Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/31 ... efacturen/

"Oplossing" van de regering:
* BTW op electriciteit naar 6% voor 4 maand
* energiecheque van 100e.

Die BTW vroeg ik me eigenlijk wel af - wordt die gerekend op het eindbedrag, of per geconsumeerde blok? Als het puur op eindbedrag is kan dat voor de mensen die in die periode hun afrekening krijgen wel een serieus stuk schelen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Als dat op de voorschotten is, zal ik mijn voorschotten eens heel hoog zetten voor 4 maanden.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Alé, weer mooi opgelost...

De stroom-BTW mocht niet zakken, want dan gingen de zwembaden goedkoper verwarmd worden.

Resultaat: De buurman mag zijn zwembad aan 6% BTW verwarmen, ik mag mijn huis aan 21% BTW verwarmen.

Dan toch maar extra brandhout bestellen zeker? :roll:
Dat is wel aan 6% en kan ik zelfs met ecocheques betalen. :roll:
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Het is toch duidelijk waar het naartoe gaat en dat kon ik ook al 2-3 jaar geleden voelen: alles wat fossiel is, moet er uit. Gas, diesel, benzine, CNG, ... zal zwaarder belast worden en de prijs van elektriciteit moet onder controle gehouden worden. Dit zijn gewoon de eerste stapjes, maar wees maar zeker dat er nog maatregelen gaan komen.

Voor mezelf, met onze WP, besef ik meer en meer dat we de juiste keuze gemaakt hebben. En ik zal nog grotendeels aan de zeer dure elektriciteit ontsnappen gezien ik nu nog een goedkoop vast contract heb tot eind april en vanaf mei zal ik terug naar Wase Wind gaan. Ik heb daar nog een aandeel van vroeger en kan me daardoor nog bij hen aansluiten aan een vaste prijs.

Ik heb wel weer heel wat geleerd uit deze energiecrisis: het belang van een vaste prijs. Nu ik was al ietsje meer op weg sinds het wegvallen van de terugdraaiende teller omdat een variabel injectietarief icm de digitale meter volgens mij altijd minder interessant is. Maar nu zie ik ook wel dat de variabele tarieven zo'n ontransparant kluwen is met hun formules dat ik er een degout van gekregen heb.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Hoera, hoera: de regering heeft een oplossing voor de energieprijzen. Las deze morgen volgend artikel - eigenlijk een zeer misplaatste grap van onze eminenties - op de site van Het NIeuwsblad:

De regering wou ook iets ondernemen om de middenklasse te beschermen tegen torenhoge facturen. Na wekenlange discussies is er nu een akkoord om de btw op elektriciteit vanaf 1 maart tot 1 juli te verminderen van 21 tot 6 procent en een energiecheque van 100 euro te voorzien. Vervolgens zal er ook een btw-hervorming op poten worden gezet die gebaseerd zou worden op een cliquetsysteem dat de energiefiscaliteit kan moduleren via de accijnzen. De btw op aardgas blijft wel ongewijzigd, op 21 procent.
:bang: :lol: :x :eek: :|

Tja, voor wie houden ze ons eigenlijk. Clowns die ze kunnen blij maken met een dode mus ?

En het ergste van al: de zonnepaneel leggers zijn nog de grootste dupe van deze schertsvertoning .. Dus men slaagt er nu in om diegenen die regeringsmaatregelen volgen - en investeren in milieuvriendelijke energie - de grootste peer te stoven. Zijn politici nu echt zo lomp geboren of hebben ze ook nog moeten studeren om altijd maar lager te vallen en zakken?
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

Mijn kruimel van 100 € is beschikbaar voor wie het echt nodig heeft.
Wie volgt?
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

ddd schreef:Als dat op de voorschotten is, zal ik mijn voorschotten eens heel hoog zetten voor 4 maanden.
Vraag mij dat inderdaad ook af. En wat als je uiteindelijk nu teveel betaald hebt (aan 21% BTW)?
Krijg je dan slechts aan 6% terug bij eindafrekening (die valt in ma-jun)?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

koenraaddeconinck schreef:En het ergste van al: de zonnepaneel leggers zijn nog de grootste dupe van deze schertsvertoning
Hoe zijn PV-bezitters hierdoor geïmpacteerd?

