Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Het gas vloeit nog steeds rijkelijk.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

on4bam schreef:
koenraaddeconinck schreef:De Belgische laag-bij-de-grondse, perverte politiek wordt nogmaals bloot gelegd door ... Oekraïense President Zelenski.
EDPnet link?
Misschien beter in het Oekraine topic posten en hier enkel over EDPnet?
samengevoegd!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik moet toegeven, ik stoor me ook wel mateloos aan de hypocrisie van de politiek en de medemens inzake Oekraïne/Rusland. Ofwel steunen we hen, ofwel niet ... maar op dit moment is het zelfs ronduit 'two-faced'.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Het gaat hem hier toch het meest over Bart de Wever,die de handel in Russische diamanten niet wil stopzetten,omdat bijv. Singapore die handel zou kunnen overnemen,wat een standpunt van de NVA politicus dit stemt tot nadenken men moet die Russische oorlogsmachine hoe dan ook proberen te stoppen,er was trouwens nieuws over zweden waar verschillende Russische straaljagers het luchtruim geschonden hadden,alleen niet zeker of ze kernwapens aan boord hadden!!!!!!!
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik vind de houding van VB anders veel erger: ze vinden het best prima dat Poetin Oekraïne is binnen gevallen, zo blijkt uit de uitlatingen van hun mandatarissen.
En aangezien ze nog steeds (recentste peiling) 22% halen, vind blijkbaar 22% van de bevolking het niet zo'n groot probleem dat Poetin oorlog voert aan onze (EU/NATO) buitengrenzen.

Verder snap ik de hypocrisie wel.
Hoeveel steun zou er zijn onder de BE/EU bevolking als we écht geen gas & olie meer zouden kopen in Rusland? Nu betalen we gewoon zijn oorlog verder door. We geven/verkopen oorlogstuig aan Oekraïne en tegelijk geven/betalen we Poetin miljarden per maand voor olie & gas.
Als we dat niet zouden doen, zou er een tekort aan diesel ontstaan én een tekort aan gas. Wat er nog zou zijn aan gas (van andere landen) zou zo gegeerd zijn/worden, dat de prijs door het dak zou gaan.

Hoeveel EU-burgers zijn bereid om een fors hogere diesel- & gasprijs op te hoesten, om Oekraïne te helpen?
En los van de prijs, zal er dan waarschijnlijk ook gerantsoeneerd worden.

Ik denk dat de extreme partijen (VB & PVDA) hun liefde voor Poetin héél snel electoraal zouden kunnen verzilveren.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Eerlijk ik had altijd wel iets van ik stem op een andere partij. Maar als ik het zo bekijk zijn de extreme partijen helemaal geen alternatief meer.

Moest ik kiezen om te stemmen tussen PVDA/VB en NVA zou ik nog eerder NVA stemmen.

Maargoed dat is een andere discussie.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

petrol242 schreef: Je hebt daar wel last van. Een hogere energiekost betekent tout court een stijgende inflatie. En aardgas is ook een grondstof. Ik wil wel even meegeven dat de hoge gasprijzen niet het gevolg zijn van een gastekort. De prijzen waren voor de inval in Oekraïne al volledig aan het ontsporen omdat de grote economie na de coronacrisis stevig aan het aantrekken was met een verstoring van de gasmarkt als gevolg.
Ter verduidelijking, ik schreef dat ik er geen last van heb wanneer de gaskraan zou dichtgedraaid worden. En trouwens ook niet van stijgende energieprijzen noch inflatie* (al was dat niet het punt van mijn eerdere reply).
Uit de rest van mijn reply bleek toch wel duidelijk dat ik me wel degelijk bewust ben dat daar het probleem niet stopt? Wat juist het doel was van mijn reply op het bericht van @bollegijs.

* Van inflatie heb je alleen last wanneer je producten aankoopt die in de indexkorf duurder zijn geworden. Laat de inflatie nu net snel stijgen door de stijgende energieprijzen. Een groot deel van mijn inkomsten volgen deels de inflatie. Gelijkertijd heb ik geen tot weinig producten nodig die duurder zijn geworden. Tot nu toe doe ik dus alleen maar "voordeel" aan een stijgende inflatie (een mooi voorbeeld: tussen oktober 2021 en heden bedraagt mijn energierekening 8,20 € (en dalend) terwijl ik eveneens een "compensatie" krijg van 100 € netto).
Maar zoals ik schreef, ik ben er mij van bewust dat dit voor de meerderheid anders zal uitdraaien en dat als een groot deel van de bevolking er onder door gaat (door o.a. een aanhouden conflict dat een weerslag heeft op zowat alles wat we nu nog vanzelfsprekend vinden) iedereen daar last van zal ondervinden. Al was het maar door een verminderde veiligheid.
Maar bij gebrek aan een glazen bol blijft het voorlopig afwachten van wat dit gaat geven.
Zolang ze het kunnen vermijden zullen politici zich er ook wel voor behoeden al te diep in eigen vlees (of beter ind at van hun kiezers) te snijden.
Om hun eigen recente woorden te gebruiken: "je kan beter wapens zenden naar Oekraïne dan hier te snijden in de diamanthandel of energievoorziening, blablabla...."
Laatst gewijzigd door ivob op 01 apr 2022, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

boonpwnz schreef: zou ik nog eerder NVA stemmen.
De kracht van verandering :lol:

