Fiberklaar

Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Je telefoonlijn blijft gewoon liggen, dus dat kan. Maar zoals je nu al ziet, is bv. Proximus mensen van VDSL aan het overzetten naar fiber om waarschijnlijk zijn VDSL-infrastructuur daar af te bouwen:
https://tweakers.net/nieuws/192334/prox ... vezel.html
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

NuKeM schreef:Anderzijds bieden ze bij de pre-order ook een FRITZ!Box FON WLAN 7530 AX aan, geschikt voor de fiberaansluiting. Echter, dat lijkt me een gewone FRITZ!Box en aangezien ik een pfSense router heb draaien stelt zich de vraag of ik die dan wel nodig heb (buiten voor telefonie misschien die ik niet gebruik)... weer niet duidelijk dus, maar ik veronderstel dus dat ik die niet echt nodig ga hebben
Voor Fiber heb je een router nodig, die PPPoE ondersteunt en VLAN op de WAN
Dat kan een Fritz!Box zijn, een B-box3 of eender welke andere router :-) .

Een fiber installatie bestaat dus uit 3 onderdelen:
  1. de ONTP of de Fiber aansluitdoos (Optical Network Termination Point). Hierop komt de binnenkomende galdvezel.
  2. de ONT of de Fiber modem (Optical Network Terminal). Deze zet glas om naar ethernet, en wordt door Proximus geleverd.
  3. een router die aangesloten wordt op de Fiber modem (ethernet). Deze maakt de PPPoE verbinding (over VLAN 10)
Je kan de Fibermodem niet vervangen door een eigen fiber modem/router (vb Fritz!Box 5530), omdat alleen de Proximus modem toegelaten is.

Informatie staat ook duidelijk op de EDPNet pagina's ..
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Hier gaat het over fiberklaar, niet Proximus, dus ik ben niet zeker dat dat klopt. Het is in ieder geval een klein beetje verwarrend voor de nieuweling met al die spelers en partijen :)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Voor zover ik begrijp, biedt EDPNet alléén via Proximus fiber aan (of dit nu een Proximus fiber is, of Fiberklaar maakt niet uit denk ik).
cougare schreef:Ik vraag me af of je na de overstap van VDSL naar fiber bij EDPnet nog terug zou kunnen naar VDSL, vanwege hogere upload ?
Zolang Proximus VDSL2 aanbiedt, zal een terugkeer naar EDPNet VDSL2 mogelijk zijn (... met de set-up kosten van een nieuwe installatie :-( ).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

https://www.edpnet.be/nl/conditions/alg ... aties.html
Als ik bovenstaand snel snel lees werken ze inderdaad met Proximus en mogelijk zelf met de (inferieure) Proximus techniek (GPON?). Trekken of laten trekken de andere providers misschien een fiber naar een ander (niet Proximus) publiek punt (DTP), waarbij ze gebruik maken van een andere technologie?

Een schema of overzicht met alle verschillen en stappen zou hier wel helpen.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Even door het EDPnet document gegaan en dat gaat enkel over Proximus, waarbij:
Router <-- RJ45 --> Fiber NT op voeding ?<-- fiber -->? Fiber Intro-punt (doosje waarop fiber toekomt vanuit DTP/straat) <-- fiber uit je huis --> DTP/aftakpunt buiten je huis

Als ik dan op de website van RapidXS kijk lees ik:
Je hebt een geschikte router nodig. Wij adviseren onze router kiezen. ... Je kunt ook een eigen router kiezen, let op: de router moet een WAN Ethernet poort 1Gbps bevatten. Indien je daarvoor kiest sturen wij een converter op die de glasvezel omzet naar ethernet.
Via onze DHCP server krijg jij een publiek IPv4 adres uitgedeeld. Deze zetten we vast op het MAC-adres van je router, zodat je altijd hetzelfde IP-adres behoudt.
Hebben ze dan geen Fiber NT punt of is dit nou net het Fiber NT punt (de converter waarvan sprake)?
Ze spreken ook van een Zyxel PMG5617GA die ze verkiezen, een router met een PON aansluiting... die dan eigenlijk het Fiber NT punt zou bevatten.
Maar dit impliceert dat zij dus ook met GPON werken, maar ook dat een Fiber NT van Proximus dus geen verplichting lijkt te zijn...

Zie ik het dan goed dat je dus sowieso altijd een Fiber Intro-punt hebt, maar naargelang van de provider (en reseller) daar dus direct een router op kan zetten met PON aansluiting of een Fiber NT krijgt die je een RJ45 WAN aansluiting geeft. Naargelang de provider zal je dan direct een IP krijgen op basis van je MAC of via PPPoE moeten werken (Proximus)...

