Gas is ’te duur’, ga ik elektrisch?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Ik volg al een tijdje ketel klets op youtube. Altijd leuke filmpjes om te besparen op energie...
Maar hij is een Nederlander. Niet dezelfde voorwaarden als wij belgen.

Daarom de vraag, schakelen wij ook beter over op elektrisch? Of is bij ons gas nog goedkoper?

[youtube]SfQnmKzw9js[/youtube]
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Kan je zelf ff uitrekenen.

Gemiddelde gasverbruik in Vlaanderen is 23MWh per gezin.
Met een variabel contract is dat nu €2900, met een vast contract €3100.
-> €0,124/kWh

Als je elektrisch gaat verwarmen, kost datzelfde €10K variabel en €10,5K met een vast contract
-> €0,4/kWh

Als je met een warmtepomp gaat verwarmen, wat een behoorlijke investering vergt, dan kan je dat grofweg delen door 3 (tenzij je een goed geïsoleerde nieuwbouw hebt).
-> €0,13/kWh

Daar zijn 2 belangrijke redenen voor:
Omdat de Vlaamse & federale regering gekozen heeft om de elektriciteitsfactuur als belastingbrief in te richten, zal het nog wel een tijdje duren dat gas goedkoper is dan elektriciteit (per kWh).
Omdat de productie van elektriciteit voor een stuk (soms wat meer, soms wat minder) gebeurd met gas en olie, is de elektriciteitsprijs mee gelinkt aan de evolutie van die brandstoffen. En voor 1kWh aan elektriciteit, heb je 2kWh gas nodig.

Als je gas te duur vindt, waar wel iets voor te zeggen is, kan je altijd overwegen over te schakelen op hout (houtblokken, pellets).
Dat is klimaatneutraal, maar afhankelijk van de kachel komt er fijn stof vrij.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

De prijs van elektriciteit wordt ook voor een groot deel bepaald door externe factoren zoals de gasprijs en geopolitieke situatie.
Zeker in een land dat al zijn basisvoorzieningen bijna volledig uitverkocht heeft. Waaronder energie.
Wanneer je dus voornamelijk afhankelijk blijft van externe leveranciers zal je steeds achter de feiten blijven aanlopen.

De enige economisch duurzame oplossing is dus zo veel mogelijk in eigen energie voorzien.
En dat kan met de huidige technologie alleen maar met elektriciteit.

Dan betaal je ook zo weinig mogelijk de verdoken belastingen weggemoffeld in de elektriciteitsfactuur.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

heist_175 schreef: Als je gas te duur vindt, waar wel iets voor te zeggen is, kan je altijd overwegen over te schakelen op hout (houtblokken, pellets).
Dat is klimaatneutraal, maar afhankelijk van de kachel komt er fijn stof vrij.
Er komt altijd massaal veel fijnstof vrij bij hout, ongeacht de kachel, dus doe je buren (en jezelf) een plezier en blijf hier van weg!
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Oekofen heeft een aanbod (schrik niet van de prijs) waarbij je volledig op pellets & PV draait.
De pelletketel heeft een stirlingmotor die 500-600W elektrische output heeft, wat gevoed wordt naar een batterij, gekoppeld met PV's.

Op de website van Oekofen staat een testimonial van iemand die zijn Tesla daarmee oplaadt.
Hier in Vlaanderen (en ook NL) krijgt houtstook een slecht reputatie, maar
- dat is enkel omdat de overheden te laks zijn om regels in te stellen en af te dwingen (wat met diesels wél gebeurt)
- in andere landen (Oostenrijk, Zwitserland, Zweden, ...) is houtstook zowat de enige optie (mazout bevriest, gasleidingen zijn veel te duur om aan te leggen en bevriezen ook)

https://www.oekofen.com/nl-be/zeroflame/
https://www.oekofen.com/nl-be/pellematic-condens_e/
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Of als je vloerverwarming hebt, een geothermische WP.
COP 6,5 bij 10°C -> 35°C
(wel wat meer verbruik bij warm water)

Die putboring van €5.000 heb je snel terug, is ook een éénmalige investering voor de rest van uw leven.
En nog eens quasi gratis koeling erbij.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Zo ver moet je niet gaan hoor. In Wallonnië wordt er ook nog veel hout gestookt of stookolie. Netgas is daar veel minder aanwezig.
Zelfs in Vlaanderen heeft men er al voor gekozen om het gasnetwerk niet meer verder uit te breiden.
Op termijn een aflopend verhaal of een verhaal met steeds stijgende prijzen. Al was het maar door een taxshift.
Alleen in Vlaanderen valt de euro altijd wat later dan elders. Zelfs in gasrijk Nederland willen ze van het gas af.

