nieuwe kant-en-klare pc

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

aanvankelijk dacht ik van zelf de onderdelen te kiezen en zelf in elkaar te knutselen maar ik vrees dat dit op een mislukking zou uitlopen en met dure niet werkende componenten zal eindigen. Daarom toch maar een pc die al in elkaar zit. Ik dacht aan een Dell of Lenovo of zijn er nog goede merken. Een 21.9 inch 1440P scherm heb ik al, graag ook waar een aparte grafische kaart inzit en 32GB geheugen, ik zou na jaren niet meer gegamed te hebben dit nu toch wel weer willen oppikken maar de pc moet ook goed overweg kunnen met de meest recente software. AMD of Intel maakt me niet uit, datgene waarvoor de ontwikkelaars de betere softwre, firmware drivers schrijven. Mag rond de 2000 euro liggen
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Op het moment dat de GPU's op de hoogste prijzen ooit zitten ga je overstappen naar PC gaming ? :eek:

Op dit moment ga je voor 2k EUR géénn 'top' model hebben voor 60FPS 1440p gaming ... (toch niet van de grote merken).
Waarom niet zelf samenstellen en laten 'bouwen' door de winkel ? E.g. https://www.azerty.nl ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Niets evenaart te hechting met een zelfbouw pc, en het geeft u wat elementaire kennis die je later nog kan aanwenden als er fout gaat.

Ga naar een lokale pcboer en geef daar te kennen wat je wil of koop daar hun gamepc binnen budget.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Tweedehands is ook een mogelijkheid om voorgebouwde systemen te kopen, maar uiteraard met de nodige voorzichtigheid. De verkopers zijn op de hoogte van de schaarste dus je betaalt sowieso een premium, vooral voor grafische kaarten (wegens cryptomining).
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Het ding is met gekochte systemen dat er wel ergens iets op bespaard is, of dat je niet het meest potentieel voor je geld kijgt.
Ofwel zit er een mindere voeding in, wat lager geklockt geheugen, niet echt goeie SSD, koeling, ...

Als je zelf een beetje zoekt hoe en wat, kan je je mobo kiezen wat voor jou belangrijk is, met daarop de goeie CPU en juist geheugen. Das al heel wat als je dan nog eens een deftige PSU kiest naar algemene stabiliteit van het systeem.
Ik zou aanraden van dat te doen, klein beetje opzoekwerk, en dan de winkel zoals een azerty, alternate of megekko hem in elkaar laten steken.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik zou ook voor zelfbouw gaan: dan kan je zelf de accenten liggen die je wil.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

zoals al eens eerder gepost had ik goede ervaring met dragoncomputers.eu
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Maak een lijstje van wat je wil en belangrijk vind en bezorg dat aan de PC-boer van uw keuze. Je zal een toestel hebben dat beter aangepast is aan wat jij nodig hebt/wil. Geef het budget pas later want anders stellen ze iets voor dat daar net in past, toevallig uiteraard :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dizzy schreef: Geef het budget pas later want anders stellen ze iets voor dat daar net in past, toevallig uiteraard :lol:
Van dit soort klanten krijg ik het schijt.

Je steekt dan al je tijd in een offerte volgens de gestelde eisen en dan krijg je gegarandeerd als antwoord.
"oei, dat is toch wat duur, wat kan je maken voor €xxx?"
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

cadsite schreef:
Dizzy schreef: Geef het budget pas later want anders stellen ze iets voor dat daar net in past, toevallig uiteraard :lol:
Van dit soort klanten krijg ik het schijt.

Je steekt dan al je tijd in een offerte volgens de gestelde eisen en dan krijg je gegarandeerd als antwoord.
"oei, dat is toch wat duur, wat kan je maken voor €xxx?"
Leuk om te laten weten wat je van prijsbewuste klanten denkt :lol:

Het is gewoon zo dat als je een prijs opgeeft men opvallend vaak met iets afkomt dat ook zoveel kost, ook al heb je het niet nodig.

