Grandstream HT801 + Gigaset E290 = handset geeft inkomende oproep niet door

Plaats reactie
tripkip
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 jan 2011, 13:53
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 22 keer

Grootouders zijn naar een rusthuis en om nummer te behouden en hun gekende senioren handsets te laten gebruiken heb ik het nummer overgezet naar OVH en probeer ik hen dezelfde telefoonervaring te bieden die ze thuis gekend hebben.

ATA: Grandstream HT801
SIP: OVH
Handset: Gigaset E290

Ik heb met een andere handset (Gigaset A270H) vastgesteld dat inkomende/uitgaande oproepen prima verlopen.
Met hun Gigaset E290 werken uitgaande oproepen zonder problemen, maar bij een inkomende oproep reageert de handset niet.
De beller hoort de telefoon wel overgaan, dus ik vermoed dat deze wel toekomt in de ATA.

Vermoedelijk is er dus een protocol issue van inkomende oproepen tussen de ATA en het basisstation.
Er moet dus een verschil zijn tussen de Gigaset A270H en de Gigaset E290 op dat vlak.

Kunnen jullie aangeven waar ik op moet letten bij het configureren? Welke instellingen kunnen hier van belang zijn?

Alle hulp wordt erg geapprecieerd. Alvast bedankt om dit even door te lezen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Kijk eens onder de configuratie van FXS1 in dit stuk van de configuratie:
GS.JPG
Je zou bv de polarity reversal eens kunnen aanzetten, een andere SLIC setting proberen of de ring frequency aanpassen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

tripkip schreef:De beller hoort de telefoon wel overgaan, dus ik vermoed dat deze wel toekomt in de ATA.
Het is niet omdat de beller de de telefoon hoort overgaan, dat het gesprek daadwerkelijk aankomt.
Ik zou met een RJ11 T-stukje eens proberen om een 2de toestel parallel aan te sluiten, naast de E290 (vb een analoog toestel).
Dan weet je zeker of de oproep binnenkomt ...
tripkip schreef:Ik heb met een andere handset (Gigaset A270H) vastgesteld dat inkomende/uitgaande oproepen prima verlopen.
Heb je dat wel getest op hetzelfde ogenblik? op dezelfde internetverbinding?

Geen binnenkomende oproepen wijst meestal op een firewall probleem. Soms helpt het om een STUN server in te voeren, of om de keep-alive of re-register interval te verkleinen (open houden van de nodige poorten).
Ik neem aan dat je niets kan configureren op de router van het rusthuis?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tripkip
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 jan 2011, 13:53
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 22 keer

philippe_d schreef:
tripkip schreef:Ik heb met een andere handset (Gigaset A270H) vastgesteld dat inkomende/uitgaande oproepen prima verlopen.
Heb je dat wel getest op hetzelfde ogenblik? op dezelfde internetverbinding?

Geen binnenkomende oproepen wijst meestal op een firewall probleem. Soms helpt het om een STUN server in te voeren, of om de keep-alive of re-register interval te verkleinen (open houden van de nodige poorten).
Ik neem aan dat je niets kan configureren op de router van het rusthuis?
Ik heb er eigen internet voorzien in de vorm van een Orange Flybox (geen LAN beschikbaar, captive portal).
Ja, ik heb dit ter plaatse getest. E290 unplugged, A270 ingestoken, opnieuw gebeld en rinkelt meteen.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Ik heb exact hetzelfde probleem. Dus hou ons zeker op de hoogte als je de oplossing vind aub.

Bij ons is de Grandstream HT802 (maar in wezen hetzelfde als de 801) achter fiber. Uitgaand geen probleem inkomend werkt niks.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Heb je exact hetzelfde probleem als de OP, nl dat het wél werkt met een ander telefoontoestel? Want anders heeft philippe gelijk en is de kans groot dat je het in de NAT regels oid moet gaan zoeken.
tripkip
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 jan 2011, 13:53
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 22 keer

SpecialK schreef:Kijk eens onder de configuratie van FXS1 in dit stuk van de configuratie: GS.JPG
Je zou bv de polarity reversal eens kunnen aanzetten, een andere SLIC setting proberen of de ring frequency aanpassen.
Bedankt voor de suggesties SpecialK.

Ik heb succes geboekt:
De SLIC heb ik nu op 'European' staan
Caller ID scheme: "ETSI-FSK during ring ring" (ETSI-DTMF during ring ring gaf geen caller ID op de handset)
Polarity reversal uit
Ring frequency 20Hz (default).
Enable High Ring Power: YES

Ik heb gemerkt dat ik terwijl ik bel naar het nummer ook kan zien in de status pagina van de ATA dat er een oproep binnenkomt (hook=ring)
Afbeelding

Volledige config: https://i.imgur.com/PrpsvZ5.png

Volgend probleem: ik kan geen inkomende oproep weigeren en ook geen oproep stoppen met de 'rode knop'.
Laatst gewijzigd door tripkip op 11 aug 2021, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Domme vraag misschien, je spreekt van een rusthuis ? Hoe regel je het internet ? Is dit via het rusthuis, doet de nat gateway daar iets geks met sip ?

