Mijn kleine frustratie van de dag ...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Het gebrek aan nuance, de alom aanwezige polarisering, dat is mijn dagelijkse frustratie.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

R2D2 schreef:Het gebrek aan nuance, de alom aanwezige polarisering, dat is mijn dagelijkse frustratie.
Dan zitten we op dezelfde zetel. :wink:

Ik vond Lieven Scheire's vertellingske in 1 van de laatste Nerdland afleveringen heel treffen.

Mensen moeten soms durven toegeven dat er geen simpel antwoord is.
Dat gaat op voor zoooooooo veel dingen.

Het is een ongemakkelijke gedachte, maar het is gewoon juist.

Ik zou zelfs verder durven gaan. "Er is vaak geen antwoord."
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

R2D2 schreef:vegetarisch
Het toont eerder aan dat de partij Groen een probleem heeft.
Niet in de eerste plaats electoraar (kiezers aantrekken), hoewel dat ook niet rooskleurig is.
Maar wel: zowat alle partijen vinden het een sport om op hen te kankeren.

Het gaat concreet over een wijziging op een beslissing van 2017.
Toen besliste OVLD om van de 31 kraampjes 1/3 te voorzien voor vegie. Niemand heeft daar een twitteroorlog over gestart.
Nu beslist het schepencollega van Gent om dat te verhogen naar 50% en dus 5 kraampjes meer en plots schiet heel politiek Vlaanderen in een kramp. De gemeentelijke coalitiepartners laten Groen meteen vallen als een baksteen en schuiven "de schuld" van die beslissing volledig in hun schoenen, VB raaster over, NVA toetert erover.
Heeft iedereen zoveel schrik van een partij die nauwelijks 10% haalt :)?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef: Heeft iedereen zoveel schrik van een partij die nauwelijks 10% haalt :)?
In de gemeenteraadsverkiezingen van Gent haalt die partij wel een hogere score. Dus daar is die bashing wel degelijk relevant, itt het federale of regionale niveau waar er momenteel idd al sprake is van diminishing returns bij het attackeren van Groen.

Ik stel alleen maar vast dat de communicatiemachine van Groen - niet gekend omwille van enige hoogvliegers - niet in staat is om de bal terug in het kamp van Open VLD te kaatsen. Jammer, want Groen heeft in Gent wel al enkele succesverhalen kunnen schrijven, maar ze plukken daarvan niet alle vruchten die er zijn.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 25 mar 2022, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

devilkin schreef:Als het aanbod groter is, gaan meer mensen er mee in aanraking komen, en mogelijks interesse hebben.
Aanbod heeft normaal met de vraag te maken... wat mij betreft moet je dat niet kunstmatig gaan forceren door quota's.

Moest de vraag rond veggie zo groot zijn zouden er vanzelf meer kraampjes zijn (voor de bestaande trouwens ook niet leuk want die gaan hun inkomsten zien dalen nu door de stijging van het aanbod).

Feit blijft... waar moeit de politiek zich toch mee ? Ik zal zelf wel beslissen wat ik eet (en of ik nog naar de Gentse feesten wil komen).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:Feit blijft... waar moeit de politiek zich toch mee ? Ik zal zelf wel beslissen wat ik eet (en of ik nog naar de Gentse feesten wil komen).
Het is aan de politiek om de voorwaarden te definiëren, dus ze "moeien" zich niet. Ze doen gewoon hun job.
Of die 5 extra kraampjes alle heisa waard zijn, mag je zelf beoordelen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Het is compleet de heisa niet waard.
Wel vind ik het interessant om te bekijken en over na te denken.

Is dit serieus een taak van een gemeentebestuur?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

DarkV schreef:
devilkin schreef:Als het aanbod groter is, gaan meer mensen er mee in aanraking komen, en mogelijks interesse hebben.
Aanbod heeft normaal met de vraag te maken... wat mij betreft moet je dat niet kunstmatig gaan forceren door quota's.
Practisch voorbeeld: een receptie/vergadering met broodjes.

Er is 1 vegetarier/veganist in de hoop. Er zijn broodjes voorzien afgestemd op de voedingskeuzes van de mensen.

Wat zie je altijd? De vegetarische/veganistische varianten zijn er vandoor vooraleer je nog maar de kans krijgt (als niet-vlees eter) om die te pakken te krijgen. Wie eet ze op? De carnivoren. Waarom? "Oh, kijk iets nieuws".

