Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ordon schreef:Met dank aan de Duitse groenen die héél graag aan het Russisch aardgasinfuus willen hangen.
Uw haat tegen al wat lijkt op "groen", maakt u blind voor de realiteit.
De Energiewende is niet beslist door de groenen, wel door de GroKo van Merkel (CDU/CSU, SPD). In België zouden dat CDV/NVA, SPA/PS zijn.
Het zijn net de groenen in Duitsland die fors optreden tégen Nord Stream 2 en tégen de Russen, in tegenstelling tot de SPD die meer de "logica" van Rusland wilde volgen.

@stuikt economie in elkaar
Mét alle kerncentrales open hé, niet vergeten. Al zijn er wel een pak toe in Frankrijk.
Dus mét alle kerncentrales in BE open, krijgen we gigantisch hoge prijzen.
Conclusie voor sommigen: houden zo.

Euhm?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Van het clubje:
  • Europa
  • Verenigde Staten
  • Rusland/China
Is er eentje zijn eigen graf aan het graven...
En beseft het niet eens.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Helemaal geen kruistocht. HE is nu eenmaal de toekomst, dat is de logica zelve. Bovendien is er ook heel veel geld mee te verdienen en dus ook een economische activiteit. Van ineenstuiken heb ik minder schrik zolang het geen kerncentrale is die ineenstuikt :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

heist_175 schreef:@stuikt economie in elkaar
Mét alle kerncentrales open hé, niet vergeten. Al zijn er wel een pak toe in Frankrijk.
Dus mét alle kerncentrales in BE open, krijgen we gigantisch hoge prijzen.
Heeft niets met de kerncentrales te maken. Die leveren hun energie al 50 jaar met grote betrouwbaarheid.
In plaats van de centrales zelf, dienen de prijsmechanismen dringend op de schop. En dan niet de 21% naar 6% btw waar ze nu van spreken. Met prijsverhogingen van 2000% maakt dat geen zier verschil
Laatst gewijzigd door woutervh op 08 mar 2022, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

woutervh schreef: In plaats van de centrales zelf, dienen de prijsmechanismen dringend op de schop.
Suggesties?
Zonder in communisme te vervallen?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Dizzy schreef:Ik denk dat de groenen vooral op HE willen inzetten en met deze zet van Putin speelt dat perfect in die kaart. Het is nu veel makkelijker om te zeggen dat we af moeten van fossiele brandstoffen dan voor de crisis. Het groene verhaal heeft dus aan kracht gewonnen en de invloed van fossiel zal dalen.
Olie & gas zijn niet de enige 'grondstoffen' die uit Rusland komen ...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Dizzy schreef:Helemaal geen kruistocht. HE is nu eenmaal de toekomst, dat is de logica zelve. Bovendien is er ook heel veel geld mee te verdienen en dus ook een economische activiteit. Van ineenstuiken heb ik minder schrik zolang het geen kerncentrale is die ineenstuikt :lol:
Haha, geen kruistocht. :lol:

We zullen zien wie zijn producten op de wereldmarkt kan slijten hé.
Waar vinden we de grootste producenten van zonnepanelen? :wink:
devastator schreef:
Dizzy schreef:Ik denk dat de groenen vooral op HE willen inzetten en met deze zet van Putin speelt dat perfect in die kaart. Het is nu veel makkelijker om te zeggen dat we af moeten van fossiele brandstoffen dan voor de crisis. Het groene verhaal heeft dus aan kracht gewonnen en de invloed van fossiel zal dalen.
Olie & gas zijn niet de enige 'grondstoffen' die uit Rusland komen ...
Ah, ja, maar die andere grondstoffen gaat Dizzy ook maken met hernieuwbare energie hé. :lol:

Maar, ja, volgens eigen zeggen is het geen "kruistocht".
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Misschien toch een poging doen om het bij de energieprijzen te houden?
De prijs van katoen, graan, palladium, ... heeft weinig met de afrekening van gas & elektriciteit te maken...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ordon schreef:
Dizzy schreef:Helemaal geen kruistocht. HE is nu eenmaal de toekomst, dat is de logica zelve. Bovendien is er ook heel veel geld mee te verdienen en dus ook een economische activiteit. Van ineenstuiken heb ik minder schrik zolang het geen kerncentrale is die ineenstuikt :lol:
Haha, geen kruistocht. :lol:

We zullen zien wie zijn producten op de wereldmarkt kan slijten hé.
Waar vinden we de grootste producenten van zonnepanelen? :wink:
devastator schreef:
Dizzy schreef:Ik denk dat de groenen vooral op HE willen inzetten en met deze zet van Putin speelt dat perfect in die kaart. Het is nu veel makkelijker om te zeggen dat we af moeten van fossiele brandstoffen dan voor de crisis. Het groene verhaal heeft dus aan kracht gewonnen en de invloed van fossiel zal dalen.
Olie & gas zijn niet de enige 'grondstoffen' die uit Rusland komen ...
Ah, ja, maar die andere grondstoffen gaat Dizzy ook maken met hernieuwbare energie hé. :lol:

Maar, ja, volgens eigen zeggen is het geen "kruistocht".
Zeg Ordon, ben jij een klein kind of gedraag je je enkel zo? Ik wil met iedereen spreken maar gedraag u dan ook een beetje als volwassen gesprekspartner.

Wereldwijd wordt meer ingezet op HE en duurzaamheid, dat is dus niet enkel een Belgisch verhaal of zelfs iets dat enkel met groen te maken heeft.

Dat gaat uiteraard niet van de ene dag op de andere maar de richting is wel duidelijk.

Er is wel degelijk geld in die transitie te verdienen, we zijn top zelfs daarin met spelers als oa Deme en Jan de Nul.

Wij zijn altijd een land geweest met weinig grondstoffen waardoor we dus ALTIJD hebben moeten importeren. Met HE kunnen we tenminste een deel WEL zelf produceren.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

heist_175 schreef:Misschien toch een poging doen om het bij de energieprijzen te houden?
Daarvoor moet je bij groen zijn hé heist. 8)
22020308_Groen_energiefactuur.png
22020308_Groen_energiefactuur.png (102.25 KiB) 944 keer bekeken
En je energiefactuur? Die blijft onder controle.
:twisted:
Dizzy schreef:Zeg Ordon, ben jij een klein kind of gedraag je je enkel zo? Ik wil met iedereen spreken maar gedraag u dan ook een beetje als volwassen gesprekspartner.
Zijn de argumenten op Dizzy? :wink:
En dan maar op de man spelen?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ordon schreef:
heist_175 schreef:Misschien toch een poging doen om het bij de energieprijzen te houden?
22020308_Groen_energiefactuur.png
En je energiefactuur? Die blijft onder controle.
Met PV's op mijn dak, blijft mijn energiefactuur prima onder controle.
Wat is uw punt?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

