Welk type UTP in houtskelet?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 50 keer

De vraag die hier waarschijnlijk al paar keer is gesteld:
Welk type UTP leg je best aan in een nieuwbouw, maar specifiek een houtskelet bouw?

Ikzelf dacht aan minimum CAT 6A te leggen.
Reden is dat het hout is wat gevoeliger is voor storing vergeleken met klassieke beton bouw?

Het is niet dat ik servers etc. draai en dat het een giga villa is. Maar ik denk gewoon dat ene 6A de beste prijs/kwaliteit keuze is dag van vandaag?
Wat is jullie mening?
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Afbeelding Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
Deep4Space
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 jul 2008, 15:37
Locatie: Zwitzerland
Bedankt: 3 keer

Beste,

Ik zou zowiezo voor Cat 6A kiezen maar wel shielded. Die kost niet veel meer en dan ben je toch beter af tegen mogelijke interferentie.
Wat ik wel zou aanraden is extra wachtbuizen te leggen (heb ik zelf ook gedaan in mijn huis). Zo heb je tenminste een oplossing moesten er in de toekomst andere kabels nodig zijn. Niks zo handig als wachtbuizen hebben liggen waar je gemakkelijk een extra kabel kan door trekken.

Als je voor Cat 6A gaat, zorg er dan wel voor dat je de juiste UTP connectors hebt die je op de kabels kan plaatsen. Heb in het verleden al connectors gehad die niet overweg konden met de dikte van de individuele aders.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@wachtbuizen
Het handigste is een kruipkelder en een zolder.
Het gelijkvloers kan in de toekomst eender wat en eender waar krijgen via de kruipkelder.
Uw verdieping kan in de toekomst eender wat en eender waar krijgen via de zolder.
Wachtbuizen zijn altijd van A naar B en wat als je nu een leiding wil van A naar C?

Ik zou adviseren om wachtbuizen te leggen naar de zolder en naar de kruipkelder. Maar je kan de toekomst niet voorspellen.
Als je in een bestaande woning PV's wil leggen, is een wachtbuis vermoedelijk niet voldoende.
Als je in een bestaande woning airco wil leggen, is een wachtbuis vermoedelijk niet voldoende.
etc...

Ik steek altijd minstens CAT6, maar laatst was CAT7 goedkoper en dus hebben we CAT7 gelegd :).
En idd, check de aderdikte.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 26 keer

Er is ook een heel topic over op tweakers
Zeker de moeite om eens te lezen!

Er is veel discussie maar ik interpreteer het als volgend:
-Om kabels door de muur te trekken maak je gebruik van stugge (solide) netwerkkabel. De aders bestaan uit 1 enkele dikkere koper kabel. De dikte daarvan wordt gemeten in AWG (24 AWG is OK)
-Stugge kabels monteer je af op een wandcontactdoos/patch panel, niet met een fiche. Er zijn wel speciale fiches voor stugge kabel indien je dat toch zou willen
-Let erop dat de kabel volledig koper is, GEEN CCA (= een ander metaal met een laagje koper over om de kost te drukken)
-CAT5e/CAT6/CAT6a/CAT7/ .. : ik zou gewoon CAT6 leggen, kan tot 10Gb tot een lengte van 55meter als je deftige kabel hebt
-shielded: in thuissituaties doet de twist in de adres voldoende, shielded is moeilijker te monteren en geeft probleem indien slecht gemonteerd.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Bedankt: 18 keer

De CAT6 vs CAT6A zegt soms vrij weinig vind ik.

Zo zie je CAT6A kabel met een hogere AWG waarde dan een CAT6 kabel.
Dus het koperpaar is dunner dan de CAT6 kabel.

En de kabels beginnen dikker en dikker te worden.
Op een bepaald moment gaan we een omslag hebben naar glasvezel vermoed ik.
Preflex met een fiber er in :)
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 mar 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

Je kan ook mixen. Cat6a naar aansluitpunten van je access points lijken mij sterk aanbevolen (evenals naar je desktop locatie). Naar je televisiehoek etc is Cat6 meer dan voldoende. Voorzie er wel meteen genoeg :)
En inderdaad, het type kabel (vermijd CCA) is misschien zelfs belangrijker.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Bedankt: 18 keer

rtl schreef:En inderdaad, het type kabel (vermijd CCA) is misschien zelfs belangrijker.
CCA zou zelf geen CAT6 mogen noemen, want het is een requirement van CAT6 dat het full copper is.
Dus die certificering hangt ook met haken en ogen aan elkaar :)
Ofwel drukken de chinezen gewoon CAT6 op hun kabel zonder maar iets te testen ...
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Die Cupper Clad Aluminium (CCA) wil je inderdaad liefst niet voor data kabels.

Maar niet te verwarren met Cca: https://www.vekto.nl/info/wat-is-dca-cca-en-b2ca

Want die term staat tegenwoordig wel best bij veel kabels.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”