Kerncentrales in de energiemix.

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

@Dizzy: Inderdaad.
Eerst Bouchez politiek laten scoren en de boel nationaliseren.
Vervolgens De Wever politiek laten scoren en de boel regionaliseren zodat de kosten van de nationalisering kunnen doorgeschoven naar ....

Ik herhaal:
ivob schreef:De verklaringen wereldkundig gemaakt in de media en voorgesteld als "oplossingen" worden met de minuut hopelozer en kinderachtiger.
Het zijn dan ook geen oplossingen maar een deel van de eigen politieke agenda. En die heeft niet het belang van de consument voor ogen
@1207:
en eens da feestje voorbij is verandert er niets aan de huidige prijzen 
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb een vermoeden dat in dat scenario de energieprijzen ofwel helemaal door de dak zullen gaan of inderdaad op hetzelfde niveau blijven maar dat de kost dan ergens tussen allerlei belastingen zal weggemoffeld worden.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat heb ik toch ook al eens gepost want in Frankrijk is net dat wat we zien. Politiek beslist men om de prijzen te bevriezen maar de rekening komt gewoon terug via de belastingen.

Wat is de volgende geniale ingeving? de 3M-site nationaliseren :bang:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Dizzy schreef:Is dit een grap? Je gaat oude brol nationaliseren waardoor ALLE kosten op uw kap komen. 5 van de 7 centrales zijn versleten en moeten gesloopt worden.
Ja, dat is een grap van verhalenverteller Dizzy. 8)
Volgens de dogmatische tegenstanders van kernenergie zijn onze Belgische kerncentrales al decennialang "tot op den draad versleten".
Haha, ja, de leugenaars.

Onze huidige kerncentrales zijn gene "oude brol".
Ze zijn niet versleten, ook die "vijf van de zeven" niet.
Helemaal niet.

Straks kom je nog af met die "scheurtjesreactor" die sedert het ontdekken (2012!!) van de waterstofvlokken al jarenlang elektriciteit produceert.
Robuust en betrouwbaar, veilig, goedkoop én rendabel, CO2-arm, milieuvriendelijk, beheersbare afvalstroom, etc.
Niet minder dan zeven Belgische kerncentrales doen dat ook vandaag:
  • Doel 1
  • Doel 2
  • Doel 3
  • Doel 4
  • Tihange 1
  • Tihange 2
  • Tihange 3
Weer of geen weer. Wind, gene wind of storm. Zon of geen zon.
Onze zeven Belgische kerncentrales staan er: ook vandaag weer.
Om en bij 6000 MW.
Netjes zoals gepland.
De hele dag lang.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je bent nog "Leve de Finnen" vergeten :lol: .

Nationaliseren.
En dat komt dan van een liberale partij :lol: .
De zottetnijen zijn de wereld niet uit. Nu klagen mensen over "FUD" als iemand beweert dat kernenergie niet goedkoop is omdat afvalbeheer en kerncentrale-ontmanteling ongedekte cheques zijn, die veel kans bij de maatschappij komen te liggen.
Als de MR wil nationaliseren, dan komt de factuur zeker bij "de maatschappij" terecht. Vergeet "goedkoop", echt waar. Kernafvalbehandeling is ongelooflijk duur én op onvoorstelbaar lange termijn (honderden, duizenden jaren).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ordon schreef:Onze zeven Belgische kerncentrales staan er: ook vandaag weer.
En ze gaan er waarschijnlijk nog heel lang staan omdat de kans groot is dat er nergens nog geld te vinden zal zijn om ze af te breken.
Of ze nog een kWh gaan produceren is geen kwestie van voor_ en tegenstanders maar gewoon een politieke keuze.

En de grootste grap in dit dossier is niet dat de beslissing tot de kernuitstap "de grootste vergissing van de eeuw" is, dixit BDW , maar wel het jaren lang volhouden om "'niet te beslissen" inzake de kernuitstap. Een toestand welke tot op de dag van vandaag wordt bestendigd.

