Beeldscherm PC

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Beste Ub'rs,

Heb hier een BENQ RL2755HM als beeldscherm.
LCD-TN paneel-27"-1ms-75hz.

Laatste tijd veel last van "gesprongen adertjes in de ogen" na gebruik van dit beeldscherm.
Ouderdom vind ik niet meteen weer maar dit zal zeker 5j zijn of ouder.

Heb totaal geen idee of ervaring met goed en degelijk scherm.

Gebruik: standaard zaken en af toe is gamen beperkt ( wot, citybuilder en flightsim ).

Wat is jullie advies, nieuw scherm kopen? settings niet goed van die benq ( heb alles eens reset gegeven en helderheid 65 en bluelight filter 5 )

Indien nieuw welke type paneel?
denk 23.8-24" zal genoeg zijn 27" beetje aan grootte kant - budget 150eu +/-
1920*1080 of beter hogere res nemen?
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

https://tweakers.net/pricewatch/434575/ ... ificaties/
Het scherm kan 75Hz aan, zoals je zelf ook al aangaf.
Staat het ook zo geconfigureerd?
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Settings in scherm staan standaard , ik veronderstel van wel.
Zal het eens nakijken of w10 ook zo staat

Wat is de optimale kijkafstand?
Heb hier 1 armlengte

Update: kan alleen 60hz instellen, 75h is alleen bij niet HD, tevens via nvidia panel alleen maar 60hz
Op internet ook veel klachten hierover 75hz geadverteerd, maar realiteit : 60hz
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ben je zeker dat het van het scherm is? Misschien gebruik je aspirine, daar kan je dat ook van hebben.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Gebruik geen medicatie, heb positie van scherm eens veranderd staat nu in zijn voet ipv Beugel op de muur

Denk misschien iets te dichtbij zitten , scherm op werk zal rond 21" zijn nooit last van zelfs na 4-6 werk erop
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Lijkt me vreemd dat settings van een monitor dit kunnen veranderen.
Even doktersbezoek plannen?
Thealoz Duo oogdruppels indien ogen te droog door beeldscherm werk doen wonderen.
's avonds idem in gelvorm voor het slapengaan.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

De dag van vandaag en dat is mijn persoonlijke mening maar dat is dat minimuum 144hz refresh rate (of hoger) altijd de juiste keuze is ook op langere termijn denkende.
Tuurlijk is 60hz voldoende om alles te kunnen doen , akkoord, maar we zijn 2022 en een nieuw pc scherm kopen, nu, dan moede vooruit denken en niet blijven hangen , just my opinion, ik geef bv liever 50€ meer uit en dan heb ik volledig mijn ding gevonden.

Ook meende ik 1 met DisplayPort nemen beter is dan het via hdmi te gebruiken. Moet je ook dan wel instellen in de windows settings bij beeldscherm. Anders blijf je op 60hz staan.
Bij de mijne kan ik via de hdmi tot 120hz gaan, via displayport tot 165hz, mijn scherm is een 165hz en 24 inch. Int begin stond die ook te dicht, je zal dat zelf wel ervaren wanneer het te dicht of tever staat.

En ja, 2K scherm is altijd beter mits je de juiste koopt tegenover full hd, dat is met tv's en smartphones ook het geval. Een goede 2K scherm met wat deftige hz kost wel rond de 280€ en meer. Uw pc/laptop moet het ook wel aankunnen. (Zeker bij games ook).
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Heb eens snel op tweakers gekeken.

https://tweakers.net/pricewatch/compare ... 4;1640030/

Laatste 2 zijn 165hz en wel tikje groter.

Gebruik hier HDMI, zal eens andere kabel kopen voor DP
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
GlennB86
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jun 2018, 16:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Ik zou eens op controle gaan als je opeens last begint te krijgen.
https://www.uzleuven.be/nl/oogziekten

Een half jaar geleden ben ik daar zelf op controle geweest, op een paar uur tijd was ik binnen en buiten.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Is alleen na gebruik van dit scherm anders nooit.

Dit zal nog stapje te ver zijn onderzoek zeker ook rekening houdend met leeftijd en alle andere factoren
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Voor zover ik weet is de refresh rate van een LCD scherm enkel van belang om een vloeiender beweging te krijgen maar geeft een lage of hoge refresh rate geen verschil naar vermoeidheid voor de ogen.

