Fiberklaar

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

NuKeM schreef:Hoeveel PPPoE sessies kan je eigenlijk openen op een proximus(EDPnet) fiberaansluiting? Ik zou misschien graag de Fritzbox voor telefonie/backup/guests laten verbinden en mijn pfSense router voor het huishouden.

Add: waarschijnlijk maar één, anders kan je misschien twee keer je bandbreedte opnemen aangezien de fiber meer aan kan dan de huidige 500/100
Hmm, interessant, zou ik ook wel willen weten want momenteel gebruik ik er 2.1 voor men VOIP en thuisnetwerk, 1 voor serverkes, VPN, proxy, etc...
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Proximus fiber zelf (niet Fiberklaar) minstens 2, maar ik denk zelfs meer.

Heb nu een B-box 3 aangesloten voor de tv en telefonie en daarop nog eens een Fritzbox via pppoe voor mijn netwerk.

En ik dacht dat ik ook eens mijn ps4 een korte periode rechtreeks liet verbinden via pppoe om de nat settings te testen, maar ben niet zeker of dat op mijn huidig fiber adres of vorig vdsl adres was.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

RapidXS biedt een glasvezelrouter van Zyxel aan. Je bent niet verplicht om deze router te huren (€ 3 per maand) of te kopen (€ 150 euro). Als je voor een eigen router kiest dan krijg je, volgens de website, een convertor opgestuurd. Dan maar de vraag gesteld of het zonder convertor ook kan en vandaag reactie ontvangen:
Bedankt voor je vraag die je hebt gesteld op 2 februari.

Wij zijn nog bezig met het formeel formuleren van onze eisen aan eigen apparatuur.

Wij gaan géén eigen klantapparatuur ondersteunen of instellen. Als het niet werkt, dan zijn wij hiervoor niet aansprakelijk.
Wel gaan wij de technische eisen bekend maken zodat je een poging zou kunnen ondernemen, als je dat echt wilt, op eigen risico.

Deze lijst is komende weken afgerond.

Wat voor jou óók een oplossing kan zijn is een Ethernet Optic, die je in je SFP-poort steekt, zodat je er UTP op kan aansluiten.
Dan gaat het met onze converter ook goed.
We gaan het zien gebeuren over een groot aantal maanden, wanneer de werken hier eindelijk aanvatten.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik ben benieuwd naar de ervaringen met deze nieuwe provider(s). Zeker m.b.t. stabiliteit van de lijn, snelheden en pings evenals support (enkel via Whatsapp??). Als die wat goed zijn zou ik mij nog een overstap durven wagen.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Inderdaad, daar zijn we allemaal benieuwd naar! ik ben ook eerder geneigd om te beginnen met edpnet en dan de reacties van anderen af te wachten, maar als iedereen dat doet, komen we nergens hé :-)
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Flying, maak je een apart topic met jouw bevindingen eens het zo ver is. Er is denk ik veel belangstelling van mensen die het niet meteen durven riskeren :p
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

Zal ik zeker doen. Het heeft nu een week geduurd voor ik reactie had per mail, maar ik heb het idee dat ze hier nog niet echt opgestart zijn met actieve klanten.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

raf1 schreef:Jamaarja. Dit is hier het Fiberklaar-topic en die rollen een point-to-point glasvezelnetwerk uit. Geen Proximus GPON vendor lock-in.
Fiberklaar termineert haar netwerk ook zoals het hoort: met de universele fiber termination unit van Attema
Afbeelding
Maar er zullen daarna wel gpon diensten kunnen op gedeployed worden, gpon splitter in de wijkverdeler, maar het is een veel beter concept. Want je kan makkelijker ptp diensten aanbieden. De reden is ook dat fiberklaar andere fiber providers inzitten die ook bussiness klanten willen aansluiten via die weg.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Flying schreef:RapidXS biedt een glasvezelrouter van Zyxel aan. Je bent niet verplicht om deze router te huren (€ 3 per maand) of te kopen (€ 150 euro). Als je voor een eigen router kiest dan krijg je, volgens de website, een convertor opgestuurd.
De convertor is dus gewoon een fibermodem (ONT) ...
RapidXs biedt de "ZyXEL PMG5617GA", dit is een "ONT Home Gateway Unit (HGU)" (GPON Fiber modem + router).
Dus toch GPON?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

Installatiegids volgens de website: https://rapidxs.be/wp-content/uploads/2 ... eiding.pdf

Onduidelijk of er altijd sprake is van een ONT (ook wanneer je voor de Zyxel kiest). De mail die ik kreeg laat ook doorschijnen dat ze mogelijks nog met andere hardware op de proppen komen? We gaan het zien de komende weken.