Maw: je moet het aanbod voorzien *voor* mensen er naar vragen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:Is dit serieus een taak van een gemeentebestuur?
Volgens mij moet de gemeente de voorwaarden uitschrijven, ja.
Net zoals andere gemeenten (bv Antwerpen) bepaalde "imago-verlagende" winkels willen weren etc.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

devilkin schreef:Maw: je moet het aanbod voorzien *voor* mensen er naar vragen.
Er waren blijkbaar reeds 33% veggie kraampjes... waren de wachtrijen daar dan zoveel groter dan aan vlees kraampjes ?

Als dat zo zou zijn dan zal het aanbod wel vanzelf stijgen... want duidelijk meer vraag.
heist_175 schreef:Het is aan de politiek om de voorwaarden te definiëren, dus ze "moeien" zich niet. Ze doen gewoon hun job.
De vraag is waar de voorwaarden beginnen en eindigen... straks 50% niet alcoholische dranken ?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Dat zou geen slechte zet zijn ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het gaat inderdaad om een kunstmatig opgepookte heisa want er is in realiteit geen probleem. Iedereen zal gewoon nog altijd kunnen eten wat hij wil.

De voorstelling alsof men geen vlees meer kan/mag eten is gewoon giftig en fout en dat is bewust zo gedaan. De meeste lopen dan ook maar achter het getoeter aan, soms zonder de feiten te kennen.

Uiteraard is het een taak van de stad om de feesten te organiseren en daarbij oog te hebben voor gezondheid, diversiteit en klimaat, het omgekeerde zou pas voer voor kritiek zijn. Niemand wordt verplicht om iets te doen of te laten, wel wordt er een aanbod voorzien waaruit je zelf vrij kan kiezen.

De vraag naar veggie stijgt wel degelijk want er wordt ook foutief vanuit gegaan dat dit iets zou zijn voor de geitenwollensokken en hippies maar in een studentenstad waar ook mensen wonen die geïnformeerd en gestudeerd hebben komt het besef iets vroeger dat elke dag vlees eten niet gezond is. Ook vleeseters eten dus veggie. Merk op dat ik zelf een grote vleesliefhebber ben maar ook ik heb mijn vleesconsumptie om exact dezelfde redenen afgebouwd. Ik merk dat veel restaurants op die trend springen en hun aanbod veggie verhogen.

Dit stormpje is één voorbeeld van hoe verzuurd sommigen geworden zijn en dan is springen op iedere gelegenheid om de frustraties te lozen een kans die ze niet missen. Als dit politiek gestuurd wordt loopt het al snel uit de hand. Soms is het zo hypocriet dat men eigen beslissingen in een andere stad gaat bekritiseren als ze in Gent genomen worden :roll:

Lokaal heeft groen in Gent wel degelijk een goed palmares en een mooi parcours afgelegd. Ik woon al jaren in Gent en de stad is niet meer te vergelijken met deze van 20 jaar geleden. Niemand wil ook terug naar die toestand. Het stadsbestuur heeft daarbij ook niet de kritiek uit de weg gegaan en soms gekozen voor totaal onpopulaire maatregelen (oa circulatieplan). maar uiteindelijk heeft dit wel gewerkt en zelfs electoraal opgeleverd.

Dat is ook zo'n punt. Toeteraars zijn er genoeg en lawaai maken is hun specialiteit maar uiteindelijk kijkt de burger naar de richting en Gent gaat wel degelijk nog altijd vooruit. Waarom dan veranderen?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”
Blijkbaar heeft Henry Ford dat zelf niet gezegd maar de vaststelling klopt wel. Het is trouwens toepasbaar op zoveel dingen in de transitiefase waarin we nu duidelijk zitten.
Het valt ook niet te ontkennen dat vraag sturen en creëren de basis is van goede marketing. En beleid mag al eens gebruik maken van marketing en werken aan de 4 p's (product, prijs, promotie en plaats).
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