heist_175 schreef:
woutervh schreef: In plaats van de centrales zelf, dienen de prijsmechanismen dringend op de schop.
Suggesties?
Zonder in communisme te vervallen?
Dat laat ik aan de economisten.
Ik ben ingenieur en denk in technische problemen en oplossingen.
Elektriciteit is de beste en eenvoudigste energiedrager die we hebben. Als we aardgas achterwege willen laten (wat me geen slechte zaak lijkt) moeten we volop inzetten op elektrificatie. Zowel verwarming, vervoer, ... Alleen heb je daarvoor heel veel energie nodig.
Een kerncentrale kan gigantisch veel energie leveren met betrekkelijk weinig impact. Zowel op milieuvlak, klimaatvlak als in oppervlakte. Ook met die energie kan bij overschot waterstofgas gemaakt worden voor vervoer (brandstofcel), en overtollige warmte kan gebruikt worden in warmtenetten, zoutbatterijen,... ipv af te voeren via koeltorens en te lozen in de rivieren. En blijkt er energie te kort -> zet er een centrale bij. Het maakt ons volledig onafhankelijk van externe invloeden. Mettertijd kun je ze vervangen door nieuwere generaties/kernfusie/... Ja, je moet zorgen voor uranium. Maar je moet ook zorgen voor koper, nikkel, titanium, ... Dat uranium lijkt me niet het grootste probleem dus.
Ik heb hier al eens de vergelijking gepost met windmolens en zonnepanelen tot je genoeg energie kon opwekken. De oppervlaktes waren gigantisch alleszins. Ik zie er opnieuw meer problemen in, onderhoud, opvolging, opslag, ... En dat was om aan de huidige elektriciteitsbehoefte te voldoen. Als we ook nog allemaal gaan verwarmen op elektriciteit wordt dat een veelvoud. Dat neemt niet weg dat investeringen in hernieuwbare energie kunnen doorgaan. Als we daar effectief een kerncentrale mee kunnen sluiten, graag... Maar daar zijn we nu nog zeker niet aan toe.

Hoe dat dan economisch geregeld moet worden laat ik over aan degenen die economisch onderlegd zijn. Maar het mag duidelijk zijn dat de huidige prijsbepaling van elektriciteit geen steek houdt

Edit: nu ik het even heb laten bezinken. Kerncentrales openhouden (eventueel uitbreiden indien energiebehoefte groter dan aanbod). Sowieso aardgas stoppen. 's nachts of bij energieoverschot laten we waterstofgas produceren die we dan gebruiken om de bestaande gascentrales te schakelen bij de hernieuwbare energie. En zo geleidelijk aan opschuiven.
Laatst gewijzigd door woutervh op 08 mar 2022, 11:44, 4 keer totaal gewijzigd.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

heist_175 schreef:Met PV's op mijn dak, blijft mijn energiefactuur prima onder controle.
Wat is uw punt?
We gingen het toch hebben over de energieprijzen en niet over jouw PV's op jouw dak?
Toch?
22020308_Groen_energiefactuur.png
22020308_Groen_energiefactuur.png (102.25 KiB) 925 keer bekeken
En voilà, volgens groen blijft de energiefactuur onder controle.
Wat is jouw punt?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ordon schreef:Zijn de argumenten op Dizzy? :wink:
En dan maar op de man spelen?
Hahahaha, de man die niet anders doet dan in drukletters krijsen op anderen is gekrenkt als men hem erop aanspreekt :lol:

Er zijn argumenten genoeg gegeven.

De prijzen onder controle is trouwens hilarisch op een moment dat de 7 kerncentrales draaien en de prijzen door het dak gaan. Daar komt de prijs voor afbraak en afval bij die ook nog eens door het dak zal gaan en hopen dat er geen vliegtuig door het dak gaat.

Ik vind alles op elektriciteit zetten geen goede keuze. Je plaatst daarmee weer alle eieren in dezelfde mand en maakt daar dus net weer een afhankelijkheid die nog groter is. Ik heb al eens gezegd dat de vervanging van ICE's naar EV's bvb niets aan de problemen oplost buiten de verbranding.

Uiteindelijk staat of valt de oplossing van ons energieprobleem bij de opslag. Los je dat punt op dan is er HE genoeg voor onze huidige en toekomstige behoeften zonder de wereld waar we op leven om zeep te helpen. Ik zie dus liever geld gaan naar die oplossing.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

heist_175 schreef:Met PV's op mijn dak, blijft mijn energiefactuur prima onder controle.
In de zomer ja, of heb je nog een terugdraaiende meter ?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ordon schreef:
heist_175 schreef:Met PV's op mijn dak, blijft mijn energiefactuur prima onder controle.
Wat is uw punt?
We gingen het toch hebben over de energieprijzen en niet over jouw PV's op jouw dak?
Ah, dus hernieuwebare energie telt alleen als het niet particulier is?
Een PV-paneel van Fernand Huts telt wel en van mij niet?

