Telenet 4G backup: technische aspecten?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
JoWannes
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2017, 20:16

Hallo,

Ik heb begrepen dat Telenet een 4G backup verbinding aanbiedt voor zijn (zakelijk) vast internet. Ik heb hier wat technische vragen over.
De Telenet website is helaas héél summier en onduidelijk over dergelijke belangrijke aspecten... :|
Ik hoop dat er hier een aantal (technische) mensen zijn die dat hebben, en ervaringen kunnen delen. :-)

4G werkt via een USB stick (modem) op de Telenet modem/router vermoed ik?
Wat als de modem op een plaats zonder goed 4G signaal staat (bvb kelder)? USB verlengkabels? Hoe ver kan er verlengd worden?

Werkt de 4G backup link i.c.m. bridge mode? M.a.w, krijgt je eigen router achter de Telenet modem/router alsnog een publiek IP adres in het geval de 4G backup link actief is? Is dat hetzelfde IP als op de vaste verbinding?

Werkt het samen met een vast IP? Als in: behoud je dat IP op het moment dat de vaste verbinding plat ligt en de 4G backup link actief is?

Werkt de vaste telefonie van Telenet (Freephone) op het moment dat vast internet uit is en de 4G backup link actief is? Wat met TV?

Algemene ervaringen met de betrouwbaarheid hiervan?

Ik heb een aantal opstellingen met een Ubiquiti USG Pro. Telenet als primaire WAN (bridged), en tot voor kort had ik Orange Flybox'en als failover link. Dat werkte helaas alles behalve goed. Deels door de double NAT (je krijgt geen publiek IP uit een Flybox), deels door Ubiquiti's router software die niet echt goed is voor WAN fail-over (zeker niet i.c.m. double NAT), en de Flyboxen die na verloop van tijd hun connectie verliezen/vastlopen. Ik zoek dus een stabielere oplossing.
Als Telenet dat als geheel kan aanbieden lijkt dat zeker mooi.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door JoWannes op 12 dec 2021, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

JoWannes schreef:4G werkt via een USB stick (modem) op de Telenet modem/router vermoed ik?
Correct!
JoWannes schreef:Wat als de modem op een plaats zonder goed 4G signaal staat (bvb kelder)? USB verlengkabels? Hoe ver kan er verlengd worden?
Niet, bij slecht signaal krijg je geen 4G backup (evt zou je zelf een USB verleng kabel kunnen voorzien maar geen idee als dat gaat werken/mag van Telenet).
Telenet zal de activatie evenwel enkel kunnen uitvoeren op voorwaarde dat er voldoende mobiele dekking op de locatie is. In sommige gevallen zal Telenet eerst de modem moeten vervangen.
en
Hij moet ter plaatse immers eerst de mobiele dekking nakijken. Alleen als die voldoende is, kan hij je Internet Back-up installeren.
JoWannes schreef:Werkt de 4G backup link i.c.m. bridge mode? M.a.w, krijgt je eigen router achter de Telenet modem/router alsnog een publiek IP adres in het geval de 4G backup link actief is? Is dat hetzelfde IP als op de vaste verbinding?
Nog niet getest en nergens gelezen maar ik vermoed van wel anders zou de 4G backup niet veel nut hebben voor sommigen.
JoWannes schreef:Werkt het samen met een vast IP? Als in: behoud je dat IP op het moment dat de vaste verbinding plat ligt en de 4G backup link actief is?
Deze optie werkt niet met vast IP.
Heb je een ander abonnement? (Business Fibernet S, KLIK Buro S) of een vast IP-adres of Wifi Business? Dan kan je er voorlopig nog niet van genieten.
JoWannes schreef:Werkt de vaste telefonie van Telenet (Freephone) op het moment dat vast internet uit is en de 4G backup link actief is? Wat met TV?
TV en telefonie werken dan niet meer, enkel internet.
Internet Back-up biedt enkel een oplossing voor je vast internet en dus niet voor bellen met vaste lijn of tv-kijken.
JoWannes schreef:Algemene ervaringen met de betrouwbaarheid hiervan?
Hier heb ik Telenet moeten contacteren, blijkbaar liep het bij hun achterliggende dienst fout ofzo wat dus duurde het langer tot het actief was, de backup zelf nog niet kunnen testen.

Bron (voor het meeste): https://www2.telenet.be/nl/business/kla ... t-back-up/
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Bij Edpnet pro oplossing hou je wel je public vast ip + voip werkt. Technisch zou dat kunnen maar misschien is het in een docsis opstelling moeilijker. Maar ik ben nog altijd voorstanderd van de 2 providers / boxen oplossing. Want wat heb je er aan als de failure op de modem zit.
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Als je naar kostprijs/snelheid gaat kijken (zonder vast IP dan wel) komt Telenet er wel de voordeligste uit :wink:
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 526
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 25 keer

JoWannes schreef:
4G werkt via een USB stick (modem) op de Telenet modem/router vermoed ik?
Wat als de modem op een plaats zonder goed 4G signaal staat (bvb kelder)? USB verlengkabels? Hoe ver kan er verlengd worden?

