Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Te laat, zij zijn al op andere gedachten gebracht:
https://businessam.be/nieuwe-monetaire- ... kt-breken/
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

China gaat hier inderdaad ongelofelijk hard van profiteren,en Rusland lijkt dit niet in de mot te hebben,het is ook zeer gevaarlijk voor Rusland om alleen China als klant te hebben voor zijn energy produkten,ik vrees dat er zal afgeboden worden per vat olie en dat staat Rusland zeer zwak.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Gasverslaafd Europa zal snel genoeg terugkomen met aanbiedingen van (eventjes) goedkoop gas, wanneer de omstandigheden het toelaten. Men rekent op het geheugen van de mensen dat snel vergeet, en men kan ook eens proberen om een "oeps ja we hebben Russisch gas gekocht, "per ongeluk" vergeten dat te zeggen sorry!", alhoewel men het dan beter moet aanpakken dan Shell.

In België worden Russische gasschepen gewoon nog gelost hoor ik; de EU gaat ook geen Russisch gas bannen, alleen wat minder importeren omdat de VS nu ook komt aanleveren. Het EU geld voor de Russische oorlogsmachine blijft dus binnenvloeien. Tot daar de sancties.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De sancties gaan verder dan enkel gas. EU kan moeilijk hard inzetten op gas want dat hebben ze ook nodig, dat zou een sanctie tegen zichzelf zijn.

Op termijn heeft Putin zich echter in een slechte positie gewrongen. De EU bouwt de gasafhankelijkheid versneld af en hij zit in de tang van China.

Putin kan op die manier nog de man worden die de beste zet deed voor het klimaat op langere termijn :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Ja, geen gezichtsverlies dus voor hem, terwijl wij in de tang zitten van de US... :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Eugh... hoeveel gezichtsverlies kan je hebben? Zijn blitzkrieg blijkt een totale fail en veel extra fans zal hij ook nog niet gewonnen hebben en de gevolgen moeten nog maar beginnen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

The Mysterious Case of the Missing Russian Air Force

https://rusi.org/explore-our-research/p ... -air-force
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

warpozio2 schreef:The Mysterious Case of the Missing Russian Air Force

https://rusi.org/explore-our-research/p ... -air-force
De uitleg legt de oorzaken enkel bij de Russen.
Maar "als" Oekraïne support krijgt van VS, OSINT, NATO, ... :
- zijn ze niet zo blind als Poetin gehoopt had
- hebben ze mobiele anti-aircraft rakkettenwerpers die de Russische vliegtuigen uit de lucht plukken

Over enkele jaren krijgen we een batterij documentaires (op Canvas) of wat er echt aan de hand/gang was: brandstoftekorten, moreel der troepen, ...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Het gerucht gaat ook dat Rusland gewoon te weinig munitie heeft voor z'n vliegtuigen (precisie) ,ze zouden nu enkel nog domme bommen hebben.
(beetje teveel gebruikt in eerdere conflicten en de stock niet meer aangevuld)
Als je dan ook kijkt naar de apparatuur die ze gebruiken voor communicatie ja dan is de Nokia 3310 nog state of the art. :lol:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Petrikske schreef:Vraag me af hoe de Chinese bandjes in de colonne gaan reageren op de aangekondigde vriestemperaturen. :twisted:
Die kunnen waarschijnlijk doodvriezen.
Nooit gedacht dat de Russen nu zouden tegenkomen wat de nazi's tegenkwamen toen ze tegen de Russen vochten.
Anderzijds, dat het winnen van de oorlog afhankelijk is van het weer is niet echt een opsteker.
Het is genoeg dat het weer warmer wordt, en het probleem is opgelost (als ze geen voedseltekorten hebben, natuurlijk).
Dizzy schreef:Putin kan op die manier nog de man worden die de beste zet deed voor het klimaat op langere termijn :lol:
Wie had gedacht dat het Poetin persoonlijk zou zijn die de eenheid binnen Vivaldi zou herstellen, de kernuitstap zou tegenhouden, zonder dat de Groenen opstappen, én ons versneld zou doen afstappen van onze afhankelijkheid van het Russische gas?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Intussen hebben die barbaren een kinderziekenhuis gebombardeerd.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220309_95876198

Kinderziekenhuis Marioepol vernield door luchtaanval, “kinderen onder het puin”