Deze maatregel is een druppel op een hete plaat, hoe zou dat PV-investeringen kunnen beïnvloeden?
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Het wordt stilaan standaard dat de zonnepanelen bezitters zich overal slachtoffer van voelen.
Ik kan mij de facebook postings nog herinneren hoe schandalig het was, dat hun winst zakte van 30000 euro naar 12000

Ocharme
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Decroo noemt het “koopkracht boosters”.
No comment.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Zonnepanelen zijn nu toch net weer interessanter geworden dan pak een jaar geleden?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

devilkin schreef:Die BTW vroeg ik me eigenlijk wel af - wordt die gerekend op het eindbedrag, of per geconsumeerde blok? Als het puur op eindbedrag is kan dat voor de mensen die in die periode hun afrekening krijgen wel een serieus stuk schelen.
Dit vroeg ik me ook af. Vooral gezien de kritiek dat het pas vanaf maart geldt, als de koudste maanden al voorbij zijn, vermoed ik dat het eigenlijk op de geschatte consumptie is. Met jaarlijkse meterstanden moeten ze voor variabele contracten sowieso dat verbruik ergens via een profiel verdelen over het jaar, en dan gaan ze met datzelfde profiel ook de BTW kunnen verlagen voor die specifieke maanden.
ddd schreef:Als dat op de voorschotten is, zal ik mijn voorschotten eens heel hoog zetten voor 4 maanden.
Ik betwijfel dus dat het zo zal werken, want inderdaad anders rap hoge voorschotten betalen voor paar maand.

Sowieso is het inderdaad een compleet belachelijke ingreep. Niet enkel is het dus maar de vraag hoe de eigenlijke implementatie gaat zijn, maar zoals hierboven al geschreven zit het grootste probleem bij gas, en daar krijg je dan een eenmalige premie van €100, terwijl we bij veel mensen al spreken over een factuur die maandelijks al een paar honderd euro hoger zal zijn... :roll:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Elektriciteitsafrekening gebeurt jaarlijks. Maar oplichter De Croo heeft de zaak zo lang laten aanslepen dat de BTW verlaging pas kan ingaan als de koudste maanden van het jaar voorbij zijn. Handig voor zijn zwembad factuur in april tot juli.

En groen. Die de zwembad eigenaars niet wou steunen, gaat hier wél in mee. Jammer dat er bij zwembad bedrijven wachtlijsten zijn :bang:

Wordt het geen tijd voor een zwembad taks ??
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Ja je kan nie voor iederen wel doen hoor !!!!!
Zoals bij iedere beslissing zal er altijd een groep zijn die zich buitengesloten voelt.
Voorstel NVA 500€ op de belastingen. Aleen zeggen ze nie is dat van het belastbaar inkomen (dan is het geen 500€) of is het -500 van het te betalen.
Mensen die aan de ziekenkas krijgen krijgen dan niks want die betalen geen belastingen en die krijgen nooit niks terug. (ervaring in de omgeving)
Mensen die december januari betaald hebben of krijgen moet dan 1 jaar wachten voor ze het krijgen.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

phil48 schreef:Elektriciteitsafrekening gebeurt jaarlijks. Maar oplichter De Croo heeft de zaak zo lang laten aanslepen dat de BTW verlaging pas kan ingaan als de koudste maanden van het jaar voorbij zijn. Handig voor zijn zwembad factuur in april tot juli.
De verrekening van de winter moet nog gebeuren, net in die periode. Dus ja het effect zal er wel zijn in die periode. De mogelijke daling van de prijzen wordt pas vanaf juli verrekend, als die er aan komt.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

gewoon een keer paar maanden overal ter wereld de beurzen sluiten, zal wel dalen.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Opvallend: de energiebedrijven klagen dat ze de BTWverlaging op een maand tijd niet kunnen doorvoeren. :nono:
Als het om prijsverhogingen ging hoorde ik geen klachten van die kant.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

