Zelfbouw PC

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
JUD
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 sep 2013, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Mijn oude pc heeft vorige week de geest gegeven en het is ondertussen wel eens tijd om in een degelijk nieuw exemplaar te investeren. Ik dacht hem zelf samen te stellen om zo te besparen op zaken waar ik geen/weinig waarde aan hecht.

Zo kwam ik tot de conclusie dat ik voorlopig eigenlijk even goed gesteld ben met een GPU die in de CPU is geïntegreerd. Qua graphics zijn mijn noden eigenlijk vrij simpel gezien ik voornamelijk develop. Normaal gebruik ik dus geen zware grafische programma's en een filmpje in 4K op youtube bekijken is dus voldoende normaal. Aan de andere kant kan ik wel wat RAM gebruiken voor virtualisatie (docker, vm's)

Ik had zelf het volgende samengesteld: Ik heb de laatste jaren de hardware markt niet meer gevolgd. Alle tips en opmerkingen zijn dus zeker welkom! Paar puntjes waar ik niet 100% zeker van ben:
  • Is het ram geheugen goede match met CPU/moederbord?
  • Eventueel iemand ervaring met die integrated GPU op Ryzen7?
  • Nog extra onderdelen/kabels/accessoires die ik over het hoofd heb gezien?
  • Nog tips bedenkingen bij deze keuzes?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als je geen aparte grafische kaart nodig hebt, kan je een veel kleinere case pakken, mocht u dat interesseren.
Ik heb een 5700G in een NUC-achtige case (20x20x6) achter mijn scherm hangen (met een VESA mount). Heel proper op de bureau, geen kabelsoep tussen bureau en "bak" en niets op de grond!
JUD
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 sep 2013, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:Als je geen aparte grafische kaart nodig hebt, kan je een veel kleinere case pakken, mocht u dat interesseren.
Ik heb een 5700G in een NUC-achtige case (20x20x6) achter mijn scherm hangen (met een VESA mount). Heel proper op de bureau, geen kabelsoep tussen bureau en "bak" en niets op de grond!
Tevreden van de grafische specs?

En ja hij komt sowieso weg gewerkt in m'n bureau kast bij de Kvm switch. Ik zit hier ook nog met twee laptops van het werk.

Voordeel van een ruime case lijkt me dat ik later nog een grafische kaart kan toevoegen. Maar bedankt voor de tip. Zag wel niet direct micro ATX cases van dat formaat?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Een mini-ITX case is voldoende voor een 5700G, maar daar ga je inderdaad geen aparte gpu insteken achteraf. Als je de plaats hebt is een grote case zeker geen slecht idzz
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 77 keer
Contacteer:

Als developer zou ik dan momenteel zeker ook aanraden om voor een 12-16 core cpu te nemen.
Een 12-16 Core Ryzen 3900x-3950x kost nu zo'n €469-€609 wat relatief laag is voor deze cpu's

Die extra cores gaan handig zijn, een groot project (vb een Java build in jenkins) dat je moet compilen heeft hier veel voordeel van.

Nadeel is dan wel dat je nog een aparte graka nodig hebt.
Greetz cyberbug

Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

JUD schreef:
heist_175 schreef:5700G
Tevreden van de grafische specs?
Ik verwacht van onboard graphics typisch niets: ik gebruik mijn pc's enkel voor Office toepassingen: Word, Excel, Visio, browsing, ...
Ik wil een krachtige CPU, omdat ik soms in heel grote, complexe Excel bestanden werk.
Zag wel niet direct micro ATX cases van dat formaat?
mini-ITX
https://tweakers.net/pricewatch/475062/ ... ificaties/
https://www.inter-tech.de/en/products/c ... uc/itx-601
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”