@ivob : Koop jij bijvoorbeeld geen voeding? Of zeep? Alles wordt duurder bij inflatie. Of je moest volledig zelf bedruipend zijn, maar dan zou je ook niet op dit forum zitten.
En je zou alleen last hebben van inflatie als je producten koopt die in de indexkorf zitten?? Dat is een rare kronkel die wat verduidelijking vraagt.
Het is net die index die zorgt dat de inflatie gedragen kan worden, hoewel inflatie altijd een verlies aan koopkracht is omdat de index uitgehold is.
Laatst gewijzigd door petrol242 op 01 apr 2022, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

petrol242 schreef:Het gas vloeit nog steeds rijkelijk.
Men is bij Gazprom blijkbaar creatief geweest :lol:
Rond de gasleveringen ontstond donderdag veel onduidelijkheid. De Russische president Vladimir Poetin zei toen dat Russisch gas vanaf april met roebels betaald moet worden. Uit een decreet viel later op te maken dat een financiële constructie bij de Gazprombank het voor buitenlandse partijen mogelijk moet maken om via een omweg gewoon in euro's te blijven afrekenen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Bij inflatie kan je niet ontsnappen want het slaat op bijna alles. Tenzij je dus niets eet en consumeert heb je er last van, doe je dit dan zal je echter ook niet zo lang meer last hebben wegens overleden.

Om te produceren heb je naast grondstoffen ook energie nodig en personeel. Al deze factoren worden duurder en dan kan enkel het product ook duurder worden wil je niet produceren met verlies. Bovendien zien velen deze situatie nu als ideaal moment om er nog een extra schepje bovenop te doen, never waste a good crisis.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Er zijn wel degelijk delen van de inflatie waar ik geen last van heb:
- brood wordt fors duurder (gas om het brood te bakken, personeel om het brood te bakken en graanprijsstijging), maar aangezien ik mijn brood zelf bak heb ik enkel van de graanprijsstijging last. De inflatie op "gekocht brood" is veel groter dan op mijn zelfgebakken brood
- de elektriciteitprijs is serieus omhoog, maar aangezien 70-80% van mijn elektriciteitsverbruik door mijn PV's gedekt wordt, heb ik daar maar een heel klein beetje last van (nominaal in euro's)
- mijn gasprijs is wel gestegen, maar het is een vaste prijs dus ook daar zit ik terug een jaar "safe", in tegenstelling tot variabele prijzen
- mijn telecomabonnement is gestegen met €1, maar dat valt in het niet bij telecomstijging in de indexkorf, die stijgen elk jaar met 2-5% (élk jaar :eek: )

Dus je kan u wel degelijk "indekken" tegen inflatie en niet per sé met grote/dure investeringen.
Niet volledig natuurlijk, maar toch gedeeltelijk.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Door de situatie in Ukraine zijn de prijzen van de voeding echt wel heel erg aan het stijgen,ook in Nederland is dat zo.Gelukkig hebben wij in Belgie een index nu ja mss. later niet meer,als het aan BDW van de NVA ligt moet die index zo vlug mogelijk op de schop het is niet te begrijpen dat mensen niet inzien dat dit een grote algemene verarming tot gevolg zou hebben.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat is mijn punt, je mag doen wat je wil, inflatie zal altijd nog een invloed hebben. Zonder invloed is onmogelijk. Dat de invloed verschilt per situatie is evident.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

petrol242 schreef:
@ivob : Koop jij bijvoorbeeld geen voeding? Of zeep? Alles wordt duurder bij inflatie. Of je moest volledig zelf bedruipend zijn, maar dan zou je ook niet op dit forum zitten.
En je zou alleen last hebben van inflatie als je producten koopt die in de indexkorf zitten?? Dat is een rare kronkel die wat verduidelijking vraagt.
Het is net die index die zorgt dat de inflatie gedragen kan worden, hoewel inflatie altijd een verlies aan koopkracht is omdat de index uitgehold is.
Wanneer je mij wenst te citeren dan gelieve mijn volledige zin te citeren en niet verkippen zodat je er een punt naast de kwestie van kan maken.
petrol242 schreef:je zou alleen last hebben van inflatie als je producten koopt die in de indexkorf zitten??
Is - al zijn het maar een paar woorden verschil - iets totaal anders dan wat ik schreef:
wanneer je producten aankoopt die in de indexkorf duurder zijn geworden
M.a.w. wanneer je de producten kan laten die de voornaamste reden zijn dat de inflatie stijgt (waardoor die producten duurder worden dan de stijgende inkomsten) wordt de kleinere stijging op de overige noodzakelijke producten ruimschoots goedgemaakt door de compensatie op de stijgende inkomsten.