Vermoeidheid heeft vaker te maken met
- Een flikkerende backlight (50 hz)
- Te hoge helderheid of net te weinig als het donker is
- Te weinig contrast
- Te lang kijken naar het scherm
- Te lang focussen op dezelfde afstand, probeer eens regelmatig door een venster naar de horizon te kijken
- Droge lucht
- Ouder worden van je ogen ... slechter zien ... bril/lenzen (aanpassen)

Success!
GlennB86
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jun 2018, 16:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

buthead schreef:Dit zal nog stapje te ver zijn onderzoek
Ik heb al 15 jaar dezelfde bril zonder klachten en ik kreeg ineens het idee in mijn hoofd om mijn ogen te laten laseren. Dus ik op controle in UZ Leuven voor een Quickscan en een paar weken later een brief om terug te komen voor uitgebreider onderzoek. Blijkt dat ik 1 of andere afwijking heb waardoor laseren onmogelijk is en het advies om de paar jaar op controle te komen om het op te volgen.

Mijn gewone opticien heeft dit nooit gezien, ik heb zelf geen klachten. Had ik daar niet @random binnengewandeld, ik had nooit geweten dat er iets mis was.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Als dit blijft of terugkomt bij andere schermen zeker geen slecht idee maar zoals aangegeven op werk meer focus op scherm en geen problemen, denk slijtage scherm zal rol spelen.

Heb wat rondgekeken en met bovenstaande rekening houden

https://www.samsung.com/be/monitors/bus ... _none_none

Lijkt goede combi heeft ook game modus maar standaard scherm is persoonlijk genoeg en tevens leuke prijs

Update
SAMSUNG LS24AG300NUXEN 24 lijkt voor tikje meer mss betere keuze zelfs
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Ook kijken naar de helderheid.
250 is te laag. Moet minstens wat hoger zijn.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Persoonlijk lijkt dat voldoende, zet men huidge op 65% maar
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Unicorn1 schreef:Ook kijken naar de helderheid.
250 is te laag. Moet minstens wat hoger zijn.
Wat? Je grapt, het beste is om je scherm maar zo fel te zetten als je omgeving. Als je scherm bijvoorbeeld veel feller is dan de achtergrond naast je scherm, dan zullen je ogen sneller overprikkeld en dus vermoeid raken.

De truuk is dus: je houdt een wit A4-blad naast je scherm, het vlak van het blad evenwijdig met het vlak van het scherm. Dan pas je je schermhelderheid aan zodat het scherm met een witte achtergrond (bv. een voornamelijk witte website) maar zo fel schijnt als dat het omgevingslicht op het blad wordt weerkaatst. Pas dán zullen je ogen het beeld rustig ervaren.

Pas ook op met dark themes, ik krijg daar het gevoel van dat de lichte tekst op donkere achtergrond lijnen brandt in mijn ogen. Lichte achtergrond met donkere tekst vind ik veel aangenamer. Helaas is de trend richting dark themes aan het gaan, omdat mensen blijkbaar vergeten dat ze ook gewoon de schermhelderheid lager kunnen zetten. :roll:

@OP: De Philips E-line 245E1S Zwart hebben we hier staan sinds een tweetal jaar en daarvan zijn we best tevreden: 24" QHD met IPS-panel en met ondersteuning voor FreeSync en een maximale refreshrate van 75Hz is best goed voor die prijs.

Waar ik zeker op zou letten:
* IPS geeft doorgaans de beste kleuren, TN doorgaans de slechtste.
* 1920x1080 is een lelijke resolutie op alles groter dan 15" (ja, laptopschermen), dus al zéker op 24". Kies liever voor 2560x1440 (aka Quad HD aka QHD) of 3840x2160 (aka Ultra HD aka UHD aka "4k")
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Bedankt voor de tip, zal zeker eens proberen met het A4 blad had hier geen flauw benul van , weer wat bijgeleerd
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Ik heb een laptop, maat heeft nieuwe laptop van 1900€ en beide schermen zijn niet zo goed tegenover mijn extern pc scherm, bij beide vaak te donker, ik krijg het niet helderder, mijne maat een beetje via een instelling.
Mijn pc scherm duidelijk verschil en beter om mee bv te gamen. Bij wow is het bij mijne maat te donker soms, terwijl dat bij mij wel stukken beter is.

