Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

honda4life schreef:Zijn onze politiekers nu helemaal zot geworden?
Wapens leveren?!
Dat gaat zeker bijdragen aan een vredevolle oplossing.
Beeld je eens eventjes in dat het België is dat aangevallen wordt door een smerige bende Russische soldaten.
Wat zou jij dan willen?
Dat het leger zonder munitie zit?
Ik vind het maar normaal dat wij Oekraïne helpen.
Zoveel jaar geleden stond Verhofstadt nog op het Maydamplein de Oekraïners aan te sporen om voor Europa te kiezen.
Wapens sturen is het minste dat we kunnen doen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Maar kan de agressor helemaal over de rand duwen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

SPR schreef:Maar kan de agressor helemaal over de rand duwen...
Wat bedoel je met over de rand duwen?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ik kan zeggen dat Art. 5 van de Navo al een keer was uitgeroepen,nl. bij de gebeurtenissen van 9/11,toen de twin torens in de US zijn ingestort,en ook het pentagon is aangevallen.
,toen heeft de US de hulp ingeroepen van alle NAVO landen o.a. om het luchtruim direkt te sluiten,en eventueel andere hulp te bieden,ook de president is toen geevacueerd.
Daarnet op TV Jan Baljouw,en verassende comm. toch,het staat nu vast dat de Oekrainsche luchtmacht echt niet volledig in uitgeschakeld,en dat is toch wel iets dat bijna niet te begrijpen is.
Wat is er daar aan de hand,het begint erop te lijken dat de inval toch wel een beetje gesaboteerd word,vanuit Rusland want zoiets is verre van normaal.
De volgende dagen worden echt zeer belangrijk,binnen een week zou alles eigenlijk opgekuisd moeten zijn,of Rusland heeft zich zwaar misrekend.
Die machinegeweren die Belgie levert,\zijn wel van goede kwaliteit hoor,men moet pas de loop vervangen na 500 schoten bij constant gebruik,(banden van 250 kogels)en zoiets komt nog altijd zelden voor,maar ze zijn alleen wat onhandelbaar,door het gewicht daarmee best dat dit een wapen is,voor twee man,de loop vervangen kan binnen een 15 seconden wat ongelofelijk snel is.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Duitsland heeft nu ook toestemming aan Nederland en Estland gegeven om Duitse wapens te leveren. Daarnaast gaan ze nu ook zelf wapens gaan leveren.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

boulder schreef: Wat bedoel je met over de rand duwen?
Het niet meer enkel bij Oekraïne houden. Dat is toch een vreselijke dunne lijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Het is tijd om de sancties uit te voeren die Putin niet had verwacht.

Laten we Rusland verder isoleren en uit SWIFT gooien. Voor de banken die daar geld hebben liggen vinden we wel een oplossing.

Het opleggen van nieuwe sancties mag niet stoppen tot Putin opgeeft of er intern met hem afgerekend wordt.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

we meoten ook niet flauw doen over die dunne lijn

Heel Europa levert materiaal een uiteraard leven de Vs en DE britten essentiële informatie via bv satellieten en inlichtingendiensten
Dit + de sancties en het duurt neit meer lang voor Poetin concludeert dat de Nato gewoon tegen hem meevecht.

zal hij zijn nucleaire dreiging ... Ik hou er rekening mee en Brussel is een heel belangrijk stadje in dat verhaal
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Of hij beseft dat dit een hopeloze zaak is en hij trekt zich terug. Even ruggengraat tonen kan soms helpen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

SPR schreef:
boulder schreef: Wat bedoel je met over de rand duwen?
Het niet meer enkel bij Oekraïne houden. Dat is toch een vreselijke dunne lijn.
Ahja, dus we moeten allemaal zwijgen en toekijken of ze gaan ons ook aanvallen?
Wie bang is krijgt ook slaag.

Ik zie eerder een excuus voor toekomstige aanvallen van de Russische beer, wat mijn idee bevestigt dat Poetin al lang de totale oorlog vorobereidt.
CCatalyst schreef:Laten we Rusland verder isoleren en uit SWIFT gooien. Voor de banken die daar geld hebben liggen vinden we wel een oplossing.
Ja, ik ben voor.
Alles wat Rusland kan tegenwerken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Inderdaad, duimen dat Oekraïne beloond wordt voor hun volharding en opoffering en dat Putin inziet dat zijn Slavische broeders precies niet zo aan zijn kant staat. Maar ongelijk toegeven zit er bij die mannen wellicht niet in...

