Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Gray schreef: Dat is natuurlijk ook deel van de westerse propaganda ;)
De Russische internationale nieuwszender RT - ook wel Russia Today genoemd - ligt sterk onder vuur. Oorzaak? De manier waarop de zender bericht over de oorlog in Oekraïne. "Enkel desinformatie en propaganda", zo klinkt het, en dus zal Europa de zender offline halen bij ons. In België is RT enkel te zien via Telenet, maar de telecomoperator heeft de uitzendingen ondertussen stopgezet. Een portret van een zender die niet voor het eerst in opspraak komt.

Beschikbaar in vier talen - Engels, Frans, Spaans en Arabisch - en te bekijken in meer dan honderd landen. RT kan je geen kleine garnaal noemen in het internationale medialandschap. Al is hun werkelijke bereik wel moeilijk in te schatten, aangezien de zender in het verleden zijn cijfers al wat kunstmatig heeft opgekrikt.


OORLOG RUSLAND-OEKRAÏNE

Vervalste Time-voorpagina's en computerspelletjes: deze misleidende verhalen over de oorlog in Oekraïne gaan rond


Maar de zender ligt onder vuur, voor de manier waarop hij bericht over de oorlog in Oekraïne. Kijkers horen er niets over "een invasie van Rusland", maar wel informatie over "een speciale militaire operatie". Volgens de zender proberen Russische troepen "Oekraïne te bevrijden". "Het is het doel om de Donbas (een regio in het zuidoosten van Oekraïne, waarvan een deel is bezet door separatistische groepen, red.) te verdedigen."

Het klinkt Liz Wahl allemaal bekend in de oren. Zij nam in 2014 live op tv ontslag, omdat ze het niet eens was met de manier waarop de zender berichtte over de Russische annexatie van de Krim, een schiereiland in Oekraïne. "Ik wil niet werken voor een zender die, betaald door de overheid, de daden van de Russische president Vladimir Poetin goedpraat", zo zei ze toen op tv.

"Het was de eerste keer dat er over mijn schouder werd meegekeken door de bazen", blikte ze twee dagen geleden terug op de Amerikaanse televisie. "Mijn vragen werden nagekeken. Ik mocht het niet hebben over een invasie en we moesten Oekraïne afschilderen als neonazi's. Ik zie nu exact hetzelfde gebeuren."


https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02/28/russia-today/
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

MichelJ schreef:"Russische persbureaus melden dat er zondag via een referendum een nieuwe grondwet zou zijn goedgekeurd in Wit-Rusland. In de nieuwe grondwet doet het land afstand van zijn niet-nucleaire status. Dat betekent in theorie dat Rusland voor het eerst kernwapens sinds het einde van de Sovjet-Unie kernwapens in het land kan plaatsen."
Dus tegen zondag gaan de vredestroepen van Poetin 'vrede' bereikt hebben?
Ondertussen zijn er al >500.000 burgers op de vlucht, dus kun je nagaan wat de waarde van zo'n referendum is...
woutervh schreef:Nazi's in Oekraïne
Er zit blijkbaar toch een grond van waarheid in. Er is inderdaad een militie, die extreem rechts/nazi sympathiën heeft en die opgenomen is in de National Guard van Oekraïne. En die dus vooral vecht in het oosten tegen de Russen. Vandaar dus de rant van Putin ivm de denazification.
Feit is dat de Oekraïners met hand en tand hun democratie verdedigen.
De enige echte nazi is Poetin zelf, die is Hitler en Goebbels ineen.
woutervh schreef:Dit is natuurlijk ook gewoon historisch hé. Voor die Russen in het oosten is dat gewoon hun thuis. De geschiedenis van Oekraïne en Rusland is nu eenmaal in elkaar verweven. En voor dat stukje was er dus nooit een probleem, zolang Oekraïne onder de Russische invloedsfeer stond. Maar in de recente jaren vond er nu eenmaal een de-russificatie plaats, waar alles wat Russisch was moest wijken. En dat vonden die Russen in het oosten natuurlijk niet zo tof.
Vergelijk het op één of andere manier met onze Oostkantons (die veel kleiner is dan Donbass). Stel dat wij nu bepalen dat zij geen Duits meer mogen praten, geen Duits onderwijs meer mogen voorzien, geen Duitse tv meer mogen kijken en alleen maar Frans mogen spreken... En staat het jullie niet aan, ga dan naar Duitsland hé! Voor hen is dat ook hun thuis
Dat is inderdaad het soort leugens en vergif dat RT dag na dag inlepelt.
Het is gewoon niet waar dat mensen daar geen Russisch mogen spreken.
Dat er geen problemen waren toen er nog een marionet van Poetin aan de macht was in Oekraïne?
Dat zal wel, hee?
Zet heel de wereld vol met marionetten van Poetin, en er zal "vrede" zijn.
splinterbyte schreef:En hierbij is Russia Today op telenet kabel geblokkeerd:
Tijd om de nazi's ook van Astra (satelliet) te halen.
Ik veronderstel dat Europa dat toch van plan is?

Ik vind ze nog altijd terug in het Engels, Spaans, Frans en Arabisch.
Op de hilarische liegebeest titel in het Spaans net daarvoor stond dat de Russische troepen samen met de locale authoriteiten "de orde handhaven".
Zoveel orde dat 500.000 mensen op de vlucht zijn...
Beter liegen, Vladimir...
Russia Today HD.jpg
(564.05 KiB) Nog niet gedownload
Russia Today français.jpg
(387.83 KiB) Nog niet gedownload
Russia Today Español.jpg
(381.81 KiB) Nog niet gedownload
Russia Today Arabic.jpg
(393.14 KiB) Nog niet gedownload
Gray schreef:Dat is natuurlijk ook deel van de westerse propaganda ;)
Ja, goed gedaan van de Oekraïners, de familie van die soldaten in Rusland ziet dat, en gaat dan natuurlijk daar protesteren.
Dat is een goede reden om de Russen niet van internet af te sluiten.
Laat ze maar eens goed zien wat de gevolgen zijn van het beleid van Adolf Poetin.
9livesuni schreef:Ik hen het ondertussen zowat gehad met de hitlervergelijkingen.
Dat verdient hij toch dubbel en dik?
Met zijn maandenlange leugens ("oefeningen", "broedervolk", "vredestroepen",...), met zijn schieten op burgerdoelwitten, zijn tanks die over burgers heen rijden, zijn dreigen met het inzet van kernwapens.
Hij is gewoon in geen tijd zich aan het opwerpen als de meest gehate man aller tijden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

woutervh schreef:[
Ik praat niets van die argumenten goed hé. Ik zeg dat ik me afvroeg waar ze uitkwamen. Ik vind het nog steeds geen probleem om te proberen achterhalen of begrijpen wat de beweegredenen van de ander zijn.