devilkin schreef:Wat zie je altijd? De vegetarische/veganistische varianten zijn er vandoor vooraleer je nog maar de kans krijgt (als niet-vlees eter) om die te pakken te krijgen. Wie eet ze op? De carnivoren. Waarom? "Oh, kijk iets nieuws".
Guilty :oops: al doe ik het niet in een broodjeslunch met maar enkele veggy broodjes. Wel in situaties zoals kraampjes of restaurant, dan probeer ik al snel eens iets veggie, kwestie van eens iets nieuws te leren kennen voor thuis bvb.
DarkV schreef:Ik zal zelf wel beslissen wat ik eet (en of ik nog naar de Gentse feesten wil komen).
Omdat er meer veggie aanbod is kan je niet meer kiezen wat je eet? Vreemde redenering. Moesten ze 100% verplichten dan zou ik daar in kunnen volgen, maar nu dringen ze niks op, ze wijzigen gewoon de ratio naar 50/50.

OT: Krasjes op men bril doordat ik hem laten vallen heb...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

MClaeys schreef:Omdat er meer veggie aanbod is kan je niet meer kiezen wat je eet?
Ik denk niet dat ik dat ergens geschreven heb... wel dat ik ZELF wel zal kiezen en geen overheid nodig heb (om me in die richting - proberen - te duwen).

Nogmaals, als veggie zo'n success is dan zal het aanbod wel vanzelf stijgen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ik ben ook voorstander van minder overheidsinmenging en meer vrije marktwerking.

Maar ik denk dat je vergeet dat het stadsbestuur ook de organisator is van deze feesten. In die hoedanigheid zijn zij volledig vrij om de regels te bepalen. Je keuze - als je daar bezwaar bij hebt - is om niet deel te nemen of er gewoon geen euro te spenderen. Als je Gentenaar bent moet je helaas wel verplicht bijdragen via gemeentebelastingen, jouw keuze is dan om buiten Gent te gaan wonen.

De situatie waar je op alludeert is dat bv een organisatie van een onderneming zou zijn (Live Nation of Golazo zijn gekende), en dat de lokale overheid ff de regels gaat bepalen, niet alleen inzake veiligheid maar zo ver gaand als zich moeien met het regelen van het exacte aanbod op de eetstandjes. Dat is hier echter niet het geval.

Dit is sowieso een storm in een glas water discussie waar volgende week niemand nog over spreekt. Het opent de deur voor goedkope bashing van het stadsbestuur, maar het zal m.i. weinig effect hebben.

Het is m.i. wel niet de taak van een overheid om "feesten" te organiseren, zij treedt daarmee immers in directe concurrentie met private organisatoren die het na de laatste jaren heel moeilijk hebben, en Gentse feesten zijn bovendien ook privilegefeesten die veel groepen mensen benadelen of uitsluiten, maar dat is een andere discussie. De overheid houdt zich beter bij haar leest: belastingen verhogen en postjes bijmaken.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:Ik ben ook voorstander van minder overheidsinmenging en meer vrije marktwerking.
Hey, ik ook.
Maar dan wel dezelfde regels voor iedereen.
En niet de ene wel betalen voor externe kosten en de andere niet.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

DarkV schreef:Ik denk niet dat ik dat ergens geschreven heb... wel dat ik ZELF wel zal kiezen en geen overheid nodig heb (om me in die richting - proberen - te duwen).

Nogmaals, als veggie zo'n success is dan zal het aanbod wel vanzelf stijgen.
Grappig, je bewijst net dat je wel een push nodig hebt :lol:

Het aanbod stijgt ook al vanzelf en inderdaad de vraag speelt daarbij een rol. Je zal altijd mensen hebben die wat achter zijn met hun evolutie en net daarom kan de overheid goed gedag wat stimuleren. Je kan dan nog altijd zelf beslissen of je meedoet of blijft hangen in oude gewoontes.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

CCatalyst schreef: Het is m.i. wel niet de taak van een overheid om "feesten" te organiseren, zij treedt daarmee immers in directe concurrentie met private organisatoren die het na de laatste jaren heel moeilijk hebben
Ik denk dat de overheid wel sturend kan/moet zijn. De private organisatoren en uitbaters zijn in Gent bovendien maar wat blij met deze feesten.
En je kan zo'n een feesten niet overlaten aan het private initiatief want dan is er heel het jaar overlast (zie Overpoort).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

