Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Blijkbaar beschikt Oekranie toch nog steeds over geavanceerde drones... https://www.hln.be/buitenland/oekraiens ... ~aa8bc135/

Hopelijk kunnen ze hiermee ook de aanvoerlinies aanvallen richting Kiev.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De dreiging met nucleaire wapens is wat het is, dreiging of noem het bluf. Wat ben je met het inzetten van een wapen waarvan de tegenstander er ook heeft. Putin is niet Oekraïne binnengevallen om nog een stuk Rsuland op te geven/vernietigen. Die dreiging is er enkel om de steun aan Oekraïne beperkt te houden zodat hij zijn overwicht behoudt.

Ik geloof dus niet in de optie van een nucleaire oorlog maar indien hij toch zo idioot zou zijn dan is Brussel wel degelijk een geschikt doelwit. Men kiest telkens voor niet de grootste stad (Parijs, Londen, Berlijn...) maar wel eentje die genoeg slachtoffers oplevert. Brussel is bovendien het hart van Europa zowel politiek als strategisch, is er iets symbolischer dan de EU in het hart treffen? Bovendien zit je er ook met het NATO hoofdkwartier dat ook al tot zijn favoriete doelwitten behoort.

Toch ren ik nog niet naar de apotheek, Putin is dan wel een machtswellusteling maar geen idioot. Hij zal proberen zijn plan uit te voeren en de uitbreiding te realiseren. Hij is bereid daarvoor een prijs te betalen maar niet elke prijs. Hij wil de man zijn die Rus land weer groot maakte, niet de man die Rusland liet vernietigen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Vandaag ziet de toestand er precies een stuk minder goed uit... Afwachten maar weer.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Reuters meldt daarnet dat het Kremlin heeft geweigerd in te gaan op het besluit van Vladimir Poetin over een "speciaal regime" voor nucleaire strijdkrachten.
Volgens het kanaal Sky News live
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Je hoeft helemaal niet naar een spotheek te rennen voor een nucleaire dreiging, maar kaliumjodide in huis hebben is eigenlijk geen slechte zaak want mocht het ooit nodig zijn dan ben je telaat. Nu op corona was ik voorzien, op dat morgen het licht uitgaat minder. Tijd om daar wat meer aandacht aan te besteden.

Blikvoer, flessen water, kookpitje op buta, batterijen,… allemaal zaken waar ik niet over beschik ( je bent consument of niet)
Ik ben echt niet goed in mijn mannetje staan in een massa die de supermarkt leegroofd, dus voor mijn comfort koop ik wat prullen voortijdig.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

9livesuni schreef:Je hoeft helemaal niet naar een spotheek te rennen voor een nucleaire dreiging, maar kaliumjodide in huis hebben is eigenlijk geen slechte zaak want mocht het ooit nodig zijn dan ben je telaat.
Volgens mij ga je dat nu ook nergens meer vinden. Heb dat toevallig afgehaald een jaartje geleden, en toen hadden ze slechts 1 doosje liggen ergens onder het stof (want niemand kwam dat toch ooit afhalen) :lol:
De rest van je lichaam kan trouwens ook straling opnemen, dus de vraag is in hoeverre het gaat helpen in een nucleaire oorlog.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Jodium helpt heel specifiek de erste dagen omdat dan radioactief jodium heel erg verspreid is. Dat geeft heel sterke alfa straling.
Die straling is heel energierijk maar heeft een gering penetratievermogen. Als je het buiten je lichaam kan houden is het niet eens erg gevaarlijk. Het doel van die jodiumtabletten is je lichaam verzadigen zodat het het radioactief jodium niet opneemt en zo geen stralingsbron binnen je lichaam trekt.

Los daarvan is het puur een academische discussie. De vraag is of je wel wil overleven in een post apocalyptische wereld.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

timmermc schreef:Reuters meldt daarnet dat het Kremlin heeft geweigerd in te gaan op het besluit van Vladimir Poetin over een "speciaal regime" voor nucleaire strijdkrachten.
Volgens het kanaal Sky News live
Voor alle duidelijkheid: ze willen er geen commentaar over geven. Niet dat ze tegen Putin in gaan. Want zo zou je het ook kunnen lezen wat je schrijft.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Nazi's in Oekraïne
Er zit blijkbaar toch een grond van waarheid in. Er is inderdaad een militie, die extreem rechts/nazi sympathiën heeft en die opgenomen is in de National Guard van Oekraïne. En die dus vooral vecht in het oosten tegen de Russen. Vandaar dus de rant van Putin ivm de denazification.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Azov_Battalion
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

woutervh schreef:Nazi's in Oekraïne
Er zit blijkbaar toch een grond van waarheid in.
in elk leger vind je rechtsextremisten, niets nieuws onder de zon

of het structureel overheidsbeleid is? volgens Rusland uiteraard wel nu
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Het is een officieel onderdeel van de Oekraïnse Nationale Garde, met hun eigen schild (met nazi-symbool) die actief rectruteert bij extreem rechts over heel de wereld. Dit kun je toch niet vergelijken met een neonazi in het Belgische leger als je het mij vraagt...

