Mobiel internet in Zwitserland

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Ik ben mobile vikings dat betekent dat ik geen mobiele data heb in zwitserland.

Wat is de goedkoopste prepaid kaart in belgië bij provider X(orange, base, lyca....) die mij een paar 100mb date in CH geeft?

Eigenlijk best vervelend dat je geen extra pakket kan kopen voor pakweg Noorwegen, UK, Andorra, CH....
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
JanY
Plus Member
Plus Member
Berichten: 100
Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:39
Bedankt: 6 keer

Check deze eens:
https://www.surfroam.com
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Noorwegen (net zoals Ijsland) is EER, dat zijn dus de normale roaming regels voor alle EER landen, waar ge gewoon uw nationaal abo of prepaid tarief verder gebruikt zonder extra kosten.

UK valt voorlopig ook nog onder de EER roaming bij de Belgische providers. Al vrees ik dat het niet voor lang meer zal zijn, gezien UK providers nu ook al roaming kosten aanrekenen aan hun eigen klanten en Spaanse providers hetzelfde gaan doen met hun klanten in de UK.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

In Zwitserland zelf een prepaid sim halen?

Mijne is van Swisscom. Je kan die herladen aan de verkoopautomaten van de SBB (treinmaatschappij) in elk station
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Als je telefoon esim aankan zou ik Ubigi nemen kan je zelfs zonder internet kopen (dus stel je zit al in Zwitserland geven ze je een paar MB om te betalen, de app kan je ook gewoon zien).
500MB "EU27+UK+SWISS" komt op 3euro en is 1 dag geldig.
3GB daarvan is 12euro maar 30dagen geldig, enkel zwitserland is 9euro voor 3GB 30dagen geldig.
Stel dat je er vaker komt kan je 1 van hun blijvende (zie maandelijkse bundels) overwegen die betaal je dan iedere maand (zoals je abo) of jaarlijks (met maandelijks 2GB).
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
Luc Watrin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:10
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 121 keer

Neem een prepaid simkaart van Sunrise UPC of Salt. Die geeft unlimited data voor 2,50 CHF/ dag (Sunrise UPC) of 1,99 (Salt). Dit is veel goedkoper dan alle pakketten van Belgische operatoren.

Met wat bereik betreft, Swisscom is het beste maar hun prepaid tarieven zijn heel duur en snelheid erg beperkt.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Toen ik in Zwitserland was enkele jaren geleden, heb ik met mobilevikings helemaal niets (bij) moeten betalen.

Grappige is dat mijn eerste aangetekende kost er kwam toen ik terug in België toe kwam en een Zwitsers nummer moest bellen.
Een zelfde nummer dat ik kosteloos in Zwitserland meermaals gebeld heb.

Weet niet goed hoeveel data ik toen gebruikt heb, aangezien het zo lang geleden is. Tussen 2016 en 2019 ergens
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Luc Watrin schreef:Neem een prepaid simkaart van Sunrise UPC of Salt. Die geeft unlimited data voor 2,50 CHF/ dag (Sunrise UPC) of 1,99 (Salt). Dit is veel goedkoper dan alle pakketten van Belgische operatoren.

Met wat bereik betreft, Swisscom is het beste maar hun prepaid tarieven zijn heel duur en snelheid erg beperkt.
Goeie deals! Maar ik kom waarschijnlijk aan laat op de avond en ik moet 2 pickups doen dus whatsapp en navigatie nodig in principe.

Niemand een belgische sim met een pakket voor roaming in CH?
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik dacht dat Scarlet Zwitserland inbegrepen had.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 feb 2011, 20:16
Locatie: Sint-Truiden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer
Contacteer:

Als het puur om data gaat, Free Mobile (FR)... staan roaming toe voor data. (niet voor voice)
20 € voor 25 GB.
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 05 nov 2005, 23:51
Locatie: Leuven (016)
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

Base heeft een pakket (ook bij herlaadkaarten) van 1GB in Zwitserland, Monaco of Jersey voor 15eur: https://www.base.be/nl/particulieren/on ... onaal.html
Vrij duur maar mss een oplossing als je de eerste dag niet direct een lokale SIM kan kopen en eSIMs geen mogelijkheid zijn.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Bij mobile vikings is zwitserland sinds enkele jaren niet meer inbegrepen voor gratis EU-data "zoals thuis". Dat was in het begin van die europese regeling wel zo, jammer....

Scarlet reken als enige? zwitserland nog steeds niet aan https://www.scarlet.be/nl/gsm-abonnemen ... elgi%C3%AB. => dat lijkt me jou goedkoopste optie?

-"red" voor 500mb aan 8€
-"cherry" voor 3gb aan 13€
JanY
Plus Member
Plus Member
Berichten: 100
Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:39
Bedankt: 6 keer

ChelloExtremer schreef:Base heeft een pakket (ook bij herlaadkaarten) van 1GB in Zwitserland, Monaco of Jersey voor 15eur: https://www.base.be/nl/particulieren/on ... onaal.html
Vrij duur maar mss een oplossing als je de eerste dag niet direct een lokale SIM kan kopen en eSIMs geen mogelijkheid zijn.
Ah, zeker "vanuit Zwitserland" selecteren op de site, andere pakketten zijn uitgaand vanuit België
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

lirec schreef:Bij mobile vikings is zwitserland sinds enkele jaren niet meer inbegrepen voor gratis EU-data "zoals thuis". Dat was in het begin van die europese regeling wel zo, jammer....

