Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

petrol242 schreef: Jij wil dus WOIII?
Zeker niet. Maar dat zijn de 2 resterende scenario's. Maar zoals ik al eerder betoogd heb, ben ik voor 'echte' diplomatie. Waar we ook rekening houden met de ander, met geopolitieke realiteit en gevoeligheden, en wat we dus al jaren niet doen in Oekraïne. (Ik zit trouwens samen met jou in het Putin-fanclubje, remember?)
Kun je trouwens evengoed zeggen over Putin. Wil hij wo3 of gaat hij toch maar inbinden?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

woutervh schreef:Ok, sancties maken blijkbaar weinig indruk.
Ik lees hier toch iets anders. Sancties hebben ook maar traag effect, sommige zaken werken pas na verloop van tijd echt omdat men nog stocks kan hebben bijvoorbeeld.

We hebben hier ook al gezien hoe 1 schip een hoop miserie kan veroorzaken inzake levertermijnen en tekorten, de sancties gaan echter veel verder en zullen dus ook een groter effect hebben. Of dat dhr Putin op andere gedachte kan brengen is een andere zaak maar dat een pak Russen het op termijn wel gaan voelen is zo goed als zeker. De vraag is dan hoe ze gaan reageren.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Als de soldaten van Putin al niets te eten hebben, wat zal hij dan inzitten met z'n burgerbevolking?
Misschien dan toch maar beginnen met een 'no fly zone'?
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Het is allemaal fout beginnen gaan met "sleepy joe" die Poetin provoceerde (= onze intel zegt dat Poetin binnen de kortste keren gaat aanvallen) en daarna publiekelijk zei "en wij gaan je je gang laten gaan"...

Kon Poetin zonder gezichtsverlies niet meer weg en twee - als zelfs de US zich er niks van aantrekt, dan ga ik mijn gang maar, want die slappelingen uit Europa gaan sowieso niks doen.
Petrikske schreef:Als de soldaten van Putin al niets te eten hebben, wat zal hij dan inzitten met z'n burgerbevolking?
Ook op het niet-militaire vlak is de EU weer in de fout gegaan. Dan zou ik wel eens willen weten wie in dat Europees parlement nee heeft gestemd tegen sancties voor de oligarchen? Wellicht de linkse fracties ? Nochtans is de enige kans om tot die dictator door te dringen zijn sponsors/geldschieters genaamd oligarchen hun speelgoedje af te pakken. Maar nee, zelfs dat gaat te ver voor Europa.

Wel, ik hoop dat we (zij) mogen opdraaien voor 5 miljoen vluchtelingen. Zal hun verdiende loon zijn.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

petrol242 schreef:
woutervh schreef:Want waar wachten we uiteindelijk op?
Jij wil dus WOIII?
Dus je laat Putin maar z'n gang gaan omdat hij dreigt met WW3 ? Niemand zit te wachten op WW3... toch niet in nucleaire versie... ook Putin niet.

Maar als een souverein land zoals Oekranie vraagt om een no-fly zone te handhaven wat belet ons dan om dat uit te voeren... een gek die totaal geen aanspraak heeft op het land en dan maar dreigt met WW3 ?
1207 schreef:maar staat van beleg is geen goed teken
Hoe gaat hij dat in Rusland trouwens verklaren... hij was toch enkel bezig met een militaire operatie in de Donbas ? Je zou denken dat zoiets niet veel voorstelt ?

Beseft men in Rusland nog steeds niet dat hij ondertussen gans de wereld (op enkele landen na) tegen zich heeft en er meer "strong aan de knikker" is?
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Elk land had maar meer moeten investeren in hun defensiebudget zoals de VS dat al lang vragen. En de EU zou dan bv de coördinatie kunnen regelen tussen de verschillende landen qua aankopen enz.

Maar nee, we dachten dat we lekker veilig zaten achter de macht van de VS en hebben onze militaire capaciteit tot het belachelijke herleid. Dan speelt ook nog een rol dat elk land zijn eigen koers vaart. Waarom bestaat dat gedrocht EU eigenlijk? Enkel om kutregeltjes op te leggen en eenheidsworst te creëren?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Grappig bijna ware het niet zo triest. Nu is het de fout van Biden dat Poetin een land opnieuw binnenvalt met drogredenen :roll:

Putin had geen gezichtsverlies als hij in Rusland gebleven was.

En ja, de linkse fracties zijn de beschermers van het grote geld :lol:

Het waren anders eerder de rechtse fracties/partijen die maar al te graag gingen aanschurken tegen deze schurk. Sommigen kregen zelfs een lening voor hun campagne. Dat hij nu een vluchtelingenstroom veroorzaakt zal in hun kaart spelen want dan kunnen ze die haat weer aanwakkeren. Nu is men nog lief voor de miserie van deze mensen maar het zal rap omslaan, let maar op.