Debatteren vanaf debatfiches opgesteld volgens de waan van de dag is uiteraard veel gemakkelijker dan een beslissing nemen en deze standvastig blijven verdedigen. De Groenen geloven dan misschien in wind, de anderen maken al 20 jaar alleen maar wind waarbij de windrichting draait als een tol.
Laatst gewijzigd door ivob op 21 feb 2022, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

heist_175 schreef:Je bent nog "Leve de Finnen" vergeten :lol: .
Nu ge het zegt. 8)
Ja, de Finnen zijn de beste leerling van de Europese klas hé heist.
Koolstofneutraal in 2035.
Met kernenergie, véél kernenergie.
Ordon schreef:Het voortschrijdend inzicht komt bij sommigen wat trager, veel trager of helemaal niet. :lol:

De Finse groenen zijn alvast om voor meer nucleaire POWER. 8)
Robuust en betrouwbaar, veilig, goedkoop, CO2-arm, milieuvriendelijk, etc.
Aan Finse zijde verklaarde de voorzitter van de groene partij in het Finse parlement, Atte Harjannes, zondag in de Duitse krant Die Welt dat de ecologisten hun visie op kernenergie in 2020 hadden bijgesteld en dat zij zich daarbij “op de wetenschap” baseerden: “Natuurlijk is kernenergie duurzaam. De hoeveelheid afval is zeer klein in vergelijking met de enorme hoeveelheid CO2-neutrale energie die een kerncentrale produceert. Dit afval kan veilig worden opgeslagen, in tegenstelling tot de broeikasgassen die worden uitgestoten door een kool- of gascentrale”, zoals verklaard aan Courrier International.

Voor Atte Harjannes, “heiligt het doel de middelen”. Hij gelooft dat kernenergie Finland in staat zal stellen om tegen 2035 koolstofneutraal te worden.
Bron: Business AM

Finse groenen van mening veranderd over kernenergie: “We laten de wetenschap voor zichzelf spreken
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dizzy schreef:Wat is de volgende geniale ingeving? de 3M-site nationaliseren :bang:
:-D :-D :-D
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ordon schreef:
heist_175 schreef:Je bent nog "Leve de Finnen" vergeten :lol: .
Met kernenergie, véél kernenergie.
En kernafval. Véél kernafval.
Vraag eens aan de Finnen hoe ze dat financieren of überhaupt "oplossen"?
Ordon schreef:Het voortschrijdend inzicht komt bij sommigen wat trager, veel trager of helemaal niet.
Het afval komt. Trager of trager, maar het afval zal toch komen.
Hoe hard de fanboys, de Finnen of de MR dat ook zouden willen vergeten.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Oei Ordon, je word milder naargelang de dagen vorderen.

Reeds 2 posts van u zonder dat je "gitzwarte groenen" vermeld.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Med schreef:Oei Ordon, je word milder naargelang de dagen vorderen.

Reeds 2 posts van u zonder dat je "gitzwarte groenen" vermeld.
Het voortschrijdend inzicht komt bij sommigen wat trager, veel trager of helemaal niet. :-D
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

nog eens een poging tot een oplossing:

waterkracht
naast zon en wind een energievorm die niemand ons kan afnemen, en die we niet moeten importeren (gas, benzine en uranium tot nader order dus wel)
En in tegenstelling tot nachten en windstille (of storm) periodes, hebben de Ijzer, Schelde of Maas nog nooit gestopt met stromen, en zolang de maan rond ons, en wij rond de zon draaien zullen we van getijden 24/7 kunnen profiteren.

waterstof
bouw in de sahara-landen zonne-centrales op vloeibare zouten (die dus 's nachts nog voldoende hitte bevatten) om daarmee via elektrolyse 24/7 H2 aan te maken. De gastankers die in Zeebrugge aanmeren kunnen dan voor transport zorgen. Of zoals in Nederland de aardgasleidingen hergebruiken voor waterstof transport. En het "afvalprodukt" kan ineens ons tekort aan zoet water verhelpen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Het basis probleem is geen gebrek aan (eologische) oplossingen.
Het probleem is een cultuur van niet beslissen en een gebrek aan moed om te breken met een niet langer werkbaar verleden (en dat is ruimer dan wel of geen kernuitstap).
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Het probleem is dat bestaande technologie duurzame oplossingen in de weg staat.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

ivob schreef:
Ordon schreef:Onze zeven Belgische kerncentrales staan er: ook vandaag weer.
En ze gaan er waarschijnlijk nog heel lang staan omdat de kans groot is dat er nergens nog geld te vinden zal zijn om ze af te breken.
Of ze nog een kWh gaan produceren is geen kwestie van voor_ en tegenstanders maar gewoon een politieke keuze.
Haha, "geen geld".
Zelfs de lezers van HLN weten dat onze Belgisch kerncentrales rendabel zijn en zelfs véél winst maken.

