Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

1207 schreef:
ivob schreef: Oorlog is geen game. De opties "reset" is er niet voorhanden.
klopt, maar die oorlog is al bezig. wij voeren nu sancties in en isoleren rusland en alle russen. Uiteraard komen er tegenmaatregelen vanuit Moskou

zoals gezegd
als Poetin het echt meent met de Russische invloedssfeer dan is het enkel maar een kwestie van tijd voordat hij zich op al die oostblokstaten richt.
Als hij echt gelooft, waarom zou ik eraan twijfelen, dat de EU en nato een soort van nazi's zijn ... Dan is het evident dat hij ons moet bevrijden.

Poetin stopt niet, waarom zou hij?
Dat is het, ik kan dus alleen hopen dat de Oekraïners zoveel mogelijk molotov cocktails gooien, een guerilla oorlog beginnen en zoveel mogelijk slachtoffers maken bij de Russische overheersers.
Dat Oekraïne hun Vietnam moge worden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Dat hij niet gaat stoppen is toch duidelijk? Finland en Zweden bij de Navo? Wapengekletter.

Sancties? Wapengekletter!

Rusland heeft nu blijkbaar ook al buitenlandse schepen beschoten. Artikel 5 zou wel eens heel snel van onder het stof gehaald worden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

SPR schreef:Dat hij niet gaat stoppen is toch duidelijk? Finland en Zweden bij de Navo? Wapengekletter.

Sancties? Wapengekletter!

Rusland heeft nu blijkbaar ook al buitenlandse schepen beschoten. Artikel 5 zou wel eens heel snel van onder het stof gehaald worden.
Ja, het is duidelijk dat hij zich onaantastbaar acht.
Dat is dus het gevolg van 30 jaar besparen op defensie onder invloed van pacifisten, die zo naïef zijn om te denken vanuit het standpunt "als wij niets doen, gaan zij ook niets doen."
Je ziet waar dat toe leidt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

boulder schreef:
Ik heb niet heel dit forumtopic gelezen...
Wanneer je uit een zich opbouwende discussie alleen maar de moeite neemt om er een paar zinnen uit te pikken waardoor je denkt een punt te kunnen maken moet het voor mij ook niet meer hoor.
Eerst over Poetin orakelen dat er niet mee te praten valt en dan zelf maar stukjes uit een discussie halen om anderen in een soort "kamp" te willen plaatsen. Je bent blijkbaar al te ver heen om nog buiten het "wij tegen zij" verhaal te kunnen debatteren.
Zo hoort het militaire industriële apparaat het graag.
Dat is dus het gevolg van 30 jaar besparen op defensie onder invloed van pacifisten, die zo naïef zijn om te denken vanuit het standpunt "als wij niets doen, gaan zij ook niets doen."
Het wordt hier leuker met de minuut. :nono:
Denk je nu echt dat het de militairen waren die wilden besparen op defensie?
Dat er niet al jaren vanuit die hoek werd gewaarschuwd?
De brave Vlaamse burgers zijn de eersten, terwijl ze nog op hun verwend gat zitten te feesten, om iedere nieuwe regering een belastingsregering te noemen en te sakkeren en foeteren op zowat iedere belasting. Ze krijgen dus, zoals steeds, de politici die ze verdienen.
Nog niet zo lang geleden werd er op het internet nog verbolgen gereageerd omdat er weer miljarden verspild werden aan nieuwe gevechtsvliegtuigen. Het lot moet maar even keren en iedereen is dan plots van gedacht veranderd.
Probeer zo'n zootje windhanen maar eens fatsoenlijk te besturen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ai, het begint te spannen voor Poetin: Rusland mag niet deelnemen aan het Eurosongfestival. Kommer en wel in Rusland.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Spijtig dat ze een atoommogendheid zijn. Ze zijn een rechtstreekse bedreiging voor vrede en de mensheid. Van mijn part mogen de Russen van de kaart worden geveegd met alles wat we hebben (zonder atoombommen). Ge solt niet met de Westerse vrijheden en democratie en daar mag een zwaar statement achter staan, liefst met veel collerator damage dat geen enkele mafkees nog zoiets durft uit te halen. Maak van Moskou een bloedbad. Punt gemaakt.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Waarom dan geen atoombom? Als je ze dan toch helemaal van de kaart wil vegen met zoveel mogelijk collateral dammage?

Sommigen denken toch wat te veel dat ze half life aan het spelen zijn...

Waar zit Biden trouwens? Weken aan een stuk is hij aan het orakelen en nu blijft het oorverdovend stil van over de oceaan
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Poetin heeft zijn strategie al lang geplant om Europees geld binnen te blijven krijgen en de sancties te omzeilen. Dit door olie en gas te blijven leveren aan Europese landen en mss de productie op te voeren zodat de prijzen terug gaan dalen. En zolang Europese landen gas en olie van Rusland blijven afnemen maakt het niet uit welke sancties ze hem en zijn land opleggen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

ivob schreef:Wanneer je uit een zich opbouwende discussie alleen maar de moeite neemt om er een paar zinnen uit te pikken waardoor je denkt een punt te kunnen maken moet het voor mij ook niet meer hoor.
Alsof het hier de raad van wijzen is, en iedereen hier de meest geïnformeerde en intelligente meningen verkondigt.
ivob schreef:Eerst over Poetin orakelen dat er niet mee te praten valt
Orakel ik dat, of heeft iedereen dat kunnen vaststellen?
Is er nog één iemand die ernstig gelooft dat er met die man te onderhandelen valt?
ivob schreef:
Dat is dus het gevolg van 30 jaar besparen op defensie onder invloed van pacifisten, die zo naïef zijn om te denken vanuit het standpunt "als wij niets doen, gaan zij ook niets doen."
Het wordt hier leuker met de minuut.
Denk je nu echt dat het de militairen waren die wilden besparen op defensie?
:nono: Zo wordt het inderdaad heel leuk, als jij begint erbij te verzinnen wat ik niet geschreven heb.
Natuurlijk was het de politiek die dat besliste.
Er staat nergens dat het de militairen waren.
De stroman argumenten zijn weer populair...