alle oude dictators hebben dezelfde drijfveer
vroeger was alles beter en ze willen naar vroeger

Poetin is dromen vd sovjetunie
in China lullen ze ook over eeuwen geleden
Laat erdogan doen en het ottomaanse rijk is terug
...
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

Weet niet als dit fake news is.
Tijd = 1m 49s

Weet niet hoeveel procent russen zo denken.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 385
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 39 keer

Als het onderstaande allemaal klopt, dan zit die neppe cover van Time Magazine (Putin met Hitler snor) er toch pats op.

bron https://twitter.com/Tom_deWaal/status/1 ... 4117059585
via
https://threadreaderapp.com/thread/1498310064117059585

1 “The resolution of the Ukraine question.”
A mistakenly published Russian article gives us a chilling insight into the neo-imperialist thinking in Russia that drives Putin’s decision to invade Ukraine. A (long) THREAD.

2. RIA Novosti news agency accidentally published an article, tagged with a publication date of 8AM on February 26, already celebrating a Russian victory and collapse of the Ukrainian state within an anticipated two days. It's still on their site.
https://web.archive.org/web/20220226051 ... 62336.html

3. The main theme is that the "operation" is a defeat for the West's project to defeat Russia. That Putin seized the moment to return Ukraine to its historic Slavic union with Russia and Belarus. Potential NATO candidacy is seen as a symptom of the problem, not the main cause.

4. Some quotations first and a few comments at the end:
The author calls this a “new era.” “Russia is restoring its historic unity: the tragedy of 1991, that terrible catastrophe of our history, that unnatural aberration, has been overcome.”

5. He concedes it's "a civil war in which brothers still shoot at each other even though they were divided only by their membership of the Russian and the Ukrainian armies. But there will now no longer be a Ukraine which is anti-Russia.”
The only mention of Ukrainians as people

6. Putin, we are told, had to act now or to lose Ukraine forever.
“We can say without a drop of exaggeration, that Vladimir Putin took upon himself a historic responsibility, by deciding not to leave the resolution of the Ukrainian question to future generations.”

7. The main issue was “the complex of a divided nation and a complex of national humiliation, when the Russian House began to lose part of its foundation (the Kievan one) and then was forced to reconcile itself to the existence of two states of not one but two peoples.”

8. The answer? Kill Ukraine's sovereignty.“Now this problem no longer exists: Ukraine has returned to Russia. This doesn’t mean that its statehood will be liquidated but it will be re-structured, re-established and returned to its natural condition as part of the Russian world…

9. “…In which borders and in what form.. (through the CSTO, and the Eurasian Union or as part of the Union State between Russia and Belorussia)?—questions like this will be decided when we have placed a firm full stop to the history of a Ukraine as an anti-Russian entity.”

10. The author moves to the West. “Did anyone in.. Paris and Berlin, seriously believe that Moscow would give up Kiev?… the West as a whole, and Europe in particular, lacked the strength to keep Ukraine within its sphere of influence, let alone to take Ukraine for itself."

11. “More precisely, they had only one option: to bet on the further collapse of Russia, that is of the Russian Federation. But it should have been clear twenty years ago that this would not work. And already 15 years ago, after Putin's Munich speech [of 2007]..."

12. The big geopolitical clash will cost Russia but it will survive:
“No amount of Western pressure on Russia will have any results. There will be losses from the transformation of the confrontation on both sides, but Russia is ready for them morally and geopolitically.”

13. A big theme for the author is that France and Germany are allegedly fundamentally different from the “Anglo-Saxons,” the UK and US, who are trying to assert Western hegemony over everyone, them included.

14. “The German project of European integration makes no strategic sense as long as there is Anglo-Saxon ideological, military and geopolitical control over the Old World.”“Europeans are now completely uninterested in building a new iron curtain on their eastern borders.”

15. “[T]he construction of a new world order - and this is the third dimension of current events - is accelerating, and its contours are more and more clearly poking through the unravelling fabric of Anglo-Saxon globalization. A multipolar world has finally become a reality.”

16. "the rest of the world sees and understands perfectly well: this is a conflict between Russia and the West, this is a response to the geopolitical expansion of the Atlanticists, this is Russia's recovering its historical space and place in the world."

17. Article ends:
“China and India, Latin America and Africa, the Islamic world and Southeast Asia - no one believes that the West leads the world order, much less sets the rules of the game. Russia has not only thrown down a challenge to the West,...

18. "..it's shown the era of Western global domination can be considered fully and definitively over. The new world will be built by all civilizations and centres of power, naturally, together with the West (united or not) -but not on its terms and not according to its rules.”

19. A few final comments. This is a Russian imperialist discourse: rejected at the end of the USSR, given respectability again under Putin in 2000 but still marginal. It entered Putin’s public speeches after seizure of Crimea—and now has entirely captured Putin’s world-view.

20. Much of the Russian foreign establishment is anti-Western to various degrees but not nearly this aggressive (which is why most of them did not predict the invasion). But their views mean little when Putin makes all the decisions.

21. The author gives no agency to Ukrainians as people. He twists himself in a knot asserting that “brothers still shoot at each other, even though they have been divided only by their membership of the Russian and the Ukrainian armies.” It's regrettable fratricide, folks.

