Wat gebeurt er met oude telefoonnummers ?

Plaats reactie
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

Wat doet een provider met een nummer wanneer je het opzegt ?

Volgens ik lees : ben jij niet de eigenaar van dat nummer maar is de provider eigenaar van een nummer en heb je dat in bruikleen.

Opgezegde nummers worden aan de rechtmatige eigenaar (provider) terug gegeven : zo zit mijn allereerste nummer nu terug bij Orange, terwijl het bij Telenet opgezegd is.

Maar af en toe sms ik mijn eigen oude nummers nog eens om te zien bij wie ze actief zijn en wie eventuele oproepen zou krijgen.
Zo te zien nog geen enkele reactie. Ook wanneer er naar gebeld word krijg je "dit nummer is niet meer in gebruik".

Dit is nu al een jaar dat mijn eerste gsm nummer niet bereikbaar is.

De vraag is, geven ze dit dan niet aan iemand anders?
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Volgens mij worden deze inderdaad gerecycleerd/hergebruikt. Maar mogelijk duurt dat enkele jaren.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Dacht dat zeker een paar mensen hier daar al ervaringen mee hebben.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

Sowieso gerecycleerd. Toen ik mijn nieuwe nummer kreeg een goede tien jaar geleden, kreeg ik meteen berichten en telefoontjes gericht aan de vorige gebruiker (iemand die toevallig slechts 25km verderop zou wonen). Bovendien staat/stond dat nummer bij Proximus nog gekoppeld aan de vorige eigenaar ervan. Telkens ik naar de klantendienst belde spraken ze me aan met de gegevens van de vorige eigenaar, verwezen ze naar het vorige adres, ... Dat werd twee jaar geleden, toen we opnieuw klant werden bij Proximus voor internet/gsm opnieuw bevestigd. Nummeroverdracht heeft toen anderhalve maand geduurd alleen daardoor.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Deze nummer worden (dacht ik) 6 maanden geblokkeerd. En dat dit zelfs een wettelijke vereist is. Is mij zo op werk gezegd geweest.

Na die periode kunnen ze dan terug vrij gegeven worden.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

inderdaad, in principe worden de nummers opgezegd bij de huidige provider, dan (in theorie) steeds teruggegeven aan de originele operator die de reeks van het BIPT heeft toegekend gekregen, en na 6 maand (again, normaalgezien) mag dat nummer opnieuw toegekend worden aan een nieuwe klant.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Gaan vanaf opzeg 6 maand in quarantaine, dan worden die weer vrijgegeven. Als die bvb op een Tempo kaartje terecht komen kan het bvb nog eens een jaar duren eer dat nummer terug actief wordt...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 166
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

Die worden inderdaad gerecycleerd, en tegenwoordig precies vrij snel.

Vriend van mij (Proximus) kreeg de dag van activering al sms'jes en telefoontjes met de vraag wanneer hij kwam werken en bevestigingen van medische afspraken.
Ik had een extra nummer voor in de dashcam (ik denk oorspronkelijk Lycamobile) en had die even in een gsm laten steken en kreeg voicemails van een school om met het CLB te komen praten, en het nummer was duidelijk al gekoppeld aan een Whatsapp-account en liet mij gek genoeg in een bestaand Skype-account inloggen.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Eigenlijk zou dat toch beter moeten kunnen. Een registratie van inkomende pogingen om naar een gescrapt nummer te bellen of sms'en te sturen kan niet moeilijk zijn. Zodat er data is van de activiteit op een nummer na schrapping. En dan eventueel daar gevolgen aan koppelen.

Zoals een soort van spamscore. Hogere score is verlenging van de termijn om die terug uit te geven aan een nieuwe gebruiker.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Had vroeger (3 jaar geleden) een vast nummer. Uit nieuwsgierigheid net nog even naar gebeld, om te checken.