R2D2 schreef:Opvallend: de energiebedrijven klagen dat ze de BTWverlaging op een maand tijd niet kunnen doorvoeren. :nono:
Als het om prijsverhogingen ging hoorde ik geen klachten van die kant.
Wat zeker is, de factuur gaat een soep worden (enkele maanden 6% BTW, €100 korting, etc) en de gewone mens zal niet weten of de leverancier ze wel correct heeft opgemaakt. Er zullen er zich weer veel 'vergissen' in hun voordeel...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ondertussen een mailtje gekregen dat de groepsaankoop van Oost-Vlaanderen voor een vaste prijs niets opgeleverd heeft. Dat is natuurlijk geen verrassing. Ik vraag me zelfs af of ze daar zelf dachten dat het iets ging opleveren :lol:

Nu gaan ze een nieuwe ronde doen maar dan voor een variabel tarief...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

proximusboyke schreef:Ja je kan nie voor iederen wel doen hoor !!!!!
Je kan ook gewoon simpele wiskunde toepassen om te zien dat ze alleszins hun broek er niet aan gaan scheuren.
100 euro premie per gezin voor gas. Op gas wordt 21% belasting geheven. Dus als iemands gasrekening ruwweg 500 euro meer is op een jaar, heeft de staat al 100 euro extra inkomsten. En dat is dus een stijging van 40 euro per maand, terwijl je in het nieuws hoort dat het bij veel gezinnen over honderden euro's gaat. Dus ja, zelfs als ze 100 euro laten terugstromen hebben ze nog altijd meer inkomsten dan ervoor.
Met de BTW verlaging kun je gegarandeerd een gelijkaardige rekening maken. Als de prijs maal 3 gaat, dan zal een verlaging van de BTW met 66% nog altijd zorgen voor break-even BTW inkomsten.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Vergeet maar dat de staat meer BTW krijgt nu.
Of je nu BTW betaalt op gas+elektriciteit, of BTW op schoenen of een jas, de totale BTW-inkomsten blijven gelijk.
Als je een besteedbaar inkomen van €1000 hebt, gaat er gewoon een heel stuk naar BTW.

Als de BTW verlaagd wordt, gaat er wél minder naar de staat. En krijg je dus een koopkrachtverhoging (los van het feit dat de gasprijs enorm omhoog gegaan is).

Eigenlijk is het heel simpel: de overheid kan niets veranderen aan de hoge gasprijs, het voorstel dat nu op tafel ligt kan en zal dat niet veranderen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Ze werken trouwens ook nog aan een cliquetsysteem wat uiteraard het grootste boerenbedrog is (zoals bij de autobrandstoffen).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Paul D'Hoore legt uit dat het eigenlijk nog niet eens duidelijk is hoe dat nu zit met de BTW verlaging in combinatie met je voorschotfacturen : https://www.hln.be/dossier-compensatie- ... ~a68890d2/ . Ik vind het wel bizar dat hij zegt dat als het goed werkt, je 11 voorschotten en je eindafrekening mooi gelijk zijn. Dit gaat nooit het geval zijn want a) niemand heeft een glazen bol waarmee hij weet hoeveel elektriciteit hij op het einde van het factureringsjaar zal gebruikt hebben, b) het elektriciteitsverbruik is ook niet elke maand constant en zal in de winter hoger zijn dan in de zomer, c) velen hebben een variabel contract dus opnieuw kun je totaal niet weten of de prijzen in maanden die nog moeten komen hoger of lager zullen zijn.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

heist_175 schreef:
koenraaddeconinck schreef:En het ergste van al: de zonnepaneel leggers zijn nog de grootste dupe van deze schertsvertoning
Hoe zijn PV-bezitters hierdoor geïmpacteerd?