ivob schreef:De brave Vlaamse burgers zijn de eersten, terwijl ze nog op hun verwend gat zitten te feesten, om iedere nieuwe regering een belastingsregering te noemen en te sakkeren en foeteren op zowat iedere belasting.
Er zijn manieren genoeg om te besparen, minder geld verspillen is de eerste daarvan.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

ivob schreef:
Dizzy schreef:Ik heb liever geen oorlog en kinderen heb ik niet dus ik kan zelf ten oorlog trekken. Ik verkies ook eerst alle andere opties maar met dit geval zie ik dat niet lukken, net zoals dat met voorgangers niet gelukt is. Om te praten moet je met 2 zijn die willen praten. Putin wil gewoon pakken wat hij kan, praten is enkel een mistgordijn tot hij zich sterk genoeg voelt om de daad bij het woord te voegen.

Ik hoef het dus niet te doen voor mijn kinderen maar ik vind principes en onze normen en waarden wel belangrijk. Anderen leven liever als kruipers onder een regime dat ze niet willen maar waar ze niet tegen durven ageren.
Straffe taal. Gezien je jezelf geschikt verklaart om ten oorlog te trekken, hoeveel militaire ervaring heb je dan precies en hoeveel keren heb je echte oorlog al aan den lijve meegemaakt zodat je echt weet waar je het over hebt?

En ik heb wel kinderen. En zij noch ik zijn kruipers voor een regime. We hebben misschien al meer daadwerkelijk geageerd tegen allerlei regimes dan jij je kan voorstellen. Oorlog is geen videogame noch tijdverdrijf van bullebakkies op de speelplaats.
De wijze waarop jij vlot over de gevolgen van oorlogvoeren heengaat doet me toch veronderstellen dat je er nog niet veel van in de werkelijkheid hebt gezien. Verbeter me indien ik dat verkeerd heb ingeschat en geef er ineens je terreinervaring mee.
Dan weten we wat we aan elkaar hebben.

ps. Mijn grootvader langs vaderskant zat eveneens in het Limburgs verzet. Ik heb de spullen die hij op de SS heeft buitgemaakt hier nog als herinnering liggen. Dus daar zal het ook al niet aan liggen.
Geschikt? Wat is geschikt? In een oorlog is geschikt van ondergeschikt belang. Je hoeft ook niet eens militair getraind te zijn om een bijdrage te leveren. Zoals ik al zei, in het verzet zaten allerlei mensen, inclusief kinderen en ouderen. Oorlog is vuil en de regels zijn ook vuil, eigenlijk zijn er geen regels.

Ik ben ook wel in een aantal oorlogsituaties geweest oa in de Balkan, ook een vuile oorlog maar zoals ik al zei speelt dat eigenlijk weinig rol. Ik denk dat de pure militaire kant van de zaak relatief snel zal beklonken zijn maar dan begint de strijd van verzet pas. Als burger kan je ook strijden en ik denk zelfs dat Putin meer bang is van dat aantal dan van het Oekraïense leger.

Tegen welk regime heb je dan gereageerd en hoe?

Laat me echter duidelijk zijn, ik ben alles behalve pro-oorlog en ik zie ook liever dat gesprekken resultaat opleveren maar ik zie het in deze crisis gewoon niet echt gebeuren. Dan heb je 2 opties, slikken en kruipen of u harder opstellen, dat harder opstellen kan in een conflict eindigen maar het kan ook afschrikken waardoor de voortdurende herhaling van bluffen, dreigen en aanvallen gestopt wordt.

Ik stel maar vast dat de sancties maar weinig indruk maken op dhr Putin. Gesprekken maakt hij belachelijk en uiteindelijk doet hij gewoon wat hij wil. Als hij dat blijft doen komt die confrontatie er toch. Het is trouwens al niet de eerste keer want na de Krim is hij ook niet ineens bijgedraaid en dat zal nu niet anders zijn, zeker als de reactie eerder lauw is.

Hoe harder de sancties, hoe harder de gevolgen ook voor ons en Putin zal er niet door plooien, hij zal het eerder zien als excuus om verder te gaan want zie wat het boze westen het arm dutske toch aandoet. Ook dit is een geschiedenisles want harde sancties waren al ooit eerder een aanzet tot oorlog dan wat anders.

Neen, de beste manier is dat men deze gek intern aanpakt. Dat lost het probleem aan beide kanten op. De man is weg en er is geen reden voor vergelding. Het volk heeft de kans om een beter leider te kiezen. Ook voor de groep die goed geld verdient en waar Putin nu de zaken voor verprutst zullen uitkijken naar een vervanging en stabiliteit zodat ze hun geldstromen weer op toerental kunnen krijgen. De politici kunnen zijn plaats ambiëren. Ik denk dat het Westen beter inzet op die piste dan nog dovemansgesprekken te voeren met een compleet onbetrouwbaar sujet zonder het minste fatsoen. Stuur hem een CD op van Laura Lynn :lol: Dat is pas een zware sanctie :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer


:lol: En het is eigenlijk nog waar ook. Eerst wat lopen foeteren dat hij nog een gesprek wil met Biden en terwijl de rode knop drukken. Die man is een ongeleid projectiel die de welvaart van heel de wereld kan ondermijnen. Wil deze man echt het dominosteentje zijn van de geschiedenis waarvan we niet weten waar het laatste steentje eindigt?
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Het loopt toch niet zo vlot voor de Russen. Nemen ze niet snel Kiev in dan zie ik het ze nog met de staart tussen de benen afdruipen ... de kost gaat te hoog worden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

yaris schreef:Het loopt toch niet zo vlot voor de Russen. Nemen ze niet snel Kiev in dan zie ik het ze nog met de staart tussen de benen afdruipen ... de kost gaat te hoog worden.
Laat ons hopen, ik wens die smerige Poetin veel bodybags toe.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
luukske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 17 keer