En ja ik ben voor een groot deel zelfbedruipend. En neen ik koop geen zeep.
Ik weet heel goed wat er binnen komt en buiten gaat en hoe zich dit verhoudt tot voor de "crisis".
Laatst gewijzigd door ivob op 01 apr 2022, 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dizzy schreef:Dat is mijn punt, je mag doen wat je wil, inflatie zal altijd nog een invloed hebben. Zonder invloed is onmogelijk. Dat de invloed verschilt per situatie is evident.
Inderdaad. Veel hangt af van je verbruikersprofiel. Maar zelf brood bakken kost ook meer, niet alleen door de graanprijs, maar die oven werkt op niet op zonlicht.
Maar veel van de inflatie ten gevolge van de hogere energieprijzen wordt gekoppeld aan de oorlog in Oekraïne en dat is maar deels. De inflatie was al veel langer de pan uit aan het swingen.
@ivob : vandaar dat ik een verduidelijking vroeg want je uitleg is op zijn minst opmerkelijk.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Geen probleem.
Ik heb het punt waar het om gaat (en ik in eerste instantie ook al schreef) nog eens in het vet benadrukt.
Hopelijk was het nu wel duidelijk? :wink:
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

ivob schreef:M.a.w. wanneer je de producten kan laten die de voornaamste reden zijn dat de inflatie stijgt (waardoor die producten duurder worden dan de stijgende inkomsten) wordt de kleinere stijging op de overige noodzakelijke producten ruimschoots goedgemaakt door de compensatie op de stijgende inkomsten.
Dit is gewoon onjuist. Inflatie zorgt er inderdaad voor dat zowat alles duurder wordt. Om dingen te maken heb je naast grondstoffen ook arbeid nodigen energie. Zowel grondstoffen, energie als arbeid worden getroffen door inflatie. Je krijgt dus een situatie waarbij zowat alles duurder wordt.

De enige manier om eraan te ontsnappen is niets consumeren en dus langzaam te sterven. Uiteindelijk is dat voor jou persoonlijk de goedkoopste optie want je doet dan niets meer op en de kosten zijn niet meer voor u. Uw naasten zullen meer moeten betalen voor de begrafenis want ook de kist zal duurder zijn net als de diensten van de begrafenisondernemer. Ze kunnen besparen door u op te lossen in zuur maar zelfs dat zuur zal duurder zijn, wel zuur voor hen uiteindelijk en zo neemt ook de verzuring weer toe.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

heist_175 schreef:Er zijn wel degelijk delen van de inflatie waar ik geen last van heb:
- brood wordt fors duurder (gas om het brood te bakken, personeel om het brood te bakken en graanprijsstijging), maar aangezien ik mijn brood zelf bak heb ik enkel van de graanprijsstijging last. De inflatie op "gekocht brood" is veel groter dan op mijn zelfgebakken brood
- de elektriciteitprijs is serieus omhoog, maar aangezien 70-80% van mijn elektriciteitsverbruik door mijn PV's gedekt wordt, heb ik daar maar een heel klein beetje last van (nominaal in euro's)
- mijn gasprijs is wel gestegen, maar het is een vaste prijs dus ook daar zit ik terug een jaar "safe", in tegenstelling tot variabele prijzen
- mijn telecomabonnement is gestegen met €1, maar dat valt in het niet bij telecomstijging in de indexkorf, die stijgen elk jaar met 2-5% (élk jaar :eek: )

Dus je kan u wel degelijk "indekken" tegen inflatie en niet per sé met grote/dure investeringen.
Niet volledig natuurlijk, maar toch gedeeltelijk.
Vanaf nu ga jij dus leven van water en brood. Succes ;)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

@WouterVH .. sterk staaltje van dialoog en beide partijen erkennen en respecteren !!! Nergens zegt men dat ze geen last zullen hebben van de inflatie, jij maakt dat er van.

Het wordt bedroevender met de dag hier ... :(
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

@Sasuke, voor alle duidelijkheid, dat was een grapje hé :roll:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dizzy schreef:
ivob schreef:M.a.w. wanneer je de producten kan laten die de voornaamste reden zijn dat de inflatie stijgt (waardoor die producten duurder worden dan de stijgende inkomsten) wordt de kleinere stijging op de overige noodzakelijke producten ruimschoots goedgemaakt door de compensatie op de stijgende inkomsten.
Dit is gewoon onjuist. Inflatie zorgt er inderdaad voor dat zowat alles duurder wordt. Om dingen te maken heb je naast grondstoffen ook arbeid nodigen energie. Zowel grondstoffen, energie als arbeid worden getroffen door inflatie. Je krijgt dus een situatie waarbij zowat alles duurder wordt.

De enige manier om eraan te ontsnappen is niets consumeren en dus langzaam te sterven. Uiteindelijk is dat voor jou persoonlijk de goedkoopste optie want je doet dan niets meer op en de kosten zijn niet meer voor u. Uw naasten zullen meer moeten betalen voor de begrafenis want ook de kist zal duurder zijn net als de diensten van de begrafenisondernemer. Ze kunnen besparen door u op te lossen in zuur maar zelfs dat zuur zal duurder zijn, wel zuur voor hen uiteindelijk en zo neemt ook de verzuring weer toe.
Kleinu nuace: dit geldt blijkbaar voor mijn situatie (en gelijkgestemden) en niet voor anderen - waaronder volgens je eigen woorden ook de jouwe.
Ik ben het er mee eens dat veel mensen niet de klik kunnen maken om minder te consumeren. Dat je door minder te consumeren langzaam zou sterven, daar ben ik het dan weer niet mee eens. Of ga je er van uit dat ik dit schrijf vanop mijn sterfbed?
Dat sommigen geen keuze hebben om minder te consumeren, correct. Maar dat het bij de meerderheid van de Vlamingen vooral ligt dat ze het psychologisch blijkbaar niet aan kunnen ipv economisch daar ben ik dan weer van overtuigd. Ik moet gewoon rondom mij heen kijken dat het voor velen gewoon een kwestie is van bepaalde keuzes en niet uit onoverkomelijke noodzaak (al zal er altijd een bepaald deel van de bevolking zijn dat geen andere keuze heeft maar in Vlaanderen is dit nog steeds niet de meerderheid).