R2D2 schreef:De private organisatoren en uitbaters zijn in Gent bovendien maar wat blij met deze feesten.
Is niet relevant aan wie het uiteindelijk organiseert.
R2D2 schreef:En je kan zo'n een feesten niet overlaten aan het private initiatief want dan is er heel het jaar overlast (zie Overpoort).
Vreemde redenering, wat moet ik er uit afleiden?
* dat de feesten onder de huidige organisatie geen overlast veroorzaken?
* dat een private organisatie de feesten per definitie een jaar lang zou organiseren ipv de huidige periode?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:
cadsite schreef:Is dit serieus een taak van een gemeentebestuur?
Volgens mij moet de gemeente de voorwaarden uitschrijven, ja.
Net zoals andere gemeenten (bv Antwerpen) bepaalde "imago-verlagende" winkels willen weren etc.
Dat er voorwaarden moeten zijn, daar ben ik 100% mee akkoord.
Voorwaarden zoals: voldoende vuilnisbakken voorzien volgens de geleverde afval. In orde zijn met sociale bijdrage, ...
Wat ze juist aanbieden vind ik persoonlijk niet voldoende, maar blijkbaar zijn er wel vele mensen die dat belangrijk vinden. Wat mij betreft: laat het gewoon een jaar zo doorgaan en kijk wat er gebeurt. Oordeel erna.
Ik zou veel liever de discussie zien gaan over het beperken van het aantal kramen en de kunstmatig hoge prijs die eruit voortvloeit voor een vergunning. Wat die kramen aanbieden is echt het laatste van mij zorgen om eerlijk te zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Je bent niet verplicht iets uit die kramen te kopen.

De diversiteit van aanbod is net één van de redenen waarom men ingrijpt. Er waren ook teveel kramen die de doorstroming hinderden.

Uit enquêtes is al gebleken dat Gent geen probleem heeft met publiek trekken ,eerder dat ze teveel publiek trekken, zeker bij evenementen. Het mag dus best wat beter georganiseerd worden zodat het voor iedereen plezant is en blijft.

Luister aub niet naar de neuters maar doe gewoon wat nodig is. Nadien zal er tijd genoeg zijn om te oordelen. Al vaak is gebleken dat de ongelooflijke problemen nadien een scheet in een fles bleken en dat het zelfs beter was dan voordien.

Hoe meer van die neuters thuisblijven, hoe beter de sfeer. Doei!!!
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dizzy schreef:Grappig, je bewijst net dat je wel een push nodig hebt
Ik heb heus geen push nodig... ik eet al langer dan vandaag af en toe ook wel eens veggie.

Wat ik niet nodig heb is politieke bemoeienis van bovenaf... anders ga ik wel in Rusland wonen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

DarkV schreef:
Dizzy schreef:Grappig, je bewijst net dat je wel een push nodig hebt
Ik heb heus geen push nodig... ik eet al langer dan vandaag af en toe ook wel eens veggie.

Wat ik niet nodig heb is politieke bemoeienis van bovenaf... anders ga ik wel in Rusland wonen.
Typisch, bij het minste direct in overdrive vliegen. Veel plezier in Rusland :lol:

Je hebt hier vrije keuze, je kiest echter om u op te jagen en u te laten meeslepen in een non-discussie. Kortom achter het hondenfluitje aanlopen maar zelf geloven dat je een kritische burger bent.

Ik ben zaterdag nog eens in Gent-centrum geweest. Om gek te worden van het volk. De terrassen bomvol en elk restaurant dat de moeite is, zat vol. Gelukkig heb ik een lijst van enkele pagina's :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Op weg naar een lange discussie...
Ik gaf af en toe mijn meterstanden in op my.luminus.
Rara welke maand heeft fluvius een geschatte waarde doorgegeven:
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik stel me enkel de vraag of 50% van de bezoekers van de GF vegetarisch eet of daar interesse voor heeft. Dan zou dit een draagvlak hebben. Maar als ik tijdens een gemiddelde GF dag de file aan het spitburgerkraam zie dan vrees ik dat ik het antwoord reeds weet...