Ikzelf ben er al sinds 2014 (inval Krim) niet meer geweest, maar weet dat Lukoil een Russisch bedrijf is dat in België tankstations heeft. Die kun je dan ook gemakkelijk boycotten.
Nu zal ik wel een van de weinigen zijn die dat al een tijdje hebben volgehouden, maar misschien willen er nu meer mensen hieraan meedoen?
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Ik doe het omgekeerde, was in september nog in Transnistrie. Op en top communistisch, niet zo kleurrijk.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

luukske schreef:Ikzelf ben er al sinds 2014 (inval Krim) niet meer geweest, maar weet dat Lukoil een Russisch bedrijf is dat in België tankstations heeft. Die kun je dan ook gemakkelijk boycotten.
Nu zal ik wel een van de weinigen zijn die dat al een tijdje hebben volgehouden, maar misschien willen er nu meer mensen hieraan meedoen?
Dan eventjes op de tanden bijten betreft de kortingen en ook hun partnerstations mijden zoals:
- Octa+
- Power
- Gabriëls
- Maes
- Bruno
- TinQ
- Tamoil
- TankEasy
- De Meeuw
- Argos
- Amigo
- Brand Oil
- ...
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ik tank uitsluitend bij Total (en dan nog maar een beperkt aantal liter per jaar). Gas heb ik al tien jaar niet meer. Dus geen enkel probleem met het mijden van voorgaande stations. Dat benzine tanken wil ik best volledig laten. Ik heb nog een grasmachine op elektriciteit. :banana:
Dizzy schreef:Hoe harder de sancties, hoe harder de gevolgen ook voor ons en Putin zal er niet door plooien,
Hoe kan je dat nu weten? Er zijn nog geen sancties van enige betekenis genomen.
Zoals ik herhaaldelijk schreef, je zal met sancties die er toe doen ook jezelf pijn moeten doen. Maar dat is er voor de meesten dus waarschijnlijk over? Liever de optie van burgerverzet in een land ver van hier of desnoods de kinderen van anderen naar het front sturen.

Dat al diegenen die voor de militiare oplossing zijn zich dan ginder gaan melden om mee in het verzet van deur tot deur te strijden. Ondervinden ze onmiddellijk het verschil tussen de rauwe werkelijkheid en een next level game. Maar neen, je hoort alleen maar excuses waarom het beter een ander is die het vuile werk kan opknappen. Het zou pas verrassend zijn als het tegendeel werd uitgevoerd.

Een militair conflict tussen grootmachten is de ultieme daad. Vanaf dan is er geen weg meer terug. Daar ga je dus niet licht overheen en al zeker niet door langs de kant te staan roepen dat je ze moet plat bombarderen en er de nodige collateral damage moet bijnemen.
Wanneer je de harde (met nadruk op harde, nogmaals) economische sancties geen kans geeft en direct naar de eindsprint trekt haal je het einde niet. Een oorlog is nl. geen sprint maar een marathon. En ja, ze hadden die harde economisch sancties al veel vroeger moeten opstarten. Maar ho maar, niet onszelf pijn doen hè. Maar dat stadium heeft men ook al laten passeren.
Dizzy schreef:Tegen welk regime heb je dan gereageerd en hoe?
Tegen elk regime waar de overheid op dat ogenblik vond dat het nodig was. En dat zijn er heus wel meer dan in de MSM belicht worden.
Een militair voert opdrachten van burgers uit. Hij start zelf geen oorlog noch conflict.
BTW, een van mijn zonen staat nu stand by. Kom ons dus niet vertellen dat we een soort halfzachte eitjes zijn die niet weten wat de gevolgen van echte oorlog inhoudt. :nono:
Laatst gewijzigd door ivob op 26 feb 2022, 08:49, 6 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik tank niet meer EN heb geen gasaansluiting … take that Putin !

Allee, sarcasme voorbij … het is al erg gekomen dat burgers initiatieven moeten bedenken om te doen wat de overheden zouden moeten.

1. Uitzoeken wat de impact is als we Rusland economisch boycotten
2. Referendum maken met de verschillende opties
3. Met gezond verstand en realisme de optie kiezen waarmee je kan leven en toch je steen bijdraagt.

Maar das weer te simplistisch vermoedelijk.

In ieder geval, putin moet gestopt worden voor het te laat is. Eens die voorbij Oekraïne geraakt en effectief NAVO grondgebied zou willen innemen zitten we op de vooravond van een Wereldoorlog. (Alle wereldmachten zijn aan het kijken nu…)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

ivob schreef:Liever de optie van burgerverzet in een land ver van hier of desnoods de kinderen van anderen naar het front sturen.
Excuseer, er worden geen KINDEREN naar daar gestuurd, als er al troepen gestuurd zouden worden dan gaat het wel om volwassenen, en in de eerste plaats beroepsmilitairen.
Als u nu zegt dat beroepsmilitairen alleen maar dienen om iedere maand hun soldij te ontvangen, maar zeker nooit mogen ingezet worden in conflictgebieden, dan kunnen we net zo goed dat leger afschaffen.
ivob schreef:BTW, een van mijn zonen staat nu stand by. Kom ons dus niet vertellen dat we een soort halfzachte eitjes zijn die niet weten wat de gevolgen van echte oorlog inhoudt. :nono:
Standby?
Er zijn toch geen plannen om troepen naar Oekraïne te sturen?
Wel naar NAVO lidstaten die in de buurt liggen, om die te beschermen tegen de Russische aggressie.
Als soldaten daar niet voor ingezet moeten worden, dan vraag ik mij af waarvoor ze dienen.
Niemand heeft jouw zoon toch verplicht om militair te worden?