Misschien moeten de Oekraïeners een tegenaanval riskeren op Russisch grondgebied...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

fluppie schreef:Laat u niet zot maken door propaganda berichten,van beide kanten oekraine bied zeker veel meer weerstand,dan men had verwacht,er was een oude generaal op CNN en die zei dat Rusland dit op een week moet oplossen,(volgens hem is/was dat ook het plan) want anders gaan ze hetzelfde meemaken als de Duitsers in WO2 nl. de aanvoer voor zo een leger is enorm,volgens die generaal zijn er max. 70 000 Russen die echt aan de gevechten deelnemen,anderen moeten niet anders doen dan rijden met kamions,tanken bij gevechtsvoertuigen vaten olie in stelling brengen,eten,water tanks herstellen enz enz. Na een tijdje word je aanvoer enorm kwetsbaar,en kan worden aangevallen door gewapende burgers bijv waardoor de kop v/h leger,de gevechtstroepen in de problemen kan komen,hoe langer die aanvoer-hoe meer kans daarvoor.
De vergelijking is toch wat overdreven, vind ik.
De nazi's hadden problemen met hun bevoorrading, maar dat komt omdat ze in Rusland zaten, op onbekend terrein en het werd winter, geen winter zoals we hier kennen, maar met temperaturen van diep onder nul.
De Russen pasten de tactiek van de verschroeide aarde toe, waarbij de steden die de Duitsers konden veroveren hen geen voedsel of onderdak gaven.
Dat lijkt mij toch iets anders dan wat de Russen in Oekraïne tegenkomen, de afstanden zijn veel kleiner, er zijn geen uitgebreide lege sneeuwvlakten, temperaturen gaan maar lichtjes onder nul, enz.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

phil48 schreef:Of hij beseft dat dit een hopeloze zaak is en hij trekt zich terug. Even ruggengraat tonen kan soms helpen.

Dat zal Putin ook denken op een gegeven moment.

Als ik de westerse media mag geloven zit rusland op zijn tandvlees en is de terugtrekking nabij.
Geloven we die propaganda nu echt? :?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Gray schreef: Als ik de westerse media mag geloven zit rusland op zijn tandvlees en is de terugtrekking nabij.
Geloven we die propaganda nu echt? :?
Ze hadden verwacht dat het makkelijker ging gaan en dat de Oekraïeners niet zoveel verzet gingen tonen. De hoop was voor een snelle overdracht van macht, dat zou Putin ook het beste uitkomen, maar dat lijkt er niet in te zitten. Een terugtrekking lijkt me echter sterk voorbarig.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Dat hij al op zijn tandvlees zit? Waarschijnlijk niet.
Dat hij de weerstand onderschat heeft? Waarschijnlijk wel.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ik zou dat wel heel straf vinden mocht Rusland dat maar één maand ofzo kunnen volhouden. Ik heb soms de indruk dat het westen nog altijd denkt dat Rusland een bende prutsers zijn.

Twee weken geleden dachten ze dat Rusland niet ging aanvallen, nu zouden ze de Russen hun strategie kennen :roll:
Laatst gewijzigd door Block op 26 feb 2022, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Gray schreef:
phil48 schreef:Of hij beseft dat dit een hopeloze zaak is en hij trekt zich terug. Even ruggengraat tonen kan soms helpen.

Dat zal Putin ook denken op een gegeven moment.

Als ik de westerse media mag geloven zit rusland op zijn tandvlees en is de terugtrekking nabij.
Geloven we die propaganda nu echt? :?
Dat heb ik toch niet zo begrepen.
Het gaat niet zoals gepland, dus het kan langer duren, zo zie ik het.
Dat is nog iets anders dan "hij gaat zich terugrekken, het is mislukt."
Hij gaat nu een totale oorlog in Oekraïne voeren, dat duidt er wel op dat het niet verloopt zoals hij gewild had.
Hij rekent erop dat Oekraïne gaat kraken als ze zich overal tegelijk moeten verdedigen tegen een Russisch leger dat in principe overmachtig is.
Daarom ook dat hij zoveel oorlogsmisdaden begaat.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Zijn wapenarsenaal is ook eindig he?