Voor ik hier weer op mijn donder krijg, ik bedoel dus niet dat Putin gelijk heeft van Oekraïne binnen te vallen hé. Heb gewoon eens wat zitten uitpluizen waar zijn donderpreek ivm nazi's zou uitgekomen zijn. Ik weet ook, als je een hond wil slaan ga je snel een stok vinden. Maar toch vind ik het frapant dat dit onderdeel van zijn speech gewoon als losgeslagen onzin werd bemerkt, terwijl er dus wel degelijk waarheid inzit
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

woutervh schreef:En die dus vooral vecht in het oosten tegen de Russen.
De vraag is natuurlijk in eerste instantie wat die Russische separatisten zitten te doen in Oost Oekranie ?

Als ze dan toch zo pro-Russisch zijn kunnen ze toch gewoon in Rusland gaan wonen (onder het juk van hun geliefde dicatator) ?

Of moeten we ook toelaten dat er in Vlaanderen/Wallonie separatisten oorlogje gaan voeren omdat ze liever bij Nederland/Frankrijk horen ?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Hun president is een jood, heeft familie verloren door de Nazi's en heeft een verleden als komiek/acteur, waarbij hij als travestiet danst( ). Dat lijkt mij nu niet direct een Nazi.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

woutervh schreef:Nazi's in Oekraïne
Er zit blijkbaar toch een grond van waarheid in. Er is inderdaad een militie, die extreem rechts/nazi sympathiën heeft en die opgenomen is in de National Guard van Oekraïne. En die dus vooral vecht in het oosten tegen de Russen. Vandaar dus de rant van Putin ivm de denazification.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Azov_Battalion

En eveneens in Rusland.

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_National_Unity

Russian National Unity (RNU) or All-Russian civic patriotic movement "Russian National Unity" (Russian: Всероссийское общественное патриотическое движение "Русское национальное единство"), is a neo-Nazi[1][2][3][4][5] political party and paramilitary organization based in Russia and formerly operating in states with Russian-speaking populations.[6][7] It was founded by the ultra-nationalist Alexander Barkashov.[6] The movement advocates the expulsion of non-Russians and an increased role for traditional Russian institutions such as the Russian Orthodox Church. The organization is currently unregistered federally in Russia.

In 2014, RNU members joined pro-Russian forces in Ukraine during the War in Donbass[11] under commandment of Pavel Gubarev.[12]
Laatst gewijzigd door phil48 op 28 feb 2022, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

De website van het Russische staatspersbureau TASS blijkt gehackt te zijn.
Eerder leek de reguliere site vervangen te zijn door een anti-oorlogsbericht.

'We dringen er bij u op aan deze waanzin te stoppen, stuur uw zonen en echtgenoten niet de dood in', luidde het bericht.
'Poetin dwingt ons te liegen en brengt ons in gevaar... Het is niet onze oorlog, laten we hem stoppen!'

https://news.sky.com/story/ukraine-russ ... eblog-body
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

DarkV schreef:
woutervh schreef:En die dus vooral vecht in het oosten tegen de Russen.
De vraag is natuurlijk in eerste instantie wat die Russische separatisten zitten te doen in Oost Oekranie ?

Als ze dan toch zo pro-Russisch zijn kunnen ze toch gewoon in Rusland gaan wonen (onder het juk van hun geliefde dicatator) ?

Of moeten we ook toelaten dat er in Vlaanderen/Wallonie separatisten oorlogje gaan voeren omdat ze liever bij Nederland/Frankrijk horen ?
Rusisch gezinden die vaak speciaal jaren geleden naar daar gestuurd zijn om in te burgeren zodat ze later kunnen zeggen: Kijk hoeveel Russisch gezinden er zitten.
Een geavanceerde vorm van de oude bekende Slavische politiek.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

DarkV schreef:
woutervh schreef:En die dus vooral vecht in het oosten tegen de Russen.
De vraag is natuurlijk in eerste instantie wat die Russische separatisten zitten te doen in Oost Oekranie ?

Als ze dan toch zo pro-Russisch zijn kunnen ze toch gewoon in Rusland gaan wonen (onder het juk van hun geliefde dicatator) ?