Belgische kerncentrales helpen Engie mee aan miljardenwinst
Engie heeft vorig jaar een nettowinst van 3,7 miljard euro geboekt. Die winst heeft het Franse energiebedrijf te danken aan de hogere energieprijzen en de betere beschikbaarheid van de Belgische kerncentrales.
Men spreekt hier vaak van het enorm grote, onoverbrugbare bedrag van 42 miljard om ze af te breken en op te ruimen.

Awel: 42 miljard / 3,7 miljard = 11,35 jaar.
Op een levensduur van zestig jaar een peulschil.


Als ge ze vroeger afbreekt, intussen de winst "afroomt", nucleaire rentes oplegt, jarenlang verwikkeld zijt in juridische procedures, bergen FUD moet weerleggen van dogmatische tegenstanders, etc.

Haha, ja, ge gaat het niet kunnen betalen van de zwaar gesubsidieerde windmolenparken en zwaar gesubsidieerde zonnepaneelparken.
Dat is een feit.
Ook jij met je gesubsidieerde in elkaar geknutselde PV installatie met batterij hangt aan het subsidie infuus.
Net als heist met zijn PV installatie en batterij.
heist_175 schreef:
Ordon schreef:
heist_175 schreef:Je bent nog "Leve de Finnen" vergeten :lol: .
Met kernenergie, véél kernenergie.
En kernafval. Véél kernafval.
Vraag eens aan de Finnen hoe ze dat financieren of überhaupt "oplossen"?
Ordon schreef:Het voortschrijdend inzicht komt bij sommigen wat trager, veel trager of helemaal niet.
Het afval komt. Trager of trager, maar het afval zal toch komen.
Hoe hard de fanboys, de Finnen of de MR dat ook zouden willen vergeten.
Zoals hierboven staat heist.
Tijdens de levensduur van onze Belgische kerncentrales hebben ze véél meer opgebracht dan die "42 miljard".

Aan de lezers om te bepalen hoe het met jouw voortschrijdend inzicht gesteld is. :lol:

Hoe onze Belgische beleidsmensen omgaan met deze winst: dat is een ander paar mouwen...
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Ordon schreef: Onze huidige kerncentrales zijn gene "oude brol".
Ze zijn niet versleten, ook die "vijf van de zeven" niet.
Helemaal niet.
Nochtans de website keeptheledson heeft het toch ook over 2 van de 7 openhouden en 5 centrales sluiten
Heb je hun vraagstelling onderschreven?
Leve Finland
Weg met donkerzwart groen
Op naar het afschakelplan
Leve Marghem

#ikzalhetdanmaarzelfzeggen zeker #watwezelfdoendoenwemeestalbeter
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Ordon schreef: Haha, "geen geld".
Zelfs de lezers van HLN weten dat onze Belgisch kerncentrales rendabel zijn en zelfs véél winst maken.

Belgische kerncentrales helpen Engie mee aan miljardenwinst
Engie heeft vorig jaar een nettowinst van 3,7 miljard euro geboekt. Die winst heeft het Franse energiebedrijf te danken aan de hogere energieprijzen en de betere beschikbaarheid van de Belgische kerncentrales.
Men spreekt hier vaak van het enorm grote, onoverbrugbare bedrag van 42 miljard om ze af te breken en op te ruimen.

Awel: 42 miljard / 3,7 miljard = 11,35 jaar.
Op een levensduur van zestig jaar een peulschil.


