Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Zelfs een nucleaire aanval zal het verzet niet breken. Mensen zijn bereid te sterven en dat is niet door Zelensky maar uit overtuiging. Eigenlijk heeft Rusland de oorlog al verloren, ze weten het gewoon nog niet of willen het niet weten. Hoe Putin een nucleaire aanval gaat uitleggen als vredesmissie is me een raadsel. Bovendien, wat ben je met een stad die jarenlang een gezondheidsrisico is? Dat lijkt me toch niet de verbroedering waarover hij sprak in zijn dromen. Neen, nucleaire wapens zijn pure bluf.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

naar m.i. was dit inderdaad gewoon bluf. Maar het werkt wel. NAVO is al voorzichtiger in zijn bewoordingen, veel mensen zelf zien een "ingrijpen" (op welke manier dan ook), al niet meer zitten. Eigenlijk staat de NAVO nu al met zijn billen bloot.

Benieuwd wat de EU donderdag gaat beslissen. Maar ik vermoed dat zij op heel diplomatieke wijze de boot gaan afhouden, voor alle 3 de landen. (Moldavië, Oekraine, Georgië)

Dit zou al een overwinning zijn voor Putin.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Mij lijkt het al meerdere dagen duidelijk dat Nato (lees US) aanvaardt dat Poetin wegkomt met terreinwinst, terwijl de EU zal zeggen/doen wat hun toegelaten wordt door de amerikanen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Ben hier efkens weg geweest, mogelijk val ik in herhaling met zaken al gepost zijn.

https://pastebin.com/2agMRGmd
Verhelderende lectuur van 5/3 (stokoud dus) via een klokkenluider analist bij het FSB, waarvan authenticiteit bevestigd door Bellingcat...

Kort gesteld:
- Putin leeft in een alternatieve realiteit omdat zijn analisten niet anders kunnen dan nieuws brengen dat in een tunnelvisie past en hun oversten goed uitkomt zodat ze geen lastige vragen krijgen
- dus trekt zijn leger Oekraïne binnen in de veronderstelling dat dit een Blitzkrieg wordt en ze met open armen als helden onthaald worden
- dat pakte net iets anders uit, en nu kunnen ze niet meer achteruit, en ze kunnen ook niet meer vooruit want de resources zijn op
- een land als Oekraine bezetten kost ongeveer 500.000 manschappen. Dat is geen scenario dat realistisch is.
- En je weet hoe ze een oorlog in een patstelling kunnen oplossen...
- Alleen is het nuclair wapenarsenaal vermoedelijk wat verouderd.
- Hij voorspelt ook hongersnood
- Putin komt daar in Rusland perfect mee weg. Alles is de schuld van Oekraine en Nato. Lees op dit vlak ook eens Pravda.ru met de vertaalfunctie. Het is gewoon onwaarschijnlijk soms wat je er leest. "Rusland sluit zijn luchtruim voor buitenlanders" staat er dan bv.


https://twitter.com/Schuldensuehner
scrollen naar tweet van 5 maart
Is een financieel twitteraar, nogal sec en nerdy type, maar super interessant om volgen als je wat in de financiële wereld zit.
"WHAT? BCA Research sees a 10% chance of a civilization-ending global nuclear war over the next 12 months. But says "despite the risk of a nuclear war, it make sense to stay constructive on stocks over the next 12mths"."
Kort gesteld: koop maar aandelen, want gaat het verkeerd dan ben je toch niets met uw geld, gaat het de goede kant op,dan kan je er nog aan verdienen. wtf

https://www.reddit.com/r/ukraine/commen ... &context=3
Vreemd dat dit niet meer in de media is gekomen.


https://www.asiamarkets.com/hidden-gold ... nd-russia/
Als China nog eens 20k ton goud achter de hand heeft terwijl er wereldwijd maar officieel 50k ton in omloop is.... dat is pas een atoombom. Gelukkig geen echte. De hak die China en Rusland hiermee de rest van de wereld kunnen zetten (ontwaarding van de USD) is niet te onderschatten. En de politiek in de US staat al wankel in z'n schoenen. Ik vrees dat ze niet teveel aan die boom moeten schudden voordat hij omvalt.

