Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Het gegeven woord was: nee wij zullen Oekraïne niet binnenvallen. Hoe vaak heeft Rusland dat niet herhaald. We zien toch dat hun woird geen cent waard is.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Punt is dat Putin al een invasie had gedaan en dat hij er nog anderen kan doen gezien zijn "redenering". Zijn woord is dus niet veel meer waard en dat is uitsluitend zijn fout.

Je kan argumenteren dat men meer moest spreken en daar volg ik deels in maar met iemand die na een gesprek gewoon zijn zin doet en bruut pakt wat hij wil is niet oneindig mee te spreken. We hebben die fout in het verleden al gemaakt en we maken ze opnieuw.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

woutervh schreef: Dat vind ik dus niet.
Tot nu toe (voor de oorlog begon) werd niet onderhandeld. De eisen van Rusland werden weggelachen en als onbespreekbaar geacht..
ze zijn ook onbespreekbaarbaar
het enige dat Poetin heeft zijn z'n atoombommen waar iedereen bang van is. zonder die bommen had moskou al lang bommen op zijn dak gehad, terecht wat mij betreft

allé

Oekraïne meot in zijn grondwet zetten dat ze nooit tot de nato zullen toetreden
Ook in Oekraïne zal er een procedure zijn om de grondwet te veranderen dus kunnen ze dat vrij snel ongedaan maken.
wat dan? contractbreuk omdat de Oekraïense bevolking zijn democratische stem uitbrengt? gevolg? nieuwe bommen op hun dak?

Zelensky is geen dictator hé. Als hij in zijn parlement geen meerderheid vindt om Krim als Russisch grondgebied te erkennen houdt het op.
Wat denk je? zul je die meerderheid vinden na de afgelopen 14 dagen? Dan maar opnieuw bommen op hun dak?

...
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

jutuiz schreef:Als Putin verliest, dan wil dat niet zeggen dat er aan de andere kant een winnaar staat.
Putin heeft van dag één gezegd "Er zullen geen winnaars zijn."
Hij heeft daarin gelijk.
Of het zal hopelijk snel eindigen met een leefbare afspraak tussen partijen, waarbij er - nu al - alleen maar verliezers zijn.
Of het zal vuiler en vuiler worden tot er alleen grote verliezers zijn aan beide kanten.
De oorlogspraat die vaak vanuit de US komt aanwaaien laat me niet veel goeds hopen op dat vlak.
Gezien het "breaking news" dat ik net zie passeren, mogen we dit al schrappen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Vraag het eens aan Chamberlain :).
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

heist_175 schreef:Vraag het eens aan Chamberlain :).
Maw angst is de slechtste raadgever als de slechte bedoelingen van de tegenpartij duidelijk zijn.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