Je kan als verkoper uw klant proberen een zo duur mogelijk product aan te smeren maar dat lukt meestal maar 1 keer. Als de klant het ontdekt, heb je een klant minder en een reputatieschade. Ik heb liever mensen die niet het duurste aanraden en gewoon eerlijk hun gedacht geven, iemand die me iets duurder afraadt, die vertrouw ik sneller. Je laat ook een PC bouwen opdat die op uw wensen is afgestemd, niet enkel op uw portefeuille.

Daarom is het ook beter om dezelfde wensenlijst aan verschillende verkopers aan te bieden, de charlatans vallen dan vanzelf uit de boot. Als hun prijzen eerlijk zijn dan hoeven ze niet bang te hebben dat anderen er ver onder gaan. Je kan de klant dan ook wijzen waarom het zoveel kost en het niet goedkoper kan... als uw prijzen eerlijk zijn.

En ik heb onlangs een PC laten samenstellen en ondanks dat het niet de goedkoopste was heb ik toch voor een lokale PC-boer gekozen omdat ik de lokale handel ook een centje gun... maar dus niet zonder limiet. Hij had trouwens de moeite gedaan om zijn keuze van onderdelen goed toe te lichten en enkele duurdere zaken af te raden. Ik hou er ook rekening mee dat je herstellingen kan laten doen bij zo iemand, bij een zaak via internet is dat toch al weer wat extra gedoe.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Je bent tegen de verkeerde bezig hoor...

Ik ga nooit klanten dingen aansmeren die ze niet nodig hebben. Onze klanten hebben ons maar elke 20 à 30 jaar nodig en toch komen ze keer op keer terug, dus zo slecht zal het hier niet zijn.

Vorige week heb ik nog geprobeerd om een potentiele klant te overtuigen opties te laten vallen want dat past niet bij hun type project.
Ik heb hen zelfs letterlijk gezegd dat ik hen dat afraad want als ze er voor zouden kiezen ze gegarandeerd over max 10 jaar grote kosten gaan hebben ipv over 20 jaar.

Veel klanten hebben gewoon geen idee wat iets kost. Ze vragen dus alles wat ze willen en mooi vinden. Wij geven daar dan een prijs voor. Wie zijn wij om te zeggen "jamaar, dat is duur, kan jij dat wel betalen?".
Je mag ook niet vergeten dat een prijs maken een werk is, je steekt daar tijd en moeite in.
Daarom vragen wij aan klanten wat hun budget is, zo kunnen we hun verwachtingen eventueel temperen en hen tijdig bijsturen.
Niet iedereen die iets verkoopt wilt zijn klanten in 't zak zetten hoor. Dat werkt niet, zeker niet als je (zoals wij) in een niche zit waar je de benelux onder een handvol leveranciers te verdelen hebt.

Als iemand zegt dat ze een budget van €500.000 hebben voor iets wat we perfect kunnen maken en leveren voor €250.000 zullen we de eerste zijn om dat te zeggen. Liever een tevreden klant aan een eerlijke prijs dan een klant die achteraf te horen krijgt dat hij bedrogen is.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het was niet direct als persoonlijk verwijt bedoelt maar de praktijk bestaat wel degelijk.

Het is inderdaad beter uw klanten goed te behandelen ipv ze eenmalig proberen op te lichten. Zaken verkopen die ze niet nodig hebben vind ik op het randje. Als een klant zelf iets absoluut wil tegen zijn eigen belang in dan moet hij dat weten maar een alternatief vermelden dat goedkoper is zal hem niet wegjagen, waarschijnlijk gaat hij toch voor het duurdere wegens andere factoren. Het verschil is dat je het niet opgedrongen hebt.