Er is wat licht in de duisternis nodig :)
peroxide
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 sep 2017, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 9 keer

Fiberklaar legt een passief netwerk aan. Dat betekent dat zij enkel glasvezels leggen van in de woning tot hun verdeelpunt (PoP).
In dat verdeelpunt kunnen ISP's dan hun actieve apparatuur zetten waarop ze jou kunnen aansluiten.
Afhankelijk van welke soort apparatuur de ISP's gebruiken om jou lijn aan te sluiten kan je dus een andere modem nodig hebben.
In het geval van proximus vermoed ik dat zij in de PoP jou lijn op GPON apparatuur aansluiten en dus het voordeel van de point-to-point structuur van het Fiberklaar verdwijnt, maar zij hun netwerk over heel hun gebied gelijk houden. Dat betekent dus ook dat je bij Proximus (en EDPnet aangezien zij ook de actieve laag van Proximus gebruiken) hun modem moet gebruiken en daar een router naar jouw keuze kunt aanhangen.
Bij RapidXS en Multifiber is het minder duidelijk welke actieve apparatuur zij gebruiken. Ik heb ergens gelezen (speculatie) dat zij eveneens GPON apparatuur zouden gebruiken omdat deze goedkoper zou zijn. Dor hun implementatie van GPON laten zij echter (voor zover ik op hun websites kan terugvinden) eender welke modem toe die voldoet aan de GPON standaard.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Ik denk dus dat fiberklaar enkel een ONTP installeert. Da's eigenlijk een patch panel voor fiber kabels. Vermoedelijk bidi XC kabel-connector.

Als de Jan edpnet bestelt, zullen ze beiden een modem/medium inverter installeren (media converteer is enige functie er van)

Daarop kan je dan de bbox of router naar keuze installeren.


Bij fiberxs zullen e een eigenmediaconverter opsturen. Zij doen zelf alles en vragen niet aan proximus om dat voor hen te doen.


Als ze een router kiezen voor gpon, kan deze technisch ook point to point aan.
GPON moet meer aan kunnen dan point to point. Deze moet namelijk meerdere golflengtes van elkaar splitsen. Want bij gpon krijg jij 1 golflengte van de zoveel. Jij ontvangt dus ook de golflengtes van de buren.

Bij ptp krijg je maar enkel jouw golflengte te zien, je moet de golflengtes van de buren niet filteren. Je moet enkel de gebruikte golflengte(s) uit kunnen lezen

Gpon apparatuur werkt dus op een ptp netwerk en is dus gemakkelijk om die hardware te gebruiken voor alles.
Je hebt nog steeds de voordelen van een ptp netwerk.
Enige nadeel van gpon is dat je ooit in de toekomst als iedereen super veel data verslind, dat je de bandbreedte van de glasvezel verzadigt. Ze maken van ptp dus geen 'inferieure' gpon

Mededeling
Ik zal volgende week eens een overzicht van alle informatie proberen bundelen van alle gebruikte technieken. Iemand mag mij altijd voor zijn en daar een aparte thread van maken. Hier staat echt veel nuttige info over, maar is eerder een discussie dan een informatiepunt op dit moment. Mogelijks om dat toegankelijker te maken

(EDIT: correctie na Philippe waarvoor dank)
Laatst gewijzigd door Belgissschenaap op 27 jan 2022, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ondertussen op de website van EDPnet wat kunnen grasduinen en wat wijzer geworden. Ze zullen idd met Proximus werken (maar bij fiberklaar hang je dus niet vast aan Proximus).
Schemaatjes voor in huis zaken:
https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... g-heb.html
Je kan ook je eigen router gebruiken (PPP over VLAN10 idd).

Het is ergens wel spijtig dat ze niet van de kans gebruikt hebben gemaakt om zich eens los te wrikken van Proximus… maarja

Soms twijfel ik nog over RapidXS, maar aangezien je eerst 12 maand moet uitdoen voor je kan opstappen en de weinige ervaringen ermee ga ik dat toch maar niet riskeren :)
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

NuKeM schreef:
Het is ergens wel spijtig dat ze niet van de kans gebruikt hebben gemaakt om zich eens los te wrikken van Proximus… maarja
Daar heb je het, maar wel begrijpelijk. Denk niet dat EDPnet het budget heeft om overal eigen apparatuur te installeren. Het is nu quasi een virtuele provider. Niet helemaal, maar toch voor een groot stuk.

RapidXs en multifiber (zelfde bedrijf) hebben meer budget en hopen zich nu ook in België in de markt te werken. In Nederland zijn ze al even actief en hebben ze kennis opgedaan. De vraag is mij vooral, wat is de kwaliteit van hun diensten?

