48
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer

Ik weet niet wat er aan de hand is bij Eneco maar is niet normaal. Domiciliëring van voorschot factuur is al 3 maand niet afgehaald. Op mails wordt niet gereageerd en via telefoon geraak je ook niet verder. Normaal volgende maand jaarafrekening,ben eens benieuwd. En inderdaad vanaf februari kan ik mijn meterstanden niet meer ingeven. Zogezegd omdat ik een digitale meter heb maar die heb ik al van augustus.
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:12
Locatie: Blankenberge
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 34 keer

Het is een algemeen probleem bij de facturatie bij alle aanbieders. Ik heb ook een maand langer moeten wachten op mijn eindafrekening bij Engie. Er zijn verschillende problemen die kunnen spelen. Bij mij had het te maken met Engie die geen meterstanden van mijn digitale meter kreeg van Fluvius. Maar het kan ook anders zijn.

Men is overgeschakeld op een nieuw facturatiesysteem tussen energieleveranciers en Fluvius. Hier zijn nog veel problemen mee.

Overschakeling tussen vaste en digitale meters

Herberekeningen door premies en BTW verlagingen waardoor facturatie opnieuw moeten worden geprogrammeerd bij aanbieders

....

Er was iets over in het VTM nieuws recent. Je bent zeker neit alleen.
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Engie slaagt er bij mij nochtans in per dag exact te melden hoeveel het mij gekost heeft. Bij hen ondervind ik dus geen enkel probleem, kan ik men voorschotten bijsturen om op een 0 eindafrekening te komen etc... . Bij Eneco daarentegen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

ToMiKoN schreef:Het is een algemeen probleem bij de facturatie bij alle aanbieders.
Dan toch niet bij alle aanbieders.
Vorig jaar overgestapt van analoge meter naar digitale meter: geen enkel probleem en correcte afrekening.
Nadien nog twee keer een voorschotfactuur op basis van (niet meer van toepassing) prosumententarief.
Via eenvoudige mail voorschotten voor de rest van het jaar op nul laten zetten. Was geen enkel probleem.
Effectieve datum van jaarlijkse digitale meteropname (en afsluiten jaarrekening) was ook eenvoudig te verkrijgen via energieleverancier.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

Mijn laatste factuur van Eneco is van januari, het zal ongetwijfeld wel goed komen maar in deze volatiele markt toch niet zo fijn ...
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:12
Locatie: Blankenberge
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 34 keer

ivob schreef:
ToMiKoN schreef:Het is een algemeen probleem bij de facturatie bij alle aanbieders.
Dan toch niet bij alle aanbieders.
Vorig jaar overgestapt van analoge meter naar digitale meter: geen enkel probleem en correcte afrekening.
Nadien nog twee keer een voorschotfactuur op basis van (niet meer van toepassing) prosumententarief.
Via eenvoudige mail voorschotten voor de rest van het jaar op nul laten zetten. Was geen enkel probleem.
Effectieve datum van jaarlijkse digitale meteropname (en afsluiten jaarrekening) was ook eenvoudig te verkrijgen via energieleverancier.
De migratie van de facturatie systemen tussen Fluvius en de operatoren is iets van deze winter, niet van vorig jaar!

Dit is het bericht van VTM / HLN
https://www.hln.be/vtm-nieuws/duizenden ... ~a318b1df/
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

Op de eind afrekeningen vanaf januari 2021 staat geschatte meterstand wegens problemen bij Fluvius (zie het maar na).
Wanneer men dan daarna overschakelt op een digitale meter en de oude analoge is lager dan de geschatte.
In heel de achterstal is er maar een schuldige namelijk Fluvius.
Communicatie Fluvius is zeo zero.
Mijn eigen meterstanden kloppen als een bus, leveranciers wissels zonder problemen wel nog analoge meters.
En al mijn meterstanden altijd via mail en foto's overgemaakt.
Of bovenstaande een normale werkwijze is, denk het niet.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ik neem aan dat je januari 2022 bedoeld, want op men afrekening van vorig jaar stonden de correcte waarden, geen schatting. Die van dit jaar volgt maar in juli (maar gezien ik men verbruik dagelijks in de app kan opvolgen zou het me sterk verbazen moest die niet correct zijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

ToMiKoN schreef: De migratie van de facturatie systemen tussen Fluvius en de operatoren is iets van deze winter, niet van vorig jaar!
Ok, vandaar de verwarring bij mij. De laatste winter begon hier eind vorig jaar. :-D
Mijn laatste eindafrekening is idd van vorig jaar.
En sinds januari van dit jaar ontvang ik geen tussenfacturen meer van mijn leverancier wegens de overeenkomst die ik eerder beschreef.
Afwachten wat de volgende eindafrekening dan geeft.

Maar ik zie het probleem niet echt. Met een digitale meter kan je toch zelf perfect inschatten wat de eindafrekening is?
Dat een factuur dan op zich laat wachten is toch niet erg? Vroeg of laat zal er wel een volgen en een verrassing is het niet want met de DM tot op de cent na nauwkeurig te berekenen wat er komen gaat.

Dat Fluvius een bedrijf in verval is moet je mij niet vertellen. Mijn buurman wacht al zes maanden op een definitieve aansluiting voor zijn nieuwbouw (personeelstekort) en zelf heeft het me twee maanden gekost om een eenvoudige wijziging van bank/rekeningnummer bij de administratie van Fluvius te laten doordringen. Net één van de redenen dat ik - indien nodig - verder wil zonder te moeten rekenen op de "diensten" van dit door de politiek versmacht bedrijf.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

MClaeys schreef:Ik neem aan dat je januari 2022 bedoeld, want op men afrekening van vorig jaar stonden de correcte waarden, geen schatting. Die van dit jaar volgt maar in juli (maar gezien ik men verbruik dagelijks in de app kan opvolgen zou het me sterk verbazen moest die niet correct zijn.