Als ge ze vroeger afbreekt, intussen de winst "afroomt", nucleaire rentes oplegt, jarenlang verwikkeld zijt in juridische procedures, bergen FUD moet weerleggen van dogmatische tegenstanders, etc.
Dus nu gaat u al een frans bedrijf hun winst afnemen? Want daar gaat het over in het artikel, dus dat is niet de winst van de belgische kerncentrales, maar van de hele groep. Je moet het artikel natuurlijk ook wel willen begrijpen Ordon.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Tijdens de levensduur van onze Belgische kerncentrales hebben ze véél meer opgebracht dan die "42 miljard".
Ja en die winstgevende centrales zijn eerst gebouwd op kosten van de Belgische belastingbetaler om ze nadien - de zoveelste paniekvoetbalstrategie van de overhed - voor de spreekwoordelijke appel en ei door te verkopen aan een privébedrijf welk, zoals je correct schrijft, met het grootste deel van de winst gaat lopen.
En nu er terug kosten zijn (verlenging en/of afbraak) wenst de privéspeler niet langer mee te doen. Of ze zouden er weer rijkelijk voor beloond moeten worden. De baten en kosten lopen dus steeds in dezelfde richting. Dat is inderdaad een constante in het energiebeleid van dit land.
Inmiddels blijven voor de netgebruikers de elektriciteitstarieven zeer hoog. Met 7 producerende kerncentrales. Tot groot jolijt van de privé producenten en tot grote spijt van hun klanten.
Je hebt gelijk dat ik deels aan de producerende kant sta. Want daar worden de subsidies uitgedeeld. Dat heb je goed gezien. En niet aan de zijde van de afnemers die zelf niet produceren. Die betalen de volle pot en zonder te delen in de winsten. Dat is nog niet doorgedrongen want je blijft de grootproducenten met hand en tand verdedigen.
Iedereen zijn strategie. Ik weet inmiddels wel welke strategie, vanuit het oogpunt van de verbruiker, het meeste lonend en bedrijfszeker is.
Maar niet iedereen komt even vlug tot dat besef. Sommigen nooit.
De Engie's van deze wereld kussen je beiden handen met verdedigers zoals jij. Je bent hun gedroomd slachtoffer. Gratis online reclame. Dag na dag.
Overigens draait de strategie van het bedrijf Engie overwegend op gas. Hun Belgische nucleaire centrales zijn een uitzondering op hun bedrijfsstrategie. Een gegeven paard kijk je immers niet in de bek.
Knack/Trends schreef:'Het maakt niet uit of je voor of tegen een kernuitstap bent, je moet in elk geval als bezeten beginnen te investeren in een nieuw energiesysteem.' Dat zegt Kris Voorspools van 70GigaWatt Consulting.
En dat is nu net wat ik gedaan heb.
Wie wil wachten tot de overheid voor hen beslist, veel succes.
Ik denk dat ik zelf nog vlugger P2P mijn eigen overproductie aan de man zal brengen dan dat de overheid een goed werkend alternatief met betaalbare facturen op poten kan zetten.

Veel duidelijker dan hier kan het toch niet meer gesteld worden?
https://trends.knack.be/economie/beleid ... 36343.html
Met, wat betreft gitzwarte ideologie, als toemaatje:
'De exponent van de stompzinnigheid van het debat kwam zaterdag van NVA voorzitter Bart De Wever die voorstelde de bevoegdheid energie volledig te regionaliseren.'  => grootspraak. Geen inhoud, alleen populistische communautaire demagogie.
Eén van de redenen om versneld zelf de eigen alternatieven uit te bouwen.
Inderdaad, individueel. Wanneer politici in 20 jaar niet verder komen dan blablabla en nooit echt beslissen kan je maar beter zelf beslissen. Spijtig voor de rest maar het is niet anders.
Wie zijn lot nog altijd verder aan de handen van dit beleid wenst toe te vertrouwen: veel succes.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

ivob schreef:Veel duidelijker dan hier kan het toch niet meer gesteld worden?
Dat valt allemaal onder "een ivoke doen", mijn gedacht. 8)
duizend schreef:Nu ja, blijkbaar een constante in je posts: iets mooier voorstellen dan wat het eigenlijk is.
duizend schreef:Ah neen hé, ik heb geen oplossing voor Boulder.
Iemand die een ivoke doet heeft immers enkel oplossingen voor zichzelf ... :lol:
't Is hier al niet anders.

Afin, ja, "ieder voor zich" zeker?