De EU zou beter een Europees leger hebben. Dat kan efficiënter gerund worden dan nu een hoop prutslanden bijeen. In een crisis en in oorlogen heb je eenheid van commando nodig, dat hebben we ook met de coronacrisis gezien. Het is dus niet minder Europa maar eerder meer Europa. Maar ja, sommigen modderen liever aan met landjes die elkaar om de zoveel tijd uitmoorden en hun economie telkens vernietigen.
Laatst gewijzigd door Dizzy op 04 mar 2022, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

De hoogste eer in een ideologische oorlog is om te sterven als martelaar. Als Putin werkelijk ziek is, zal zijn dood ongetwijfeld ook al in de planning zitten om iets in gang te zetten, bijvoorbeeld de omschakeling naar een oorlogseconomie.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

phil48 schreef:
Petrikske schreef:Als de soldaten van Putin al niets te eten hebben, wat zal hij dan inzitten met z'n burgerbevolking?
Ook op het niet-militaire vlak is de EU weer in de fout gegaan. Dan zou ik wel eens willen weten wie in dat Europees parlement nee heeft gestemd tegen sancties voor de oligarchen? Wellicht de linkse fracties ?
Zowel extreem links EN extreem rechts die al jaren fan zijn van nonkel Putin, gezien ze dankzij nonkel Putin zijn internet trolls daar mooi opgestookte stemmen mee konden verdienen
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03/02 ... extreemre/
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Hier zitten wel een paar denkfouten in. Sterven voor de eer in een oorlog is mogelijk maar in een nucleaire strijd is er geen eer meer over om te behalen. En oorlogseconomie is ook moeilijk als er niet veel economie meer is. Als Putin WOIII wil, wat ik betwijfel zal dit eerder de uitroeiïng van de mensheid versnellen. De natuur zal door de enorme vervuiling ons daarna afschudden als luizen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Dizzy schreef: De EU zou beter een Europees leger hebben. Dat kan efficiënter gerund worden dan nu een hoop prutslanden bijeen.
Dat is iets waar Macron en onze konijnetand toch al lang voor ijveren.

Helaas je hebt die taalbarrière binnen de EU en welk materiaal te kiezen?
Logistiek hierin is vreselijk, bv.: het ene land wil de F35 en andere landen een Dassault.... Hoe het prijskaartje te verdelen? Wanneer iemand in het Hongaars een soldaat bevelen zou willen geven, zouden de meesten niet begrijpend zitten kijken...
In een crisis en in oorlogen heb je eenheid van commando nodig,
Dat hebben we nu al bij monde van de Navo bevelhebber.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

het grootste probleem zijn die atoombommen die nu in handen van een gek zijn
het leger vd EU mag nog zo sterk zijn
een atoombom op Berlijn, Londen en Parijs flikkeren is zo gebeurd

Poetin is een pad ingeslagen en kan niet meer terug, hij is er zo bot ingevlogen dat hij op geen enkele manier een stap kan terug zetten zonder gezichtsverlies.

de enige die echt iets kunnen doen zijn de Russische generaals.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Dizzy schreef:
De EU zou beter een Europees leger hebben. Dat kan efficiënter gerund worden dan nu een hoop prutslanden bijeen. In een crisis en in oorlogen heb je eenheid van commando nodig, dat hebben we ook met de coronacrisis gezien.
Dat is een contradictie hé. Europa en eenheid van commando. Al die aparte EU-landjes (met ieder hun eigen belangen) die menen hun veto te moeten stellen als iets hen niet aanstaat. Met zo'n lego leger ten strijde trekken zou absolute waanzin zijn.

Je ziet het dus in het Europees parlement. Ze kunnen nog niet eens als één stem spreken tegen een oorlog waarbij burgers doelwit zijn.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

1207 schreef: Poetin is een pad ingeslagen en kan niet meer terug, hij is er zo bot ingevlogen dat hij op geen enkele manier een stap kan terug zetten zonder gezichtsverlies.
Da's toch zever? Hij kan perfect terug. Zou hem misschien op één of andere manier sympathiek maken.
Kom maar terug jongens, ik heb me vergist... Kan perfect. Realistisch? Waarschijnlijk niet
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Toegeven dat hij fout is / zich vergist heeft = gezichtsverlies :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