Helderheid is beter en waarschijnlijk de contrast en noem maar op ook.
Je zet het dan nog altijd zo helder als je wil, er zijn meerdere opties. Ik heb ook een stand die zeer doet aan de ogen ze, dan kies ik degene die mij het beste ligt en nogmaals, ook dat kan niet tippen aan mijn extern pc scherm.

Helderheid en contrast en dergelijke zijn ook belangrijk.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Er is enorm veel verschil in schermen en inderdaad een laptopscherm is zelden zo goed als een goed vast scherm. Zelf hecht ik belang aan mijn scherm omdat ik voor fotografie een scherm nodig heb dat de kleuren juist weergeeft. Ik heb de Benq 2700PT, een scherm dat op fotografie gericht is. Toch kalibreer ik het maandelijks om de kleuren zo goed mogelijk te krijgen. Als je iets wil afdrukken dan wil je dat het eruit komt zoals je bedoelde.

Er zit ook een kap rond (verwijderbaar) dat het zijlicht tegen houdt. Het scherm was niet het goedkoopste al valt het nog mee vergeleken met sommige andere merken. Er is ondertussen een nieuwer model. Er zit ook een puck aan waarmee je snel tussen diverse instellingen kan wisselen bvb eentje voor zwart/wit. Het handigste is echter de SD-reader aan de zijkant.

Resolutie 2560x1440: aangenaam en goed voor meeste toepassingen. tegenwoordig kan je redelijk goed software aanpassen aan je scherm, doe dat vooral want waarom zou je je kapotstaren op kleine lettertjes als je ze ook gewoon groter kan maken?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

JamesEarlGray schreef:Pas ook op met dark themes, ik krijg daar het gevoel van dat de lichte tekst op donkere achtergrond lijnen brandt in mijn ogen. Lichte achtergrond met donkere tekst vind ik veel aangenamer. Helaas is de trend richting dark themes aan het gaan, omdat mensen blijkbaar vergeten dat ze ook gewoon de schermhelderheid lager kunnen zetten. :roll:
Ik heb dat ook met die wit-op-zwart tekstlijnen.

Ik ga mezelf quoten van toen ik van een kleine TN naar grote IPS monitor overstapte wegens vermoeide oogballen:
cptKangaroo schreef:Ik heb sinds een goeie maand deze: AOC Q3279VWFD8 (31.5" 75Hz IPS QHD 8+2bit) voor €219. Zeer content van, zeker komende van een oudere, fletse 21.5" 60Hz TN 1080p. De contrast-ratio ligt rond de 1300:1 volgens reviews, wat ook een stukje beter is dan zo rond de 1000:1 voor IPS. De 10bit (8bit + 2bit compressed "FRC") aan kleurenpracht doet ook deugd want die fletsheid stoorde me steeds bewuster. Ik nam genoegen met 75Hz ipv hoge framerates wegens budget en omdat je bij multiplayer gaming eigenlijk toch het meeste voordeel haalt uit geluidsherkenning -- maar vooral omdat ik 1440p QHD wou om mijn ogen te sparen (minder scrollen). 27" was mijn oorspronkelijke doel maar de extra grootte van 31.5" is eigenlijk zeer welkom. Tekst is voor mij nog scherp genoeg op die grootte (paneel heeft ook standaard RGB pixelstructuur). Ik weet niet of mijn nVidia GTX970 gebruikt maakt van de Freesync mogelijkheid maar het herspelen van oudere games heeft nog geen problemen gegeven.

IPS glow is als een zeer lichte schijn op een gladde verflaag. Enkel aan de randen (van je scherm of kijkhoeken) ga je dat opmerken bij donkere beelden. Voor mij is IPS glow vele malen beter dan de enorme gammashift van TN panelen. VA panelen ken ik niet maar heb ik steeds vermeden gezien ze nogal gevoelig zijn voor ghosting en andere effecten, ondanks hun hoge contrast-ratio (meestal 3000:1). Eigenlijk zijn de dure Samsung Odyssey panelen de enige VA panelen die daarin wel goed scoren, geloof ik.

Er bestaat ook "BackLight Bleed" waar de randen van het schermpaneel niet goed aansluiten met de behuizing en er een (meestal miniem) beetje licht naast het paneel zichtbaar is. BLB kan bij alle types panelen voorkomen (behalve OLED) maar met dezelfde vignettering van IPS glow aan de randen heeft dat een versterkend effect, vermoed ik.