Edit: je kunt uiteraard als provider gewoon GPON-hardware installeren in een PoP-situatie en alsnog 1000/1000 aanbieden. Proximus zou op zijn GPON perfect 1000/1000 kunnen aanbieden als je de specificaties erbij haalt (2,5/1,25 Gbps ondersteuning).
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

philippe_d schreef:Dus toch GPON?
Inderdaad, GPON-apparatuur is goedkoper. In de PoP zal Multifiber/RapidXS wellicht een Zyxel OLT hebben staan.
Ik heb even de datasheet van de Zyxel PMG5617GA bekeken, ik leer daaruit dat RapidXS dus GPON Class B+ gebruikt en dat de aansluiting via een SC/APC-connector gebeurt.
Flying schreef:Onduidelijk of er altijd sprake is van een ONT (ook wanneer je voor de Zyxel kiest).
Sowieso geen aparte ONT bij de Zyxel, die heeft een SC/APC-glasvezelaansluiting en ondersteunt GPON.
De "converter" waarvan sprake kan je ook een ONT noemen.
Flying schreef:De mail die ik kreeg laat ook doorschijnen dat ze mogelijks nog met andere hardware op de proppen komen? We gaan het zien de komende weken.
Die mail is goed nieuws, ze gaan specificaties publiceren, maar eigenlijk kan je uit de datasheet van de Zyxel al afleiden welk materiaal je nodig hebt.
Een GPON Class B+ SFP-module: https://www.fs.com/de-en/products/133619.html
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

Dat zal sterk afhankelijk zijn van of je zelf een ONT mag/kan voorzien. Als ze dat afsluiten en een registratie voor het toestel vereisen, dan zal dat uiteraard niet werken.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik denk dat je enkel het MAC-adres van je module zal moeten doorgeven voor hun DHCP-server. Dat is denk ik de enige registratie die ze doen.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

Ik heb ondertussen van RapidXS een mail ontvangen dat het best is om te wachten met het aankopen van hardware. Mogelijks gaan ze zelf een GPON SFP-module verkopen. Aangezien er toch nog geen glasvezel aangelegd is hier (en dat nog een eind gaat duren), wacht ik rustig mijn tijd af.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Sowieso wachten tot het fiberaansluitpunt is geplaatst en de provider duidelijke info verschaft over de specificatie en (gratis) aangeboden apparatuur.
Uiteindelijk zal wel blijken dat er verschillende GPON-glasvezelmodules op de markt zijn die volledig compatibel zijn met het providernetwerk.

Ter info, deze ochtend kwam iemand van Fiberklaar uitleg geven over de glasvezeluitrol op Radio 2:
https://radio2.be/luister/select/de-ins ... het-gratis
Vorige week gaf de woordvoerder van Proximus ook al eens uitleg:
https://radio2.be/luister/select/de-ins ... verstappen
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Als ik hier de vorderingen van RapidXS lees (via Flying) stijgen ze steeds meer in achting en vertrouwen. Ze zijn er nog niet, maar ik kan mijn pre-order bij EDPnet altijd kosteloos annuleren. Liefst wacht ik nog wat echte ervaringen af (stabiliteit netwerk en omgang provider bij problemen), maar ik veronderstel dat later overschakelen vrij eenvoudig (en goedkoop) zal kunnen.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

Ik probeer graag. Als het niets is dan kan ik ook snel overstappen naar EDPnet of Proximus. De uploadsnelheid doet me wel specifiek hiervoor kiezen. We spreken over een nieuwe speler op onze markt, maar eentje die wel ervaring heeft in Nederland. Het zou me dan ook verbazen mocht het echt slecht zijn.

Bij Proximus heb ik al vrij slechte ervaringen en ze (RapidXS) zullen al hun best moeten doen om dat te overtreffen, ook al werkt Proximus op dit moment wel goed en stabiel.
tizzen33
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 mar 2017, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 15 keer

Vorige week hier een foldertje van Fiberklaar in de bus gekregen (Appels, Dendermonde) en me uiteraard ook direct aangemeld :)

Als employee, kies ik uiteraard voor Proximus.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Flying schreef:Ik probeer graag. Als het niets is dan kan ik ook snel overstappen naar EDPnet of Proximus. De uploadsnelheid doet me wel specifiek hiervoor kiezen. We spreken over een nieuwe speler op onze markt, maar eentje die wel ervaring heeft in Nederland. Het zou me dan ook verbazen mocht het echt slecht zijn.