woutervh schreef:Dit is wat ik ook nu al heeltijd bedoel met onderhandelen. Kaarten op tafel. Geven en nemen.
Er is hier helemaal geen sprake van geven en nemen.
De Russen geven niets, helemaal niets.
Als men eerst uw huis steelt, en dan zegt "we gaan onderhandelen, en als je braaf bent krijg je de living en de keuken terug, maar de garage en de slaapkamers zijn van ons.", dan is dat niet geven en nemen...
Oekraïne wel of niet lid van de NAVO? Een soeverein land mag daar zelf over beslissen, het is geen "gunst" van een buurland om dat wel of niet te mogen.
De Donbas wel of niet bij Oekraïne?
Dat gebied is gestolen, maar hoort bij Oekraïne, niemand behalve het oorlogszuchtige Rusland erkent die gebieden als Russisch.
Ccatalyst schreef:Vraag het eens aan Chamberlain :).
Ja, die dacht ook dat hij de vrede onderhandeld had met Hitler.
Net zoals Adolf Hitler kun je Adolf Poetin voor geen haar vertrouwen.
philippe_d schreef: Boulder, je ziet het heel zwart-wit en emotioneel.
Lijkt mij logisch, niet alles is koel en berekenbaar.
philippe_d schreef: Voor jou moet de oorlog gewoon doorgaan, tot de Russen op de knieën vallen.
Ze mogen zich ook gewoon terugtrekken.
philippe_d schreef: Maar de realiteit is toch anders vind ik
De realiteit is vaak niet de gewenste situatie.
Er zijn hier hard drugs waar mensen aan verslaafd raken, en in de miserie geraken.
Moeten we dan zeggen : "de realiteit is dat ze bestaan", en dan van de realiteit de regel maken?
In dat geval legaliseren we gewoon alle misdaad, en wordt het het recht van de sterkste...
philippe_d schreef: [*]Oekräine kan dit militair niet winnen (zonder externe hulp, en zonder enorm bloedvergieten).
Winnen niet, maar ze kunnen het de Russen zo knap lastig maken, dat die uiteindelijk afdruipen.
Ze kunnen ervoor zorgen dat het het Russische Vietnam wordt.
Ze hebben te weinig troepen om heel het land te bezetten.
"Veroverde" gebieden zullen blijven rebelleren, en de Russen gaan nooit gedaan hebben.
Die externe hulp, daar kan nog altijd voor gezorgd worden.
philippe_d schreef: [*]De realiteit is dat de NATO niet zal ingrijpen, en daar sta ik ook achter, gezien de niet te overziene gevolgen van een NATO betrokkenheid.
Ik ben daar niet zo zeker van.
Gaan we dan ALLES toelaten?
Ook als die schoften biologische of chemische wapens inzetten tegen de burgerbevolking?
Moeten wij ons laten afdreigen omwille van kernwapens?
En als dat het geval is, wat belet hem dan om om het even welk land aan te vallen?
Gaan we dan iedere keer zeggen : "we doen niets, want hij heeft kernwapens"?
Voor mij mogen ze beginnen met een no-fly zone.
Die beschieting van een kinderhospitaal was er meer dan teveel aan.
philippe_d schreef:*De eisen van Poetin zijn bespreekbaar ..
Dat zeg jij, maar dat is niet aan jou om dat te zeggen, het is Oekraïne die dat moet beslissen.
philippe_d schreef:Maar iedere dag dat de oorlog verder duurt kost duizenden mensenlevens (aan beide kanten), zowel burgers als militairen.
Ook Russische, en iedere dag wordt het moreel slechter aan die kant.
Ondanks alle censuur blijkt Zelensky, die een native Russische spreker, toch door te dringen tot in Rusland.
philippe_d schreef:Die militairen, meestal jonge papa's met kinderen, hebben er ook niet om gevraagd.
Die Russische jongens die jij wilt laten doodvriezen in hun tank zijn ook mensen (die misleid werden en dachten dat ze op oefening waren).
Kan zijn, moet ik dan medelijden hebben met hen?
Zij zijn nog altijd de indringers, en niet omgekeerd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

wimvg schreef: Of wil je soms beweren dat mijn schoonfamilie ook in het complot zitten als deze tegen ons zeggen dat ze om de paar uur in de schuilkelders moeten wegens luchtalarm...
De emoties moeten geuit kunnen worden, maar die mogen niet in een debat als argument aangehaald worden want daar pas ik voor. Zeker als je me woorden in de mond gaat leggen. Emoties maken een nuchtere analyse nogal moeilijk.

Het grootste slachtoffer is de gewone burger. Aan alle kanten, dat is nooit anders geweest. Het wordt wel wrang als die mee in de retoriek van een wij/zij opstelling wordt geplaatst want het is niet de gewone burger zijn conflict. Hier is een clash van een aantal imperialisten aan de gang en de uitkomst daarvan is nooit goed voor Jan Modaal. Nergens ter wereld. Die hebben belang in een langdurig aanslepend en bloederig conflict.
Dizzy schreef:Oekraïne kan wel eisen dat de Russen alle schade vergoeden.
Een oorlog kan op twee manieren beëindigt worden. Enerzijds de totale vernietiging of in de meeste gevallen een totale vernedering van één van de partijen aan een capitulatietafel, en anderzijds aan een onderhandelingstafel. Ik heb liever de tweede optie want vroeg of laat zal de eerste optie als een boomerang terug komen. Vergeet niet wie in 1919 vernederd is geweest en wie in 1939 terug begonnen is... Lugubere bijnoot, de Europese top deze week gaat plaats vinden in Versaille. Diegenen die het verleden wat kennen zullen begrijpen wat ik bedoel.