Vermoedelijk wist de CIA trouwens van alles nogal veel door inside information van iemand hoog geplaatst.

We kunnen maar hopen dat iemand intern een coup pleegt en orde op zaken stelt.

Wat betreft de dunne lijn, ik bedoel daarmee dat die zot het wel eens in zijn hoofd kan halen om wel op de rode knop te drukken door het zo openlijk te spelen.

Vandaag beschuldigde Rusland de Amerikanen er ook al van om stiekem te helpen met onbemande verkenningsdrones. Er is een reden waarom de Amerikanen zo stil zijn.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

SPR schreef:We kunnen maar hopen dat iemand intern een coup pleegt en orde op zaken stelt.
In Rusland bedoel je?
Ik sta voor 100% aan de kant van de Oekraïners.
SPR schreef:Wat betreft de dunne lijn, ik bedoel daarmee dat die zot het wel eens in zijn hoofd kan halen om wel op de rode knop te drukken door het zo openlijk te spelen.
Je kunt niet zwichten voor chantage omdat hij kernwapens heeft.
De VS hebben die ook, als hij zo stom is op de knop te duwen, dan zal er nog wel tijd zijn om terug te slaan.
Dan is het pas echt Armageddon.
Ik denk dat hij dat wel beseft.

Stel dat we wel zwichten voor die chantage, dan betekent dat feitelijk dat hij baas is overal ter wereld.
"Wij betalen onze schulden niet terug, niet akkoord? Dan gooien we kernbommen".
"Wij willen heel Europa in onze handen, niet akkoord? Dan gooien we kernbommen."
...

Daar kun je niet aan toegeven.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

@SPR

Ik kan me niet voorstellen dat Adolf Poetin zo naief zou zijn dat hij niet had verwacht dat het Westen op allerlei manieren stokken in de wielen ging steken. Zelfs Nederland levert raketwerpers die vanop 5 km helicopters kunnen neerhalen. Met wat goede satbeelden kan je die handig gebruiken.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Nucleaire wapens zijn ook een tweesnijdend zwaard.
Als men ze gebruikt tegen een andere kernmogendheid, krijgt men geheid een koekje van eigen deeg.
Dat is iets wat iedere militair weet.

Ik las op BBC dat Frankrijk een Russisch schip aan de ketting gelegd heeft.
En ook dat steeds meer landen Russische vliegtuigen uit hun luchtruim weren.
Meer van dat.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

fluppie schreef:Laat u niet zot maken door propaganda berichten,van beide kanten oekraine bied zeker veel meer weerstand,dan men had verwacht,er was een oude generaal op CNN en die zei dat Rusland dit op een week moet oplossen,(volgens hem is/was dat ook het plan) want anders gaan ze hetzelfde meemaken als de Duitsers in WO2 nl. de aanvoer voor zo een leger is enorm,/
Dit is ook precies wat ik had voorspeld en ik heb er met m'n zoon deze week ook nog over gesproken, Putin heeft de nazi blitzkrieg tactiek toegepast bij aanvang vh conflict maar dit houd enkele grote risico's in. Een belangrijk risico is het feit dat de aanvoer niet kan volgen met de snel oprukkende gepantserde troepen.
Daarom keek ik ook na de start vh conflict onmiddelijk naar de weersvoorspellingen en die waren in ieder geval Putin niet gunstig.
Temperaturen overdag tot +10 graden + regen tja..om nog maar niet te zwijgen van de hoeveelheid modder.
Ik ben zelf een ex artillerist (6A Soest, Germany) (Lader aka nr4 op een Howitzer 155mm.) en de extreem natte ondergrond hoeven dan misschien niet te leiden tot hele grote problemen voor gepantserde voertuigen maar en er zijn ook 'wheeled' vehicles en soldaten te voet.
En wees maar zeker dat dit vel problemen geeft, beijs is het feit dat er Russische tanks droog zijn komen te staan en met vijandelijke troepen in de buurt ben je dan een 'sitting duck' en een hapklare brok voor artillery of antitank weapons zoals een rpg of javelin.