Bij Proximus heb ik al vrij slechte ervaringen en ze (RapidXS) zullen al hun best moeten doen om dat te overtreffen, ook al werkt Proximus op dit moment wel goed en stabiel.
Gouden Proximus tip:
Werkt het, blijf overal met je fikken af.
Vanaf dat je een interventie nodig hebt is het om zeep.
Verhuis? Maandenlange kruisweg
Veranderen van pack? Vorige werd mooi afgesloten, maar ze vergaten het nieuwe te aktiveren.
(zie ook lotgenoot: https://www.hln.be/diest/man-wacht-al-w ... ~a3fa37a3/)
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Flying schreef:Ik probeer graag. Als het niets is dan kan ik ook snel overstappen naar EDPnet of Proximus.
Mmm, daar zijn ze niet echt heel duidelijk in. Maar, laat dat u in ieder geval niet tegenhouden :wink:
FAQ:
Wat is de opzegtermijn van RapidXS?
Na je contractduur van 12 maanden geldt één kalendermaand opzegtermijn.
Algemene voorwaarden:
https://rapidxs.be/wp-content/uploads/2 ... dXS-BE.pdf
6. Duur van de overeenkomst
Tenzij uitdrukkelijk anders voortvloeit uit de Algemene Voorwaarden of schriftelijk anders
bepaald, wordt de overeenkomst aangegaan voor zes (6) maand. Indien u uiterlijk twee (2)
maand voor de vervaldatum van de minimumduur van de overeenkomst niet heeft opgezegd,
wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd voor onbepaalde duur, met een opzegtermijn
van twee (2) maand. Indien overeenkomst wordt gewijzigd wordt er een nieuwe
overeenkomst aangegaan voor zes (6) maand.
Bij diagonaal lezen heb ik over de kosten bij vroegtijdig afsluiten niet direct iets gevonden.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Concreet zal je bij RapidXS sowieso 6 maanden abonnement betalen. In totaal ongeveer 300 euro.
Na 6 maand ben je beschermd door de Belgische wet en betaal je geen opzegkosten meer op voorwaarde dat je schriftelijk opzegt en uitdrukkelijk de gewenste datum van stopzetting in je schrijven vermeldt. Alleen in dat geval is de opzegtermijn uit het contract nietig.
https://www.bipt.be/operatoren/opzegging-van-contracten
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

Ik heb alle vertrouwen dat het goed komt. Zoals gezegd, qua service kan het niet veel slechter dan Proximus (waar Telenet in het verleden bij mij wel altijd goed was). We weten ook allemaal dat 6 maanden snel voorbij zijn.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Vind het erg jammer dat je als huidige tevreden edpnet klant met VDSL XL weinig incentive hebt om in te tekenen (mits goede dsl sync). Ik kan en wil erg graag intekenen op Fiberklaar en klant blijven bij edpnet, maar ben ook blij met de snelheid die ik momenteel reeds heb (100/40). Wil ik geen drastische daling in uploadsnelheid moet ik 10e meer betalen (+50e activatiekost). Dat men op het Proximusnetwerk beperkt is door de profielen die ze van PX krijgen begrijp ik. Maar waarom dan nog die magere 10mbit upload bij Fiber XS op het Fiberklaar netwerk? Moest men dat gelijktrekken met wat ik nu heb was ik al lang ingetekend. Fiberklaar mist hierdoor bij mij compleet zijn doel.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

Fiberrklaar heeft niets te zien met de prijsstrategie van de providers noch de specificaties.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

gm123 schreef:Maar waarom dan nog die magere 10mbit upload bij Fiber XS op het Fiberklaar netwerk?
Omdat EDPnet via het virtueel Proximus-netwerk op het fysiek Fiberklaar-netwerk opereert.
EDPnet verkoopt in Fiberklaar-gebied de aangeboden Proximus-profielen net zoals op het VDSL-netwerk.