Ik zeg ook niet dat veel zaken niet duurder worden. Maar in België wordt een deel daarvan nog altijd gecompenseerd door de aanpassing van de inkomens aan de gezondheidsindex. Mijn punt is dat als je er in slaagt geen behoefte meer te hebben aan de producten die veel duurder zijn geworden (zoals energie, voedsel uit grootwarenhuizen, huren,....) de producten die je wel nog extern moet aankopen welliswaar duurder worden maar dat die stijging dan gecompenseerd wordt door een hoger inkomen (door aanpassing van de lonen, huurinkomsten, vervangingsinkomens, ...).

Algoed dat je stelt dat het "onjuist" was en geen "denkfout". :-D

Om nog verder in te gaan op punten waar je het in het belachelijke wenst te trekken: mijn begrafenis heb ik zelf al geregeld en is deels verzekerd. Mijn "naasten" moeten daar dus niet voor opdraaien. Integendeel hun wacht - na de feestelijke begrafenis - een mooie erfenis zonder dat ik het gevoel heb dat ik er nu iets voor moet laten. Ik werk dan ook liever pro-actief (maatregelen nemen voor een crisis zich stelt) dan te blijven hopen dat de overheid bij een crisis de problemen gaat oplossen en bij gebrek aan een duurzame oplossing (keer op keer, sommigen leren het blijkbaar echt nooit) te verzanden in oeverloos heen en weer gezaag en elkaar vanuit de ingegraven stellingen te blijven bestoken met steeds dezelfde argumenten.

ps. een kist is niet verplicht bij een begrafenis, wel een lijkomhulsel.

@petrol242: mijn oven waar ik brood in bak werkt wel degelijk op de ogenblikken dat er voldoende energie voorhanden is, 100% afkomstig van lokaal opgewekte energie (wat betreft die oven dus idd uit zonneinstraling - direct of via lokale opslag).
Laatst gewijzigd door ivob op 01 apr 2022, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

petrol242 schreef:Maar zelf brood bakken kost ook meer, niet alleen door de graanprijs, maar die oven werkt op niet op zonlicht.
Oeps.
Mijn broodmachines werken wel op "zonlicht" aka PV.
Dus ik voel enkel de stijging van de graanprijs, de rest van de inflatoire stijging van brood laat ik graag aan anderen.

Je kan de impact van de inflatie ook beperken door uw gebruiksprofiel aan te passen:
- zelf brood bakken, zelf pasta maken, ...
- thermostaat lager zetten
- stoken met pellets, hout of warmtepomp
- fiets gebruiken ipv auto
- 2dehands kopen, zware prijsdaling :)

Niet al die zaken vereisen een zware investering.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

koenraaddeconinck schrijft ...Het lijkt er op alsof CD&V en VLD 10% nog te hoog vinden als kiespotentieel voor de volgende verkiezingen ...

Ja, daarom hebben we 7 partijen nodig om een regering op de been te krijgen, terwijl de democratie verwatert tot particratie. En de grote richtlijnen voor dit verkozen "theatergezelschap" komen rechtstreeks van Europa! De EU is baas boven baas dus...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

heist_175 schreef: Mijn broodmachines werken wel op "zonlicht" aka PV.
PV, waarvan toevallig de BTW van 21 naar 6% gezakt is. Voor zij die persé een nieuwbouwwoning wilden bouwen of kopen en als je er nog tijdig aan kan geraken. Maar ja, gepaste maatregelen neem je best voor een crisis en niet tijdens een crisis wanneer het bij een groot deel van de bevolking pas begint te dagen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

heist_175 schreef:
petrol242 schreef:Maar zelf brood bakken kost ook meer, niet alleen door de graanprijs, maar die oven werkt op niet op zonlicht.
Oeps.
Mijn broodmachines werken wel op "zonlicht" aka PV.
Inderdaad oeps, slecht voorbeeld misschien. Het is dan ook een voorbeeld, en dan nog, die energie is ook niet gratis.
Het is inderdaad het verbruiksprofiel dat bepaalt hoeveel last je ervan hebt. Maar uiteindelijk heeft iedereen er last van. Kijk gewoon naar de winkelkar en het prijskaartje dat er een jaar later aan hangt. Zorg die duurder wordt, grondstoffen, ook de pellets voor die kachel, telecom, water, kortom alles! Zelfs begrafenissen en crematies.
Wie zegt geen last te hebben van een hoge inflatie woont op een andere planeet.
Anderzijds wordt het dringend tijd om naar een behoefte economie over te schakelen. Maar dan zal de markteconomie eraan moeten geloven en daar zijn de geesten nog niet rijp genoeg voor... 8)
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Dat nieuws dat Belgie amper afhankelijk is van Russisch gas is gewoon een misser.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03/08 ... ng%20stelt.