De snelheid en eenheid waarmee Europa steun aan Oekraïne heeft getoond is fantastisch, maar het opbod waarmee politiekers wapentuig via Twitter naar Oekraïne hebben gestuurd getuigt weer van onmetelijke domheid. Precies dat ze supporterden voor de Champions League. Doe dat dan, en zwijg erover. Dat is een kat in het nauw nog wat jennen. Is er nu één conflict waarin partijen via Twitter verklaren wat hun volgende zet is? Kom zeg. Gewoon debiel.

En dan zeggen dat 4 weken geleden pipo's in hun mobielhome van Parijs naar Brussel reden om te betogen voor nog meer vrijheid.
Je weet maar wat je mist als je het niet meer hebt.

Ik zie het nog eindigen met het opdelen van Oekraïne zoals een West- en Oostduitsland en een Kievse-muur naar evenbeeld van de Berlijnse muur. Koude Oorlog v2. L'histoire se répète.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@jutuiz

Wat niet wegneemt dat China blijkbaar niet aarzelt om Poetin op de vingers te tikken:
https://businessam.be/china-sancties-le ... t-rusland/

Maar er bestaat mogelijk weinig twijfel dat "de echte witte olifant in de kamer" een bedreiging is van de heilige $, of maw, ca 50 jaar na de Nixon Shock zijn spelers als China niet meer bereid om de monetaire dominantie van de US te blijven ondergaan. En de klimaatcrisis, en de corona crisis, de rekening daarvan zal toch een keer op tafel moeten komen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Is het mogelijk dat China zich zou willen inkopen in Russische energy bedrijven?? ik heb dit ergens gelezen,maar vind het niet direkt terug.

Vind er wel een,maar die is al van 2009/
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

fluppie schreef:Is het mogelijk dat China zich zou willen inkopen in Russische energy bedrijven?? ik heb dit ergens gelezen,maar vind het niet direkt terug.
Heb ik daarstraks inderdaad ook ergens gelezen.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Dus de Engelsen en de Amerikanen gaan de invoer van olie en gas verbieden? Maw we gaan bevriezen terwijl de Rus gaat verhongeren, wat een vooruitzicht.
Ik zie Putin trouwens geen water bij de wijn doen, gezichtsverlies staat niet in zijn woordenboek denk ik.
Hoorde vorige week Rob de Wijk op de NL Tv en ik geloof ook dat Putin misschien wel een nuclear wapen tot
ontploffing kan brengen zonder veel schade. (hoog in de lucht in open terrein)
Maar wat als dit fout gaat met z'n oude rommel, en wat als de fall out naar Europa komt?
We gaan nog steeds zwijgen en niets doen?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Geen schade, lijkt me onmogelijk. Misschien niet voor de mens, maar wat voor dieren en natuur?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

wied schreef:@jutuiz

Wat niet wegneemt dat China blijkbaar niet aarzelt om Poetin op de vingers te tikken:
https://businessam.be/china-sancties-le ... t-rusland/

Maar er bestaat mogelijk weinig twijfel dat "de echte witte olifant in de kamer" een bedreiging is van de heilige $, of maw, ca 50 jaar na de Nixon Shock zijn spelers als China niet meer bereid om de monetaire dominantie van de US te blijven ondergaan. En de klimaatcrisis, en de corona crisis, de rekening daarvan zal toch een keer op tafel moeten komen...
Het echte issue daarbij is dat het Westen zowat unilateraal heeft verklaard dat de reservevaluta die de Russische centrale bank aanhoudt voor een groot stuk waardeloos zijn, wegens... niet meer bruikbaar. Dan zit je daar als land met 32% van je valutareserve in euro, en je kan er niets mee doen. Als de centrale banken dat soort "vertrouwen waarop alles gebaseerd is" beginnen te verliezen, dan gaan de poppen aan het dansen. De Chinese centrale bank kan nu ook denken "Wat als het westen ons dit morgen ook lapt?". De Russen houden nu al veel Renmibi aan (RMB, de officiële Chinese munt), als ik het goed gelezen heb... meer RMB dan USD zelfs. Als nu blijkt dat de dollar en euro kopje onder gaan, dan zullen landen die hun financiële onafhankelijkheid willen behouden misschien vlotter wat reserves in RMB zitten. En dus een versterkend effect op het "kopje onder gaan". Peking is al een tijdje bezig om de RMB internationaal te positioneren. Dit zal een uitgelezen kans zijn.
Laatst gewijzigd door jutuiz op 08 mar 2022, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

fluppie schreef:Is het mogelijk dat China zich zou willen inkopen in Russische energy bedrijven?? ik heb dit ergens gelezen,maar vind het niet direkt terug.
Vind er wel een,maar die is al van 2009/
toch logisch?
Rusland wordt geruïneerd en China maakt zich al klaar om de beste stukjes op te rapen
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

