Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Dafke schreef:Eigenlijk een raar idee, dat mijn kinderen wss met Yen ipv Dollar overal ter wereld zullen moeten betalen. .
Huh? Wat hebben de Japanners er mee te maken? Tenzij je Yuan bedoelt. :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dafke schreef:Er zijn al heel wat indicatoren dat China de nieuwe wereldleider (world order) zal worden.
Ja, onder Winnie The Pooh gaat het nog niet gebeuren want met zijn visie raakt China niet ver, maar onder een van de opvolgers zeker wel.
Dafke schreef:Eigenlijk een raar idee, dat mijn kinderen wss met Yen ipv Dollar overal ter wereld zullen moeten betalen.
Ik denk dat er wel grotere zorgen zijn dan dat. In het Chinese wereldbeeld bestaan er heel wat fundamentele rechten en vrijheden niet die wij for granted nemen. Dat we die vroeg of laat gaan moeten afgeven is m.i. veel meer zorgwekkend.
Dafke schreef:Enige wat verontrustend is in zo een changing world order.. er gaat altijd een burgeropstand en grote oorlog aan vooraf.
Inderdaad, laten we niet vergeten dat we nog maar bijna 80 jaar zonder oorlog leven bij ons, wat een druppel is ivm de geschiedenis van de mensheid, maar tegelijk ook al een relatief lange periode, want vroeger volgden de conflicten elkaar wel sneller op.

De reden dat we dat al 80 jaar kunnen doen is dankzij EU, dankzij integratie, dankzij transatlantische samenwerking, dankzij verdragen en dankzij grenzen die steeds minder tellen, maar vandaag de dag zie je weer een terugkeer daarvan met een EU die kleiner wordt ipv groter, met muren en grenzen die overal terug opgetrokken beginnen worden. Dat zal straks allemaal weer in het voordeel spelen van conflicten.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Al die opvang die nu wordt voorzien is uiteraard noodzakelijk maar ik maak mijn bedenkingen voor de langere termijn als deze oorlog blijft duren. Nu wordt het warmer maar als de prijzen voor gas en elektriciteit hier blijven stijgen zal dit voor onrust zorgen komende winter. Het is voor velen nu al niet meer uit te houden. Ik ga dan nog zwijgen over dat vies virus dat ons leven twee jaar overhoop heeft gegooid.

Maar bovenal. En dat is iets voor de korte en middellange termijn, is het feit dat als officiële steun van het Westen uitblijft en er dus veel mannen van deze gezinnen die wij opvangen gaan sneuvelen. Dit zal toch ook voor wrevel zorgen? Ze worden hier wel wel opgevangen maar we laten hun mannen daar sterven...
Ik hoop dat deze mensen, los van alle hulp, ook extra informatie krijgen hoe en waarom het Westen/EU/NATO zich zo positioneert in deze oorlog.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

CCatalyst schreef:Inderdaad, laten we niet vergeten dat we nog maar bijna 80 jaar zonder oorlog leven bij ons, wat een druppel is ivm de geschiedenis van de mensheid, maar tegelijk ook al een relatief lange periode, want vroeger volgden de conflicten elkaar wel sneller op.
Een tijdje geleden heb ik een docu op BBC gezien waarin gezegd werd dat de mensheid door de eeuwen heen minder gewelddadig geworden is.
Natuurlijk lijkt dat moeilijk te geloven als je naar zo'n conflict kijkt, maar als je de relatieve cijfers bekijkt, dus hoeveel mensen omkomen ten opzichte van de wereldbevolking van dat moment blijkt dat toch wel zo te zijn.
Het is de thesis van Steven Pinker, een bekend Amerikaans psycholoog, die hij ook in enkele boeken neergeschreven heeft.
Alleen, vraag is of dat de juiste manier is om naar de gegevens te kijken.
Het spreekt vanzelf dat, toen de wereldbevolking maar uit 100.000 man bestond een oorlog waarbij er 10.000 man omkwam verschrikkelijk was, want 10% van de wereldbevolking werd uitgeroeid.
Als er nu 10.000 man omkomt is dat maar een fractie van de huidige wereldbevolking.
We hebben dus meer "reserve", en daardoor kan het minder erg lijken.

