prijsverhoging

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

x0f schreef:Nu ben ik ook aan't kijken naar EDPnet VDSL om PX internet maxi te vervangen. Kan iemand me vertellen waar het verschil tussen die 2 juist zit?
https://www.proximus.be/nl/id_cr_int/pa ... ereen.html
https://www.edpnet.be/nl/thuis/internet.html

Proximus: 100/30 - FUP -> €52
EDPnet: 100/40 - unlimited -> €36
Heeft PX een beter support (onsite en offsite) om het prijsverschil te verantwoorden? Zijn er minder onderbrekingen bij PX? ...
De marketing van Proximus is niet gratis hé :).
Als er problemen zijn, riskeer je ping-pong tussen beide bedrijven. Voor €200/jaar vind ik dat risico wel oké (ik ben zelf EDPnet klant sinds 6 jaar)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Grappig hoe sommigen de uitspraak Belgen betalen graag met verve aantonen.

Zelf wacht ik op de nakende aansluiting op de fiber. Daarna naar EDP en gedaan met TV, enkel nog internet. TV Vlaanderen zal ik eens gratis proberen en vergelijken met de apps.

200 EUR is een mooie besparing en nog een hogere snelheid (upload). En welke problemen ga je hebben met een gloednieuwe installatie? Misschien dat ik later nog eens overstap als ze een TV ofzo weggeven :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Hoeveel reclame zie je in het straatbeeld van proximus en hoeveel van edpnet.
Ik denk dat je al een grote kostenpost hebt die de duurdere prijs kan verantwoorden.
Een ander verschil (denk ik), bij edpnet heb je wel een telefoonlijn, maar je moet betalen voor elke seconde dat je belt. 'Krijg' je bij px geen massa's belminuten?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Bij internet Maxi is dat niet echt een argument, want het is internet-only.
Als je EDPnet internet pakt, neem dan een "unlimited calls" GSM abonnement (€12 bij EDPnet) of neem VOIP.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Bij internet Maxi is dat niet echt een argument, want het is internet-only.
Als je EDPnet internet pakt, neem dan een "unlimited calls" GSM abonnement (€12 bij EDPnet) of neem VOIP.
Voor mij is dat zeker geen argument.
Mijn telefonie component was vorige factuur €0,11. Ik wilde gewoon een compleet beeld tonen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

GSM netwerk is via Orange, is dat ok?

Voor mij zouden de abo's van 4 EUR+7EUR data volstaan. Dat is opnieuw een besparing. Jammer dat ze geen simcards hebben voor tablets. Iemand een oplossing daarvoor?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik ben met mijn gsm gaan lopen van edpnet naar youfone.
Te veel haperingen, disconnect, geen berei,... Bij youfone is het weer zoals ik vroeger had bij px.
(ik ga weer even mijn ref link droppen voor moest je willen. Elk €10.)
De druppel was voor mij de mogelijkheid om een limiet te zetten, wat ik toch wel comfortabel vind voor een tienerdochter.
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

@x0f,

we hebben hier al sinds 2013 EDPNet... en als het plat lag, lag het ook uit bij Proximus. Kwa communicatie was het altijd goed genoeg voor de prijs te rechtvaardigen. Ze zijn via webchat of telefonisch bereikbaar, altijd even vriendelijk.
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 10 keer

Ik heb alweer eens een vergelijking zitten maken, maar hang jammer genoeg vast aan wat vereisten die de keuze enorm beperken. Zo woont mijn mama bij ons in en wilt zij graag wel nog gewoon TV met alle toeters en bellen blijven ontvangen. Dat wil zeggen, live kunnen kijken, kunnen zappen, opnemen, pauzeren, doorspoelen, heropvragen e.d. waardoor de opties zeer beperkt worden.