petrol242 schreef:Wat een clichématige onzin... Koel eerst eens af, maak een grondige analyse voor uzelf en misschien dan kunnen we een volwassen debat voeren. Hier steek ik mijn energie niet in.
Het is niet clichématig, ik zie het in elke reactie, ook jaren geleden al, toen er nog geen oorlog met Rusland was.
Altijd was er sympathie voor dictatoriale regimes, voor Rusland, voor China.
petrol242 schreef:Het is anders wel gebeurd... Wat had België met Libië vandoen? Was het voor onze landsverdediging? Of omdat we in een aanvalsalliantie zaten?
Het feit dat er massa's landen niet meegedaan hebben, is een bewijs dat niemand verplicht was.
petrol242 schreef:Die kerncentrale is puur tactisch. Die wordt denk ik niet aan gort geschoten, maar wie energie controleert heeft een machtig wapen. Je controleert dan alles wat elektriciteit nodig heeft.
Dit zijn middeleeuwse methodes.
We wachten nog op de kokende pek.
petrol242 schreef:Ik vrees echter dat een de-escalering er momenteel niet in zit. Een (nucleaire) WOIII behoort terug tot de mogelijkheden. Ik weet niet wie hier de jaren '80 van de vorige eeuw heeft meegemaakt, maar er hangt toch wel een andere atmosfeer.
Ik heb ze meegemaakt.
Er was toen ook heel wat pessimisme over een nucleaire oorlog (denk maar aan "De Bom" van "Doe maar", en de legendarische videoclip van "Relax" van Frankie Goes To Hollywood, waarin je een Rus en een Amerikaan ziet vechten in de arena : https://www.youtube.com/watch?v=pO1HC8pHZw0).
Het verschil is denk ik, dat het toen vooral ging over een bewapeningswedloop.
Toen was het niet zo dat de Russen rechtstreeks de Amerikanen of de Europeanen bedreigden met hun te vernietigen.
In het begin van de jaren '80 was er ook debat of er kernwapens moesten gestockeerd worden in Kleine Brogel of niet.
Alle linkse partijen waren tegen, met dezelfde logica van "we moeten de Russen niet uitdagen".
We zien waar dat pacifisme toe geleid heeft, massale besparingen op defensie, en een Rusland dat agressiever is dan ooit.
petrol242 schreef:Dat is een hele dubbele hé Dizzy. Je raakt daar voornamelijk de gewone Rus mee.
Dat is onvermijdelijk in een oorlog.
Probeer maar eens Poetin rechtstreeks te raken, dat gaat dus niet.
Je kunt alleen hopen dat er een opstand komt bij de oligarchen door de economische rampspoed waarin hij hen stort.
petrol242 schreef:Of meer Russisch nationalisme met net een omgekeerd effect? Het Westen zou de vredesbewegingen in Rusland en Wit-Rusland meer moeten ondersteunen en Rusland terug aan de onderhandelingstafel dwingen. Ik weet niet of we daar met sancties in slagen.
De Russen liegen hun bevolking al maanden voor en stellen het al maanden zo voor alsof de NAVO aanvallend te werk gaat.
Over de 100.000 eigen troepen aan de grenzen met Oekraïne zwegen ze.
Het is niet met braaf te zijn dat Poetin plots gaat stoppen met liegen.
Dizzy schreef:Het waren anders eerder de rechtse fracties/partijen die maar al te graag gingen aanschurken tegen deze schurk.
Nochtans putten de extreem linkse partijen (PVDA, communistische partijen in het buitenland) zich graag uit in excuses om zich te onthouden bij moties.
Rusland is ook een historische bondgenoot van extreemlinks.
Dat Noord-Korea, Venezuela en Cuba altijd Rusland verdedigen is geen toeval.
Dizzy schreef:Dat hij nu een vluchtelingenstroom veroorzaakt zal in hun kaart spelen want dan kunnen ze die haat weer aanwakkeren.
Dat klopt niet, want ze organiseren zelf campagnes om die Oekraïners op te vangen.
Dizzy schreef:Nu is men nog lief voor de miserie van deze mensen maar het zal rap omslaan, let maar op.
Waar ik mij de vraag stel is meer algemeen: de Vivaldi regering vraagt om Oekraïense vluchtelingen op te vangen, dit zou maar tijdelijk zijn (een 3 tal maanden).
Heel wat mensen gaan daar nu op in, een lovenswaardig initiatief.
Maar de vraag is, kan die regering dat wel waarmaken?
Of zullen die mensen binnen een jaar nog altijd wachten op opvang?
Het is een beetje als opnieuw bij je ouders gaan wonen, ondanks de beste bedoelingen kunnen daar wrijvingen van komen.
Dizzy schreef:De EU zou beter een Europees leger hebben.
Dat klopt, maar een Europees leger heeft maar zin als er een globale buitenlandpolitiek is.
En tot vóór deze oorlog was het een en al verdeeldheid bij zowat alles, ook bij buitenlandse kwesties.
Als er echt eensgezindheid kan groeien en blijven bestaan, heeft zo'n leger wel zin.
Indien niet, is het tot mislukken gedoemd.
Hoe wil je een leger doen aanvallen, als de ene lidstaat een bepaald land als een bevriend land ziet, en de andere als een potentiële dreiging?
Laatst gewijzigd door boulder op 04 mar 2022, 17:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