Over gewonden en slachtoffers is er nog geen betrouwbare informatie. Maar die zullen er ongetwijfeld zijn na de luchtaanvallen op het kinderziekenhuis van Marioepol. De beelden laten alleszins weinig aan de verbeelding over. Het ziekenhuis is volledig vernield.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

phil48 schreef:Intussen hebben die barbaren een kinderziekenhuis gebombardeerd.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220309_95876198

Kinderziekenhuis Marioepol vernield door luchtaanval, “kinderen onder het puin”

Over gewonden en slachtoffers is er nog geen betrouwbare informatie. Maar die zullen er ongetwijfeld zijn na de luchtaanvallen op het kinderziekenhuis van Marioepol. De beelden laten alleszins weinig aan de verbeelding over. Het ziekenhuis is volledig vernield.
Hoe lang gaan we nog toekijken?
We hoeven het niet als NATO te doen, maar kan er geen coalition of the willing komen, die een no-fly zone implementeert?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

boulder schreef: Hoe lang gaan we nog toekijken??
het is een kernmacht, we kijken dus toe tot ...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

1207 schreef:
boulder schreef: Hoe lang gaan we nog toekijken??
het is een kernmacht, we kijken dus toe tot ...
Ik vind dat toch maar zwak.
In dat geval hoop ik dat ze daar allemaal doodvriezen in hun tank.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Hij zal dit wel verkopen als een kinderziekenhuis voor kinderen van nazi's :roll:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Dizzy schreef:Hij zal dit wel verkopen als een kinderziekenhuis voor kinderen van nazi's :roll:
het waren de oekraïeners om de Russen zwart te maken
Laatst gewijzigd door 1207 op 09 mar 2022, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

1207 schreef:
Dizzy schreef:Hij zal dit wel verkopen als een kinderziekenhuis voor kinderen van nazi's :roll:
het warend e oekraïeners om de Russen zwart te maken
Uiteraard, hun eigen kinderen opblazen, logisch :oops:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

En nochtans moet er heel omzichtig omgesprongen worden met dergelijk nieuws. Kinderen, ziekenhuizen, scholen en kattenpensions liggen heel gevoelig om de emo van de publieke opinie te bespelen... Zolang er dus geen onafhankelijke bronnen kunnen bevestigen, is alles mogelijk
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

woutervh schreef:En nochtans moet er heel omzichtig omgesprongen worden met dergelijk nieuws. Kinderen, ziekenhuizen, scholen en kattenpensions liggen heel gevoelig om de emo van de publieke opinie te bespelen... Zolang er dus geen onafhankelijke bronnen kunnen bevestigen, is alles mogelijk
Het is niet moeilijk, bezoek de rij die staat aan te schuiven voor onderdak, dan heb je direct bronnen genoeg. Het is al lang duidelijk dat het niet enkel militaire of economische doelwitten zijn die getroffen worden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

woutervh schreef:En nochtans moet er heel omzichtig omgesprongen worden met dergelijk nieuws. Kinderen, ziekenhuizen, scholen en kattenpensions liggen heel gevoelig om de emo van de publieke opinie te bespelen... Zolang er dus geen onafhankelijke bronnen kunnen bevestigen, is alles mogelijk
Je zag daar moeders met gewonde kinderen buiten lopen.

Wellicht allemaal acteurs :bang:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

phil48 schreef:
woutervh schreef:En nochtans moet er heel omzichtig omgesprongen worden met dergelijk nieuws. Kinderen, ziekenhuizen, scholen en kattenpensions liggen heel gevoelig om de emo van de publieke opinie te bespelen... Zolang er dus geen onafhankelijke bronnen kunnen bevestigen, is alles mogelijk
Je zag daar moeders met gewonde kinderen buiten lopen.

Wellicht allemaal acteurs :bang:
russen.jpg
(64.87 KiB) Nog niet gedownload
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Ik ontken niet dat er oorlog is, ik ontken niet dat er burgerdoelen geraakt worden. Ik ontken niet dat het mogelijk is dat dit kinderziekenhuis met materniteit gebombardeerd geweest is. Ik stel alleen dat er heel omzichtig moet omgesprongen worden met dergelijke info om deze zomaar als waar aan te nemen (net zoals alle info uit oorlogsgebieden trouwens)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Rusland is goed op weg richting oorlogstribunaal met dit soort aanvallen waarmee ze de Geneefse Conventies aan hun laars lappen. Ze zullen natuurlijk hun kat sturen en de jurisdictie van het oorlogstribunaal "niet erkennen," maar wie bij verstek veroordeeld wordt zal ook geen voet meer buiten Rusland moeten zetten.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

