Problemen met verkrijgen ipv4 adres

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
nickdd
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Hallo,

Mijn ouders hebben een standaard telenet abonnement en standaard zwarte wireless modem 3.0 (ondertussen al een oude modem).
Sinds enige tijd heeft mijn moeder haar vaste pc (aangesloten met ethernetkabel) vreemde connectieproblemen: outlook die bepaalde periodes disconnected staat of sommige sites die niet werken.

Na onderzoek zie ik nu dat de LAN adapter problemen heeft met het bekomen of vasthouden van een ipv4 adres.
Soms staat er enkel een ipv6 adres en staat ipv4 op 169.254.x.x en is er geen ipv4 gateway meer => dan kunnen bepaalde sites niet bereikt worden.
Ik had ipv6 eens uitgeschakeld in de adapter en kreeg na een herstart dan wel gewoon een ipv4 adres maar ging erna weer fout en kon bij een herstart geen lease krijgen.
Het is dus niet consistent.

PC is virus- en malwarevrij en heeft alle updates (windows 10).
In "mijn telenet" zie ik wel ipv4 adressen voor de andere toestellen op het moment dat er issues zijn met de pc.

Iemand al iets dergelijks voorgehad? Zou dit aan de telenet HGW kunnen liggen of moet ik het toch uitsluitend op de pc zoeken?

Groeten,
Nick
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Hoeveel toestellen hangen daar rechtstreeks aan? Je krijgt dacht ik maar 4 adressen, en eenmaal ze uitgedeeld zijn vliegt de oudste er af (dacht ik)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
nickdd
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

devilkin schreef:Hoeveel toestellen hangen daar rechtstreeks aan? Je krijgt dacht ik maar 4 adressen, en eenmaal ze uitgedeeld zijn vliegt de oudste er af (dacht ik)
Het gaat hier over intern private ip adres. Subnet staat op 192.168.10.0/24 ingesteld. Dus geen rechtstreeks publiek ip adres voor de pc.
In totaal zijn er 12 toestellen in de LAN (smartphones, tablet, google nest, 2 pc's).

't is iets vreemd. Gisteren nog eens wat laatste windows updates gedaan en volledige malware/virusscan, maar pc staat proper.
PC heeft ook 2 NIC's maar op beide is het hetzelfde probleem.
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

Ja ook voor gehad bij mijn grootouders. (zwarte docsis 3.0 modem)

Weet niet meer hoe ik het opgelost heb...
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”