Anderzijds denk ik dat de tolerantie ten opzichte van geweld enorm is afgenomen, en we geweld tegenwoordig als veel harder ervaren dan bijv. tijdens de Middeleeuwen.

Nu, dit wou ik er eventjes tussendoor tussen gooien, niet met de bedoeling daarover hier te debatteren.
https://towardsdatascience.com/has-glob ... f708f47fba
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

on4bam schreef:
Dafke schreef:Eigenlijk een raar idee, dat mijn kinderen wss met Yen ipv Dollar overal ter wereld zullen moeten betalen. .
Huh? Wat hebben de Japanners er mee te maken? Tenzij je Yuan bedoelt. :wink:
Inderdaad, foutje deze nacht :)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Pengu schreef:Al die opvang die nu wordt voorzien is uiteraard noodzakelijk maar ik maak mijn bedenkingen voor de langere termijn als deze oorlog blijft duren.
ALs Rusland Chemische en nucleaire wapens inzet, men zit al een paar dagen op dat spoor in Moskou, wordt het alleen maar erger qua vluchtelingen

Ook dit zal de navo laten passeren
net als de waanzin rond de kerncentrales en het middeleeuws belegeren van marioepol
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

boulder schreef:
petrol242 schreef:Ik sta volledig achter de analyses en stellingen die philippe_d en woutervh naar voren schuiven.
Zoals ik zei, PVDA staat aan de kant van Rusland, ook al willen ze dat niet openlijk toegeven.
Geen idee waar je het blijft uithalen, noch wat een politieke partij (in ieder geval niet de mijne) hier terzake zou doen...
boulder schreef:
woutervh schreef:Rusland is bijna een continent op zich. Ik denk dat ze wel plaats genoeg gaan hebben om hun patatjes en boontjes zelf te planten hoor.
Dat zal Russia Today wel beweren, maar de waarheid is dat de Russische economie niets waard is, net zoals de roebel.
Geen idee waar je het blijft uithalen, noch wat een bepaalde nieuwssite hier terzake zou doen...
Ik ken niets van economie, weet dus ook niet wat ik met wat moet vergelijken. Ik zie gewoon dat Rusland een half (erg dunbevolkt) continent is, met voldoende oppervlakte en grondstoffen. Dat dus volgens mij ook voldoende zelfbedruipend kan zijn.

Soms ben ik echt jaloers op mensen voor wie de wereld simpel in elkaar zit (en dit meen ik!). Dit zijn de goeie, dit zijn de slechte en dit is de waarheid. Al de rest is zever, fake news, propaganda, indoctrinatie, schuld van politiek, schuld van de Moslims, schuld van de Walen, ...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

woutervh schreef:Dat dus volgens mij ook voldoende zelfbedruipend kan zijn.
Rusland kan perfect Noorwegen 2.0 zijn, mits de juiste stappen 20j geleden

Poetin koos een ander pad
de grondstoffen cadeau doen aan oligarchen, een dictatuur installeren, tankstation vd wereld spelen en zijn bevolking onderdrukken

Rusland is economisch even groot als de benelux of Italie,
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

boulder schreef:
Trends schreef:Rusland is een kernwapenmacht met een groot leger, maar
Dat "groot" leger blijkt toch wel redelijk mee te vallen volgens een militair expert gisteren op CNN.

Is inderdaad een leger van 900.000 man, maar zij zouden nu reeds 1/2 van hun totale offensieve grondtroepen gebruiken in Oekraine. Overige zijn ondersteunende troepen.
Dat is blijkbaar ook de reden waarom zij huurlingen gaan aantrekken. Want zij kunnen moeilijk grondtroepen van hun overige grenzen gaan wegnemen om die onbeschermd te laten, zeker aan navo grenzen.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Dafke schreef: Eigenlijk een raar idee, dat mijn kinderen wss met Yen ipv Dollar overal ter wereld zullen moeten betalen.
Yuan of Renminbi
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

CCatalyst schreef:De reden dat we dat al 80 jaar kunnen doen is dankzij EU, dankzij integratie, dankzij transatlantische samenwerking, dankzij verdragen en dankzij grenzen die steeds minder tellen, maar vandaag de dag zie je weer een terugkeer daarvan met een EU die kleiner wordt ipv groter, met muren en grenzen die overal terug opgetrokken beginnen worden. Dat zal straks allemaal weer in het voordeel spelen van conflicten.
Exact dit, dat is waarom ik pro EU ben. Het is niet perfect en het speelt in het voordeel van het grootkapitaal MAAR is dat een te hoge prijs voor leven in vrede en vooruitgang?