Als je dezelfde setup mee neemt naar je thuis werkt het dan feilloos ?
tripkip
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 jan 2011, 13:53
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 22 keer

Nexus1980 schreef:Ik heb exact hetzelfde probleem. Dus hou ons zeker op de hoogte als je de oplossing vind aub.

Bij ons is de Grandstream HT802 (maar in wezen hetzelfde als de 801) achter fiber. Uitgaand geen probleem inkomend werkt niks.
Het is dus opgelost bij hen. Probeer "Enable High Ring Power: YES"
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Die vraag was al beantwoord, hij heeft een eigen flybox gezet.
Maar de aandachtige lezer had in de eerste post al kunnen zien dat het daar niet aan lag want er stond dat het met een ander analoog toestel wél werkte. Dus dan weet je al dat je niet naar NAT of andere problemen moet gaan zoeken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

tripkip schreef:Het is dus opgelost bij hen. Probeer "Enable High Ring Power: YES"
Goed dat het opgelost is, en dat je de oplossing met ons deelt.
De oproepen kwamen dus wel degelijk aan, maar het "belsignaal" van de ATA was niet sterk genoeg om de E290 te laten bellen :-( .
Wel grappig dat het met de Gigaset A270H wel lukte, en met de E290 niet, beide Gigaset basis stations :-o .
tripkip schreef:Volgend probleem: ik kan geen inkomende oproep weigeren en ook geen oproep stoppen met de 'rode knop'.
Gezien je van SIP overgaat naar analoog, en van analoog naar DECT, zullen deze features niet werken.
Een analoge lijn kan je alleen opnemen en inleggen, veel meer functies zitten er niet in vrees ik.

Met een ATA met ingebouwde DECT biedt wel meer functionaliteit, zoals oproep weigeren ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ringlord
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 apr 2009, 23:18
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 14 keer

Mag ik als VOIP beginner hier een vraag stellen over de Grandstream HT802?
Ik heb dus ook een lijn + toestel (Yealink) besteld bij OVH.
Kan ik daarnaast de Grandstream gebruiken om mijn alarm aan te sluiten (dat enkel uitgaande analoge calls doet) naast de Yealink?
Voor zover ik mijn zelfde SIP credentials ingeef in de Grandstream, zou dat dan werken?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Met zo'n lijn van €1,20/maand niet nee.
Slechts één toestel kan registreren.
Twee tegelijkertijd gaat daar niet mee: de laatste krijgt de lijn.
Je kan natuurlijk wel een tweede lijn bestellen.
Dat is ook niet echt de kost hé.
ringlord
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 apr 2009, 23:18
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 14 keer

Een tweede lijn en daarop die Grandstream HT802 aansluiten?
Daarop kan ik dan mijn oud analoog toestel + mijn alarm aansluiten, vermits die 2 FXP poorten heeft?
Ofwel die Yealink niet gebruiken/terugsturen en in de plaats die HT802 aansluiten?
Maw wordt dan de HT802 als 1 apparaat beschouwd?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Jep.
Allemaal correct.
Ik heb drie OVH lijntjes op één internetverbinding: werkt al jaren perfect.
Beperking is wel dat er maar één gesprek gelijktijdig kan plaatsvinden per lijn.
Misschien kan dat af en toe een "probleempje" geven: als je aan het bellen bent en het alarm meldt zich bij een alarmcentrale (bij gebruik van slechts één lijntje).
Een kleine UPS voor de HT802 en je internetverbinding is ook wel handig.
Zo kan je alarm altijd de alarmcentrale bereiken.
Die HT802 ken ik zelf niet qua mogelijkheden: kijk dat voor de zekerheid eens na.
Doch ik verwacht daar normaliter geen probleem.
Mogelijks kan die zelfs twee OVH lijnen tegelijkertijd aan.
Edit:
Ja, hij kan twee lijnen aan.
Supports 2 SIP profiles through 2 FXS ports and a single 10/100Mbps port
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ordon schreef:Met zo'n lijn van €1,20/maand niet nee.
Slechts één toestel kan registreren.
Dat is correct, dat er maar één toestel kan registreren.
Het registreren is alleen belangrijk bij inkomende gesprekken.
Theoretisch zou je dus een 2de VoIP toestel kunnen aansluiten, zolang dit toestel zich niet registreert.
Bij een uitgaande call zal het toestel zich dan wel registreren.
Geen idee of je dat zo kan instellen in de HT802.

