Mijn kleine frustratie van de dag ...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

tdemeyer schreef:grr.. Dacht ik net een supernette installatie ineen te steken...

Devolo Magic 2 DIN rail werkt niet in 3 * 220V configuratie....
Ja een 3 x 220 net is evil, en spijtig gnoeg kom je dat wel nog eens tegen in belgie :(
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220405_96702486

Ze mogen dan deze keer een retour-adres hebben toegevoegd, ze kunnen er misschien ook bijschrijven dat wij een heel gevaarlijke soort zijn die alles naar de kloten helpt. Kwestie van beleefdheid/respect/... naar die wezens toe.

Hopelijk zijn het geen ET-achtige wezens want dan gaat Putin zal rap hun vinger afbijten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

tdemeyer schreef: Devolo Magic 2 DIN rail werkt niet in 3 * 220V configuratie....
Hoe heb je die aangesloten?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Rotatietarieven op laadpalen moeten echt omhoog. Naar 1-2 euro per minuut ofzo. Het aantal plug-ins dat een hele dag aan publieke palen hangt terwijl ze op max 3u van 0-100% geladen zijn is om gek van te worden. Dit gaat een gigantisch probleem worden in de, zeer nabije, toekomst.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Proximus dat hier elke namiddag het laatste jaar platligt..

Geen één van mijn collega's kan na de middag nog op mobiele data raken hier in Heist-op-den-berg.

Proximus vindt helaas nergens een probleem.

Verbinding is er, maar niets laad.

Beide android en Ios
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

philippe_d schreef:
tdemeyer schreef: Devolo Magic 2 DIN rail werkt niet in 3 * 220V configuratie....
Hoe heb je die aangesloten?
Niet... Ik was me aan het inlezen in de handleiding, maar daar stond geen enkel schema voor 3*220. Dus maar even de support gecontacteerd, met het snelle antwoord dat 3*220 niet gaat lukken. De din rail versie moét blijkbaar een N geleider hebben...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Maar moet die op nulpotentiaal staan? Of kan je twee fasen op L1 en L2 aansluiten, en de derde op N? Er staat dan nog steeds 230V tussen fase en neuter, alleen geen 0V tussen N en PE.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Op de Devolo Magic 2 DIN zijn 5 aansluitingen:
N L1 L2 L3 PE

Dit toestel heeft 2 functies:
  1. capacitieve fasekoppeling tussen L1 - L2 - L3
  2. Powerline (RJ45 aansluiting). Hiervoor heb je een spanning nodig van 220V tussen N en L1 (voeding voor de PWL).
In een 3*220 V net zou ik de Devolo Magic 2 als volgt aansluiten:
  1. de 3 fases op L1 L2 en L3 (dan krijg je de koppeling tussen de fases) + de aarde op PE.
  2. een brugje tussen L3 en N (of tussen L2 en N). Hierdoor krijgt de Powerline zijn 220V voeding.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Zo worden toch veel 3-fase dingen aangesloten, of ben ik nu mis ? Dat brugje kom ik veel tegen bij DIN Rail toestelletjes in de industrie :)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Bitcoin scam advertenties op Youtube.... Als YT / Google /Alphabet zou willen kunnen ze die eenvoudig weigeren, maar blijkbaar verdienen ze er (te) goed aan.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

sky schreef:Keukentoestellen ruim op voorhand bestellen wetende dat er Corona is, lever problemen, ….

Bevestiging krijgen dat alle toestellen er zijn.
Vragen of men ze nog even kan bewaren (wordt door hen zo aangeboden).

Toestellen laten leveren en dan tot de vaststelling komen dat er één ontbreekt.

Vermoedelijk dus doorverkocht aan iemand anders met het idee dat ze terug tijdig zouden binnen zijn.

Niet dus! Levertermijn onbekend.
Hopelijk wordt die nog geleverd anders zitten we met een esthetisch probleem moest het andere toestel er niet gelijkaardig uitzien.
Toestel geannuleerd en ergens gaan halen waar het nog in voorraad was. Die stond al 4 maand in backorder.