1207 schreef:
fluppie schreef:Is het mogelijk dat China zich zou willen inkopen in Russische energy bedrijven?? ik heb dit ergens gelezen,maar vind het niet direkt terug.
Vind er wel een,maar die is al van 2009/
toch logisch?
Rusland wordt geruïneerd en China maakt zich al klaar om de beste stukjes op te rapen
Misschien nog een voordeel dat China dit snel van de baan wil, ze hebben Oekraïne nodig.
https://www.dw.com/en/chinas-gateway-to ... a-56125375
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

jutuiz schreef:
Hij voorspelt ook hongersnood.
Niet alleen in Rusland, ook de vazalstaten rond Rusland zullen hieronder lijden. Belarus bijvoorbeeld werd na de vorige EU-sancties rechtgehouden met Russisch geld, maar als ze daar de buikriem moeten aansnoeren, zijn zij het eerste slachtoffer.

Verder is bekend dat er miljoenen gastarbeiders uit o.m. Oezbekistan en dergelijke in Rusland werken en dat geld naar huis sturen om hun gezinnen te onderhouden. Nu de roebel totaal is ingestort, dreigt in al die landen ook hongersnood.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

heist_175 schreef:Zou Poetin het nieuws ook delen met "de bevolking" of ook gewoon verzwijgen?
Want dan is er geen impact.
Jawel, hee.
Ik had het niet over het moreel bij de bevolking, maar bij de troepen.
Dizzy schreef:Hoe Putin een nucleaire aanval gaat uitleggen als vredesmissie is me een raadsel.
Vredesmissie, ik denk dat dat iets was voor vorige week.
Ondertussen heet het nieuwe codewoord denazificatie.
Herinner u hoeveel keer de leugen al veranderd geweest is.
Het waren "oefeningen", maar tegelijk werd er gezegd dat er onderhandeld werd om een oorlog te voorkomen.
Daarna werd het een "vredesmissie" en "het verenigen van een broedervolk", daarna denazificatie, en demilitarisering.
Het verhaaltje verandert iedere dag.
Dizzy schreef:Bovendien, wat ben je met een stad die jarenlang een gezondheidsrisico is? Dat lijkt me toch niet de verbroedering waarover hij sprak in zijn dromen. Neen, nucleaire wapens zijn pure bluf.
Ik vraag mij ook af wat je daarmee bent als je het land in handen wilt krijgen.
De situatie lijkt mij anders dan bij Hiroshima en Nagasaki, waar het niet echt de bedoeling van de Amerikanen was om zich daar te gaan vestigen.
De Russen lijken wel dergelijke bedoelingen te hebben, denk maar aan de Donbas regio.
wied schreef:Mij lijkt het al meerdere dagen duidelijk dat Nato (lees US) aanvaardt dat Poetin wegkomt met terreinwinst, terwijl de EU zal zeggen/doen wat hun toegelaten wordt door de amerikanen...
Als je conflicten uit het verleden bekijkt, zie je dat veroverde grond bijna altijd beloond wordt, het is zelden dat de veroveraar alles moet teruggeven.
Enkel bij een totale capitulatie zoals bij nazi-Duitsland zie je dat.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

As of January 1, 2021, retirees in Russia received a gross pension of approximately 15.7 thousand Russian rubles on average, or 212 U.S. dollars per month at the exchange rate as of May 14, 2021. The amount of retirement benefits increased by roughly 840 Russian rubles compared to the previous year. Every tenth Russian named the pension reform of 2019, which included a retirement age hike, the major domestic event in their country in that year.

As of January 1, 2021, approximately 45.6 million people in Russia were entitled to receive pensions, marking an decrease by over 560 thousand compared to the previous year. The pensioner count in the country continuously increased until 2019.

https://www.statista.com/statistics/109 ... in-russia/

Vandaag betaal je 125 roebel voor 1 dollar. Het gemiddeld pensioen 212 dollar (cijfers 2021) is door de devaluaties dus bijna gehalveerd. Terwijl de prijzen omhoog schieten, halveerde hun inkomen. Vrees dat er ook daar veel gaan honger lijden...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Net in het journaal gezien dat die mensen hier een ganse dag op straat moeten staan met hun kinderen om zich te registreren.
Ronduit beschamend vind ik het. :bang:
En nu spreken we over een 1000-tal mensen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Ondertussen in Oekraïne : Russische moordeskaders leggen hinderlagen aan, en schieten dan op ongewapende burgers, ook als die zich als journalist identifiëren, blijven ze ongenadig schieten...