Scarlet reken als enige? zwitserland nog steeds niet aan https://www.scarlet.be/nl/gsm-abonnemen ... elgi%C3%AB. => dat lijkt me jou goedkoopste optie?

-"red" voor 500mb aan 8€
-"cherry" voor 3gb aan 13€
Dat is inderdaad de goedkoopste optie, maar enkel in abonnement zo te zien? Kan ik daar vanaf komen na 1 maand?

Base is ook een optie zo te zien maar ook niet goedkoop!
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
johann
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 29 keer

Het Luxemburgse MTX Connect kan ook een uitkomst bieden: https://www.mtxc.eu/en/pricing.html
Als je eSim kan gebruiken, is dit zeker niet de goedkoopste en kan je beter enkel van de eerder genoemde alternatieven verkennen, maar als je een gewone SIM wenst/nodig hebt, is dit zeker geen 'verkeerde' keuze. bovendien ook bruikbare in tal van andere landen: https://www.mtxc.eu/en/coverage.html
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

q-tec schreef:maar enkel in abonnement zo te zien? Kan ik daar vanaf komen na 1 maand?
Enkel abbonnement inderdaad => hoe snel die simkaart bij jou is na bestelling, geen idee
Hoe makkelijk dit op te zeggen is daarna => geen idee

Ik ben zelf scarlet trio klant => als het werkt TOP, maar als je facturatie fout is of je hebt de klantendienst nodig => best een schietgebedje doen.
Mogelijk lookt mobiel vlotter maar...... :angel:
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 05 nov 2005, 23:51
Locatie: Leuven (016)
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

q-tec schreef: Base is ook een optie zo te zien maar ook niet goedkoop!
Is idd wel vrij duur maar bij herlaadkaarten mag je wel uw "belwaarde" gebruiken om deze optie te activeren. Dus als je een nieuwe herlaadkaart neemt met 15eur, kan je deze 15eur gebruiken om deze optie te activeren.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 mar 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Indien je toestel e-sim ondersteunt, kan je ook altijd eens kijken op esimdb. Heel handig om per land te kijken en te filteren op prijs, geldigheidsduur.

https://esimdb.com/switzerland


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
StefkeDB
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2010, 14:39
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Goeie en goedkope ervaringen met Salt. Hebben abo voor korte duur. Onbeperkt internet inbegrepen.
Deep4Space
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 jul 2008, 15:37
Locatie: Zwitzerland
Bedankt: 3 keer

StefkeDB schreef:Goeie en goedkope ervaringen met Salt. Hebben abo voor korte duur. Onbeperkt internet inbegrepen.
Zelfde aanbeveling als StefkeDB.
Woon in Zwitserland en heb zelf mijn GSM en Fiber abonnement bij Salt.

Je kan de prijzen voor Salt hier vinden: https://fiber.salt.ch/en/mobile/plan/prepay#tariffs

Nog even dit: als je absoluut de beste coverage moet hebben dan is Swisscom (maar overal is Swisscom ook de duurste)
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

In the end ben ik dus zonder internet door Zwitserland gegaan want zo goed als onmogelijk om een sim kaart te pakken te krijgen.

In België is er geen enkele pre paid formule die CH accepteert. Enkel voor abonnementen.
Stoppen in Frankrijk of luxemburg voor een kaartje zou mij zeker nog 1a2 uur extra gekost hebben....ik deed nu al 13u over Gent Basel door het rotweer.
En laat aankomen betekend ook dat er niks open is om lokaal te kopen.

Net voor de grens de route offline ingesteld en aangekomen. Dag erna één keer aan een voorbijganger een hotspot gevraagd die keek raar maar deed het wel :lol:

Vanaf nu heb ik altijd een roemeense kaart bij mij waarmee ik een roaming pakket kan activeren...want het is heel vervelend om zonder internet te zitten om rap iets op te zoeken.

Bedankt aan iedereen om mee te denken!
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

q-tec schreef:In the end ben ik dus zonder internet door Zwitserland gegaan want zo goed als onmogelijk om een sim kaart te pakken te krijgen.

In België is er geen enkele pre paid formule die CH accepteert. Enkel voor abonnementen.
Anno 2022 toch wel een hele trieste stand van zaken. Het meest zuidoostelijke punt van .be ligt quasi even ver van Bazel als van Knokke, en toch kan je in het ene niet met je simkaart terecht en het andere wel. De redenen worden in stand gehouden door mobiele operatoren, maar evenzeer grensjesdenken door onze overheden, de EU en ook Zwitserland.

Schaf al die stomme landsgrenzen binnen Schengen - waar Zwitserland ook in ligt - toch gewoon af, wat voor zin hebben die nog. 1 ruimte, 1 markt met 100% vrij verkeer van personen, goederen en diensten (dat Zwitserland geen deel is van de EU verhindert mits akkoorden dat vrij verkeer niet).
q-tec schreef:Vanaf nu heb ik altijd een roemeense kaart bij mij waarmee ik een roaming pakket kan activeren...want het is heel vervelend om zonder internet te zitten om rap iets op te zoeken.
Voor zij die hierin geïnteresseerd zijn, GigSky biedt ook zoiets (is weliswaar niet het Roemeense bedrijf).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”