Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
dot1x
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 okt 2021, 00:04
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

De reden waarom Europa het nu zéér moeilijk heeft met de energievoorraad moet niet ver gezocht worden.

-Te laat begonnen met het aanvullen van de gasreserves die al zeer laag waren door de vorige, uitzonderlijke, koude winter (2020-2021).
-Lockdowns die overal ter wereld grotendeels opgeheven werden en dus de vraag deed stijgen, gecombineerd met een sterke vraag vanuit Azië dat tradiotioneel grote hoeveelheden LNG opkoopt. LNG producenten die gewoon de markt volgen en verkopen waar de spotprijs het hoogst is.
-Weinig wind op de Noordzee en dit trouwens ook in Denemarken.
-Uitblijven van contracten tussen Europa en Rusland (Gazprom) voor extra gasleveringen moest het niet genoeg zijn.
-Gasveld van Groningen die zogoed als niets meer produceert. Waar dat normaal vroeger 40mld. m³ gas/jaar was is dit nu nog maar 4lmd m³ gas.

Dan zijn er natuurlijk ook nog de prachtige groenestroomcertificaten waarop los gespeculeerd wordt.

De EU weet heel goed dat het hun eigen fout is. Maar waarom zouden ze dat ooit toegeven? Het is gemakkelijker om de aandacht van de bevolking te manipuleren en alle schuld aan Rusland geven. Het werkt trouwens ook, zie de reeds gevormde mening over de "grote boze beer uit het Oosten" die de gaskraan op elk moment kan dichtdraaien :roll:

PS: normaal begint Europa eind Maart/April met het aanvullen van de gasreserves voor het komende winterseizoen. Ik wil niet te pessimistisch zijn maar de incompetentie van onze politici om de huidige crisis op te lossen, doet me sterk vermoeden dat ook in 2022 het geen success zal zijn :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik kan me vergissen, maar is dit een Europese bevoegdheid?
Te laat begonnen met het aanvullen van de gasreserves die al zeer laag waren door de vorige, uitzonderlijke, koude winter (2020-2021).
Daar zijn enkel nationale wetten voor, als een land daar geen wet voor heeft (bv BE), dan zijn de leveranciers nergens toe gebonden om de voorraden aan te vullen op voorhand.
En als de voorraad dan ook in handen is van Gazprom, heb je natuurlijk het perfecte scenario om druk te zetten.
Uitblijven van contracten tussen Europa en Rusland (Gazprom) voor extra gasleveringen moest het niet genoeg zijn.
De contracten op lange termijn zijn er, vandaar dat niemand kan beweren dat de Russen hun contractuele verplichtingen niet nakomen.
Het is Rusland dat niet wil ingaan op contractvoorstellen voor korte termijn leveringen, waar dat in het verleden telkens wél zo was. Er is voldoende interesse vanuit Europa om kortetermijncontracten te nemen, om een bijkomende levering van gas te bekomen. It takes two to tango. Als Gazprom om geopolitieke redenen geen bijkomende leveringen wil doen, sta je voor schut.
Gasveld van Groningen die zogoed als niets meer produceert. Waar dat normaal vroeger 40mld. m³ gas/jaar was is dit nu nog maar 4lmd m³ gas.
Ik denk dat beide cijfers niet correct zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ningenveld
Afbeelding
Voor deze winter is het dus 8m³
Dan zijn er natuurlijk ook nog de prachtige groenestroomcertificaten waarop los gespeculeerd wordt.
Wat is de link met de hoge gasprijs?
De EU weet heel goed dat het hun eigen fout is.
Voor iets dat niet eens hun bevoegdheid is?

Ik wacht trouwens nog steeds op hoe andere partijen, of een andere regering, de energiecrisis anders moet af had moeten aanpakken?
Als de Russen geen extra gas willen leveren, dan rest er nog duurder LNG. Gelukkig is dat er nog, anders was de marktmacht van de Russen en de prijsdruk nóg hoger. Het is pas toen de LNG tankers richting Europa koersten, dat de TTF gasprijs lager ging. Voor LNG zit de flessenhals dan ook niet in Europa, voldoende aanlegsteigers en hervergassingsinstallaties, maar wel in de rest van de wereld: de huidige LNG-productiefaciliteiten draaien op nagenoeg volledige capaciteit.
dot1x
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 okt 2021, 00:04
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

heist_175 schreef:Ik kan me vergissen, maar is dit een Europese bevoegdheid?
Misschien niet op papier maar de EU is zich duidelijk hiermee aan het moeien. Von der Leien en Borrel geven vaak hun commentaar.
Daar zijn enkel nationale wetten voor, als een land daar geen wet voor heeft (bv BE), dan zijn de leveranciers nergens toe gebonden om de voorraden aan te vullen op voorhand.
Dus je wilt eigenlijk zeggen dat indien een land faalt om zijn gasreserves voor te bereiden op een winterseizoen, dit het schuld is van het land zelf in kwestie en van niemand anders? Volledig mee akkoord.
En als de voorraad dan ook in handen is van Gazprom, heb je natuurlijk het perfecte scenario om druk te zetten.
Maar dat klopt toch gewoon niet. Lieg je opzettelijk of weet je het niet zeker en vetrouw je gewoon op buikgevoel :roll: ? Zie hieronder de cijfers voor België:

Afbeelding

Afbeelding

België importeert dus zogoed als niets vanuit Rusland. In tegendeel, je ziet perfect dat Nederland onze grootste leverancier is (gevolgd door Noorwegen en Qatar). Dit brengt ons trouwens ook meteen op het volgend puntje i.v.m. het gasveld van Groningen.
Ik denk dat beide cijfers niet correct zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ningenveld
Afbeelding
Voor deze winter is het dus 8m³
Heb je goed gelezen wat er in het artikel staat?