1207 schreef: tja, dus Frankrijk heeft, volgens de natostatuten, het recht om Belgie mee in een conflict te trekken maar Belgie is niet verplicht om op daaraan mee te doen? Houdt geen steek volgens mij
Het is anders wel gebeurd... Wat had België met Libië vandoen?
het gaat erom of die deelname volgens de natostatuten verplicht was.
Dat was ze niet en dus klopt uw bewering niet
de NAto is een defensieve organisatie
Die kerncentrale is puur tactisch. Die wordt denk ik niet aan gort geschoten, .
denk je?
een kerncentrale in de fik steken is tactisch? Heo ver ga jij eigenlijk om deze waanzin en dit Russische regime te blijven verdedigen?

Jij durft dit toch oorlog noemen hoop ik. Of is dit ook al te ver voor jij en noem jij het eveneens een speciale operatie om Oekraïners te bevrijden?
Ik ben alleszins doodsbang wat de vrouwen in Cherson betreft.
Of berichten over massaverkrachtingen tot hier zullen raken betwijfel ik wel
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Pengu schreef:Elk land had maar meer moeten investeren in hun defensiebudget zoals de VS dat al lang vragen. En de EU zou dan bv de coördinatie kunnen regelen tussen de verschillende landen qua aankopen enz.
Eén Europees leger zou veel efficiënter zijn, ja.
Maar dan moet je wel een gemeenschappelijke buitenlandpolitiek hebben.
We hebben de laatste decennia niet anders gezien dan een complete verdeeldheid op die punten.
Pengu schreef:Maar nee, we dachten dat we lekker veilig zaten achter de macht van de VS en hebben onze militaire capaciteit tot het belachelijke herleid.
Ja, wat Theo Francken vadsigheid noemt.
Dat is ook omwille van linkse partijen die altijd wilden besparen op defensie, "want er was geen dreiging meer".
Hoe naïef kun je zijn?
Pengu schreef:Dan speelt ook nog een rol dat elk land zijn eigen koers vaart. Waarom bestaat dat gedrocht EU eigenlijk?
Dat vind ik dus ook.
Voorbeeld : we hebben een Europees Geneesmiddelenagentschap.
Mooi, zou je denken, dan hoeft een geneesmiddel geen 27 keer getest te worden in elk land.
Wat doen ze bij een Covid vaccin?
Wachten op het EMA, en als het dan goedgekeurd is, gaan ze het hier nog eens testen.
Ja, dan is dat agentschap redelijk overbodig.
woutervh schreef:Hij kan perfect terug. Zou hem misschien op één of andere manier sympathiek maken.
Kom maar terug jongens, ik heb me vergist... Kan perfect. Realistisch? Waarschijnlijk niet
Zich vergissen zal er wel niet inzitten als verhaaltje om zich terug te trekken.
Maar stel dat hij daar heel dat zuiden kan veroveren (wat bijna het geval is), kan hij altijd verkopen dat hij voor veiligheid gezorgd heeft voor zijn Donbas (ik wil altijd Dumbass schrijven) regio's, en dat zijn denazificatie klaar is.
Maar gewoon zich terugtrekken en alle veroverde grondgebied teruggeven, dat zou natuurlijk wel gezichtsverlies zijn.
Laatst gewijzigd door boulder op 04 mar 2022, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ondertussen zouden er al zo'n 14.800 anti tank raketten zijn aangekomen bij het Oekraiense leger... alsook een reeks nieuwe Turkse drones ?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

DarkV schreef:Ondertussen zouden er al zo'n 14.800 anti tank raketten zijn aangekomen bij het Oekraiense leger... alsook een reeks nieuwe Turkse drones ?
Laat ons hopen, hoe meer Russische bodybags, hoe minder plezier Adolf Poetin er zal aan beleven.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik vrees dat hij daar niet zal van wakker liggen. Ze sterven namelijk voor de eer van Mother Russia!
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
bvhaute
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 dec 2011, 00:13
Bedankt: 3 keer

boulder schreef: Voorbeeld : we hebben een Europees Geneesmiddelenagentschap.
Mooi, zou je denken, dan hoeft een geneesmiddel geen 27 keer getest te worden in elk land.
Wat doen ze bij een Covid vaccin?
Wachten op het EMA, en als het dan goedgekeurd is, gaan ze het hier nog eens testen.
Ja, dan is dat agentschap redelijk overbodig.
Misschien een bronvermelding hiervan want dit zou idd niet efficient zijn en tegen de principes van het bestaan van de EU?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

bvanhaute schreef:Misschien een bronvermelding hiervan want dit zou idd niet efficient zijn en tegen de principes van het bestaan van de EU?
Ze testen weliswaar geen 2 keer, maar waar het over gaat is dat men eerst wacht op het EMA, en dan nog eens de Hoge Gezondheidsraad ook nog eens adviezen laat geven, dat dan weer in overleg met de Task Force Vaccinatie.
Op die manier is er tijd verloren gegaan.
Als men echt bijkomende zaken wil onderzoeken, dat men dat dan parallel doet, maar niet eerst weken wachten op advies van het EMA, om dan nog eens zijn tijd te nemen voor eigen onderzoek.