Je kan uiteraard niet weten wat de klant kan betalen. Dat is een andere fout van slechte verkopers, klanten negeren omdat ze denken dat ze het niet kunnen betalen :lol:

Ik vind het normaal dat je tijd steekt in potentiële klanten. Als uw prijzen goed zijn dan zal dat vaker wel werken dan niet. Je kan wel een indicatie geven van wat je verkoopt (kwaliteit) en wat de prijsvorken zijn. Zo weet de klant dat de prijs op een bepaald niveau zal liggen. Als je slim bent ga je daar iets onder met de offerte dan voelt dat eerder als een "winst" of meevaller. Het omgekeerde werkt veel slechter.

Dat de meeste verkopers wel hun klanten goed willen bedienen geloof ik goed, anders zouden ze er ook snel uit liggen. Bedriegen kan je meestal maar 1 keer. Een klant die goed geholpen is komt sneller terug en hij kan andere klanten aanbrengen.

Ik heb echter al meermaals meegemaakt dat ik oprecht interesse heb in iets en dat ze gewoon te vadsig zijn om een offerte te sturen. Tja, dan valt men zelf door de mand. Wat gaat de service voor de rest dan voorstellen? Klanten teveel?

Terug on topic: de zaak waar ik kocht deed me een voorstel waar ik nog wat vragen en bedenkingen bij had maar ze konden daar snel op inspelen wat mijn vertrouwen in de zaak deed toenemen. Uiteindelijk heb ik de PC besteld, niet alleen door de prijs maar door de hele aanpak. Beleefd, met respect en correct.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Nr10
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 10 aug 2011, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 16 keer

Vandaag doe je er nog zo slecht niet aan met een kant en klaar systeem van de grote merken.
Zeker op het gebied van de GPU. Je zal in huidige setting goed je best moeten doen om de prijs te evenaren denk ik.

Voorbeeld: https://www.hp.com/nl-nl/shop/product.a ... BH&sel=DTP

Zelf altijd al voor zelfbouw gekozen maar laatste build dateert al van 2009.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

@Nr10 .. success om dat ergens op voorraad te gaan vinden. Pricing is wel OK, maar levertermijnen zijn erbarmelijk :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Dizzy schreef: Ik heb echter al meermaals meegemaakt dat ik oprecht interesse heb in iets en dat ze gewoon te vadsig zijn om een offerte te sturen. Tja, dan valt men zelf door de mand. Wat gaat de service voor de rest dan voorstellen? Klanten teveel?
Efkes off topic.

Ik zit zo in een business waar dat een goede offerte maken betekent dat je - om een vergelijking te gebruiken - een trap bijna volledig afgewerkt gaat afleveren. Stel dat de klant die trap dan niet wil, dan ben ik dik gejost. Met andere woorden... het is eigenlijk enkele uren werk om alles uit te vlooien, en ik kan m'n dagen perfect vullen met alleen met alleen maar offertes en studies te maken zonder één euro verdiend te hebben. Da's natuurlijk niet de bedoeling.

Ik ben nooit te vadsig om een offerte te willen sturen, maar ik speel gewoon open kaart. Als ik voel dat er geen push op zit, of dat de klant even aan het uitvragen is, of dat er nul respect is... dan heb ik geen enkel probleem om te zeggen dat ik gewoon ook niets zal doen. Ik heb respect getoond, en ik heb niets gewonnen, en ook niets verloren. En vooral.... dan heb ik meer tijd gestoken in die klanten die service wel appreciëren en ook nog iets opbrengen. Dat zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dat dus...
Wij leveren meestal een model bij de offerte (verplicht) en een volledig uitgewerkte studie.
Een model kost al snel €5.000 en de studie kost me gemakkelijk een week, soms 2.
Dan is er nog de verkoper die dagen aan de offerte rekent.

Om een complete offerte buiten te krijgen moeten we dus al snel €10.000 investeren. Daar ga je niet licht over.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Eugh, ik dacht dat het hier ging over een PC bestellen.