Aan het begin van het gasjaar was de verwachting dat de NAM 3,9 miljard kuub zou winnen.


Ze hebben pas recent (lees: begin dit jaar) beslist om de productie toch wat te verhogen. Mijn cijfer van 4mld m³ klopt ook gewoon. Trouwens, op jouw grafiek zie je ook zéér duidelijk dat de productie in Groningen enorm afgenomen is. Uiteindelijk zal het gasveld zelfs gesloten worden dit jaar, per Rijksoverheid van Nederland. En ik herhaal nogmaals: Nederland is onze grootste leverancier en die valt nu volledig weg. Dus België verliest haar grootste leverancier van gas. Productie die het god-weet-waar moet gaan zoeken.
Het is Rusland dat niet wil ingaan op contractvoorstellen voor korte termijn leveringen, waar dat in het verleden telkens wél zo was. Er is voldoende interesse vanuit Europa om kortetermijncontracten te nemen, om een bijkomende levering van gas te bekomen. It takes two to tango.
En je kunt dit natuurlijk staven met een bron?

Gazprom heeft vroeger nooit gas geleverd via korte termijn contracten aan Europa. Dit was ook waarom PGNiG (Poolse gasmonopolie) een arbitrageproces heeft aangespannen tegen Gazprom en deze ook gewonnen heeft. Resultaat ervan was om Gazprom te dwingen om gas te verkopen aan maktprijzen. Prijzen die, by default, afhankelijk zijn van speculatie op korte termijn contracten via de energiebeurzen (Dutch TTF is veruit de belangrijkste).

Opnieuw: lieg je opzettelijk of baseer je je mening op buikgevoel?

Vice-premier van Energie (Alexander Novak) heeft onderstaande meermaals geezegd waarom Rusland afhankelijk is van lange termijn contracten:

Russia is physically ready to increase gas production and export, Novak said. "The resource base available in Russia makes it possible to meet demands of European consumers in any volumes," he noted. At the same time, Gazprom "needs long-term contracts because huge investments are required to scale up production, with the payback during the long term," the official said.


Bron: https://tass.com/economy/1382237
Als Gazprom om geopolitieke redenen geen bijkomende leveringen wil doen, sta je voor schut.
De gepolitieke spanningen rond Oekraine bedoel je? Die duren al 8 jaar en in al die jaren was er nooit een probleem. Vandaag opeens wel, zeer toevallig.

Als we wat verder terug in de tijd gaan: in 2005-2006 was er een gasconflict tussen Rusland en Oekraine. Toen had Rusland echt en ondubbelzinning gedreigd om de toevoer van gas naar Europa af te sluiten indien Oekraine niet zou stoppen met het stelen van gas (bedoeld voor de Europese markt).

Zélfs toen was er niet zo'n groot probleem
Wat is de link met de hoge gasprijs?
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220116_98161422

Veel leesplezier. Hoewel dit kort en oppervlakkig is, is dit toch een goede uitleg.
Voor iets dat niet eens hun bevoegdheid is?
Reeds uitgelegd bovenaan. Maar nogmaals: indien het geen EU bevoegdheid is dan moet de EU stoppen met commentaar te geven op de huidige crisis. Simple as that.
Ik wacht trouwens nog steeds op hoe andere partijen, of een andere regering, de energiecrisis anders moet af had moeten aanpakken?
Als de Russen geen extra gas willen leveren, dan rest er nog duurder LNG. Gelukkig is dat er nog, anders was de marktmacht van de Russen en de prijsdruk nóg hoger. Het is pas toen de LNG tankers richting Europa koersten, dat de TTF gasprijs lager ging. Voor LNG zit de flessenhals dan ook niet in Europa, voldoende aanlegsteigers en hervergassingsinstallaties, maar wel in de rest van de wereld: de huidige LNG-productiefaciliteiten draaien op nagenoeg volledige capaciteit.
De LNG leveringen werden massal opgekocht door Aziatische landen die steeds hogere prijzen boden. De recente (stijgende) LNG leveringen komen doordat de prijzen in Azië gedaald zijn en hoger in Europa zijn. LNG verkopers volgen gewoon de markt, hetgeen dat Europa zo fel begeert :roll:

Het is dus nét die vrije markt die Europa de das omdeed. Redelijk ironisch.

