Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Hier ook zo'n mailtjes gekregen gisteren van Engie.
Zal een variabel contract worden bij een andere leverancier vrees ik.
Schermafbeelding 2022-02-01 153104.jpg
(155.85 KiB) Nog niet gedownload
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

heist_175 schreef:
Tomby schreef:want ik weet niet wat mijn huidige kost per kWh is.
Ik heb een vaste gasprijs, dat was zo in het oude contract (01/04/2021 > 31/03/2022).
En Engie heeft me net een nieuw vast contract opgestuurd (prijs x 4,3).

In oktober moest je bij Engie zijn 3 j vast aan 5 cent. :beerchug:
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

PeterP schreef:Hier ook zo'n mailtjes gekregen gisteren van Engie.
Zal een variabel contract worden bij een andere leverancier vrees ik.
Schermafbeelding 2022-02-01 153104.jpg
Hou me eens op de hoogte…
Aangezien ik voorlopig ingetekend heb op Engie.. het leek de beste keuze te zijn.
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

proximusboyke schreef:maar ik hoor da graag zeggen mensen die thuis werken hebben meer kosten water en electriciteit. Ik ook al jaren.
En vragen om een premie enz.
Maar ik hoor niemand zeggen hoeveel ze besparen met hun auto thuis te laten en tijdbesparen niet in de fille en de vrijheid min of meer te kunnen doen wat ge wilt.
Werkgevers moeten minder kantoorruimte voorzien bij thuiswerk. Bij thuiswerk verhuurt de werknemer eigenlijk aan de werkgever kantoorruimte. Mijn collega’s zijn veel onderweg en thuiswerken voorkomt ook onnodige files en druk verkeer rond onze locaties. Op mijn werk zou men 3 keer zoveel mensen kunnen plaatsen met ons huidige ruimtes met goed doordacht thuiswerkbeleid. Op mijn werk hebben ze de afgelopen 5 jaar voor 5 000 000 euro aan panden gekocht handje contantje(inclusief verbouwingen). Dat is bijna 2 000 euro per jaar per werknemer. Een vergoeding voor elektriciteit voor thuiswerken is goedkoper. Mijn werkgever weet niet waar hij het geld moet steken.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Dafke schreef:
PeterP schreef:Hier ook zo'n mailtjes gekregen gisteren van Engie.
Zal een variabel contract worden bij een andere leverancier vrees ik.
Schermafbeelding 2022-02-01 153104.jpg
Hou me eens op de hoogte…
Aangezien ik voorlopig ingetekend heb op Engie.. het leek de beste keuze te zijn.
Ik baseer mij op wat Kris Voorspools te vertellen heeft. https://www.70gigawatt.com/checktarieven
Zal waarschijnlijk een Engie Direct Variabel of Total Energies(Lampiris) Online variabel contract worden.
In een dalende markt lijkt me een variabel contract beter of ik zou iedere maand een ander vast contract moeten nemen.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ja daarop heb ik me ook dus gebaseerd.. Engie variable contract.
Gebruikersavatar
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 50 keer

Ik blijf het crazy vinden als je de sprong ziet.
Van huidig 0,06€/kwh naar nieuw 0,33€/kwh.
Prijzen zijn contract Luminus Optifix (2j vast).

In mei gaan we verhuizen naar woning met warmtepomp. Ben benieuwd wat de prijzen rond die periode zal zijn.
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Afbeelding Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Volgens mij zijn er daar serieuze problemen mee dat die 6% btw maar tijdelijk is. De Sutter zegt dat het op de voorschotfactuur is en dat het erna wordt verrekend in de eindfactuur. Maar hoe weten ze hoeveel je verbruikt hebt deze maanden?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Al dat gepalaver online. Wanneer gaan we eens als Belgen de straat op? Waar zijn die fakkels en hooivorken? We laten ons naaien keer na keer. Er is wat fuzz, en iedereen komt er mee weg
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Tjah, als het er de voorbije 10 jaar niets gebeurt dan moet het ooit mis komen. De mensen waar tegen je zou betogen, zijn niet helemaal die mensen van 10 jaar geleden.
luukske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 17 keer

Ik heb in de laatste 10 jaren geïnvesteerd in isolatie en een warmtepomp. Ik blijf dus lekker binnen zitten. Gas, wat was dat ook alweer?
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Grondstof waar ze electriciteit mee maken :wink:
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Da's dat waarmee ze van plan zijn om uwen elentriek te gaan maken :P
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

luukske schreef:Ik heb in de laatste 10 jaren geïnvesteerd in isolatie en een warmtepomp. Ik blijf dus lekker binnen zitten. Gas, wat was dat ook alweer?
Hier gelijkaardig. 10 jaar geleden gebouwd. Zeer goed geïsoleerd (toch voor die tijd), geothermische WP, ventilatie D, zonnepanelen (nog net GSC van €210). Geen gas. Huis 24 op 7 op 21,5°C.