Ik vind nergens gebruikservaring voor in België
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

Ik begrijp de terughoudendheid tegenover Rapidfiber en Multifiber, maar hoe vaak heb je de klantendienst nodig? Ik heb bij Proximus die klantendienst nooit nodig, enkel om effectief de aansluiting te regelen en dat was absoluut rampzalig. In mijn geval zou het een voordeel zijn als de klantendienst van die twee bedrijven zelfs maar half zo slecht is als die van Proximus.

Die informatie die Belgisschenaap zou oplijsten lijkt me wel handig. Het valt, zoals eerder aangegeven, op dat Proximus via GPON dezelfde snelheden aanneemt als de grote concurrent Telenet. Voor zover ik kan terugvinden is er, ondanks dat het een assymetrische technologie betreft, een veel hogere upstream mogelijk. Dat ze dit niet aanbieden is waarschijnlijk omdat het niet nodig is om te kunnen concurreren. Daar trekken wij als Belgen aan het kortste eind. Verbeter mij gerust als wat ik zeg niet blijkt te kloppen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

EDPnet Fiber = Proximus Bitstream Fiber GPON https://www.proximus.be/wholesale/en/id ... -gpon.html
De twee snelheidsprofielen die EDPnet aanbiedt, 100/10 en 500/100 vind je in dat document terug. Dus zuiver Proximus.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Belgissschenaap schreef:Ik denk dus dat fiberklaar enkel een ONT installeert. Da's eigenlijk een patch panel voor fiber kabels.
Pas op om geen verwarring te creëren met de termen en afkortingen :wink: .
  • Het passieve aansluitpunt, wat jij het "fiber patch paneel" noemt is de ONTP (Optical Network Termination Point), ook "Fiber NTP" genoemd of het "Fiberaansluitpunt". Dit bakje termineert de binnenkomende glasvezel.
    Dit verbind je met de modem via een kort glasvezel patch kabeltje.
  • De ONT (Optical Network Terminal) is de Fiber modem, ook soms "Fiber NT" of "Optical modem" genoemd. Deze zet het fibersignaal om naar ethernet (media converter).
    Bij Proximus installaties is dat de verplichte Proximus fibermodem (ook voor EDPNet klanten).
  • Achter de Fibermodem komt dan de geschikte router.
Bij niet Proximus installaties zal je dus niet de verplichte Proximus Fiber NT krijgen.
In dat geval kan dit dus ook eventueel een router zijn met ingebouwde fibermodem (dus 2 en 3 in één toestel).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ratface
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

philippe_d schreef:
Belgissschenaap schreef:Ik denk dus dat fiberklaar enkel een ONT installeert. Da's eigenlijk een patch panel voor fiber kabels.
Pas op om geen verwarring te creëren met de termen en afkortingen :wink: .
  • Het passieve aansluitpunt, wat jij het "fiber patch paneel" noemt is de ONTP (Optical Network Termination Point), ook "Fiber NTP" genoemd of het "Fiberaansluitpunt". Dit bakje termineert de binnenkomende glasvezel.
    Dit verbind je met de modem via een kort glasvezel patch kabeltje.
  • De ONT (Optical Network Terminal) is de Fiber modem, ook soms "Fiber NT" of "Optical modem" genoemd. Deze zet het fibersignaal om naar ethernet (media converter).
    Bij Proximus installaties is dat de verplichte Proximus fibermodem (ook voor EDPNet klanten).
  • Achter de Fibermodem komt dan de geschikte router.
Bij niet Proximus installaties zal je dus niet de verplichte Proximus Fiber NT krijgen.
In dat geval kan dit dus ook eventueel een router zijn met ingebouwde fibermodem (dus 2 en 3 in één toestel).
Dus eigenlijk kan je, zelfs bij een proximus of EDPnet installatie, later zelf nog de ONTP ervan tussen halen indien je in staat bent om te inkomende fiber zelf te termineren met de juiste connector? Waarom plaatsen ze dit ONTP überhaupt dan, puur voor de esthetiek?
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Heb je technisch gezien eigenlijk een ONT nodig? Als je nu een switch/router hebt met fiber poorten, zou die dat signaal kunnen omzetten? Of is dat een specifiek soort signaal dat door de fiber komt?
lebeno
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 apr 2006, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Belgissschenaap schreef:GPON moet meer aan kunnen dan point to point. Deze moet namelijk meerdere golflengtes van elkaar splitsen. Want bij gpon krijg jij 1 golflengte van de zoveel. Jij ontvangt dus ook de golflengtes van de buren.
Voor zover ik GPON begrijp worden er maar twee golflengtes gebruikt: een voor upstream en een voor downstream. Omdat beide golflengtes door dezelfde vezel gaan heet dat BiDi.