https://oilprice.com/Energy/Energy-Gene ... emand.html

https://www.reuters.com/markets/europe/ ... 021-12-21/
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Een hele verademing om in een topic eens inhoudelijk, met data, te praten!
dot1x schreef:
heist_175 schreef:Ik kan me vergissen, maar is dit een Europese bevoegdheid?
Misschien niet op papier maar de EU is zich duidelijk hiermee aan het moeien. Von der Leien en Borrel geven vaak hun commentaar.
Tja, praten is gratis hé :).
Er zijn best wel wat EU landen die aandringen op een deux ex-machina aanpak vanuit de EU, maar evengoed landen die nergens last van hebben.
Ik betwijfel dus of er vanuit de EU een écht initiatief komt, waar ze overigens geen bevoegdheid toe hebben. En als iets overgelaten moet worden aan de goodwill van de verschillende lidstaten, zijn we zalig.
Daar zijn enkel nationale wetten voor, als een land daar geen wet voor heeft (bv BE), dan zijn de leveranciers nergens toe gebonden om de voorraden aan te vullen op voorhand.
Dus je wilt eigenlijk zeggen dat indien een land faalt om zijn gasreserves voor te bereiden op een winterseizoen, dit het schuld is van het land zelf in kwestie en van niemand anders? Volledig mee akkoord.
Je hebt gelijk. Alleen bleken heel wat landen, waaronder België, nogal naïef in hun bevoorrading. Zoals je hieronder perfect aantoont, betrekt BE nauwelijks/geen gas uit Rusland (voor industriële processen wel, dacht ik - er is hier een UB'er wiens werkgever met Russisch gas werkt), maar heeft BE toch last van de prijsstijgingen op de "wereldmarkt". Heel "werelds" blijkt die ook niet te zijn, want de beperkte transportcapaciteit maakt dat gasmarkten - in tegenstelling tot bv financiële markten - niet zo liquide zijn: de prijs aan de ene kant van de oceaan heeft maar beperkte impact aan de andere kant van de oceaan.
En als de voorraad dan ook in handen is van Gazprom, heb je natuurlijk het perfecte scenario om druk te zetten.
Maar dat klopt toch gewoon niet. Lieg je opzettelijk of weet je het niet zeker en vetrouw je gewoon op buikgevoel :roll: ? Zie hieronder de cijfers voor België.
Het is niet omdat we in BE geen gas van Rusland afnemen, dat de prijszetting als gevolg van de Russische militaire opbouw en het vertikken om op de spotmarkt te verkopen geen invloed heeft op BE. Wel dus.
Ondanks het feit dat we geen gas afnemen van Rusland, betalen we als Belgen mee de hogere gasprijs door het geopolitieke schaduwsteekspel.
België importeert dus zogoed als niets vanuit Rusland. In tegendeel, je ziet perfect dat Nederland onze grootste leverancier is (gevolgd door Noorwegen en Qatar). Dit brengt ons trouwens ook meteen op het volgend puntje i.v.m. het gasveld van Groningen.
Dat NL gaat afschakelen, is al langer bekend.
Ik denk dat beide cijfers niet correct zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ningenveld
Afbeelding
Voor deze winter is het dus 8m³
Heb je goed gelezen wat er in het artikel staat?
Ja.
Deze winter zal het 8m³ zijn en de vorige winters was het ook al lang geen 40m³ meer.
Ik heb weinig ambitie om over het geslacht der engelen te discussiëren: er komt veel minder uit NL dan lang geleden voorzien. Het is ook geen geheim dat er minder uit NL ging komen en er zijn ook al lang plannen voor om laag/hoogcalorisch om te schakelen in de getroffen regio's in BE.
Dus België verliest haar grootste leverancier van gas. Productie die het god-weet-waar moet gaan zoeken.
Gelukkig hebben we de Fluxys terminal, waar gas vanover de ganse wereld aangevoerd kan worden.
Het probleem is echter niet de BE infrastructuur, wel de transportcapaciteit én de vergassingsinstallaties in de gaasexporterende landen.
Het is Rusland dat niet wil ingaan op contractvoorstellen voor korte termijn leveringen, waar dat in het verleden telkens wél zo was. Er is voldoende interesse vanuit Europa om kortetermijncontracten te nemen, om een bijkomende levering van gas te bekomen. It takes two to tango.
En je kunt dit natuurlijk staven met een bron?
Opnieuw: lieg je opzettelijk of baseer je je mening op buikgevoel?
Afbeelding
Als Gazprom om geopolitieke redenen geen bijkomende leveringen wil doen, sta je voor schut.
De gepolitieke spanningen rond Oekraine bedoel je? Die duren al 8 jaar en in al die jaren was er nooit een probleem. Vandaag opeens wel, zeer toevallig.
Ik stap niet mee in het verhaaltje van een potentaat. Ik heb geen idee waarom er nu plots kortsluiting is ontstaan in het brein van die paljas, maar de voorbije 8 jaren had hij zijn militair speelgoed niet aan de grens opgesteld. Als er 8 jaar geleden (of nog langer) iets gebeurd is dat hem niet aanstond, heeft hij wel héél lang moeten nadenken om met dit "actieplan" te komen.
Dus ja: de dreiging van oorlog met Oekraïne gaf aanleiding tot prijsstijgingen (zonder wapengekletter), en de exportcijfers tonen aan dat het al lang voorbereid werd.
Ik wacht trouwens nog steeds op hoe andere partijen, of een andere regering, de energiecrisis anders moet af had moeten aanpakken?
Als de Russen geen extra gas willen leveren, dan rest er nog duurder LNG. Gelukkig is dat er nog, anders was de marktmacht van de Russen en de prijsdruk nóg hoger. Het is pas toen de LNG tankers richting Europa koersten, dat de TTF gasprijs lager ging. Voor LNG zit de flessenhals dan ook niet in Europa, voldoende aanlegsteigers en hervergassingsinstallaties, maar wel in de rest van de wereld: de huidige LNG-productiefaciliteiten draaien op nagenoeg volledige capaciteit.
De LNG leveringen werden massal opgekocht door Aziatische landen die steeds hogere prijzen boden. De recente (stijgende) LNG leveringen komen doordat de prijzen in Azië gedaald zijn en hoger in Europa zijn. LNG verkopers volgen gewoon de markt, hetgeen dat Europa zo fel begeert :roll:
Het is dus nét die vrije markt die Europa de das omdeed. Redelijk ironisch.
Ik zie dat anders.
Normaal - als Rusland genoeg exporteert en wél ingaat op spotaankopen - hebben we in Europa niet zo veel LNG nodig. Dus het is dankzij LNG dat de prijs niet nóg hoger is gegaan. Herinner u de prijspieken tot €188/MWh, waar het jarenlang €15-20/MWh was.
Het is pas toen de LNG tankers hun koers bijstelden naar Europa, omdat ze hier een hogere prijs voor hun LNG kregen, dat de prijs wat geluwd is tot de nu €75-85/MWh.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Smart meters gaan in de U.K. aanrekenen naargelang moment prijs ....(indien ik de Engelse text goed begrepen heb tenminste ).... :wink:


https://www.express.co.uk/news/uk/15630 ... -Ofgem-ont

SMART METERS are to undergo a major change, which will allow "surge pricing" in millions of households' bills, a new report has warned.
Smart meters will reportedly undergo a massive change and automatically send suppliers updates every 30 minutes on customers’ power use starting from May, the Telegraph has revealed. In May, energy regulator Ofgem will be given the green light to change the way smart meters work, possibly paving the way for “time of use” tariffs.
2022-02-09_153539.png
2022-02-09_153539.png (261.58 KiB) 1445 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Matt555 op 09 feb 2022, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat kan in BE/VL ook al, met het "dynamische contract" van Engie.
Lijkt me heel tricky. Het "upside" risico is veel groter dan het "downside" risico.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Dat zou inderdaad ook perfect moeten kunnen.
In theorie zelfs op kwartier-basis.
Maar zo met fluctuerende prijzen als die van Engie, ga je de bomen niet meer door het bos zien.
Daar zouden ze nog met piekuren, daluren en nachturen kunnen werken.

Het 's nachts veel goedkopere energie van het net halen om een batterij bijvoorbeeld bij te laden.
Dan zou een batterij weer meer nut hebben in de wintermaanden.
En ook voor netbelasting een goed idee.
snarie
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 mar 2003, 19:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

heist_175 schreef:Dat kan in BE/VL ook al, met het "dynamische contract" van Engie.
Lijkt me heel tricky. Het "upside" risico is veel groter dan het "downside" risico.
Het rekenkundig gemiddelde van alle eSpot prijzen wordt gebruikt voor de alle contracten.
Dynamic: Enkelvoudig = 0,2040 + 0,1000 x eSpot
Direct: Enkelvoudig = 0,2100 + 0,1059 x EPEX DAM
waarbij:De indexatieparameter is het rekenkundig gemiddelde van de dagelijkse quoteringen Day Ahead EPEX SPOT Belgium (hierna EPEX DAM)
tijdens de maand van levering
.
Ik zie dus geen upside risico. Men weet 1 dag op voorhand de eSpot prijzen. Kwestie van dus systematisch de grote verbruikers te sturen naar de goedkope uren. Dure eSpot prijzen krijgt men toch doorgerekend (de maand zelf, of gemiddeld na 3 maand, of 1 jaar). De formule waarmee deze doorgerekend worden is dus belangrijk. (zie ook mijn vorige post)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

snarie schreef:
heist_175 schreef:Dat kan in BE/VL ook al, met het "dynamische contract" van Engie.
Lijkt me heel tricky. Het "upside" risico is veel groter dan het "downside" risico.
Ik zie dus geen upside risico. Men weet 1 dag op voorhand de eSpot prijzen.
Ik zie dat risico wel.
Als ik vandaag een contract afsluit voor een vast tarief kom je bv bij zoiets uit:
- vast vergoeding €30
- piek €0,31
- dal €0,26

Afbeelding

Als je een variabel of dynamisch contract pakt, krijg je iets als:
- vaste vergoeding €30
- piek: index-XYZ
- dal: index-ABC
Dynamisch is dan per uur, variabel per maand of kwartaal.

Het risico tussen die 2 of 3 contracttypes is totaal verschillend.
Als we risico definiëren als "iets onaangenaams", krijg je:
Het risico met een vast contract is dat de variabele/dynamische prijs lager gaat. Het maximale (theoretische) risico is de totale factuur wegvalt, als het variabele contract plots €0 is (constant negatieve prijzen). En dat bedrag is dus beperkt tot (hierboven) €400.
Het risico met een variabel contract is dat de variabele/dynamische prijs hoger gaat. En daar is geen maximum op, bewijze de recente stijgingen. Als morgen Poetin een verzinsel krijgt, misschien gebaseerd op de grenzen van voor de eerste WO ofzo, dan gaat de gasprijs naar €300/MWh en gaat uw variabele en dynamische contract door het dak. Opnieuw: het upward risico is onbeperkt.
Het bijkomende probleem met dynamische contracten is dat je met elektriciteit (idem verwarming) niet oneindig kan sturen. Ik kan wel mijn vaatwasser wat later starten, zodat die op PV kan draaien, of een wasmachine 2 dagen later draaien, als er veel zon is. Maar ik wil wel elke dag eten warm maken of koken, en mijn koelkast gaat evenmin uit. Dus een niet te verwaarlozen deel van mijn energieconsumptie is niet of moeilijk te sturen.