Oh ja...in mijn tijd was er van 'autoloaders' nog geen sprake dus ik mocht granaten van 42kg manueel laden in een artillerystuk waarin ik niet eens rechtop kon staan.



In het filmpje niet te vatten maar een shell die tot (destijds) 15km ver kon gevuurd worden, het aantal decibels van afvuren wel...het loopt dan dun door de broek.

Waar ik wel bang voor ben is het feit dat Putin in het geval hij z'n einde mag voelen naderen naar hele drastische wapens mag grijpen.
Deze wapens blijken trouwens reeds in Moskou in beweging te zijn.



Vermoedelijk is dit de RS-24, als hij deze durft in te zetten dan vrees ik voor het ergste en niet alleen voor Oekraine.

boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Petrikske schreef:

Vermoedelijk is dit de RS-24, als hij deze durft in te zetten dan vrees ik voor het ergste en niet alleen voor Oekraine.

Hebben de Amerikanen dan geen intercontinentale kernraketten?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Ik bedoel maar, is de westerse berichtgeving niet vooral gestoeld om de moraal van de Oekraïense troepen en het burgerverzet hoog te houden?
Objectief gezien staat Rusland na 3 dagen al in de hoofdstad, zo slecht is dat niet.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Gray schreef:Ik bedoel maar, is de westerse berichtgeving niet vooral gestoeld om de moraal van de Oekraïense troepen en het burgerverzet hoog te houden?
Objectief gezien staat Rusland na 3 dagen al in de hoofdstad, zo slecht is dat niet.
Gezien de numerieke overmacht van tanks, het luchtoverwicht, enz. vind ik dat niet spectaculair.
Dat wil niet zeggen dat de Oekraïners gaan winnen, maar hoedje af, ze staan er nog altijd.

En ja, natuurlijk wordt het nieuws altijd zo gebracht dat de kant waarvoor men sympathie heeft, meest positief belicht wordt.
Ik vertik het om liegebeest Russia Today te kijken (heb het nochtans een paar keer op satelliet en nog eens op de kabel), maar ongetwijfeld ga je daar het omgekeerde horen.

Ik herinner mij uit de eerste golfoorlog hoe een Brits oorlogsvliegtuig werd neergehaald.
Dat werd eerst ontkend, daarna een hele tijd "niet bevestigd", men wachtte dus tot men het kon compenseren met een hele hoop positief nieuws.
Toen werd het positieve nieuws gebracht, en werd ook terloops het verlies van die Harrier (als ik mij niet vergis) toegegeven.
Dat doen ze dus om het moreel hoog te houden.
Maar dat gebeurt net zo goed aan de andere kant.
Herinner u de legendarische Comical Ali "There are no Americans in Bagdad".
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

boulder schreef:Ik vertik het om liegebeest Russia Today te kijken (heb het nochtans een paar keer op satelliet en nog eens op de kabel), maar ongetwijfeld ga je daar het omgekeerde horen.
Daar wil ik wel even een update over geven. Betrekkelijk (onverwacht) neutraal eigenlijk. Redelijk fact gebonden, weinig opzwepend. De reacties zijn wel vooral anti-Westerse trollen. Putin trouwens nergens te bekennen in de berichtgeving...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