In een ander topic op UB is er enkele dagen geleden gezegd dat men EV's door de strot van de mensen duwt. En hoewel ik zeker een EV liefhebber ben (en niet uit ecologische redenen overigens) moet ik bekennen dat het ergens wel klopt. Maar ditzelfde gevoel heb ik ook in dit geval : Gent duwt dat veganistisch eten door je strot. Of je er klaar voor bent of niet. En dan lees ik hier "je hebt nog steeds de keus". Niet dus. Als er 100 kraampjes zijn en 99 ervan verkopen vegetarisch voedsel, 1 het echte vlees ... Heb je dan een keus? Eerlijk? Of lijkt het enkel op een keuze die je hebt? Mochten de vegetarische kraampjes een gigantische file gehad hebben de voorbije edities dan zou ik dit begrijpen, maar dit was zeker niet het geval.

De mens mag zeker wat gezonder gaan leven, maar iets door de strot duwen van mensen wekt alleen maar averechts. Enkele jaren geleden via een vriendin eens gegeten van een krekelburger. Speciaal was het niet, maar soit, tis OK. Maar dat was ook alles. Nu gaat men het vegetarisme door de strot van de mensen duwen waarbij het gevolg alleen maar gaat zijn dat mensen nog meer aangetrokken gaan zijn tot de vleesvariant.

Het mooiste bewijs staat hierboven, bij iemand die iets schreef over veganistische broodjes. Dat de vegetarische/veganistische varianten er vandoor zijn voor een niet-vleeseter nog maar de kans krijgt om er eentje te pakken, puur omdat de carnivoren ze opeten (tis iets nieuws). Als je mensen niet pusht/dwingt met maatregelen zoals deze staan ze er voor open en kan je ze meenemen in het verhaal. Het verplichten wekt alleen maar weerzin op. Dus ja, ik begrijp dat het wijzigen van de ratio naar 50/50 voor sommige mensen voelt als een verplichting omdat die ook denken dat de ratio vleeseters/niet-vleeseters ook 50/50 zou moeten zijn in dat geval. En laten we eerlijk zijn : is dit zo?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ten eerste weten we niet hoeveel mensen veggie eten maar het is duidelijk dat dit een toenemende trend is. Er zijn zelfs meerdere veggie-only restaurants die daarop inspelen en ook andere restaurants hebben bijna altijd een veggie-optie. Reken dan ook dat Gent als studentenstad veel hippe vogels telt en een jongere bevolking en dan kan je enkel besluiten dat er wel degelijk een draagvlak (wat een walgelijk woord) is. Waar zou er in Vlaanderen anders wel eentje zijn.

Een tweede punt is dat ook bij de vleeseters veel mensen ook wel veggie lusten, ik ben niet de enige carnivoor die er niet vies van is.

Er is altijd een probleem geweest met bepaalde kramen qua rijen omdat er nu eenmaal een verschil is in kwaliteit en bediening. Dat ligt dus niet zuiver aan het aanbod of aan veggie. Moest er met veggie niets te verdienen zijn dan was er geen probleem want dan waren die kramen er niet waardoor de druk op de anderen nog hoger zou zijn.

Dan de foute bewering dat er iets door de strot zou geduwd worden. Je hebt perfect de keuze uit -tig stalletjes en het aantal zaken dat eten aanbiedt is gigantisch. Als je geen veggie wil dan kan dat dus PERFECT. Je duwt dus zelf door je strot wat je wil. Het is het zoveelste voorbeeld van hoe desinformatie werkt. Men maakt mensen bang en speelt daarbij met de angst om iets te verliezen en hup ze zitten op hun paard en trekken ten strijde. Er zal nog altijd heel veel vlees te krijgen zijn op de GF, dit jaar en alle komende jaren, maak u geen zorgen.

Een andere foute info is de vergelijking dat er geen vrije keuze is bij 99/100 veggie kramen maar de realiteit is dat er maar 50% kramen veggie zijn. Bovendien is er nog een ander aanbod NAAST de kramen waar niet-veggie nog altijd een meerderheid heeft. Kortom er is geen probleem maar men maakt er dan maar een van.

Veggie zal inderdaad niet verder doorbreken omdat er verplicht wordt, wat niet het geval is, maarwel omdat steeds meer mensen zelf slim genoeg zijn om te beseffen dat teveel vlees niet gezond is. De stad is echter wel goed geplaatst om die boodschap ook aandacht te geven en dat doen ze oa met deze maatregel die dus perfect binnen hun taken past.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Robrecht
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 jul 2013, 07:16
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer

Myminfin, mailtje dat er een nieuw bericht is.. volg eerste link in email, login met itsme, klik na inloggen op volgende link die naar my e-box gaat, daarin een document met nog een link, die we ook volgen en dan de melding dat het document pas over 1 uur beschikbaar is, serieus jongens ....
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Dat is echt een soep de overheid. Ik begrijp niet waarom zij dat niet begrijpen hebben die een IQ van 1 ofzo?