All PV panels are equal, but some are more equal than others?
devastator schreef:
heist_175 schreef:Met PV's op mijn dak, blijft mijn energiefactuur prima onder controle.
In de zomer ja, of heb je nog een terugdraaiende meter ?
De zomermaanden gaan van juni tot en met augustus.
Mijn PV's leveren het hele jaar door elektriciteit, voor de details zou ik u willen verwijzen naar een ander topic: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=1&t=58553
Komt erop neer dat tussen 1/3-1/11 zowat alle elektriciteit (~ 95%) uit zon/batterij komt, tussen 1/11 en 15/2 is dat grotendeels (70%) van het net.

En niet vergeten: ik zet ongeveer 1500kWh op het net.
Aangezien we in BE 603.000.000.000kWh gebruiken (bron), is mijn bijdrage (niet de eigen consumptie) dus 0,0000000025% van het totale energieverbruik.
Toch beter als niets.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

heist_175 schreef:Volgens sommigen zijn er geen vergunningen meer nodig, voor energie-gerelateerde zaken. Je zou er dan van kunnen schrikken hoe snel het kan gaan: overal windmolens en heel veel PV.
Voor PV's in de meeste gemeentes sowieso niet meer.
Maar kleine windmolens, vergunning aanvragen of niet, dat keuren ze sowieso af want dat belemert het uitzicht :lol:

Een vraag die ik mij de dag van vandaag stel.
Wat is nu goedkoper, de WP’s laten draaien als verwarming of toch maar de gasketel :roll:
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Net eens mijn visie op mail gezet naar ons Tinne. Kwestie van niet te blijven discussiëren op een forum :lol:
Nu wachten op het standaard-antwoord van haar administratie :cry: :bang:
Beste,

Een berichtje van een bezorgde burger. Ik heb me suf gepiekerd over wat een goeie oplossing kan zijn voor onze energieproblemen en -transitie. Daarbij kwam ik tot het volgende. Graag eens doorlezen, wie weet volgt er een 'aha'-moment...

1) Elektriciteitsprijs MOET worden losgekoppeld van de gasprijs. Anders krijg je niet uitgelegd dat met al onze hernieuwbare energie inspanningen, die "gratis" energie toch zoveel zou kosten. BTW-regeling is een discussie in de marge bij energieprijzen die x20 gaan

2) We moeten zo snel mogelijk van aardgas af. Het is een fossiele brandstof, en we zijn overgeleverd aan de grillen van de leverancier. Of dit nu Rusland, VS, Midden-Oosten of Nederland is maakt op zich niet uit

3) Om (2) te bewerkstelligen moeten we zo snel mogelijk zoveel mogelijk elektrificeren. Elektriciteit is een goede energiedrager, zolang we genoeg capaciteit hebben om deze op te wekken. Dus verwarmen, vervoer, ... moet/kan op elektriciteit

4) Hernieuwbare energie is wispelturig. We zijn onderhevig aan windluwtes, bewolking, nacht, winter, ... Daarom hebben we iets nodig om die luwtes op te vangen

5) (4) kan worden opgevangen met waterstofgas ipv het huidig voorziene aardgas. Aardgascentrales ombouwen om te werken op waterstofgas. Waterstofgas kan ook worden geïnjecteerd in het aardgasnet, of gebruikt worden om groen biogas te maken. Ook kan deze via brandstofcellen gebruikt worden voor vervoer

6) We moeten dus een stabiele bron van waterstof hebben. Dit kunnen we doen door elektrolyse (met elektriciteit dus), door oververhitting van water (kerncentrale) of restproduct chemie