Het probleem met mensen is dat ze snel vergeten. Zo zijn bij ons al velen de oorlogen vergeten en al de miserie die dat meebracht. Via mijn ouders die de WO2 meemaakten heb ik veel meegekregen en heb ik altijd deze les in gedachte.

Ook op sociaal gebied hebben we enorme sprongen gemaakt waardoor velen al dwalen dat dit verworven is. Ze zijn soms zo dwaas om die hardbevochten vrijheden en voordelen spontaan op te geven.
woutervh schreef:Soms ben ik echt jaloers op mensen voor wie de wereld simpel in elkaar zit (en dit meen ik!). Dit zijn de goeie, dit zijn de slechte en dit is de waarheid. Al de rest is zever, fake news, propaganda, indoctrinatie, schuld van politiek, schuld van de Moslims, schuld van de Walen, ...
Exact dit! Nuancering is te ingewikkeld, men blijft hangen in het grote eigen gelijk de absolute waarheid een binaire kijk op de zaak die enkel fout kan zijn. Daarom ben ik niet zo pro-nationalisten, op termijn komen er altijd vodden van.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Wat Putin ook heel goed weet,is dat de Berlijnse muur ook gevallen is door de samenwerking en de vooruitgang van de EU/VS en de Navo natuurlijk.
Maar daar is bij ons hier veel te weinig aandacht voor,de EU verplicht de Europese landen samen te werken,elkaar beter te leren kennen,en dus bepaalde misvattingen en problemen op die manier op te lossen.
De UK werkt nu ook zeer goed samen met Europa,in het kader van de Navo,Brexit lijkt even in de lade te zijn beland.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Inderdaad, het gezever rond de bedreiging van de Nato tegenover Rusland is een mistgordijn. Daar gaat het niet over. Er spelen eerder ideologische zaken mee en uiteraard ook het persoonlijke ego van Putin als de man die Rusland weer groot maakte.

De ruk naar het Westen van Oekraïne steekt bij hem omdat het niet blijft bij Oekraïne. Andere burgers in andere landen en ook in Rusland kunnen bij een succes ineens ook eerder die richting uit willen en dat kan Putin uiteraard niet hebben.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Dat is de nachtmerrie van Putin,de Russische bevolking die ineens zou merken dat het langs de andere kant van de grens(Oekraine) de mensen een veel beter leven hebben,en bovendien meer vrijheden.
En dat is m.i. ook de reden v/d oorlog,Oekraine terug in de Russische invloedsfeer krijgen.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:Inderdaad, het gezever rond de bedreiging van de Nato tegenover Rusland is een mistgordijn. Daar gaat het niet over. Er spelen eerder ideologische zaken mee en uiteraard ook het persoonlijke ego van Putin als de man die Rusland weer groot maakte.

De ruk naar het Westen van Oekraïne steekt bij hem omdat het niet blijft bij Oekraïne. Andere burgers in andere landen en ook in Rusland kunnen bij een succes ineens ook eerder die richting uit willen en dat kan Putin uiteraard niet hebben.
Bwa, als je geschiedkundig kijkt waar de USSR zat en vandaag de NATO, dan kan je wel ergens begrijpen dat Putin dit als een bedreiging kan voelen, zeker als je dan nog eens geografisch gaat kijken naar aanval/verdediging.

Heel erg interessant vond ik deze daaromtrent, en pak je tijd en kijk ernaar, zonder te skippen:




Vergeet niet dat NATO ook Irak, Afghanistan en andere zijn binnengevallen.. in sé hadden we daar ook niets te zoeken en waren dit ook onafhankelijke landen.
Ik “probeer” maar te kijken vanuit Putin zijn mindset, om zaken beter te begrijpen en mijn eigen mindset te verruimen. Wil niet zeggen dat ik begrijp of erachter sta :)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

CCatalyst schrijft ...dankzij transatlantische samenwerking...