Feit is dat de nucleaire technologie al decennialang rendabel én winstgevend is in België.
Of denk je dat Engie/Electrabel geld heeft betaald voor iets dat verlieslatend is? :wink:
Natuurlijk niet.
Met de huidige hoge elektriciteitsprijzen lopen de winsten nóg hoger op.
De Belgische kerncentrales zijn immers reeds lang afbetaald.
Toch willen sommigen hier aan een beeldvorming doen dat in België het over een verlieslatende activiteit zou gaan... :lol: :lol:

Terwijl ze zelf aan het subsidie infuus hangen (wind en zon)...
Zotter moet het niet worden.
Med schreef:Dus nu gaat u al een frans bedrijf hun winst afnemen? Want daar gaat het over in het artikel, dus dat is niet de winst van de belgische kerncentrales, maar van de hele groep. Je moet het artikel natuurlijk ook wel willen begrijpen Ordon.
Zoals ik al schreef:
"Hoe onze Belgische beleidsmensen omgaan met deze winst: dat is een ander paar mouwen..."

Je moet het willen begrijpen hé Med.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ordon schreef:Dat valt allemaal onder "een ivoke doen mijn gedacht
Inderdaad slechts uw gedacht.
Maar het opiniestuk in Trends naar waar ik verwees was niet van mijn hand.
Dat zal, op een uitzondering na, voor iedereen wel duidelijk geweest zijn. De bron stond er bij vermeld.
De Belgische kerncentrales zijn immers reeds lang afbetaald.
Terwijl gelijktijdig de prijzen voor de eindgebruiker hoog blijft.
7 bestaande kerncentrales, afbetaald en winstgevend: prijzen voor de consument: stijgend.
Wat zou dat niet geven, rekening houdende met de bijkomende kosten voor het langer openhouden van de bestaande centrales, laat staan het bouwen van nieuwe centrales. Dat noemt men de zaken mooier voorstellen dan ze zijn. De pluspunten overbelichten en de minpunten wegmoffelen of wegredeneren. => grootspraak. Geen inhoud, alleen populistische demagogie. (niet mijn woorden).
"Hoe onze Belgische beleidsmensen omgaan met deze winst: dat is een ander paar mouwen..."
Eerder schreef je dat Engie miljardenwinsten maakt. Engie staat niet aan het roer van België. Engie is een Frans energiebedrijf en de winsten van zijn buitenlandse activiteiten vloeien grotendeels terug naar het moederbedrijf. Niet naar België. En al zeker niet naar de eindgebruikers.
Zotter moet populisme niet worden.
Laatst gewijzigd door ivob op 21 feb 2022, 17:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

@ivob
ook in Knack
https://www.knack.be/nieuws/belgie/laat ... 37147.html
In de bijzondere wet van 1988 staat in art. 6, par. 1 , VII, dat energie tot de bevoegdheid van de Gewesten behoort. Maar de federale overheid is bevoegd voor de aangelegenheden die wegens hun technische- en economische ondeelbaarheid een gelijke behandeling behoeven op nationaal vlak. Nergens staat uitgelegd wat die termen juist betekenen... Maar die federale limitatieve bevoegdheden zijn in feite uitzonderingen op de gewestelijke niet-limitatieve bevoegdheden inzake energie.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ja en?
Heeft dat in dit dossier al één goede beslissing ter zake opgeleverd?
Ballonnetjes oplaten zonder ze uit te voeren kan iedereen.
Dat Bouchez dan een start maakt met zijn nationalisering en De Wever met zijn regionalisering.
Ik hou ze niet tegen. Waar was dat familypack borrelnootjes weer gebleven? :beerchug:

Om het nog eens duidelijk te maken:
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar geen nieuwe gascentrales en sluiten van de bestaande kerncentrales en pas bouwen van nieuwe kerncentrales wanneer de technoligie bewezen beter is dan de huidige. En dit door te consuminderen. Dat dit in het huidige klimaat niet voor iedereen haalbaar is besef ik ook wel dus andere opties ga ik niet tegen houden.
Ik ben daardoor niet tegen verlenging van kernenergie noch tegen sluiten van kerncentrales.
Noch tegen nieuwe moderne gascentrales en niet tegen nieuwe kerncentrales.
Ik ben tegen geen beslissingen nemen.
Dan blijft alleen de optie over tijdig zelf de nodige beslissingen te nemen.
Of hopen dat de overheid in drie jaar tijd kan doen waar ze de vorige twintig jaar niet in geslaagd zijn.
Maar daar zet ik mijn geld niet langer op in.
Tot spijt van wie het benijd maar dat laat ik aan anderen over.
Laatst gewijzigd door ivob op 21 feb 2022, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