En qua lafheid: toen de eerste Golfoorlog uitbrak, deed ik legerdienst (ik zat in Duitsland).
Er waren toen allerlei geruchten, dat men miliciens ging sturen naar Irak, en er was heel wat schrik en ongerustheid.
Ik praatte toen met een beroepsmilitair, een officier uit de mess, en die vond maar eventjes dat men beter miliciens inzette in plaats van beroepsmilitairen.
Ik stond toch eventjes perplex, mensen die dus jarenlang betaald werden als militair, en zelf voor dat beroep gekozen hebben, vonden dat mensen die gewoon hun burgerplicht deden mar moesten ingezet worden, terwijl zij buiten schot bleven.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

boulder schreef:
ivob schreef:Liever de optie van burgerverzet in een land ver van hier of desnoods de kinderen van anderen naar het front sturen.
Excuseer, er worden geen KINDEREN naar daar gestuurd, als er al troepen gestuurd zouden worden dan gaat het wel om volwassenen, en in de eerste plaats beroepsmilitairen.
Als u nu zegt dat beroepsmilitairen alleen maar dienen om iedere maand hun soldij te ontvangen, maar zeker nooit mogen ingezet worden in conflictgebieden, dan kunnen we net zo goed dat leger afschaffen.
ivob schreef:BTW, een van mijn zonen staat nu stand by. Kom ons dus niet vertellen dat we een soort halfzachte eitjes zijn die niet weten wat de gevolgen van echte oorlog inhoudt. :nono:
Standby?
Er zijn toch geen plannen om troepen naar Oekraïne te sturen?
Wel naar NAVO lidstaten die in de buurt liggen, om die te beschermen tegen de Russische aggressie.
Als soldaten daar niet voor ingezet moeten worden, dan vraag ik mij af waarvoor ze dienen.
Niemand heeft jouw zoon toch verplicht om militair te worden?
Man, man, je hebt werkelijk geen flauw idee waar je het vanachter je veilige klavier over hebt.
Beroepsmilitairen, ook Belgische, zitten al vele jaren in allerlei conflictgebieden. Het is niet omdat het niet op je facebook verschijnt dat het in de echte wereld er niet anders aan toe gaat hoor.
Gaat het je begrip, vanachter je veilige klavier, dan werkelijk te boven dat alle soldaten, wan welke leeftijd dan ook,altijd iemands kinderen of ouders zijn? Het zijn nog altijd geen robots he die je vanachter je veilige klavier naar het front wenst. Want vanachter je klavier heb je wel steeds een reden dat je zelf niet moet meedoen.

Nee niemand heeft wie dan ook ergens toe verplicht. Daar gaat het niet om. Niemand zal ook weigeren zijn taken uit te voeren als men dat nodig acht. Op een ogenblik dat het echt niet meer anders kan. Daartoe dient een beroepsleger. Niet om mee te gaan in een opbod van zij die altijd langs de kant blijven staan maar als het ultieme inzetbare middel. Ultiem, begrijp je de betekenis? Niet omdat er op het internet een paar halve garen tot bloedwraak oproepen (en dat gaat nu eens niet over jou, maar lees de onzin van een paar post terug er maar eens op na) Dat is iets totaal anders dan ondoordacht op het internet, vanachter je veilige scherm, anderen tot de oorlog op te roepen en zij die altijd al achter de schermen de daad bij het woord gevoegd hebben (en uit ondervinding dus weten wat een vuile oorlog echt aanricht, wat nog iets heel anders is dan wat beeldekens op het journaal of onrealistische actiescenes in de bioscoop).

Je beseft toch wel dat we dicht bij de rand van een totale oorlog komen? Met alleen maar verliezers? En dan zal je facebook er als een van de eersten uitgaan.
Besef dan ook dat het ernstig is en holle woorden verspreiden via internet nu totaal misplaatst zijn. De dag dat het totaal uit de hand loopt, wat ik zeker niet wens, zullen de klavierridders, als ze daar dan nog de kans toe krijgen, waarschijnlijk de eersten zijn om weer commentaar te geven hoe de situatie het best zou moeten aangepakt worden.

Verder heb ik er niets meer aan toe te voegen. Dus ga ongestoord je gang.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ken jij het spreekwoord, de pot verwijt de ketel dat ‘m zwart ziet ? … hallo jong …
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
luukske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 17 keer

Sasuke schreef:Ik tank niet meer EN heb geen gasaansluiting … take that Putin
Dat dus! Ik hoor de politiekers nog roepen in 2014 dat ze werk gingen maken om minder afhankelijk van Rusland te worden inzake energie, maar moet helaas vaststellen dat 8 jaar later juist het omgekeerde is gebeurd.

Persoonlijk heb ik dat wel gedaan door inderdaad niet meer bij bepaalde merken te tanken en thuis het gas eruit te gooien en over te gaan op een warmtepomp. Komende weken blijft overigens de auto ook op de oprit staan voor woon/werkverkeer, vanaf nu ga ik 100% op de fiets, maar dat heeft er dan vooral weer mee te maken dat ik geen goesting heb om te gaan hamsteren.

Had de politiek toen woord gehouden, dan was Rusland nu niet in staat geweest om te doen wat ze nu doen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