22. He magnifies differences in the West over Russia into major splits. That's now answered by Germany's historic reaction to events. Like most imperialists he fails how small countries, from the Baltic States in 1940 to Czechoslovakia in 1968, feel about big neighbours

23. The author gets it wrong anticipating Ukraine’s collapse and European disunity. Thank the Lord! But there's less to cheer elsewhere. The bet that only the West cares about Ukraine still has to be disproved, given equivocation of China, India, Turkey’s limited response.

24. The piece also reveals how far paranoia, grievance and aggression is embedded in state decision making—and is thus far immune to an alternative reality. Part of this is a willingness to endure hardship in pursuit of this Russian imperial project.

25. We can only hope Ukrainian resistance, international pressure and diplomacy will eventually force a re-think, but what will have happened to Ukraine, how many thousands of lives will have been lost before that happens? ENDS
Russian foreign policy establishment fails to see
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Avenger 2.0 schreef:
Dizzy schreef:Als je snel angstig wordt, kan je minder onheilspellende berichten lezen. Het is zoals met FB, de mensen die er ongelukkig van worden zouden het beter niet gebruiken.
Inderdaad, maar net zoals bij corona, kan je ook niet doen of het er niet is.
Het zou al schelen als onze leiders iets gematigder zouden reageren via de pers. Ook standpunten over het lidmaatschap van Oekraïne in de EU en zelfs het versnellen daarvan zijn toch olie op het vuur? Idem dito voor wapenleveringen, jets of zelfs intel.

Wat kan Putin nu nog meer doen dan dreigen? We blijven hem maar uitdagen. Als ik op school in de hoek werd geduwd door een hele bende begon ik gewoon in het wilde weg om me heen te slaan. Laten we hopen dat kalmte en ratio blijven primeren in deze crisis.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Pengu schreef: Het zou al schelen als onze leiders iets gematigder zouden reageren via de pers.
al 15j reageert men bijzonder gematigd.
pas eergisteren hebben de Duitsers op tafel geklopt
Ook standpunten over het lidmaatschap van Oekraïne in de EU en zelfs het versnellen daarvan zijn toch olie op het vuur?
wat is geen olie op het vuur?
Wat kan Putin nu nog meer doen dan dreigen? We blijven hem maar uitdagen.
hoe? Zonder hem zou Duitsland geen 100 miljard in zijn leger investeren.
zonder em zouden Finland en zweden ook neit ineens natolid willen worden
zonder hem ...
Als ik op school in de hoek werd geduwd door een hele bende
nu draai je het om
Oekraïne heeft Rusland niet aangevallen. de Nato heeft hem niet aangevallen hé, niemand bedreigt hem, ...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Pengu schreef: Het zou al schelen als onze leiders iets gematigder zouden reageren via de pers.
Alsof dictators plooien door een goed gesprek.
Ze mogen altijd eens proberen om deze man hieronder te sturen, vergezeld van een tolk om Poetins zieleroerselen te lezen, maar dat gaat geen zoden aan de dijk brengen.
Afbeelding
Pengu schreef:Ook standpunten over het lidmaatschap van Oekraïne in de EU en zelfs het versnellen daarvan zijn toch olie op het vuur? Idem dito voor wapenleveringen, jets of zelfs intel.
Dus de oplossing zou zijn dat onze politici zich zo klein mogelijk maken, en dan gaat het beter gaan?
Je doet mji denken aan vrienden van een vrouw die door haar man geslagen wordt, al jaren, en die haar vertellen dat ze zeker niet moet reageren, dat ze vooral moet proberen hem niet te 'provoceren'.
Ik kan u garanderen dat die vrouw nog altijd om de haverklap zal bont en blauw geslagen worden, en hoe kleiner ze zich maakt, hoe sterker die bruut zich zal voelen.
Erger nog, iedere keer dat het weer uit de hand loopt, zal ze de schuld op haar nemen.
Had ik maar niets gezegd, had ik maar wat liever gekeken.
En de bruut werd nog wreder.
Dat is met dictators net hetzelfde.
Ze hebben nul komma nul respect voor landen die kruiperig en met zoete woordjes proberen iets te veranderen.
Kijk hoe hij Macron en Scholtz wekenlang aan het lijntje hield.
Harde maatregelen, dat verstaan dergelijke onmensen wel.
Bodybags met Russische soldaten die terugkeren, dat verstaan dergelijke oorlogsmisdadigers, en het zet druk via de families van die soldaten.
Er de pariah van maken internationaal, dat verstaat dat uitschot, dat hun economie aan diggelen ligt.
Pengu schreef:Wat kan Putin nu nog meer doen dan dreigen? We blijven hem maar uitdagen. Als ik op school in de hoek werd geduwd door een hele bende begon ik gewoon in het wilde weg om me heen te slaan. Laten we hopen dat kalmte en ratio blijven primeren in deze crisis.
En hoe zou je er nu op reageren, wat noem jij "rationeel"?
Je niet meer verdedigen en je laten tot moes slaan?
Wie is daar ooit beter van geworden?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Pengu schreef:Als ik op school in de hoek werd geduwd door een hele bende begon ik gewoon in het wilde weg om me heen te slaan.
Awel, dan zou je moeten snappen hoe Oekraïne zich nu voelt.

Zij zijn de Pengu van toen, Rusland is de hele bende van school die jou in de hoek duwde.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Ondertussen heeft Zwitserland, dat altijd een neutraal land was, zich achter de sancties van Europa geschaard.
Rusland heeft ook Democraten en Republikeinen verenigd gekregen, die nu ook de Russische centrale bank toegang tot buitenlandse deviezen ontzegt.
Hun roebel is 1/3e van zijn waarde kwijt.
Dat zal leiden tot enorme ontevredenheid bij de bevolking.
Doe daar de bodybags met Russische soldaten bij, en de ontevredenheid zal bijzonder groot zijn.
Om nog maar te zwijgen van de schop onder de kont die Russische sporters krijgen, die mogen nog meedoen onder neutrale vlag, of ze mogen ophoepelen.
Rusland wordt op recordtijd helemaal geïsoleerd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

boulder schreef:Ondertussen heeft Zwitserland, dat altijd een neutraal land was, zich achter de sancties van Europa geschaard.
Rusland heeft ook Democraten en Republikeinen verenigd gekregen, die nu ook de Russische centrale bank toegang tot buitenlandse deviezen ontzegt.
Hun roebel is 1/3e van zijn waarde kwijt.
Dat zal leiden tot enorme ontevredenheid bij de bevolking.
Doe daar de bodybags met Russische soldaten bij, en de ontevredenheid zal bijzonder groot zijn.
Om nog maar te zwijgen van de schop onder de kont die Russische sporters krijgen, die mogen nog meedoen onder neutrale vlag, of ze mogen ophoepelen.
Rusland wordt op recordtijd helemaal geïsoleerd.
En de ontevredenheid tegenover het westen nog méér aanwakkeren.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Gray schreef: En de ontevredenheid tegenover het westen nog méér aanwakkeren.
Boeie, iemand actuele stand van die oorlogskas :lol:

Nu nog wachten op het eerste anti rusland popsong. Isoleren :beerchug:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Gray schreef:
En de ontevredenheid tegenover het westen nog méér aanwakkeren.
Dat denk ik niet, 500.000 handtekeningen tegen de oorlog in Oekraïne op hoop en al 24 uur in een land waar mensen gearresteerd worden omdat ze niet handjeklap doen voor hun Führer, Adolf Poetin.

https://hindustannewshub.com/russia-ukr ... cow-times/

Er zijn teveel Russen die de leugens van hun Staatstelevisie niet meer slikken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

die Change.org petities kan iedereen met een geldig emailadress tekenen, dat zegt dus niet veel.
De populariteitscijfers van Putin zou al wat meer kunnen zeggen, ook al is het daarvoor nog te vroeg.

Maar het isolement waarin men Rusland nu plaats zou hem wel eens terug populairder kunnen maken, en mocht men daarentegen Putin van de macht kunnen verdrijven is het maar de vraag wie er in de plaats komt? Met een door sancties geplaagde (understatement) bevolking (financieele atoombom) komt daar niet veel positiefs van voort, kijk maar naar de jaren 30 in Duitsland.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Het is het weten die Rusland zeker weer buiten sluit?

Het is altijd als reactie op een step die het land zelf zet.
Op een bepaald moment kan je niet steeds verder terug schuiven en moet er eens een lijn getrokken worden.

Hoe hard de gevolgen van die lijn zijn, is een andere kwestie.


Een kind dat slecht gedrag vertoond, ga je ook niet meer en meer toestaan. Want anders zou het denken dat het niet meer geliefde is...

Dat is deze zelfde logica, gesimplificeerd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

In mijn wijk wonen er 2 families Russen. Beide afkomstig van Moskou zelf. Perfect geïntegreerd in onze maatschappij (nu ja, op het gebroken Nederlands na dan toch, maar ze spreken prima Engels). Deze avond kwam ik toe in mn straat en parkeerde er mijn wagen. En beide families stonden buiten te praten met elkaar. Zoals steeds gewoon even mn hand opgestoken (gewoon, als teken van herkenning / groet), waarna één van de mensen me riep en gebaarde om tot bij hun te komen. Toen ik daar aan kwam, nam de vrouw meteen het woord : "please, don't be mad at us, we don't want that war at all".

Ik kan je verzekeren, je weet op zo een moment absoluut niet wat zeggen. Natuurlijk willen zij die oorlog ook niet. Het is nooit in mij (en mijn medebewoners hier in de wijk) opgekomen om hun "scheef te bekijken, want het zijn Russen".

Maar dit is blijkbaar ook iets dat de media (RT?) de mensen wijsmaakt : dat de hele wereld kwaad is op ELKE Rus op de aardkluit. Dat wij niet alleen sancties gaan treffen tegen Rusland en de inwoners daar (helaas zijn deze mee het slachtoffer), maar ook naar Russische onderdanen die elders wonen. Dat wij zouden weigeren om hun nog te bedienen in winkels, dat wij hun huizen gaan afsluiten van water, gas en elektriciteit. Toch maar even duidelijk gemaakt dat ik niet elke Rus beschouw als "de slechterik".

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

krisken schreef:In mijn wijk wonen er 2 families Russen. Beide afkomstig van Moskou zelf. Perfect geïntegreerd in onze maatschappij (nu ja, op het gebroken Nederlands na dan toch, maar ze spreken prima Engels).
Natuurlijk is niet elke Rus een Poetin fanaat, zeker zij die langere tijd hier gewoond hebben, en niet de dagelijkse portie vergif toegediend gekregen hebben dat de Russische zenders (of RT) uitzenden.
Maar er zijn er effectief die dat wel zijn, en die een schotel zetten specifiek bedoeld om die Russische zenders van het moederland te bekijken, en die blijven dagelijks de leugens van Poetin slikken.

Er is nog iets waar ik voor vrees, en waar niemand precies tot hiertoe aan gedacht heeft.
Vermits Poetin zo'n onberekenbaar man is, zou hij niet iets gelijkaardigs kunnen doen als de Iraniërs in 1979, of wat Saddam Hoessein van Irak indertijd deed?
Burgers gijzelen om het Westen onder druk te zetten, bedoel ik.
Er zitten daar nu massaal veel Westerlingen in Rusland, die gestrand zijn omwille van de sancties op het betaalverkeer en het sluiten van het luchtruim voor de Russen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

krisken schreef:In mijn wijk wonen er 2 families Russen. Beide afkomstig van Moskou zelf.
Inderdaad.
Straks schieten de plaatselijke moraalridders ook hier weer uit de grond als paddenstoelen.
Alsof dat de Russen die hier wonen er een aandeel in zouden hebben.
boulder schreef:Maar er zijn er effectief die dat wel zijn,
En zo begint dat gezeik hier dan ook hé boulder...
Veel gaan ze van hieruit niet kunnen doen, mijn gedacht.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

phil48 schreef:Awel, dan zou je moeten snappen hoe Oekraïne zich nu voelt.

Zij zijn de Pengu van toen, Rusland is de hele bende van school die jou in de hoek duwde.
boulder schreef: Alsof dictators plooien door een goed gesprek.
Ze mogen altijd eens proberen om deze man hieronder te sturen, vergezeld van een tolk om Poetins zieleroerselen te lezen, maar dat gaat geen zoden aan de dijk brengen.