Dat er uitzonderingen zijn bij zaken waarbij een offerte verder gaat dan een prijsopgave en wat uitleg dat snapt iedereen. Mijn opmerkingen gingen echter over deze case en mijn ervaring in de aankoop van een PC.

Bij een PC krijg je geen model en moet er geen dagen rekenwerk gebeuren. De meeste deftige winkels hebben trouwens een systeem om offertes te genereren. Vink de producten aan en laat ze via een modelbrief afdrukken, klaar.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Bwaa...

Ik ben mijn PC gaan halen bij een lokale PC boer.
Ik ben ook 2 keer langs geweest met mijn wensen, vragen, opmerkingen,... alvorens te tekenen.

Dat heeft die mensen ook tijd gekost, energie, opzoekwerk,... zonder enige zekerheid op roi.

Het zijn niet allemaal azerty's, megekko's, ...

Ik ben daar langs geweest en gezegd dat ik een CAD-PC wilde. Dat is een beetje hetzelfde als zeggen. 'ik wil een auto'.
Net zoals een PC om spellen op te spelen ook eentje kan zijn van €1.000 tot €30.000.

Vandaar, zeg gewoon wat je beschikbare budget is. Natuurlijk zal die PC-shop in die richting werken. Kan je het hen kwalijk nemen?
Ze willen je het beste geven voor wat jij er voor over hebt.

Ik geef na mijn uren les. De PC's die ik daar moet gebruiken zijn amper goed genoeg om aan tekstverwerking te doen, maar als je veel geduld hebt kan je er ook op tekenen. Om te voorkomen dat er zo'n PC aan jou verkocht wordt, of eentje ter waarde van een auto is het gewoon best om aan de PC-boer duidelijk te maken wat je er voor over hebt.
Dat is het handigst voor jou en voor hen. Voorkom gewoon dat over en weer gezever...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

cadsite schreef:Vandaar, zeg gewoon wat je beschikbare budget is. Natuurlijk zal die PC-shop in die richting werken. Kan je het hen kwalijk nemen?
Ze willen je het beste geven voor wat jij er voor over hebt.

Ik geef na mijn uren les. De PC's die ik daar moet gebruiken zijn amper goed genoeg om aan tekstverwerking te doen, maar als je veel geduld hebt kan je er ook op tekenen. Om te voorkomen dat er zo'n PC aan jou verkocht wordt, of eentje ter waarde van een auto is het gewoon best om aan de PC-boer duidelijk te maken wat je er voor over hebt.
Ja, ik neem hem dat kwalijk want ik wil dat hij in de richting werkt die ik wil en niet in deze die hij wil (de duurste).

Trouwens ik heb van in het begin gezegd dat je een goede wensenlijst moet maken zodat de PC-boer weet waarvoor die PC moet dienen. In mijn geval was het belangrijk dat de PC stil was want mijn vorige vond ik te lawaaierig. Hij moet dienen voor fotobewerking (Lightroom, Photoshop) en dus ook snelle en voldoende opslag. Ik heb erbij gezegd dat ik geen games speel en dat ik geen flashy bak wou, de PC staan nl in een kast en is niet eens te zien. Wel wou ik zoveel mogelijk aansluitingen en ik heb opgegeven dewelke.

