GPS tracker: ETA voertuig op scherm

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Een VZW waar ik lid van ben, organiseert eind dit jaar een evenement.
De parking van het evenement is 2-3km van de locatie verwijdert, hiervoor gaan we shuttlebussen inzetten.

Ik dacht zelf als om een leuke nice-to-have in te zetten: op een scherm tonen hoe lang het nog is voordat de volgende bus er is.

Uit mijn IT en elektronica-achtergrond lijkt het mij leuker om pakweg 2 arduino's met GPS tracker en een sigaretten-aansluiting te bouwen, en aan de kant van het scherm een rPI te plaatsen; dan om hiervoor een (dure?) kant-en-klare oplossing voor te voorzien.

Zijn er hier toevallig mensen die al iets gelijkaardigs gedaan hebben?
Of mensen die weten welke modules ideaal zouden zijn (GPS-module, GSM/LTE-module, ...).
Mogelijks zijn er toevallig ook (opensource) libraries die al een deel van de programmatie voor zich zouden nemen?

Het is voor mij een speelproject waar ik zaken uit kan leren, meer dan dat het uiteindelijke resultaat van belang zou zijn. :-D
JUD
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 sep 2013, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Op een Smartphone de app owntracks installeren lijkt me de simpelste oplossing.

Je kan dan via MQTT of HTTP requests laten sturen met de locatie. Dan kan je eventueel nog via Google Maps API of een eigen algoritme de doorgestuurde locatie op een computer aan het scherm omzetten in een tijdstip dat de bus verwacht zal worden.

Als database zou ik in dit geval zelf kiezen voor GCP Firestore en een Cloud Function gebruiken om via HTTP de locatie door te sturen. Zou je normaal met minder dan 50 lijntjes code moeten toekomen om de locatie real time te ontvangen op de computer bij het scherm. Alles platform as a service en nergens op je eigen netwerk poorten open zetten :-)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”