Mijn factuur ging van €80/mnd, €960/jaar (-€800 GSC) = €160/jaar
Naar €120/mnd, €1440/jaar = €640/jaar

X4! Maar nog altijd zeer weinig. 8)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Jullie doen hier alsof (niet)isoleren voor iedereen een bewuste keuze is. :roll:
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Helemaal geen verwijt. Maar 10 jaar geleden keek men zo wel naar mij toen ik aan het bouwen was: :roll:
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Met als grootste boosdoener de huur woningen.

Mensen die vaak onmogelijk iets kunnen kopen en waarbij eigenaars amper tot niet investeren in duurzaamheid van het goed.

Dat vind ik een schrijnende situatie. Terwijl het een gigantisch opbrengst is voor de verhuurder, dan toch niet investeren.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

woutervh schreef:Al dat gepalaver online. Wanneer gaan we eens als Belgen de straat op? Waar zijn die fakkels en hooivorken? We laten ons naaien keer na keer. Er is wat fuzz, en iedereen komt er mee weg
En wat ga je met die fakkels en die hooivorken doen?
Vermoedelijk ter plaatse amok maken.

Maar ten gronde: wat kan een regering doen tegen hoge gasprijzen?
Nog diepere putten maken die de gemiddelde burger via de belastingen dan maar moet bijpassen?

Het is duidelijk dat deze "maatregelen" een slag in het water zijn, maar wat zijn andere mogelijkheden?
Meer inzetten op PV & wind, maar dat zit bij de regio's.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Het is inderdaad een internationaal probleem en deze maatregelen zijn misschien weinig maar ik denk wel evenwichtig. Alleen vraag ik me af of er eens een isolatieplan kan komen met forse investeringen. Dat zal geld kosten maar op termijn zal het veel leed schelen.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Het is weer duidelijk waarom de maatregel in maart ingaat, niet alleen is de grootste kou/kost dan al voorbij, met de compensatie verhinderd men ook de overschrijding van de spilindex in april.
https://www.hln.be/geld/energieakkoord- ... ~a7f37589/
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

De voorschotten zijn toch elke maand even veel, winter-zomer?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

heist_175 schreef:
woutervh schreef:Al dat gepalaver online. Wanneer gaan we eens als Belgen de straat op? Waar zijn die fakkels en hooivorken? We laten ons naaien keer na keer. Er is wat fuzz, en iedereen komt er mee weg
En wat ga je met die fakkels en die hooivorken doen?
Vermoedelijk ter plaatse amok maken.

Maar ten gronde: wat kan een regering doen tegen hoge gasprijzen?
Nog diepere putten maken die de gemiddelde burger via de belastingen dan maar moet bijpassen?

Het is duidelijk dat deze "maatregelen" een slag in het water zijn, maar wat zijn andere mogelijkheden?
Meer inzetten op PV & wind, maar dat zit bij de regio's.
Ah, niets, dus 't is goed, we doen wel voort, ze kunnen er toch niets aan doen...
Eerste recente mes in de rug: de leugen van de gegarandeerde terugdraaiende teller.
En nu gans dit debacle. In Frankrijk zijn de prijzen bevroren, dus rekenen de Fransen door bij ons. Onze regering(en) moet(en) ook maar wat ballen tonen. Zelfs nu is de energiecomponent zelf beperkt op de factuur. De rest kunnen we wel in snijden. BTW gewoon weglaten bijvoorbeeld.
Iedereen ziet dat de gasprijzen sky-high zijn, en wat gaan wij doen? Koste wat kost gascentrales bijzetten. Dat zal heel goed zijn voor onze elektriciteitsprijs.
Ik wil echt op straat komen, voor minder regeringen, minder blabla, meer eenheid van commando, meer keuzes in voordeel van de modale Belg, voor ministers die experts zijn. Ministers die van wanten weten en weten wat ze aan het doen zijn. Regeringen die geen luchtkastelen bouwen. Discussies en oplossingen die over inhoud gaan. Als je ons land vergelijkt met een groot bedrijf, dan zijn we duidelijk toe aan een reorganisatie, waar alle afdelingen eens doorgelicht worden en op de schop moeten kunnen gaan.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

