Vochtvreter

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Allen,


eens een heel ander vraagje.

In ons tuinhuis hebben we van alles van rommel staan.
Ook nog speelgoed, steps, ...
De laatste jaren is echter zo vochtig tijdens de wintermaanden dat we merken dat er er hier en daar wat schimmel ontstaat.
Voor de oude frigo (zomer voor drank en zo) hebben we een vochtvreter in staan.
Dus in de frigo geen last meer van.
De vraag is nu, bestaat er iets groter of electrisch om in zulke ruimtes te zetten?
Stroom is er.

Vocht is er altijd en is logisch, dat weten we.
Het is vooral om wat van de schimmel te kunnen vermijden.

PS: als we zien hoe groen alles geworden is, dan is er toch echt geen watertekort meer :-D
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Een adsorptiedroger.

Werkt ook bij 0°C (en lager).
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Drogen kost altijd veel energie.
Mischien ga je beter op zoek naar afgedankt (of nieuw) isolatiemateriaal.
Denk dat het isoleren van je dak al veel verschil maakt.
Wat ik zie is dat dit aan binnenzijde aanvriest in de winter en zo heel veel vocht laat condenseren als het terug dooit.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Uit welk materiaal bestaat het tuinhuis? En de vloer?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

De winter is nochtans niet gekend als het seizoen van de vochtige lucht. Is dat dan bij jou als gevolg van de overvloedige neerslag van de voorbije maanden? Ik meet dezelfde (droge) waardes voor luchtvochtigheid zoals elke winter als gevolg van de koudere lucht buiten + verwarming binnen, maar ik zit dan ook niet op het gelijkvloers.

Soit, air conditioning is het apparaat bij uitstek om de lucht droger te maken (of hij nu warm of koud blaast), alhoewel dat eerder aanzien wordt als een ongewenste bijwerking dan iets anders.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

pfuhu schreef:Uit welk materiaal bestaat het tuinhuis? En de vloer?
Hout en tegels op beton.
Gewoon een tuinhuis van den Makro.
Stalen dak met onderkant wel wat isolatie.

Ja, inderdaad de overvloedige regen zal er wel veel mee te maken hebben natuurlijk.

Mercikes voor de tips.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:De winter is nochtans niet gekend als het seizoen van de vochtige lucht. Is dat dan bij jou als gevolg van de overvloedige neerslag van de voorbije maanden? Ik meet dezelfde (droge) waardes voor luchtvochtigheid zoals elke winter als gevolg van de koudere lucht buiten + verwarming binnen, maar ik zit dan ook niet op het gelijkvloers.
Ik denk niet dat de TS stookt in zijn tuinhuis.
En dat zorgt natuurlijk voor condens, douwpunt, ...

Isolatie gaat hier dan ook weinig uithalen, als we er vanuit mogen gaan dat er geen warmtebron is.
Wat wel gaat helpen:
- ventilatie, zorg voor voldoende "openingen" zodat vochtigheid weg kan -> ons dak is bv een sandwichpaneel, waarbij er vlot lucht in en uit kan, zonder dat er water/regen in kan
- plaats weinig of niets tegen of op vochtige oppervlakken (als je tuinkussens tegen de houten muur plaats, dan heb je daar veel kans op schimmel)
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

In mijn tuinhuis komt heel veel vocht via de vloer binnen.

Enerzijds omdat er al eens water over de vloer durft binnenlopen. Anderzijds omdat je vloer allicht een beetje poreus is en er vocht via de vloer uit de grond naar binnen geraakt. Simpel te controleren: zet een glas omgekeerd op je vloer (bij voorkeur dicht tegen een wand aangezien daar het meeste vocht zal zitten): condensatie die zich vormt in het glas: vocht stijgt op uit de vloer.

Oplossing: plastiek leggen onder de vloer en planché erop voorzien of een vinyl leggen.

Ikzelf heb een ventilatierooster en afzuigventilator in mijn tuinhuis voorzien en verlucht (mechanisch) op de juiste momenten ...