Alle klanten die via een (of meerdere cascaded) splitter(s) downstream zitten van dezelfde OLT* poort krijgen op hun vezel allemaal het zelfde downstream signaal op dezelfde golflengte. Dat is dus broadcast en het is de taak van de ONT* bij de klant om enkel de downstream van die klant er uit te halen. Voor upstream gebruiken de ONT's van die klanten dezelfde upstream golflengte wat betekent dat ze niet tegelijkertijd upstream mogen zenden. Daarvoor wordt TDMA (time division multiple access) gebruikt. Jouw ONT moet dus wachten met zenden tot het aan de beurt is.

Je hebt dus gelijk dat GPON meer moet aankunnen: de OLT en ONT zijn specifieke apparaten voor GPON die deze "truken" implementeren.

Leuk detail is dat FiberXS mij vertelde dat ze ook GPON gebruiken. Maar dat zal hun eigen apparatuur zijn waardoor ze symmetrisch 1Gb/s kunnen aanbieden. GPON bit rates zijn 2.4 Gbit/s downstream en 1.2 Gbit/upstream.

*OLT: staat bij de ISP, ONT: staat bij de klant
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Ratface schreef: Dus eigenlijk kan je, zelfs bij een proximus of EDPnet installatie, later zelf nog de ONTP ervan tussen halen indien je in staat bent om te inkomende fiber zelf te termineren met de juiste connector? Waarom plaatsen ze dit ONTP überhaupt dan, puur voor de esthetiek?
Ja, maar je mag er niet aan knoeien, want niet van jou.

Dit heeft idd gewoon de functie van een patchpaneel. Een veilige plek om te connecteren. Je kan zo de binnenkomende kabel niet beschadigen. Het in en uit steken van bekabeling kan de kabel beschadigen. Op deze manier manipuleer en beschadig je dus de kabel die onder de grond zit het minst.

BIJKOMEND:
Op deze ONTP staat het identificatienummer voor huidige en nieuwe eigenaars. Op deze manier kan je makkelijker de juiste aansluiting aanvragen bij de provider. De UTAC

Technisch kan het, Proximus kan dit enkel weten als ze langs zouden komen
lebeno schreef: Voor zover ik GPON begrijp worden er maar twee golflengtes gebruikt: een voor upstream en een voor downstream. Omdat beide golflengtes door dezelfde vezel gaan heet dat BiDi.

Alle klanten die via een (of meerdere cascaded) splitter(s) downstream zitten van dezelfde OLT* poort krijgen op hun vezel allemaal het zelfde downstream signaal op dezelfde golflengte. Dat is dus broadcast en het is de taak van de ONT* bij de klant om enkel de downstream van die klant er uit te halen. Voor upstream gebruiken de ONT's van die klanten dezelfde upstream golflengte wat betekent dat ze niet tegelijkertijd upstream mogen zenden. Daarvoor wordt TDMA (time division multiple access) gebruikt. Jouw ONT moet dus wachten met zenden tot het aan de beurt is.

Je hebt dus gelijk dat GPON meer moet aankunnen: de OLT en ONT zijn specifieke apparaten voor GPON die deze "truken" implementeren.

Leuk detail is dat FiberXS mij vertelde dat ze ook GPON gebruiken. Maar dat zal hun eigen apparatuur zijn waardoor ze symmetrisch 1Gb/s kunnen aanbieden. GPON bit rates zijn 2.4 Gbit/s downstream en 1.2 Gbit/upstream.

*OLT: staat bij de ISP, ONT: staat bij de klant
GPON filtert verschillende gebruikers, met deze golflengtes dacht ik juist. Dus elke gebruiker heeft 1 golflengte up en 1 golflengte down. Andere gebruikers in de straat zullen dan voor up en down weer helemaal andere golflengtes krijgen.

Daar staat de P van PON voor. Pasief, dus geen rekenkundig onderscheid, louter golflengte dat verschil geeft. Wat passief kan met een prisma zelfs
Laatst gewijzigd door Belgissschenaap op 27 jan 2022, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Als het over het fiberklaar netwerk gaat, neem ik aan dat de infrastuctuur ook van fiberklaar is en dus ergens moet zitten in de straat/wijk en mogelijk nog ergens centraler.
Bij Proximus netwerken zal (als ik het goed heb) de GPON naar een DTP (Distribution Termination Point) gaan in de straat/wijk (equivalent ROP?) waar die fibers via een splitter daarna over één fiber verder in het netwerk gaan tot de data bij een centraal punt komt (LEX?). D.m.v. GPON en die splitter deel je dus bandbreedte met anderen (wat je natuurlijk ook doet op alle punten/lijnen daarna).