https://twitter.com/i/status/1499879297334530050
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

boulder schreef:Ondertussen in Oekraïne : Russische moordeskaders leggen hinderlagen aan, en schieten dan op ongewapende burgers, ook als die zich als journalist identifiëren, blijven ze ongenadig schieten...

https://twitter.com/i/status/1499879297334530050
Dat is al een tijdje bezig hoor, zo kreeg ik een tijdje geleden een filmpje van een bejaard koppel dat in hun auto
samen overleed, auto volledig doorzeeft met wat leek en heel zwaar kaliber munitie.
Daarstraks kreeg ik een filmpje, leek wel van een beveiligingscamera aan een huis waarop je precies kon zien wat er was gebeurd.
Bleek naar ik denk een BMP-3 die vanaf deze de auto in het vizier kreeg er onmiddellijk op begon te vuren, mensen hadden totaal geen kans om het te overleven. Alweer gruwelijke beelden...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik heb het al een paar keer vermeld maar de beste oplossing uit heel deze kwestie is dat men Putin opruimt langs Russische kant. Dat is de enige manier hoe Rusland hier nog redelijk goed uit kan komen. De schuld kan men dan op een dode steken en het volk als onderdrukten.

Je kan maar zolang bluffen en de ontevredenen nemen met de dag toe en de sancties zijn amper begonnen om over de andere gevolgen te zwijgen. Neen, zwaar hand overspeeld.

Uiteraard zal China proberen van deze gelegenheid te profiteren en wat lekkere brokken te scoren.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Zelensky wil onderhandelen met Rusland omtrent de Krim en de donbas regio daarnaast wil hij benadrukken dat hij GEEN lid van de NAVO wil worden. En hij beklemtoont ook dat hij de Krim en de donbas regio niet zal erkennen als wat Rusland wil.

Ik vraag me eigenlijk af of Poetin nog wel een oplossing wil?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

wied schreef:Mij lijkt het al meerdere dagen duidelijk dat Nato (lees US) aanvaardt dat Poetin wegkomt met terreinwinst,
dan krijg je binnen 5j hetzelfde
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Dizzy schreef:Ik heb het al een paar keer vermeld maar de beste oplossing uit heel deze kwestie is dat men Putin opruimt langs Russische kant. Dat is de enige manier hoe Rusland hier nog redelijk goed uit kan komen. De schuld kan men dan op een dode steken en het volk als onderdrukten.
Vraag is: wat denken en willen die anderen in het Kremlin?
Als die ook van hetzelfde gedacht zijn, zal het niet veel oplossen.
Niet dat ik er een probleem mee heb dat ze hem liquideren, natuurlijk.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Volgens Pentagon is nieuwe Russische colonne op weg naar Kiev
Volgens de Verenigde Staten is dinsdag vanuit het noordoosten een nieuwe Russische colonne op weg richting de Oekraïense hoofdstad Kiev. Een grote troepencolonne vanuit het noorden is daarentegen al enkele dagen tot stilstand gekomen.
"Ik wilde uw aandacht vestigen op het feit dat zij vanuit het noordoosten beginnen op te rukken naar Kiev", vertelde een hoge Amerikaanse defensieambtenaar aan verslaggevers. "We schatten dat ze ongeveer 60 kilometer van de stad verwijderd zijn". Over hoeveel voertuigen het gaat, is niet bekend.
De functionaris van het Pentagon zei dat de Russen "gefrustreerd zijn in het noorden", waar hun opmars naar Kiev al meerdere dagen weinig vooruitgang boekt vanwege Oekraïense weerstand en logistieke en bevoorradingsproblemen. Hij verwees onder meer naar een Russische colonne van honderden voertuigen die niet dichter is geraakt dan de luchthaven van Hostomel, op zowat 20 kilometer van Kiev, en naar een andere linie die geblokkeerd staat in Tsjernihiv, op 150 kilometer van de hoofdstad.

