Dia scanner

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Iemand een suggestie voor een degelijke dia scanner of eentje te leen voor een maandje of 2-3?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Mijn tip, de nadruk op goede.
Dia's die je achteraf nog manueel hoeft bij te snijden of te corrigeren is dubbel werk.
Echt een leuk werkje is het sowieso al niet.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Zoek er eentje die automatisch laadt, anders ben je uren bezig om dia per dia in te steken, of in het ergste geval, eerst de positief uit de frame te halen...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Ik heb zo'n 20 jaar geleden duizenden dia's en negatieven ingescand met een Canon FS2700 SCSI scanner (2700dpi) en dat heeft een eeuwigheid geduurd.

Misschien best om dit uit te besteden? Ik zie dat gangbare prijzen rond de 30-50 cent/dia zijn.

https://www.digidat.be/pmain/dia-op-DVD-tarieven.htm
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

idd iets dat je best gewoon laat doen.
heb 2x wat laten digitaliseren, 1ste was bij iemand die dat in bijberoep deed, resultaten waren erg goed en prijs viel ook heel goed mee.
zij was echter gestopt, dus 2de keer heb ik het bij digidat laten doen: je pakt je dia's samen, zet ze bij hun af en ze contacteren je voor het terug op te halen.

duurde bij digidat wel iets langer dan bij de 1ste, en in mijn hoofd "kon dat toch wel sneller" ook... maar uiteindelijk, of dat nu 1 dag of 1 week duurt,
het is nu niet dadelijk van levensbelang ook niet.

service is ook wel ok: moet er iets niet helemaal ok zijn, bekijken ze het en doen ze eventueel een correctie.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Veel plezier om dit te laten doen met 10 000+ dia's :p

Maar als het aantal nog doenbaar is, kan je overwegen om het te laten doen. Kwaliteit hang naar't schijnt echt wel af waar je het laat doen, samples zijn dus belangrijk.

Moet er zelf 10 000+ doen met mijn vader en overweeg de Epson V850 cadeau te doen. Samen met software pakket kunnen die vrij automatisch gedaan worden. Maarja, kost ook wel een handvol, maar wel minder dan het te laten doen en kan het later nog in bijberoep doen :p

@AXS
Over hoeveel dia's gaat het?
Wat wil je er mee doen? Anders geformuleerd, welke kwaliteit zoek je?

Wil wel dit advies geven. Je zorgt beter voor betere kwaliteit dan je nu denkt te willen. Als je na al dat werk tg spijt hebt, dat je het niet beter gedaan hebt, dan heb je echt een rotgevoel.
Dat is bij ons gebeurd, alles gedaan in enkele jaren tijd door mijn pa, maar hij is er ongelukkig mee, dat ze er niet beter uit zien.
(Was met een goedkope doorvoer dia scanner
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

ik volg hier mee :)
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Jaren geleden eens een epson V550 perfection gekocht om foto's en dia's in behoorlijke kwaliteit te scannen voor een foto/videofilmproject.
Behoorlijke kwaliteit het resultaat maar veel werk dat inscannen. Werkt met zo'n houdertje waar je een paar dia's kan inleggen.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

fredo66 schreef:Jaren geleden eens een epson V550 perfection gekocht om foto's en dia's in behoorlijke kwaliteit te scannen voor een foto/videofilmproject.
Behoorlijke kwaliteit het resultaat maar veel werk dat inscannen. Werkt met zo'n houdertje waar je een paar dia's kan inleggen.
Weet je nog welke software je daar toen mee gebruikte? (Meegeleverde durft af en toe wel eens veranderen bij Epson dacht ik)

Het uitlijnen van de foto's, ging dit vrij vlekkeloos of moest je per dia nog aardig wat tijd besteden?
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

epson foto scan, ziet er zo ongeveer uit :
https://support.epson-europe.com/online ... 0500-00400
Die zogenaamde prof. modus is wel nodig om alles goed te kunnen instellen.

Als ik het me goed herinner was het voor dia's niet echt nodig een kader rond de beeldjes te trekken, ze zitten in een houder he ...
Bij foto's was dat wel nodig om geen lelijke rand te hebben soms.