Hier een voorbeeldje van nog eens zaken overdoen, dit gaat over de booster bij tieners, maar dit is ook vaak bij andere fases gebeurd : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/28 ... r-tieners/
VRT Nieuws schreef:De HGR heeft beslist om te wachten op de aanbeveling van het Europees Geneesmiddelenagentschap (EMA) en op meer wetenschappelijk bewijs, vooraleer zelf een standpunt te formuleren.
Dus als het EMA zegt : "is veilig", dan vertrouwen wij dat toch niet helemaal, dan gaat de Hoge Gezondheids Raad eerst nog eens zelf een advies geven.
Men doet dat proces van advies geven ook niet parallel aan het EMA, zodat er tijd verloren gaat.
Niet dat België het enige land was dat dit zo deed, maar het toont aan dat er veel dubbel werk gedaan wordt, en dat er niet zo heel veel vertrouwen is in Europese instellingen.

Ik verwijs ook naar de totaal uiteenlopende beslissingen in heel Europa om het Astrazenica en J&J vaccin niet meer te gebruiken toen er neveneffecten uitkwamen.
Het EMA had één advies, ieder land deed zelf nog eens het huiswerk over, en kwam met andere beslissingen, met verschillende leeftijdsgroepen die wel of niet mochten ingeënt worden, totale chaos.
Als men echt Europees wil denken, moet men van zo'n kakofonie af.
Dan moet je vertrouwen hebben als het EMA zegt dat iets veilig is.
devilkin schreef:Ik vrees dat hij daar niet zal van wakker liggen. Ze sterven namelijk voor de eer van Mother Russia!
Ik weet niet of het in de Vlaamse media is geweest, ik heb dat hier in elk geval niet gehoord, maar ik luisterde daarstraks naar Portugese radio (Antena 1 voor de kenners, een officiële Overheidszender), en daar hoorde ik dat in die toespraak van Poetin die gisteren op TV was, hij decoraties beloofde aan de 'dappere' militairen die meevochten, en ook vergoedingen beloofde aan gewonde of gesneuvelde soldaten, en dat die beloofde vergoedingen erg hoog liggen.
Dus blijkbaar ligt hij daar toch wakker van, al is het de vraag of hij die hoge vergoedingen nog wel kan betalen...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

DarkV schreef:Ondertussen zouden er al zo'n 14.800 anti tank raketten zijn aangekomen bij het Oekraiense leger... alsook een reeks nieuwe Turkse drones ?
Deze middag in het journaal zag je aan de grens een hele grote colonne legervrachtwagens richting grens rijden zonder de minste kentekens. Ik dacht toen ik dat zag, "dat zullen zeker geen pampers zijn''.
Ik denk dat er massaal veel wapens clandestien de grens over gaan in de hoop dat de Rus hiermee verdreven kan worden.

@boulder: Hij belooft de gewonde soldaten en de nabestaanden van gesneuvelden te vergoeden. ‘Alle gewonden zullen een betaling van drie miljoen roebel ontvangen. De families van onze gesneuvelde soldaten zullen 7,4 miljoen roebel ontvangen en een extra maandelijkse premie. Bovenop deze premie en deze vergoeding zullen de families nog eens vijf miljoen roebel ontvangen.’

Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20220303_96496095

Maar ja "zeggen kost niks" hé. ;-)
Blijkbaar zou het gerucht op Russische forums zijn dat hij zwaar ziek misschien wel terminaal is.
Kan hij gerust gouden bergen beloven.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Petrikske schreef:Ik dacht toen ik dat zag, "dat zullen zeker geen pampers zijn''.
Ik hoop dat ze iets kunnen leveren waarmee ze met zwaar geschut die tankkolonne kunnen beschieten, mochten ze die kunnen vernietigen, dat zou prachtig zijn.
Ik denk dat er massaal veel wapens clandestien de grens over gaan in de hoop dat de Rus hiermee verdreven kan worden.
Petrikske schreef:@boulder: Hij belooft de gewonde soldaten en de nabestaanden van gesneuvelden te vergoeden. ‘Alle gewonden zullen een betaling van drie miljoen roebel ontvangen. De families van onze gesneuvelde soldaten zullen 7,4 miljoen roebel ontvangen en een extra maandelijkse premie. Bovenop deze premie en deze vergoeding zullen de families nog eens vijf miljoen roebel ontvangen.’
OK, daar staat het dus ook, had ik toch geen Portugese radio nodig om dat te weten, ik had het alleen niet in het TV nieuws gehoord.
Nu ja, die buitenlandse radio geeft mij toch een bredere kijk op het nieuws, en het is goed om je talen te oefenen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