7) De kerncentrales houden we voorlopig open. Het is onze enige stabiele bron van (veel!) energie. Hiermee hebben we ruim voldoende om in onze elektriciteit zoals hierboven beschreven te voorzien. Zie ook onze netto uitvoer afgelopen jaar. Het "moeilijk" schakelen van kerncentrales gaan we gebruiken om waterstof te maken. Dat wil zeggen, op de momenten dat deze niet nodig zijn (of dus zouden moeten teruggeschakeld worden) maken wij er grote hoeveelheden waterstof mee. Dit waterstof gaan we dan gaan gebruiken voor transport en om onze hernieuwbare energiebronnen te compenseren op luwe dagen.

8) Bovenstaande staat verder uitbouwen van hernieuwbare energie niet in de weg. Hoe meer hernieuwbare energiebronnen, hoe meer de kerncentrales kunnen terugschakelen => waterstof maken voor transport en buffer. Uiteindelijk gaan de hernieuwbare bronnen zelf het waterstof kunnen maken om zichzelf te bufferen. (bij voldoende) We kunnen dus geleidelijk aan opschuiven richting hernieuwbaar, zonder voor voldongen feiten komen te staan. De kernenergie staat dus hernieuwbaar niet in de weg, integendeel, het gaat hand in hand.

9) Afhankelijkheid van uranium. Dat klopt, maar hoeft geen probleem te zijn. Er zijn meerdere landen die dit kunnen aanbieden, waaronder betrouwbare partners. Bovendien zijn we sowieso afhankelijk van koper, nikkel, kobalt, lithium, ... en nog veel meer om onze energietransitie te maken. Dat beetje uranium zal het verschil niet maken.

10) Kernafval blijft een probleem. Maar in omvang redelijk beperkt. Bovendien kan dit opnieuw opgewerkt worden tot nieuwe brandstof. Ook hier staat de technologie niet stil.

11) Nutsbedrijven zouden eigenlijk niet in privé-handen mogen zijn. Zo kan de overheid (wij) voorzien in de lusten en de lasten. Nu gaat een privé-bedrijf lopen met woekerwinsten. een MW elektriciteit uit hun kerncentrales kost nu evenveel als vorig jaar. Ze krijgen er alleen een veelvoud voor.

Bij bovenstaande werking, komt er NIETS van CO2 in de lucht! Deze werking is volledig klimaat neutraal. (en dat is toch waar we allemaal naartoe willen?)

Ik hoop dat dit bericht niet in dovemansoren valt. Altijd open voor reactie of discussie.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

UB ga nog op tv geraken, je zal zien
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220308_97875654
Angelo Schoonjans (38) en Marissa Pirot (42) uit ’s-Gravenwezel zagen hun gasfactuur stijgen naar meer dan 1.200 euro per maand.
Door de torenhoge facturen is het gezin extreem spaarzaam geworden. ‘Het is deze winter nooit warmer dan twintig graden geweest in huis, maar sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne staat de thermostaat zelfs maximaal op 14 graden.’
En dat is met parameters van vóór de Poetin-stijging!

Ik vond op de website van - ik denk - Luminus hún formule voor de eindconsument:
(TTF-prijs * 1,07 + €0,007/kWh) + BTW

€250/MWh + 23000kWh = €6200/jaar of €800/maand
:eek:
johann
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 29 keer

De discussie is wellicht oeverloos, maar ik begrijp werkelijk niet hoe iemand kan blijven pleiten voor de afhankelijkheid van kernenergie 'as we know it'.

Vanuit een zuiver technologisch oogpunt, vind ik het een wonderlijke techniek, en ben ik er ook absoluut van overtuigd dat de uitbating in beginsel veilig kan gebeuren. Maar...