Ik heb op zijn website gekeken naar wat hij al had en heb dan een model uitgekozen dat in de buurt kwam van wat ik wou maar uiteraard niet alle onderdelen waren geschikt voor mijn eisen. Ze hebben dan een offerte gemaakt en ik was aangenaam verrast dat er buiten een prijsopgave van alle onderdelen en assemblage er ook een uitleg bij zat waarom ze dat gekozen hadden. Bij de SSD schijven was de C-schijf bvb een zeer snelle en dus ook duurder model maar als 2de schijf (backup) hadden ze een goedkoper model voorgesteld. Deze moet immers minder snel zijn maar eerder groot. Met wat ik uitspaarde kon ik een groter model krijgen en nog geld over houden. Ook werd geen dure videokaart opgegeven omdat fotobewerking niet zo veeleisend is op dat vlak en ik geen games speel. Ook dat was een besparing. Het geheugen werd geoptimaliseerd naar het moederbord toe en ik kreeg er nog een stick bij om hem terug naar aankoopsituatie te brengen. Ik was zeer tevreden van die service en advies en ook al was ik zeker dat qua prijs er goedkoper te vinden was, ik koos voor het vertrouwen in die zaak. Ze bestaat al 20 jaar dus dat zegt ook al iets.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Ik doe zelf bijna niets voor particulieren maar als mensen toch aan mij vragen voor een offerte voor en pc is sowieso mijn eerste vraag waarvoor het moet dienen en mijn 2de wat hun budget is.
Velen kennen er niets van en hebben in den ALDI bijvoorbeeld een laptop zien staan aan €300 ... Eerder een chromebook ... Maar als je dan hoort wat ze ermee willen kunnen....
Lees: ze kennen er niets van en een laptop is een laptop.... Dus in zulke gevallen is eens vragen naar hun budget echt wel een vereiste....
Het zijn niet allemaal userbasers...
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

bartman schreef:aanvankelijk dacht ik van zelf de onderdelen te kiezen en zelf in elkaar te knutselen maar ik vrees dat dit op een mislukking zou uitlopen en met dure niet werkende componenten zal eindigen. Daarom toch maar een pc die al in elkaar zit. Ik dacht aan een Dell of Lenovo of zijn er nog goede merken. Een 21.9 inch 1440P scherm heb ik al, graag ook waar een aparte grafische kaart inzit en 32GB geheugen, ik zou na jaren niet meer gegamed te hebben dit nu toch wel weer willen oppikken maar de pc moet ook goed overweg kunnen met de meest recente software. AMD of Intel maakt me niet uit, datgene waarvoor de ontwikkelaars de betere softwre, firmware drivers schrijven. Mag rond de 2000 euro liggen
Ik zie hier nauwelijks iemand iets deftigs posten over de game pc, zal ik een poging wagen.

3060ti of 3070 graka is de minimum. (Blijf weg vd 3050 en 3050ti).
Een 3060ti zou ik wel aan meer dan 6GB vram nemen.
Persoonlijk vind ik dat die 8GB vram minimuum moet hebben. Dus goed alle specs checken.
Ikzelf heb meer de voorkeur voor de 3070.

32GB ram geheugen (minimum is 16GB maar ik zou ook 32GB ram nemen nu).

Ssd van 2TB steken. Ik zit hier al met games van 100GB en meer. (Of je begint met 1TB ssd intern en indien nodig koop je erna een goeie externe ssd).

Opletten wel: koop bv geene kant en klare game pc op coolblue ofzo, is veelal maar ineen gestoken rommel , zie je ook aan de reviews.

Ikzelf heb altijd al voor intel gekozen. Je moet maar 1 ding onthouden: Eens af en toe checken of er update is vd drivers of voor de games want als je dat niet doet ,tijdje later begon het hier minder goed te werken haha, deed de updates en alles toppie.

Ik zie bv ook op YouTube nu AMD ryzen 5 5600x processor met 3060ti graka op 1440p en die doet dat best goed. En mochten er ooit een paar games zijn die ooit wat te lage fps behalen dan kan je nog naar full hd schakelen, problem solved indien ooit nodig. ;).

Processor intel is er wel wat keuze: i7 11700KF enz...
Dit in combinatie met 3070 graka en 32GB ram zit je al vet mee, kan wel ietsje duurder uitkomen dan 2000€.

Een beetje van een deftige game pc kost geld de dag van vandaag. :/.