woutervh schreef:
heist_175 schreef:Maar ten gronde: wat kan een regering doen tegen hoge gasprijzen?
Ah, niets, dus 't is goed, we doen wel voort, ze kunnen er toch niets aan doen...
Eerste recente mes in de rug: de leugen van de gegarandeerde terugdraaiende teller.
Dat is een Vlaamse bevoegdheid, de "korting" die iedereen nu krijgt is een federale beslissing.
Dat Vlaanderen domme maatregelen neemt rond energie, is al langer bekend: met de regeling rond de terugdraaiende teller en het capaciteitstarief als voorlopig dieptepunt.
In Frankrijk zijn de prijzen bevroren, dus rekenen de Fransen door bij ons.
Volgens mij zijn enkel de elektriciteitsprijzen bevroren.
En dat kan omdat de Franse staat 80% eigenaar is van EDF.
En daarmee maken ze EDF bijna kapot. En als EDF dreigt om te vallen, moet diezelfde staat bijspringen.
Wat een winst!
Ik wil echt op straat komen, voor minder regeringen, minder blabla, meer eenheid van commando, meer keuzes in voordeel van de modale Belg, voor ministers die experts zijn. Ministers die van wanten weten en weten wat ze aan het doen zijn. Regeringen die geen luchtkastelen bouwen. Discussies en oplossingen die over inhoud gaan. Als je ons land vergelijkt met een groot bedrijf, dan zijn we duidelijk toe aan een reorganisatie, waar alle afdelingen eens doorgelicht worden en op de schop moeten kunnen gaan.
Weinig mensen kiezen voor competentie, velen kiezen voor onzin.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

heist_175 schreef:
woutervh schreef:
heist_175 schreef:Maar ten gronde: wat kan een regering doen tegen hoge gasprijzen?
Ah, niets, dus 't is goed, we doen wel voort, ze kunnen er toch niets aan doen...
Eerste recente mes in de rug: de leugen van de gegarandeerde terugdraaiende teller.
Dat is een Vlaamse bevoegdheid, de "korting" die iedereen nu krijgt is een federale beslissing.
Dat Vlaanderen domme maatregelen neemt rond energie, is al langer bekend: met de regeling rond de terugdraaiende teller en het capaciteitstarief als voorlopig dieptepunt.
Weinigen kan het een moer schelen (of weet zelfs maar) wie of welke regering precies wat doet. Enkel wat Flaminganten vinden dat Vlaanderen alles beter doet en alle slechte dingen uit Wallonië of België komen. Wat wel blijkt is dat we geregeerd worden door incapabele kleuters, zonder visie, zonder ruggengraat. Dat MOET gewoon beter. Of dat nu gemeentelijk, lokaal, federaal of Europees is zal ons echt worst wezen
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Hier heeft snodaart Vande Lanotte ook de prijzen van energie "bevroren", en btw naar 6% gebracht en zo een overschrijding van de spilindex over de verkiezingen getild, de volgende coalitie kon dan zijn vuiligheid/putten terug vullen.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Bedankt: 18 keer

bollegijs schreef:Volgens mij zijn er daar serieuze problemen mee dat die 6% btw maar tijdelijk is. De Sutter zegt dat het op de voorschotfactuur is en dat het erna wordt verrekend in de eindfactuur. Maar hoe weten ze hoeveel je verbruikt hebt deze maanden?
Adhv SLP (https://www.vreg.be/nl/verbruiksprofiel ... eprofielen)
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Hmm toch ook weer raar.. net voor het energiecontract af te sluiten met een nieuwe operator, heb ik eerst met hun gechat voor nog een aantal vragen.
Ze bleven aansturen op een variabel contract, omdat binnenkort de prijzen zullen dalen. Ik vroeg naar bewijzen, maar dat konden ze natuurlijk niet geven, maar.. uiteindelijk alles beter dan bij de huidige MEGA te blijven.
En de prijzen die ze me gaven waren OK gezien de andere operatoren.

Mijn variabel contract gaat in op 20/02. Waarom 20 weet ik niet, maar nu las ik vandaag dit:

Vandaag kregen we een brief van Engie…
Met de mededeling dat vanaf 21/4/2022 de energieprijzen 3x stijgen met de gewone prijs die we nu al betalen.
We betalen nu al €190 per maand voor onze energie!
Hoe gaan normaal werkende mensen dit oplossen ? Niemand is toch in staat om dit bedrag bovenop al de andere vaste kosten te betalen ??


Je begrijpt dat dit zuur proeft, mij een variabel contract geven op 20/02, en de prijzen op 21/04 al omhoog jagen, terwijl ze tegen mij zegden dat de zouden zakken.
Hoe kan je je hier tegen beschermen? Dat is toch niet te doen? Enkel vast, maar.. zucht..
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tegen beschermen?

Eigenlijk niet, tenzij met een vast tarief.
De indexen waar de tarieven aan gekoppeld zijn, is hocus-pocus voor de gemiddelde Belg.