Met nieuwe prijzen hebben we momenteel:
  • Proximus Epic Combo (full) Internet + TV + GSM (onbeperkt bellen en sms'en + 4 GB data en 40 GB data bepaalde apps) voor 74 euro*
  • EDP Mobiel onbeperkt bellen en sms'en + 1 GB data voor 12 euro
  • Mobile Vikings 150min bellen + onbeperkt sms'en + 1.5 GB data voor 10 euro
74 euro voor Proximus Epic Combo (full) is met 10 euro compensatie korting door het wegvallen van shadow cloud. In totaal zitten we dus aan 96 euro, maar dat zal vanaf de zomer naaar 106 euro stijgen daar de shadow compensatie korting maar voor 6 maand was...

Alternatief 1:
  • Proximus Flex TV + Internet voor 64 euro
  • GSM abonnement via werk (zelf te betalen) onbeperkt bellen en sms'en + 6.5 GB data voor 10.88
  • GSM abonnement via werk (zelf te betalen) onbeperkt bellen en sms'en + 2 GB data voor 7.25
  • GSM abonnement via werk (zelf te betalen) 200 min + onbeperkt sms'en + 2 GB data voor 6.04
Ik kan dus op de kosten besparen en mijn mama haar tv ervaring laten zoals het is, door van Epic (wat ik oorspronkelijk had voor shadow) naar een flex pack te gaan met enkel TV + Internet en dan alle GSM's in een zelf te betalen abonnement via mijn werk te steken. Als ik gelijkaardige opties neem kom ik op 88.17 euro uit. Mis dan wel de 40GB voor die geselecteerde apps (Spotify), maar bon denk dat ik daarmee wel kan leven.

Alternatief 2
  • EDP Internet VDSL XL voor 36 euro
  • APP TV Light van TVVlaanderen voor 10 euro
  • GSM abonnement via werk (zelf te betalen) onbeperkt bellen en sms'en + 6.5 GB data voor 10.88
  • GSM abonnement via werk (zelf te betalen) onbeperkt bellen en sms'en + 2 GB data voor 7.25
  • GSM abonnement via werk (zelf te betalen) 200 min + onbeperkt sms'en + 2 GB data voor 6.04
Denk dat dit momenteel het goedkoopste is wat ik kan vinden, zelfs met het extra abonnement van TV Vlaanderen komen we nog maar uit op 70.17 euro. Enkel gaat hier wel de tv ervaring voor mijn mama wat minder worden vrees ik. Heb geen ervaring met TV Vlaanderen, maar lees er niet altijd even positieve berichten over.

Voer om over na te denken in ieder geval.
Enige waar ik nog even naar moet kijken is hoe stabiel en goed het GSM netwerk van Nextel is (via mijn werk). Heb er helemaal geen ervaring mee, dacht gelezen te hebben dat dit BASE is. Iemand ervaring? De prijzen zijn best wel aantrekkelijk. Zal mijn vriendin wel moeten gaan overtuigen om van Mobile Vikings af te stappen, vooral de Viking deals spelen voor haar mee. En ook met TV Vlaanderen heb ik 0.0 ervaring. Ik kan niet terugvinden of er een opname functie is met uitzondering van het terugkijken tot 7 dagen. Maar echt veel positieve geluiden hoor ik er wel niet over. Het is jammer dat we niet nog diensten hebben, een Belgische variant van NLZiet bijvoorbeeld.

Dizzy schreef:...
Zelf wacht ik op de nakende aansluiting op de fiber. Daarna naar EDP en gedaan met TV, enkel nog internet. TV Vlaanderen zal ik eens gratis proberen en vergelijken met de apps.
...
Ikzelf zou graag hetzelfde doen. De brief met aankondiging van de werken is van 7 januari 2021. Ondertussen plakken de meeste van die kabels ook al op de gevels met de bijhorende bakjes / splitters. Maar omdat niet overal de kabel op de gevel mag lopen, moeten ze om de x-aantal huizen ondergronds, waardoor het lijkt dat de werken vertraging oplopen. Vermoed dat het sneller zou zijn om alles rechtstreeks onder de grond te doen (zeker dat je weet dat de straat hier op dat moment ook helemaal open lag. Wat betere planning zou wonderen gedaan hebben (ook in kosten).