Of moeten we ook toelaten dat er in Vlaanderen/Wallonie separatisten oorlogje gaan voeren omdat ze liever bij Nederland/Frankrijk horen ?
Dit is natuurlijk ook gewoon historisch hé. Voor die Russen in het oosten is dat gewoon hun thuis. De geschiedenis van Oekraïne en Rusland is nu eenmaal in elkaar verweven. En voor dat stukje was er dus nooit een probleem, zolang Oekraïne onder de Russische invloedsfeer stond. Maar in de recente jaren vond er nu eenmaal een de-russificatie plaats, waar alles wat Russisch was moest wijken. En dat vonden die Russen in het oosten natuurlijk niet zo tof.
Vergelijk het op één of andere manier met onze Oostkantons (die veel kleiner is dan Donbass). Stel dat wij nu bepalen dat zij geen Duits meer mogen praten, geen Duits onderwijs meer mogen voorzien, geen Duitse tv meer mogen kijken en alleen maar Frans mogen spreken... En staat het jullie niet aan, ga dan naar Duitsland hé! Voor hen is dat ook hun thuis
phil48 schreef:En eveneens in Rusland.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_National_Unity
Interessant. Bedankt voor de bijdrag
Laatst gewijzigd door woutervh op 28 feb 2022, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

woutervh schreef: Vergelijk het op één of andere manier met onze Oostkantons (die veel kleiner is dan Donbass). Stel dat wij nu bepalen dat zij geen Duits meer mogen praten, geen Duits onderwijs meer mogen voorzien, geen Duitse tv meer mogen kijken en alleen maar Frans mogen spreken... En staat het jullie niet aan, ga dan naar Duitsland hé! Voor hen is dat ook hun thuis
Bijna alle Oekraïners zijn tweetalig én spreken ook Russisch. In Donbass 60 procent. Waarom zouden ze hen in godsnaam verbieden om Russisch te spreken? Soms moet je niet alle propaganda geloven.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Dizzy schrijft ...Bovendien zit je er ook met het NATO hoofdkwartier dat ook al tot zijn favoriete doelwitten behoort...

Dat mogen wij wel denken, hij (Poetin) weet dat Stoltenberg de man is die hooguit mag komen voorlezen wat de US heeft goedgekeurd...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

woutervh schreef: Voor ik hier weer op mijn donder krijg, ik bedoel dus niet dat Putin gelijk heeft van Oekraïne binnen te vallen hé. t
en dan komt de maar inclusief zo ongeveer alle argumenten die Putin aanhaalt voor deze aanval, deze waanzin en dit bloedbad.

Uiteraard zal Rusland stilaan massaal beginnen inzetten op burgerdoelwitten en bij elke verwijt gewoon roepen dat Oekraïne hen gebruikt als menselijk schild.
een menselijks schild mag je tenslotte afschieten

heeft lang geduurd voor hier een poetinfan zou opstaan
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

phil48 schreef:Soms moet je niet alle propaganda geloven.
Oost Oekraine is gewoon een stok om mee te slaan (al ontken ik niet dat de regio wel zijn problemen zal kennen)... in de Russische pers (en als je RT.com bekijkt) blijft het ook nog steeds alsof men enkel die regio is binnen gevallen. Nergens zie je ze openlijk vertellen dat ze een massale inval bezig zijn in gans Oekraine met als enig doel gans Oekraine te annexeren en te onderwerpen aan hun dictatuur.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

1207 schreef:
woutervh schreef: Voor ik hier weer op mijn donder krijg, ik bedoel dus niet dat Putin gelijk heeft van Oekraïne binnen te vallen hé. t
en dan komt de maar inclusief zo ongeveer alle argumenten die Putin aanhaalt voor deze aanval, deze waanzin en dit bloedbad.

Uiteraard zal Rusland stilaan massaal beginnen inzetten op burgerdoelwitten en bij elke verwijt gewoon roepen dat Oekraïne hen gebruikt als menselijk schild.
een menselijks schild mag je tenslotte afschieten

heeft lang geduurd voor hier een poetinfan zou opstaan
Ik praat niets van die argumenten goed hé. Ik zeg dat ik me afvroeg waar ze uitkwamen. Ik vind het nog steeds geen probleem om te proberen achterhalen of begrijpen wat de beweegredenen van de ander zijn. Maakt je daarom nog geen fan. Ik hoop ook dat Rusland zich terugtrekt, en dat het huidige putin-regime ginder implodeert, en dat in the end zelfs Rusland de kans moet krijgen om bij de EU te komen. Maar ik snap dat sommigen dat blijkbaar heel moeilijk kunnen bevatten...
DarkV schreef:blijft het ook nog steeds alsof men enkel die regio is binnen gevallen
Ja, ik vraag me af of het Russissche volk zelf wel genoeg beseft of ze volledig Oekraïne zijn binnengevallen
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik denk dat we dan zeker een doelwit zijn van Putin want bij ons zitten de nazi's gewoon in het parlement :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

1207 schrijft ...heeft lang geduurd voor hier een poetinfan zou opstaan...