Ik sta volledig achter de analyses en stellingen die philippe_d en woutervh naar voren schuiven.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

petrol242 schreef:
Het grootste slachtoffer is de gewone burger. Aan alle kanten, dat is nooit anders geweest. Het wordt wel wrang als die mee in de retoriek van een wij/zij opstelling wordt geplaatst want het is niet de gewone burger zijn conflict.
Dat werd duidelijk gisteren, toen we in Moskou de gewone burger aan het woord hoorden.

In tegenstelling tot de gewone burger aan de overkant zitten zij inderdaad niet in schuilkelders.

Toch gaat de gewone Rus niet vrijuit. Dat Poetin al 20 jaar lang zijn gang kan gaan ligt natuurlijk aan die verbijsterende passiviteit van de doorsnee Rus. Dus ze zijn op zijn minst passief medeplichtig.

En vergeet maar "wir haben es nicht gewust". De andere kant opkijken is even erg. Vraag het maar aan Bart Somers, die er net een campagne over is begonnen.

Tegen Hitler was er intern verzet. Er waren aanslagen op hem. Ik wacht nog altijd op de eerste aanslag op Poetin.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

petrol242 schreef:
Het grootste slachtoffer is de gewone burger. Aan alle kanten, dat is nooit anders geweest. Het wordt wel wrang als die mee in de retoriek van een wij/zij opstelling wordt geplaatst want het is niet de gewone burger zijn conflict. Hier is een clash van een aantal imperialisten aan de gang en de uitkomst daarvan is nooit goed voor Jan Modaal. Nergens ter wereld. Die hebben belang in een langdurig aanslepend en bloederig conflict.
Het grootste slachtoffer is inderdaad de gewone burger.

Maar voor de Oekrainers is dit blijkbaar wel de gewone burger zijn conflict. Of dacht jij echt dat zij op deze manier zouden vechten voor een imperialist?
Misschien is dit niet zo duidelijk voor ons op verre afstand en met een "goed leven". Niet vergeten dat zij reeds 2x op een vreedzame manier duidelijk hebben gemaakt niet onder Russische invloedsfeer te willen blijven leven. Zij willen dit niet om de 5-10 jaar opnieuw willen opbouwen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Afbeelding

Geen verrassing daar.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Overleven ze dat zelf wel, financieel?
Aan hun buffers kunnen ze niet aan en als ze de pijplijn afsluiten, sluiten ze zelf €400-600 miljoen af.

Mij lijkt het bluf.
Zeker nu, in maart. Er zijn nog heel wat maanden voor Europa om tegen volgende winter een oplossing te hebben.

Voorlopig reageert Dutch TTF er (nog?) niet op.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Laatst dat ik gelezen heb was Russische gasexport naar Europa iets van ~3% van de Russische GDP. Idd niet weinig, maar of dat "too big" voor Putin is weet ik niet.

Ik vermoed dat de TTF dat dreigingsrisico al sinds de inval ingecalculeerd heeft. Mocht ie effectief over gaan tot daden gaan we het wel merken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

petrol242 schreef:
Dizzy schreef:Oekraïne kan wel eisen dat de Russen alle schade vergoeden.
Een oorlog kan op twee manieren beëindigt worden. Enerzijds de totale vernietiging of in de meeste gevallen een totale vernedering van één van de partijen aan een capitulatietafel, en anderzijds aan een onderhandelingstafel. Ik heb liever de tweede optie want vroeg of laat zal de eerste optie als een boomerang terug komen.
Punt is net dat de eerste optie al als een boomerang is teruggekeerd. De lakse houding en gepraat heeft Putin verzekerd dat hij die lamzakken nog eens kon pakken.

Onderhandelen is goed en ik ben er zeker niet tegen maar potje breek, potje betaal is iets dat ik in veel winkels in één of andere vorm kan lezen, ik zie dat niet als een uitnodiging om de winkel te komen kort en klein slaan.