ivob schreef:
Ordon schreef:Dat valt allemaal onder "een ivoke doen mijn gedacht
Inderdaad slechts uw gedacht.
Net zoals je gisteren de informatie van Eurostat (Het Europees bureau voor statistiek) wilde "counteren" met die van "overstappen.nl". :lol: :lol:
Ordon schreef:De elektriciteitsprijzen voor huishoudelijke gebruikers (eerste jaarhelft 2021) per kWh:
  • Belgen: € 0,2702
  • Duitsers: € 0,3193
  • Finnen: € 0,1767
  • Fransen: € 0,1933
  • Nederlanders: € 0,1281
Bron: Eurostat
De Finnen en Fransen hebben kerncentrales, de Nederlanders eigen gas. :wink:
ivob schreef:Zijn de hiervoor vermelde energieprijzen de all in prijzen per kWh of de naakte elektriciteitsprijs per kWh?

Als ik naar de Nederlandse energiewijzer ga is het eerste dat ik tegen kom:
overstappen.nl schreef:Momenteel betreft de stroomprijs gemiddeld 0,489 euro per kWh. Dit tarief is inclusief energiebelasting, ODE en BTW. In januari 2021 was dit nog gemiddeld €0,2407 per kWh.
Wanneer je de prijzen per Nederlandse energieleverancier vergelijkt zit je in een vork van 0.378 c€/kWh tot 0.695 c€/kWh (modelcontract nieuwe klantenprijs februari 2022, enkele leveringstarief inclusief BTW, ODE en energiebelasting).
Overstappen_nl .png
Overstappen_nl .png (78.93 KiB) 440 keer bekeken
Afin, "een ivoke doen" hé.
De gegevens van Eurostat (Het Europees bureau voor statistiek) tegenover een Hollandse website die handelt in "Energie", "autoverzekeringen", "Internet en mobiel", "Geld lenen", etc.
Haha, ja, veel uitleg behoeft dat niet. :wink:
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

@Warpozio2: Ga je nu een ivoke doen? :-D
Mag niet van Ordon. :nono:
Alleen de links van Ordon mogen als serieus genomen worden.
Laatst gewijzigd door ivob op 21 feb 2022, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

dus kruiden we de boel, toch sinds dit weekend, met een heerlijk zoet communautair sausje
de kers op de taart als het ware :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Zoals reeds eerder in het tweemaal aangehaalde opiniestuk stond te lezen: debatteren en nieuwe redenen vinden om te blijven debatteren is altijd gemakkelijker dan eindelijk te beslissen.
Laatst gewijzigd door ivob op 21 feb 2022, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Edit:
Gevolg nu is dat die alternatieven er onvoldoende zijn, en er rap-rap-rap gekozen moet worden tussen scenario's waar geen van de twee kampen gelukkig van worden. Een Belgisch compromis. Als je er niet uit komt, doe je gewoon iets dat slecht is voor iedereen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Wat, op een paar uitzonderingen na, bijna iedereen hier al een tijdje door heeft.
Wie schreef hier herhaaldelijk: "Het voortschrijdend inzicht komt bij sommigen wat trager, veel trager of helemaal niet"?

Ze kunnen bijna hun eigen slogans boven eigen bed hangen zodat ze er iedere morgen eens goed over kunnen nadenken.  
Maar gezien het nu al maanden voor sommigen het laatste is gaat dat ook niet veel meer uithalen en kunnen ze alleen nog zichzelf blijven herhalen met dezelfde weerkerende argumentatie.
Laatst gewijzigd door ivob op 21 feb 2022, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