Multifiber/RapidXS is de enige provider die onafhankelijk van Proximus werkt.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

raf1 schreef:Concreet zal je bij RapidXS sowieso 6 maanden abonnement betalen. In totaal ongeveer 300 euro.
Na 6 maand ben je beschermd door de Belgische wet en betaal je geen opzegkosten meer op voorwaarde dat je schriftelijk opzegt en uitdrukkelijk de gewenste datum van stopzetting in je schrijven vermeldt. Alleen in dat geval is de opzegtermijn uit het contract nietig.
https://www.bipt.be/operatoren/opzegging-van-contracten
Moet dat nog steeds schriftelijk? Ik dacht dat de vorm waarop je iets opzegt niet meer uitmaakte : dat er nu een wetgeving was die (kort samengevat) toeliet dat je alle abonnementen op eenzelfde manier kan beëindigen als dat je die kan aan gaan?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

krisken schreef:Moet dat nog steeds schriftelijk?
Ja, via gelijk welk schriftelijk middel. E-mail, online formulier, sms, Whatsapp, brief,...
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

raf1 schreef:EDPnet verkoopt in Fiberklaar-gebied de aangeboden Proximus-profielen net zoals op het VDSL-netwerk.
Ow oke, bedankt voor de verduidelijking. Da's erg jammer.
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

tizzen33 schreef:Vorige week hier een foldertje van Fiberklaar in de bus gekregen (Appels, Dendermonde) en me uiteraard ook direct aangemeld :)

Als employee, kies ik uiteraard voor Proximus.
De wereld is klein.
Ook in Appels het foldertje gehad.
Wel al ingeschreven bij multifiber.be omdat edpnet en proximus maar 100Mb upload bieden terwijl multifiber 1Gb.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

rpr schreef: Wel al ingeschreven bij multifiber.be omdat edpnet en proximus maar 100Mb upload bieden terwijl multifiber 1Gb.
Rpr, heb je ook zin om ons op de hoogte te houden van jouw ervaringen met multifiber?

Juist zoals rapidxs (dichter bedrijf van multifiber) hebben we geen gebruikservaringen in België.
En velen zijn benieuwd of deze een goede kwaliteit hebben. We hopen dit, omdat hun aanbod natuurlijk zo goed is.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

Appels doen ze dan blijkbaar wel aan maar waar ik woon, grens Sint-Gillis en Dendermonde (vlakbij viaduct) komen ze dus niet als ik het plannetje bekijk dat ergens online stond. Wederom vallen we uit de boot....we hebben wel moeten verdragen dat die afschuwelijk slecht geïnstalleerde en tot niets leidende fiber van The Last Mile onze gevel ontsierd en oprit overspant met de nodige ongevraagde en oingewenste bevestigingen in onze muur die vroeg of laat wel de nodige problemen gaan opleveren.(grote spankracht op de hoeksteen van de gevel....komt op termijn gegarandeerd los!).
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Overspant je oprit??? Dafuq?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

murdock447 schreef:...we hebben wel moeten verdragen dat die afschuwelijk slecht geïnstalleerde en tot niets leidende fiber van The Last Mile onze gevel ontsierd en oprit overspant met de nodige ongevraagde en oingewenste bevestigingen in onze muur die vroeg of laat wel de nodige problemen gaan opleveren.(grote spankracht op de hoeksteen van de gevel....komt op termijn gegarandeerd los!).
Is dat niet zo dat de voorgevel van je huis van de gemeente is :lol:
Zoals ook de 1-meter "gemeente"-grond.
Het blijft toch allemaal bizar dat zo van die constructies gedaan worden.
Maar de schade, die kan je nadien zelf betalen :bang:
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

svermassen schreef:
murdock447 schreef:...we hebben wel moeten verdragen dat die afschuwelijk slecht geïnstalleerde en tot niets leidende fiber van The Last Mile onze gevel ontsierd en oprit overspant met de nodige ongevraagde en ongewenste bevestigingen in onze muur die vroeg of laat wel de nodige problemen gaan opleveren.(grote spankracht op de hoeksteen van de gevel....komt op termijn gegarandeerd los!).
Is dat niet zo dat de voorgevel van je huis van de gemeente is :lol:
Zoals ook de 1-meter "gemeente"-grond.
Het blijft toch allemaal bizar dat zo van die constructies gedaan worden.
Maar de schade, die kan je nadien zelf betalen :bang:
Neen, meer zelfs onze straat hier is indertijd aangelegd op privé grond! Maw. jaren terug(huis was voordien van mijn grootouders) was er een feitelijke weg ontstaan tussen de verschillende percelen(periode tussen de twee wereldoorlogen) waarbij de gemeente dan een voorstel deed tot het aanleggen van de nodige voorzieningen en bestrating + voetpaden enz. Dit op voorwaarde dat de aanpalende eigenaars dit toelieten op een zeker aantal meters van hun eigendom die ze dus in feite voor de rest "gratis" in definitieve bruikleen gaven. Er is dus nooit een echte onteigening geweest waarbij de eigenaars een bedrag uitbetaald kregen maar ze kregen wel in ruil een bestrate weg met nutsvoorzieningen. Is daarom nu de straat eigendom van de gemeente of niet? wie zal het zeggen....