Toch opletten wat u gaat kopen.
Ik denk met u mee om toch 5 jaar (of meer) goed te zitten.
Laatst gewijzigd door Unicorn1 op 08 feb 2022, 01:09, 1 keer totaal gewijzigd.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Unicorn1 schreef:
bartman schreef:aanvankelijk dacht ik van zelf de onderdelen te kiezen en zelf in elkaar te knutselen maar ik vrees dat dit op een mislukking zou uitlopen en met dure niet werkende componenten zal eindigen. Daarom toch maar een pc die al in elkaar zit. Ik dacht aan een Dell of Lenovo of zijn er nog goede merken. Een 21.9 inch 1440P scherm heb ik al, graag ook waar een aparte grafische kaart inzit en 32GB geheugen, ik zou na jaren niet meer gegamed te hebben dit nu toch wel weer willen oppikken maar de pc moet ook goed overweg kunnen met de meest recente software. AMD of Intel maakt me niet uit, datgene waarvoor de ontwikkelaars de betere softwre, firmware drivers schrijven. Mag rond de 2000 euro liggen
Ik zie hier nauwelijks iemand iets deftigs posten over de game pc, zal ik een poging wagen.

3060ti of 3070 graka is de minimum. (Blijf weg vd 3050 en 3050ti).
Een 3060ti zou ik wel aan meer dan 6GB vram nemen.
Persoonlijk vind ik dat die 8GB vram minimuum moet hebben. Dus goed alle specs checken.
Ikzelf heb meer de voorkeur voor de 3070.

32GB ram geheugen (minimum is 16GB maar ik zou ook 32GB ram nemen nu).

Ssd van 2TB steken. Ik zit hier al met games van 100GB en meer. (Of je begint met 1TB ssd intern en indien nodig koop je erna een goeie externe ssd).

Opletten wel: koop bv geene kant en klare game pc op coolblue ofzo, is veelal maar ineen gestoken rommel , zie je ook aan de reviews.

Ikzelf heb altijd al voor intel gekozen. Je moet maar 1 ding onthouden: Eens af en toe checken of er update is vd drivers of voor de games want als je dat niet doet ,tijdje later begon het hier minder goed te werken haha, deed de updates en alles toppie.

Ik zie bv ook op YouTube nu AMD ryzen 5 5600x processor met 3060ti graka op 1440p en die doet dat best goed. En mochten er ooit een paar games zijn die ooit wat te lage fps behalen dan kan je nog naar full hd schakelen, problem solved indien ooit nodig. ;).

Een beetje van een deftige game pc kost geld de dag van vandaag. :/.

Toch opletten wat u gaat kopen.
Ik denk met u mee om toch 5 jaar (of meer) goed te zitten.
bedankt al voor de tips. Wat de gpu betreft is er een reden om eerder voor het geforce of het radeon kamp te kiezen? En wat met het feit dat je nu eigenlijk zo'n kaart te duur gaat betalen? Wat ik zowiezo van plan was is om alleszins een cpu te nemen waar ook een geïntegreerde gpu inzit zodat ik toch minstens verder kan en eventueel als de prijzen niet meer belachelijk hoog zijn dan pas een volwaardige gpu kaart erin.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Zo ne kenner ben ik nu ook niet ze ;).
Maar ik ben de laatste 4 maanden wel constant bezig met alles na te gaan wat zowat het beste is aan rond de 2000€.

Moest bv gaming laptop voor de maat vinden en opeens viel ik op een top laptop die dan nog eens opt juiste moment aan de goedkopere prijs effe stond. Pc is wel beter dan laptop, pc behaalt nog wat meer fps bij dezelfde game en settings.

Ook voor mezelf al aant kijken, in augustus/september is het mijn beurt ;). Ik twijfel nog tussen laptop en pc.

Dat is natuurlijk de grote vraag: wanneer gaan die prijzen zakken he, geen idee maar tja, tkan nog heel lang duren.
Als ik iets wil dan koop ik het gewoon. Het is niet dat het geldverspilling is he mits je de juiste graka en processor hebt ;). Dan zit je sowieso heel wat jaartjes goed.