Putin hoeft ook niet vernedert te worden want dat kan hij zelf meer dan goed genoeg. De rekening serveren van zelf aangerichte schade lijkt me niet overdreven. Hij kan dat bovendien ook doen in natura door bvb gas te leveren :lol:

De beste oplossing is nog altijd dat de Russen het probleem Putin zelf oplossen, zoals Adres Pandy bijvoorbeeld.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Waarom denken jullie toch steeds dat die financiele sancties voor de Russen zo slecht gaan uitpakken? Of dat ze hun oorlog niet meer gaan kunnen betalen, of ...
Rusland is bijna een continent op zich. Ik denk dat ze wel plaats genoeg gaan hebben om hun patatjes en boontjes zelf te planten hoor.
Ja, ze zullen geen toegang meer hebben tot westerse zaken. (en daar zal het Westen de schuld van krijgen)
Maar hun eigen interne keuken gaan ze wel nog kunnen laten draaien. Of denk je dat zij dollars eten misschien? Zij hebben grondstoffen, fabrieken, ... en ze zijn er wel wat gewoon
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

woutervh schreef:Waarom denken jullie toch steeds dat die financiele sancties voor de Russen zo slecht gaan uitpakken? Of dat ze hun oorlog niet meer gaan kunnen betalen, of ...
Rusland is bijna een continent op zich. Ik denk dat ze wel plaats genoeg gaan hebben om hun patatjes en boontjes zelf te planten hoor.
Ja, ze zullen geen toegang meer hebben tot westerse zaken. (en daar zal het Westen de schuld van krijgen)
Maar hun eigen interne keuken gaan ze wel nog kunnen laten draaien. Of denk je dat zij dollars eten misschien? Zij hebben grondstoffen, fabrieken, ... en ze zijn er wel wat gewoon
Ze zijn er ondertussen ook de Westerse producten gewoon en iets afgeven of achteruitgang is veel moeilijker te verteren.

Ik ben recent in Moskou geweest, dat verschilde niet zo fel van een Westerse stad. Uiteraard is Moskou niet Rusland maar het beeld dat sommigen van Rusland hebben klopt vaak ook niet.

Het gaat ook om jobs en inkomen. Veel Russen werken voor Westerse bedrijven. Ja, je kan deze deels nationaliseren maar Putin gaat niet dezelfde lonen betalen, hij betaalt zijn soldaten amper.

Ze zijn zot van dollars heb ik gemerkt omdat ze weten dat met zo'n kerel de waarde snel kan zakken, en ze hebben gelijk gekregen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Dat klopt natuurlijk wel. De gewone burger zal de dupe zijn.
Maar die verhalen dat Putin zijn oorlog niet meer gaat kunnen betalen... Ze produceren alles zelf, hebben alle grondstoffen en designs.
Of de roebels van die soldaten nu meer of minder waard zijn zal de elite geen fluit uitmaken. Da's waarschijnlijk toch grotendeels kanonnenvoer van in achtergestelde oblasten...
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

En als ik nu lees dat Lavrov (russische buitenlandminister) zijn persconferentie begint met te zeggen "wij zijn Oekraine niet binnengevallen... " en dat hij enkel naar daar is gekomen om "te luisteren" en zelfs niets mag beslissen ivm corridors voor humanitaire hulp, vrees ik dat Putin totaal géén interesse heeft in onderhandelingen, enkel maar onvoorwaardelijke capitulatie.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

woutervh schreef:Dat klopt natuurlijk wel. De gewone burger zal de dupe zijn.
Maar die verhalen dat Putin zijn oorlog niet meer gaat kunnen betalen... Ze produceren alles zelf, hebben alle grondstoffen en designs.
Of de roebels van die soldaten nu meer of minder waard zijn zal de elite geen fluit uitmaken. Da's waarschijnlijk toch grotendeels kanonnenvoer van in achtergestelde oblasten...
Juist, maar het wakkert mogelijk wel ongenoegen aan. Ook de elite moet hun leventje betalen en dan zijn die roebels belangrijk. Zoals men steevast zegt, it's the economy, stupid.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

woutervh schreef:Dat klopt natuurlijk wel. De gewone burger zal de dupe zijn.
Maar die verhalen dat Putin zijn oorlog niet meer gaat kunnen betalen... Ze produceren alles zelf, hebben alle grondstoffen en designs.
Of de roebels van die soldaten nu meer of minder waard zijn zal de elite geen fluit uitmaken. Da's waarschijnlijk toch grotendeels kanonnenvoer van in achtergestelde oblasten...
Maar die elite wil wel graat naar Parijs, Madrid, Londen, Milaan om te gaan winkelen.
Of naar Monaco, Nice om met de westerse elite te flaneren en partyen op hun schepen.