(1) Er is een extern veiligheidsrisico. Ik hoef denk ik niet te verwijzen naar de huidige situatie in Oekraïne? Er is een reële kans dat het fout loopt met de centrale in Zaporozje, is het niet door opzet, dan wel door een 'ongeluk'.
(2) Er is géén oplossing voor bestaand langlevend kernafval. Ik deel het vooruitgangsoptimisme op dat vlak niet. Na 40 jaar onderzoek om een (louter technisch, niet politiek) 'veilige' 'definitieve berging' te realiseren, heeft men in Mol moeten concluderen dat die oplossing er nog steeds niet is. Ik wil best delen in het enthousiasme over het hergebruik van 'nieuw' afval, maar het oude blijft een gigantisch veiligheidsriciso in zich dragen.
(3) Uranium is een product van mijnbouw. Ook daar zitten heel wat haken en ogen aan. Zo is het niet gegarandeerd dat die mijnbouw kan gerealiseerd worden op een wijze die correcte arbeidsomstandigheden garandeert, zonder schadelijke milieu-impact en in 100% gegarandeerd politiek stabiele omgevingen.

Die drie elementen zijn voor mij meer dan voldoende argumenten om per direct te stoppen met een grootschalige kernenergieproductie. Wat zeker niet betekent dat meteen ook alle onderzoek moet gestaakt worden. De risico's verbonden met onderzoeksreactoren zijn immers een stuk kleiner en vergen ook veel minder 'brandstof'. De BR1 in Mol draait blijvoorbeeld na bijna 70 jaar nog altijd op zijn initiële lading, waarvan zelfs maar een fractie is opgebruikt.

Wat er wel moet gebeuren, is een massale investering in hernieuwbare energie. Niet hier een daar een windmolentje en een zonneparkje, maar massaal, met duizenden tegelijk. En dat uiteraard in een geoptimaliseerd netwerk waarin tekorten in het ene Europese land kunnen opgevangen worden met overschotten elders, aangevuld met creatieve opslagcapaciteit (batterijen, energie-eilanden, etc.). Plus een drastische reductie van het algemene verbruik. Energie die niet verbruikt wordt, moet ook niet geproduceerd worden. We weten al tientallen jaren dat we hierop zouden moeten inzetten, maar het gebeurt nog slechts op veel te kleine schaal.

Dat er zelf nu nog mensen durven wegkijken van de realiteit, en blijven vastklampen aan problematische technologie, kan er bij mij echt niet in. En ja, OK, zo'n transitie kost een vermogen, maar met een blik op de huidige prijzen durf ik erop te gokken dat onafhankelijkheid van gas, olie en uranium een heel stuk goedkoper uitkomt. Helaas zitten we eindeloos achter op schema, door het koppige vasthouden aan het zogenaamde status quo dat helemaal geen status quo is, maar rampspoed brengt.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

johann schreef:Plus een drastische reductie van het algemene verbruik.
Niet enkel verminderen, maar ook verschuiven:
- verschuiven in de tijd: wanneer er volop HE is
- verschuiven van olie/gas naar HE (warmtepomp, EV,, ...)
maar met een blik op de huidige prijzen durf ik erop te gokken dat onafhankelijkheid van gas, olie en uranium een heel stuk goedkoper uitkomt
Vraag maar aan installateurs van PV en warmtepomp: overvolle orderboekjes.


Ik zie nergens een sense of urgency om die massale investeringen ook te doen.
En er staan miljarden geparkeerd op spaarboekjes, dus geld is - zoals wel vaker - niet het échte probleem.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Iemand een idee wat zo'n boring voor een warmtepomp inhoudt? Wat zijn de voorwaarden qua oppervlakte? Ik zit met een ingesloten tuin dus ik zie niet direct hoe ze daar kunnen boren. Hoe diep moet dat zijn en wat met mogelijke verzakkingen? Wat met bestaande radiatoren, zijn die te hergebruiken?

Andere oplossing is water/lucht in combinatie met ZP.