woutervh schreef:
boulder schreef:Ik vertik het om liegebeest Russia Today te kijken (heb het nochtans een paar keer op satelliet en nog eens op de kabel), maar ongetwijfeld ga je daar het omgekeerde horen.
Daar wil ik wel even een update over geven. Betrekkelijk (onverwacht) neutraal eigenlijk. Redelijk fact gebonden, weinig opzwepend. De reacties zijn wel vooral anti-Westerse trollen. Putin trouwens nergens te bekennen in de berichtgeving...
Redelijk neutraal :lol:
De leugens die die zender verspreid heeft over MH17, waarbij ze iedereen de schuld gaven behalve de Russen zijn legendarisch.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Gray schreef:Ik bedoel maar, is de westerse berichtgeving niet vooral gestoeld om de moraal van de Oekraïense troepen en het burgerverzet hoog te houden?
Objectief gezien staat Rusland na 3 dagen al in de hoofdstad, zo slecht is dat niet.
Er is een verschil tussen een land binnenstormen en het onder de knoet te kunnen houden.
Rusland heeft een van de grootste legers ter wereld dus het eerste was sowieso een voldongen feit.
Het tweede is dat echter niet, zie Afghanistan(zowel de Soviets als de VS), Irak(VS), Vietnam(VS) en ook ten dele Finland(Soviets in 1940).
Het was zelfs voor de invasie duidelijk dat Oekraïne op het tweede scenario gokte(Beelden van oude vrouwtje en jonge moeders met buggy's die schietlessen met AK-47's volgden). Probleem is natuurlijk dat een dergelijke asymmetrische oorlog jaren moet kunnen volhouden(met bijbehorend leed voor de de burgerbevolking), en hopen dat de Russen geen extreme middelen inzetten.
Het is wel duidelijk dat de Russen het een beetje onderschat hebben, maar hoe dit uiteindelijk zal aflopen en wie er zal winnen kan je niet zeggen.
woutervh schreef:
boulder schreef:Ik vertik het om liegebeest Russia Today te kijken (heb het nochtans een paar keer op satelliet en nog eens op de kabel), maar ongetwijfeld ga je daar het omgekeerde horen.
Daar wil ik wel even een update over geven. Betrekkelijk (onverwacht) neutraal eigenlijk. Redelijk fact gebonden, weinig opzwepend. De reacties zijn wel vooral anti-Westerse trollen. Putin trouwens nergens te bekennen in de berichtgeving...
Russia Today is geen propagandakanaal voor Russen, maar voor westerlingen/buitenlanders, daar moeten ze dus sowieso een schijn van gematigdheid ophouden. Het is dus zeker niet te vergelijken met "binnenlandse" propaganda.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Europa geeft Rusland zware financiële dreun: verschillende Russische banken verliezen toegang tot Swift
WOIII is bijna een feit
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Stroper schreef: Russia Today is geen propagandakanaal voor Russen, maar voor westerlingen/buitenlanders, daar moeten ze dus sowieso een schijn van gematigdheid ophouden. Het is dus zeker niet te vergelijken met "binnenlandse" propaganda.
Net wat ik zeg. RT geeft de Russische kijk op wereldgebeurtenissen. Ideaal om een evenwicht te hebben samen met onze Westerse berichtgeving. De waarheid ligt er ergens tussen.
Maar de Boulder verslijt mij bijna voor een Putin fanboy omdat ik hem 4 jaar geleden eens heb aangeraden om RT eens te bekijken als tegengewicht. Dat is me precies niet echt in dank afgenomen weet ik nu :roll: :-D
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Amai, er zijn er hier die het precies nog tof vinden moest er een kernbom gebruikt worden. Djeezes, doe even normaal.

Dan spreken we over honderdduizenden doden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

woutervh schreef: Net wat ik zeg. RT geeft de Russische kijk op wereldgebeurtenissen.
Ik heb de kijk van dictator Poetin niet nodig.
woutervh schreef:Ideaal om een evenwicht te hebben samen met onze Westerse berichtgeving. De waarheid ligt er ergens tussen.
Je krijgt geen evenwicht door naar propaganda te luisteren.

https://www.businessinsider.com/rt-mh-1 ... &r=US&IR=T
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140719_01185057
Hier een voorbeeldje van het soort propaganda dat ze verkopen.
woutervh schreef:Maar de Boulder verslijt mij bijna voor een Putin fanboy omdat ik hem 4 jaar geleden eens heb aangeraden om RT eens te bekijken als tegengewicht.
Het waren 3 berichten over en weer, en je was erg duidelijk.
Woutervh gelooft NIET in democratie, en voelt meer iets voor autoritaire regimes op zijn Chinees of Russisch, zeg maar.
Ik had je toen al geklasseerd als Poetin fan.
Toch vreemd hoe dat zoveel jaar later blijkt te kloppen.
Je trok toen ook partij tegen het Westen in Syrië, toevallig ook een terrein waar Rusland heel actief is...
Op 9/11 moesten we onze wonden likken en niets doen, dan was het allemaal beter geweest.

