Bel rinkelt op bepaald tijdstip

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
JonasRetro
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 dec 2014, 21:33
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hallo,

Wij hebben de laatste dagen (intussen nu al dag 3 telkens rond hetzelfde uur) dat onze telefoonbel +- 3a4 seconden rinkelt zonder dat er een oproep is, je hebt de tijd niet om op te nemen. Bel je 1919 dan geeft die een oproep weer, die al van een tijdje terug is, dus in principe heeft er dan niemand gebeld? Ik zou naar Belgacom kunnen bellen waarom dit voorkomt, maar dan krijg ik terug een medewerker aan de lijn maar ik betwijfel dat die mij gaan kunnen helpen. Maar weet iemand hoe dit kan gebeuren?

Tijdje terug lag onze lijn er 2 dagen uit, er was nog spanning op (spanning gemeten met multimeter = 46VDC) de lijn maar geen toon er was blijkbaar een storing toen.

Tijdje terug ook al eens gekeken om onze analoge lijn over te zetten naar EDPnet (VDSL XS + Telefonie €24.95), tevens heb je een backup line met internet. Maar ik twijfel hierover nog, is dit een goed idee? Momenteel hebben wij enkel Phone line bij Proximus.

Alvast bedankt
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dat is een mogelijk verschijnsel van een klassieke analoge lijn ...
  • Op een analoge lijn zit er normaal een constante gelijkspanning van ca 40v DC (on-hook).
  • Een binnenkomend belsignaal wordt gesignaleerd door een wisselspanning op de lijn te zetten, waarbij de telefoonbel dan reageert op die wisselspanning signalen (bel rinkelt).
  • Moderne telefoontoestellen zijn hiervoor wat gevoeliger: van zodra ze een "storing" zien (korte onderbreking, spanningsschommelingen) op die constante gelijkspanning, wordt dit aanzien als een belsignaal, en beginnen ze 1-2 keer te bellen (en stoppen dan met bellen alsof de andere partij terug heeft opgelegd).
Dit zijn dus geen echte oproepen, ze staan niet geregistreerd bij Proximus als een binnenkomende oproep, vandaar dat ze ook niet gemeld worden door 1919.

Er is dus recent iets veranderd aan je telefoonlijn, waardoor gelijkspanning op de lijn niet meer zo constant is. Misschien werd je lijn overgezet van de LEX (centrale) naar de ROP (PSTN emulatie).
JonasRetro schreef:Tijdje terug ook al eens gekeken om onze analoge lijn over te zetten naar EDPnet (VDSL XS + Telefonie €24.95), tevens heb je een backup line met internet. Maar ik twijfel hierover nog, is dit een goed idee? Momenteel hebben wij enkel Phone line bij Proximus.
Als je weet dat een klassieke analoge lijn bij Proximus tegenwoordig €23.63 per maand kost, dan heb jij EDPNet voor €1.30 méér een (onbeperkte) internetlijn erbij. Je moet wel rekening houden met de setupkosten (activatie, installatie, modem).

Wellicht bespaar je ook op gesprekskosten.
Bij Proximus betaal je tegenwoordig €0.18 per minuut (bovenop een connectiekost van €0.18) voor nationale oproepen (buiten daluren).
Bij EDPnet is dat maar €0.025 per minuut (vaste lijn) of €0.13 per minuut (GSM) - zonder connectiekost.
Voorbeeld: 3 minuten bellen naar vaste lijn kost
  • - bij Proximus: 72 cent!
    - bij EDPNet: 7.5 cent
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
JonasRetro
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 dec 2014, 21:33
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Bedankt voor de info, de factor dat een modern toestel gevoeliger is hier denk ik niet van toepassing. Er hangen hier namelijk zulke bellen omhoog: https://www.dropbox.com/s/txm4wc9ep08w8 ... 2.jpg?dl=0 (Oude RTT bel, onze is wel iets recenter maar hetzelfde principe). En die rinkelen 3a4 seconden mee.
philippe_d schreef: Er is dus recent iets veranderd aan je telefoonlijn, waardoor gelijkspanning op de lijn niet meer zo constant is. Misschien werd je lijn overgezet van de LEX (centrale) naar de ROP (PSTN emulatie).
[/list]
Dit acht ik dus zeker voor mogelijk, want als we nu gewoon naar de buitenlijn luisteren dan klinkt die kiestoon net iets anders dan vroeger. Hoe kan ik trouwens te weten komen op welke LEX of ROP ik zit?

Dat van EDPnet ga ik toch eens goed bekijken.
Installatiekosten zouden niet van toepassing zijn als er geen technieker moet komen, zou dus geen probleem zijn want ik weet heel goed hoe de telefonie hier in elkaar steekt :) Alleen bovenstaande bellen zal dan de condensator veranderd moeten worden om deze terug goed te laten werken?


Alvast bedankt
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Je moet aan die oude bellen niets veranderen om te doen werken op een Fritzbox van Edpnet.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
JonasRetro
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 dec 2014, 21:33
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

MarkDM schreef:Je moet aan die oude bellen niets veranderen om te doen werken op een Fritzbox van Edpnet.
Oh dus met een Fritz!Box werkt dit wel? Met een modem van Telenet had ik het reeds eens getest maar die bel was wel heel stilletjes opeens. Dat is nog beter :)
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Het zou kunnen dat ze niet zo luid belt, dat klopt.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
JonasRetro
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 dec 2014, 21:33
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hoi,

Misschien raar dat ik dit oude topic terug omhoog 'bump' maar het lijkt me beter dit topic te behouden dan een nieuw topic omdat ik hier wil op verdergaan.
Ik heb dit in 2020 gelaten voor wat het was door bepaalde familiale omstandigheden...

Intussen is me dit terug te binnen geschoten en ga ik dit nu eens goed bekijken, om over te stappen naar Edpnet, waarom wel of niet.

Ik heb hier wat gelezen en voor zover ik goed mee ben zou ik om conform te zijn een NTP moeten plaatsen? Wij hebben dit momenteel niet, wij hebben uitsluitend een analoge lijn met LTP. Deze LTP zou ik het liefst laten staan (omdat onze kabel van buiten heel veel draadjes heeft, en anders gaan deze loshangen in de NTP...), en vanuit de LTP naar een NTP zo lijkt mij dat het beste, anders gaat het een zootje worden...

Maar hoe kom ik aan zo een NTP? Kan ik dit dan bekomen bij EDPNET? Ik ga ze morgen zeker eens contacteren.

Aan de NTP koppel ik dan weer de Fritz!Box, en deze configureer ik dan d.m.v. de gegevens van EDPNET.

Mijn idee hoe ik het zou doen:

- Proximus vaste lijn overplaatsen naar EDPNET.
- Analoge telefooncentrale laten en aansluiten op de ANALOGE OUTPUT van de FRITZBOX.
Werking blijft gelijk voor diegene dat telefoneert en binnenbekabeling kan (voorlopig) blijven?

Valt de internetverbinding van de andere provider uit, dan kan ik overswitchen op de EDPNET internetverbinding...

Ahja ik ga het morgen eens bekijken...

Alvast bedankt
elBartoDR
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2021, 16:54

JonasRetro schreef:Maar hoe kom ik aan zo een NTP? Kan ik dit dan bekomen bij EDPNET? Ik ga ze morgen zeker eens contacteren.
Ik ben indertijd eentje gaan halen in een Proximus winkel (was geen klant van proximus, heb dit zelfs vermeld) en had die meegekregen voor de volle prijs van 0€ (ondertussen al 4 jaar geleden weliswaar).
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”