Maak 1 platform met 1 inlogmethode waarbij er duidelijk staat wanneer een document beschikbaar is en maak daar dan ook 1 link van.

Dat is toch echt niet zo moeilijk?
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

krisken schreef:Gent duwt dat veganistisch eten door je strot.
Tja en Kinepolis duwt rommelfilms door je strot. Waarom mag dit wel, maar mag de organisator van de GF dat niet?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

JamesEarlGray schreef:maar mag de organisator van de GF dat niet?
Maar het is net de organisator die dit beslist. Net zoals 1 mei in Rusland of de Spelen in het Romeinse Rijk is er hier van een moderne scheiding tussen overheid en vermaak nog steeds geen sprake. Het is Brood en Spelen, en een zeer geprivilegieerde variant daarvan.

De allesomvattende overheid - in cause het stadsbestuur - is ook de organisator en bepaalt ifv haar politieke agenda met een "vergunningensysteem" wie een eetkraampje mag uitbaten en wie dat niet mag doen, wie een evenement mag organiseren in het kader van de feesten en wie dat niet mag doen, wie straatartiest mag zijn tijdens de feesten en wie dat niet mag zijn etc. Het is bijlange niet zo spontaan als het stadsbestuur het graag presenteert, integendeel, het aanbod wordt strikt gecontroleerd en tijdens het evenement ook door politie gehandhaaft.

Denk dus twee keer na wat je precies steunt voor je op zo'n evenement je portefeuille bovenhaalt.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 28 mar 2022, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dizzy schreef:u te laten meeslepen in een non-discussie
Gek... waarom maakt de Stad Gent hier dan een issue van als het een non-discussie is ?
Dizzy schreef:Ten eerste weten we niet hoeveel mensen veggie eten maar het is duidelijk dat dit een toenemende trend is. Er zijn zelfs meerdere veggie-only restaurants die daarop inspelen
En zijn dat 50% van de restaurants ? Of is 50% van de bevolking een vegetarier ? Weerspiegel gewoon de realiteit !

Wat is het volgende... de helft van de standen die smoothies moeten serveren ipv. een pintje bier of frisdrank :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

DarkV schreef:Gek... waarom maakt de Stad Gent hier dan een issue van als het een non-discussie is ?:
De misinformatie is bijzonder groot precies.

Het is toch niet de Stad Gent (aka het stadsbestuur) die hier een issue van maakt. Het zijn anderen die niet snappen dat het stadsbestuur ook de organisator is en/of die denken dat de Gentse Feesten "echte" of "spontane" volksfeesten zouden zijn. Dat zijn ze allesbehalve, het zijn overheidsfeesten bedoeld om u minder te laten morren, net zoals 1 mei in Rusland of de Brood en Spelen van weleer.

Er is in deze zomer (normaal) een extreem gevarieerd aanbod van vermaak die niet door overheden georganiseerd worden en waar de regel in kwestie ook niet van toepassing zal zijn. Er is keuze genoeg, u hoeft uw portefeuille dus niet boven te halen op de Gentse Feesten, ik raad eenieder ook aan om te stemmen met de portefeuille en dit evenement links te laten liggen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

DarkV schreef:
Dizzy schreef:u te laten meeslepen in een non-discussie
Gek... waarom maakt de Stad Gent hier dan een issue van als het een non-discussie is ?
De heisa komt van sociale media, politiek aangestuurd. De beslissing is ook al genomen door een niet-groen gemeenteraadslid, toen kraaide er geen haan naar.
DarkV schreef:
Dizzy schreef:Ten eerste weten we niet hoeveel mensen veggie eten maar het is duidelijk dat dit een toenemende trend is. Er zijn zelfs meerdere veggie-only restaurants die daarop inspelen
En zijn dat 50% van de restaurants ? Of is 50% van de bevolking een vegetarier ? Weerspiegel gewoon de realiteit !

Wat is het volgende... de helft van de standen die smoothies moeten serveren ipv. een pintje bier of frisdrank :bang:
Ga maar verder in de hysterie. Moet dat 50% eer de stad iets mag promoten? Moeten we wachten tot het aantal rokers daalt onder een percentage eer je mag waarschuwen?