Hier zie je de prijs per uur van de voorbije week: https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotBelpex.aspx
snarie
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 mar 2003, 19:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

@ Heist
Het klopt natuurlijk wat je zegt. Mijn punt is dat de eSpot altijd doorgerekend wordt naar de klant. Ofwel onmiddellijk, ofwel later. Bij een vast contract kan men dat natuurlijk uitstellen, maar uiteindelijk gaat dat contract ook omhoog als de dag prijzen stijgen. Leveranciers rekenen daarbij ook nog een hogere marge aan bij vaste contracten. Daarom vind ik ook dat men de formules achter alle contracten beter bekijkt. Engie Easy vast 1 jaar februari enkelvoudig: 29cEuro/kWh, Direct: 24,78cEuro/kWh, Dynamic gemiddeld: 22.354cEuro/kWh, of 23% goedkoper dan vast.
Akkoord dat vast je misschien een betere gemoedsrust geeft, maar dit komt toch tegen hoge meerkost. De vaste contracten zijn trouwens dun gezaaid. Groepsaankopen in Oost- en West Vlaanderen muslukken voor vaste contracten
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

Bij het Engie Dynamic tariefplan krijg je de dag voordien om 14u de prijzen per uur voor de volgende dag.
https://www.engie.be/nl/dynamic-tarief/
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Op deze rechtstreeks webpagina kan je makkelijk elke dag doorklikken naar die uurprijzen: https://www.engie.be/nl/dynamic-tarief/ ... s-gebruik/

Maar het staat wel in MWh... Waarom zetten ze daar niet gewoon de kWh prijzen?? Enfin, nu moet je het delen door 1000.

Zelfs 's nachts gaat het nog hard vind ik met prijzen van tussen de 17 en 20 c€/kWh voor morgen.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

snarie schreef:@ Heist
Mijn punt is dat de eSpot altijd doorgerekend wordt naar de klant. Ofwel onmiddellijk, ofwel later. Bij een vast contract kan men dat natuurlijk uitstellen, maar uiteindelijk gaat dat contract ook omhoog als de dag prijzen stijgen.
Op papier heb je gelijk, maar voor een keer staat de wetgever aan de kant van de consument.
Bij een vast contract zit je met een wettelijk verankerd asymetrisch risico: als de spotprijs stijgt, blijft uw prijs gelijk; maar daalt de prijs dan zeg je gewoon uw contract op en neem je een vast contract aan een lagere prijs.
De variabele of dynamische prijsformules, hebben dat soort asymmetrisch risico niet.

Luminus biedt nu een vast contract aan voor 2 jaar.
Als de kortsluiting bij Poetin gedaan is en de prijs daalt, zeg je dat contract gewoon op en je neemt een goedkoper.
Heeft Poetin plots last van iets en stuurt hij zijn troepen op de "Salvische vrienden" af, dan is de prijs geplafonneerd.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Bedankt: 18 keer

heist_175 schreef: Op papier heb je gelijk, maar voor een keer staat de wetgever aan de kant van de consument.
Bij een vast contract zit je met een wettelijk verankerd asymetrisch risico: als de spotprijs stijgt, blijft uw prijs gelijk; maar daalt de prijs dan zeg je gewoon uw contract op en neem je een vast contract aan een lagere prijs.
Wel met gevolg dat de vaste contracten (zeker nu) veel minder interessant zullen worden, want ze moeten hun nog harder indekken.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als ik zie hoe ik met hand en tand dat aan zowat iedereen in mijn omgeving moet uitleggen,
als je ziet hoeveel mensen nog in een tarief vasthangen dat al een "halve eeuw" niet meer bestaat,
denk ik niet dat er een risico is dat al te veel mensen die strategie toepassen.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Een vast of een variabel contract is voor ieder iets persoonlijks denk ik.
Een vast contract is beter voor mensen die angstiger zijn.
Een variabel contract is beter voor ondernemende mensen die de builen met de blutsen durven nemen.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Een vast, variabel of dynamisch contract hangt voornamelijk van het persoonlijk uitgangspunt af, wat je doel is en wat de voorwaarden van de verschillende contracten zijn en hoeveel de voor- en nadelen van ieder contract voor je persoonlijke situatie betekenen.
En uiteraard over hoeveel eigen data je beschikt om dat correct te kunnen berekenen.
Met angstig of ondernemend zijn heeft dat weinig te maken. Eerder met hoe goed je geïnformeerd bent of wil zijn.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

heist_175 schreef: Het bijkomende probleem met dynamische contracten is dat je met elektriciteit (idem verwarming) niet oneindig kan sturen. Ik kan wel mijn vaatwasser wat later starten, zodat die op PV kan draaien, of een wasmachine 2 dagen later draaien, als er veel zon is. Maar ik wil wel elke dag eten warm maken of koken, en mijn koelkast gaat evenmin uit. Dus een niet te verwaarlozen deel van mijn energieconsumptie is niet of moeilijk te sturen.

Hier zie je de prijs per uur van de voorbije week: https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotBelpex.aspx
Ik zou dat eigenlijk wél kunnen. Iedere nacht thuisbatterij volstompen met goedkope electriciteit.

Maar uiteindelijk weer niet/moeilijk haalbaar omdat het onmogelijk te plannen wordt. 's Nachts zo goedkoop mogelijk elektriciteit bijtanken, maar toch zien dat er voldoende ruimte is overdag om de PV-overschot in de batterij kwijt te geraken. Valt de PV-opbrengst tegen, dan ben je dure elektriciteit aan het gebruiken.

In theorie zou het wél moeten kunnen ...
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

pfuhu schreef:
heist_175 schreef: Het bijkomende probleem met dynamische contracten is dat je met elektriciteit (idem verwarming) niet oneindig kan sturen. Ik kan wel mijn vaatwasser wat later starten, zodat die op PV kan draaien, of een wasmachine 2 dagen later draaien, als er veel zon is. Maar ik wil wel elke dag eten warm maken of koken, en mijn koelkast gaat evenmin uit. Dus een niet te verwaarlozen deel van mijn energieconsumptie is niet of moeilijk te sturen.