Houtstook is niet het probleem van de grondstof. Eerder het probleem van de gebruiker die zijn kachel ziet als een soort afvalverbrander en geen benul heeft hoe je goed moet stoken. De ene kachel is ook de andere niet.
En je kan ook nog altijd een fijnstoffilter op de schoorsteen plaatsen. Dan hebben de buren geen reden tot klagen meer.
In sommige wijken heb je seizoensgebonden meer overlast van de geur van zomerse BBQ's en winterse houtkorven en kerstboomverbrandingen dan van verstandig gestookte massakachels.
ddd schreef:Of als je vloerverwarming hebt, een geothermische WP.
COP 6,5 bij 10°C -> 35°C
(wel wat meer verbruik bij warm water)

Die putboring van €5.000 heb je snel terug, is ook een éénmalige investering voor de rest van uw leven.
En nog eens quasi gratis koeling erbij.
Hangt van uw verbruik af of je dat bedrag vlug gaat terugverdienen.
Dat bedrag kan je dan beter in extra isolatie steken.
De tijd dat er hier achtereenvolgend winters waren met vriestemperaturen ligt al lang achter ons.
Gemiddeld ligt de buitentemperatuur gemeten over een volledig stookseizoen ook niet meer veel lager dan die 10°C.

Het effect van koleing via vloerverwarming, als je dat nog nodig zou hebben, moet je trouwens ook niet overschatten.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

ivob schreef: Hangt van uw verbruik af of je dat bedrag vlug gaat terugverdienen.
Dat bedrag kan je dan beter in extra isolatie steken.
De tijd dat er hier achtereenvolgend winters waren met vriestemperaturen ligt al lang achter ons.
Gemiddeld ligt de buitentemperatuur gemeten over een volledig stookseizoen ook niet meer veel lager dan die 10°C.

Het effect van koleing via vloerverwarming, als je dat nog nodig zou hebben, moet je trouwens ook niet overschatten.

De koeling houdt het huis hier toch mooi op 24°C tijdens de heetste zomers hoor. 8)

Isoleren blijft nummer 1, dan pas naar de rest kijken.
Snel terugverdienen zal afhangen van het gebruik. Maar €5.000 gespreid over 40 jaar voor ultra zuinige verwarming, peanuts.
De WP op zich, zal net zoals andere toestellen, wel vervangen moeten worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ddd schreef:Of als je vloerverwarming hebt, een geothermische WP.
COP 6,5 bij 10°C -> 35°C
Het staat iedereen vrij zich rijk te rekenen met allerlei astrtonomische COP's.
De realiteit is dat het gemiddelde gasverbruik 25MWh is, dat zal niet komen van met vloerverwaming te verwarmen en/of van super goed geïsoleerde woningen. Een COP van "3" lijkt me haalbaar.

De vraag is of de prijs van ee putboring niet beter naar nóg meer PV's gaat.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:De vraag is of de prijs van ee putboring niet beter naar nóg meer PV's gaat.
Op een zeker moment ligt je dak vol. Je kan dat niet in laagjes leggen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

ddd schreef: De koeling houdt het huis hier toch mooi op 24°C tijdens de heetste zomers hoor. 8)
Alles is uiteraard situatiegebonden en relatief.
24°C in huis noem ik geen koeling.
Hier is het in huis - ook tijdens de heetste zomers - in de leefruimte nog nooit warmer geweest dan 22°C en in de slaapkamers max. 19°C.
Zonder extra koeling. Dus ook zonder extra energiekosten.
Cadsite schreef:Op een zeker moment ligt je dak vol. Je kan dat niet in laagjes leggen...
Inderdaad. Maar bv. wel tegen de gevel (zeer hoog rendement in de winter) of panelen met een hoog rendement op de beschikbarte oppervlakte.
Ik heb ook een redelijk kleine woning (naar Vlaamse standaarden) met een monofase installatie uit 2011 en slaag er toch al 10 jaar in om volledig alles op elektriciteit te laten draaien met een relatief lage jaarlijkse netfactuur. Door over te schakelen naar de digitale meter zal ik, als de berekeningen kloppen, dit jaar de energiefactuur nog eens kunnen halveren.
Maar alles begint met investeren in zo weinig mogelijk energie nodig hebben. Is een eenmalig hogere investering maar iedere kWh die je daarna niet meer nodig hebt moet je nooit meer betalen.
Laatst gewijzigd door ivob op 24 feb 2022, 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Als het buiten 35°C is, dan is 24 al vrij fris/aangenaam.
Ik ga in de zomer niet met een dekentje voor TV zitten. :-)
cadsite schreef:
heist_175 schreef:De vraag is of de prijs van ee putboring niet beter naar nóg meer PV's gaat.
Op een zeker moment ligt je dak vol. Je kan dat niet in laagjes leggen...
Klopt, het goed georiënteerde dak ligt al vol.
Isolatie hier is al ver boven de standaard, zeker voor 2012 toen we gebouwd hebben.