Het is natuurlijk hoe je wil tellen. Ik herinner mij nog de eerste bladzijde van de cursus statistiek " Met statistiek kun je alles bewijzen."
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

ivob schreef:Kleinu nuace: dit geldt blijkbaar voor mijn situatie (en gelijkgestemden) en niet voor anderen - waaronder volgens je eigen woorden ook de jouwe.
Ik ben het er mee eens dat veel mensen niet de klik kunnen maken om minder te consumeren. Dat je door minder te consumeren langzaam zou sterven, daar ben ik het dan weer niet mee eens. Of ga je er van uit dat ik dit schrijf vanop mijn sterfbed?
Dat sommigen geen keuze hebben om minder te consumeren, correct. Maar dat het bij de meerderheid van de Vlamingen vooral ligt dat ze het psychologisch blijkbaar niet aan kunnen ipv economisch daar ben ik dan weer van overtuigd. Ik moet gewoon rondom mij heen kijken dat het voor velen gewoon een kwestie is van bepaalde keuzes en niet uit onoverkomelijke noodzaak (al zal er altijd een bepaald deel van de bevolking zijn dat geen andere keuze heeft maar in Vlaanderen is dit nog steeds niet de meerderheid).
Neen, dat geldt zelfs niet voor jou. Als alles duurder wordt omdat zowat alles moet geproduceerd worden (duurdere arbeid) met (duurdere) energie en (duurdere) grondstoffen zal jij dus ook inflatie voelen.

Ja, je kan uw consumptie aanpassen, lees verminderen maar dat is ook een effect dat je voelt. Misschien minder in uw portefeuille maar het is zoals men in de economiehandboeken zegt een daling van het comfort Je zou meer willen consumeren maar je doet het niet omdat het (te) duur geworden is. Eten is echter noodzakelijk en dat kan je enkel vermijden door te sterven... omdat je niet meer eet.

Je hebt gelijk dat comfort moeilijk te lossen is voor velen want het voelt als een achteruitgang en dat is voor niemand echt aangenaam. De tering naar de nering zetten. Er zijn echter zaken die je niet of amper kan vermijden zoals voeding, onderdak, medicatie, verwarming,... ook die dingen worden duurder en dit terwijl velen voordien al moeilijk rond konden komen. Veel keuze is er dan niet meer.

De index is inderdaad een matiging van dit fenomeen MAAR het volgt wel NA de prijsstijgingen en is enkel het gevolg van een overschrijding van een korf producten. Kortom het is een gedeeltelijke pleister op de wonde.
ivob schreef:Mijn punt is dat als je er in slaagt geen behoefte meer te hebben aan de producten die veel duurder zijn geworden (zoals energie, voedsel uit grootwarenhuizen, huren,....) de producten die je wel nog extern moet aankopen welliswaar duurder worden maar dat die stijging dan gecompenseerd wordt door een hoger inkomen (door aanpassing van de lonen, huurinkomsten, vervangingsinkomens, ...).

Algoed dat je stelt dat het "onjuist" was en geen "denkfout". :-D
En dat is net de denkfout in uw redenering. Omdat zowat alles duurder wordt, inclusief noodzakelijke basisgoederen, kan je er niet in slagen deze niet te consumeren. Ja, je kan als huurder op straat gaan leven en niet meer eten dan schrap je energie, onderdak en voeding maar lang gaat dat niet duren. Wil je deze extremen niet dan zal je dus gewoon meer betalen. Ja, als uitkeringtrekker zal uw uitkering stijgen maar dat is snel op aan de duurdere producten. De aanpassing komt er pas na een overschrijding en deze wordt afgeremd door de keuze van korf en een extra vertraging van 1 maand voor uitkeringen en 2 maanden voor ambtenarenlonen. De bakker wacht zo lang echter niet om op te slaan.

Goed voor u dat uw begrafenis geregeld is maar ook de verzekeringspolissen zullen opslaan en dat geldt ook voor lijkomhulsels. Toch dompers op de feestvreugde van de erfgenamen die met hun erfenis minder kunnen consumeren tenzij ze opnieuw uw voorbeeld volgen :lol:

Ja, ik trek het wat op flessen maar gewoon om het nog wat plezant te houden enerzijds maar anderzijds ook om aan te tonen hoe ver dit uit de hand loopt als je het doortrekt.

Je blijft ook vervallen in dezelfde fout van te doen alsof de keuzes en kansen die jij hebt voor iedereen zouden gelden. Dat is helaas niet zo. Uiteraard zijn er velen die het ook zo zouden kunnen doen maar anderzijds toch ook een aanzienlijke groep die amper rondkomen, geen eigen huis hebben, ziek zijn en van een uitkering leven op het randje. Inflatie treft niet de groep die overschot heeft het eerst maar wel de groep die net boven water bleef.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Poetin schiet burgers dood, valt ziekenhuizen aan, vermoordt journalisten en schiet ganse steden in puin,
maar als een Russisch oliedepot ontploft, dan zal het repercusies hebben op de onderhandelingen.
Welkom in de wereld van een getormenteerde zot.