Op de bovenverdieping zou ik ook nog vloerverwarming kunnen leggen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Wat ik meekreeg qua boringen:

Plaats tussen de 2 boringen moet minstens 7 meter bedragen. Dat is een grote machine, dus voor een rijwoning lijkt me dat niet mogelijk. Tenzij ze dan met andere machines komen, geen idee daarover.

De boringen zijn afhankelijk van de streek, maar reken toch wel tussen 90 en 100 meter diepte. Verzakkingen lijken mij onwaarschijnlijk, gezien dat de buis die gestoken wordt zo'n 15 a 20 cm doorsnede heeft ongeveer.

In ieder geval gaat het hier over WP met lage temperatuur (max 30 °C). Een supergeïsoleerd huis is een must. Denk dat je dit niet met klassieke radiatoren kan hebben, maar speciale radiatoren die met lage temperatuur werken.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

woutervh schreef:...
Waar je je mee bezig houdt...
Je kan even goed eens bidden. Even doeltreffend.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Dizzy schreef: Andere oplossing is water/lucht in combinatie met ZP.
Als de woning goed geïsoleerd is, dan is een lucht/water warmtepomp (in combinatie met ZP) reeds voldoende.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

cadsite schreef:
woutervh schreef:...
Waar je je mee bezig houdt...
Je kan even goed eens bidden. Even doeltreffend.
Je kunt nooit weten...
Met enkele wildvreemden hier op een forum blijven over en weer discussiëren gaat nog veel minder doeltreffend zijn. Met een beetje sjance kun je de ene andere overtuigen (hoewel dit er hier meestal niet inzit :beerchug: )
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Geloof je dat nu echt zelf?
Wat is uw track-record in de materie en wat is de hare?
De jouwe ken je, de hare is publiek. Leg het zelf eventjes naast elkaar. :roll:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Woning is recent (7 jaar) en goed geïsoleerd, de buren stoken langs 2 kanten ter ondersteuning :)

Zonnepanelen kan op een plat dak en doorgang kabels is al voorzien.

Met 10m² tuin is die boring uitgesloten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

cadsite schreef:Wat is uw track-record in de materie en wat is de hare?
Hoe bedoel je?
Ik ben Industriëel ingenieur, en denk graag in oplossingen
Tinne is (haal ik van wikipedia):
- Afgestudeerd in 2000 als Afrikaniste (thesis over hiv-aidspreventie in burikina faso)
- Wetenschappelijk medewerkster waar ze onderzoek deed naar discriminatie op de arbeidsmarkt
- (onder)voorzitter van groen/agalev
- Sinds 2010 advocaat aan balie van brussel, met specialisatie klimaat-en energierecht
- gemeenteraadslid
- Minister van Energie

Dus volgens mij kan ze zelfs de wet van ohm niet uitleggen :lol:

Dat zij wel iets te zeggen heeft en ik niet klopt. Dat zij (hopelijk) een team achter haar heeft staan die wel gespecialiseerd is in de materie mag ik hopen. Dat neemt niet weg dat ik als begane burger mag proberen een oplossing neer te pennen.

En track list om dingen in beweging te zetten, ja, dat ook:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=102&t=32263 => hele lange mailchain met Duco gehad toen. Kort erna werd tv met een kaartje ingevoerd. Ik mag maar hopen dat ik er iets mee te maken had :-)
en nog wat dingen niet userbase-gerelateerd
Het is nooit verkeerd om u wat te engageren
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Je hoeft de wet van Ohm ook helemaal niet te kunnen uitleggen om een beleid rond energie te kunnen opbouwen.