Dus de oplossing zou zijn dat onze politici zich zo klein mogelijk maken, en dan gaat het beter gaan?
Je doet mji denken aan vrienden van een vrouw die door haar man geslagen wordt, al jaren, en die haar vertellen dat ze zeker niet moet reageren, dat ....
1207 schreef:
Pengu schreef: Het zou al schelen als onze leiders iets gematigder zouden reageren via de pers.
al 15j reageert men bijzonder gematigd.
pas eergisteren hebben de Duitsers op tafel geklopt

...
Begrijp me niet verkeerd. Ik wil ook dat die zot zo snel mogelijk naar de filistijnen verdwijnt. Maar de manier hoe wij (onze leiders) hier nu omgaan daar heb ik het moeilijk mee. Je hebt hier te maken met een complete zot waarbij niemand maar het kleinste idee heeft wat er in zijn hoofd nu omgaat. En ik vergelijk Rusland nu met mezelf van vroeger in deze omdat ik de vergelijking wil maken wat er gebeurd als je geen kant meer op kan. Dan gaat het licht uit en dan sta je niet in voor je daden. Het is vluchten of het ondergaan. Uiteraard is Rusland hier de grote pestkop dus.
Maar inderdaad, vroeger voelde ik me ook een beetje Oekraïne. Ge kreeg wel tips van anderen om met het pesten om te gaan maar dan stonden diezelfde tipgevers aan de zijlijn te kijken uit schrik voor de afrekening.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Het is een misvatting te denken dat Rusland geen kant op kan. Ze kunnen om te beginnen stoppen met het vermoorden van burgers, het bombarderen van woonwijken en het jagen op de kopstukken van Oekraine genre Zelenski, wat zij nazi's noemen...

En het fake news dat de argeloze Russen in het thuisland (zij die met hun visa, mastercard... etc niet meer kunnen betalen in de supermarkt of bioscoop) te lezen krijgen gaat heel ver.

Op de site van nieuwsagentschap Ria Novosti kan je bijvoorbeeld lezen waarom Rusland de Oekrainse kerncentrales absoluut moest veroveren, want quote "die nazi's werkten met steun van het Westen dat Rusland kapot wil aan een dirty bom waarmee ze Russische steden zouden kapot schieten". Dat soort onzin dus lezen ze daar dagelijks bij het ontbijt.

Een Rus zou voor minder de broederoorlog steunen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Ordon schreef:En zo begint dat gezeik hier dan ook hé boulder...
Veel gaan ze van hieruit niet kunnen doen, mijn gedacht.
Gezeik is een groot woord, hee.
Er zijn hier trouwens ook Vlamingen die de kaart van Poetin trekken.
Het spreekt vanzelf dat die zich nu bijzonder onpopulair maken, maar daar kiezen ze zelf voor.
Pengu schreef:Begrijp me niet verkeerd. Ik wil ook dat die zot zo snel mogelijk naar de filistijnen verdwijnt. Maar de manier hoe wij (onze leiders) hier nu omgaan daar heb ik het moeilijk mee.
Ik sta er voor 200% achter, we moeten Oekraïne zelfs nog meer steunen, met nog veel meer militair materieel.
Pengu schreef:Je hebt hier te maken met een complete zot waarbij niemand maar het kleinste idee heeft wat er in zijn hoofd nu omgaat.
Wel, als je daarvan uitgaat, dan kan die gek op elk moment kernbommen lanceren, ook als er geen oorlog is met Oekraïne.
Op een complete gek heeft je eigen gedrag weinig invloed.
Pengu schreef:En ik vergelijk Rusland nu met mezelf van vroeger in deze omdat ik de vergelijking wil maken wat er gebeurd als je geen kant meer op kan. Dan gaat het licht uit en dan sta je niet in voor je daden. Het is vluchten of het ondergaan.
Het verschil met een kind dat op school gepest wordt door bully's en de Oekraïners die aangevallen worden door Poetin is, dat dat kind niet 24 uur per dag op school zit, en nog altijd kan van school veranderen om aan de pesters te ontkomen.
Oekraïne ligt fysiek waar het ligt, het enige wat die mensen eventueel kunnen doen is het land uitvluchten.
Er zijn momenteel >500.000 Oekraïners die het land uitvluchten.
En dan is jouw houding van "laat ons hem vooral niet nog kwader maken."
Hoe braver wij nu zijn, hoe groter de kans dat na Oekraïne een ander land in de buurt aan de beurt is.
En zo komt die gevaarlijke gek dichter en dichter.
Bang zijn helpt niet tegen Adolf Poeitn.
Pengu schreef:Uiteraard is Rusland hier de grote pestkop dus.
Maar inderdaad, vroeger voelde ik me ook een beetje Oekraïne. Ge kreeg wel tips van anderen om met het pesten om te gaan maar dan stonden diezelfde tipgevers aan de zijlijn te kijken uit schrik voor de afrekening.
België doet inderdaad niet veel, zoals de kolonel gisteren beschreef, het is beschamend.
Maar Europa stuurt militaire hulp die wel iets voorstelt.
En ik vermoed dat de NAVO inlichtingen doorspeelt aan Oekraïne.
Dat is wat anders dan toekijken.
Er moet wel een reden zijn dat de opmars van de Russen niet zo vlot verloopt.
Een deel zal zijn dat ze niet voluit gaan, omdat ze nadien een marionettenregering willen installeren, die dan enige steun moet krijgen van de bevolking.
Maar een andere zal zijn, dat de Oekraïners informatie krijgen van buiten uit, die ze dan gebruiken om de Russische indringers uit te schakelen.
Het zou mij ook niet verwonderen dat er in Rusland zelf ook mensen zijn die tegen de oorlog zijn, en materiaal saboteren.
Hoe komt het anders dat zoveel tanks in panne staan?
Laatst gewijzigd door boulder op 01 mar 2022, 07:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Rusland lijkt nu eindelijk toch met het grootste deel van zijn troepen zijn binnengevallen.
Er staat een kolonne van 64km lang op 20km van Kiev, geen idee waarom men niet onmiddelijk met 100.000 manschappen is binnengedrongen dat had heel wat nodeloze slachtoffers voorkomen.