Deze maatregel is een druppel op een hete plaat, hoe zou dat PV-investeringen kunnen beïnvloeden?
Tja, mijn eerste (en ik geef toe enigszins impulsieve) redenering - eigenlijk ingegeven door kwaadheid over het zoveelste pure bedrog van deze regering conform de voorbeelden van voorgaande legislaturen - bestond erin dat de regering milieuvriendelijke energiebronnen propageert. Je probeert hierin te investeren of doet het tout court door te investeren in zonnepanelen die uw elektriciteitsverbruik grotendeels opgevangen. De finacniële return is dus nihil in mijn ogen. De BTW verlaging op die enkele honderden euro verbruik die je nog moet betalen, maakt inderdaad dat voor zonnepaneel eigenaars de BTW- verlaging volledig volledig verwaarloosbaar is. Dit is de zoveelste inconsistentie in het beleid op zich i.m.o.
Die enkele tientallen euro's maken voor mij niet het verschil en inderdaad, ik zal ze weg schenken aan een organisatie voor armoedebestrijding hier in eigen stad. Maar het principe lijkt me enigszins pervert, eigen aan de perverte politieke cultuur en het hieruit voortvloeiend beleid in dit land.
Anderzijds kan je natuurlijk geen BTW- compensatie eisen voor iets dat je niet betaald hebt uiteraard. Maar nogmaals, au fond is deze regeling totaal inconsistent met hetgeen waar deze regering pretendeert voor te staan. Op het einde, niets nieuws onder de zon.

Verder ook de vraag of iedereen nood heeft aan die compensatie van 100 euro? Om te beginnen, de eminenties zelve, het grote kapitaal vertegenwoordigt door tal van Belgische families wiens bezit miljoenen euro's omvat. Waarom dit niet koppelen aan het totaal kapitaal waarover iemand beschikt en voor mensen in armoede en lagere inkomensklassen, een hogere compensatie geven en vanaf een bepaald vermogen dit herleiden tot nul? Deze neoliberale regering - met ook Vooruit, Groen & CD&V die mee aan deze vaudeville werken - is dus ook op in dit opzicht allesbehalve sociaal en zelfs ronduit pervert. Ze verloochenen zichzelf en geven ook blijk van totaal niet die sociaal geïnspireerde parijen te zijn voor wie ze zich uitgeven. Helaas, opnieuw niets nieuws onder de zon.

Men kan een euro maar één keer uitgeven. Mensen gaan de knip op de portemonnee houden want verwarming en elektriciteit zijn onmisbaar. We kunnen dus een daling verwachten van de vraag naar goederen en diensten en het vervolg laat zich raden.

Dit zet dus de poort open voor de overheid om die bedrijven die nog miljoenen / miljarden winst maken, te gaan sponsoren want hun winstmarges zullen gedaald zijn en dat moet toch gecompenseerd worden. Ook met 100 euro per bedrijf? Ik dacht het niet ...

Ik heb al voor minder gekotst ...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Ik heb nog nergens gelezen hoe ze het precies gaan doen. Misschien hebben onze politici daar zelf ook geen idee van en gaat de administratie dat moeten uitwerken, gestuurd door de energie lobby.
Maar ik vermoed dat die verlaging proportioneel zal verrekend worden in de eindafrekening.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Ik vraag het mij ook af. Afrekening komt hier altijd eind Feb.
Als vanaf dan mijn voorschotten aan 6% zijn, ga ik de eerste 4 maanden 3x zoveel betalen.

Het blijft wachten op de uitwerking vd beslissing. (als ze het zelf al weten)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Enkel als je geen digitale meter hebt, heb je geen afname en betaal je enkel prosumententarief.
Als je een digitale meter hebt, krijg je alsnog een factuur voor uw (winter)afname van elektriciteit.
Die €100 compenseert dan héél véél van de thans resterende elektriciteitsfactuur.

Dus PV wordt - mijns inziens - niet gestaft.
Integendeel: hoe lager uw facuur, hoe beter.