De vraag is eigenlijk een beetje hoe fiberklaar het opzet. Ze gebruiken misschien GPON, maar mogelijk met een 1op1? Het is me wat onduidelijk waar de fiber naar toe gaat bij fiberklaar als die je huis verlaat. Als Proximus dan het netwerk en de infrastructuur van fiberklaar gebruikt zit je misschien alsnog op een minder gedeeld medium.
lebeno
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 apr 2006, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ratface schreef:Dus eigenlijk kan je, zelfs bij een proximus of EDPnet installatie, later zelf nog de ONTP ervan tussen halen indien je in staat bent om te inkomende fiber zelf te termineren met de juiste connector? Waarom plaatsen ze dit ONTP überhaupt dan, puur voor de esthetiek?
GPON is geen ethernet en de frames hebben zelf een verschillende structuur volgens downstream of upstream. Details op https://www.cisco.com/c/en/us/support/d ... ology.html
powaq schreef:Heb je technisch gezien eigenlijk een ONT nodig? Als je nu een switch/router hebt met fiber poorten, zou die dat signaal kunnen omzetten? Of is dat een specifiek soort signaal dat door de fiber komt?
Bij GPON heb je dus een ONT nodig. Typisch is dat een "bakje" van de ISP die de conversie doet van fiber naar ethernet (RJ45). Maar er bestaan ook GPON SFP modules. Die kan je rechtstreeks in een (professionele) router steken.
NuKeM schreef:De vraag is eigenlijk een beetje hoe fiberklaar het opzet. Ze gebruiken misschien GPON, maar mogelijk met een 1op1? Het is me wat onduidelijk waar de fiber naar toe gaat bij fiberklaar als die je huis verlaat. Als Proximus dan het netwerk en de infrastructuur van fiberklaar gebruikt zit je misschien alsnog op een minder gedeeld medium.
FiberKlaar is geen GPON maar een point-to-point netwerk. Alle vezels komen dus samen in 1 PoP. Dat is typisch een soort container-achtig gebouw waar honderden tot enkele duizenden glasvezels samen komen. De ISPs die GPON op dat PtP netwerk gebruiken zetten hun splitters gewoon in de PoP.
Laatst gewijzigd door lebeno op 27 jan 2022, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

NuKeM schreef:Als het over het fiberklaar netwerk gaat, neem ik aan dat de infrastuctuur ook van fiberklaar is en dus ergens moet zitten in de straat/wijk en mogelijk nog ergens centraler.
Bij Proximus netwerken zal (als ik het goed heb) de GPON naar een DTP (Distribution Termination Point) gaan in de straat/wijk (equivalent ROP?) waar die fibers via een splitter daarna over één fiber verder in het netwerk gaan tot de data bij een centraal punt komt (LEX?). D.m.v. GPON en die splitter deel je dus bandbreedte met anderen (wat je natuurlijk ook doet op alle punten/lijnen daarna).

De vraag is eigenlijk een beetje hoe fiberklaar het opzet. Ze gebruiken misschien GPON, maar mogelijk met een 1op1? Het is me wat onduidelijk waar de fiber naar toe gaat bij fiberklaar als die je huis verlaat. Als Proximus dan het netwerk en de infrastructuur van fiberklaar gebruikt zit je misschien alsnog op een minder gedeeld medium.
Fiberklaar stuurt gewoon 1 unieke kabel per gebruiker naar zijn huis en verbinden die dus met de POP (Point of pressence)
In deze POP staat er switchingapparatuur die de providers zelf kunnen installeren en beheren. Daarna zal dat via andere glasvezels (met hogere bitrates en/of meerdere vezels in 1 bundel) naar exchanges gaan en zo verder routeren naar exchanges en je verbinden met het hele internet.

lebeno schreef: Bij GPON heb je dus een ONT nodig. Typisch is dat een "bakje" van de ISP die de conversie doet van fiber naar ethernet (RJ45). Maar er bestaan ook GPON SFP modules. Die kan je rechtstreeks in een (professionele) router steken.
Maar die moeten wel ondersteund zijn/aan de specifieke vereisten voldoen van de gebruikte GPON implementatie.
Iemand met veel tijd, zin en budget kan eens een helebol GPON sfp modules kopen en testen welke al dan niet werken. :p
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Met andere woorden, het fiberklaar netwerk heeft minder potentiële bottlenecks aangezien je hele eigenste ongedeelde fiber direct naar een centraal punt gaat waar meer dan voldoende bandbreedte beschikbaar is (als de ISP dat al wil aanwenden).
De verwachting is dus waarschijnlijk dat Proximus in die PoP (mogelijk is dat een locatie van Proximus zelf die fiberklaar huurt, zou me niet verbazen) misschien alsnog de directe fibers van klanten aan een splitter hangt, al is het op zo'n locatie iets beheersbaarder en als een lijn teveel overboekt geraakt kan er makkelijk geswitcht worden.
Multifiber/RapidXS 'beloven' dat dus niet te doen (zo zeggen ze dat toch op hun website... niet meer delen met de wijk).