Maar de manier waarop het westen dit nu aanpakt... is koren op de molen.
https://www.hln.be/nieuws/interview-blu ... ~a9cab34d/
phil48 schreef:Het is een misvatting te denken dat Rusland geen kant op kan. Ze kunnen om te beginnen stoppen met het vermoorden van burgers, het bombarderen van woonwijken en het jagen op de kopstukken van Oekraine genre Zelenski, wat zij nazi's noemen...

En het fake news dat de argeloze Russen in het thuisland (zij die met hun visa, mastercard... etc niet meer kunnen betalen in de supermarkt of bioscoop) te lezen krijgen gaat heel ver.

Op de site van nieuwsagentschap Ria Novosti kan je bijvoorbeeld lezen waarom Rusland de Oekrainse kerncentrales absoluut moest veroveren, want quote "die nazi's werkten met steun van het Westen dat Rusland kapot wil aan een dirty bom waarmee ze Russische steden zouden kapot schieten". Dat soort onzin dus lezen ze daar dagelijks bij het ontbijt.

Een Rus zou voor minder de broederoorlog steunen.
De waarheid is natuurlijk genuanceerder maar is het geen "best practice" wanneer ge controle over een land wilt je begint met controle over de energievoorraad? Gas, olie en zeker kerncentrales omdat dit gewoon kritische infrastructuur is. Dat men hiermee vuile bommen zou kunnen maken is zeker een mogelijkheid. Zeker omdat Zelensky zijn inwoners al enkele dagen oproept tot het voeren van een guerrilla strijd.

Als ik de feed van hln.be bekijk zie ik een eindeloze reeks genre van :
"Ook Sony stopt met uitbrengen films in Rusland
In navolging van Disney schort nu ook mediabedrijf Sony de release van haar films in Russische bioscopen."
"Internationale rugbybond schorst Rusland en Wit-Rusland"
"Shell trekt zich terug"

Dus het is niet abnormaal dat de doorsnee rus zich meer en meer een paria voelt in de wereld, dat ligt niet aan de russisch getinte berichtgeving dat is gewoon zo.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Gray schreef:Maar de manier waarop het westen dit nu aanpakt... is koren op de molen.
Wat zouden ze dan wel moeten doen?
Op hun rug liggen en kwispelen voor Poetin, zoals een onderdanig hondje?
Gray schreef:Dat men hiermee vuile bommen zou kunnen maken is zeker een mogelijkheid. Zeker omdat Zelensky zijn inwoners al enkele dagen oproept tot het voeren van een guerrilla strijd.
Zelensky heeft gelijk, de Russen moeten hun agressie duur betalen.
Gray schreef:Dus het is niet abnormaal dat de doorsnee rus zich meer en meer een paria voelt in de wereld, dat ligt niet aan de russisch getinte berichtgeving dat is gewoon zo.
Het is de bedoeling hen een paria te maken.
Het is dat of meevechten met Oekraïne.
Iemand moet die smeerlappen tegenhouden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Een "bully" begrijpt maar één taal, en dat is de taal van de "bully". Het is niet meer dan normaal dat het nu hard tegen hard gaat en dat alle mogelijke economische sancties worden aangewend. In een ideaal scenario vroeg of laat ook Europese blauwhelmen naar Oekraïne, al vrees ik dat Rusland ze uiteindelijk toch zal volledig innemen... aan het begin van de oorlog riep iedereen dat ze een vogel voor de kat waren, het is goed dat ze langer dan voorzien weerstaan, maar hoe gaan ze die 60 km aan troepen afslaan???
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Goztow schreef:Een "bully" begrijpt maar één taal, en dat is de taal van de "bully". Het is niet meer dan normaal dat het nu hard tegen hard gaat en dat alle mogelijke economische sancties worden aangewend. In een ideaal scenario vroeg of laat ook Europese blauwhelmen naar Oekraïne, al vrees ik dat Rusland ze uiteindelijk toch zal volledig innemen... aan het begin van de oorlog riep iedereen dat ze een vogel voor de kat waren, het is goed dat ze langer dan voorzien weerstaan, maar hoe gaan ze die 60 km aan troepen afslaan???
Ja, mijn diepste bewondering voor de moed waarmee de Oekraïne de Russen bestrijden.
Het klopt volgens mij dat zij vechten voor de vrijheid van heel Europa.
Wie denkt dat het een ver-van-mijn bed show is, moet eens op de kaart kijken.
Oekraïne (1) - Polen (2) - Duitsland (3) - België (4).
Dus als Oekrane helemaal veroverd is, liggen er nog 2 landen tussen de troepen van Adolf Poetin en ons.
De bully komt dus dichterbij, en we kunnen moeilijk allemaal vluchten, zoals op de speelplaats voor de bully's op school.

Wat nu wel gevaarlijk wordt: Turkije heeft daarstraks beslist een oud verdrag op te diepen.
Dat verdrag zegt dat in tijden van oorlog zij oorlogsschepen kunnen de toegang blokkeren.
Tot hiertoe heeft Turkije zich op de vlakte gehouden, maar nu komen ze dus naar voor.
Mochten ze effectief Russische oorlogsschepen blokkeren, dan zou daar kunnen een gevecht uit voortkomen.
En Turkije is een NAVO staat.
Dan begint het pas.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Gray schreef:Rusland lijkt nu eindelijk toch met het grootste deel van zijn troepen zijn binnengevallen.
Er staat een kolonne van 64km lang op 20km van Kiev
Ik kan alleen maar hopen dat er een taktiek inzit van Oekraine (zeker omdat ze hierover goede intel krijgen) maar tegen dergelijk overwicht kan je weinig doen vrees ik. Ik zie de voortgang van deze kolonne dan ook somber in... we hebben de laatste dagen veel bereikt in de wereld als het op eenheid en steun aankomt maar als dit fout afloopt is alles nodeloos geweest.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

De volgende staat ook al in de rij: China.