Wie weet heeft de KGB het depot zélf gesabotterd, zoals ze al deden om de oorlog in Tsjetsjenië uit te lokken of te rechtvaardigen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Inderdaad, dat gaat een heel land kapotschieten maar how maar, ze schieten verdorie terug, wie had zo'n onrechtvaardigheid verwacht :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

:lol: 't is waar.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dat krijg je nu éénmaal als het oorlog is Heist. Denk je dat het op andere plekken in de wereld, waar het even erg is, er anders aan toe gaat? Ge kunt nog een miljoen keer zeggen dat Poetin een zot is, het gaat het conflict er niet op doen beteren of keren.
Dizzy schreef:De index is inderdaad een matiging van dit fenomeen MAAR het volgt wel NA de prijsstijgingen en is enkel het gevolg van een overschrijding van een korf producten.
Komt daarbij dat de index de inflatie bijlange na niet compenseert. Gelukkig hebben we die nog, maar ligt dat constant onder vuur. Velen zijn ook de indexsprongen in het verleden al vergeten?
Bovenop de inflatie die al een meer dan een jaar de pan uit swingt, komt er nu de oorlogsinflatie bovenop. De helft van de Belgische gezinnen begint het zeer moeilijk te krijgen en inderdaad daar heeft niet iedereen zomaar met een vingerknip de vrije keuze in om daar aan te ontsnappen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dizzy schreef: Neen, dat geldt zelfs niet voor jou. Als alles duurder wordt omdat zowat alles moet geproduceerd worden (duurdere arbeid) met (duurdere) energie en (duurdere) grondstoffen zal jij dus ook inflatie voelen.

Ja, je kan uw consumptie aanpassen, lees verminderen maar dat is ook een effect dat je voelt. Misschien minder in uw portefeuille maar het is zoals men in de economiehandboeken zegt een daling van het comfort Je zou meer willen consumeren maar je doet het niet omdat het (te) duur geworden is. Eten is echter noodzakelijk en dat kan je enkel vermijden door te sterven... omdat je niet meer eet.

Je hebt gelijk dat comfort moeilijk te lossen is voor velen want het voelt als een achteruitgang en dat is voor niemand echt aangenaam. De tering naar de nering zetten. Er zijn echter zaken die je niet of amper kan vermijden zoals voeding, onderdak, medicatie, verwarming,... ook die dingen worden duurder en dit terwijl velen voordien al moeilijk rond konden komen. Veel keuze is er dan niet meer.

De index is inderdaad een matiging van dit fenomeen MAAR het volgt wel NA de prijsstijgingen en is enkel het gevolg van een overschrijding van een korf producten. Kortom het is een gedeeltelijke pleister op de wonde.
ivob schreef:Mijn punt is dat als je er in slaagt geen behoefte meer te hebben aan de producten die veel duurder zijn geworden (zoals energie, voedsel uit grootwarenhuizen, huren,....) de producten die je wel nog extern moet aankopen welliswaar duurder worden maar dat die stijging dan gecompenseerd wordt door een hoger inkomen (door aanpassing van de lonen, huurinkomsten, vervangingsinkomens, ...).

Algoed dat je stelt dat het "onjuist" was en geen "denkfout". :-D
En dat is net de denkfout in uw redenering. Omdat zowat alles duurder wordt, inclusief noodzakelijke basisgoederen, kan je er niet in slagen deze niet te consumeren. Ja, je kan als huurder op straat gaan leven en niet meer eten dan schrap je energie, onderdak en voeding maar lang gaat dat niet duren. Wil je deze extremen niet dan zal je dus gewoon meer betalen. Ja, als uitkeringtrekker zal uw uitkering stijgen maar dat is snel op aan de duurdere producten. De aanpassing komt er pas na een overschrijding en deze wordt afgeremd door de keuze van korf en een extra vertraging van 1 maand voor uitkeringen en 2 maanden voor ambtenarenlonen. De bakker wacht zo lang echter niet om op te slaan.

Goed voor u dat uw begrafenis geregeld is maar ook de verzekeringspolissen zullen opslaan en dat geldt ook voor lijkomhulsels. Toch dompers op de feestvreugde van de erfgenamen die met hun erfenis minder kunnen consumeren tenzij ze opnieuw uw voorbeeld volgen :lol:

Ja, ik trek het wat op flessen maar gewoon om het nog wat plezant te houden enerzijds maar anderzijds ook om aan te tonen hoe ver dit uit de hand loopt als je het doortrekt.

Je blijft ook vervallen in dezelfde fout van te doen alsof de keuzes en kansen die jij hebt voor iedereen zouden gelden. Dat is helaas niet zo. Uiteraard zijn er velen die het ook zo zouden kunnen doen maar anderzijds toch ook een aanzienlijke groep die amper rondkomen, geen eigen huis hebben, ziek zijn en van een uitkering leven op het randje. Inflatie treft niet de groep die overschot heeft het eerst maar wel de groep die net boven water bleef.
Tja, nu voel je al niet meer de noodzaak om iedereen die er een andere mening dan de jouwe op nahoudt voortdurend van "denkfouten" te beschuldigen, je gaat nu zelfs al in hun plaats beslissen wat voor een ander al dan niet opgaat. :nono:
Ik maak niet de fot dat wat ik doe ook voor een ander geldig is. Die nuance heb ik al voortdurend gemaakt. Maar kan jij je inbeelden dat wat jij niet kan laten daarom niet noodzakelijk van toepassing is op een ander? :roll:
Iedereen maakt zijn eigen rekening. Ik besef zeer goed dat eenander zijn rekening niet dezelfde is dan de mijne. Juist daarom ziet mijn rekening er heel anders uit dan de jouwe en ondervind ik de negatieve gevolgen van de inflatie anders dan een ander.