Dat de leveranciers zelf maar een hedging-contract afsluiten, dat ga ik niet voor hen doen.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Vandaag kregen we een brief van Engie…
Met de mededeling dat vanaf 21/4/2022 de energieprijzen 3x stijgen met de gewone prijs die we nu al betalen.
We betalen nu al €190 per maand voor onze energie!
Hoe gaan normaal werkende mensen dit oplossen ? Niemand is toch in staat om dit bedrag bovenop al de andere vaste kosten te betalen ??
Dat gaat waarschijnlijk over de vernieuwing van een vast contract.
Als je nu moet vernieuwen zou ik u een variabel contract aanraden. Prijzen gaan uiteraard ook hoog zijn, maar we zitten in een dalende markt.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De gasprijs (TTF) staat nog steeds op €70-80, wat een ver4voudiging tov dezelfde periode in 2020. Ook de futures tot 2023/Q1 staan +/- zo hoog.
Dus dalend lijkt me dat niet.

Momenteel zijn enkel de futures voor 2023/Q2 substantieel lager (€45).

Met een vast contract kan er niets gebeuren.
Als de prijs daalt, schakel je over op een ander vast contract. Het ergste dat kan gebeuren is dat de "vaste vergoeding" volledig betaald dient te worden.

Als de prijs daalt, is de kans groot dat de prijs harder daalt dan de vaste vergoeding.
Dus nog steeds winst.
Maar je bent wel "beschermd" tegen prijsstijgingen, mocht Poetin nog eens een boer of scheet willen laten.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Velen vergeten dat de duurste wintermaanden vanaf maart/april in de indexen komt. Er moet dus nog een serieuze stijging komen bij de variabele contracten.

Ik wist vroeger ook niet hoe lucratief die variabele tarieven zijn. Ik heb vorig jaar eigenlijk puur voor injectie een vast tarief genomen. Dat is mijn beste beslissing ooit geweest achteraf gezien. Ik ga in ieder geval in de toekomst geen variabel contract meer afnemen, maar altijd vaste prijs. Mijn ogen zijn helemaal open gegaan met deze crisis.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Nog even daarover:
kan je ook elk vast contract na bv 3 maand laten afsluiten en naar een goedkoper contract gaan? Bij dezelfde of andere leverancier? Zonder kosten?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dafke schreef:Nog even daarover:
kan je ook elk vast contract na bv 3 maand laten afsluiten en naar een goedkoper contract gaan?
Ja
Bij dezelfde of andere leverancier?
Andere zeker.
Dezelfde zal afhangen van hun commercieel beleid.
Zonder kosten?
Enkel de vaste vergoeding mag volledig aangerekend worden.
Dat gaat meestal over €20-50.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

inderdaad, je hangt totaal niet vast bij een vast contract.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Top, bedankt voor je feedback!

Er ging een commerciale dienst me contacteren, ik ben benieuwd..
kamielken
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 dec 2021, 12:52

Gelukkig heb ik voor de winter een allesbrander (15 kw) kunnen installeren. Via een kennis heeft een afbraakfirma mij een volledige container bezorgd: oude daklatten, gebinten, raamkozijnen,... minstens 8 ton. Deze winter was het al zeer warm en knus gezellig bij ons!
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

En dat is het grote probleem buiten de prijzen, mensen gaan (vuiligheid) beginnen stoken. Zeer spijtig en egoïstisch imo.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

heist_175 schreef:De gasprijs (TTF) staat nog steeds op €70-80, wat een ver4voudiging tov dezelfde periode in 2020. Ook de futures tot 2023/Q1 staan +/- zo hoog.
Dus dalend lijkt me dat niet.

Momenteel zijn enkel de futures voor 2023/Q2 substantieel lager (€45).

Met een vast contract kan er niets gebeuren.
Als de prijs daalt, schakel je over op een ander vast contract. Het ergste dat kan gebeuren is dat de "vaste vergoeding" volledig betaald dient te worden.

Als de prijs daalt, is de kans groot dat de prijs harder daalt dan de vaste vergoeding.
Dus nog steeds winst.
Maar je bent wel "beschermd" tegen prijsstijgingen, mocht Poetin nog eens een boer of scheet willen laten.
Bedankt voor de info. Waar vind je die prijzen (TTF, futures, ...) juist ?
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Bedankt: 18 keer

Dafke schreef:
Mijn variabel contract gaat in op 20/02. Waarom 20 weet ik niet,
Je hebt als je contract afsluit 2-3 weken herroepingsrecht etc. Dus ze wachten eigenlijk met alles op te starten tot die termijn is afgelopen.
Hoe een 'recht' voor de consument eigenlijk weer wat in ons nadeel speelt :) maargoed.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

NuKeM schreef:En dat is het grote probleem buiten de prijzen, mensen gaan (vuiligheid) beginnen stoken. Zeer spijtig en egoïstisch imo.
Tja, egoïstisch... Hout wordt al sinds mensenheugenis gebruikt om te verwarmen. Van toen men nog de bliksem opving om een kampvuur gaande te houden. Wordt trouwens nog steeds gezien als hernieuwbare energiebron ook. Dus heel ecologisch ook nog :P
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”