vraagje autobanden

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Ik heb een Skoda Superb. Banden vooraan zijn al wat meer versleten dan die achteraan. Kan ik gewoon de voorste met de achterste wisselen (met velg dus)? Ik ga niet kruisen, dus rijrichting blijft dezelfde.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Als die dezelfde grootte hebben is dat geen enkel probleem. Ik deed dat (heel) vroeger ook met mijn Ford mondeo, spaart wel wat centen uit !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ja, dat kan. Wel een sidenote: eigenlijk leg je best de banden met het meeste profiel achteraan. Als je auto vooraan over zijn banden schuift krijg je onderstuur, en dat krijg je meestal nog wel gecorrigeerd. Als die achteraan begint te schuiven is dat een stuk moeilijker om te corrigeren.

Wat ik (met mijn voorwielaandrijvers) deed was: zodra de banden vooraan op waren, liet ik de achterste naar voor leggen en een nieuwe set achteraan monteren. Dan reed je eigenlijk altijd met goeie banden achteraan.

Enkel als de achterbanden gecupt zijn zou ik overwegen ze tijdelijk te wisselen.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ah ja, verkeerd gelezen ... slechte banden achteraan monteren is geen goed idee nee ... ik zag Skoda staan (en dus voorwiel aandrijving) en ging er gewoon vanuit dat je je banden ging verwisselen maar om uit te sparen monteer je dan beter je achterbanden vooraan en achteraan nieuwe. En zo moet je telkens maar 2 banden vernieuwen ipv 4. Met achterwiel aandrijving kan je het andersom nog wel doen, maar de meeste merken monteren achteraan dan bredere banden/velgen :(
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

SpecialK schreef:Wel een sidenote: eigenlijk leg je best de banden met het meeste profiel achteraan. Als je auto vooraan over zijn banden schuift krijg je onderstuur, en dat krijg je meestal nog wel gecorrigeerd. Als die achteraan begint te schuiven is dat een stuk moeilijker om te corrigeren.
Is dat ook van toepassing voor een brave chauffeur die zich (meestal) aan de snelheidslimieten houdt en niet door bochten scheurt ?
Skoda is ook maar een 1600 diesel, dus heel zot moet ik er niet mee doen.


Veel kosten ga ik niet meer steken in de wagen, zit al ruim boven de 200.000 km. Ik denk dat ik hem ga "oprijden" en dan bij aankoop van een nieuwe voor de recyclagepremie ga gebruiken.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ja. Ongeacht de rijstijl is de beste banden achteraan leggen het veiligste. Wat je met die informatie doet, laat ik aan jou over :)
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Kan je wel doen als je als een slak rijdt niet veel risico.
De auto die ik best ken heb ik ook onder controle met slechte banden...
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Er zijn genoeg externe factoren die het toch een zeer gevaarlijk zaak maken, hoe goed je ook denkt je wagen te kennen. Een slipcursus kan helpen om die controle te verbeteren.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”