De nieuwe colonne vanuit het noordoosten maakt deel uit van de inspanning die Moskou levert om Kiev "te omsingelen en tot capitulatie te dwingen", aldus de functionaris. "Aangezien zij geen geografische vooruitgang hebben geboekt, hebben ze de beschietingen van de stad opgevoerd met raketten, artillerie en luchtaanvallen. Ze voeren de druk op Kiev op en we geloven nog steeds dat dat een van hun hoofddoelen is." De functionaris vermeldde tot slot ook "straatgevechten" in Kiev, dat volledig geïsoleerd blijft. "Wij denken dat het vooral verkenningselementen zijn, die tot doel hebben angst en verwarring te zaaien en de weg voor te bereiden voor wat daarna komt."
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

⚡️Poland is ready to provide Ukraine with fighters

The Polish authorities are ready to deploy all their MiG-29 aircraft at Ramstein Air Force Base free of charge. But there is a condition: the United States must provide aircraft for replacement.

In addition, the Polish government called on other NATO countries that have MiG-29 aircraft available to do the same.

Source: Polish Foreign Ministry

#StandWithUkraine


(Zou om 28 toestellen gaan)
Laatst gewijzigd door Petrikske op 08 mar 2022, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Dat wordt leuk. Russische straaljagers, in eigendom van Polen, die gestationeerd staan op een NAVO basis in Duitsland, in het hart van Europa, op schietafstand van Brussel laat ons zeggen.
Gelukkig dat de NAVO niet ingrijpt :P

Zouden die MIGs eigenlijk geen backdoor hebben? Zodat de Russen die uit de lucht kunnen laten vallen?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Petrikske schreef:⚡️Poland is ready to provide Ukraine with fighters
Hehe, gisteren zeiden ze mij nog dat het fake news was.
woutervh schreef:Zouden die MIGs eigenlijk geen backdoor hebben? Zodat de Russen die uit de lucht kunnen laten vallen?
Zijn ze niet te druk bezig met hun rupsbanden te repareren? :lol:
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

woutervh schreef:Zouden die MIGs eigenlijk geen backdoor hebben? Zodat de Russen die uit de lucht kunnen laten vallen?
Die toestellen dateren van eind jaren '70 en hebben aanpassingen ondergaan om Navo compatible te zijn(omdat het Poolse toestellen zijn).
Een backdoor lijkt mij dus extreem onwaarschijnlijk.
Anderzijds zullen de Russen natuurlijk wel weten wat de zwakke plekken zijn(maar ze vliegen er natuurlijk zelf nog mee).

Ik vraag mij trouwens af of het niet verstandiger geweest was, dat de VS Peru een deal had voorgesteld om hun Mig's(ze hebben er een paar) te ruilen. Peru ligt ver genoeg van Rusland, heeft de VN-resolutie tegen Rusland gesteund, en ligt dicht genoeg bij de VS om een zekere bescherming te genieten.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Petrikske schreef:⚡️Poland is ready to provide Ukraine with fighters

The Polish authorities are ready to deploy all their MiG-29 aircraft at Ramstein Air Force Base free of charge. But there is a condition: the United States must provide aircraft for replacement.
Slim bekeken van de Polen. Die ouwe rommel van de Russen weg en in plaats mogen de Amerikanen gratis nieuwe toestellen leveren. Ben eens benieuwd of die hier op in zullen gaan.

Dan is ook nog de vraag of Poetin dit als een serieuze provocatie gaat zien. Want ze vertrekken niet vanuit Polen maar vanuit Duitsland. Straks draaien ze de gaskraan dicht en zit de Duitse economie serieus in de shit.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

De Amerikanen zien die ruil alvast niet zitten.

Verenigde Staten zien straaljagerruil met Polen niet zitten


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Nja, "oude rommel".
Ik heb die op de Sanicole Airshow eens bezig gezien.
Toch héél indrukwekkende prestaties.

Alleen: nu hangen er bommen aan. :cry:
Maak het maar mee als gewone burger.
Pfff.

[youtube]o9ZDyqdIO9Y[/youtube]
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

De MIG-29 is inderdaad niet te onderschatten en was een beetje de tegenhanger van de Amerikaanse F15 en zijn vele versies. Zelfs de Luftwaffe heeft er tot lang na 1990 mee gevlogen. Ik weet niet of ze nog in dienst zijn in de Luftwaffe.
phil48 schreef: in plaats mogen de Amerikanen gratis nieuwe toestellen leveren
Waren het geen F16's? Helemaal niet zo nieuw dus en in capaciteit vergelijkbaar met de MIG-29?