1207 schreef:dus kruiden we de boel, toch sinds dit weekend, met een heerlijk zoet communautair sausje
de kers op de taart als het ware :)
In België lijkt het voor een aantal mensen moeilijk om volgende twee uit elkaar te houden:
  • Zeven kerncentrales.
    Robuust en betrouwbaar, veilig, goedkoop én rendabel, CO2-arm, milieuvriendelijk, beheersbare afvalstroom, etc.
  • Beleidsmensen die gespecialiseerd zijn in het mismeesteren van een cruciale steunpilaar: energie.
    De gitzwarte Groene Partij op kop.
Ja, de Finnen doen dat beter. 8)
De Finnen zijn koolstofneutraal in 2035: met kernenergie, veel kernenergie.
Snel én goedkoop.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dat sommige mensen het er moeilijk mee hebben om Finland en België uit elkaar te halen behoeft geen verder betoog. :-D
Dat onze 7 kerncentrales helemaal niet goedkoop zijn voor de klanten van deze centrales begrijpen ze blijkbaar nog minder.
Blijkbaar kunnen ze de winsten voor een producent en de facturen van een klant maar moeilijk uit elkaar houden.
Blijkbaar kunnen ze nog steeds niet vatten dat Nederland eigen gas heeft en België geen eigen kerncentrales.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

ivob schreef:Dat sommige mensen het er moeilijk mee hebben om Finland en België uit elkaar te halen behoeft geen verder betoog. :-D
Finland is nu eenmaal de beste leerling van het Europese peloton. 8)

De Finnen boeken resultaat, tezamen.
Dat is zeker geen verwezenlijking van einzelgängers, of individualisten pur-sange. :wink:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Je moet mijn punt niet nog eens extra in de verf zetten hoor.
Het was zo al duidelijk genoeg. :banana:

Maar ik zal de laatste zijn om jullie tegen te houden om allen tezamen te blijven hopen op een voor iedereen goede en goedkope oplossing volgend uit de beslissing van de Belgische overheid. Of laten we de lat al iets lager leggen en te beginnen: hopen dat er iets beslist wordt.

Alle verschillende standpunten zullen nu wel bekend zijn. Herhalingen voegen dus niets nieuw meer toe.
Tot er een beslissing valt van de Belgische overheid is het gewoon voor iedereen afwachten.
Daarna kan men zijn licht daarover nog laten schijnen. Ik druk hier voor mezelf tot dan op de pauzeknop.
Tot ergens na de beslissing. Of ergens in Finland. :-D
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Ordon schreef: De Finnen zijn koolstofneutraal in 2035: met kernenergie, veel kernenergie.
Snel én goedkoop.
kan best zijn

vanaf 2003 effectief lange temrijnbelied voeren en mikken op hernieuwbare energie. Stonden we ook veel en veel verder
wie weet hadden we de centrales misschien zelfs niet meer nodig.

vijgen na pasen
nu zeveren tot 18/3 om dan een reden te vinden om verder te zeveren
en tijdens de verkiezingsdebatten voor 2024 zeveren ze nog over dit thema :)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

ivob schreef:Je moet mijn punt niet nog eens extra in de verf zetten hoor.
Welk punt?
Dat jouw, niet onderbouwde, individuele oplossing (gesubsidieerde PV en batterij) de zaken mooier voorstelt dan het in werkelijkheid is? :wink:

Of, euhm, jouw "overstappen.nl" verhaaltje?
Of één van je andere "ivokes"?
warpozio2 schreef:Gevolg nu is dat die alternatieven er onvoldoende zijn, en er rap-rap-rap gekozen moet worden tussen scenario's waar geen van de twee kampen gelukkig van worden. Een Belgisch compromis.
Het gaat over veel meer dan die keuze van nu hé.

De wet op de kernuitstap wil ook alle toekomstige nucleaire energieopwekking verbieden!!
Alsof onze beleidsmensen een glazen bol hebben...
De gitzwarte Groene Partij heeft, na vele decennia, niet eens een plan om ook de CO2 te doen dalen!
Doch willen ze mordicus de wet op de kernuitstap uitvoeren, zonder plan.

Afin, ja, in 2002 hadden ze plannen op overschot.
Toen klonk het zo:
“Er zijn voldoende wetenschappelijk ondersteunde energiescenario’s uitgewerkt”, weet Olivier Deleuze, “die aantonen dat kernuitstap en CO2-reductie hand in hand kunnen gaan".
Olivier Deleuze (Ecolo) was toen de Minister van Energie (staatssecretaris voor energie en duurzame ontwikkeling), zijn bevoegdheid.
Vandaag vinden ze die "wetenschappelijk ondersteunde energiescenario’s" niet meer terug zeker?