De realiteit is dat veel mensen, meer dan 50%, ongezond en ongevarieerd eten. De keuze is dus te rechtvaardigen en laat tegelijk iedereen vrij. Wil je toch uw cholesterol oppeppen doe dat dan, niemand zal u tegenhouden. Wil je uw bezoek aan de GF combineren met veggie dan kan dat ook, wat een geweldig probleem :roll:

Ik volg Ccatalyst, mensen die het niet zint, blijf aub thuis, massaal want het is niet meer te doen in Gent. Er is wel degelijk een groot probleem, veel te veel volk. Een pak minder zou een pak aangenamer zijn, zeker als het van die neuters zijn :lol:
Laatst gewijzigd door Dizzy op 28 mar 2022, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

DarkV schreef:Gek... waarom maakt de Stad Gent hier dan een issue van als het een non-discussie is ?
Het is een issue, maar geen zware issue.
Net zoals de organisatie vaak eist dat je vuilbakken bij je kraam zet kiezen ze er nu voor om een quotum op te leggen.
De meeste evenementen leggen die nu al op, maar dan ligt de grens bij eten / drinken.

Ik vind het ook eigenaardig dat ze zich bezig houden met wat iemand eet, maar om daar nu door in uw gat gebeten te zijn, dat gaat me meer dan 1 brug te ver.

Het is compleet overduidelijk dat heel die heisa opgeklopt is uit profileringsdrang en enkel en alleen moet dienen om anderen als "oh zo'n slechterikken" voor te stellen.

Oh, en heel die "realiteit".
Het festivalletje in Kortrijk waar ik mee hielp had in zijn laatste editie 2 standen in eigen beheer. Eentje met de gekende hamburgers en eentje met falafels. Vegetarisch dus. Voor de wiskundigen onder ons: 50/50.
De falafels vlogen de deur uit, ondanks de gigantische wachtrij. De hamburgers raakten amper verkocht, ondanks dat ze echt heel lekker waren.
(en wees nu eerlijk, wie vind falafels met kikkererwten nu lekker? :puke: maar toch)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ze houden zich niet echt bezig met wat iemand eet want iemand kan nog altijd perfect zelf kiezen wat ze eten. Het wordt echter foutief zo voorgesteld en er worden allerlei evoluties voorspeld die gewoon bijdragen aan de heisa maar nergens op gebaseerd zijn. Zolang mensen vlees eten zal je dat ook kunnen in Gent.

Merk ook op dat dit opgeklopt gedoe enkel en alleen gaat over de kramen en dus niet over de duizenden andere horecagelegenheden. Er is maw totaal geen probleem van aanbod. De stad geeft wel de veggie-eters een minimum aan mogelijkheden, schiet ze daarvoor maar af :roll:

Smaken verschillen en jongeren zijn meer bezig met gezondheid, het is maar logisch dat er enige evolutie is. Ikzelf ben ook een vleesliefhebber maar zo'n overacting over niets is te belachelijk voor woorden. Het zou me niet verwonderen dat een deel van de kritiek komt van mensen die toch al niet meer kwamen omdat Gent onbereikbaar is. Ik heb het gemerkt, ik wou dat het een pak onbereikbaarder was :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:De stad geeft wel de veggie-eters een minimum aan mogelijkheden, schiet ze daarvoor maar af :roll:

Smaken verschillen en jongeren zijn meer bezig met gezondheid, het is maar logisch dat er enige evolutie is. Ikzelf ben ook een vleesliefhebber maar zo'n overacting over niets is te belachelijk voor woorden. Het zou me niet verwonderen dat een deel van de kritiek komt van mensen die toch al niet meer kwamen omdat Gent onbereikbaar is. Ik heb het gemerkt, ik wou dat het een pak onbereikbaarder was :lol:
De woorden van een typische Gentenaar die alles door de roze (excuseer : groene) bril bekijkt. Als t niet in hun straatje past is het plots "overacting". Dat krijg je met gebrainwashte mensen ... Niks aan te doen.