Rusland heeft wel (bijna) alle grondstoffen, maar niet de eindproducten zoals die in het westen gemaakt worden. Samsungs, apples, etc. Of wagens. Er is ondertussen ook al een enorme braindrain. Denk jij dat iemand die al zijn levenlang een apple heeft, plots een Huawei gaat willen, als ze die nog wel gaan kunnen betalen met hun waardeloze roebels?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Of van een Porsche naar een trabant :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Is er niemand eigenlijk bang wat China gaat doen?

Ik ben eerlijk gezegd meer bang van de reactie van China dan van Rusland. Van Rusland is die fake maar je weet het. Maar China houd zich heel stil en kan economisch ons op lange termijn meer pijn doen.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Net artikel gelezen in Trends dat het "uitroken" van Rusland nog wel eens dik zou kunnen tegenvallen. De euro's die ze krijgen voor gas zijn bijlange niet zo belangrijk dan het effect van de hoge prijs die wij betalen voor het gas. En dat er door Europa veel meer moest ingezet geweest zijn Russische olie.

En China: lean back and relax. Die gaan niets doen. Mondje open en de Russische kip vliegt er in. Gewoon kijken hoe het Westen en Rusland collectief verarmen. Een deel van Africa wordt nog meer pro-China. Ze zijn alleen maar winnaars in heel dit verhaal. Het enige waar ik belang zie is dat hun new silk road vertraging oploopt.
Laatst gewijzigd door jutuiz op 10 mar 2022, 16:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

China houdt zich voorlopig nog op de achtergrond. Alhoewel zij vandaag voor het eerst het conflict "een oorlog" genoemd hebben volgens Al Jazeera.

China is Rusland niet, en zijn economisch ook véél sterker. Zij zullen Rusland niet "ten allen prijzen" blijven steunen, maar wel de geboden kansen om Rusland aan zich te binden met beide handen aannemen. Met bijhorende gevaren.

China heeft het westen (Noord-Amerika & Europa) ook wel nodig om hun goederen te slijten. En als Rusland een financiële woestenij is waar men amper zelfs de Chinese afgewerkte goederen kan kopen zeker.

De eenheid, en vooral de zware sancties die genomen zijn, zal hen toch ook wel een beetje verrast hebben vermoed ik. Dus een gezamenlijk front Rusland-China tegen het westen zie ik niet dadelijk, maar héél stapgsgewijs daarnaartoe werkend wel. Maar kan nog vele jaren duren vooraleer we daar zijn.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Niet vergeten dat Oekraïne een belangrijke partner is/was voor de nieuwe zijderoute. China wil voornamelijk winsten maken en is hier niet blindelings gelukkig met wat Rusland doet.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Med schreef: China heeft het westen (Noord-Amerika & Europa) ook wel nodig om hun goederen te slijten.
Zeker, maar de Chinezen kunnen bijzonder lang op hun interne markt teren. Sinds Covid is dat al ten dele aan het gebeuren. Grenzen dicht en laat de rest van de wereld maar efkes sudderen. Een van de zaken waar ik altijd sta van te kijken: de meeste verkochte personenwagen wereldwijd (vraag me niet meer welk type) is een Chinese auto die gefabriceerd worden enkel voor de Chinese thuismarkt. De Chinezen alleen steken dus alle Golfkes en Ford F150's, en Fiats (Zuid Amerika dan) op hun dooie gemak voorbij.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Net filmpje gezien dat de oprukkende colonne in de buurt van Kiev aan het komen is maar ze komen daarmee ook in de buurt van de artillerie.
En ze krijgen er flink van langs omdat ze zoals kippen zonder kop dicht bij elkaar kruipen en dus kans lopen dat er met 1 inslag meerdere voertuigen worden uitgeschakeld.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Dat is inderdaad zo. Hun interne markt zal hen voor jaren rechthouden. Maar hun manier van werken zal niet met een schok komen, eerder langzaam sluipend.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Er gaan nu geruchten dat Rusland niet meer zal kunnen voldoen aan de afbetaling van hun schulden,niet dat Rusland zoveel schulden heeft,40 % v/h BBP geloof ik(Belgie meer dan 100%) maar ja,niet kunnen betalen zal ook problemen met zich meebrengen,ze kunnen bovendien ook geen geld tanken op de internationale fin,markten via staatsobligaties of zo.