woutervh schreef:Ik ontken niet dat er oorlog is, ik ontken niet dat er burgerdoelen geraakt worden. Ik ontken niet dat het mogelijk is dat dit kinderziekenhuis met materniteit gebombardeerd geweest is. Ik stel alleen dat er heel omzichtig moet omgesprongen worden met dergelijke info om deze zomaar als waar aan te nemen (net zoals alle info uit oorlogsgebieden trouwens)
Als je dat nu eens even flink deed met beweringen als denazifiëring en andere onzin. Uiteraard is het voorzichtig zijn met bronnen en verhalen maar het is ondertussen niet moeilijk uit te leggen wie de goei zijn aan een kleine van 5 jaar.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

woutervh schreef:Ik ontken niet dat er oorlog is, ik ontken niet dat er burgerdoelen geraakt worden. Ik ontken niet dat het mogelijk is dat dit kinderziekenhuis met materniteit gebombardeerd geweest is. Ik stel alleen dat er heel omzichtig moet omgesprongen worden met dergelijke info om deze zomaar als waar aan te nemen (net zoals alle info uit oorlogsgebieden trouwens)
Oekraïne bombardeert niet de eigen ziekenhuizen
maar dit is wel iets dat in de Russische tactieken past.

We hebben deze tactieken gezien in Aleppo en Grozny. Het patroon si heel herkenbaar, voor jou natuurlijk niet
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dizzy schreef:...maar het is ondertussen niet moeilijk uit te leggen wie de goei zijn aan een kleine van 5 jaar.
En dat is? Ge weet toch wie mee aan het touw zit te trekken in dit conflict?

Ik kan je het boek van Anne Morelii, weliswaar uit 2003, sterk aanraden : "Elementaire principes van oorlogspropaganda."

Veel van de zaken uit het boek zijn heel herkenbaar, ook op dit forum.
wimvg
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 mei 2018, 11:10
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

petrol242 schreef:
Dizzy schreef:...maar het is ondertussen niet moeilijk uit te leggen wie de goei zijn aan een kleine van 5 jaar.
En dat is? Ge weet toch wie mee aan het touw zit te trekken in dit conflict?

Ik kan je het boek van Anne Morelii, weliswaar uit 2003, sterk aanraden : "Elementaire principes van oorlogspropaganda.".


Dat de waarheid het eerste slachtoffer in een oorlog is zal iedereen wel begrijpen.

En dat dit een proxy oorlog tussen Rusland en de US is ook nog wel.

Maar als een grootmacht een ander klein land zomaar binnenvalt met zulke brutaliteit en deze vernietigingen aanricht, dan is het heel simpel wie de goei (of als je liever wil: onderdrukten) zijn.

Dat wil dus niet zeggen dat het leed minder erg is.

Of wil je soms beweren dat mijn schoonfamilie ook in het complot zitten als deze tegen ons zeggen dat ze om de paar uur in de schuilkelders moeten wegens luchtalarm...

De agressor is duidelijk Poetin.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

1207 schreef:
Dizzy schreef:Hij zal dit wel verkopen als een kinderziekenhuis voor kinderen van nazi's :roll:
het waren de oekraïeners om de Russen zwart te maken
De russen geven heet gewoon toe dat ze dat ziekenhuis beschoten hebben.
Als excuus zeggen ze dat de Oekraïners dat gebouw als uitvalsbasis voor het leger gebruikten. :bang:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

boulder schreef:
1207 schreef:
boulder schreef: Hoe lang gaan we nog toekijken??
het is een kernmacht, we kijken dus toe tot ...
Ik vind dat toch maar zwak.
In dat geval hoop ik dat ze daar allemaal doodvriezen in hun tank.
Boulder, je ziet het heel zwart-wit en emotioneel.
Voor jou moet de oorlog gewoon doorgaan, tot de Russen op de knieën vallen.
Ik respecteer ieder's mening, dus ook de jouwe.