Wel jammer dat het er op lijkt dat Brugge puur Proximus gebied zal zijn en niet Fiberklaar of Fluvius.
Dus enkel EDP en geen RapidXS of andere opties voorlopig.
*-*
bartlimb
Plus Member
Plus Member
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 jan 2013, 09:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

Was er geen mogelijkheid om als userbase member nog een korting te bekomen op een edpnet abonnement?
Ik herhinner me hier vaag iets van.
bvhalst
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 62 keer
Bedankt: 25 keer

Ah, dat zou interessant zijn ;-).
Ik las ook ergens dat er weinig winst gemaakt wordt op de tarieven van edpnet… zijn al redelijk scherp.
Even op hun laatste jaarrekening gekeken. 2020: resultaat na belasting: 36k euro. Benieuwd wat 2021 zal zijn, maar het ziet er naar uit dat ze niet veel ruimte hebben…
EDPNet Fiber XL 500/100
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Monterey via OpenCore
x0f
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 3 keer

Misschien niet echt het goede topic voor deze vragen maar de discussie over PX vs. EDP is hier nu nog toch bezig.

- Vraagt PX nog om een b-box3 (oud model) terug te sturen? Indien niet, spaart dat me 99 eur uit :)
- Als ik het erop waag en ik bestel geen modem bij EDPnet, is het dan gemakkelijk om bv. snel een modem bij Coolblue of zo te bestellen? Is dat plug 'n play of moet er nog iets anders mee gebeuren?

Ik vind wel wat info op de site van EDP maar niet zo specifiek. Als ik de b-box niet kan houden, zou ik liever deze FRITZ!Box 6890 LTE kopen om dan de optie te hebben om later misschien een 4G abo te gebruiken als vaste lijn.
Laatst gewijzigd door x0f op 03 mar 2022, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

x0f schreef:Vraagt PX nog om een b-box3 (oud model) terug te sturen? Indien niet, spaart dat me 99 eur uit :)
Als deze op jouw maandelijkse afrekening genoteerd staat als "gratis in bruikleen", dan moet je deze inderdaad terugsturen. Bij niet terugsturen kost het je 50€ dacht ik.
x0f schreef:Als ik het erop waag en ik bestel geen modem bij EDPnet, is het dan gemakkelijk om bv. snel een modem bij Coolblue of zo te bestellen? Is dat plug 'n play of moet er nog iets anders mee gebeuren?
Ja, geen probleem, op voorwaarde dat je één van de goedgekeurde FritzBoxen bestelt, met de goedgekeurde Firmware.
Als EPNet klant kan je de 7530AX ook nog achteraf kopen tegen de EDPNet voorwaarden denk ik (vraag eens na).
x0f schreef:Als ik de b-box niet kan houden, zou ik liever deze AVM FRITZ!Box 6850 LTE kopen om dan de optie te hebben om later misschien een 4G abo te gebruiken als vaste lijn.
Voor zover ik weet is de Fritz!Box 6850 5G is niet whitelisted (tenzij deze toevallig dezelfde chipset èn DSL driver bevat als de 7530 AX?).
De Fritz!Box 6890 LTE (4G) is wel whitelisted (OS 07.28, DSL driver 1.180.131.76).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Cfr prijslijst wordt normalerwijze bij niet teruggave Bbox3(v+) een kost van 99 euro in rekening gebracht
&
Voor zover mij bekend ondersteund de AVM 6850 5G (en ook de AVM 6850 LTE) geen dsl maar zou deze 6850 5G zonder meer te gebruiken zijn op het Proximus mobiele 4G netwerk (mogelijks evenwel - voorlopig? - niet op 5G)
x0f
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 3 keer