Anyway, net de eindafrekening gehad. Ik ga van €80 naar €123/mnd voor elektriciteit. (-€800/jaar GSC)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Hier omgekeerde beweging.
In 2021 nog een 450 € voor elektriciteit.
In 2022 zal dit max. nog een 200 € bedragen.

ps. al tien jaar geen gas meer en geen nieuwbouw (maar wel periodieke up to date renovaties).
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Dat is ook niet slecht. Is all-in, ook verwarming?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ja, al sinds begin 2014 (toen ik de woning zelf ben gaan bewonen) all in.
Woning produceert zelf 4800 tot 5300 kWh per jaar en verbruikt volledig elektrisch een 4000 tot 4600 kWh/jaar (L/W en L/L WP).
Gezien het een off grid project is (huidige planning vanaf 2031) wel back up systeem voor verwarming (dan valt het elektrisch verbruik terug naar een 2100 kWh/jaar).
Sinds enkele jaren ook mobiliteit (fiets en BEV) volledig elektrisch (met uitzondering van de niet noodzakelijke hobby-mobiliteit).
BEV wordt wel alleen aan huis geladen in uiterste noodzaak en bij voldoende overschotten PV-productie.
Na invoering capaciteitstarief zal dit dus alleen nog maar tussen maart en oktober zijn.

Enige kost tussen half 2015 en half 2021 was het prosumententarief (hier ook jaarlijks te verminderen met GSC drie keer zo hoog dan prosumententarief). Door overschakeling DM de kost van het prosumententarief nog eens gehalveerd.
Energierekening zou nog lager kunnen tot zelfs negatief (door te kiezen voor een contract met een hoge terugleveringsvergoeding) maar voor die paar 100 euro kies ik bewust liever voor leveringszekerheid en vooral een stabiele prijs, transparante facturatie en gegarandeerde groen geproduceede energie door mijn leverancier.

Ik weet het, niet voor iedereen toepasbaar maar dat is geen enkel systeem (en ook niet echt mijn zorg, iedereen moet maar handelen naar eigen mogelijkheden en doelstellingen).
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Hier gaan er ook nog ZP bijkomen (met batterij?), maar pas als ik verplicht wordt een digitale teller te nemen.
Nu dus geen wijziging aan ZP, want dan moet ik een digitale meter nemen.

Ik betaal liever een ZP verkoper dan aan Engie/de staat.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dat laatste begrijp ik niet.
Je bent toch helemaal niet verplicht elektriciteit af te nemen van Engie, laat staan aan hen te betalen?
En ik betaal graag aan de Staat. Zeker als ze een deel van die stortingen rechtstreeks terugstorten op mijn rekening.
Toevallig dit jaar bericht gekregen dat de batterijpremie en retro-actieve warmtepomppremie zijn goedgekeurd en binnen afzienbare tijd belastingvrij op de rekening worden gestort. :beerchug:
En het prosumententarief is er ook door verdwenen (naar wie denk je dat dat geld gaat?) en ik krijg er nog eens geld voor injectie bovenop.
De digitale meter heeft hier dus al zijn geld vanaf jaar 1 terugverdiend. :banana:

Zonnepanelenproductie wordt hier volgens plan pas verhoogd - als er weer niets wijzigt in de regelgeving - midden 2031.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Engie is in mijn geval de goedkoopste. Ik bedoel eigenlijk elke energieleverancier. :-D
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Wanneer ik je goed begrijp wil je dus via zonnepanelen volledig off grid gaan?
Uit interesse, een termijnplanning tegen wanneer je dit denkt te bereiken en hoe verwarm je dan tijdens aanhoudend sombere winterse dagen?
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Off grid zal zeker niet lukken. Maar ik wil er wel zo dicht mogelijk tegenaan zitten.
Op weekbasis verbruik ik nu (eind Feb) een 120kWh, waar de ZP maar een 20-30kWh kunnen afkrijgen. Zelfs met bijplaatsen ZP en evt batterij is het niet haalbaar.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Een beetje off grid bestaat niet hè :-D
Je bent het of je bent het niet.
Het zijn juist de laatste gaten die het moeilijkst zijn om te dichten.
Hoe lager het benodigde verbruik en hoe meer je inzet op diversificatie inzake energiegebruik hoe gemakkelijker is om het off grind einddoel te halen.
Het capaciteitstarief is daar al een mooi voorproefje van.
Vaste kosten (die je ook zal betalen wanneer je aan het net blijft hangen ook al gebruik je het nauwelijks) invoeren en afnamekosten - in het beste geval - verlagen.

Mijn basic elektrisch verbruik is bv. teruggebracht naar een 2.4 kWh per etmaal, het comfortverbruik naar een 4-7 kWh per etmaal.
Vanaf de tweede week van januari tot half november is de productie (nog maar 50% van de geplande productie) dan voldoende (uiteraard met een batterij met voldoende capaciteit in verhouding tot het verbruik) om off grid te zijn.

Het is mogelijk. Wat iets anders is dan gemakkelijk. :-D
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Met die pelletkachel met stirlingmotor kan het, al vraag ik me af of de rekening "klopt".
Ik verbruik op jaarbasis ongeveer 3000kWh aan elektriciteit; laten we veronderstellen dat dat in de winter iets meer dan 10 kWh/dag is. Dat zou je nipt halen met die stirlingmotor (500-600W/u) maar dan moet die wel 24/7 draaien. En dan gaat die véél meer warmte produceren dan ik nodig heb.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Je gaat dat moeten combineren met zonnepanelen, een windmolen, watermolens in je afvoer,... :angel:
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Dieselgenerator.. 8)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

500W -> 12kWh/dag
Koppel daar nog wat PV's aan met een batterij en uw stirlingmotor zal heus geen 24/7 moeten draaien
Sinds 1/1 heb ik 45% van de elektriciteit uit PV+batterij gehaald en we hebben weinig PV's (5,7kWp).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Zo'n Stirlingmotor draait natuurlijk ook niet op buitenlucht.
Je zal de pellets ook van ergens anders moeten halen en dan ben je weer afhankelijk van de prijszetting en bevooradingszekerheid door derden.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Het enige voordeel dat ik in pellets zie is dat ik die evt nog zelf in het buitenland kan gaan halen als onze overheid het wat te hard uithangt. Met mazout en gas is dat al een stuk minder handig.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik zie nog wel voordelen:
- pellets zijn niet zo onderhevig aan marktschommelingen
- veel aanvoermogelijkheden, tot zelf in het buitenland kopen
- je kan de stock aanleggen in een "luwe" periode

Als je écht goesting hebt, kan je zelf pellets maken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Maar je moet ze nog altijd aankopen of zelf de grondstoffen voorradig hebben + pelletmachine.

Maar iedereen lost dat probleem uiteraard naar best vermogen op zijn eigen wijze op.

Hoeveel kost trouwens het gebruik van zo'n Stirlingmotor per inzetdag?

Wanneer de geopolitieke situatie op de ingeslagen weg verder gaat en men nog wat langer blijft debatteren over kernenergie, gasenergie of geen van beiden zie ik de prijs van de pellets ook niet meer goedkoper worden.

edit: vlug wat opzoekingswerk (ik kan er dus naast zitten) leert me dat om - naast de verwarming - je tijdens het stookseizoen zo'n 4 T pellets zou nodig hebben om 1.000 kWh elektriciteit aan te maken. Ben je jaarlijks al 1200 € aan pellets kwijt. Jaar na jaar. Bij stabiele prijzen.
Dan toch liever wat extra zonnepanelen. De investering kost waarschijnlijk minder dan zo'n pelletketel en daarna heb je voor minstens 20 jaar gratis energie.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Volgens wat ik onthouden heb bij de uitleg is dat de pellet/Stirling enkel werkt met een heel groot buffervat.
De brandhaard moet redelijk lang op vol vermogen werken om de temperatuur te halen dat de Stirling kan werken. Daarna moet je de warmte nog kwijt wil je elektriciteit produceren
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Zoals steeds is stap 1 isoleren, isoleren, isoleren. En dan gaat die pelletketel veel te weinig draaiuren hebben om elektriciteit te maken.
Misschien nuttig voor een groot gebouw ofzo, maar niet in een moderne woning.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

In een groot slecht geïsoleerd gebouw zal het zijn nut wel hebben.
Maar het is dan gewoon een alternatief voor andere netgekoppelde oplossingen.
De jaarrekening blijft even goed doorlopen en je blijft afhankelijk van derden (voor onderhoud en pellets).
Het is dus zelfs geen oplossing voor een goed gerenoveerd gebouw (waarvan de leeftijd er niet toe doet).