Ik heb een absorptiedroger voor mijn kelder: duur in verbruik en dient nog amper. (Mechanisch) verluchten is sneller en beter ...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Dat was ik ook al eens aan het denken.
Mag ik vragen welke afzuigventilatie en zo je hebt?
Ons tuinhuis is ongeveer 4x4 en 2,2 hoog of zoiets.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De vloer van onze vrijstaande garage is wat hoger dan het maaiveld en onder de beton ligt plastiek. Dus geen opstijgend vocht.
De dakplaten die niet hermetisch sluiten, zijn dan voldoende qua ventilatie.

In de serre, die wel op maaiveldniveau is, en geen doorlopende vloer, vermijden we schimmel door permanent een deur open te houden.
En dan nog moet je vermijden dat oppervlaktes waar condens kan ontstaan, opgepropt raken. Als ik in de serre kartonnen dozen zou zetten, die zouden geen winter "overleven". Houten kratten, zoals bv van fruit, overwinteren al enkele jaren in de serre.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

heist_175 schreef:
CCatalyst schreef:De winter is nochtans niet gekend als het seizoen van de vochtige lucht. Is dat dan bij jou als gevolg van de overvloedige neerslag van de voorbije maanden? Ik meet dezelfde (droge) waardes voor luchtvochtigheid zoals elke winter als gevolg van de koudere lucht buiten + verwarming binnen, maar ik zit dan ook niet op het gelijkvloers.
Ik denk niet dat de TS stookt in zijn tuinhuis.
En dat zorgt natuurlijk voor condens, douwpunt, ...

Isolatie gaat hier dan ook weinig uithalen, als we er vanuit mogen gaan dat er geen warmtebron is.
Wat wel gaat helpen:
- ventilatie, zorg voor voldoende "openingen" zodat vochtigheid weg kan -> ons dak is bv een sandwichpaneel, waarbij er vlot lucht in en uit kan, zonder dat er water/regen in kan
- plaats weinig of niets tegen of op vochtige oppervlakken (als je tuinkussens tegen de houten muur plaats, dan heb je daar veel kans op schimmel)
Ik denk niet dat voldoende verluchting helpt hoor.
Ook ik heb zo'n "gegolfd" dak van sandwichpanelen zonder isolatie, voldoende openingen dus.
Mijn grootste probleem is net dat het aan de binnenzijde aanvriest, zeer gelijkend op rijm.
Eigenlijk wordt alles getroffen door vallende druppels eenmaal het dauwt, vermits de hellingshoek van het dak zeer beperkt is.
Volgens mij condenseert dit voldoende vocht in het tuinhuis om "vochtproblemen" te veroorzaken (vooral te merken aan karton verpakkingen).

Misschien is het besluit wel dat je zonder verwarmen er nooit niet komt.
Hetzij dat je heel goed isoleert, in de hoop dat instraling voldoende temperatuur veroorzaakt.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik spreek niet over een tuinhuis (typisch in hout), maar wel over een vrijstaande garage (in baksteen) zonder verwarming; wat uiteindelijk hetzelfde doel heeft en gelijkaardige eigenschappen.
Daar staat heel wat materiaal in niet-behandeld metaal, in kartonnen dozen, ... en dat al 30 jaar. Niets schimmelt ofzo.
De hellingsgraad van het dak is 20-30° ofzo. En de onderkant condenseert niet (er hangt anti-condensdoek tegen)

https://js-dakplaten.be/product/anti-condens-dakplaten/
Afbeelding
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

svermassen schreef:Dat was ik ook al eens aan het denken.
Mag ik vragen welke afzuigventilatie en zo je hebt?
Ons tuinhuis is ongeveer 4x4 en 2,2 hoog of zoiets.
Eén inlaatrooster met insectengaas (voldoende open, dus best een oppervlakte)
Een buisventilator 150 mm aan de binnenkant tegen de wand gemonteerd (officieel debiet 300m²). Aan de buitenkant een dampkapklep (of hoe moet je zo een klep noemen die onder druk opengaat).
Beiden in een tegenovergestelde hoek geplaatst.

Op een tuinhuis van 25m³ (3mx3m) ververst dat de lucht aardig ...

Er mag alleen inderdaad NIETS op de grond staan aangezien bij mij daar het vocht vandaan komt.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”