Nadeel:
  • - je zal na een uitgaande (alarm) niet meer bereikbaar zijn, tot de Yealink zou opnieuw geregistreerd heeft (deze doet dat om de xx minuten)
    - je alarm gesprek zal onderbroken worden, als de Yealink zich toevallig zou her-registreren tijdens het gesprek
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Dat is niet echt betrouwbaar hé Philippe.
En dan zou de HT802 pas moeten gaan registreren als het alarm wil uitbellen.
Als die HT802 al over zo'n functionaliteit beschikt...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

In mijn FritzBox kan ik voor iedere VoIP lijn apart de volgende optie opgeven:

Code: Selecteer alles

do not register = yes
(via het configuratie bestand)
  • - hierdoor registreert deze VoIP lijn zich niet bij de VoIP provider (en is dus niet bereikbaar voor inkomende oproepen).
    - dit heeft géén invloed op uitgaande oproepen: bij een uitgaand gesprek gebeurt er altijd een registratie.
Sommige toestellen kunnen dat dus wel :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

In de handleiding van de HT802 zie ik dit:
Outgoing Call Without Registration
Enables the ability to place outgoing calls even if the account is not registered (if allowed by ITSP); device will not be able to receive incoming calls. Default is No.
Misschien is het dus met de HT802 mogelijk...
Afin, ja, uitproberen hé.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dit is inderdaad de functie.
Natuurlijk met de bovengemelde nadelen:
  • a) 1ste toestel tijdje niet bereikbaar na uitgaande oproep met 2de toestel.
    b) mogelijkheid van een gespreksonderbreking indien het 1ste toestel zich aanmeldt tijdens een gesprek.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ringlord
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 apr 2009, 23:18
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 14 keer

Even een update met mijn ervaringen en wat ik denk bijgeleerd te hebben :eek:
Als je een lijn bestelt plus telefoon (ze noemen dat Plug-and-Phone) dan is dat apparaat voorgeconfigureerd : aansluiten op je netwerk en je kan bellen. Als onderdeel van die configuratie hebben ze voor zover ik kan zien ook een SIP-password ingesteld.
Dat password geven ze niet vrij (voor zover ik kan vinden op hun forum)
Het argument is dat ze enkel onder die voorwaarde support kunnen geven op dat toestel.

Als je een lijn bestelt zonder toestel, dan kan je dat SIP-password wel krijgen om zodanig je eigen toestel kunnen aan te sluiten.
Maar ze geven dan geen support op jouw eigen toestel.
Dat is volgens mij de reden dat ik mijn HT802 niet kan laten connecteren (omdat ik het SIP password niet heb, en ik kan dit ook niet zien/aanpassen in de OVH client zone).
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Ik bezit al jaren een OVH-lijn (zonder toestel) en heb daarvoor enige tijd geleden een nieuw wachtwoord aangemaakt. Misschien even zoeken in je manager/telecom/ovh-nummer of deze mogelijkheid bestaat!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

ringlord schreef:Als je een lijn bestelt plus telefoon (ze noemen dat Plug-and-Phone) dan is dat apparaat voorgeconfigureerd
ringlord schreef:Dat password geven ze niet vrij (voor zover ik kan vinden op hun forum)
Klopt, dat is zo.
ringlord schreef:Als je een lijn bestelt zonder toestel, dan kan je dat SIP-password wel krijgen om zodanig je eigen toestel kunnen aan te sluiten.
Volledig correct.
ringlord schreef:Het argument is dat ze enkel onder die voorwaarde support kunnen geven op dat toestel.
Met zo'n geconfigureerd toestel kon je vroeger ook een fixed fee optie bijnemen om onbeperkt te bellen naar mobiele nummers.
Indien je zo'n lijn zou implementeren in een eigen VoIP telefooncentrale loert misbruik natuurlijk om de hoek...
Edit:
Bestaat dus nog steeds: "Appels inclus vers les mobiles" @ €10,99/maand (exclusief BTW, die komt er nog bij).
Maar enkel bij een toestel dat zij jou geconfigureerd bezorgen...

Hun tarief naar Belgische mobiele nummers is ook schappelijk indien je niet kiest voor dit forfait: €0,028 per minuut (inclusief BTW).
ringlord
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 apr 2009, 23:18
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 14 keer

Ondertussen heb ik mijn Grandstream HT802 gekoppeld aan een localphone account.
Maar als ik mijn analoog toestel afleg, wordt de call niet (dadelijk) stopgezet.
Enig idee welke setting ik moet aanpassen in de config van de HT802?

PS. mijn HT802 zat al geruime tijd op firmware 1.0.27.x terwijl er op de site al nieuwere versies stonden.
Bleek dat de waarde van deze setting niet correct stond ( hierbij de juiste waarde)
Firmware Server Path: firmware.grandstream.com
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”