De software kan je nog downloaden op
https://www.epson.be/nl_BE/support/sc/e ... to/s/s1230
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Van waar ben je axs ?
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Belgissschenaap schreef:Samen met software pakket kunnen die vrij automatisch gedaan worden.
Ik zou hier niet te optimistisch in zijn :). Je zal véél quality time doorbrengen met elkaar in ieder geval.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

powaq schreef:
Belgissschenaap schreef:Samen met software pakket kunnen die vrij automatisch gedaan worden.
Ik zou hier niet te optimistisch in zijn :). Je zal véél quality time doorbrengen met elkaar in ieder geval.
Oh, ben ik mij bewust van. Moeten allemaal kleurcorrectie krijgen als post proces.
Maar scannen zelf met software die ik al eens bezig heb gezien meot wel goed gaan. Zeker met een 2e houder die je vol zet tijdens het scannen :p

Denk wel oprecht dat die methode het best en snelst zal zijn tenzij we veel geld betalen aan iemand
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Voor zo'n volume zou ik het ook wel zelf doen. Dat gaat waanzinnig duur worden om het te laten doen. Maar goede voorbereiding lijkt mij bijzonder belangrijk (op voorhand ook negatieven/dia's zoveel mogelijk stofvrij maken zou ik zeggen).
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Met een goeie diascanner is dat niet echt nodig, die scant langs 2 kanten + ir... stof en kleine haartjes heeft zo'n scanner echt geen last van.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Laten we het erop houden dat mijn vader (nog even - diagnose ALS :( ) veel tijd heeft en het dus zelf graag wil doen nu hij het nog kan.

Hij heeft een goedkope (Aldi) diascanner, maar dit werk eigenlijk van geen kanten. Kwaliteit is bedroevend.
Er is bv een video out - maar die resolutie is erg bedroevend als preview

Gaat naar mij schatting toch wel over een paar duizend dia’s. Kwaliteit - dat we ze later toch nog in huiselijke kring deftig op TV kunnen bekijken.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

iceke schreef:Met een goeie diascanner is dat niet echt nodig, die scant langs 2 kanten + ir... stof en kleine haartjes heeft zo'n scanner echt geen last van.
Sure, maar ik ben wel fan van het van en zo clean mogelijke basis beginnen. Als je zoiets onderneemt moet je het zo goed mogelijk doen IMHO.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

iceke schreef:Met een goeie diascanner is dat niet echt nodig, die scant langs 2 kanten + ir... stof en kleine haartjes heeft zo'n scanner echt geen last van.
Suggesties?
Merk + type?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Axs, ik zelf ben dus aan het azen op de epson v850 pro. Op dit moment zou ik die kopen als de prijs toevallig door actie onder 650 euro valt.

Echter is dit voor mij niet dringend.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat ik wel bereid ben om te kijken naar een leuke oplossing waar meerderen nut aan kunnen hebben. Want eens dit gedaan is, is het een vrij zinloos toestel.

Moesten jullie deze, of gelijkaardig aanschaffen zou ik zeker bereid zijn om deze dan over te nemen. Als anderen hier ook iets in zien, kan dat ook bekeken worden.

Maar dus, als jullie deze weg in gaan, kunnen we zeker nog babbelen :p
(ik ben opportunistische, zeker omdat ik nu spaar voor een woning en ik dergelijke cadeaus voor vader niet meteen kan veroorloven)
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Misschien gewoon een toestel met een aantal mensen aanschaffen. Eventueel eentje dat ook foto negatieven aankan.. Daarna gewoon doorgeven en als iedereen klaar is door verkopen..

Tom
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Toeval wilt net dat ik mijn vader een diascanner cadeau heb gedaan voor nieuwjaar. Bakje dat negatieven kan scannen, maar ook dia's en foto's op papier. Als amateurfotograaf van zijn 20 jaar tot heden (70+) heeft hij ook een paar duizend dias en minimum evenveel negatieven liggen die hij dus allemaal wilt inscannen. Elke dag zet hij er zich een uurtje of 2 aan om ze te scannen (denk 4 of 5 dia's per keer). Kwaliteit is echt beter dan verwacht zelfs, al is het natuurlijk niet te vergelijken met digitale foto's.

Deze heb ik voor mijn vader gekocht : https://www.kamera-express.be/reflecta- ... SQEALw_wcB

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”