Heb ook een art. van de Russische luchtmacht gelezen,kort samengevat zijn de piloten zeer onervaren in hun toestellen(moeten 100-140 vlieguren hebben,om piloot v/e jet te zijn.
\in vgl. met de US en Navo zijn er dat tussen de 240-340 uren,die piloten zijn dus veel beter getraind,en hebben bovendien van die dure simulatie toestellen om te trainen,dat schijnen de Russen niet te hebben.
Er gaan ook geruchten dat de Russische piloten door hun voorraad pricisie bommen zouden zitten,en alleen nog gewone munitie zou resten,dit zou het gevolg zijn van hun hulp in Syrie.

De Russen zullen ook geen frieten en hamburgers meer moeten gaan eten,en ook geen cocacola of Pepsi meer moeten drinken,men gaat daar dus massaal kunnen overstappen op gezond voedsel??? afwachten
Laatst gewijzigd door fluppie op 10 mar 2022, 17:17, 2 keer totaal gewijzigd.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Hun economie is niet groter dan die van de Benelux, lees ik altijd.

Hoezo dat ze het jaren onder sancties gaan uithouden? De vraag is ook hoe lang die gesloten Westerse bedrijven hun personeel gaan blijven doorbetalen om te niksen? McDo verliest 40 miljoen per maand dat hun filialen daar dicht zijn, bijvoorbeeld.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Zoals Rock Werchter doet... De prijs 50c per pintje opslaan. Zo gaat men ons de rekening presenteren onder het mom van 'vrijheid heeft een prijs'.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Vrij duidelijk dat de grote bedrijven echt wel proberen te wachten op een regime wissel op een of andere manier.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

fluppie schreef:....

De Russen zullen ook geen frieten en hamburgers meer moeten gaan eten,en ook geen cocacola of Pepsi meer moeten drinken,men gaat daar dus massaal kunnen overstappen op gezond voedsel??? afwachten
Alles nationaliseren, de voorraad aanslagen, en wat ze zelf niet kunnen maken of meer hebben, goedkope namaak vanuit China
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

MichelJ schreef:
fluppie schreef:....

De Russen zullen ook geen frieten en hamburgers meer moeten gaan eten,en ook geen cocacola of Pepsi meer moeten drinken,men gaat daar dus massaal kunnen overstappen op gezond voedsel??? afwachten
Alles nationaliseren, de voorraad aanslagen, en wat ze zelf niet kunnen maken of meer hebben, goedkope namaak vanuit China
Op korte termijn zal dit inderdaad werken. Op lange termijn wordt je echter de bitch van China (gezien geen ander land nog zaken met je wilt doen). :lol:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

SPR schreef:Zoals Rock Werchter doet... De prijs 50c per pintje opslaan. Zo gaat men ons de rekening presenteren onder het mom van 'vrijheid heeft een prijs'.
Het leuke is dat ik niet naar "rock" werchter hoef te gaan.
Russen moeten wel eten.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Bijkomend probleempje. Rusland heeft een 500-tal vliegtuigen die in het westen geregistreerd (oa. Bermuda) zijn geleased. Die moeten deze maand teruggegeven worden. Zij kunnen dat teruggeven negeren maar dan kunnen ze die vliegtuigen nooit meer buiten hun grenzen gebruiken. Ze kunnen ze ook niet meer onderhouden en iedereen die met het management van die vliegtuigmaatschappijen te maken heeft kan geen stap meer buiten Rusland zetten.
De vliegtuigen een nieuwe Russische registratie geven zet ze sowieso op een zwarte lijst.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
wimvg
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 mei 2018, 11:10
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