Samenwerking!? Neo-liberale sturing zal je bedoelen, vrees ik...
Een flink deel van het "sociale europa" is inmiddels klein-amerika geworden: ca 1 derde van de bevolking dreigt nu al in armoede achtergelaten te worden.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Om jullie een idee te geven dat die mooie sancties wel degelijk ook onszelf treffen en dat het hier niet bij gaat blijven (en dus niet alleen via de brandstofprijzen) het volgende (teksten integraal over genomen) :

Titel: EuroChem valt onder Europese sancties, met belangrijke gevolgen voor BASF Antwerpen.

Intro: In het kader van het conflict tussen Rusland en Oekraïne voegde de Europese Unie nieuwe namen aan de sanctielijst toe, waardoor ook EuroChem door de sancties getroffen wordt. Dit heeft eveneens een belangrijke impact op onze site.

Tekst:
Gisterenavond heeft de Europese Unie een nieuwe reeks van sancties genomen die gericht zijn tegen de Russische regering en de entourage van president Poetin. Een van de namen op de sanctielijst is eigenaar van EuroChem, waardoor dus ook de EuroChem Groep en EuroChem Antwerpen onder deze sancties vallen.
Dit betekent concreet dat BASF Antwerpen de leveringen van grondstoffen, energieën en diensten aan EuroChem Antwerpen moet stopzetten, met onmiddellijke ingang en zo snel als redelijk mogelijk.

Door de operationele samenhang met de levering van ammoniumsulfaat vanuit de caprolactam installatie aan EuroChem en de verwerking van dunzuur uit hydroxylamine heeft dit als onvermijdbaar gevolg dat de volgende installaties van BASF Antwerpen zullen moeten worden stilgelegd en op een gecontroleerde manier naar een veilige toestand moeten worden gebracht:
• Caprolactam en Polyamide 6
• Hydroxylamine
• Zwavelzuur
De volgende installaties zullen, al dan niet op gereduceerde last, verder produceren:
• Salpeterzuur 5
• Ammoniak
• Cyclohexanon cluster
Zopas heeft EuroChem in persbericht laten weten dat de betrokken eigenaar de onderneming als aandeelhouder en bestuurder zou hebben verlaten, waardoor EuroChem meent niet langer onder de sancties te vallen. We onderzoeken momenteel de wettelijke basis van dit standpunt en gaan na in welke mate dit overeenstemt met de sanctieregels van Europa.
Daarom zullen we in volgende stappen werken:
• Sinds 18u zijn we gestart om alle betroffen installaties naar de minimaal mogelijke last te brengen.
• Indien niet uiterlijk morgenvoormiddag de bevestiging gevonden kan worden dat EuroChem buiten de sancties van Europa valt, dienen we de betroffen installaties tot stilstand te brengen op een veilige en gecoördineerde manier conform een stapsgewijs afstelplan. Ook voor de services aan EuroChem zal een stapsgewijze reductie moeten worden toegepast, steeds met de vereiste aandacht om dit in veilige omstandigheden te kunnen doen.

De impact van de sancties in het licht van het Rusland-Oekraïne conflict zijn voor ons allemaal even onverwacht als hard aangekomen. Wij voelen erg mee met alle betrokken medewerkers. Als collega’s op de site blijven we elkaar ondersteunen. Alle betrokken medewerkers mogen erop vertrouwen dat de onderneming hen van nabij zal informeren en zorgzaam zal handelen.
Ondertussen analyseren we de verdere gevolgen van deze sancties. Wij vragen daarom om begrip dat vele vragen slechts in de volgende periode een antwoord zullen kunnen krijgen.
Wij rekenen op ieders sereniteit en solidariteit, zowel op onze site als binnen onze Technische Bedrijfseenheid (TBE). Wat nu prioriteit is, is de veilige en gecontroleerde stillegging van de betroffen activiteiten en installaties.