Onderzoeker Koert Debeuf: ‘Als de gevolgen voor Rusland best meevallen, zal China niet aarzelen om Taiwan binnen te vallen’
Al in 2018 voorspelde hij dat er oorlog zat aan te komen. Nu het zover is, waarschuwt onderzoeker Koert Debeuf (VUB, Oxford University) ervoor dat die mogelijk niet beperkt blijft tot Oekraïne. ‘We moeten Rusland en China echt proberen te begrijpen.’
Dat laatste doen we niet hé.
Wel eens interessant om die onderzoeker zijn visie te lezen in al de dramatiek van de dag.

Haha, ja, "persvrijheid" in het Westen... aan banden gelegd. :lol: :lol:
We lopen ons eigen voorbij...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Ordon schreef:
Al in 2018 voorspelde hij dat er oorlog zat aan te komen. Nu het zover is, waarschuwt onderzoeker Koert Debeuf (VUB, Oxford University) ervoor dat die mogelijk niet beperkt blijft tot Oekraïne. ‘We moeten Rusland en China echt proberen te begrijpen.’
Dat laatste doen we niet hé.
Wel eens interessant om die onderzoeker zijn visie te lezen in al de dramatiek van de dag
.
Ik heb een tijdje geleden hier al geschetst dat dat het nachtmerriescenario is.
Rusland die Europa en de VS bezighoudt in Oekraïne, en als wij daar helemaal bezig zijn, dat ze dan Taiwan binnenvallen.
Ik zie daar geen gevolg van van een slappe houding van EU en VS in Oekraïne in, maar een plan dat op voorhand beraamd was, anders had ik het toen al niet kunnen schrijven.
Ordon schreef:Haha, ja, "persvrijheid" in het Westen... aan banden gelegd. :lol: :lol:
We lopen ons eigen voorbij...
Persvrijheid, excuseer, dit is TV Adolf Poetin, met persvrijheid heeft dat niets te maken.
Het is de leugenfabriek van Rusland.
Trouwens, RT is nog altijd in 4 talen te zien op satelliet, dus zo erg zijn ze niet aan banden gelegd.
Benieuwd of SES Astra ook TV Poetin uit de lucht zal halen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

RT en Ruptly kunnen ook nog steeds hun propaganda op YouTube plaatsen. :bang:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Ach, TikTok en Twitter ook.

De TikTok-oorlog: hoe Russen en Oekraïners de hele wereld het conflict mee laten beleven via sociale media

Vinden onze politici nu werkelijk dat zij nu in onze plaats moeten gaan denken wat wij wél mogen lezen? :wink:
Haha, ja, de westerse "persvrijheid".
Laat me niet lachen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

timmermc schreef:RT en Ruptly kunnen ook nog steeds hun propaganda op YouTube plaatsen. :bang:
Ja, ik vraag mij af hoe lang dat nog zal duren.
We weten dat facebook ook al factchecks doet op de Russische media, zodat ze hun leugens niet zomaar kunnen verspreiden.
SES Astra is voor zover ik weet een Europees bedrijf, dus ik veronderstel dat die RT wel uit de lucht gaan halen, maar het zal wat trager gaan dan bij Telenet, Proximus en co.
En dan is er nog rt.com, de website van Poetins leugenfabriek.
Hier kan Europa minder tegen doen, denk ik.
The Pirate Bay kan men ook niet echt tegenhouden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Natuurlijk kunt ge dat niet tegenhouden.
En maar goed ook.

Na de val van de muur, en toen de uitwisselingsprogramma's van (universitaire) studenten op gang kwam, was net dat wat ieders ogen deed opengaan.
  • Hoe wij door onze media en ons beleid voorgelogen waren geweest.
  • En hoe zij door hun media en hun beleid voorgelogen waren geweest.
Daar waren we na een paar flessen wodka redelijk snel achter gekomen. 8)
Een belangrijke (levens)les...

Idem met de Chinezen.

Komen ze hier anno 2022 opnieuw af met censuur...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Al in 2018 voorspelde hij dat er oorlog zat aan te komen. Nu het zover is, waarschuwt onderzoeker Koert Debeuf (VUB, Oxford University) ervoor dat die mogelijk niet beperkt blijft tot Oekraïne. ‘We moeten Rusland en China echt proberen te begrijpen.’
Wat valt er dan te begrijpen aan een dictatuur... dat je ze gewoon hun zin moet geven of wat bedoel je eigenlijk ?

Misschien moet Rusland en China ons als westerse wereld eens trachten te begrijpen.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Moet ge dat artikel eens lezen hé. :wink:
Staat er redelijk in uitgelegd.

Korte uitleg.
“We hebben de psychologie van Rusland vijftien jaar lang genegeerd. We hadden veel eerder in gesprek moeten gaan. En niet drie dagen voordat Poetin Oekraïne binnenviel.

“Hetzelfde is nu trouwens aan het gebeuren met China. Xi Jinping loopt enorm gefrustreerd rond. We moeten hen echt proberen te begrijpen. We zijn te arrogant.
En dan gaat dat niet over Poetin.
Wel waarom hij een draagvlak kan bekomen.
Idem voor China.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Ordon schreef: Wel eens interessant om die onderzoeker zijn visie te lezen in al de dramatiek van de dag.
Haha, ja, "persvrijheid" in het Westen... aan banden gelegd. :lol: :lol:
We lopen ons eigen voorbij...
ondanks dat er volgens jou volstrekt geen persvrijheid is kunnen wij alle stromingen en strekkingen lezen?
Je verwijst gewoon naar een artikel in de morgen.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

1207 schreef:ondanks dat er volgens jou volstrekt geen persvrijheid is kunnen wij alle stromingen en strekkingen lezen?
Ja, daar ben je weer met mensen hun woorden te verdraaien...
"Volstrekt geen"
Dat heb ik niet geschreven hé.
Indien je wil hard maken dat er heden absoluut geen sprake is van censuur: be my guest.
Een voorbeeld:
Dat RT (Russia Today) propaganda bevatte in het verleden of bevat in het heden: dat weet een ieder.
Nu wordt de beschikbaarheid ingeperkt.
Alsof mensen plots minder in staat zouden zijn om zich een oordeel te vormen.