!
Ik heb op 3 sites deze oplossing , is 3 x hp router waar er een 4g module inzit. Met anttene op module.
Indien slecht signaal lengen ze de antenne uit met een buitenantenne

Mijn vast ip adres blijft behouden , bij overschakeling merk je niets.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

In die backup oplossing steken ze wel een Base simkaart dan.
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

helmuteke schreef: Ik heb op 3 sites deze oplossing , is 3 x hp router waar er een 4g module inzit. Met anttene op module.
Indien slecht signaal lengen ze de antenne uit met een buitenantenne

Mijn vast ip adres blijft behouden , bij overschakeling merk je niets.
Hmm vreemd, zeker dat je niet over corporate fibernet bezig bent dan?
Ik vermoed dat dit hier over business fibernet gaat, ik heb hier gewoon de E-Router.(Witte router zonder WiFi)
Daar zit een USB stick in met een Telenet business SIM.
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
JoWannes
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2017, 20:16

Dankjewel voor de replies.

De Telenet modems staan in centrale technische ruimtes, daar is 4G signaal sowieso beperkt/slecht. Dat is een probleem.

Van op de gelinkte Telenet pagina:
  • Internet Back-up neemt alleen over als je coaxverbinding volledig uitvalt. Niet als ze minder goed werkt.
  • De dongle is verbonden met de antennemast in de buurt: verplaats de dongle dus niet.
Dat is ietwat onrustspellend.
Punt 1 is nogal een indekking. Valt de coax verbinding wel altijd weg bij globale storingen bij Telenet? Lijkt me niet gezegd. De vraag is dan of het vlot overschakelt...
Punt 2 is ook duidelijk: 4G USB dongle moet rechtstreeks in de modem. Maar dat is hoogstwaarschijnlijk niet mogelijk voor mijn situaties.

Er zijn 10m USB kabels. Dus: Telenet modem -> 10m USB kabel -> USB hub met externe voeding -> Telenet USB 4G dongle
zou allicht wel werken. Maar als enkel een Telenet tech de installatie doet, zal die dat niet willen toestaan. Naast dat het sowieso niet supported is...

EDPnet (VDSL) is helaas geen mogelijkheid. Enkel de coax kabel is beschikbaar. Anders zou ik idd EDPnet of Scarlet als failover link kiezen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

JoWannes schreef:
De dongle is verbonden met de antennemast in de buurt: verplaats de dongle dus niet
Punt 2 is ook duidelijk: 4G USB dongle moet rechtstreeks in de modem. Maar dat is hoogstwaarschijnlijk niet mogelijk voor mijn situaties.
Met "niet verplaatsen" bedoelen ze niet deze rechstreeks in de modem moet ...
Niet verplaatsen wil volgens mij zeggen: niet naar een andere locatie brengen (het is dus geen mobiele oplossing), de dongle werkt alléén op één mast.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Punt 1: bij een "globale storing" zie ik dan dat heel Telenet offline is? Dan zal de SIM ook niet werken.
Denk ergens wel dat het zal kijken of je via coax ook wel echt internet hebt, dus stel er is signaal maar je krijgt geen IP van DHCP schakelt die over (of via ICMP dat die kijkt wanneer die offline is).
Maar geen idee hoe die echt werkt.

Punt 2: zoals philippe_d zegt, maar de installatie moet inderdaad door Telenet uitgevoerd worden en ik weet niet of ze dat mogen/willen doen.
Je zou het kunnen proberen, maar meestal kost die installatie ook nog eens geld (bij mij was er een promo dus was die gratis maar geen idee hoe lang die promo loopt, vgm permanent).
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Telenet plaatst ook HPE apparatuur met 4G backup interface in waarbij je antenne naar buiten kunt brengen.
Bijlagen
Screenshot_20211212-114635_Google.jpg
(474.34 KiB) Nog niet gedownload
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Data technicus schreef:Telenet plaatst ook HPE apparatuur
Ook voor business fibernet? Vermoed dat dat enkel bij corporate fibernet is.
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ondertussen heeft de backup-stick zijn werk gedaan.
Stond mobiel verbruik op de factuur aan 0 euro.
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

Iemand die kan bevestigen of bridging mee over genomen wordt indien 4G actief wordt?

Ticket open bij Telenet omdat 4G backup totaal niet werkt na installatie.
Daarjuist nogmaals getest, modem uitgetrokken, want nog niet ok, krijgt mijn firewall opeens een ip in de range 192.168.0.x.
Op mijn telenet gaan zien, blijken alle aanpassingen terug naar default gezet. :twisted: :twisted:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

charlez schreef:Op mijn telenet gaan zien, blijken alle aanpassingen terug naar default gezet. :twisted: :twisted:
Dat is natuurlijk de "merde" van een systeem, waarbij je geen directe router toegang hebt, en alles via "Mijn Telenet" moet gaan, met geen enkele mogelijkheid om je eigen instellingen te bewaren ...

Zou het kunnen dat de bridge uitgeschakeld wordt op je modem, telkens de 4G back-up in wering treedt?
Nog iemand die ervaring?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

charlez schreef: Daarjuist nogmaals getest, modem uitgetrokken, want nog niet ok, krijgt mijn firewall opeens een ip in de range 192.168.0.x.
Op mijn telenet gaan zien, blijken alle aanpassingen terug naar default gezet. :twisted: :twisted:
Gewoon ter aanvulling: dit gedrag ook een aantal jaren geleden gezien bij een outage op het coax netwerk. De firewall achter de EMTA kreeg toen een private IP ipv zijn publieke IP dat hij al jaren kreeg (was wel een fixed IP met BFN240 nog toen, je moet dan je MAC adres in mijn telenet ingeven zodat de DHCP offer van TN altijd hetzelfde IP heeft).
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

Normaals getest.
4G neemt over, maar firewall krijgt geen ip.
Ander toestel dat rechtstreeks aan modem hangt, krijgt ip uit range 192.168.x.x.
Mac bridging lijkt dus niet te werken tijdens failover op 4G.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”