Neen wel degelijk 2021.
Bij sommigen klopten deze inderdaad maar niet bij allemaal. (maar zie maar eens na op geschatte meterstanden)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Waar vind je de "geschatte" meterstanden?
Bij mijn weten heb ik nog nooit een geschatte meterstand gekregen.
Heb je het nu over digitaal of analoog?
Bij digitaal kan er toch geen discussie zijn want je kan dagelijks de verbruiken opvolgen op de site van Fluvius en deze komen tot nu toe altijd volledig overeen met de meterstand op de digitale meter.
De eindmeterstand op de analoge meter was trouwens ook hier correct. Eveneens de daaropvolgende afrekening.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

ivob schreef:Waar vind je de "geschatte" meterstanden?

De eindmeterstand op de analoge meter was trouwens ook hier correct. Eveneens de daaropvolgende afrekening.
Op eindafrekening bij meterstanden.
Een factuur correct lezen blijkbaar niet simpel.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Je kan van mij toch niet verwachten dat ik jouw factuur kan lezen?
Waarschijnlijk worden onze energiefacturen dus gewoon op een andere wijze opgesteld.
Tot op heden staat op mijn afrekeningsfacturen - ook deze van 2021 - gewoon "Meterstanden*" en de datum van de vorige en de nieuwe opgenomen meterstand.
Met als aanvulling: Lezing eindstand "gelezen". Dus niet geschat.
En in dertig jaar zijn mijn meterstanden nog nooit geschat. Ofwel werden ze door een beambte van Fluvius fysiek opgenomen ofwel gaf ik ze zelf door. Over die jaarlijkse meterstand is ook nog nooit een betwisting geweest. Net zo min als er een foute afrekening was op basis van de jaarlijkse genoteerde meterstand.

*afrekeningsfactuur opgemaakt met meterstanden en verbruiksgegevens die de leverancier kreeg van de netbeheerder.

Kan uiteraard altijd zijn dat dit digitaal op een andere wijze omschreven wordt. Maar digitaal zie ik echt het probleem niet.
Gezien je weet op welke dag de meterstand wordt afgerekend kan je die dag ook zelf de meterstand noteren en weet je perfect wat je te wachten staat?
En inderdaad, eind 2021 zaten er een paar weken meer tussen opname meterstand en ontvangen eindafrekening. Maar wat de eindafrekening zou worden was perfect tot op de c€ te voorspellen en geen verrassing. Net zoals al die jaren ervoor.

Voor alle duidelijkheid: ik betwist niet dat het bij jou en anderen er anders aan toegaat. Ik kan alleen vaststellen dat dit voor mijn afrekening, ook deze na januari 2021, niet het geval was.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Hier vorig jaar geen vertraging gemerkt bij de eindafrekening, en de meterstand was geen schatting. Deze valt wel in begin juli, dus vam dit jaar nog geen ontvangen. Maar op de site van Engie staat alvast dat ze 10 juli er zal zijn.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Sorry dat ik hier ook over iets anders post maar heb zelfs mijn grondbelasting van vorig jaar nog niet gehad en we zitten al bijna in de helft van het jaar.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Kijk na of ge niet per ongeluk uw e-box geactiveerd hebt, dan komen deze daar in ipv per post.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Data technicus schreef:Sorry dat ik hier ook over iets anders post maar heb zelfs mijn grondbelasting van vorig jaar nog niet gehad en we zitten al bijna in de helft van het jaar.
Vorig jaar hier pas in september toegekomen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
frodo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 08 mar 2007, 14:48
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer

Vandaag eindelijk na 30 minuten binnengeraakt bij Eneco. En direct in wacht gezet want moest een collega inschakelen. Na nog eens 15 miinuten wachten gaan ze mijn facturen aanbieden bij mijn bank. Blijkbaar zetten ze alles op hold wanneer je een mail stuurt en die blijft open staan. Dus zolang ze niet reageren op de mail gaat de domiciliëring niet door. Toch maar een rare uitleg. En weer de uitleg gekregen dat de meterstanden niet kunnen ingeven niet hun fout is maar die van de digitale meter. En nu kan ik mijn voorschotfactuur ook al niet meer aanpassen. Ik denk dat ik daar maar beter kan weggaan.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Geef ze dan gewoon - desnoods met beeld of een screenshot van de Fluvius site - zelf de stand van je meter door.
Als ze dat dan betwisten moeten ze het zelf maar regelen bij Fluvius.
En wanneer ze je voorschotfactuur niet naar beneden willen aanpassen kan je er idd beter stande pede (met inachtneming van de opzegtermijn van je contract) vertrekken.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Te hoge voorschotten en weigeren te verlagen, moeilijker en moeilijker contact etc... zijn (heb ik ondervonden) voorbode van moeilijkheden bij die leverancier. Die hoge voorschotten moeten dan dienen om het financiële gat tijdelijk te dichten en de kredietverstrekkers nog wat aan het lijntje te houden.
En dan is er een risico op eensklaps in faling gaan... het is dan zoveel makkelijker voor de faler dat alle klanten genoeg of nog liever teveel betaald hebben. En van de curatoren hoor je nadien meestal niets meer. Heb dat zelf aan de hand met de Vlaamse Energieleverancier. Zeker dat ik te hoge voorschotten heb betaald en dus komt er géén eindafrekening.

Als je dit vermoeden krijgt, zorgen dat je tijdig weg bent.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”