Hier zie je de prijs per uur van de voorbije week: https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotBelpex.aspx
Ik zou dat eigenlijk wél kunnen. Iedere nacht thuisbatterij volstompen met goedkope electriciteit.

Maar uiteindelijk weer niet/moeilijk haalbaar omdat het onmogelijk te plannen wordt. 's Nachts zo goedkoop mogelijk elektriciteit bijtanken, maar toch zien dat er voldoende ruimte is overdag om de PV-overschot in de batterij kwijt te geraken. Valt de PV-opbrengst tegen, dan ben je dure elektriciteit aan het gebruiken.

In theorie zou het wél moeten kunnen ...
In theorie inderdaad. Koppelen met de weersvoorspelling en de prijsvoorspelling.
Dan nog elke dag je verbruik vooruit in programmeren wanneer je wat gaat gebruiken zodat je batterij weet hoeveel deze moet volladen :banana:
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

PeterP schreef: Een vast contract is beter voor mensen die angstiger zijn.
Voor mensen met een digitale meter en zonnepanelen lijkt mij een vast contract gewoon altijd het beste. Dat lijkt me gewoon de logica zelve omdat je anders vooral injecteert met lage prijs in de zomer en meer afneemt in de winter aan de hogere prijs met een variabel contract, wat je dus niet hebt met een vast contract.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

pfuhu schreef:
heist_175 schreef: Ik zou dat eigenlijk wél kunnen. Iedere nacht thuisbatterij volstompen met goedkope electriciteit.

Maar uiteindelijk weer niet/moeilijk haalbaar omdat het onmogelijk te plannen wordt. 's Nachts zo goedkoop mogelijk elektriciteit bijtanken, maar toch zien dat er voldoende ruimte is overdag om de PV-overschot in de batterij kwijt te geraken. Valt de PV-opbrengst tegen, dan ben je dure elektriciteit aan het gebruiken.

In theorie zou het wél moeten kunnen ...
In de praktijk kan dat ook en is plannen het probleem niet.
Een solcast - en uit ondervinding weet ik dat dit redelijk accuraat werkt - voorspelt de dagelijkse zonneinstraling voor jouw PV-installatie.
Dan weet je - ik neem aan dat je je gemiddelde dagverbruik ook kent - al hoeveel ruimte je moet vrijhouden in de batterij voor PV-opslag en tot welke capaciteit je de binnengehaalde netcapaciteit voor de volgende nacht moet beperken.
De prijszetting wordt ruim op tijd de dag voordien vastgeklikt dus daar kan je het laadschema van de thuisaccu op instellen.

Het praktisch probleem stelt zich dus niet daar maar bij de economische rendabiliteit. Aan een dynamisch tarief hangt een relatief hoge vaste kost. Die vaste kost moet je dus minstens al recupereren door een jaar lang voldoende goedkope energie te kunnen laden binnen een beperkte tijdsvork. Gemiddeld is de goedkoopste tijdsvork - in de periode dat het er toe doet en je PV installatie zelf niet genoeg dagvermogen kan opwekken - maar een tweetal uren lang. Doordat dit goedkoop venster zo klein is zal je meer vermogen nodig hebben om voldoende capaciteit in de accu te downloaden. En dat vermogen kost binnenkort weer extra geld.
Voor de meeste gebruikers zal het dus - onder de huidige omstandigheden - niet de moeite waard zijn;
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Modbreak:
Laten we het hier over de prijsstijgingen houden, en niet te zeer over eventuele theorie rond big reset beginnen. Dat topic hoort thuis in de maatschappelijke discussies.
rond Big brother will be watching you in real time, de "grote reset" is begonnen dus...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Ik gebruik solcast al en het is idd behoorlijk correct. Ik probeer mijn thuisbatterij in behoorlijk geladen toestand te houden (kan de levensduur maar ten goede komen) en heb zelf een programmatje (met data solcast) gemaakt dat hij de batterij op hoog niveau houdt als er geen zon verwacht is, en serieus laat zakken als er veel zon voorspeld is.

Economische haalbaarheid: misschien niet voor mensen die de investering nog moeten doen, maar misschien wel voor mensen die al een thuisbatterij hebben (zoals mezelf) de terugverdienbaarheid serieus versnellen ...

En 's nachts 4 uur laden aan 3000 watt en mijn batterij is vol ...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dat is net mijn punt.
Het komt maar zelden voor - in de periode dat je zelf weinig produceert - dat de prijzen vier uur lang op hun laagste punt staan.
Wanneer je dat tegen een aanvaardbaar laag tarief moet doen op 2 uur zal het je 6 kW aan capaciteitstarief kosten.
Ik heb dat voor de fun voor een 15 kWh accu (met in de winter 50% SOC-drempel) virtueel lopen volgens de geldende Belpex dagprijzen. Nog geen euro aan verdiend moest ik dat toegepast hebben met het indicatieve capaciteitstarief voor mijn netgebied.
Je moet ook in rekening brengen dat 1 kWh via het net geladen in een accu geen 1 kWh AC output geeft. Die verliezen moet je dus ook nog eens in rekening brengen.