boulder schreef:
Petrikske schreef:Ik dacht toen ik dat zag, "dat zullen zeker geen pampers zijn''.
Ik hoop dat ze iets kunnen leveren waarmee ze met zwaar geschut die tankkolonne kunnen beschieten, mochten ze die kunnen vernietigen, dat zou prachtig zijn..
vergeet het
Oekraïne is hoe dan ook kansloos tegen Rusland

die Kolonne?
da is een dilemma hé

Kiev is een oerstad van de Russische geschiedenis en heel de Russische propaganda draait rond bevrijding. zie Putin's speech.
Probleem is dat de Russen maar op 1 manier steden kunnen veroveren. Wat doe je met Kiev als je die niet tot puin wil herleiden?

verbaast me wel dat Rusland Lviv nog niet tot puin heeft herleid
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

https://www.hln.be/buitenland/navo-verw ... ~a99da8b5/
We zijn geen deel van dit conflict, de NAVO zoekt geen oorlog met Rusland
Hoe laf kun je eigenlijk zijn... Tuurlijk is NAVO wel deel van dit conflict. Oekraïne werd jarenlang een rad voor de ogen gedraaid. Één van de bestaansrechten van de NAVO is net het 'vijandschap' met Rusland. En als de kat op de koord komt, worden de handen er volledig vanaf getrokken. Ik weet ook niet of een no-fly zone de beste optie is, maar moet vaststellen dat ze bij zwakkere landen nogal wat meer noten op hun zang hebben. Deze reactie is gewoon zielig
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

woutervh schreef:Hoe laf kun je eigenlijk zijn...
Pro-Russische stemmen proberen verdeeldheid te zaaien, want verdeeldheid komt hen goed uit...

Als NAVO geen no-fly zone instelt, zal daar een goede reden voor zijn, hoewel op het eerste gezicht ik dat ook zou liever hebben.
Maar NAVO helpt op een andere manier, volgens mij geven die posities van Russische troepen door, zodat de Oekraïeners ze beter kunnen bestoken.
En hopelijk ook veel wapens.
Nu, ik denk dat NAVO uiteindelijk toch zal meegesleurd worden in dit conflict, omdat mad Vlad altijd maar verder gaat met zijn aanvallen op burgerdoelwitten.
Ik denk ook dat hij zal provoceren, door aan te vallen in Polen of Letland of zo.
Vraag is ook als de oorlog uitbreidt naar Moldavië of Georgië of de NAVO kan blijven toekijken.
woutervh schreef:Één van de bestaansrechten van de NAVO is net het 'vijandschap' met Rusland.
Dat vijandschap komt toch helemaal van de kant van Rusland?
Als al die landen bij de NAVO willen (nu ook Finland, Zweden, Georgië, Moldavië...) dan is dat precies omwille van die verschrikkelijke aggressie die van de Russen uitgaat.
woutervh schreef:Ik weet ook niet of een no-fly zone de beste optie is, maar moet vaststellen dat ze bij zwakkere landen nogal wat meer noten op hun zang hebben. Deze reactie is gewoon zielig
Ik geloof daar niets van.
Als ze het niet doen, moet er iets zijn dat de militairen weten, en wij als gewone burgers niet.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

woutervh schreef:
We zijn geen deel van dit conflict, de NAVO zoekt geen oorlog met Rusland
Hoe laf kun je eigenlijk zijn... Tuurlijk is NAVO wel deel van dit conflict. Oekraïne werd jarenlang een rad voor de ogen gedraaid. Één van de bestaansrechten van de NAVO is net het 'vijandschap' met Rusland. En als de kat op de koord komt, worden de handen er volledig vanaf getrokken. Ik weet ook niet of een no-fly zone de beste optie is,
Wouter, wil je nu echt Zelenski een wereldoorlog laten ontketenen?
Dit is en blijft een intern conflict tussen de Rus en Oekraïne, hoezeer die Zelenski ook probeert om de NAVO en EU ertoe te provoceren.

Wat Europa en de wereld nu doet aan sancties is al ongezien en gaat vreselijk pijn doen in Rusland, ook hier. Helaas zal dit ons Westerse wereld nadien nog verder uiteendrijven van Rusland, maar harde maatregelen tegen een al altijd onbetrouwbare Poetin zijn de juiste.

De Rus wil zijn enige zuidelijke ijsvrije basis in de zee van Azov veilig stellen voor de Amerikaan en daartoe behoort het inlijven van Oekraïne nu eenmaal. Daarom denk ik dat Poetin niet het ganse grondgebied van Oekraïne wil veroveren.