Tweede bericht: reclame voor het systeem van China, en tegen onze westerse democratieën...
woutervh schreef:Socialisme in China werkt. Er wordt getracht om het land/de maatschappij vooruit te helpen op ieder vlak, ook voor de kleine plattelandsbewoners. En er is een toekomstplan.
woutervh schreef:Zelf geloof ik niet in een democratie. Elke weloverwogen intelligente stem wordt teniet gedaan door één of andere 'domme' stem. Als je u de gemiddelde intelligentie van 'de Belg' voor ogen haalt, en dan rekent dat de helft daaronder zit... In China bijvoorbeeld heeft het volk in principe geen hoofdbrekens over wie/wat/waar en kunnen ze een visie voor 20 jaar uitwerken.
Hier belanden we alle 4 jaar in een andere peutertuin
woutervh schreef:Stel nu dat je in een maatschappij kunt leven, zonder verkiezingen. Waar alles naar best vermogen wordt geregeld. Infrastructuur, gezondheidszorg, onderwijs, vervoer, toekomstvisie .... En aan de top is er niemand die zich verrijkt, maar zit er een soort raad van wijzen die elke grote beslissing goed overweegt en uiteindelijk beslist in het groter belang. Bij twijfel een raadgevend referendum bijvoorbeeld. En zelf word je met rust gelaten. Nee?
Ik lees dus dat je NIET gelooft in democratie, en tot 2 keer toe het Chinese systeem zit te propageren.
En nog eens Russia Today ook, als "tegengewicht".
SPR schreef:Amai, er zijn er hier die het precies nog tof vinden moest er een kernbom gebruikt worden. Djeezes, doe even normaal.

Dan spreken we over honderdduizenden doden.
Neen, hoor, ik wens geen kernoorlog.
Maar als de Russen kernwapens lanceren, dan hoop ik toch dat de good guys ook op de knop drukken, Poetin en zijn vriendjes voor eeuwig het zwijgen opleggen en niet gewoon wachten tot wij vernietigd worden.
En zo werkt wederzijdse afschrikking.
Als jij kernwapens hebt, en de ander heeft er ook, maar jij weet dat die ander ze toch niet durft te gebruiken, is het wel heel makkelijk voor meedogenloze dictators als een Poetin, niet?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Ik blijf het vreemd/creepie vinden dat je onthouden hebt dat wij een conversatie hadden in 2018 en maar daaruit blijft quoten om uw punt tegen mij persoonlijk te maken. Zo belangrijk ben ik echt niet hoor ...

Ik heb zelf ook eens onze conversatie opgerakeld. En weet nu ook weer waar mijn reactie uitkwam. Ik ga me nu niet bezig houden met stukjes quoten, maar ik had me het beeld gevormd dat je een islamofobe, VB-stemmer was met een tunnelvisie. Vandaar dat ik dus de tip gaf om eens RT te volgen. Eerder om de tunnelvisie te doorbreken en uw horizon te verbreden.

Democratie... Ik geloof wel in de basis van democratie. Ik geloof in de scheiding der machten, ik geloof in de positieve zaken. Echter is het gros van de Westerse democratieën vervallen in een kibbelende peutertuin. In de jaren 40 heeft Orwell Animal Farm geschreven over het communisme. Wel, onze kapitalistische democratie verdient intussen zijn eigen boek hoor... Voor je me nu weet op mijn woorden pakt, ik geef hier geen blijk van communist te zijn. Elk systeem zit bij de wortels wel goed en eerlijk in elkaar. Alleen hebben ze nogal de neiging om te misgroeien met de jaren.

https://www.hln.be/binnenland/portret-k ... ~aac71bb7/
Dan moet je maar hopen dat dergelijke sujets minder dan de helft van het kiespubliek uitmaken.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Even die welles-nietes peutertuin hier voorbij kijken.
Hoe zou nu de stemming zijn in het ISS ruimtestation, daar zijn zeven astronauten momenteel aan boord waarvan twee ervan Russen zijn.
Ik denk dat die astronauten het veel te druk hebben, om te kibbelen zoals hier.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Om het met een Eiland quote te zeggen "weg sfeer" :wink:

Serieus: Het zal er zijn zoals altijd in een oorlog, mensen onder elkaar komen best wel goed overeen, het zijn een paar pipo's aan de top die het verpesten.
Een beetje zoals hier, iemand een probleem met "de Walen"?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Klopt. Wij werken samen met Oekraïnse en Russische ontwikkelteams. Geen van hen snapt hoe het zo ver is kunnen komen en iedereen wil dat het gewoon stopt...