Maar de realiteit is toch anders vind ik:
  • Oekräine kan dit militair niet winnen (zonder externe hulp, en zonder enorm bloedvergieten).
  • De realiteit is dat de NATO niet zal ingrijpen, en daar sta ik ook achter, gezien de niet te overziene gevolgen van een NATO betrokkenheid.
  • De enige uitweg om deze hel zo snel mogelijk te stoppen is dus onderhandelen.
De eisen van Poetin zijn bespreekbaar ..
  • - erkenning van de Krim als deel van Rusland.
    - erkenning van de onafhankelijkheid van de Donbas.
    - Oekraïne geen lid van de NAVO.
Ben ik daar bij mee? Natuurlijk niet.
Ongezien dat één man op die manier de hele wereld op zijn kop zet.
Ongezien hoe het Kremlin de hele Russische bevolking misleidt.

Maar iedere dag dat de oorlog verder duurt kost duizenden mensenlevens (aan beide kanten), zowel burgers als militairen.
Die militairen, meestal jonge papa's met kinderen, hebben er ook niet om gevraagd.
Die Russische jongens die jij wilt laten doodvriezen in hun tank zijn ook mensen (die misleid werden en dachten dat ze op oefening waren).

Dus voor mij mag die waanzin stoppen, ook al moeten er toegevingen gedaan worden?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

philippe_d schreef: Dus voor mij mag die waanzin stoppen, ook al moeten er toegevingen gedaan worden?
Hoewel dit op papier de "minst erge" oplossing lijkt, is het probleem hiermee dat het nooit genoeg zal zijn en dat er straks weer nieuwe gebieden zullen zijn die Putin wil annexeren waar hij dan op dezelfde manier tewerk kan gaan. Op het einde van de rit komt het dan tot "stukje bij beetjes" toegevingen die je onbespreekbaar zou achten als ze meteen gevraagd waren.

M.i. zou er daarom een soort van annex aan die oplossing moeten komen waarbij ook van Rusland een toegeving gevraagd wordt, met name dat het hierna stopt met annexaties van landen/regio's die er geen zin in hebben. Aangezien de kans bijzonder groot is dat Rusland dat later zal negeren, moet er ook een duidelijk scenario voorzien worden in het geval dat Rusland toch weer over gaat tot annexaties met geweld.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

philippe_d schreef: [*]De realiteit is dat de NATO niet zal ingrijpen, en daar sta ik ook achter,
ik niet, we doen nu uiteindelijk knal hetzelfde als met Hitler
Dit is de zoveelste in de rij waar hij binnenvalt, hier trouwens al voor de 2e maal, en elke keer laat men het passeren.
Als hij ook hier weer gedeeltelijk zijn slag thuishaalt doet hij gewoon vrolijk verder, daar moet je echt geen milliseconde aan twijfelen
U altijd verstoppen achter:" ben je geen lid vd nato heb je pech en mag je afgeslacht worden" is op termijn onhoudbaar en ethisch toch bedenkelijk

de NAto gaat geen atoombommen gooien als Poetin psychologische spelletjes met de Baltische staten begint te spelen
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

CCatalyst schreef: M.i. zou er daarom een soort van annex aan die oplossing moeten komen waarbij ook van Rusland een toegeving gevraagd wordt, met name dat het hierna stopt met annexaties van landen/regio's die er geen zin in hebben. Aangezien de kans bijzonder groot is dat Rusland dat later zal negeren, moet er ook een duidelijk scenario voorzien worden in het geval dat Rusland toch weer over gaat tot annexaties met geweld.
Dit is wat ik ook nu al heeltijd bedoel met onderhandelen. Kaarten op tafel. Geven en nemen. En nee, dat wil niet zeggen dat je alles ondergaat van de Russen. Er kan perfect afgesproken worden:
- Oekraïne gaat niet bij de NATO (blijven neutraal)
- Oekraïne kan wel bij Europa
- Oekraïne gaat NIET demilitariseren
- Oekraïne erkent de Krim als deel van Rusland en Donbass als onafhankelijke republieken
- Donbass wordt ook neutraal en gedemilitariseerd
- Oekraïne behoudt Odessa en toegang tot de zwarte zee
- Rusland trekt zijn troepen weg van aan de grenzen
- Bij schending van de neutraliteit door één van de machtsblokken (nato of rusland) mag het andere machtsblok sancties heffen
- Rusland garandeert geen "speciale militaire operaties" in andere landen. Als ze nog concerns hebben gooien ze die NU op tafel
- ...

Dat heet in mijn ogen diplomatisch een oplossing zoeken

Blijven schreeuwen dat Rusland daar niets te zoeken heeft en zich moet terug trekken gaat niets oplossen
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik kan me grotendeels vinden in de uitleg van woutervh MAAR er is één groot probleem. We hebben al onderhandeld en er is een partij die aan een gegeven woord telkens zijn botten veegt. Welke garantie heb je dat het deze keer anders zal zijn? Woorden op papier zijn mooi maar de beloftes moeten in de realiteit ook waargemaakt worden.