Een collega had ergens opgevangen dat enkel de component energie (dus niet heffingen etc) onderhevig zou zijn aan de korting van €100.
Dat zou maken dat deze (gedeeltelijk) uit de boot vallen:
- weinig bruto verbruik (digitale meter en weinig import in de winter)
- geen netto verbruik (analoge meter, geen netto import, enkel prosumententarief)
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Die 100 euro is fix hoor en heeft niets met stroom te maken want is een tegemoetkoming op de hogere gasprijs. Maar om politieke reden (= communautair) krijgen ook de mazoutgebruikers (lees: voornamelijk Wallonië) die ook. Dat kan dus niet via de gasrekening verrekend worden, dus doen ze het via de stroom.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Tomby schreef:Vooral gezien de kritiek dat het pas vanaf maart geldt, als de koudste maanden al voorbij zijn, vermoed ik dat het eigenlijk op de geschatte consumptie is.
Zonder digitale meter is het altijd op het geschatte verbruik... maar zelfs die stelling klopt niet want je krijgt een factuur voor een voorschot, niet voor een geschat verbruik. Het enige wat men dus kan doen is een BTW verlaging op je voorschotfactuur.

Tip... verhoog je voorschot voor die maanden naar 1000 euro per maand :lol:
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

DarkV schreef:
Tomby schreef: Tip... verhoog je voorschot voor die maanden naar 1000 euro per maand :lol:
En dan energieleverancier failliet en alles kwijt :lol:
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Even vandaag de berekening gedaan voor januari: jaren-90 appartement, cv, moderne condenserende gasketel, 21 graden in de living en deur toe, 100% thuiswerk (dus verwarming op van 7u tot 23u): maar liefst voor 400€ aan gas verbruikt... :eek:
ooh. shiny.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

cloink schreef:Even vandaag de berekening gedaan voor januari: jaren-90 appartement, cv, moderne condenserende gasketel, 21 graden in de living en deur toe
Hier ook even berekend. Relatief moderne ketel (10j) niks speciaal, 100% thuiswerk, 17 graden: 3m3/dag (~40euro/maand aan 4.5ct/kwh)
Mijn deur is ook toe, anders waait het te hard :wink:

Elektriciteit is al jaren stabiel op 3.9kWh/dag (ook ~40euro/maand aan het huidig contract). Dat is voor driekwart de frigo en de CV-pomp. Ik denk niet dat een zonnepaneel hier iets aan gaat veranderen....
Laatst gewijzigd door brubbel op 01 feb 2022, 15:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

maar ik hoor da graag zeggen mensen die thuis werken hebben meer kosten water en electriciteit. Ik ook al jaren.
En vragen om een premie enz.
Maar ik hoor niemand zeggen hoeveel ze besparen met hun auto thuis te laten en tijdbesparen niet in de fille en de vrijheid min of meer te kunnen doen wat ge wilt.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik heb ook even gekeken naar mijn verbruik van januari. Dit is met warmtepomp + verbruik van een gezin van 4 incl 100% telewerk.

Totale verbruik incl de injectie afgetrokken = 1047 kWh. Dit komt neer op 203,28€ volgens mijn huidige contract (5,6c€/kWh piek en 4,3c€/kWh dal, injectie is ongeveer zelfde qua prijzen). Geloof het of niet: maar slechts 51,65€ is effectief energiekost op dit ogenblik. De rest zijn taksen, distributie, BTW, ... Driekwart van de factuur dus!

Als ik dat omreken naar de interessantste voor mij dit moment (Wase Wind: 13,08c€ piek, 10,21c€ dal, 6,08c€ piek injectie en 3,535c€ dal injectie) dan zal dit neerkomen op 273,64€ voor januari oftewel 69,84€ meer (= + 34,36%).

Als ik dat bereken met voor mijn profiel het interessantste vaste contract bij de andere leveranciers (mocht je geen aandeel hebben van Wase Wind/Ecopower of dit onmogelijk is door je locatie) dan zit ik bij Luminus Comfy (35,45 c€ piek, 29,56c€ dal, 25,88 c€ piek injectie en 17,31 c€ dal injectie): 491,33€ (= + 141,70%).
Geloof het of niet maar het variabele tarief (Comfy Flex) is niet zo gek veel goedkoper (100€) en de duurste maanden moeten daarin nog verrekend worden.