En die ISS astronouten zijn wetenschappers. Ik denk niet dat deze opeens vijanden gaan worden ginder boven. Evenals gemengde getrouwde koppels niet opeens gaan scheiden.

Ik hoop alleen dat ze intussen andere terugkeermethodes meester zijn dan Sojuz, of ze zouden daar wel eens een probleem kunnen hebben...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

timmermc schreef:Even die welles-nietes peutertuin hier voorbij kijken.
niemand wil oorlog en ik denk dat de overgrote meerderheid vd Russen hier ook tegen is
niemand wil dat de gasprijs nog eens verdubbelt, of dat we plots bij andere dictaturen om meer gas meoten bedelen, en ik denk dat heel vele Russen zullen verschieten als ze straks plots niet meer met visa of mastercard kunnen betalen (ken swift onvoldoende maar dit is ook allemaal digitaal). Poetin en zijn nier circle is hier al maanden op voorbereid en die zullen geen boterham minder eten.

De Russen leven wel onder een dictatuur, elke vorrm van tegengeluid is volgens het Kremlin simpelweg puur en onvervalst terrorisme vh ergste soort.
net een artikel op vrt nu gelezen en heel de leiding daar bestaat uit mannen die bijna op serviceflat leeftijd zijn. Logisch dat die naar vroeger hunkeren toen alles beter was en allemaal opgeleid zijn binnen de kgb.

iedereen hier is blij met de Oekraïense weerstand. Jammer genoeg heeft het Russische leger een vrij slechte naam en zullen ze zonder enig probleem, zeker de generale staf van gemiddeld 70j, Oekraïne probleemloos naar de middeleeuwen bombarderen.

over de nucleaire optie wil ik niet eens meer nadenken (net die 2 filmpjes van over die 2 raketten gezien).
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

woutervh schreef:Ik blijf het vreemd/creepie vinden dat je onthouden hebt dat wij een conversatie hadden in 2018 en maar daaruit blijft quoten om uw punt tegen mij persoonlijk te maken. Zo belangrijk ben ik echt niet hoor ...
Het is niet dat ik hier met iedereen privé conversaties heb, en dat ze daarin dergelijke zaken schrijven.
woutervh schreef:Ik heb zelf ook eens onze conversatie opgerakeld. En weet nu ook weer waar mijn reactie uitkwam. Ik ga me nu niet bezig houden met stukjes quoten, maar ik had me het beeld gevormd dat je een islamofobe, VB-stemmer was met een tunnelvisie. Vandaar dat ik dus de tip gaf om eens RT te volgen. Eerder om de tunnelvisie te doorbreken en uw horizon te verbreden.
Mij kwam het over van "ik probeer die aan mijn pro-Chinese/pro-Russische kant te krijgen.
Alles wat je schreef was anti-Westers: het Westen had niet mogen reageren na 9/11, moest wegblijven uit Syrië, democratie daar geloofde je niet in, en je was voor een politiek systeem waarin mensen niet meer moeten gaan stemmen, en alles bovenaf beslist wordt.
woutervh schreef:Democratie... Ik geloof wel in de basis van democratie. Ik geloof in de scheiding der machten, ik geloof in de positieve zaken. Echter is het gros van de Westerse democratieën vervallen in een kibbelende peutertuin. In de jaren 40 heeft Orwell Animal Farm geschreven over het communisme.
Animal Farm en 1984 heb ik beide gelezen, eentje in de lessen Engels in het Middelbaar, en 1984 in diezelfde periode in mijn vrije tijd omdat het mij interesseerde.
woutervh schreef:Wel, onze kapitalistische democratie verdient intussen zijn eigen boek hoor...
Democratie en kapitalisme zijn 2 totaal verschillende zaken.
Het ene is hoe je inspraak van het volk organiseert, het andere is een economisch systeem.
Alleen vind je geen democratische communistische regimes.
woutervh schreef:Elk systeem zit bij de wortels wel goed en eerlijk in elkaar. Alleen hebben ze nogal de neiging om te misgroeien met de jaren.
Ik denk dat communisme geen positieve fases heeft, het begint met veel geweld, en het eindigt met tanks die over de mensen heen rijden.
Bij democratische regimes is er ook vaak corruptie, maar via verkiezingen kunnen corrupte leiders uiteindelijk afgezet worden.
Precies die vond je dus overbodig, of zelfs lastig.
Je pleitte voor een systeem waar de burgers eigenlijk niets te zeggen hebben, en alles door "goede mensen" van bovenaf beslist wordt.
Welnu, ik zou niet weten welk land daar als voorbeeld zou moeten dienen.
Rusland?
Met Poetin en zijn corrupte oligarchen, die zijn tanks over burgers laat rijden, en flatgebouwen vol burgers kapotschiet?
Cuba?
Dat land praat op dit moment Rusland, een van zijn trouwe bondgenoten goed.
Noord-Korea?
Het lijkt mij daar bijzonder ongezellig om te wonen.
China?
Veel vrijheid zul je daar niet hebben.
Venezuela?
Maduro is zo corrupt als de zee diep is.
Er is een spreuk die zegt : "Macht corrumpeert".
Dat klopt helemaal.
Overal waar mensen het voor het zeggen hebben, zie je machtsmisbruik.
Precies daarom dat verkiezingen zo belangrijk zijn.