Jan Remeysen en Thorsten Oberreuther
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

petrol242 schreef:Wij rekenen op ieders sereniteit
8)

Eigenlijk hysterie ten top.
Ondertussen gaat het conflict verder en doet Poetin gewoon verder wat hij van plan was.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef:Om jullie een idee te geven dat die mooie sancties wel degelijk ook onszelf treffen
logisch in een oorlog
hoeveel schade zou er zijn in een wo3 (heel extreem)
hoeveel schade zou er zijn als we poetin laten doen? Stel dat hij Finland plots bezet en aanvalt? Daar betalen ze met de Euro en de impact daarvan wil ik zelfs niet weten
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

hoeveel schade zou er zijn als we gaan overleggen met alle opties op tafel? Gaan we nooit weten...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

1207 schreef:logisch in een oorlog
Dit is nog maar een begin 1207. Ik denk dat er binnenkort nog meer gaan bleiten. Vanaf hier dus de herziende definitie van 'slachtoffer'? De gehele werkende klasse, zowel in Oekraïne, Rusland, Europa,... zal het geweten hebben in een conflict dat niet van hen is. De ene met wat meer bloed dan een ander...
Jan Modaal heeft er alle belang bij dat er onmiddellijk een staakt-het-vuren, op alle 'fronten' wordt ingeroepen. Al wie meer sancties, wapenleveringen en militaire bemoeienis willen zijn voor het escaleren van het conflictmet alle gevolgen van dien.
1207 schreef:Daar betalen ze met de Euro en de impact daarvan wil ik zelfs niet weten
Maar dat gaat sowieso gebeuren. Eerst een oorlogsinflatie dit jaar van pakweg 20%? Wat dan, een devaluatie van de Euro?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Zijn er ook alternatieven of oplossingen ipv klagen over de sancties ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ja, een staakt-het-vuren zoals gezegd en de OVSE zijn werk laten doen.
Gaan we ook stoppen met klagen over oorlogsslachtoffers in Oekraïne? Gaan we ook stoppen met klagen over Putin?
:roll:
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Aan tafel gaan zitten...
Zal vroeg of laat toch moeten gebeuren. Dus beter vroeg dan laat zou ik zeggen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Belangengroepen overleggen nooit met de kaarten op tafel, zij "sturen" (...doorgaans vanachter de schermen)!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

petrol242 schreef:Ja, een staakt-het-vuren zoals gezegd en de OVSE zijn werk laten doen.
Gaan we ook stoppen met klagen over oorlogsslachtoffers in Oekraïne? Gaan we ook stoppen met klagen over Putin?
:roll:
Oh my god. Ja laat ons een beetje censuur invoeren, want Poetin verdient die kritiek niet.

Soms moet je met twee zijn om een akkoord te vinden. Als de ene partij alles uit de brand wil halen en de andere niks krijgt, noem ik dat geen eerlujk akkoord.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

petrol242 schreef:Ja, een staakt-het-vuren zoals gezegd
Easy peasy, Oekraine moet op alle vlakken toegeven en het is er

petrol242 schreef:en de OVSE zijn werk laten doen.
Ik ben ervan overtuigd dat eens de Russische doelen bereikt zijn met deze speciale operatie dat ze toegelaten zullen worden, het jaartal is niet van belang.

woutervh schreef:Aan tafel gaan zitten...
Daar zijn ze toch mee bezig?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

wied schreef:Belangengroepen overleggen nooit met de kaarten op tafel, zij "sturen" (...doorgaans vanachter de schermen)!
Die intimidatie 'diplomatie' kennen we. Vandaar het verschil tussen een capitulatietafel (zoals in een treinwagon in Versaille in 1919 voor diegenen die het niet hadden meegekregen) en een echte onderhandelingstafel.
De OVSE is speciaal in het leven geroepen om conflicten zoals dit in de eerste plaats te vermijden. Maar er zijn andere belangen gemoeid dan de veiligheid van Europa.
phil48 schreef:Oh my god. Ja laat ons een beetje censuur invoeren, want Poetin verdient die kritiek niet.
Nog nooit over ironie gehoord?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Lol … aan tafel gaan zitten … hebben ze dat nu niet al een paar keer gedaan ? Zonder succes ?