Indien deze wet tot stand gekomen is onder valse voorwendselen, zoals nu blijkt, dan is het meer dan hoogtijd om deze af te voeren.
1207 schreef:vanaf 2003 effectief lange temrijnbelied voeren en mikken op hernieuwbare energie. Stonden we ook veel en veel verder
wie weet hadden we de centrales misschien zelfs niet meer nodig.
Awel, ja, haal die "voldoende wetenschappelijk ondersteunde energiescenario’s" dan maar even van onder het stof hé.
Moeilijk is dat toch niet.
Of wel?
Groen-vicepremier Petra De Sutter:
"We moeten eerlijk zijn dat er momenteel geen enkel plan uitvoerbaar is, waarbij we ook de CO2-uitstoot doen dalen."
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Ordon schreef: Of één van je andere "ivokes"?
Misschien maar stoppen met op de persoon spelen.
Straks komt een "Ordonneke" ook weer ter sprake (ik zou het moeten opzoeken, maar hoeveel keer moest ik het jou vragen tot je het uiteindelijk toegaf?)
luukske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 17 keer

Ivob heeft gelijk. Alles is hier al besproken. En nu blijft de plaat hangen.
Laat de politiek maar beslissen, of niet, en dan zal ik mijn eigen plan wel trekken. Met subsidies ;) of niet.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

warpozio2 schreef:
Ordon schreef: Of één van je andere "ivokes"?
Misschien maar stoppen met op de persoon spelen.
Straks komt een "Ordonneke" ook weer ter sprake (ik zou het moeten opzoeken, maar hoeveel keer moest ik het jou vragen tot je het uiteindelijk toegaf?)
Ga je effe van onderwerp veranderen nu ik stel dat die wet onder valse voorwendselen tot stand is gekomen?
Dat is ter zake.

Evenals toen we het over de Finse Groenen hadden.
Doch jij vond een "s" en het feit dat jezelf geen artikel terugvond, en nog steeds niet gevonden hebt(!), in De Standaard belangrijk genoeg om van onderwerp te veranderen.
Zolang het maar tegen een bewezen koolstofneutrale technologie is: kernenergie.
De geschiedenis herhaalt zich...

luukske schreef:Ivob heeft gelijk. Alles is hier al besproken. En nu blijft de plaat hangen.
Alsof dat ook jij een glazen bol hebt... :lol:
De nucleaire sector is volop in beweging: wereldwijd.

Edit: verkeerde quote gecorrigeerd.
luukske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 17 keer

Ik hoef geen glazen bol. Ik heb de laatste jaren mijn huis al omgebouwd voor de toekomst. Mijn verbruik is nu al lager dan gemiddeld, gas is afgesloten. Bij verkeerde beslissing politiek (en dus stijgende prijzen) zet ik er nog een batterij bij en ben dan zo een 10 maanden per jaar off grid. Lekker individueel, maar dat zal mij worst wezen.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Ordon schreef: Ga je effe van onderwerp veranderen
Nee, ik vind gewoon dat er niet op de man hoeft gespeeld worden.
Het forum kan perfect zonder
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Zijn die "wetenschappelijk ondersteunde energiescenario’s" al boven water warpozio2?

In 2002 hadden ze plannen op overschot.
Toen klonk het zo:
“Er zijn voldoende wetenschappelijk ondersteunde energiescenario’s uitgewerkt”, weet Olivier Deleuze, “die aantonen dat kernuitstap en CO2-reductie hand in hand kunnen gaan".
Olivier Deleuze (Ecolo) was toen de Minister van Energie (staatssecretaris voor energie en duurzame ontwikkeling), zijn bevoegdheid.
Vandaag vinden ze die "wetenschappelijk ondersteunde energiescenario’s" niet meer terug?

Groen-vicepremier Petra De Sutter communiceert namelijk het volgende:
"We moeten eerlijk zijn dat er momenteel geen enkel plan uitvoerbaar is, waarbij we ook de CO2-uitstoot doen dalen."
Ik ben van mening dat de wet op de kernuitstap tot stand gekomen is onder valse voorwendselen.
En het bijgevolg dan ook meer dan hoogtijd is om deze wet op de kernuitstap af te voeren.

Allicht vind jij bovenstaande communicatie vanuit "den groene hoek" normaal.
Toch?
Of niet?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”