Het is ook niet echt een oplossing voor de vraag van TS. Het is geen keuze tussen gas en elektrisch maar eerder - onder welbepaalde omstandigheden - een derde weg.

Maar je basisopmerking blijft overeind: eerst maatregelen nemen om nadien zo weinig mogelijk energie nodig te hebben. Dat maakt de eindoplossing nadien zoveel eenvoudiger uit te voeren.

edit: wanneer men een reactie via pb stuurt en zelf een tegenreactie vraagt is het wel handig dat men het ontvangen van pb zelf toelaat.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

+1 voor ketel klets.

Leuk kanaal waar je best veel van kan bijleren. Ook de electrische cv ketels die hij plaatst, wist ik nog niet dat dat zoveel geplaatst worden in NL. Ook leuk dat hij rekening houdt met vlaamse kijkers!
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Aquino
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 jul 2011, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

ivob schreef:
Hangt van uw verbruik af of je dat bedrag vlug gaat terugverdienen.
Dat bedrag kan je dan beter in extra isolatie steken.
Een warmtepomp in een slecht geïsoleerd huis is waanzin. De kost voor "extra isolatie" zou al gemaakt moeten zijn als je een warmtepomp überhaupt overweegt.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Maar als je naar kostprijs kijkt kan je beter je huis goed isoleren en op gas blijven stoken he.

Ik hoor vaak zeggen dat je met een warmtepomp kan besparen als je huis heel goed geisoleerd is. Dat is in feite niet correct; je verlaagt eerst je warmtebehoefte drastisch en dan zeg je: nu is de warmtepomp goedkoper dan het vroeger was om met gas te verwarmen. Een warmtepomp werkt in feite even goed in een slecht geisoleerd huis (want ik geloof niet dat de COP zodanig beïnvloedt wordt door het gevraagde vermogen), alleen ga je dan merken dat dat eigenlijk niet goedkoper is.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Beetje zoals dubbelglas?

Ik heb een raam op de zonnekant in dubbelglas. Geen hr+ maar gewoon simpel dubbelglas. Als de zon schijnt, is het een serre verwarming, ook bij koude temperaturen. Maar als je overgaat naar hr+ glas, isoleert het wel beter, maar krijg je ook minder warmte binnen bij zon.
In de zomer krijg je dan wel teveel warmte binnen, dat kan je dan oplossen met rolluiken. En de rolluiken zijn ook handig in de winter, als de zon wegvalt.

Tussen theorie en praktijk zit er soms veel verschil.
de koe zegt boe
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Aquino schreef:
ivob schreef: Een warmtepomp in een slecht geïsoleerd huis is waanzin. De kost voor "extra isolatie" zou al gemaakt moeten zijn als je een warmtepomp überhaupt overweegt.
Dat moet je mij niet vertellen.
Ik wil ze echter niet de kost geven diegenen die een warmtepomp geplaatst hebben of zelfs rechtstreekse elektrische verwarming op basis van een eeuwigdurende terugdraaiende teller en niet op basis van zeer goede isolatie.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Aquino
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 jul 2011, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

SpecialK schreef:Maar als je naar kostprijs kijkt kan je beter je huis goed isoleren en op gas blijven stoken he.

Ik hoor vaak zeggen dat je met een warmtepomp kan besparen als je huis heel goed geisoleerd is. Dat is in feite niet correct; je verlaagt eerst je warmtebehoefte drastisch en dan zeg je: nu is de warmtepomp goedkoper dan het vroeger was om met gas te verwarmen. Een warmtepomp werkt in feite even goed in een slecht geisoleerd huis (want ik geloof niet dat de COP zodanig beïnvloedt wordt door het gevraagde vermogen), alleen ga je dan merken dat dat eigenlijk niet goedkoper is.
Herlees dat nu eens zelf...
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”