Dat Oekraïne kansloos is, is ook overdreven. Ja, ze zullen een zware prijs betalen maar is er veel keuze, hun land verliezen lijkt me de zwaarste prijs. Willen de Oekraïners meer vrijheid en een meer Westerse koers dan moeten ze nu vechten. vrijheden krijg je nooit zomaar in de schoot geworpen. Oekraïne krijgt wel ruime steun van andere landen en de Russen zijn niet zo oppermachtig als velen dachten. Als de sancties beginnen pikken zal de goesting om door te vechten nog meer afnemen. Ook Rusland zou dus maar beter onderhandelen en zich niet te gulzig opstellen. Oekraïne kan wel eisen dat de Russen alle schade vergoeden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

https://www.hln.be/premier-league/engel ... ~a49589f0/

Engelse overheid bevriest bezittingen van Abramovich, ook Chelsea kan voorlopig niet worden verkocht

PREMIER LEAGUEHet Verenigd Koninkrijk neemt zoals verwacht stappen. De Engelse overheid heeft de bezittingen van Roman Abramovich laten bevriezen. Ook voetbalclub Chelsea. De club kan voorlopig niet meer worden verkocht, maar de spelers kunnen wel verder doorbetaald worden. De garantie is er dat zij verder kunnen spelen.

Redactie 10-03-22, 10:36 Laatste update: 10:42
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

En wie gaat al die "afspraken" controleren?
"Groene mannetjes", schenden die de voorwaarden, of niet?
etc...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Dat Oekraïne gaat winnen is lang niet zeker, wat wel vast staat is dat Putin al heeft verloren.
Kijk naar de eensgezindheid van Europa, dit moet een zware slag voor hem zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Eerlijk?
Europa is zelf verbaasd over zoveel eensgezindheid :).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het is altijd al zo geweest, wil je eenheid zorg dan voor een gezamenlijke vijand :lol:

Putin kan de oorlog niet meer winnen. Hij kan enkel de afgang temperen door een akkoord waarin enkele van zijn oorspronkelijke eisen in een vorm terug komen. De Oekraïners heeft hij nu wel definitief afgestoten, andere staten hebben nu ook gezien tot wat hij in staat is en dat zal de appetijt ook niet bevorderen. Daarnaast heeft hij zich economisch een kanjer van een kater bezorgd. Ook militair en strategisch is hij veel zwakker gebleken dan velen dachten, het bluffen zal dus ook al minder indruk maken. Hij heeft zijn nucleaire wapens nog maar dit is eigenlijk een zelfmoordmissie.

Goeie bal, Putin!
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Als Putin verliest, dan wil dat niet zeggen dat er aan de andere kant een winnaar staat.
Putin heeft van dag één gezegd "Er zullen geen winnaars zijn."
Hij heeft daarin gelijk.
Of het zal hopelijk snel eindigen met een leefbare afspraak tussen partijen, waarbij er - nu al - alleen maar verliezers zijn.
Of het zal vuiler en vuiler worden tot er alleen grote verliezers zijn aan beide kanten.
De oorlogspraat die vaak vanuit de US komt aanwaaien laat me niet veel goeds hopen op dat vlak.
Laatst gewijzigd door jutuiz op 10 mar 2022, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Dizzy schreef:We hebben al onderhandeld en er is een partij die aan een gegeven woord telkens zijn botten veegt. Welke garantie heb je dat het deze keer anders zal zijn? Woorden op papier zijn mooi maar de beloftes moeten in de realiteit ook waargemaakt worden.
Dat vind ik dus niet.
Tot nu toe (voor de oorlog begon) werd niet onderhandeld. De eisen van Rusland werden weggelachen en als onbespreekbaar geacht.
Ja, er waren de Minsk-akkoorden, maar daar hebben beiden dan weer hun voeten aan geveegd. Dit conflict is niet op één maand ontstaan.
jutuiz schreef:De oorlogspraat die vaak vanuit de US komt aanwaaien laat me niet veel goeds hopen op dat vlak.
Ja, maar laat ons hopen dat Oekraïne er niet meer in trapt. Als puntje bij paaltje komt zie je wat die grootspraak waard is...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”