ivob schreef:Man, man, je hebt werkelijk geen flauw idee waar je het vanachter je veilige klavier over hebt.
Beroepsmilitairen, ook Belgische, zitten al vele jaren in allerlei conflictgebieden. Het is niet omdat het niet op je facebook verschijnt dat het in de echte wereld er niet anders aan toe gaat hoor.
Die anekdote die ik hier beschreven heb, heb ik wel zelf meegemaakt.
Ik was milicien, ik had totaal niet gekozen om militair te zijn dus, en een beroepsmilitair komt mij vertellen dat ze beter miliciens zouden inzetten, het argument was precies dat die nog te jong waren, en dus nog geen vrouw en kinderen hadden...
ivob schreef:Gaat het je begrip, vanachter je veilige klavier, dan werkelijk te boven dat alle soldaten, wan welke leeftijd dan ook,altijd iemands kinderen of ouders zijn?
Zij hebben wel gekozen voor dat beroep.
Ik begrijp natuurlijk dat de ouders van zo'n militair het liefst zouden hebben dat hij nooit uitgestuurd wordt waar er gevaar is, maar als het allemaal ongevaarlijk is, wil ik ook wel gaan...
ivob schreef:Nee niemand heeft wie dan ook ergens toe verplicht.
Iemand die ervoor kiest om militair te zijn,weet heel goed dat dat inhoudt dat je ingezet wordt in conflictgebieden.
ivob schreef:Niemand zal ook weigeren zijn taken uit te voeren als men dat nodig acht.
Zo werkt een leger niet, hee.
Ik mocht als milicien zelf ook niet beslissen of het nodig was dat ik aan een of andere oefening meedeed.
Alles wordt van hogerhand beslist, en je moest gewoon doen wat er beslist was, zelf nadenken mocht niet.
ivob schreef:Op een ogenblik dat het echt niet meer anders kan. Daartoe dient een beroepsleger.
En wat is dat dan?
"Als het echt niet anders kan"
Het is met die houding dat we in Wereldoorlog II begonnen zijn.
Men liet Hitler Sudeten-Duitsland pakken, dan zou hij wel tevreden zijn.
Maar hij ging door.
Toen hij Polen innam hebben een heel aantal landen hem de oorlog verklaard.
Als ik jouw houding hoor, dan zou dat nog geen reden geweest zijn, want het is nog niet "echt niet meer anders kan".
Oekraïne is dus nog geen reden om troepen in te zetten, maar wat dacht je van NAVO lidstaten?
Polen, Letland, Estland, Litouwen, Finland ...
Stel dat hij Polen begint aan te vallen, zou je dan nog altijd zeggen dat het nog niet het ultieme moment is?
Dan zou dus de volgende lijn in het zand straffeloos overschreden worden, en dan zou blijken dat heel de NAVO maar bluf was.
Of moet hij eerst aan de Belgische grens staan?
In dat geval zul je ongetwijfeld zeggen dat er nu ook niets meer aan te doen is, gezien de overmacht.
ivob schreef:Dat is iets totaal anders dan ondoordacht op het internet, vanachter je veilige scherm, anderen tot de oorlog op te roepen en zij die altijd al achter de schermen de daad bij het woord gevoegd hebben (en uit ondervinding dus weten wat een vuile oorlog echt aanricht, wat nog iets heel anders is dan wat beeldekens op het journaal of onrealistische actiescenes in de bioscoop).
De Oekraïners, niet alleen de militairen(!) voelen op dit moment ALLEMAAL wat het is om in een oorlog te zitten met Rusland.
Als Poetin ziet dat er nu niet gereageerd wordt, wat houdt hem dan tegen om de volgende stap te zetten?
ivob schreef:Je beseft toch wel dat we dicht bij de rand van een totale oorlog komen? Met alleen maar verliezers?
Precies daarom, Poetin moet voelen dat hij niet de enige is die bereid is militaire middelen in te zetten.
Het idee dat "braaf zijn" iets gaat opleveren is hoogst naïef.
Hij is het Westen al 20 jaar aan het testen?
Hoeveel keer hebben we al niet gehoord dat Russische straaljagers het luchtruim van NAVO lidstaten binnenvlogen?
Ze kijken hoe ver ze kunnen gaan.
Als de reactie slap is, dan zie ik hem ook NAVO lidstaten aanvallen.

Dus neen, ik wil geen totale oorlog, maar het idee dat door braaf te zijn, en Poetin te laten doen, er dan géén oorlog komt, dat is pas naïef.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

ivob schreef: Je beseft toch wel dat we dicht bij de rand van een totale oorlog komen? Met alleen maar verliezers? .
en vanaf wanneer zitten we volgens jou dicht bij een oorlog?

Poetin valt Oekraïne en wil er een dictatuur installeren
Poetin dreigt met kernwapens tegen Europa
Poetin bedreigt ondertussen ook Finland en zweden
Poetin beschouwt de navo als naziclubje
...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Het is ook onze eigen schuld,vind ik men heeft na de val v/d muur de militaire middelen eigenlijk van alle EU landen zeer hard afgebouwd,met Belgie op kop eigenlijk.
Nu krijgen we de rekening gepresenteerd van iemand die alleen maar rekend in militaire slagkracht van hem,en van zijn tegenstanders en meestal tot de conclusie komt het hij veruit de sterkste is,hoe het economisch ervoor staat intereseert hem helemaal niet,hij is verkozen voor het leven.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

ach budget voor het leger... alsof dat Putin zou tegenhouden.
Putin wist heel goed dat artikel 5 niet gold voor Oekraine en daarmee is alles gezegd.

Nee dan liever een klein efficient leger met (europese) nucleaire capaciteit, het geld dat we daarmee besparen kunnen we ergens anders insteken.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Gray schreef:ach budget voor het leger... alsof dat Putin zou tegenhouden.
Als dat één sterk Europees leger geweest was, had dat effectief hem kunnen tegenhouden.
Het had hem kunnen beletten van altijd maar verder te gaan met uittesten van hoever hij te ver kon gaan.
Gray schreef:Putin wist heel goed dat artikel 5 niet gold voor Oekraine en daarmee is alles gezegd.
De NAVO heeft bij mijn weten nog nooit artikel 5 hoeven in te zetten.
Ik ben zeker dat ze bij de NAVO ook heel veel schrik hebben om dat artikel effectief in te roepen tegen Rusland, maar ze kunnen niet anders.
Stel dat Poetin effectief een NAVO lidstaat aanvalt, en er komt géén militaire actie, dan zal hij concluderen dat heel de NAVO maar bluf is, en dan weet niemand bij welk land hij zal stoppen.
Gray schreef:Nee dan liever een klein efficient leger met (europese) nucleaire capaciteit, het geld dat we daarmee besparen kunnen we ergens anders insteken.
De praktijk bewijst dat dat niet werkt.
Het zou anders zijn mocht het één groot efficiënt Europees leger zijn.
Alleen, Europa is altijd al verdeeld geweest, en als je qua buitenlandse politiek niet dezelfde visie hebt, wat gaat zo'n leger dan doen?
Ondanks al die verhalen over één Europa, denkt ieder land nog altijd aan zijn individuele belangen.
Poetin weet dat maar al te goed, en maakt daar dankbaar gebruik van.