Maar jouw bedoeling is op de boodschapper schieten allicht... :wink:

Ander voorbeeld.
“Eerst krijgen de Chinezen het verwijt dat ze al onze technologie kopiëren. Nu komen ze met iets nieuws, de toestellen van Huawei of de uitrol van 5G, dan wordt de toegang tot de markt ontzegd. Europa heeft eeuwenlang de wereld als voorraadkast gebruikt, nu de Chinezen iets gelijkaardigs doen, is het kot te klein. Op die manier voelen ze zich niet ernstig genomen.
Woorden van onderzoeker Koert Debeuf (VUB, Oxford University).
Maar hij heeft wél een punt mijn inziens!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

We moeten altijd een duidelijk onderscheid maken tussen wat men zegt en wat men doet. De dreigende taal van Putin inzake kernwapens moet je zo bekijken, net zoals de voorbarige uitlatingen over een eventueel lidmaatschap van Oekraïne. Geen van beiden zal snel gebeuren omdat ze het zelf niet echt willen, het is dreigende pasmunt en al een voorafname voor onderhandelingen. Je maakt grote (onrealistische) plannen die je dan kan omruilen voor zaken die je wel wil.

Rusland heeft nog heel wat achter de hand en de oorlog gaat verder. Dat ze Kiev en andere delen, misschien zelfs het hele grondgebied kunnen veroveren is mogelijk MAAR je moet het ook kunnen behouden en dat is toch andere koek met zo'n uitgestrekt land. De eerste fase is voor Rusland de makkelijkste want nu is het puur militair en heeft hij overmacht door het overschot in materiaal en troepen. Bij een guerrilla is dat iets anders. Vergeet niet hoeveel grootmachten daar hun tanden op hebben stukgebeten. Neem daar nog bij dat dit verzet zeer brede steun en intel kan genieten. Ik weet niet hoeveel Putin over heeft voor maar een klein deeltje van zijn grote droom maar ook het gemor in Rusland zal toenemen per terugkerende lijkenzak en dan hebben we het nog niet over de andere gevolgen van de sancties.

Bovendien kan Putin niet meer winnen op LT. Zijn droom om Rusland te herstellen door de voormalige staten weer samen te voegen is nu al een fiasco. Voor hem vormen ze één volk maar ik denk niet dat er in Oekraïne, buiten enkele kleinere regio's, nog veel mensen zijn die dit idee zien zitten. Integendeel, de wil om richting westen te gaan is enkel enorm toegenomen, de haat tegenover Rusland is groot. Putin heeft zich sterk vergist in de wil van het volkdat zich wel degelijk een volk voelt en niet de onderdanen van een verlicht despoot met lange tenen.

Ik lees hier ook veel vooroordelen over de Russische bevolking die niet echt kloppen met de realiteit. Ik ben in Rusland geweest en ik ken toevallig een aantal Russische collega's. Het is absoluut niet zo dat dat allemaal gebrainwashte idioten zijn die achter hun leider aanlopen. Russen zijn vooral geleerd om pragmatisch om te gaan met hun situatie. Het leven zoals het is in Rusland. Veel Russen willen niet over politiek spreken omdat het je alleen in problemen kan brengen. Ze zetten dus maskers op en publiek spelen ze de goede huisvader die trouw de lijn volgt, thuis met wat vodka hoor je echter al snel iets anders. Russen zijn bezig met hun leven en met proberen om vooruitgang te boeken. Voor velen is dat ook deels gelukt en dus dulden ze een sterke leider als Putin. Ze zijn al ergere tijden gewoon en het zijn meesters in de hypocrisie. Dat valt op in de commi-landen, het zijn vaak grotere kapitalisten dan wij :lol:

Russen zijn ook maar mensen en ze willen hetzelfde als iedereen, gelukkig zijn. Velen hebben familie in Oekraïne en niemand wil dat zijn familie in gevaar komt, ook Russen niet. Ik ben er zeker van dat de meerderheid van de Russen deze oorlog liever niet heeft. Daar kan al de propaganda niets aan veranderen.De wereld is opener geworden, de mobiliteit is enorm en het is onmogelijk om kritiek buiten te houden. De voorstelling dat Russen niet weten wie Putin is en hoeveel leugens er verspreid worden klopt dus niet. Veel Russen nemen het met een serieuze korrel zout en spoelen het door met een slok Vodka. De waarheid ligt in het midden zeggen ze vaak, soms meer aan de ene kant en soms meer aan de andere kant. Laat ons ook niet vergeten dat wij ook niet volledig onkundig zijn op gebied van fake news. Ook hier zitten mensen die maar achter youtubefilmpjes aanlopen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

In de heersende crisis zou ik graag wat anders horen uit de hoek van uitbater Engie-Electrabel, en niet: 'Wij kunnen de kerncentrales niet meer openhouden'.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

timmermc schreef:In de heersende crisis zou ik graag wat anders horen uit de hoek van uitbater Engie-Electrabel, en niet: 'Wij kunnen de kerncentrales niet meer openhouden'.
Zal vooral 'Wij willen de kerncentrales niet meer openhouden' zijn. Kan ze geen ongelijk geven...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dizzy schreef:Rusland heeft nog heel wat achter de hand en de oorlog gaat verder. Dat ze Kiev en andere delen, misschien zelfs het hele grondgebied kunnen veroveren is mogelijk MAAR je moet het ook kunnen behouden en dat is toch andere koek met zo'n uitgestrekt land.
Eens Rusland Kiev heeft ingenomen als symbolische daad is het land "gevallen"... en ja dat is iets anders dan grondgebied behouden maar op zich is dat ook niet belangrijk. Kijk maar naar het verleden (zelfs binnen Oekraine met de oostenlijke regio's wat al acht jaar aansleept), in dergelijke scenario's spreek je over tientalle jaren dat een land in pure chaos zit en op zich een verloren zaak is voor Oekraine (al die tijd kan je namelijk niets constructiefs bereiken met dergelijk land).
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”