Oh en de stad geeft nu veggie-eters een minimum aan mogelijkheden. True. Maar hey, dan wil ik ook een percentage koosjer eten, of glutenvrij, of zoutarm, of suikervrij, of vetvrij. Kortom : waarom niet elke nichegroep bespelen? Vele mensen zouden immers ook gebaat zijn met eten waar eens geen zout in zit. Of gluten. Of suikers. Of vetten. Allemaal minimum even gezond?

En als je nog eens durft beweren dat er nog steeds een keuze is, dan zal ik het cru, eenvoudig, simpel doch helaas wansmakelijk uitdrukken. Een bepaald percentage mensen in de wereld (en ook in België) zijn fan van coprofagie. Voor degene die het moesten opzoeken (en daar hoorde ik ook bij de eerste keer dat ik dit hoorde) : het eten van ontlasting. Stront fretten dus.

Als morgen het Gentse stadsbestuur beslist om de helft van de kraampjes te verplichten dergelijke bereidingen klaar te maken, hoe zou jij je voelen? Je hebt immers nog steeds een keuze : een lekkere doch ongezonde hamburger of kak op een talloor. Doch mocht je mijn mening delen dat dit laatste niet voldoet aan de maatschappelijke definitie van eten, ga je dit dan nog steeds beschouwen als "je hebt een keuze"? Of ga je, net zoals anderen op dit moment, eerder iets hebben als "neen, de helft van de kramen zijn voor mij niet toegankelijk, dus er blijft maar de helft over"?

Zeg ik nu dat vegetarisch eten niet behoort tot de maatschappelijke definitie van eten? Neen. Ik wil alleen maar zeggen dat men het percentage van de eetstandjes moet verdelen naar wat de mens gewoonlijk op zn bord neemt. Ben er vrij zeker van dat als in Bourgonisch Vlaanderen een rondvraag gaan doen betreffende voedselkeus "vlees" of "geen vlees" we niet aan een 50/50 verdeling uitkomen. Zelfs niet als we de mensen erbij tellen die "soms" vleesarm/vleesvrij eten.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Een evenement georganiseerd door onze Stad met allerlei leuke activiteiten voor kinderen. Open van 14u tot 17u … dus 4 gemeenten vol kinderen op de zonnigste dag na Corona op 3 uurtjes verwerken … lol

De frustratie … Corona bestond plots niet … slecht georganiseerd, een mensenmassa tot en met en geen enkele begeleiding. Ooit al 100 kinderen (met de ouders en vrienden en kennissen) zien aanschuiven aan een tafel met 3 stoelen voor een glitter tattoo … en dan een hoop kindjes maar hoesten en niezen en snotteren ?

Ik vond het schandalig, dat men in deze tijd niet wat slimmer was. Zeer spijtig voor onze dochter, maar na het bekeken te hebben zijn we teruggedraaid, het was echt TE druk.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

krisken schreef:Zeg ik nu dat vegetarisch eten niet behoort tot de maatschappelijke definitie van eten? Neen. Ik wil alleen maar zeggen dat men het percentage van de eetstandjes moet verdelen naar wat de mens gewoonlijk op zn bord neemt. Ben er vrij zeker van dat als in Bourgonisch Vlaanderen een rondvraag gaan doen betreffende voedselkeus "vlees" of "geen vlees" we niet aan een 50/50 verdeling uitkomen. Zelfs niet als we de mensen erbij tellen die "soms" vleesarm/vleesvrij eten.
Het gaat hem inderdaad over vraag en aanbod... moest 50% van onze maatschappij inderaad vegetarier zijn en het aanbod maar 10% zijn dan zou ik best begrijpen dan men een quota oplegt. Volgens cijfers die ik zo meteen kon vinden is slechts 6% van de Belgen een vegetarier, en met de occasionele veggie eter kom je in het beste geval aan ongeveer 20%... beetje krom daarom 50% van je aanbod verplicht op hen te richten :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Hamburgers op festivals verdenk ik per definitie van van de frituur/kermis/Verkinderesoort te zijn, genre Bicky, vullend maar allesbehalve lekker of verzorgd en risico op indigestie. Ik zoek om die reden ook altijd iets anders, en de realiteit is dat je doorgaans weinig keuze hebt op iets deftigs of het komt uit de vegetarische hoek.

De enige festivaluitzondering binnen deze landsgrenzen waar ik een ongelofelijke variëteit aan opties tegengekomen ben - inclusief verzorgde hamburgers - is Tomorrowland.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”