Putin weet ook dat onderhandelen altijd een beetje verliezen is, maar dat wil hij niet … dus is er geen draagvlak voor gesprekken.

En een staakt het vuren ?? Excuseer … het Russische leger respecteerd zelfs de vlucht corridors niet, waarom zou Oekraïne in godsnaam een staakt het vuren overwegen ? Dan zal Putin zijn leger eerst moeten terugtrekken … maar dat is dan strategisch ook niet goed voor Oekraïne want dat is dan bijna hetzelfde als toegeven en de grens te verleggen.

Sommige mensen zijn echt wel naïef … denk je echt niet dat Putin al die scenario’s al niet op voorhand heeft bekeken ? Zijn bottom line is duidelijk nog niet geraakt, dus is er voor hem geen enkele reden om water bij de wijn te doen …
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Er wordt gevraagd wat er moet gebeuren, niet wat er zal gebeuren. Mogen we daar nog debat over voeren?
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

woutervh schreef:hoeveel schade zou er zijn als we gaan overleggen met alle opties op tafel? Gaan we nooit weten...
Welke opties?
Putin's waarheid? :bang:

Gas en olie gebruikt hij reeds als drukkingsmiddel
Met Oekraine erbij heeft hij 30% van de wereldproductie tarwe in handen.
Grote hoeveelheden mineralen

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03/05 ... mineralen/

Nu levert Oekraine nog veel aan EU.
Bent u echt zo naief om te denken dat Putin al die grondstoffen niet als economisch wapen gaat gebruiken TEGEN de EU?
Of om steun te kopen in armere landen waar andere grondstoffen zitten, ook TEGEN de EU?
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

@petrol

Dat is makkelijk één derde van de basf site, als het niet meer is.... :eek: :eek: :eek:
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Med schreef: Gas en olie gebruikt hij reeds als drukkingsmiddel
Voor zover ik weet zijn die leveringen langs Russische kant niet stop gezet. In Nord stream 1 heeft verleden week nog nooit zoveel gas gestroomd. En als niemand de Russische olie meer wil, kan je afvragen waar dan de drukkingsmiddelen liggen? Ook hier in eigen voet aan het schieten?

@Block : Het heeft inderdaad een immense impact dat niet te onderschatten is.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

petrol242 schreef:Voor zover ik weet zijn die leveringen langs Russische kant niet stop gezet. In Nord stream 1 heeft verleden week nog nooit zoveel gas gestroomd.
Waarom betalen we als consument dan astronomische bedragen ?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Liberalisatie van de markt...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Inderdaad.
Denk nu niet dat die hoge prijzen in de zakken van Putin en zijn bende terecht komt hoor.
Denk dan eerder aan de energiemultinationals? Eigenlijk zijn dat oorlogsprofiteurs.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Het probleem is niet voorraad maar is de paniek op de markt. En die bepaald de prijs.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

woutervh schreef:
boulder schreef:
petrol242 schreef:Ik sta volledig achter de analyses en stellingen die philippe_d en woutervh naar voren schuiven.
Zoals ik zei, PVDA staat aan de kant van Rusland, ook al willen ze dat niet openlijk toegeven.
Geen idee waar je het blijft uithalen, noch wat een politieke partij (in ieder geval niet de mijne) hier terzake zou doen...
Draai en keer het zoveel je wilt, het zijn altijd dezelfde partijen die weigeren resoluties te tekenen die het geweld in Oekraïne door Rusland veroordelen.
Men vindt dan altijd wel enkele nuanceringen die dat een draai moeten geven, maar het komt er wel op neer dat als het van hen zou afhangen er geen sancties zouden genomen worden.
Dat jij geen PVDA'er bent dat heb ik ook nooit gedacht, dat was dan ook niet aan jou gericht.
woutervh schreef:Rusland is bijna een continent op zich. Ik denk dat ze wel plaats genoeg gaan hebben om hun patatjes en boontjes Geen idee waar je het blijft uithalen, noch wat een bepaalde nieuwssite hier terzake zou doen...
De informatie dat Rusland een zwakke economie heeft, heb ik van Trends, ik heb de link erbij gezet.
Die nieuwssite werd door jou aangehaald als zijnde "om evenwicht te brengen", terwijl het een Russische propagandazender is.
woutervh schreef:Ik ken niets van economie, weet dus ook niet wat ik met wat moet vergelijken.
Als men hier zegt dat de Russische economie nauwelijks groter is dan die van de Benelux, dan moet de informatie dat zij zelfbedruipend zijn toch van ergens komen.

