dhcp via 2e router, domotica systeem, hulp gevraagd

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
tomelcamino
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2022, 10:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Dag allen,

ik heb een telenet router/modem (met 2 AP's in huis die er rechtstreeks aanhangen)
aan mijn modem/router hangt ook een raspberry pi waar Home assistant op draait.
Daar telenet me geen vast ip-adressen geeft is het een heel gedoe om al mijn ip-adressen overzichtelijk te maken,
en ik wil er nu graag een oude linksys-router tussen steken zodat ik daarop dhcp kan configureren.

'T is echter al zo lang geleden dat ik hier mee geprutst heb, en ik wil graag er voor zorgen dat alles blijft draaien terwijl ik dit configureer.
daarom mijn vraag, kan ik dhcp op mijntelenet uitzetten en de modem aansluiten op de telenet modem/router ZONDER dat alles daarachter in die linksys router moet gestoken worden qua netwerkkabels (naar raspberry pi, digicorder, ap's,...) kunnen die kabels dus gewoon blijven steken in de telenet modem/router?
mijn subnet is nu 192.168.0.1 toen telenet eens voor de grap toen ik geen netwerk had mijn subnet van 192.168.1.1 naar 192.168.0.1 had aangepast zonder het mij te vertellen kon ik heel mijn domoticasysteem terug opzetten en heeft me dat uuuuren werk gekost.

dus kan iemand mij in stapjes vertellen hoe ik tewerk kan gaan zodat alles blijft draaien en hetzelfde ip-adres behoudt? (het instellen van de linksys router voor de vast ip adressen lukt me wel, 't zijn de stappen ervoor...)

Alvast bedankt!
Tom
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Nee, je kan DHCP niet uitzetten op je Telenet router.

Het enige wat je inderdaad kan doen is er een eigen router (dubbele NAT) achter zetten maar dan moet je al je kabels ook oversteken.

Je kan altijd je toestellen zelf een fixed IP-adres geven (in de range .0 tot .49).
tomelcamino
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2022, 10:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

dus ook mijn Access points van Telenet aansluitingen overzetten?

je schreef "Je kan altijd je toestellen zelf een fixed IP-adres geven (in de range .0 tot .49)."

hoe doe je dit? dat zou al top zijn!!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

tomelcamino schreef:dus ook mijn Access points van Telenet aansluitingen overzetten?
Inderdaad (voor zover dit mogelijk is)... en het AP dat in je TN router zit kan je niet meer gebruiken (moet je dus uitschakelen).
tomelcamino schreef:hoe doe je dit? dat zou al top zijn!!
Dit is afhankelijk van toestel tot toestel... in de configuratie pagina ervan gaan en daar een fixed IP-adres ingeven.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”