Zelf ga ik - volgens de huidige prijzen - trouwens niet uit van enige TVT voor een accu.
Ik reken gewoon op een nuloperatie. In elk geval niet op een TVT die er toe doet. Zelfs het meest optimistische rekenscenario geeft dat resultaat niet. Ook niet als ik alle subsidies en kortingen en deelinvesteringen in aanmerking neem.
Daarvoor zijn de afnameprijzen en de injectieprijzen nog te laag.

Had ik veel extra winst willen maken had ik gewoon een digitale meter moeten installeren gevolgd door zo weinig mogelijk energie van het net afnemen en zoveel mogelijk injecteren op het net en een vast contract afsluiten met een hoge afnameprijs en een gekoppelde vast hoog injectietarief; Zeker niet investeren in een goed thuisaccu systeem (investeren in een premie-accu is lonender maar heeft een ander doel en geeft op termijn weer andere problemen).
Laatst gewijzigd door ivob op 10 feb 2022, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Avenger 2.0 schreef: In theorie inderdaad. Koppelen met de weersvoorspelling en de prijsvoorspelling.
Dan nog elke dag je verbruik vooruit in programmeren wanneer je wat gaat gebruiken zodat je batterij weet hoeveel deze moet volladen :banana:
Vergeet de kost niet van die FTE die je moet betalen om dit allemaal te beheren. Ik hoop toch dat iedereen de complete absurditeit hiervan inziet?

Uiteindelijk wordt dit allemaal hard door onze collectieve strot geramd goed wetende dat de absolute meerderheid van de bevolking de tijd noch de kennis heeft om zich hiermee bezig te houden. Laat staan het geld voor batterijen, automatisering, stuurbare apparaten etc.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

powaq schrijft ...Uiteindelijk wordt dit allemaal hard door onze collectieve strot geramd goed wetende dat de absolute meerderheid van de bevolking de...

Dat stukje past in een veel grotere puzzel waarbij ook corona een rol speelt! Misschien beter een maatschappelijke draad hiervoor beginnen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ivob schreef:Een solcast - en uit ondervinding weet ik dat dit redelijk accuraat werkt - voorspelt de dagelijkse zonneinstraling voor jouw PV-installatie.
Bijster accuraat vind ik die solcast toch ook niet.
Voor vandaag was de voorspelling rond 10u al een instraling van 1,5kW en in de realiteit regende het.
De voorspelling vandaag was nooit meer dan 2,6kW en in de realiteit haal ik nu 5,1kW.

Als de waarden zo fel afwijken, is het niet bruikbaar :-(
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Ik beweer ook nergens dat het perfect is. Dat zal op onze breedtegraad ook nooit kunnen.
Het ding kan perfect voor ieder ogenblik van het jaar de zonne-instraling voor jouw locatie voorspellen en als je jouw parameters ingeeft een voorspelling doen voor jouw specifieke installatie. Het is geen buienradar nog wolkenvoorspeller. Daarom krijg je ook een 10/90 afwijkingsgraad mee.
De voorspelling voor vandaag was in grafisch verloop niet correct door wisselende bewolking en af en toe een regenbuitje. Maar in de totaliteit van de instraling en dus opgewekte productie hier wel redelijk correct.

En dat laatste is wat mijn interesse heeft. In plaats van gisteren de batterij op een SOC van 35% te laten stoppen met ontladen en op netstroom over te gaan kon de batterij verder ontladen tot15% (SOC die niet bereikt werd, maar wel voorbij de ondergrens van 35%). Juist omdat ik door de voorspelling wist dat er de 2 volgende dagen genoeg productie verwavht werd om de batterij teru vol te laden.
Zo kon ik de ene dag ongewenste netafname voorkomen en de dag erop ongewenste netinjectie.
Je moet een tool gebruiken waar het goed in is en er ook niet meer van verwachten.
Ja en zoals elke tool zit het er af en toe ook volledig naast.
Betere tools - voor dat doel - mogen steeds gedeeld worden hoor.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ivob schreef:Maar in de totaliteit van de instraling en dus opgewekte productie hier wel redelijk correct.
Waar haal je die informatie?
Ik krijg een JSON met de instraalwaarde per half uur, maar geen totaal?
Betere tools - voor dat doel - mogen steeds gedeeld worden hoor.
Alle voorspeltools die ik al getest heb, zijn alle slecht of slechter :).
Gelukkig is de weersvoorspelling niet zo slecht, anders luisterde niemand ernaar.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Je moet - net zoals bij de .csc waarden van Fluvius - die waarden gebruiken om in een eigen rekenblad te verwerken zodat je de waarden voor eigen doeleinden kan gebruiken.
Of al een batterijsysteem gebruiken dat met de solcast zelf overweg kan en aan de hand van die waarden gaat sturen.
edit: je moet uiteraard niets. :-D
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Federaal minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) wil de btw-verlaging op gas opnieuw op de regeringstafel leggen. Dat zegt ze bij Villa Politica op Eén.
Groen! Groen! Groen! :beerchug:
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Tja, 6% op hele hoge prijzen is evenveel als 21% op gewone prijzen. Het moet nog een beetje een aangezicht hebben ook hé
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Planbureau voorspelde overschreiding spilindex in 10/2022 in plaats van 04/2022, wegens de 100€ cheque en 6% op elec.
2% loonindex voor 6 maanden brengt me meer op.