Kortom, ik vloek vaak op democratie, en ons kiessysteem kan zeker enorm verbeterd worden, maar ik zou nooit willen ruilen voor een systeem zoals in Rusland of in China.
woutervh schreef:Wij werken samen met Oekraïnse en Russische ontwikkelteams. Geen van hen snapt hoe het zo ver is kunnen komen en iedereen wil dat het gewoon stopt...
Bij ons zit op zijn minst één Rus, maar ik heb nog niet over de oorlog met hem gepraat.
Geen idee of het een Poetin fan is of iemand met gezond verstand.
Het is sowieso iemand waar ik niet heel de tijd mee in contact kom.
In september heb ik wel een reis gedaan, en daar zat ook een Russische bij die hier woont, van zij weet ik heel zeker dat het een Poetin fan is.
Die had thuis ook Russische TV via satelliet, en praatte hem goed.
woutervh schreef:En die ISS astronouten zijn wetenschappers. Ik denk niet dat deze opeens vijanden gaan worden ginder boven. Evenals gemengde getrouwde koppels niet opeens gaan scheiden.
Juist, maar er is daarenboven nog het aspect veiligheid.
Die mensen zijn van elkaar afhankelijk, dus zelfs als die elkaar voor 100% zouden haten, gaan die elkaar niet saboteren, of ze sterven zelf.
En het had nog erger gekund, er hadden kunnen een Oekraïner en een Rus samen in dat ISS zitten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

bollegijs schreef:
Europa geeft Rusland zware financiële dreun: verschillende Russische banken verliezen toegang tot Swift
WOIII is bijna een feit
Denk er wel aan wij Europese landen nemen nog altijd olie en gas van Europa af, dus er gaat nog altijd geld van hier naar Rusland. Zolang dat niet is gestopt lacht Rusland met die sancties die er opgelegt worden.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

boulder schreef: Ik denk dat communisme geen positieve fases heeft, het begint met veel geweld
Het begint met het nobele idee dat iedereen gelijk is. Alleen blijkt al snel dat de ene meer gelijk is dan de andere...
boulder schreef:Je pleitte voor een systeem waar de burgers eigenlijk niets te zeggen hebben, en alles door "goede mensen" van bovenaf beslist wordt.
Dat lijkt mij het ideale scenario ja. Maar dan een bestuursorgaan (kan zelfs AI) dat vooruit kijkt en het beste met iedereen en de wereld voorheeft. Beetje zoals de vader in een gezin. Wij stemmen ook niet over alles met de kinderen... Ik hoef echt niet het recht te hebben om te stemmen voor onze peutertuin. Ze ruzieen toch gewoon lustig verder en er gebeurt niets...
Ik hoop dat je inziet dat ik ook besef dat dit een eutopie is, met mensen nooit waar kan zijn en ik geen enkel land als voorbeeld kan geven? Eens aan de macht gaat iedereen overstag voor meer macht.

Maar zoals gezegd, ik ben onbelangrijk, ook mijn mening hoef je echt geen aanstoot aan te nemen. Ik ga dan ook niet meer ingaan op uw quotes van 4 jaar terug. Laat ons terug on topic gaan
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”