De Nato moet zich aan de zijlijn houden, hoezeer Oekraïne probeert om ons erin te betrekken.
Poetin zal zich wel zwichten om een kogel of raketski onze richting te sturen. Hij weet ook wel dat dit uiteindelijk maar verliezers zou opleveren.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Ivm die no fly zone is het toch heel simpel.

Hoe dwing je een no fly zone af -> met militaire interventie
Bijgevolg ga je dus NATO vliegtuigen hebben die Russische vliegtuigen onderscheppen
Als die daar niet akkoord mee gaan heb je een gevecht.
En dan vecht NAVO tegen Rusland.

Dat is net wat NAVO niet wil, want het is een verdedigingsalliantie. Er wordt eigenlijk al heel veel gedaan behalve directe militaire interventie. Het is een grens die NAVO ook niet wil overschrijden om dit moment, net om een volledige WO3 te vermijden.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Het is en blijft een feit dat de NAVO Rusland niet militair wil provoceren. Het verlies van Oekraïne aan Rusland wordt op dit moment nog steeds gezien als een beter alternatief dan WO3. Ik vermoed dat men hoopt dat Rusland enkel een deel van Oekraïne wil veroveren omwille van grondstoffen en de verbinding met De Krim.

Maar maak je geen illusies, van zodra Putin een stap te ver zet ( op NAVO grondgebied )zal Militaire actie snel ondernomen worden, daar ben ik zeker van.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Sasuke schreef:Ik vermoed dat men hoopt dat Rusland enkel een deel van Oekraïne wil veroveren omwille van grondstoffen en de verbinding met De Krim.
Ik vermoed dat het eerder is dat men hoopt door het zo lastig te maken om de rest te veroveren, dat hij liever naar zijn volk zal terugkeren met de boodschap dat de oorlog ("speciale operatie" in Russische doublespaek) voorbij is, eens hij het zuiden veroverd heeft.
Sasuke schreef:Maar maak je geen illusies, van zodra Putin een stap te ver zet ( op NAVO grondgebied )zal Militaire actie snel ondernomen worden, daar ben ik zeker van.
Ik zou hem toch zoveel vrijheid niet willen geven.
Georgië, Moldavië, Kazachstan, Finland, Zweden, er zijn daar nogal wat niet-NAVO landen.
Als we iedere keer gaan zeggen : "die zijn nog geen lid van de NAVO", dan vrees ik dat heel wat landen in de klauwen zullen vallen van Poetins moorddadige regime.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

timmermc schreef:Wouter, wil je nu echt Zelenski een wereldoorlog laten ontketenen?
Dit is en blijft een intern conflict tussen de Rus en Oekraïne, hoezeer die Zelenski ook probeert om de NAVO en EU ertoe te provoceren.
Nee, maar de NAVO/VS/Europa heeft (veel) boter op het hoofd door ginds al jaren te koteren, tot grote ergernis van Rusland. Of je het nu wil zien of niet, ook dat is een directe aanleiding van de huidige situatie. En dan nu verkondigen dat ze geen betrokken partij zijn, vind ik gewoon laf. Daarmee bedoel ik niet dat ze militair moeten ingrijpen. Echte diplomatie moet er zijn. Nu staan ze zelfs nog amper te toeteren vanop de zijlijn...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

woutervh schreef:Nee, maar de NAVO/VS/Europa heeft (veel) boter op het hoofd door ginds al jaren te koteren, tot grote ergernis van Rusland.
Wat moest Europa dan gedaan hebben volgens u?
Zeggen van "wij gaan u nooit helpen, want Rusland wil dat niet."?
En idem ditto voor de NAVO, ook als landen willen toetreden?
Ik vind dat victim blaming.
Je kunt niet tegelijk zeggen dat elk land soeverein is, en tegelijk Oekraïne zijn eigen keuzes ontzeggen.

Ik vind ook dat we moeten stoppen om bij elke agressie van Rusland een mea culpa te slaan.
Als een verkrachter een vrouw verkracht is dat niet de schuld van die vrouw.
Als een moordenaar een moord pleegt, is het niet de schuld van het slachtoffer.
Als Poetin Oekraïne binnenvalt en op burgers schiet, is het niemand anders schuld dan Poetins.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

We moeten ook niet denken dat we als NAVO het recht hebben om tegen Putin te zeggen wat hij wel/niet mag doen … daarom dat de Militaire steun redelijk beperkt is zolang hij niet op NAVO grondgebied zit, alle niet-navo landen daar ten spijt.
Laatst gewijzigd door Sasuke op 05 mar 2022, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

woutervh schreef: Nee, maar de NAVO/VS/Europa heeft (veel) boter op het hoofd door ginds al jaren te koteren, tot grote ergernis van Rusland. Of je het nu wil zien of niet, ook dat is een directe aanleiding van de huidige situatie. En dan nu verkondigen dat ze geen betrokken partij zijn, vind ik gewoon laf. Daarmee bedoel ik niet dat ze militair moeten ingrijpen. Echte diplomatie moet er zijn. Nu staan ze zelfs nog amper te toeteren vanop de zijlijn...
My mistake, dan heb ik je verkeerd begrepen. Inderdaad er is van weinig diplomatie sprake en ze staan amper wat te toeteren.