Misschien ga ik dus voorlopig EDPnet nemen en als de ervaring met Multifiber/RapidXS goed blijken overstappen om ten volle(r) te kunnen genieten van de fiber.

Add: Op fs.com zijn er GPON modules voor SFP(+) tegen een deftige prijs :) En Mikrotik had er dacht ik ook.
Ratface
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

Dus het is technisch onmogelijk rechtstreeks van de fiber NTP naar een fiber modem (+router) te gaan bij een proximus installatie? Echt jammer dat ze je weer dwingen 2 toestellen aan de muur te vijzen met 2 x stroomverbruik.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Ratface schreef:Dus eigenlijk kan je, zelfs bij een proximus of EDPnet installatie, later zelf nog de ONTP ervan tussen halen indien je in staat bent om te inkomende fiber zelf te termineren met de juiste connector? Waarom plaatsen ze dit ONTP überhaupt dan, puur voor de esthetiek?
Voor de vendor-lockin. Proximus wil niet dat er concurrentie bestaat.
De technologie die Proximus gebruikt, is gewoon standaard ITU-T G.984
Dus je kan evengoed een FRITZ!Box 5530 Fiber aansluiten. Let wel dat je die in Duitsland koopt, dan zit er sowieso een SFP GPON-module in de doos. Met een patchkabel SC/APC – LC/APC kan je die dan aansluiten op een Belgische ONTP.
philippe_d schreef:Bij Proximus installaties is dat de verplichte Proximus fibermodem (ook voor EDPNet klanten).
Een Nokia G-040G-A ONT.
NuKeM schreef:De verwachting is dus waarschijnlijk dat Proximus in die PoP (mogelijk is dat een locatie van Proximus zelf die fiberklaar huurt, zou me niet verbazen).
Neenee, Fiberklaar is een écht onafhankelijk glasvezelnetwerk. Dat ligt dankzij de hoofdaandeelhouder EQT vast tot minstens 2028. De PoP's worden op openbaar domein ingeplant met een "recht van opstal" dat door de gemeentelijke overheid wordt toegekend.
Proximus en Multifiber/RapidXS huren de infrastructuur van Fiberklaar. Dat is het businessmodel. (En EDPnet reselt een Proximus-formule)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Belgissschenaap schreef:Enige nadeel van gpon is dat je ooit in de toekomst als iedereen super veel data verslind, dat je de bandbreedte van de glasvezel verzadigt.
Super veel data verslinden, dat gaat toch werkelijk nooit gebeuren :bang:

Is het niet eerder de bedoeling al een reden te maken om extra aan te rekenen voor verbruik want he, we moeten het netwerk beschermen ?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

In verband met het vervangen van de ONT kan je hier al wat info vinden over onze noorderburen... https://tweakers.net/nieuws/192502/ook- ... modem.html
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Blijkbaar komen ze naar Dendermonde ook en men adres zit er bij. Dus ik dacht ideaal, me ineens opgeven (want 20% van Dendermonde moet zich opgeven). Maar op de site van Proximus zeggen ze dat ons adres geen deel is van de joint venture met Fiberklaar na registratie. Bij EdpNet dan weer geen probleem. Als dat zo blijft dan kan men vrouw maar beter gaan afkicken van TV want dan zal het EDP worden :twisted:
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

De systemen zullen nog niet de adressen correct gezet hebben. Zit soms wel wat vertraging op.

Als je per se proximus wilt (of je vrouw ;) ) dan kan je geduld hebben of ze contacteren. Ze zullen je met plezier helpen :p
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

MClaeys schreef: Maar op de site van Proximus zeggen ze dat ons adres geen deel is van de joint venture met Fiberklaar na registratie. Bij EdpNet dan weer geen probleem.
Adres zoeken is zeer raar. Bij het invoeren van onze straat komt er een dropdown om uit te kiezen maar er staan maar een 10-15 huisnummers bij. Kies ik ons huisnummer dan wordt automatisch de straatnaam veranderd (die is in een andere deelgemeente). Ik ga er van uit dat wanneer ze fiber leggen ze alles huizen kunnen/zullen aansluiten en niet hier en daar een huis overslaan.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Wees gerust, je krijgt nog brieven in je bus ook hoor :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Daar ging ik van uit. Op een kaart waar reeds fiber ligt in onze "blok" het enige witte vlak in al het groen. Ttz. Overkant van de straat fiber, om de hoek, 10m verder, fiber, enz.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