BLB kan net als de kleur-uniformiteit van het paneel en de hoeveelheid dode/foutieve pixels verschillen van monitor tot monitor, zelfs bij dure modellen. Je kan dus nooit zeker zijn dat je scherm vrij van gebreken zal zijn -- wat men de "silicon lottery" noemt.
(quote uit deze topic: Gaming Monitor) -- bij de VA panelen zijn er sindsdien wat modellen bijgekomen die gelijkwaardig zijn aan die Odyssey panelen EDIT :: maar ook Odyssey modellen die de standaard nadelen van VA hebben. Mijn AOC model is nu niet meer verkrijgbaar, geloof ik, al is er wel een opvolger.

Ik heb vrijwel geen last meer van vermoeide ogen, op een occasionele vlaag wazigheid na.

Ook nog eens vermelden dat je op BeyondGaming.be af en toe erg goeie tweedehands monitors ziet voorbijkomen. En bij hogere resoluties en refreshrates wel opletten dat je grafische kaart die bandbreedte ook aankan -- de hardware versie van de connector is daarbij de maatstaf.
Laatst gewijzigd door cptKangaroo op 07 feb 2022, 01:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Heb inderdaad hier die dark thema modus aan op w10 en in men browser.

Zal deze eens uitzetten tevens.

Hoe dicht zitten jullie bij die monitor zeker die van 31"

Heb geen flauw idee wat beste
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Ik zit/lig op zo'n 85cm van het 31.5" scherm, maar dat heeft ook te maken met dat mijn been er gekruist voor ligt :lol: Op die afstand is alles nog steeds groter dan bij mijn oude 22" die pakweg 25cm dichter stond.

Vooral het scrollen zou ik als voornaamste vermoeiende factor bestempelen. Extra verticale resolutie en hogere refreshrate is daarbij goed (en uiteraard ook hoger contrast), maar als er ghosting of blacksmearing optreedt, of de pixel layout wijkt af van de standaard RGB, dan is de tekst misschien blurry bij het scrollen en da's slecht.

Mijn minimum eisen waren QHD resolutie (2560x1440), 10 bit kleuren (of 8+2bit FRC), en minstens 75Hz refreshrate (en eigenlijk ook IPS). Initieel was 24" mijn minimumgrootte en had ik wat schrik van die 31.5" maar sindsdien vind ik groter=beter, net als bij TV's, maar ik zit dus wel wat verder van het scherm.

Ik had ook graag nog wat hogere refreshrate gehad maar dan moest het budget een stuk omhoog en mijn GTX970 kaart zou dat in games toch niet aangekund hebben. Met al dat Covid thuiswerk zijn monitoren sowieso wat duurder geworden.

Voor het uitzoeken welke modellekes interessant zouden kunnen zijn, gebruikte ik de Duitse vergelijker: heise.de en de Pricewatch van Tweakers.net
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Zonet de knoop doorgehakt ben voor 24" gegaan, 1080p , 144hz
Samsung odyssy G30A

1080 gehouden i.v.m. met gtx970 en 1080hd is genoeg , tevens voor 170 nieuw gekocht via Samsung door korting via werk
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Update; 3 dagen in gebruik en wat wereld van verschil :)
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Meer comfort, maar ook merkbaar minder vermoeide ogen en/of minder hoofdpijn?

Ik gebruik nu 3 monitoren van 10 jaar oud (20inch, verhouding 4/3, resolutie 1600x1200) en overweeg over te stappen naar 2x 28inch op 4K, maar twijfel nog: Is een goedkope monitor goed genoeg om verschil te geven? Is er voordeel meer geld uit te geven aan een scherm dat niet voor bewegende beelden (lees kantoorwerk) gebruikt wordt?
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Zelfs een goedkope monitor zal een stuk beter zijn dan 10 jaar oude schermen wegens verbeteringen in backlight en de panelen zelf.

De Windows desktop maakt ook gebruik van hogere refreshrates dus in principe zouden zulke gamesfeatures het lezen van tekst gemakkelijker moeten maken, maar tekstklaarte hangt ook af van dingen zoals filterlagen op het paneel die kijkhoeken/kleuren/lichtinval/... verbeteren maar tekst dan weer wat blurry kunnen maken, bijvoorbeeld, en dit kan voor dezelfde panelen zelfs variëren per paneelgrootte (wegens een andere pixelgrootte).

Zoveel mogelijk reviews lezen/bekijken, en letten op hoe scherp de tekst is, en hoe scherp de tekst is terwijl hij beweegt.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”