Ik ben ook an het principe dat je je stem moet laten horen, alleen ben ik wat selectiever. Even een los mailtje naar een ministerie zie ik niet echt als iets 'doen'. Maar hé, als jij je er beter bij voelt, doe gerust hoor.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

cadsite schreef:Je hoeft de wet van Ohm ook helemaal niet te kunnen uitleggen om een beleid rond energie te kunnen opbouwen.
Wel, dat vind ik dus eigenlijk wel. Anders val je in dezelfde discussies als ik met mijn vrouw.
Ik krijg onder mijn voeten omdat ik een (led)lamp laat branden, terwijl zij de wasmachine en droogkast laat draaien voor een spons en twee handdoeken.
Je moet notie hebben van wat energie, arbeid en vermogen is, voor je een beleid kunt opzetten. Het is heel makkelijk om te blijven toeteren dat we volledig moeten overschakelen op hernieuwbare energie, zonder te zien HOEVEEL energie en welke inspanningen daar werkelijk voor nodig zijn.
cadsite schreef:Even een los mailtje naar een ministerie zie ik niet echt als iets 'doen'. Maar hé, als jij je er beter bij voelt, doe gerust hoor.
Of het iets opbrengt is iets anders, maar dan is't tenminste geprobeerd. Het is in ieder geval al anders dan niets doen :wink:
Laatst gewijzigd door woutervh op 09 mar 2022, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Dizzy schreef:Met 10m² tuin is die boring uitgesloten.
Oppervlak doet er niet to bij een boring. De "tank" die gaat boren moet er wel geraken natuurlijk. 8)
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Avenger 2.0 schreef:
Dizzy schreef: Andere oplossing is water/lucht in combinatie met ZP.
Als de woning goed geïsoleerd is, dan is een lucht/water warmtepomp (in combinatie met ZP) reeds voldoende.
Is een hybride lucht water warmtepomp niet beter?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

ddd schreef:
Dizzy schreef:Met 10m² tuin is die boring uitgesloten.
Oppervlak doet er niet to bij een boring. De "tank" die gaat boren moet er wel geraken natuurlijk. 8)
Als er 7 meter tussen de boringen moet zitten, dan veel succes met 10m² tuin :lol:
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dizzy schreef:Ik zit met een ingesloten tuin dus ik zie niet direct hoe ze daar kunnen boren.
Dit tillen ze echt niet even over uw dak
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

woutervh schreef:Of het iets opbrengt is iets anders, maar dan is't tenminste geprobeerd. Het is in ieder geval al anders dan niets doen :wink:
Zeker.
Ik doe mijn best door mezelf te informeren en mijn omgeving in te lichten. Ik hoop dus van onderuit te kunnen werken.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Vaganzza schreef: Als er 7 meter tussen de boringen moet zitten, dan veel succes met 10m² tuin :lol:
Ik heb 1 boring van 120m. Als je er meerdere nodig hebt, is wat anders.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Neen, dat is geen optie, de tuin is ook pas aangelegd en dit zou de zaak gewoon compleet vernielen. Een hybride warmtepomp is wel een mogelijkheid en te combineren met bestaande hoogrendenmentsketel.

De brief van woutervh is goed bedoeld maar zal weinig opleveren. Een standaardantwoord hoogstens en dan de vuilbak in. De formulering is ook niet optimaal want soms lijkt het haast op instructies. De meeste zaken die erin staan zijn al lang geweten of zijn zelfs standpunten van de betrokken minister. Politiek is iets anders dan gewoon maar wat ideeën spuien en dan op goed geluk wat uitvoeren of zelfs dat niet. Men zal steeds rekening moeten houden met tal van andere factoren en de andere partijen en belangengroepen.

Soit, mocht het helpen had ik al lang een brief geshreven naar Ben Weyts en Wouter Beke en dan hadden we nu het beste onderwijs, OV en kinderopvang, helaas pindakaas. :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Hier 2 van 95 meter. Mogelijks hangt het ook van de grootte van het huis af of van het merk? Geen idee daarover eerlijk gezegd...

In ieder geval: als je buren ook geboord hebben, is het dubbel uitkijken. Onze buren langs de ene kant kunnen nooit in de voortuin boren, gezien ze nooit aan 7 meter zullen komen. Daar moeten ze op den duur ook rekening mee houden.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”