Ondertussen bezig met plaatsen keuken.
Euh sorry meneer, uw werkblad heeft zeker 2 maanden vertraging.
En de trekker van uw koelkastdeur is er ook nog niet. we zullen de deur best niet installeren, anders krijg je de koelkast niet meer open. :lol: (greeploze keuken)

Ze gaan wel een tijdelijk werkblad plaatsen in afwachting van. Dus wel proper opgelost.
Blijkbaar kunnen ze tegenwoordig nog maar weinig keukens onmiddellijk opleveren omdat er altijd wel iets ontbreekt.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Stadsdiensten die niet nadenken bij het plaatsen van tijdelijk parkeerverbod bordjes, vooral bij wind.
Gisteren, toen er minder wind was dan vandaag:

Afbeelding

Resultaat:
Afbeelding


Zelf het bordje dan maar rechtgezet en wat verder van de geparkeerde auto's. Alle bordjes liggen trouwens alweer plat. Parkeerverbod op 12/4... goed op tijd dus.

Gelukkig geen bluts of kras en de schade weg gekregen met speciale polierpasta.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Ai, das een zure!

Vindt die modellen Focus best wel vet. Zien er vrij stoer uit!
Hoe bevallen die ecoboost motortjes eigenlijk?
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

't Is de auto van de zoon. Maar hij bolt een pak beter dan onze 15 jaar oude Astra :-D
Bye, Maurice
https://on4bam.com
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

philippe_d schreef:Op de Devolo Magic 2 DIN zijn 5 aansluitingen:
N L1 L2 L3 PE

Dit toestel heeft 2 functies:
  1. capacitieve fasekoppeling tussen L1 - L2 - L3
  2. Powerline (RJ45 aansluiting). Hiervoor heb je een spanning nodig van 220V tussen N en L1 (voeding voor de PWL).
In een 3*220 V net zou ik de Devolo Magic 2 als volgt aansluiten:
  1. de 3 fases op L1 L2 en L3 (dan krijg je de koppeling tussen de fases) + de aarde op PE.
  2. een brugje tussen L3 en N (of tussen L2 en N). Hierdoor krijgt de Powerline zijn 220V voeding.
Verdikke, konden ze dat bij Devolo support niet zelf uitvissen? :) ... Ik ga het dan meer even riskeren en het ding bestellen..
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

on4bam schreef:vooral bij wind.
Hier ook wind miserie, scheel van vuilbak gaan vliegen tot bij buurvrouw. Blutsje in wagen... :bang:


En de tv gids van Proximustv waardoor opnames weer niet zullen lopen. Ze zullen zo alleen maar sneller buiten liggen. Deze week maar eens trial van Tv vlaanderen internet tv aanvragen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Een kleine frustratie.

Maaltijdcheque kaart wordt vernieuwd, werkt niet. Je belt naar sodexo en ze blokkeren mijn kaart, geen codes ontvangen, contacteer ik hun, gaan ze nogmaals de codes opsturen. Je moet 4 werkdagen wachten tot ze het opsturen en dan kan het nog 10 werkdagen duren :roll:
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

BTW verlaging op … paarden.
Geen aprilgrap dus. Er is geen geld voor BTW verlaging op energie of voor fietsen maar wel op paarden.
Je reinste politieke zelfbediening van de paarden lobby.
Alsof die sector, en vooral die klasse het nodig heeft.
Een sector die bulkt van het zwart geld en het ook zeer moeilijk maakt voor de landbouwers (verpaarding).
cougare
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 nov 2007, 13:24
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 9 keer

R2D2 schreef:BTW verlaging op … paarden.
Geen aprilgrap dus. Er is geen geld voor BTW verlaging op energie of voor fietsen maar wel op paarden.
Je reinste politieke zelfbediening van de paarden lobby.
Alsof die sector, en vooral die klasse het nodig heeft.
Een sector die bulkt van het zwart geld en het ook zeer moeilijk maakt voor de landbouwers (verpaarding).
Dit is gelukkig nog niet helemaal in kannen en in kruiken :
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04/08 ... -heel-wei/
"... Voor een goed begrip: het is helemaal niet zeker dat de federale regering dat ook zal doen."
Bboi
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 apr 2022, 12:10

Weer een voorbeeld van wereldvreemde politiekers en de misplaatste invloed van lobbygroepen

Ook zeer fout dat men de tweet dan maar snel gaat verwijderen…
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