Wat België gedaan heeft, is dus erg dom: jarenlang besparen op Defensie, terwijl dat eengemaakte Europese leger er niet is.
Het is typisch voor zij die jarenlang koketteerden met de leuze "De problemen maar oplossen als ze zich stellen."
Je ziet wat er dan gebeurt, dan komen diezelfde jammeren dat we er niet voor klaar voor zijn...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

yaris schreef:Het loopt toch niet zo vlot voor de Russen. Nemen ze niet snel Kiev in dan zie ik het ze nog met de staart tussen de benen afdruipen ... de kost gaat te hoog worden.
Hij kan ook mikken op een lang conflict hé, beetje de stad uithongeren om zodoende hun moraal te breken.
Blijkbaar zou hij trouwens heel weinig van z'n beschikbare troepen inzetten dit kan hier reeds op duiden, een uitputtingsslag.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220226_91944035
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

boulder schreef: De NAVO heeft bij mijn weten nog nooit artikel 5 hoeven in te zetten.
Is gebeurd na 9/11 (toegegeven Al-Qaeda/Taliban is andere koek dan Rusland).
boulder schreef: De praktijk bewijst dat dat niet werkt.
Kernwapens zorgen er anders wel voor dat men grotere landen zich minder geroepen voelen om in te grijpen.
Zie Noord-Korea, Israël, (apartheidsregime) van Zuid-Afrika.
Vraag is natuurlijk wel of Frankrijk zijn kernwapens wil delen met de rest van de EU en hoe dat praktisch moet gebeuren.
En als je zelf kernwapens hebt, maakt het het moeilijker om aan andere landen te zeggen dat zij dat niet mogen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Stroper schreef:
boulder schreef: De NAVO heeft bij mijn weten nog nooit artikel 5 hoeven in te zetten.
Is gebeurd na 9/11 (toegegeven Al-Qaeda/Taliban is andere koek dan Rusland).
OK, dat blijkt inderdaad te kloppen.
Ik dacht dat de Amerikanen met wat bondgenoten aangevallen hadden, maar dat dit niet onder de NAVO paraplu was gebeurd.
Maar NAVO heeft wel altijd directe confrontaties met de Russen vermeden, precies omdat zij een kernmacht zijn.
Veelal waren er "proxy wars", oorlogen die uitgevochten werden in derde landen, waarbij de ene factie door de Russen gesteund werd, de andere door de Amerikanen.
Stroper schreef:Kernwapens zorgen er anders wel voor dat men grotere landen zich minder geroepen voelen om in te grijpen.
Zie Noord-Korea, Israël, (apartheidsregime) van Zuid-Afrika.
Vraag is natuurlijk wel of Frankrijk zijn kernwapens wil delen met de rest van de EU en hoe dat praktisch moet gebeuren.
En als je zelf kernwapens hebt, maakt het het moeilijker om aan andere landen te zeggen dat zij dat niet mogen.
Dat is inderdaad het verschil.
Nord-Korea heeft kernwapens, maar moet voor het gebruik daarvan geen toestemming vragen aan andere landen.
Europa heeft geen kernwapens, het is Frankrijk die ze heeft.
België heeft er wat Amerikaanse liggen in Kleine Brogel, maar kan niet op eigen houtje beslissen om die in te zetten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

ivob schreef:
Dizzy schreef:Hoe harder de sancties, hoe harder de gevolgen ook voor ons en Putin zal er niet door plooien,
Hoe kan je dat nu weten? Er zijn nog geen sancties van enige betekenis genomen.
Zoals ik herhaaldelijk schreef, je zal met sancties die er toe doen ook jezelf pijn moeten doen. Maar dat is er voor de meesten dus waarschijnlijk over? Liever de optie van burgerverzet in een land ver van hier of desnoods de kinderen van anderen naar het front sturen.
Voila, je geeft zelf de reden deels aan. Sancties zijn ook sancties tegen onszelf en velen willen die niet nemen dus sancties zullen daarom te zacht zijn en dus onvoldoende werken. Bovendien is Putin voorbereid op sancties wat hun effect nog eens vermindert. Ik zou het ook liever anders zien maar het is wat het is. Als je land bezet wordt dan kan je zwijgen en kruipen of je verzetten. Ik denk niet dat zwijgen en kruipen veel gaat veranderen. Nogmaals je krijgt geen rechten zonder strijd.
ivob schreef:Dat al diegenen die voor de militiare oplossing zijn zich dan ginder gaan melden om mee in het verzet van deur tot deur te strijden. Ondervinden ze onmiddellijk het verschil tussen de rauwe werkelijkheid en een next level game. Maar neen, je hoort alleen maar excuses waarom het beter een ander is die het vuile werk kan opknappen. Het zou pas verrassend zijn als het tegendeel werd uitgevoerd.
Wat een overtrokken reactie. Is hier iemand van Oekraïne komen vechten voor onze rechten? Oekraïne is geen nato-land en daarom staan ze er dus grotendeels alleen voor. Ze kunnen wel materiële hulp krijgen maar het is wel hun gevecht. Je moet ook niet doen alsof ik pro-oorlog ben, dat is totaal niet zo maar ik begrijp wel dat je hier met een probleem zit dat niet verdwijnt door wat vriendelijk te lachen naar elkaar of sancties te nemen die onszelf even hard treffen als het doelwit.