@Krisken:
gelukkig hangt de kabel ter hoogte van de dakgoot en dus hoog genoeg maar hij overbrugt de afstand tussen de gevel van het woonhuis en een aanpalende woning en dit toch over een afstand van +-10 meter(mijn "woning" omvat 2 eigendommen samengevoegd waarvan 1 geen hoge gevel aan de straatzijde heeft vandaar de grote overspanning naar het volgende gebouw); Bovendien had ik nog maar een paar jaar geleden een oude ongebruikte kabel laten weghalen die juist dezelfde overspanning maakte !!! Er liggen nu dus meerdere kabels(ook nog coax van telenet) op een zeer lelijke wijze(zo bvb. rond een venster op de eerste verdieping waar men onder de vensterbak gegaan is) op mijn gevel daar waar ze op andere plaatsen ondergronds gegaan zijn...

Dit is echter niet alles, vroeger hing er zelfs een enorm armatuur met straatverlichting aan de gevel van waaruit dezelfde overbrugging werd gemaakt maar deze is jaren geleden verwijderd omdat het inderdaad structurele problemen gaf +roestplekken en water insijpelen waar dit alles was bevestigd. Na de verwijdering hebben we zelf kosten moeten doen om de gevel terug in een degelijke staat te krijgen, ook binnen was er schade. Nooit enige vergoeding voor gekregen!!
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

Belgissschenaap schreef:
rpr schreef: Wel al ingeschreven bij multifiber.be omdat edpnet en proximus maar 100Mb upload bieden terwijl multifiber 1Gb.
Rpr, heb je ook zin om ons op de hoogte te houden van jouw ervaringen met multifiber?

Juist zoals rapidxs (dichter bedrijf van multifiber) hebben we geen gebruikservaringen in België.
En velen zijn benieuwd of deze een goede kwaliteit hebben. We hopen dit, omdat hun aanbod natuurlijk zo goed is.
Doe ik.
Kan wel nog zijn dat ik switch naar rapidxs maar het is inderdaad 1 pot nat.
Heb beide support al eens opgebeld met de vraag voor het aansluiten van een firewall (Pfsense).
Nog een voordeel is fixed ip adres.
Ben zelfstandig it consultant en veel dingen die mij het leven makkelijk maken gaan uit van fixed ip adressen. (Bv geen MFA vanop een specifiek ip, documentatie systeem dat niet timeout na 10 minuten, ...)
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Hier ook regio Dendermonde ... en heb me ingeschreven op infomoment en abo genomen bij Multifiber.
Ik waag het er ff op ... zal mijn Telenet ook nog wat parallel aanhouden voor het zekerste.

Stomme is toch die upload limiet bij Proximus/EDPnet ... 50Mbit max
Moet voor mij geen 1Gbit zijn, maar komaan 5% van de downloadspeed :bang:
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Als rapid en multifiber het goed doen, ga ik tg al mijn kenissen adviseren om overstap te maken ze.
Hopelijk op termijn ooit een signaal kunnen geven
Gebruikersavatar
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 50 keer

spacekiek schreef:Hier ook regio Dendermonde ... en heb me ingeschreven op infomoment en abo genomen bij Multifiber.
Ik waag het er ff op ... zal mijn Telenet ook nog wat parallel aanhouden voor het zekerste.

Stomme is toch die upload limiet bij Proximus/EDPnet ... 50Mbit max
Moet voor mij geen 1Gbit zijn, maar komaan 5% van de downloadspeed :bang:
Even correctie:
Duurste fiber abo bij edpnet is 500 down en 100 up
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Afbeelding Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Fiberklaar is begonnen aan het deel van Wetteren waar ik woon. De steenweg ligt al open (voor een deeltje) en de straat waar mijn wijk op uit komt zijn ze aan begonnen. Telenet is druk bezig ook fiber aan het leggen hier. De (fluo)blauwe rollen zijn van Fiberklaar, de zwarte rollen zijn van Telenet.

https://photos.app.goo.gl/XTeqoBVpPZ6CMnNq8

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

Is dat van Telenet voor straatkasten of is het ook FttH?
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”