krisken schreef:Wees gerust, je krijgt nog brieven in je bus ook hoor :)
Is dat niet enkel als er al fiber is dat je brieven krijgt of als ze al aansluiten? Als er niet genoeg intekenen beginnen ze er niet eens aan dacht ik.
Belgissschenaap schreef:Als je per se proximus wilt (of je vrouw ;) ) dan kan je geduld hebben of ze contacteren.
Ssst, daarnet de pre-order gedaan bij EdpNet en al wat aan het rondkijken hoe ik tv kan vervangen door andere zaken zodat ze toch haar programma's kan zien. Met zoveel cord cutters tegenwoordig moet er wel een oplossing bestaan die de WAF doorstaat :).
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

MClaeys schreef:
krisken schreef:Wees gerust, je krijgt nog brieven in je bus ook hoor :)
Is dat niet enkel als er al fiber is dat je brieven krijgt of als ze al aansluiten?
Je krijgt een reclame in de bus in de aanloop naar die 20% :-)
lebeno
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 apr 2006, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

MClaeys schreef:Ssst, daarnet de pre-order gedaan bij EdpNet en al wat aan het rondkijken hoe ik tv kan vervangen door andere zaken zodat ze toch haar programma's kan zien. Met zoveel cord cutters tegenwoordig moet er wel een oplossing bestaan die de WAF doorstaat :)
Was hier ook wat vloeken en zoeken: maar het lukt met een RasPi 4 met daar op LibreELEC en KODI, draait hier al meer dan een jaar. Om Belgische TV te kijken kan je plugins installeren voor vrt.nu, VTM Go en Play. Er zijn er ook voor TV Vlaanderen en Streamz, maar dat heb ik niet. Voordeel van die oplossing vergeleken met apps en streamen vanaf smartphone is dat het vergelijkbaar is met de Digibox oplossing: alles op 1 interface met 1 program guide, uniforme interface voor alle zenders en gewoon met de afstandsbediening. Dus zelfs de babysit of schoonmoeder kan er mee overweg :-)

Die KODI plugins zijn niet van de zenders, het zijn vrijetijdsprojectjes maar ze worden deftig onderhouden en problemen worden snel opgelost. Als er iets niet werkt, check dan zeker https://github.com/add-ons
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

AppTV is ook nog een optie van TV Vlaanderen, maar die plugins is zeker een optie want ze kijkt enkel Canvas, VTM en Play :-) maar dat zijn zorgen voor de waterkans dat hier fiber komt (20% van het grondgebied lijkt me veel).
BMaster schreef:
MClaeys schreef:
krisken schreef:Wees gerust, je krijgt nog brieven in je bus ook hoor :)
Is dat niet enkel als er al fiber is dat je brieven krijgt of als ze al aansluiten?
Je krijgt een reclame in de bus in de aanloop naar die 20% :-)
Ah, goed om weten, met zo iets kan ik misschien nog wat buren overtuigen :)
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

MClaeys schreef: maar dat zijn zorgen voor de waterkans dat hier fiber komt (20% van het grondgebied lijkt me veel).
Ik heb nog niet geweten dat de opkomst bij Fiberklaar te laag was om verder te gaan.
Kan natuurlijk een publicatiebias zijn, dat we dat dus gewoon niet te weten komen.
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

DarkV schreef:
Belgissschenaap schreef:Maar als fiberklaar de enige is met een fysieke verbinding
Je wil toch niet opnieuw x netwerken naast elkaar in de grond gaan steken ?

Gewoon één infrastructuur beheerder waarop iedereen z'n diensten kan aanbieden aan dezelfde voorwaarden.
Ja we zien wat dit brengt met ons elektriciteitsnetwerk, onze waterleiding en dergelijke meer... Dit beheer zit bij de gemeentes en die intercommunales worden gebruikt als een melkkoe, resultaat is een verouderd netwerk en erger binnenkort nog meer betalen omdat er geen geld is om een upgrade te doen ondanks de miljarden die ze al binnen gedreven hebben

Tom
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

lebeno schreef:
MClaeys schreef:Ssst, daarnet de pre-order gedaan bij EdpNet en al wat aan het rondkijken hoe ik tv kan vervangen door andere zaken zodat ze toch haar programma's kan zien. Met zoveel cord cutters tegenwoordig moet er wel een oplossing bestaan die de WAF doorstaat :)
Was hier ook wat vloeken en zoeken: maar het lukt met een RasPi 4 met daar op LibreELEC en KODI, draait hier al meer dan een jaar. Om Belgische TV te kijken kan je plugins installeren voor vrt.nu, VTM Go en Play. ...