Hebben wij die hier wel degelijk, of zijn het fans van zijn russische onderdanen!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Heel die angstcultuur die nu gecreëerd wordt door Putin in Europa met zijn dreigementen mag toch ook niet te lang blijven duren denk ik. Ik loop soms met een licht angstig gevoel rond op dit moment. Er zullen mensen zijn die daar op dit moment moeilijker mee kunnen omgaan. De situatie is en voelt gewoon niet gezond ondanks het feit dat er onderhandelingen gebeuren.

Ik lees ook het topic op het forum van t.net en ondanks daar normaliter nuchterheid overheerst, krijg ik soms kippenvel wat daar soms passeert. https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 18078/last
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Als je snel angstig wordt, kan je minder onheilspellende berichten lezen. Het is zoals met FB, de mensen die er ongelukkig van worden zouden het beter niet gebruiken.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Dizzy schreef:Als je snel angstig wordt, kan je minder onheilspellende berichten lezen. Het is zoals met FB, de mensen die er ongelukkig van worden zouden het beter niet gebruiken.
Inderdaad, maar net zoals bij corona, kan je ook niet doen of het er niet is.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

En hierbij is Russia Today op telenet kabel geblokkeerd:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

DarkV schreef:Blijkbaar beschikt Oekranie toch nog steeds over geavanceerde drones... https://www.hln.be/buitenland/oekraiens ... ~aa8bc135/
Dat zijn die Turkse Bayraktar TB2 drones, ik dacht niet dat ze er daar veel van hadden want is nogal een prijzig vliegertje.

Vele doden vandaag in Charkov. https://www.hln.be/buitenland/tientalle ... ~a46483ad/

En dit vermoedelijk veelal dmv de BM-21 Grad

De video's en foto's op Telegram worden met de dag gruwelijker.
Laatst gewijzigd door Petrikske op 28 feb 2022, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Avenger 2.0 schreef:
Dizzy schreef:Als je snel angstig wordt, kan je minder onheilspellende berichten lezen. Het is zoals met FB, de mensen die er ongelukkig van worden zouden het beter niet gebruiken.
Inderdaad, maar net zoals bij corona, kan je ook niet doen of het er niet is.
Er is gelukkig heel veel tussen beseffen dat er een crisis is en elk gruwelijk detail meevolgen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Petrikske schreef:
DarkV schreef:Blijkbaar beschikt Oekranie toch nog steeds over geavanceerde drones... https://www.hln.be/buitenland/oekraiens ... ~aa8bc135/
Dat zijn die Turkse Bayraktar TB2 drones, ik dacht niet dat ze er daar veel van hadden want is nogal een prijzig vliegertje.
Men kan dat niet weten,over hoeveel drones Oekraine nu beschikt, hou er ook rekening mee dat sommige landen nogal bedragen aan het land beloven,en in een oorlogssituatie word er ook veel minder naar geld gekeken,alleen Rusland moet wel opletten omdat zijn munt ineens veel minder waard is,en andere landen zomaar geen geld aan het storten zijn.
In ieder geval,het is redelijk duidelijk dat Rusland niet alles onder controle krijgt,ook het luchtruim niet blijkbaar.

Men zal veel meer soldaten moeten inzetten,om die aanvoer lijnen veilig te maken,ik bedoel dan veel meer dan die 200 000 en daar zit dan een eerste probleem,men zal dan miliciens moeten beginnen op te roepen,ik weet niet of Putin daar dan op gerekend heeft.

Het is ook duidelijk dat niemand Putin durft tegen te spreken,en ook niet om hem gewoon eens de echte waarheid te zeggen,was duidelijk ook te zien als hij aankondigd zijn nuclieir arsenaal in alarm mode te zetten,de twee generaals verbleken daar op hun stoel en zeggen niets,ze durven niet.
Laatst gewijzigd door fluppie op 28 feb 2022, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Bald and bankrupt vertrekt uit Kiev:

https://www.youtube.com/watch?v=hzBxFH_hEwA
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Meer dan 200 k wordt moeilijk. Dat is al een kwart van hun totaal leger.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Pengu schreef:Ik loop soms met een licht angstig gevoel rond op dit moment.
Angstig moet je daar niet voor zijn want je zal het vermoedelijk nooit beseffen.