Je ziet wel iets over het hoofd: ik moet mijn huidig koopgedrag en consumptiepatroon helemaal niet aanpassen door toedoen van welke invloed dan ook. Want ik had voor de energiecrisis en de wijzigende geopolitieke situatie dat ook al onder controle.
Daardoor dient mijn comfort ook niet te dalen. Het blijft ongewijzigd. Gezien ik beschikbare middelen niet dien te besteden aan stijgende voedsel- en energieprijzen blijft voor mij het comfort gelijk en stijgt het zelfs tov anderen die nu meer van de beschikbare middelen moeten besteden aan noodzakelijke goederen waarvan de prijzen stijgen. Een euro kan je maar één keer uitgeven. Wanneer je die euro dient uit te geven aan duurdere energie kan je he aan niets anders meer besteden. Dien je die euro nog steeds niet aan bv. energie te besteden kan je hem nog steeds aan niet noodzakelijke (o.a. luxe) besteden. Of het gewoon laten. Gezien het beschikbare inkomen ook nog eens gekoppeld is aan de index stijgt - voor zij die hoofdzakelijk vrij zijn van kosten verbonden aan noodzakelijke producten - het vrij te besteden bedrag ook nog eens extra. Dat je dat niet graag hoort en op alle mogelijke manieren anders tracht voor te stellen - bv. door middel van je belachelijke retoriek over sterven door gebrek aan eten - wijzigt de feiten niet. En nog minder mijn huishoudrekening. :P
Wanneer je niet huurt (dat gaf ik al aan) blijft je onderdak dezelfde kost hebben. Verwarming, een deel van de energierekening, idem wanneer je bijna zelfvoorzienend bent inzake energie. De prijsstijgingen inzake voeding (de zaken die je hier niet zelf kan verbouwen) en gezondheidszorg worden nog altijd ruimschoots gecompenseerd door stijgend inkomen door indexaanpassingen (die de laatste rijd bijna niet meer bij te houden zijn).

edit: oeps je kon het toch weer niet laten - omdat iemand een andere mening heeft of in een andere situatie verkeerd dan jezelf - blijkbaar nog eens in het hoekje van de "denkfouten' te plaatsen. 8) Moeilijk een open discussie voeren met personen die er van uitgaan dat iedereen die hen niet volgt " fout denken".
Omdat jij blijkbaar wel de gevolgen van de inflatie ondervindt verdenk ik je er daarom nog niet van dat je een denkfout maakt. Ik aanvaard gewoon dat dit jouw concrete situatie is en je er niets aan kan of wil wijzigen. Spijtig voor jou dan. Maar maak niet de vergissing jouw onvermogen of ongeluk op een ander toe te passen.

Je hebt geen flauw idee welk soort begrafenisverzekering ik lopen heb. Trek er dan ook geen voorbarige conclisies uit.
En waarom zou de feestvreugde op mijn toekomstige begrafenis minder moeten zijn? Een gegeven paard kijk je niet in de bek. Wie niet tevreden is met wat hun krijgt zonder er zelf iets voor te moeten doen is het niet waard dit te krijgen.

Ha, met je laatste zin zijn we er. Uiteraard treft inflatie diegenen die er het slechts voor staan eerst. Dat was ook de onderliggende opmerking aan mijn reply op hollebollegijs. Inflatie treft niet tot nauwelijks zij die tijdig maatregelen genomen hebben. Het is niet omdat er altijd wel een groep zal zijn die - ongeacht de oorzaken - geen kant op kan dat de rest (nog steeds het overgrote deel van de bevolking in dit bevoorrechte deel van de aardbol) dan uit misplaatste solidariteit maar bij de pakken moet blijven neerzitten en gelaten de situatie moet blijven ondergaan.
Redenen om niets te doen en zich - buiten wat zagen en klagen - bij een situatie neer te leggen zijn er altijd genoeg. Om de eigen situatie niet (pro-actief) aan te pakken vindt men altijd wel een voor de hand liggende reden. Het wordt blijkbaar al moeilijker om die ban zelf te doorbreken.
petrol242 schreef:Wie zegt geen last te hebben van een hoge inflatie woont op een andere planeet.
Anderzijds wordt het dringend tijd om naar een behoefte economie over te schakelen. Maar dan zal de markteconomie eraan moeten geloven en daar zijn de geesten nog niet rijp genoeg voor... 
Je spreekt jezelf nu wel tegen. Iemand die zijn behoeften al heeft aangepast - zonder dat het dwingend was - leeft gewoon op dezelfde planeet als jij. Het is niet omdat sommige geesten nog "niet rijp" zijn dat dit opgaat voor iedereen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Volgens een generaal op CNN is het helemaal niet zo verwonderlijk dat Oekraine zoiets kan gedaan krijgen,Rusland heeft nog steeds het luchtruim in Oekraine niet onder controle,en de US en UK geven Oekraine ook wel zeer juiste inlichtingen op het juiste moment,en zeer snel anders zou zoiets toch wel onmogelijk zijn.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