R2D2 schreef:BTW verlaging op … paarden.
Geen aprilgrap dus. Er is geen geld voor BTW verlaging op energie of voor fietsen maar wel op paarden.
Je reinste politieke zelfbediening van de paarden lobby.
Alsof die sector, en vooral die klasse het nodig heeft.
Een sector die bulkt van het zwart geld en het ook zeer moeilijk maakt voor de landbouwers (verpaarding).
Wie zegt dat het enkel voor die klasse is?
Met de stijgende energieprijzen en het anti-auto beleid word paard en kar weer het vervoersmiddel bij uitstek voor het gepeupel :twisted:
Deze mensen hebben toekomstvisie en zorgen er al voor dat het financieel aantrekkelijk word :banana:
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Klopt, de kosten van de ewagens zullen zorgen dat een pak mensen geen wagen meer kunnen veroorloven. Naast een paard kan een ezel ook nog dienen :lol:

Ik heb toevallig ook een Focus, wel de ST-line, die is nog sportiever. Ik ben er tevreden van maar dat is normaal want hij is nog geen 2 jaar oud. Nog een jaar of 8 en dan zien of het een EC wordt of een paard/ezel :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 mar 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

R2D2 schreef:BTW verlaging op … paarden...Alsof die sector, en vooral die klasse het nodig heeft
de grootste speler in de sector, laat meermaals per week de privé helicopter voorvliegen om naar de privejet (35km verder) gebracht te worden. Weet je wel wat dat kost! Een beetje steun & stimulans van de verkoop door de overheid, lijkt mij best aangewezen... Anders moet binnenkort nog de limousine voorrijden om tot aan de privéjet te geraken, en dat is toch echt voor het plebs, hé :roll:
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Dd-wrt...
Ik wilde eens een oude router vanonder het stof halen. De laatste builds mag je niet gebruiken, zelfs de stable niet. De router database mag je niet op voortgaan. De ene wiki bestempeld de andere als outdated. Versies die je nodig zou hebben blijken gewist. Dan zit er nog ergens een peacock thread die de juiste info zou hebben.
Wat een boeltje
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

woutervh schreef:Dd-wrt...
Bedoel je OpenWRT of effectief DD-WRT :eek: wist niet dat dat nog gebruikt werd.

OpenWRT is ook een boeltje hoor wanneer je je er voor het eerst in verdiept, zelfs met voldoende ervaring achter de kiezen. Ook firmware waarvan de nieuwere builds enkel op modellen met voldoende RAM/storage werken, wiki en git pagina's die elkaar tegenspreken, belangrijke informatie die enkel in obscure release notes of op hun forum staat, etc. Maar na een uurtje + evt wat trial/error ben je er doorgaans wel aan uit en draai je OpenWRT (en vooral: weet je welke hardware je in de toekomst best koopt voor OpenWRT).
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

CCatalyst schreef: Bedoel je OpenWRT of effectief DD-WRT wist niet dat dat nog gebruikt werd.
Effectief dd-wrt. Ik wilde het echte knutselen wat achterwege laten :wink: Soit, is uiteindelijk gelukt wat ik wou. Inpikken op een wifi signaal + lokale hotspot hiervan maken+ bridgen naar de ethernet poorten.
Ik heb wel een paar routers moeten proberen die ik nog liggen had. De lokale wifi hotspot werkt alleszins al goed. Nu nog hopen dat de Siemens sip DECT erdoor geraakt.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Werkgever die beslist dat alle firmawagens per onmiddellijk advertising voor de firma opgeplakt moeten krijgen. Ik twijfel tussen me ertegen verzetten of de bestickering de dag erna er zelf terug af te trekken.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Best je car policy er even op naslaan eer je zoiets gaat doen... ook te zien of het een leasing is, een gesponsorde wagen, een pool wagen, ... ?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

pfuhu schreef:Werkgever die beslist dat alle firmawagens per onmiddellijk advertising voor de firma opgeplakt moeten krijgen. Ik twijfel tussen me ertegen verzetten of de bestickering de dag erna er zelf terug af te trekken.
Waarom zou je je hiertegen verzetten? Het is toch jouw wagen niet?
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