Er is geen echte oplossing voor het energieprobleem schijnbaar, ik dacht na de sancties tegen Rusland er nu keihard zou gezocht worden naar een andere directe oplossing, maar ook hierover weinig nieuw.
Wachten tot Oekraïne bezet is en de rust wat terugkeert. Dan de kont van Rusland opnieuw likken zeker, tot de volgende conflict situatie.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Als de NAVO ingrijpt is het WO3, dan ben je direct betrokken in het conflict tussen niet NAVO-landen. Logisch dat men deze optie momenteel niet overweegt.

Als Rusland enkel aansluiting wenst met de Krim hebben ze niet heel Oekraïne nodig, zever dus.

Een Europees leger zou veel beter zijn en goedkoper. Dat er overleg is voor een aanval zie ik eerder als voordeel, zo krijg je minder onnodige of te snelle acties. Bovendien kan je werken met regels zoals een aanval op 1 deelstaat is een aanval op het geheel zoals de NAVO, dan heb je niet meer veel te onderhandelen in dat geval.Het doel van het leger is dan ook oorlog verhinderen, niet in de aanval gaan uit eigen initiatief.

De besparingen in het leger gaan al decennia terug maar ook de regering Michel met onze roeptoeterende ego-tripper Francken deed eraan mee.

Ondertussen zitten de Putin-fans ook bij de wappies. Sommigen doen werkelijk alles om maar aandacht te krijgen die ze als kind tekort kwamen. In Frankrijk liet Le Pen 1,2 miljoen folders vernietigen waarbij ze op de foto staat met dhr Putin, haar sponsor.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Sasuke schreef:We moeten ook niet denken dat we als NAVO het recht hebben om tegen Putin te zeggen wat hij wel/niet mag doen … daarom dat de Militaire steun redelijk beperkt is zolang hij niet op NAVO grondgebied zit, alle niet-navo landen daar ten spijt.
Finland en Zweden zijn ook -tot hiertoe- geen Navo landen, laten we Poetin die dan zomaar kapotschieten?
Zeggen dat we enkel gaan ingrijpen als NAVO landen aangevallen worden, dan trek je wel een lijn in het zand, maar het geeft nog wel heel wat ruimte aan Poetin om zijn agressie uit te breiden.
timmermc schreef:My mistake, dan heb ik je verkeerd begrepen. Inderdaad er is van weinig diplomatie sprake en ze staan amper wat te toeteren.
Is dat geen verkeerd begrijpen van diplomatie?
Diplomatie werkt enkel als je good cop-bad cop kunt spelen.
Ofwel praat je met ons, of er komen harde sancties, desnoods oorlog.
Gewoon een praatje doen, dat zal Poetin niet op andere gedachten brengen, dat hebben Macron en Scholtz al een paar keer geprobeerd.
Ik denk dat hij zichzelf in een positie gemanoeuvreerd heeft waar hij niet meer achteruit kan.
Het enige dat hij nog zou kunnen doen is zeggen dat hij de 'denazificatie' gestopt heeft op het moment dat hij heel het zuiden in handen heeft.
Het alternatief is doorgaan, net zolang tot iemand zijn troepen militair omver blaast.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Dizzy schreef:Als de NAVO ingrijpt is het WO3, dan ben je direct betrokken in het conflict tussen niet NAVO-landen. Logisch dat men deze optie momenteel niet overweegt..
Wat doe je dan met finland? een EU-Lid waar de Euro ook zit en geen idee wat er in dat geval zou gebeuren
Ik wil het zelfs niet weten als poetin daar een dictator zet
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Zijn standpunt is toch onveranderlijk, Oekraine mag geen deel uit maken van het Westen/EU/NAVO. En dan hebben we een von der Leyen die een hard standpunt aanneemt door te verklaren dat het een EU lidmaatschap van dit land in overweging zal nemen. :roll:
Woorden die geen eventuele diplomatie vooruit helpen.

Overigens zal Poetin zijn klauwen wel afhouden van Zweden en Finland, dit zijn wel EU landen en niet aangesloten bij de NATO precies omdat Rusland zich wou verzekeren van een vrije onbelemmerde doorgang voor zijn vloot in de Oostzee, zonder die NATO pottekijkers.

Hoeveel provocaties zijn er al niet geweest in dat zeegat nabij Noorwegen waar de NATO wel roert in die zilte zee. Provocaties wel te verstaan van beide zijden.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”