De vraag is welke games dat je wil spelen want der zitten wel wat zware kleppers tussen ;).
Ik ben ene: ik wil alles op de max settings spelen.
Ik speel bv world of warcraft; dat verschil in full hd en de kwaliteit op 5 staan hebben vs 10 , dat is zeer zichtbaar ;). Dusja, hoge of hoogste settings vind ik alvast bij het gamen zeer belangrijk. Mooiere kwaliteit en alles beter zichtbaar ook, niet onbelangrijk in een game.

Ik kan maar mijn tips en ervaringen meegeven en wat ik ook op enorm vele youtube filmpkes heb gezien.

Ik heb wel gezien dat intel toch soms net dat tikkeltje meer haalt dan AMD. Maar ze zitten dicht bij elkaar, toch lichte voorkeur voor intel.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

bartman schreef:aanvankelijk dacht ik van zelf de onderdelen te kiezen en zelf in elkaar te knutselen maar ik vrees dat dit op een mislukking zou uitlopen en met dure niet werkende componenten zal eindigen. Daarom toch maar een pc die al in elkaar zit. Ik dacht aan een Dell of Lenovo of zijn er nog goede merken. Een 21.9 inch 1440P scherm heb ik al, graag ook waar een aparte grafische kaart inzit en 32GB geheugen, ik zou na jaren niet meer gegamed te hebben dit nu toch wel weer willen oppikken maar de pc moet ook goed overweg kunnen met de meest recente software. AMD of Intel maakt me niet uit, datgene waarvoor de ontwikkelaars de betere softwre, firmware drivers schrijven. Mag rond de 2000 euro liggen
Als je graag wat terug wil gamen kan je beter een Xbox Series S kopen voor €250. Momenteel zijn de grafische kaarten schandalig duur. Voor een medium grafische kaart ben je minstens €800 alleen al kwijt. Heb dit zo gedaan in afwachting tot de prijzen wat normaliseren (wat nog wel even kan duren).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Zelfs een nieuwe PS5 kost op allerhande sites €850.
Of neem een GamePass van Microsoft?
Of Google Stadia?

Volgens mij kan je dan veel meer gamen met €2K dan in wat hier overwogen wordt, niet?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dat hangt er compleet vanaf welk type games je graag speelt.
Als je gaat voor spellen zoals age of empires vind ik een PC toch echt wel het aangewezen toestel.

Race games kunnen perfect (misschien zelfs beter) op consoles. Idem voor familie games. Ik vind het super om met mijn dochters mario kart te spelen op de switch.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:Dat hangt er compleet vanaf welk type games je graag speelt.
Als je gaat voor spellen zoals age of empires vind ik een PC toch echt wel het aangewezen toestel.
Maar voor AoE heb je dan geen €1K kostende grafische kaart nodig, wel?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:
cadsite schreef:Dat hangt er compleet vanaf welk type games je graag speelt.
Als je gaat voor spellen zoals age of empires vind ik een PC toch echt wel het aangewezen toestel.
Maar voor AoE heb je dan geen €1K kostende grafische kaart nodig, wel?
Geen idee eigenlijk.
Ik hecht niet zo'n belang aan de max-settings en ik heb 'slechts' een 1920x1200 monitor.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

heist_175 schreef:
cadsite schreef:Dat hangt er compleet vanaf welk type games je graag speelt.
Als je gaat voor spellen zoals age of empires vind ik een PC toch echt wel het aangewezen toestel.
Maar voor AoE heb je dan geen €1K kostende grafische kaart nodig, wel?
Juist in begin van corona een 'oude' grafische kaart van collega gekocht aan €50 als instapmodel, nu twee jaar later gaat deze tweedehands voor meer dan €400 weg. Dus zelfs een instapmodel kan duur zijn. Als je pc samenstelt, kan je best voorlopig gamen met de onboard grafische kaart op moederbord.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Vroeger speelde ik altijd via console maar de games veranderden en voor mij in negatieve zin; daarmee bedoel ik dat enorm vele games allemaal via knuppelkes te spelen zijn en daar ben ik niet zo'n goeie in. Daardoor de stap gezet naar pc gaming + ik ergerde er me steeds aan als er een nieuwe console was dat die niet beschikbaar was of er nog nauwelijks spellen beschikbaar waren enz...