Ik zie gewoon niet in hoe je zonder conflict dhr Putin tot andere gedachten krijgt. De man zal elke zwakke reactie enkel zien als bewijs van zijn gelijk en de volgende stap voorbereiden. Of je het conflict nu wil of niet, het komt er op die manier toch. History repeating.
ivob schreef:Een militair conflict tussen grootmachten is de ultieme daad. Vanaf dan is er geen weg meer terug. Daar ga je dus niet licht overheen en al zeker niet door langs de kant te staan roepen dat je ze moet plat bombarderen en er de nodige collateral damage moet bijnemen.
Wanneer je de harde (met nadruk op harde, nogmaals) economische sancties geen kans geeft en direct naar de eindsprint trekt haal je het einde niet. Een oorlog is nl. geen sprint maar een marathon. En ja, ze hadden die harde economisch sancties al veel vroeger moeten opstarten. Maar ho maar, niet onszelf pijn doen hè. Maar dat stadium heeft men ook al laten passeren.
Wederom zwaar overtrokken. Jij zit al bij platbombarderen terwijl ik enkel zeg dat er beter harder wordt opgetreden, tussen dreigen met militaire reactie is nog iets heel anders dan platbombarderen. In elke strijd heb je collataral damage, je kan geen cake bakken zonder eieren te breken.

Een oorlog is helemaal geen loopwedstrijd, het is een strijd en nergens beweer ik dat we sancties geen kans moeten geven, ik zie ze gewoon niet slagen, zeker niet op deze manier. Dan is het beter je voor te bereiden op de volgende stap voor iemand anders het u verplicht. Oorlog is vooral tactisch maar hier denken sommigen nog dat we er nog mee wegkomen door te doen alsof het om te lachen is. Het is bloedserieus maar sommigen dutten nog.

Je was militair blijkbaar dan besef je inderdaad waar het leger voor staat. Als militair weet je echter ook dat er een risico is dat je zal moeten vechten. Ik hoop dat het zover niet komt maar ik heb er geen goed oog in.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Waar zit uw logica?
Je gelooft enkel in militaire tegenactie omdat we geen economische sancties willen die ons ook echt pijn doen?
Je gaat er dus gemakkelijkheidshalve gewoon vanuit dat een militaire actie ver van ons verwijder zal blijven en alleen aan één zijde pijn zal doen?
Denk je nu echt dat je tegen Rusland militair kan terugslaan met wat op afstand uitgevoerde chirurgisch uitgevoerde raketaanvallen en wat luchtaanvallen?
Dat leidt dan gewoon tot eenzelfde tegenreactie. Waarop de oncontroleerbare kettingreactie een feit is.
Zowat ieder westerse mogenheid heeft de laatste decennia al ondervonden dat dit alleen maar werkt in het begin en dat je daarna massaal boots on the ground nodig hebt om te consolideren. En daar loopt het bij westerse mogendheden na een tijd altijd mis (en zal Rusland eveneens nog raar opkijken na de eerste succesen) . Als ze dat al niet kunnen waarmaken tegen halve derdewereld landen dan heb je een probleem tegen een natie met honderduizenden reserves aan manschappen en een ongezien hinterland.
Je verwijst hier graag naar de periode Chamberlain. Nu in WOII was het bijna de hele wereld tegen een paar andere landen en dan was het nog bijna kantje boordje en stonden de Russen aan onze kant (of deden ze toch alsof). De tegenstander had niet eens kernwapens.
Of moet Ik nog verder in de geschiedenis teruggaan om je er aan te herinneren hoe het bijna iedere veldheer uiteindelijk is vergaan die dacht Rusland te kunnen binnenvallen en in toom houden?

De optie om Moskou plat te bombarderen ongeacht de collateral damage kom trouwens niet van mij. En is ook niet mijn optie. In dit stadium.
Dat werd op dit eigenste forum bijna letterlijk als optie naar voor geschoven door de voorstanders van militaire vergelding.
Zeg dus niet dat ik overtrokken reageer. Ik herhaal hier gewoon de opties die sommige voorstanders van militaire vergelding letterlijk neerschrijven.

En we zullen maar niet verder uitweiden over de relevantie van het mijmeren over de tijd van "de milicien". :roll:

Het gaat er helemaal niet over of je als militair wenst te vechten of niet. Daar kies je inderdaad voor.
En maak je maar geen illusies. Op een paar gespecialiseerde eenheden na kan ons Belgisch leger nergens nog iets gaan uitrichten. Zelfs niet in een groter verband want het ontbreekt hen aan zowat alle middelen op ieder vlak. Een van de redenen dat ik nu geen militair meer ben.

Juist of de Belgische politiek het zich wil veroorloven om Belgische militairen in bodybags te doen terugkeren? Ze laten in een derdewereldland nog liever de eigen militairen omkomen om nadien het hazepad te kiezen (met tienduizenden burgerdoden tot gevolg) dan het risico te lopen de volgende verkiezingen niet meer verkozen te geraken. De ultieme reden om het in dit apenland als militair voor gezien te houden. Duidelijk?
Willy Claes een slimme oude vos? De grootste politieke lafaard die er in dit land rondloopt waarbij bovendien bloed van duizenden en geld aan zijn handen kleeft. In ieder normaal land had deze kerel zich voor een tribunaal moeten verantwoorden. Het Belgisch leger heeft in de recente geschiedenis nog nooit zo dicht tegen een muiterij gestaan als door de daden van deze man.

Mijn punt is dat tussen hopen, met kans op succes - met zo weinig mogelijk colateral damage, om militair tussen te komen en zonder dat het speelveld volledig naar hier verhuist en effectief dat uitvoeren een wereld van verschil ligt.
En pleiten voor nuance en niet te snel naar het ultieme middel grijpen nog verder ligt van het feit dat je plat op je buik gaat.

Voor militair ingrijpen pleiten omdat bijna niemand te vinden is voor sancties die men zelf ook zal voelen is toch al het beste excuus dat ik de laatste tijd gehoord heb hoor. :bang:
Je weet niet of dat iets zal uithalen. Akkoord. Maar als je het niet uitprobeerd - onmiddellijk en grondig - zal je het nooit weten.
Precies of je wel weet waar een escalerend conflict zal eindigen.