Die KODI plugins zijn niet van de zenders, het zijn vrijetijdsprojectjes maar ze worden deftig onderhouden en problemen worden snel opgelost. Als er iets niet werkt, check dan zeker https://github.com/add-ons
Je hebt ook nog :
Auvio voor La Une ,Tipik en La trois: https://github.com/rickybiscus/plugin.video.auvio
Arte +7 : https://kodi.wiki/view/Add-on:Arte_%2B7
Retrospect : https://github.com/retrospect-addon/plu ... retrospect

Sorry, offtopic :roll:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Ratface
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

raf1 schreef:Voor de vendor-lockin. Proximus wil niet dat er concurrentie bestaat.
De technologie die Proximus gebruikt, is gewoon standaard ITU-T G.984
Dus je kan evengoed een FRITZ!Box 5530 Fiber aansluiten. Let wel dat je die in Duitsland koopt, dan zit er sowieso een SFP GPON-module in de doos. Met een patchkabel SC/APC – LC/APC kan je die dan aansluiten op een Belgische ONTP.
Dit klopt dus niet met wat 'Joachim' (EDPNET dude) heeft bevestigd in een ander topic. Bij een proximus installatie is een ONT van hen wel verplicht aangezien activatie en beheer hierop gebeuren.
Joachim schreef:Hey, alvast bedankt voor de interesse in edpnet :)

Het is onmogelijk om de fiber rechtstreeks in te pluggen in de router. Proximus plaatst zijn eigen GPON ONT (modem) die het glasvezel signaal omzet in een elektrisch ethernet signaal, en deze is verplicht. Deze ONT wordt remote door Proximus beheerd, hier wordt de activatie op gedaan, en ook hun diagnose tools etc zijn hiermee verbonden.

Het heeft dus geen nut om voor dit type router te gaan.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Ratface schreef:Dit klopt dus niet met wat 'Joachim' (EDPNET dude) heeft bevestigd in een ander topic. Bij een proximus installatie is een ONT van hen wel verplicht aangezien activatie en beheer hierop gebeuren.
Wat Joachim zegt, is wat EDPnet contractueel met Proximus heeft afgesproken. Als consument hoef ik me daar niet aan te houden.
Want daarboven staat de wet elektronische communicatie artikel 36 en artikel 38 die vrije keuze van eindapparatuur toelaat.
Artikel 36 schreef: Art. 36.§ 1. Apparatuur die voldoet aan de wettelijke voorwaarden, mag worden aangesloten op de daartoe geschikte interfaces.
Een operator van een openbaar elektronische-communicatienetwerk mag een dergelijke aansluiting niet om technische redenen weigeren.
Een fabrikant of een persoon die verantwoordelijk is voor het op de Belgische markt brengen van apparatuur mag niet zonder technische redenen verhinderen of bemoeilijken dat op alle daartoe geschikte interfaces zulke apparatuur wordt aangesloten en gebruik maakt van radiofrequenties waarvoor gebruiksrechten zijn toegekend door het Instituut overeenkomstig artikel 18.
§ 2. Het gebruik alsook de commercialisering van apparatuur die voldoet aan de wettelijke voorwaarden en toch schade toebrengt aan het netwerk, de werking ervan schaadt, of schadelijke storing veroorzaakt, kan overeenkomstig de nadere regels vastgesteld door de Koning, na advies van het Instituut, worden beperkt of verboden.
[quote="Artikel 38"] Art. 38. Operatoren die openbare elektronische-communicatiediensten aanbieden, publiceren de exacte en passende technische specificaties van hun interfaces vooraleer de via deze interfaces verstrekte diensten voor het publiek beschikbaar zijn. De specificaties worden op eenvoudig verzoek aan iedere belangstellende bezorgd en zijn voldoende nauwkeurig om apparatuur te kunnen ontwerpen [1 ...]1 waarmee alle diensten die via de betreffende interface worden verstrekt, kunnen worden gebruikt.
De operatoren die openbare elektronische-communicatiediensten aanbieden werken deze specificaties regelmatig bij zodat ze steeds actueel blijven. Voorafgaand aan de publicatie bezorgen zij een kopie ervan aan het Instituut.[/quote]

Ik mag als consument dus een Fritz!Box 5530 op het glasvezelnetwerk aansluiten, want het toestel voldoet aan de wettelijke specificatie ITU-T G.984. De operator moet die wettelijk gezien activeren!

Als EDPnet en Proximus weigeren een Fritz!Box 5530 te activeren, is dit illegaal!
Zie Duitsland en Nederland.
Ratface
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

Ja, maar als die doodleuk zeggen dat ze dan uw lijn niet activeren dan sta je daar natuurlijk. Kan je wel afkomen met uw wetteksten, zal je toch aan het kortste eind trekken, neen?
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”