@ivob : Waar zit de tegenspraak? Ook jij ondergaat de inflatie of je zou in een ander economisch stelsel wonen, zo goed als op een andere planeet dus. Maar treur niet, dat systeem/economisch stelsel is zich zelf aan het kapot maken als moeder natuur het niet eerst doet.
Voor een behoefte economie is een revolutie nodig en daar is nog niet iedereen klaar of willend toe.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Uiteraard onderga ik de gevolgen van de inflatie.
In negatieve zin (sommige uitgaven zijn licht hoger) en in positieve zin (inkomsten stijgen door inflatie).
Zolang de uitkomst van de som van de negatieve en positieve punten positief is ondervind ik geen negatieve gevolgen van de inflatie.
Dat is het verschil.
Ik weet ook wel dat een groot deel van de bevolking niet ontsnapt aan de deelname aan het gangbare economische stelselen de marketing strategie er omheen. Uit noodzaak, gemakzucht of voor welke reden dan ook. Maar het is daarom geen automatisme dat dit voor iedereen per definitie onontkoombaar is.
Ik begrijp ook wel dat zij die er niet uit durven of kunnen stappen het er moeilijk mee hebben dat er altijd uitzonderingen op de regel zijn.
Ze worden dan immers telkens weer met het eigen onvermogen om te kunnen of willen veranderen geconfronteerd.
Niet kunnen is een spijtige zaak. Niet willen heeft men alleen aan zichzelf te danken.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

fluppie schreef:Volgens een generaal op CNN is het helemaal niet zo verwonderlijk dat Oekraine zoiets kan gedaan krijgen,Rusland heeft nog steeds het luchtruim in Oekraine niet onder controle,en de US en UK geven Oekraine ook wel zeer juiste inlichtingen op het juiste moment,en zeer snel anders zou zoiets toch wel onmogelijk zijn.
Hopelijk gaat Rusland dit niet aangrijpen om nucleair te gaan..
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

ivob schreef:Niet kunnen is een spijtige zaak. Niet willen heeft men alleen aan zichzelf te danken.
Een ander socio-economisch stelsel is geen individuele aangelegenheid hoor. Dat wil dus zeggen de kapitalistische markteconomie op de schop mocht dat nog niet duidelijk zijn.

Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt wat voor soort en hoe hard je inkomsten stijgen om een positieve balans, zelfs een break even te krijgen bij inflatie.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik zal maar zwijgen over de inflatie want ik ben een totale uitzondering.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

@petrol242: En door wat ga je de kapitalistische markteconomie vervangen?
Wanneer je iets wenst te vervangen zorg je er beter voor dat je een gedegen alternatief hebt met meer voordelen en minder nadelen dan het bestaande. Zoniet heeft je revolutie weinig kans op slagen.

Ik maak mijn eigen rekening. En deze heeft niet tot doel iemands nieuwsgierigheid te bevredigen. Jij hecht geen geloof aan de uitkomst van mijn eigen huishoudrekening (kort gezegd, ik hou iedere maand meer over dan de vorige maanden, is dat geen mooie samenvatting?).
Jij schept dus een probleem dat ik niet ondervind. Het is dus aan jou om aan te tonen dat ik financieel nadeel zou lijden.
Ik heb ook niets te verbergen. Maar denk je ook niet dat de details niet meer passen in dit topic?
Een paar tipjes van de sluier en om een deel van je nieuwsgierigheid te bevredigen: mijn energierekening is positief (ik produceer meer hernieuwbare energie dan ik verbruik) , ik huur niet (en de woning waar ik zelf woon is up to date), ik ben niet gebonden aan een werkgever en beschik 24/7 vrij over al de tijd, mijn mobiliteitsrekening is positief (ik hou er netto aan over), ik heb nauwelijks internet en telefoniekosten (afgerond een 30 €/maand), heb nauwelijks gezondheidskosten (ben geen lid van een betalend ziekenfonds), een groot deel van mijn voeding produceer en verwerk ik zelf, ik heb toegang tot eigen watervoorziening op verschillende niveau's, ...... En mijn niet-speculatieve inkomsten stijgen geregeld mee met de index.
Mijn basisbehoeften (zie hiervoor) worden dus nauwelijks beïnvloed door een stijgende inflatie.
Uiteraard wel als ik uitgaven daarboven wil doen. Luxe kost geld. Maar je hebt dat dan - binnen het beschikbare budget - volledig in de hand. Luxe is een optie, geen noodzakelijkheid.
Laatst gewijzigd door ivob op 01 apr 2022, 18:16, 7 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

ivob schreef:En door wat ga je de kapitalistische markteconomie vervangen?
Dat is the big question. Waar zitten die filosofen die voor een nieuwe verlichting zorgen zoals in het verleden? Gecancelt?

Uiteindelijk is een correcte balans tussen kapitalisme en socialisme nog altijd het beste, teveel van het ene of teveel van het andere is slecht.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”