pfuhu schreef:Werkgever die beslist dat alle firmawagens per onmiddellijk advertising voor de firma opgeplakt moeten krijgen. Ik twijfel tussen me ertegen verzetten of de bestickering de dag erna er zelf terug af te trekken.
Ik hoop voor die werkgever dat hij goed heeft nagedacht en zijn fiscale expert heeft geraadpleegd.
Voordien werkte ik bij grote multinational met zo'n 450 wagens en toen we dat wilden doorvoeren jaren geleden (en het ging echt over kleine stickers op de ruiten) werd ons meteen voorgerekend dat de aftrekbaarheid van de wagen moest verminderd worden uit hoofde van de werkgever met de geschatte, forfaitair bepaalde tegenwaarde van die publiciteit.

Bleek dat de fiscus zo met dubbel krijt zou schrijven dat gewoon publiciteit voeren via andere kanalen goedkoper uit kwam.
Het plan werd meteen afgevoerd.

Tweede punt : als het gaat om stickers op de carrosserie is dat na enige tijd te zien zelfs als je de stickers verwijdert... Als het dus om leasewagens gaat zal bij inleveren van de wagen na 48 maand of zo, afhankelijk van de leasing maatschappij, de kostprijs van aanbrengen van nieuwe glanslaag op de wagen in mindering worden gebracht c.q. door de werkgever moeten vergoed worden. Zeker bij wagens die het goed doen op de tweedehands markt vb. de 2+2 formule van Mercedes.

Conclusie : belettering op bestelwagens e.d. = goed idee / op bedrijfswagens ook voor privé-gezins-gebruik = héél slecht en duur idee, met uitzondering uiteraard van achterruiten, nummerplaat omgeving etc...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De fiscus heeft blijkbaar hun visie aangepast:
De fiscus heeft haar vroeger standpunt voor wat betreft deze kosten bijgesteld. Voortaan gelden gemaakte kosten met betrekking tot reclame op auto’s weldegelijk als publiciteitskosten. Dit impliceert dat deze niet onderworpen zijn aan de aftrekbeperking van autokosten, maar 100% fiscaal aftrekbaar zijn. Alle vormen van reclame komen in aanmerking, ook het aanbrengen van reclameslogans. Uw wagen in de typische bedrijfskleuren laten spuiten, beschouwt men ook als aftrekbare reclamekost. De vroegere aftrekbeperking inzak BTW op deze kosten werd eveneens opgeheven, deze mag aldus voor 100% gerecupereerd worden.

Indien u uw werknemer kan overtuigen om ook op zijn privéauto reclame te voeren voor het bedrijf, dan betreft dit voor u nog steeds een aftrekbare beroepskost. Zowel de kosten voor het aanbrengen van de reclame, als de vergoeding die u daarvoor betaalt, worden beschouwd als reclamekosten. Idealiter maakt u voor de overeengekomen vergoeding een apart contract op en houdt u dat bedrag marktconform.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Heb jaren carrosserie gedaan.

Zo'n stickers zorgen er alleen voor dat de onderliggende laag niet verslijt.

Een simpel machinaal polierbeurtje en de vernislaag is weer als nieuw. Er zal nooit een nieuwe laag opgespoten moeten worden.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Waxen en polieren zal de leasing maatschappij en/of garage ook niet gratis doen hé ..
Over herspuiten heb ik niet gesproken, enkel glanslaag - (simoniseren noemden we dat vroeger)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Doen ze dat niet altijd voordat ze zo'n jonge wagens verkopen?
Ik zie zelfs vaak dat ze de banden zwart spuiten om alles er nieuwer te laten uitzien.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Is de oplossing niet veel eenvoudiger? Weiger gewoon de salariswagen als dit zo storend is, dan kan je zelf vrij uw wagen kiezen inclusief de kleur en je kan alle reclame (leasing, garage, bedrijf) vermijden.

De werkgever kan het ook vreemd vinden dat je de naam van het bedrijf niet wil uitdragen, tenzij je natuurlijk voor Pabo werkt :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Het gaat niet over een salariswagen, maar over een firmawagen (noodzakelijk voor verplaatsingen van mijn werk).

