Kan dit? VPN/Bbox enz..

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Hi,

Wegens zelf geen ervaring mee en niet direct goeie info gevonden vraag ik het hier (het is wel een specialleke)

Een collega radio-amateur zit bij Proximus en heeft een BBox. Hij heeft ook een Netgear ReadyNAS 1500.
Hij wil van op andere locaties aan zijn NAS kunnen.
Ik had hem gezegd hoe het bij mij werkt (EDPnet, FB met VPN en Synology) en dus wou hij ook zoiets opzetten.
Probleem, geen VPN mogelijkheid op de BBox natuurlijk :roll: maar dat wisten we.
Ik had hem openVPN aangeraden op de NAS (voor ik wist welke NAS hij had) maar blijkbaar is de Netgear daar ook niet echt geschikt voor.

Wat is de beste optie om de NAS van buitenaf (veilig) beschikbaar te hebben?
Linuxbak met OpenVPN? Kunnen de juiste poorten bij PX geopend worden?
RPi? (Idem PX poorten natuurlijk)

Iets anders?

Hardware zou geen probleem zijn (voor wie Iedereen beroemd, het antwoordapparaat zag op 8/3 weet wat ik bedoel).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Korte Google haalt iets van "ReadyNAS Remote" en "ReadyCLOUD" boven, of is dat het "niet echt geschikte" aspect?

Andere oplossingen zijn een outbound tunnel opzetten van de NAS naar een cloud server waarlangs je binnen kan, als de NAS dat ondersteunt. Indien niet ben je idd aangewezen op port forwarding mogelijkheid van de BBox (als die dat heeft), ofwel rechtstreeks naar de NAS ofwel naar een VPN server.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Je kan de juiste poorten eenvoudig openen op de BBOX3, zelfs poort 80 & 443 (al moet je daarvoor ook op my.proximus.be de Security op Low zetten).
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Dat laatste zal hem niet gelukt zijn denk ik want hij bleef het over gesloten poorten hebben. Ik hoop hem morgen te kunnen contacteren zodat hij eerst de Readycloud eens kan bekijken. De man is zeer goed in hardware allerhande maar niet met software/settings...
Ik denk dat het vooral de bedoeling zal zijn om van thuis aan zijn NAS te kunnen die in zijn "museum" staat.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Hoe "NAS" moet het zijn.
Geen mogelijkheid een beveiligde FTP out of the box op te zetten?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
edwin.d
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 sep 2012, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 8 keer

De BBox3 staat standaard in bridge.
Zet er een router achter van bv ASUS, die de mogelijkheid bied om een VPN de instaleren in de router.
Zorg dat de router PPPOe ondersteund.
Deze kan dan de verbinding met Proximus opzetten.
Wil je dan van buitenaf op de NAS, zet je eerst een VPN verbinding op naar je router.
Vervolgens lijkt het of je op je lokale netwerk zit en kan je verbinden naar de NAS.

Ik doe dit zo al jaren. Ik zit bij Scarlet.

Synologie bied ook de mogelijkheid om zen VPN te instaleren op de NAS.
Dit werkt ook prima.
Dan heb je de extra router niet nodig.
Onlangs was de spanning thuis weggevallen en even later kreeg ik van synology de melding dat de verbinding met mijn NAS was weggevallen.

Mvg
achaos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 mei 2006, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 9 keer

Ik gebruik https://pivpn.io/ met WireGuard
Ik heb wel een modificatie dat enkel specifiek verkeer over het vpn gaat.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

OK, blijkbaar wil hij enkel aan zijn files kunnen vanop 2 locaties en is toegang tot zijn hele netwerk via VPN dan toch niet nodig. Ik heb aangeraden om "ReadyNAS Remote" en "ReadyCLOUD" eens te bekijken. Ik wou er zelf geen account voor aanmaken dus is het nu wachten op feedback of dit doet wat hij er mee wil.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”