Ik heb trouwens zo de indruk dat de VS niet echt happig is op die vliegtuigenruil.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Benieuwd welke invloed het weer gaat hebben de komende dagen op mens en materieel van die colonne.
Temperatuursvoorspelling tot -10 gaat die voertuigen veranderen in diepvriezers.
Begrijp dat ze willen babbelen met dergelijke vooruitzichten.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Petrikske schreef: Begrijp dat ze willen babbelen met dergelijke vooruitzichten.
toch weer jammer dat Oekraïne dan toch bereid is te praten over de Nato, erkenning vd Krim ed.

Krijgt Poetin wat hij wil en een overduidelijke bevestiging dat hij rustig verder kan doen bv Moldavie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

petrol242 schreef:Ik heb trouwens zo de indruk dat de VS niet echt happig is op die vliegtuigenruil.
Zo'n deal kan je ook moeilijk openbaar gaan toegeven.
Petrikske schreef:Temperatuursvoorspelling tot -10 gaat die voertuigen veranderen in diepvriezers.
Begrijp dat ze willen babbelen met dergelijke vooruitzichten.
Nochtans is dat voor de Russen beter (dan zakken hun tanks niet meer in de modder) dan voor Oekraine.
1207 schreef:toch weer jammer dat Oekraïne dan toch bereid is te praten over de Nato, erkenning vd Krim ed.
Over de erkenning van de twee volksrepublieken en de Krim wil Oekraine helemaal NIET praten... geen idee waar je dat haalt ?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

DarkV schreef:Nochtans is dat voor de Russen beter (dan zakken hun tanks niet meer in de modder) dan voor Oekraine.
Puur praktisch zal dat inderdaad beter zijn, maar als het klopt dat hun bevoorrading van brandstof stokt, dan gaan ze daar toch ook serieus in de kou zitten.
Daar wordt niemand vrolijk van. Goed voor de moraal zal dat niet zijn.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

DarkV schreef:Over de erkenning van de twee volksrepublieken en de Krim wil Oekraine helemaal NIET praten... geen idee waar je dat haalt ?
Hier misschien? https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03/08 ... er-donbas/

Vraag is wel of het volk daarin zal meegaan, die mensen hebben een zware prijs betaald, velen zijn alles kwijt.
Zou me niet verbazen dat wanneer die mensen het gevoel krijgen dat ze de Rus kunnen terug drijven dat die gaan willen blijven vechten.

Wat betreft de vliegtuigenruil zouden de Amerikanen in snelheid gepakt geweest zijn door de Polen.
Gesprekken waren immers nog gaande terwijl Polen al met dat persbericht naar buiten kwam.
Ook andere landen zouden ondertussen aan dergelijk soort deal werken maar dan in stilte.

https://edition.cnn.com/2022/03/08/poli ... index.html

Vraag me af hoe de Chinese bandjes in de colonne gaan reageren op de aangekondigde vriestemperaturen. :twisted:
Laatst gewijzigd door Petrikske op 09 mar 2022, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ik denk dat je de dingen verkeerd leest... hij wil praten over de "status" ervan, echter staat er het volgende;
gaf Zelenski aan, al voegde hij er meteen aan toe dat hij niet zal ingaan op de eisen van Moskou om de onafhankelijkheid van de zogenoemde volksrepublieken Donetsk en Loegansk en de Russische heerschappij over de Krim te erkennen. "Ik ben bereid om te praten, niet om te capituleren", maakte hij duidelijk.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Petrikske schreef:
Wat betreft de vliegtuigenruil zouden de Amerikanen in snelheid gepakt geweest zijn door de Polen.
Gesprekken waren immers nog gaande terwijl Polen al met dat persbericht naar buiten kwam.

Het is echt onbegrijpelijk dat die Polen met zo'n persberichten uitpakken.

Wat hopen ze daarmee te winnen, dat Poetin ook Lviv (op 80 km van hun grens) de volle laag gaat geven?
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Misschien hoopt Polen door druk te zetten dat de oorlog een snel einde mag kennen?
Niet vergeten dat die nu overspoeld worden met vluchtelingen, en ze geven die de beste zorgen maar hoe lang kunnen die
dat vol houden als er maar meer en meer blijven komen.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Mocht ik nu Russische strateeg zijn, dan zou ik nu de aandacht heel snel naar iets anders willen verplaatsen dan puur Oekraïne. Het loopt er niet zo lekker. En dat zal er niet beter op worden. Maar laten we ze niet op gedachten brengen...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”