Huishoudhulp - gewijzigde voorwaarden - abonnement formule

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Al vele jaren heb ik een huishoudhulp die met dienstencheques wordt betaald en die werkt voor een bedrijf dat die huishoudhulp organiseert. Nu kreeg ik vorige week een merkwaardige mail van hun. Hierin staat dat de waarde van dienstencheques al sinds 2014 niet steeg en dat het moeilijk wordt om in tijden van stijgende inflatie om kwalitatieve dienstverlening te blijven verlenen. Daarom vraagt men me om een abonnement aan te gaan waarbij elke maand 10 € extra wordt betaald, wat de herwaardering van de huishoudhulp moet mogelijk maken. Een andere optie is een abonnement van 15 € per maand en dan krijg ik een waardebon van 45 € om de 3 maanden om te gebruiken in hun veel te dure webshop met huishoudproducten. De keuze moet gemaakt worden tegen 1 mei.

Er gaan heel veel alarmbelletjes bij mij af. Niet enkel qua inhoud maar ook que vorm. Zo is me dit enkel per mail overgemaakt (van het juiste e-mailadres), met een link naar een twikey - link om een aanhangsel bij ons contract te ondertekenen. Er staat een telefoonnr bij en ik herken wel de naam van de kantoor verantwoordelijke. ik vermoed dus dat het wel een echte mail is.

Echter vraag ik me af in welke mate dit allemaal wel legaal is. 10 € per maand extra is een stijging van ongeveer 7 % voor ons. In principe, vermoed ik, dat ik toch eerst een opzeg zou moeten krijgen alvorens ze me een aanhangsel kunnen opdringen.

Moest ik zeker zijn dat die extra middelen naar de huishoudhulp zelf gaan, dan zou ik me relatief weinig zorgen maken want die vrouw verdient dat wel. Maar ergens betwijfel ik dat deze verhoging (volledig) in haar zakken zal verdwijnen.

Ik heb de vraag ook naar de FOD economie gestuurd. Iemand hier meningen of een gelijkaardig voorstel gekregen?

Voorlopig ga ik doen alsof ik niks ontvangen heb. Ik heb de indruk dat ze dit niet kunnen afdwingen of anders te veel klanten gaan verliezen. En dat ze hopen dat mensen er uit eigen beweging op in gaan.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

We hebben hier 2 verschillende huishoudhulpen via dienstencheques: eentje via een regionaal interimkantoor, eentje via Glowi.

Die eerste rekent geen extra kosten aan, de tweede wél (in de vorm van zo'n abonnement). Zij geven aan dat dat voor hun administratieve overhead is.

Elke vorm van eenzijdige wijziging van de voorwaarden geeft recht op verbreking van het contract.
De vraag is of je dat wilt (gezien het tekort aan arbeidskrachten...)
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

1 ding is zeker, de huishoudhulp die er al haar/zijn energie in steekt, krijgt geen rooie cent meer.

Als ze die verloning eens eerlijker maken, dan zouden ze er mee af mogen komen
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Abbonnementsformules zijn helaas een trend die al even gaande is. Zie nieuwsberichten zoals: https://moneytalk.knack.be/info/poetshu ... 11951.html

Net zoals schaalvergroting en overnames een trend is binnen die dienstencheque-bedrijven.

Beide trends zijn -imho- voor klant noch dienstenchequewerknemer voordelig.
Crevits had in plaats van "begrip" net een halt moeten toeroepen aan beide praktijken => de oplossing is immers simpel:
-de prijs per dienstencheque moet omhoog+daarna mee met de index.
-Het verschil is verplicht in te zetten op omkadering van en puur loon voor dienstenchequewerknemer.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”