Het is trouwens een complete misvatting dat omdat de grondstoffen aanwezig zijn, een land zichzelf kan redden.
Neem Cuba als voorbeeld, die klagen altijd over de blokkering, wat hen belet van bepaalde goederen te importeren.
Nochtans, veel heb je niet nodig om koeien te kweken, en dus rundsvlees.
Toch hebben zij alijd al tekorten op basis voedingsmiddelen.
Dus het is niet omdat de middelen er zijn dat ze goed ingezet worden.
Bovendien, een economie is toch wel wat meer dan voedselproductie.
Dizzy schreef:Exact dit, dat is waarom ik pro EU ben. Het is niet perfect en het speelt in het voordeel van het grootkapitaal MAAR is dat een te hoge prijs voor leven in vrede en vooruitgang?
Ik ben niet tegen de EU, maar de veiligheid hebben we volgens mij te danken aan de NAVO.
De EU stelt militair nauwelijks iets voor, die hebben totaal geen afschrikkend effect op agressoren als Poetin.
woutervh schreef:Soms ben ik echt jaloers op mensen voor wie de wereld simpel in elkaar zit (en dit meen ik!). Dit zijn de goeie, dit zijn de slechte en dit is de waarheid. Al de rest is zever, fake news, propaganda, indoctrinatie, schuld van politiek, schuld van de Moslims, schuld van de Walen, ...
Ik doe wel degelijk aan nuancering, maar sommige zaken zijn effectief eenvoudig.
Wie viel wie binnen?
Het antwoord is daar klaar en duidelijk: Rusland viel Oekraïne binnen, en niet omgekeerd.
Laatst gewijzigd door boulder op 11 mar 2022, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

boonpwnz schreef:Het probleem is niet voorraad maar is de paniek op de markt. En die bepaald de prijs.
Voila. Paniek waarvan geprofiteerd wordt.

Voor aardgas is er zelfs een lange termijnmarkt waar gas een half jaar op voorhand ingekocht wordt. Vraag is dan ook waar de oorzaak ligt van de prijsstijgingen, toch zeker voor aardgas? Voor de vloeibare brandstoffen ligt dat iets anders en speelt de spotmarkt.
boulder schreef:Draai en keer het zoveel je wilt, het zijn altijd dezelfde partijen die weigeren resoluties te tekenen die het geweld in Oekraïne door Rusland veroordelen.
Bewijs dat eens? Er bestaan geen resoluties die enkel het geweld in Oekraïne veroordelen. Er hangt altijd iets anders aan vast.
boulder schreef:Het antwoord is daar klaar en duidelijk: Rusland viel Oekraïne binnen, en niet omgekeerd.
Kijk je dan niet door een heel enge bril? Dit conflict is veel meer dan de Russische invasie in Oekraïne. Was het maar zo simpel.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

petrol242 schreef:
Med schreef: Gas en olie gebruikt hij reeds als drukkingsmiddel
Voor zover ik weet zijn die leveringen langs Russische kant niet stop gezet. In Nord stream 1 heeft verleden week nog nooit zoveel gas gestroomd. En als niemand de Russische olie meer wil, kan je afvragen waar dan de drukkingsmiddelen liggen? Ook hier in eigen voet aan het schieten?
Omdat hij door de enorme sancties plots dit niet meer als drukkingsmiddel kan gebruiken.
Want de sancties die zij nu rond de oren krijgen hadden ze niet verwacht. Dat hebben ze al toegegeven. Hij heeft gedreigd met dichtdraaien van de kraan. Maar hij heeft nu dringend geld nodig, daarom sluit hij nord stream I niet af.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”