petrol242 schreef:
wimvg schreef: Of wil je soms beweren dat mijn schoonfamilie ook in het complot zitten als deze tegen ons zeggen dat ze om de paar uur in de schuilkelders moeten wegens luchtalarm...
De emoties moeten geuit kunnen worden, maar die mogen niet in een debat als argument aangehaald worden want daar pas ik voor. Zeker als je me woorden in de mond gaat leggen. Emoties maken een nuchtere analyse nogal moeilijk.
Ik ben een mens, met emoties, ben jij dan een robot? Of is emoties negeren gemakkelijk voor jouw om je standpunt aan te houden?

Daar zijn regio's waar burgers gewoon worden beschoten door het russisch leger als ze nog maar op straat komen!

UA gaat zich nooit overgeven, de redenen zijn verschillend, maar hebben allemaal met emoties te maken.

- Het feit dat ze door een grootmacht aangevallen zijn zonder aanleiding. Neen, dat ze in Loehansk/Donetsk een verdoken invasie van de russen moeten bestrijden is dus geen agressie van UA.
- Het feit dat Poetin hun zelfs maar niet zou toestaan dat ze een land zijn.
- Aan den lijve ondervonden hebben wat het is om onder de russiesche staat te moeten leven
- De holodomor, daar werd niet over in de USSR scholen gesproken, maar dat is iets dat niet is vergeten
- Het massaal deporteren van oekrainers naar siberie, en het massaal russen naar UA brengen (waar het begin van de huidige problemen mee gelegd zijn)
- ...
petrol242 schreef:Het grootste slachtoffer is de gewone burger. Aan alle kanten, dat is nooit anders geweest. Het wordt wel wrang als die mee in de retoriek van een wij/zij opstelling wordt geplaatst want het is niet de gewone burger zijn conflict. Hier is een clash van een aantal imperialisten aan de gang en de uitkomst daarvan is nooit goed voor Jan Modaal. Nergens ter wereld. Die hebben belang in een langdurig aanslepend en bloederig conflict.
De burger is altijd de pineut. Die UA burger wil gewoon, zoals ik veronderstel overal ter wereld, in vrede leven en dat zijn kinderen het beter hebben als zij.

Poetin heeft dit allemaal aan dingelen geschoten. De UA'ers zijn daarom een beetje pissed op Poetin (emotie ?).

Over het algemeen zijn de vluchtelingen die nu naar hier komen mama's met kinderen, en oma's. De mannen blijven achter om het russische leger te bevechten, en om dus later hun kinderen terug een vreedzaam leven te geven in UA.

De bevolking van Kiev is gehalveerd, maar de grote hoop van diegene die wilde vluchten is waarschijnlijk al wel weg geraakt (niet allemaal!). De rest wacht op het russische leger om ze tegen te houden. De grote hoop van de tegenstand voor de russen zijn dus bewapende burgers (wat voor de russen ongetwijfeld soldaten zijn). Maar die burgers zijn wel bereid om te strijden voor hun toekomst, ik zie het hier in Belgie nog niet direkt gebeuren...

De russen (en oekraieners!) gaan dus ongelooflijk veel verliezen lijden in man tot man straatgevechten, of ze gaan Kiev uithongeren en platbombarderen (nog altijd veel verliezen voor de oekrainers). Poetin kan volgens mij nooit winnen in UA, hij kan het hoogsten platgooien.

Wat het belang hebben in een langdurig aanslepend en bloederig conflict betreft: dat is alleen maar voor het militair-industrieel complex van belang (die wel wat politiekers in hun zak hebben, zowel in US als in RU!), de grootmachten zelf zijn niet geinterresseerd in bloed, wel in invloedssfeer. Dat de oekrainer (relatief?) vrij en welvarend wil leven, betekend dat ie niet onder Poetin wil leven maar neigt/kijkt naar het westen. Poetin wil UA in zijn invloedssfeer houden, daarom deze brutale oorlog.
Dizzy schreef:Oekraïne kan wel eisen dat de Russen alle schade vergoeden.
petrol242 schreef:Ik sta volledig achter de analyses en stellingen die philippe_d en woutervh naar voren schuiven.
Om terug te komen op mijn punt:

Dus Poetin is volgens jou niet de agressor? UA heeft het helemaal aan zichzelf te danken, de VS heeft het zo opgestookt tot dit resultaat? Wat is jouw standpunt hierover?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

petrol242 schreef:Hier is een clash van een aantal imperialisten aan de gang
Oekraïne had het grondgebied, Rusland komt het stelen, en schiet op de burgerbevolking.
Deze oorlog heeft maar één schuldige, en dat is Rusland, of liever gezegd, dat smerige Poetin regime.
petrol242 schreef:Ik sta volledig achter de analyses en stellingen die philippe_d en woutervh naar voren schuiven.
Zoals ik zei, PVDA staat aan de kant van Rusland, ook al willen ze dat niet openlijk toegeven.
phil48 schreef:Toch gaat de gewone Rus niet vrijuit. Dat Poetin al 20 jaar lang zijn gang kan gaan ligt natuurlijk aan die verbijsterende passiviteit van de doorsnee Rus. Dus ze zijn op zijn minst passief medeplichtig.
Zo gemakkelijk is het nu ook weer niet, gezien het feit dat meerdere opposanten opgesloten en/of vermoord werden door Poetin en zijn handlangers.
Poetin komt ook uit de KGB, dus zo gemakkelijk valt dat niet op te ruimen.
woutervh schreef:Rusland is bijna een continent op zich. Ik denk dat ze wel plaats genoeg gaan hebben om hun patatjes en boontjes zelf te planten hoor.
Dat zal Russia Today wel beweren, maar de waarheid is dat de Russische economie niets waard is, net zoals de roebel.
Trends schreef:Rusland is een kernwapenmacht met een groot leger, maar economisch is het een dwerg, amper groter dan de Benelux. In 2019, het laatste jaar voor de coronacrisis, haalde Rusland een bruto binnenlands product (bbp) van 1698 miljard dollar. In datzelfde jaar haalde de Benelux een gezamenlijk bbp van 1511 miljard dollar, met vijf keer minder inwoners.
(https://trends.knack.be/economie/beleid ... 36027.html)
Med schreef:En als ik nu lees dat Lavrov (russische buitenlandminister) zijn persconferentie begint met te zeggen "wij zijn Oekraine niet binnengevallen... "
Ja, hoe moet je nu met zo'n leugenaar onderhandelen?
Wat is zijn woord waard?
De vraag stellen is ze beantwoorden.
boonpwnz schreef:Ik ben eerlijk gezegd meer bang van de reactie van China dan van Rusland. Van Rusland is die fake maar je weet het. Maar China houd zich heel stil en kan economisch ons op lange termijn meer pijn doen.
China is zeker even wreed als de Russen, maar ze zijn wel een pak leper.
Als het hun uitkomt vallen ze Taiwan binnen, of ze gaan hun financieel voordeel doen bij de boycott van Rusland.
China zit in een zetel, zij kunnen niet verliezen.
jutuiz schreef:Een van de zaken waar ik altijd sta van te kijken: de meeste verkochte personenwagen wereldwijd (vraag me niet meer welk type) is een Chinese auto die gefabriceerd worden enkel voor de Chinese thuismarkt. De Chinezen alleen steken dus alle Golfkes en Ford F150's, en Fiats (Zuid Amerika dan) op hun dooie gemak voorbij.
Met 1,4 miljard Chinezen is dat eigenlijk niet zo verwonderlijk.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Er zijn al heel wat indicatoren dat China de nieuwe wereldleider (world order) zal worden.
USA als world order is al over de top, en die beweging is eigenlijk niet meer tegen te houden.

Eigenlijk een raar idee, dat mijn kinderen wss met Yen ipv Dollar overal ter wereld zullen moeten betalen.

Enige wat verontrustend is in zo een changing world order.. er gaat altijd een burgeropstand en grote oorlog aan vooraf.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Dafke schreef: Eigenlijk een raar idee, dat mijn kinderen wss met Yen ipv Dollar overal ter wereld zullen moeten betalen.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”