Het is mijn wagen inderdaad niet, maar ik betaal er wel VAA op, dus vind ik dat ik deze mag beschouwen als mijn wagen en daar wil ik geen reclame op.
Ik heb mijn werkgever in het verleden al voorgesteld geen VAA meer aan te rekenen omdat ik de wagen amper privé gebruik (en in ruil voor schrappen VAA ik hem dan helemaal niet meer privé zou gebruiken), maar ze vrezen dit niet aan de fiscus verkocht te krijgen. Dan moet ik overstappen op een échte camionette (en dat is gewoon qua rijgedrag/comfort geen optie voor de km's die ik doe).

Carpolicy is van jaren stillekes en vermeldt helemaal niets ivm bestickering.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

pfuhu schreef: Ik heb mijn werkgever in het verleden al voorgesteld geen VAA meer aan te rekenen omdat ik de wagen amper privé gebruik (en in ruil voor schrappen VAA ik hem dan helemaal niet meer privé zou gebruiken), maar ze vrezen dit niet aan de fiscus verkocht te krijgen. Dan moet ik overstappen op een échte camionette (en dat is gewoon qua rijgedrag/comfort geen optie voor de km's die ik doe).

Carpolicy is van jaren stillekes en vermeldt helemaal niets ivm bestickering.
Als je dat voertuig gebruikt voor verplaatsingen van uw woonplaats naar de werkplek* én privé-gebruik is toegelaten, is VAA verschuldigd.
Werkplek wordt fiscaal omschreven als een plek waar je minstens 20 dagen (volgens mij géén volledige werkdagen) aanwezig bent.
Dus een sales die elke dag naar andere klanten rijdt en nooit naar "den bureau", hoeft geen VAA te betalen.

De fiscus zit nu al te wachten op uw dossier, om uw te grillen als je denkt daar mee weg te komen :-).

Tenzij je wagen €100K kost, is de VAA toch ook een lachertje?
Waarom daarvoor zoveel moeite doen?
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

pfuhu schreef:Het gaat niet over een salariswagen, maar over een firmawagen (noodzakelijk voor verplaatsingen van mijn werk).

Het is mijn wagen inderdaad niet, maar ik betaal er wel VAA op, dus vind ik dat ik deze mag beschouwen als mijn wagen en daar wil ik geen reclame op.
Ik heb mijn werkgever in het verleden al voorgesteld geen VAA meer aan te rekenen omdat ik de wagen amper privé gebruik (en in ruil voor schrappen VAA ik hem dan helemaal niet meer privé zou gebruiken), maar ze vrezen dit niet aan de fiscus verkocht te krijgen. Dan moet ik overstappen op een échte camionette (en dat is gewoon qua rijgedrag/comfort geen optie voor de km's die ik doe).

Carpolicy is van jaren stillekes en vermeldt helemaal niets ivm bestickering.
Klopt helemaal wat de werkgever je zegt. Als de fiscus iedereen zou geloven die beweert de wagen niet privé te gebruiken zouden ze miljoenen ontdoken zien aan VAA.
Dat kan dus enkel en alleen als het privé-gebruik ook daadwerkelijk onmogelijk wordt gemaakt.
a) je stalt de wagen na het werk op de parking van het bedrijf en komt en gaat met eigen, ander vervoer of
b) je rijdt er mee naar huis maar er staat slechts enkel en alleen een bestuurderszetel in de wagen.

VAA heeft overigens niets te maken met het uitzicht van de wagen maar enkel met CO2-getal, leeftijd etc. van het gebruikte model.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Als je de aankoop, inschrijvingstax, verzekering betaalde.. dan pas mag je het pas als "mijn" auto bezien.

Daarom heet het ook firmawagen of leasewagens.
Ik begrijp eigenlijk helemaal niet wat het probleem is met bestickering van de firma op de firmawagen.

Schamen bediendes zich als de buren moesten teweten komen dat hun generieke zwarte/grijze Audi A4/BMW 3 een firma wagen is?
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

heist_175 schreef:Dus een sales die elke dag naar andere klanten rijdt en nooit naar "den bureau", hoeft geen VAA te betalen.
Dat standpunt wordt al jaren niet meer aanvaard door de fiscus. Werkgever moet voor elk van zijn personeelsleden met bedrijfswagen een 'plaats van tewerkstelling' opnemen in de DMFA aangifte. Of en hoe vaak de werknemer daar aanwezig is, is niet langer relevant.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”