Maar FN zal er wel ten volle van kunnen profiteren.
Laatst gewijzigd door ivob op 26 feb 2022, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

ivob schreef:Waar zit uw logica?
Je gelooft enkel in militaire tegenactie omdat we geen economische sancties willen die ons ook echt pijn doen?
Ik veronderstel dat de vraag aan Dizzy gericht is, maar zowat alle experten zeggen dat sancties pas op langere termijn enig effect gaan resulteren.
Ben ik tegen sancties, ook als we daarmee onszelf pijn doen?
Neen, maar ik geloof ook niet dat Poetin daarvoor zich gaat terugtrekken.
ivob schreef:Je gaat er dus gemakkelijkheidshalve gewoon vanuit dat een militaire actie ver van ons verwijder zal blijven en alleen aan één zijde pijn zal doen?
Denk je nu echt dat je tegen Rusland militair kan terugslaan met wat op afstand uitgevoerde chirurgisch uitgevoerde raketaanvallen en wat luchtaanvallen?
Het Westen was braaf, en wat deed Rusland?
Het haalde vlucht MH17 neer, een vliegtuig dat vol met burgers zat.
Het Westen was braaf, en Poetin stuurde geheimagenten die tot in Groot-Brittannië toe een spion gingen vergiftigen, waarbij ze totaal alle collateral damage negeerden.
Oekraïne bleef braaf, en zag een stuk van zijn territorium ingelijfd, en een paar jaar later heel het territorium.
Waar haal je het vandaan dat door ons gedeisd te houden we veilig zijn?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Nee, daar zijn de experts het niet over eens.

Ik pleit ook helemaal niet om je gedeisd te houden noch om plat op de buik te gaan maar om eerst alle mogelijkheden af te gaan voor er geen weg terug meer is. Er zijn meer stappen mogelijk tussen plat op de buik gaan en vol in de tegenaanval.
Poetin is waarschijnlijk al te ver heen om nog onder de indruk te zijn van harde sancties. De beste manier met zo weinig mogelijk bloedvergieten aan de twee kanten is een interne afrekening. Zijn entourage krijgt van volgehouden harde sancties het misschien wel van op haar zenuwen.

Wat jij of ik geloven doet er bovendien weinig toe.
Je ziet alleen resultaten van iets dat je uitvoert. Niet aan iets waar je geloof aan hecht en verder niets.

We hechten geen geloof aan harde sancties (en dan moeten we ook niet waarmaken of we daar zelf tegen zouden kunnen, weeral makkelijk) maar wel aan controleerbare militaire interventies? :roll:
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Zijn onze politiekers nu helemaal zot geworden?
Wapens leveren?!
Dat gaat zeker bijdragen aan een vredevolle oplossing.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

23 u. terug

Orange helpt de Oekraïners in België om verbonden te blijven.

Vanaf maandag 28/02 kunnen klanten met een mobiel abonnement (en business-klanten) gratis bellen naar vaste en mobiele nummers in Oekraïne. Zo blijven ze in contact met vrienden en familie in hun geteisterde thuisland.om

https://www.facebook.com/12621590740435 ... 880710881/

Gratis bellen & sms'en naar Oekraïne, geen roamingkosten in Oekraïne

We begrijpen hoe belangrijk het is om in contact te kunnen blijven met vrienden en familie. Zeker nu. We zijn er om die Vikings te helpen die dat het hardst nodig hebben. Daarom is bellen en sms'en naar Oekraïense nummers, net als roaming voor wie zich in Oekraïne bevindt, tot eind maart gratis. Stay strong!

Zijn er al kosten in rekening gebracht voor bellen/sms'en of roaminggebruik? Stuur ons een privébericht met je nummer, we helpen je graag verder! *RC
https://twitter.c/Scarlet/status/149759 ... cUnhA&s=19

Proximus
Bijlagen
Screenshot_20220226-161948.jpg
(349.67 KiB) Nog niet gedownload
wimvg
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 mei 2018, 11:10
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

honda4life schreef:Zijn onze politiekers nu helemaal zot geworden?
Wapens leveren?!
Dat gaat zeker bijdragen aan een vredevolle oplossing.
De vredevolle oplossing is al een paar dagen in stukken geschoten. We hadden dit al veel eerder moeten doen. Waarmee ik niet wil zeggen dat we ook troepen naar UA moeten sturen want dat zou www3 betekenen.

Btw: ik wil zeker zo snel mogelijk vrede (zonder dat UA op de buik moet gaan liggen), de zoon en dochter van de oudste zus van mijn vrouw vechten momenteel daar.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Laat u niet zot maken door propaganda berichten,van beide kanten oekraine bied zeker veel meer weerstand,dan men had verwacht,er was een oude generaal op CNN en die zei dat Rusland dit op een week moet oplossen,(volgens hem is/was dat ook het plan) want anders gaan ze hetzelfde meemaken als de Duitsers in WO2 nl. de aanvoer voor zo een leger is enorm,volgens die generaal zijn er max. 70 000 Russen die echt aan de gevechten deelnemen,anderen moeten niet anders doen dan rijden met kamions,tanken bij gevechtsvoertuigen vaten olie in stelling brengen,eten,water tanks herstellen enz enz. Na een tijdje word je aanvoer enorm kwetsbaar,en kan worden aangevallen door gewapende burgers bijv waardoor de kop v/h leger,de gevechtstroepen in de problemen kan komen,hoe langer die aanvoer-hoe meer kans daarvoor.

Hij zei ook nog dat 200 000 soldaten voor zo een land,met een vijandige bevolking veel te weing is,en zeer veel risico inhoud.

Nederland levert nu ook 200 stingers (Kunnen laagvliegende vliegtuigen en heilicopters neerhalen dat laatste is zeer intresant)
Belgie gaat ook machinegeweren leveren,plus munitie het zijn wapens die het Belgische leger niet meer gebruikt,wrsl omdat er ook een nieuwe-zeer lichte(gewicht!) machine geweer van FN er aankomt (Een die het Amerikaans leger ook zullen aankopen)/
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Ze zouden beter een strategische stock hebben met ons FN materiaal om uit te delen dan een beetje lachen en hen als kringwinkel gebruiken. Pacifist dat we zijn mogen ze wel aan een hongerloon hier uitgebuit worden.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”