M_016 schreef:Cfr prijslijst wordt normalerwijze bij niet teruggave Bbox3(v+) een kost van 99 euro in rekening gebracht
&
Voor zover mij bekend ondersteund de AVM 6850 5G (en ook de AVM 6850 LTE) geen dsl maar zou deze 6850 5G zonder meer te gebruiken zijn op het Proximus mobiele 4G netwerk (mogelijks evenwel - voorlopig? - niet op 5G)
Het is inderdaad 99 euro voor de modem en 149 euro voor de TV decoder. De decoder heb ik net bij bpost binnengebracht. Het is wel ironisch dat ik door hun V7 decoder kennis heb gemaakt met android tv en vastgesteld heb dat er genoeg beschikbaar is om lineaire tv voordelig te vervangen :wink:
Het enige wat ik een beetje ga missen zijn enkele discovery reeksen...
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

https://www.proximus.be/nl/id_cr_int/pa ... ereen.html
https://www.edpnet.be/nl/thuis/internet.html

Proximus: 100/30 - FUP -> €52
EDPnet: 100/40 - unlimited -> €36
Absurde vergelijking...
Wil je proximus vergelijken met edpnet, moet je bij edpnet het bussines abbo nemen (met 4g backup).
Dat merk je wel waarom, als je internet er eens uit gaat voor langere tijd.

En dan is het prijsverschil, kwasie nihil, of zelfs edpnet duurder
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Kan je ook aangeven waarom je een Proximus consumentenproduct per sé wil vergelijken met een EDPnet businessproduct?

(alle prijzen omgerekend naar inclusief BTW)
Proximus Internet Maxi (consumenten): €52 https://www.proximus.be/nl/id_cr_int/pa ... ereen.html
Proximus Internet Maxi (business): €58,81 https://www.proximus.be/nl/id_cb_intern ... enten.html
EDPnet VDSL XL: €36 https://www.edpnet.be/nl/thuis/
EDPnet Small Business: €55,60 https://www.edpnet.be/nl/business/internet.html
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Omdat je bij proximus geholpen word met 4g als er langere tijd storingen zijn

En bij edpnet niet, tenzij voor die dure bussines accounts
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat wil ik wel geloven, maar voor €200/jaar kan je zelf wel iets fixen, niet :)?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Euh... ja, als je dan nog support krijgt van edpnet. :bang: zodat je weet hoelang je zonder zit. Maar als edpnet al amper support krijgt van proximus, moet je er niet op rekenen.
de koe zegt boe
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

bambipower schreef:Euh... ja, als je dan nog support krijgt van edpnet. :bang: zodat je weet hoelang je zonder zit.
https://www.edpnet.be/nl/support/bestel ... ieden.html
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

x0f schreef:Het enige wat ik een beetje ga missen zijn enkele discovery reeksen...
Da's ook de reden waarom ik nog op Scarlet Trio zit, anders was ik al lang teruggekeerd naar edpnet.
Computer(k)nul
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

satsurfer schreef:
bambipower schreef:Euh... ja, als je dan nog support krijgt van edpnet. :bang: zodat je weet hoelang je zonder zit.
https://www.edpnet.be/nl/support/bestel ... ieden.html
Euhm, als het probleem op het proximus netwerk zit, is de enigste service die ze kunnen brengen ’we spelen het door aan proximus’
de koe zegt boe
x0f
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 3 keer

Sinna schreef:Da's ook de reden waarom ik nog op Scarlet Trio zit, anders was ik al lang teruggekeerd naar edpnet.
Hierdoor lang getwijfeld maar mijn psychologische grens voor tv lag blijkbaar op 10 eur bovenop internet en door de prijsverhoging gaat het 12 eur worden.

Verder ga ik mijn internet maxi houden. Door een rare situatie met de werkgeversbijdrge is het verschil tussen EDP en PX voor mij maar 8,5 eur per maand. Als ik dan 99 eur + 50 eur + toekomstige kost (150?) voor fiber moet investeren, haal ik het er pas uit op 3 jaar ofzo. Misschien komt er tegen dan een andere oplossing zoals een Tadaam zonder tv, een flybox met hogere limiet, ....
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”