=> Ik sta niet te juichen voor bijkomende 6% op gas dan (ALS planbureau juist zit - ze zitten er ook zeer vaak naast)
=> tenzei ze het eenmalig 6% maken en er dan definitief vanaf blijven (en best grootverbruikers via nettarieven dan afstraffen ter compensatie btw) - wishfull thinking, i know
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Ach, een maand terug had TVDS een heel ander gedacht:
INTERVIEW. Energieminister Tinne Van der Straeten (Groen): “Als het aan mij ligt, verlagen we de btw alleen op elektriciteit en niet op gas”

Als Energieminister Tinne Van der Straeten (Groen) alleen zou kunnen beslissen, dan zou ze de btw op elektriciteit permanent verlagen naar 6% en niet raken aan de btw op gas. Eenmaal de prijzen weer dalen, zou ze dan wel de accijns verhogen voor vervuilende energie. U weet wel, die accijns “die de heffingen vervangt en nu een regelaar is”, zoals ze dat op tv uitlegt. “Wie heeft er nu nooit eens een slechte dag? Volgens mij niemand.”
Bron: HLN

Erg slecht voor haar electorale populariteit zo bleek.
Der moest precies eerst nen oorlog starten alvorens ze van gedacht verandert...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het blijft morrelen in de marge hé.
Mijn gasfactuur is van €350/j naar €2K per jaar gegaan. Wat zal de 6% of 21% BTW daarop uitmaken? Of zelfs een energiecheque van €100. Peanuts. En die federale of regionale middelen worden ook onttrokken uit ofwel andere projecten/uitgaven, ofwel een verhoging van de lasten (wat zowat iedereen afzweert, maar wel telkens opnieuw doet, bewijze het krokusakkoord van de Vlaamse regering).
Of het nu met 0%, 6% of 21% BTW is, de grondstof is gewoon ver10voudigd in prijs. Daar valt weinig aan te doen hé. De verarming is een feit, ongeacht het BTW tarief.
En alle kritiek op de makke plannen ten spijt, heb ik nog niemand een alternatief weten formuleren.

En de opmerking van een aantal posts geleden over de meerkost van vast tov variabel: daar sta je dan mooi met het variabele contract, als Poetin de gasmarkt in de fik bombardeert. Mijn gasprijs is vastgeklikt tot 2023/03 (op een niveau dan 10 keer hoger ligt dan mijn vorig contract uit 2021).
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Ordon schreef:Ach, een maand terug had TVDS een heel ander gedacht:
Only fools and dead men don’t change their minds.

<offtopic en niet TVDS gebonden>
Ik persoonlijk denk niet dat ministers nu al bezig moeten zijn met hun electorale populariteit. In principe zijn het pas binnen 2 jaar verkiezingen.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Wat ik niet snap is dat ik gisteren zelf nog een uur aan de tel heb moeten hangen om mijn elec contract in orde te krijgen.
In eerste instantie had ik variabel contract gekozen bij Engie, maar na verder opzoeken toch de switch naar vast gemaakt.
Daar mijn variabel nog niet actief was, moest ik eerst wachten tot 20/2 wanneer dus het variabel actief zou worden en ze dit konden cancellen, en dan de dag erna zouden ze mijn vast activeren op 21/02.
Variabel ok op 20/02, geen vast op 21/02, 22/02. 23/02 mail gestuurd want had geen tijd om te bellen.
24/02 wel tijd, nog geen antwoord gehad dus gebeld.

Krijg ik daar weer iemand aan de lijn, ongelooflijk, die blijft doorpushen om toch mijn variabel te houden. :bang: :bang: :bang:
Dat de gasprijs gisteren 50% omhoog geschoten was, we dit in variabele contracten binnenkort zeker gaan voelen etc.. die man was gewoon doof.
Uiteindelijk kon hij zeggen: uw vast contract staat in behandeling.

Dan herinnerde ik me dat ik gevraagd had mijn aanpassing van vast te bevestigen op mail. Dus even een mail naar "Frank" gestuurd om te vragen waar de beloofde switch was van 21/02, en hij zei dat hij het direct zou voortzetten en vandaag dus vast contract via Engie.

Willen ze mensen effectief oplichten? Waarom ook gisteren nog steeds een variabel contract willen aanraden? Waarom kan dit op 10 min als je de juiste persoon vast krijgt?
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Verwonderlijk dat ze nog een vast contract aanbieden zelfs. Niemand kan namelijk zeggen hoe hoog de prijzen nog zullen stijgen en hoe lang ze nog gaan aanhouden.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Avenger 2.0 schreef:Verwonderlijk dat ze nog een vast contract aanbieden zelfs. Niemand kan namelijk zeggen hoe hoog de prijzen nog zullen stijgen en hoe lang ze nog gaan aanhouden.
Engie zal dat wel kunnen voor electriciteit wegens Kerncentrales met staven die al wel betaald zullen zijn of voorradig.....Kernenergie ....weet je... die ons al vele jaren van electriciteit voorziet tot nijd van Groen .... :beerchug:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Leuk dat ze dat kunnen. Vooral leuk voor Engie zelf.
Anderzijds is mijn groen energiecontract nauwelijks duurder geworden.
Blijkbaar zelfs nog altijd goedkoper en stabieler dan energie opgewekt met reeds afbetaalde technologie. :banana:
De nuance is blijkbaar dat de winsten van de groene energie deels terugvloeien naar de consument zelf en naar herinvesteringen voor de toekomst en dat de winsten van de nucleaire sector nog altijd gewoon richting buitenland gaan. Aan de verkoopsprijzen te zien al zeker niet naar de consument. Tot spijt van wie 't benijdt.

Maar iedereen kiest natuurlijk zelf naar waar hij zijn spaargeld wenst te sturen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”