Maar zoals gezegd: dit is alle verbruik van het ganse huishouden incl cv, warm water en rest van het verbruik. Met gas reken je enkel de cv en warm water in de meeste gevallen.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

proximusboyke schreef:maar ik hoor da graag zeggen mensen die thuis werken hebben meer kosten water en electriciteit. Ik ook al jaren.
En vragen om een premie enz.
Maar ik hoor niemand zeggen hoeveel ze besparen met hun auto thuis te laten en tijdbesparen niet in de fille en de vrijheid min of meer te kunnen doen wat ge wilt.
Dan ga je er vanuit dat die thuiswerkers een eigen wagen hebben. Als je een salariswagen hebt of een terugbetaald OV abonnement maakt het niets uit.
Tijd besparen is leuk, maar ergens stopt het. Met die bespaarde tijd betaal je geen rekeningen.

Ik ben héél blij dat ik niet hoef thuis te werken. Dat maakt dat mijn huis enkel in 't weekend verwarmd moet worden op gas.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

cloink schreef:Even vandaag de berekening gedaan voor januari: jaren-90 appartement, cv, moderne condenserende gasketel, 21 graden in de living en deur toe, 100% thuiswerk (dus verwarming op van 7u tot 23u): maar liefst voor 400€ aan gas verbruikt... :eek:
Hoe bereken je zoiets ? Of biedt jouw leverancier een mooi overzicht van de kostprijs elke maand ?
Ik heb zelf een variabele formule met herziening om de 3 maand, en ik heb eigenlijk geen flauw benul van hoeveel ik nu in januari ga betalen per kWh. Ik zit bij Eneco overigens. Als ik op hun site hen een voorstel laat berekenen op basis van mijn verbruik van 2021, kom ik aan €660 per maand (gas+elek) :eek: . Wij hebben hier in januari nu wel de verwarming letterlijk een graad lager gezet, en in januari is ons gasverbruik het laagst geweest van alle januari-maanden sinds ik beginnen bijhouden ben in 2008 :eek: . Maar ik denk dat januari 2022 ook uitzonderlijk zacht was.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Mijn firmawagen rijdt met een tankkaart, dus mijn baas wint erbij, voor mij maakt dat geen verschil.

vrijstaande woning uit 1986
gas in januari (voltijds thuistelewerk): 86m³ -> 2,8m³/dag
elektriciteit in januari: 240kWh (335kWh totaal verbruik incl wat PV's me opleverden)

++ bijgestookt in hout (in de living),
maar niet meer dan anders, er ligt eerder meer hout in het kot dan de vorige jaren.
En mijn bureau wordt niet verwarmd met houtstook...

@hoe bereken je dat
digitale (gas)meter: stand per dag :)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

proximusboyke schreef:maar ik hoor da graag zeggen mensen die thuis werken hebben meer kosten water en electriciteit. Ik ook al jaren.
En vragen om een premie enz.
Maar ik hoor niemand zeggen hoeveel ze besparen met hun auto thuis te laten en tijdbesparen niet in de fille en de vrijheid min of meer te kunnen doen wat ge wilt.
Ik wil dan ook mijn onbezoldigd gepresteerde overuren in het kader van thuiswerk op jaarbasis in de balans mee laten verrkenen en let wel, noch te recupereren, noch uit te laten betalen ... Zullen we dan de eindafrekening eens maken?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

heist_175 schreef:digitale (gas)meter: stand per dag :)
Een digitale meter toont toch niet de kostprijs ?
Want mijn verbruik elke maand weet ik zelf omdat ik de eerste van elke maand bij het opstaan alle meterstanden noteer. Maar daarmee weet ik nog niet wat het me kost, want ik weet niet wat mijn huidige kost per kWh is.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tomby schreef:want ik weet niet wat mijn huidige kost per kWh is.
Ik heb een vaste gasprijs, dat was zo in het oude contract (01/04/2021 > 31/03/2022).
En Engie heeft me net een nieuw vast contract opgestuurd (prijs x 4,3).
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”