Laten we gewoon hopen dat iedereen inziet dat MAD (Mutual Assured Destruction) het einde is voor iedereen... ook hij die start.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

fluppie schreef:Men kan dat niet weten,over hoeveel drones Oekraine nu beschikt.
Klopt helemaal, onlangs waren het er blijkbaar 20 met de belofte dat er nog meer zouden komen.
Hoeveel ze er nu (nog) hebben is dus koffiedik kijken, ik denk immers dat er achter de schermen veel wapentuig naar Ukraine gaat maar dat niet iedereen daar mee wil uitpakken eventueel uit vrees voor reacties van de Russen.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

phil48 schreef:Meer dan 200 k wordt moeilijk. Dat is al een kwart van hun totaal leger.
Ja,het is dat he, Putin dacht een raid van een dag of twee max. een goed onvangst in Kiev en die regering afknallen en anderen in de plaats zetten,en dan hup verder naar....Polen????

Allee ik heb een generaal gehoord op CNN en die zei dat op een aantal van die 200 000 veel meer dan de helft bezig is met andere dingen dan vechten,tzz. die moeten ervoor zorgen dat die 70 000 (die dan vechten)munitie/eten/drinken/goed materiaal/uitrusting/medische zorgen hebben dat is een hele taak,en die aanvoer lijnen zijn heel dun,in een streek die ze dan niet volledig beheersen wat een geweldig nadeel is,bovendien was CNN ook in Rusland waar er al heel wat militaire voertuigen.....langs de kant v/d weg staan,gene zever ,maar gewoon in panne. Dat is dan ook werk voor die 130 000 die niet anders doen dan met de kamion rijden.
Ook worden er in Oekraine verkeersborden verplaatst(Door burgers) in deze tijd zou men denken dat dit nutteloos is,maar blijkbaar niet.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Is het moreel van het Russische leger echt gebroken?
Filmpjes van verwarde, huilende Russische krijgsgevangenen en van tanks die achteruitrijden voor ongewapende Oekraïners moeten aantonen dat ‘het moreel van het Russische leger gebroken is’. Het blijft koffiedik kijken of dat ook werkelijk zo is, want enkele belangrijke feiten spreken een totale deconfiture van het Russische leger (voorlopig) tegen.

Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20220228_93719623

Maar laat ons zéér voorzichtig zijn... hoogmoed komt vaak voor de val. Uiteindelijk is iedereen hier slachtoffer - de (meeste) Russen staan vermoedelijk ook niet massaal te springen om zich in dergelijke oorlog te storten.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Ik heb ondertussen ook al heel wat video's/foto's gezien van gevangen genomen Russische soldaten en iets wat me opviel is dat die vaak heel jong zijn.
Het is natuurlijk ook iets anders dan Call of Duty spelen met de homies... om nog maar te zwijgen van mensen doden die dezelfde taal kunnen spreken als jij.
Al zullen er ook veel anderen zijn die niet terug deinzen voor wreedheden, net een filmpje gezien van een Mercedes Vito die word doorzeeft terwijl de zoon aan het filmen is sterft vermoedelijk z'n vader voor z'n ogen, de hond aan z'n gejank te horen lijkt me ook geraakt, het zijn harde beelden die heel heel hard binnen komen.
Als de opmars niet goed gaat dan beginnen de wreedheden. :-(
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

DarkV schreef:Is het moreel van het Russische leger echt gebroken?
Filmpjes van verwarde, huilende Russische krijgsgevangenen en van tanks die achteruitrijden voor ongewapende Oekraïners moeten aantonen dat ‘het moreel van het Russische leger gebroken is’. Het blijft koffiedik kijken of dat ook werkelijk zo is, want enkele belangrijke feiten spreken een totale deconfiture van het Russische leger (voorlopig) tegen.

Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20220228_93719623

Maar laat ons zéér voorzichtig zijn... hoogmoed komt vaak voor de val. Uiteindelijk is iedereen hier slachtoffer - de (meeste) Russen staan vermoedelijk ook niet massaal te springen om zich in dergelijke oorlog te storten.
Dat is natuurlijk ook deel van de westerse propaganda ;)
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

DarkV schreef:. in de Russische pers (en als je RT.com bekijkt) blijft het ook nog steeds alsof men enkel die regio is binnen gevallen. .
Wat zou een rus die naar de intro van de afspraak kijkt zich zoal verbeelden?

Ik hen het ondertussen zowat gehad met de hitlervergelijkingen.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”