Ook de games zijn toch vaak heel duur, als je heel effe een beetje geduld hebt bij een pc game staat dit effe later al aan veel goedkopere prijs.
Bv far cry 6 aan 33 euro dacht ik via instant gaming, back 4 blood afhankelijk van wat je wil aan 26 euro, world war z max 20 euro voor de deluxe versie enz...
+ bij een ps5 en noem maar op moede ook extra betalen voor een jaarpass en dergelijke...

Tuurlijk kan je voor een vrij goedkope prijs een xbox en ps4 enzo kopen, het is maar hoe je het liefste wil spelen enz...dat moet bartman hier voor zichzelf uitmaken ;).

Ik vind een laptop of pc makkelijk, je hebt meteen alles in 1.

En ik kan maar mijn mening en ervaring meegeven; ik zeg u dat er echt wel bij heel wat games een verschil zit in kwaliteit en die niet onbelangrijk is om te gamen, ook de grootte van je scherm is vrij belangrijk; net eens zitten gamen via geforce op de oude macbook, dat gaat wel maar toch net ietsje minder dan gewoonlijk, 720p scherm ook en vrij donker en wat minder zichtbaar enz... minder aangenaam dus. Dus ultra settings gamen is zeker belangrijk, just my opinion.

En bijna niks is goedkoop in het leven. ;/.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

PC gaming is wel een beetje opgesplitst door de hogere refreshrates van monitoren en de vooruitgang van multicore cpus. In principe is dat allebei serieuze overkill voor de meeste games als je niet de cutting edge nastreeft.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

iemand hier positieve ervaringen met bijv. pc-warehouse (Leuven), VG-computers (Lubbeek), of andere uit de regio. Lijkt het niet beter om voor een lokale pc winkel te gaan dan een verre "ollandse" webshop?

De ene dag ben ik zeker dat het een Intel wordt de dag erna twijfel ik weer om toch maar eens voor een amd te gaan en vice versa. Hadden jullie dat ook?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik ben gegaan naar eentje die op 5km van mijn deur zit.
OK, het kost ietske meer, maar je krijgt er 1/1 gesprekken met de mensen die er verstand van hebben.

Mijne windows deed dom na een dikke week. PC binnen gebracht en dag erna opgehaald.
Was blijkbaar iets mis gelopen tijdens de installatie van software door mij, maar de herstelling was snel en gratis.

Dat beetje dat je meer betaalt (in verhouding) geeft je veel meer luxe, gemak en tijdswinst. Een deftige PC gaat een paar jaar mee, dus dan is de meerprijs snel vergeten.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Die 1 op 1 bij vele lokale was zo ja… maar door de zware druk van die online winkels, doen ze dit niet echt meer. Of.. kunnen ze dit niet meer.

Kameraad heeft zo een lokale winkel gehad. De prijzen waaraan hij moest aankopen, waren in vele gevallen dezelfde of zelfs duurder dan de prijzen die je vindt op een bol.com of andere internet shops. Dus wil hij er minimum op pakken is hij sowieso duurder.

Het feit dat deze dan nog eens de scherpste prijs voor jou wensen en noden zal toveren, is verleden tijd helaas om het hoofd boven water te houden.

Hij deed zelfs repair aan huis etc.. om uit de kosten te blijven. Maar ook dat is een pak minder door alle kleinzonen die it’er zijn.

Ondertussen heeft hij dan ook de winkel gesloten en is weer aan het werk.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”