kleine papieren afvalzakken

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 26 keer

Sinds 2022 heeft onze afvalophaler (limburg.net) een nieuwe zak ingevoerd voor keukenafval.

Ik ben eigenlijk wel blij met de komst van deze zak. Wij wonen op een appartement, vroeger ging het keukenafval bij het restafval. Nu gebeurt er (hopelijk) iets nuttig mee ipv het in de verbrandingsoven te gooien.

In een keukenkast hebben we een vuilbakje staan met twee compartimenten: eentje voor restafval en eentje voor keukenafval.
In beide compartimenten zitten momenteel composteerbare zakjes.

De composteerbare zak van het restafval gaat inclusief inhoud in de vuilzak van het restafval, de composteerbare zak van het keukenafval kap ik leeg in de vuilzak van het keukenafval. De composteerbare zak zelf (zonder inhoud) gaat bij het restafval. Reden: er mogen geen composteerbare zakken in de vuilzak van het keukenafval (bron: limburg.net)

Het leegkappen van de composteerbare zak in de vuilzak is een heel gedoe. De composteerbare zak half dicht draaien en omgekeerd in de vuilzak proppen (uitdaging 1). Vervolgens de onderkant van de composteerbare zak vastnemen en uitschudden (afval blijft steken in de handvaten van de zak als je ze vergeet kapot te scheuren). (uitdaging 2).

Ik heb al eens rondgekeken voor papieren afval zakjes maar die zijn enorm duur. In dat geval kan ik beter rechtstreeks een keukenafval vuilzak in ons vuilbakje steken en ze voor 1/3 gevuld aan de straat zetten. (de vuilzakken voor keukenafval kosten ~€0,15 per stuk)

Een andere optie zou zijn om een compostvat op ons terras te zetten. Gezien we op een appartement wonen, is het zeer moeilijk om de goede bruin/groen verhouding te krijgen in het compostvat (eigenlijk zou het enkel dienen voor keukenafval..). Ik zou ook niet weten waar blijven met het compost en ook liever heb ik geen compostvat op ons terras(je) :D.

Mensen in dezelfde situatie? Hoe lossen jullie dit op? Tips?
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Mijn grootmoeder heeft dat eens aan een boer gevraagd, die kapt haar keukenafal op zijn land bij de mesthoop die er toch ligt.
Natuurlijk geen idee hoever je van landelijk gebied zit.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Hoe vaak passeer je bij de plaats van je keukenafvalzak?
Bij ons staat er gewoon een 3 liter Hallbar vuilbakje met deksel van Ikea op het aanrecht wat we 1 keer per dag ledigen (bij ons in een bak). Zo hebben we er 2, elke paar dagen (hangt af welk keukenafval er in ging) gaat de ene in de vaatwasser terwijl de andere op het aanrecht staat.

Kan je de emmer waar de zak in zit niet meenemen en de emmer in de grotere zak gieten (terwijl je de zak in de emmer vasthoud, dan keert deze binnenstebuiten uit de emmer en kan hij in restafval)? Of zijn het zo twee afvalemmers in 1 die aan de kast vasthangen? (Ook in dat geval, kijk eens naar Hallbar bij Ikea, ze hebben meerdere formaten).
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Idem MClaeys. Quasi iedereen die ik ken heeft het zeer bekende vuilbakje van Mepal (de Mepal Calypso) op zijn aanrecht staan en ledigt dit in container of zak.
Die vuilbakjes sluiten quasi geurloos af. Je moet ze alleen zeer regelmatig eens mee afwassen om te voorkomen dat het een vuiligheid wordt (bij ons gaat die om de 2 dagen mee in de vaatwasser)
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Bij ons staat er een leeg 1kg-yoghurt-emmertje waarvan de inhoud om de zoveel tijd in de GFT gekieperd wordt, deksel er los-vast op. Is het emmertje te vuil of is er ondertussen een ander emmertje beschikbaar, dan gooien we het huidige in de PMD-zak.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik doe dat in broodzakken.
Die kwak ik met inhoud in mijn "groenafvalbak" die opgehaald wordt door IMOG.

Ik ben eens op weekend geweest in een vakantiehuisje in Koksijde, daar hebben ze compostbakjes die opgehaald worden. Op de ophaalkalender stond er als tip dat je je afval in een broodzak mag doen om de bak proper(der) te houden.

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar er wordt voor appartement bewoners altijd een wormenbak aangeraden.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Idem, broodzakken in een composteerbaar zakje voor mocht de broodzak toch doorscheuren. Na een paar herhalingen gebruiken we de composteerbare zak eens rechtstreeks zodat we die erna kunnen vervangen.
Let op, wel enkel broodzakken waar opstaat dat ze composteerbaar zijn. Er zijn er veel die een film hebben waardoor ze niet composteren.

De volle zakken gaan dan buiten in de groenafval bakken die ze komen leegmaken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Wij hebben een stenen potje met deksel dat daarvoor gemaakt is. Ik leg er nu een klein stukje krantenpapier in beneden zodat zaken niet aan de bodem plakken en alles mooi in 1 keer eruit kan gekieperd worden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 26 keer

Top suggesties!

De suggestie van de boer is moeilijk voor ons, zo landelijk wonen we niet ;-)

Wat betreft de suggestie(s) van het afvalbakje op het aanrecht: ik heb hier de "Mepal Calypso" ook staan :lol: Even gebruikt maar ik vind hem te klein. Ik duw regelmatig groenafval van mijn snijplank met mijn demi chef, bij de calypso is de opening wat aan de kleine kant. Ook het deksel vind ik in de weg zitten bij het bijvoorbeeld schillen van aardappelen waarbij ik de schil rechtstreeks in de afvalbak wil laten vallen. Momenteel zet ik het vuilbakje op het aanrecht en doe ik het daar meteen in.
De suggestie van MClaeys kan volgens mij hier wel een oplossing zijn. De 3 liter Hallbar lijkt wel aan mijn eisen te voldoen (naar de grootte van de opening dan).

Merci voor de tips!
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Hier een Tupperware multi driehoek. Deksel kan je met 1 hand vast klikken. Keukenpapier er onder in, even spoelen en alles komt vlot los. Grootste nadeel: prijzig.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

cadsite schreef:Ik doe dat in broodzakken.
Die kwak ik met inhoud in mijn "groenafvalbak" die opgehaald wordt door IMOG.
Wij hebben geen groenafvalbak (gras moet je bv. zelf naar het containerpark brengen) maar een restafvalbak.

Het probleem is dat ik die maar één keer per twee maanden of zoiets buiten zet (anders kost het met DIFTAR meer om hem te ledigen dan de kost voor de effectieve inhoud) en de inhoud dus gaat rotten met alle gevolgen vandien.

Spijtig genoeg is de oplossing dus plastic zakjes die ik kan afsluiten en zo in de restafvalbak gooi.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wij hebben kippen, dus hebben geen groenafvalprobleem.
Maar wel dezelfde use case: keukenafval op een propere manier uit de keuken krijgen.

Wij gebruiken een emmertje van 5-6L (met handvat), onderaan ligt een harde boterham om het "vocht" (bv van losse thee) op te vangen. En een paar keer per week gaat dat mee in de afwas (als laatste :)).
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Wij hebben een inox ijsbak met deksel, te verkrijgen in alle maten en eenvoudig uit te wassen.

https://hadecoup.be/sites/nl/10041-ijsbakken-inox
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”