Blijkbaar nog steeds niet in gebruik.
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

Ik stuur regelmatig eens dit bericht :

Beste klant, af en toe stuur ik eens naar mijn oude nummers om te zien of ze nog werken.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik heb m'n allereerste gsm nummer nog steeds... Veranderen jullie zo vaak van nummer?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik heb ook nog mijn eerste nummer.
En moest ik zo'n bericht krijgen, ik zou er niet mee gediend zijn.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Zeker als er 2FA gekoppeld is aan je GSM-nummer, is het belangrijk dat die niet gerecycleerd wordt. Ik probeer daarom altijd mijn nummer mee te nemen, en da's tot nu toe gelukt.
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

phil48 schreef:Had vroeger (3 jaar geleden) een vast nummer. Uit nieuwsgierigheid net nog even naar gebeld, om te checken.
Blijkbaar nog steeds niet in gebruik.
Voor vaste nummers is er geen reden voor vlugge recyclering, gezien het aantal vaste lijnen jaarlijks met duizenden daalt ...
Met de komst van onbeperkte GSM formules, zijn er veel klanten die hun (te) dure vaste lijn opzeggen...
Er is dus geen tekort (meer) aan vaste nummers.
Joe de Mannen schreef:Ik heb ook nog mijn eerste nummer.
Ik ook, nog mijn 075 nummer (nu 0475), van toen Belgacom nog geen concurrentie had.
Er was in die tijd (1994) maar één "kengetal" voor GSM: 075 (enkele jaren later volgde Mobistar met 095). :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

Splitter schreef:... van de huidige operator steeds teruggegeven aan de originele operator die de reeks van het BIPT heeft toegekend gekregen, en na 6 maand (again, normaalgezien) mag dat nummer opnieuw toegekend worden aan een nieuwe klant.
Hier de lijst van "Toekenning van mobiele netnummers" https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... le_nummers

Een operator geeft enkel nieuwe nummers uit van de aan hun toegekende netnummers, naar mijn weten. Zo zal bijvoorbeeld Orange geen nieuw nummer toekennen 047x xxx xxx , maar altijd 049x xxx xxx


Update: Blijkbaar is de lijst op de nederlandse Wiki niet compleet. "More ranges have become available between 0440 and 0469"
Korrekter is de engelse Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Telephone ... in_Belgium

en de verwijzing naar het BIPT: https://www.bipt.be/operators/publicati ... ed-numbers
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Vaste nummers ... Bedrijven hebben vooral nog. En steeds vaker migreren die ook naar mobiele. Oudere mensen die een nummer hebben uit gewoonte. En vooral mensen die een vast nummer hebben omdat het inbegrepen zit in het pakket. Zoals bij Scarlet Trio en EDPnet. En daar mogelijk niet eens een telefoon aangesloten op hebben.

Ik veranderde nog nooit van nummer. Heb mijn eerste gsm-nummer. En toen ik ADSL nam diende ik een analoog telefoon abonnement te nemen, verplicht. En dat nummer heb ik ook nog steeds. Dat is voor een flink stuk omdat ik toen een vriendelijke Belgacom medewerker aan de lijn heb gehad die mij een vast nummer gegeven heeft dat voor de laatste 4 cijfers overeenkomt met mijn mobielnummer. Dat geeft een mooi koppel. Lijkt zonde dat te laten vallen. En uiteindelijk is de kost marginaal om een nummer te behouden. Zeker nu dat vast nummer bij EDPnet zit.

Ik weet niet of het zinvol is om nog verder te doen met 'vaste nummers' en 'mobiele nummers'. Vaste nummers zijn al lang niet erg vast meer. Al hebben die wel nog een geografische associatie. Technisch is er geen noodzaak meer om daar een verschil tussen te maken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

In Amerika bestaat het onderscheid niet eens tussen vast en mobiel.
Je hebt een 3-cijferige "area code" (vb 212 = New York) en een 7-cijferig telefoonnummer.
Maar binnen de area code 212 heb je zowel vaste als mobiele nummers...

Maar ook in België heeft het vasthouden aan regio gebonden "kengetallen" al lang geen zin meer ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

Sinds ik bij Orange zit is sturen naar nummers die niet in gebruik zijn niet toegestaan.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”