Thuisbatterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Vorige week vrijdag een thuisbatterij van 11 kWh geplaatst (was gepland voor vorig jaar maar leverproblemen,...) en vandaag een zonnige dag en 12.6 kWh opbrengst van de zonnepanelen (5.4 kWp).

3 x de wasmachine gebruikt én de batterij opgeladen van 5% naar 75% :-D
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Welk systeem (hybride omvormer) en thuisbatterij wordt goed ondersteund door Home Assistant (veel info,...) ?
https://www.home-assistant.io/integrations/#energy of is werken via HACS ook een goed idee ?
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Met de stijgende energieprijzen wordt een thuisbatterij misschien toch nog interessant.
Momenteel nog een 3-jarig vast contract, maar moesten de energieprijzen dan nog hoog zijn ga ik mij waarschijnlijk ook deze investering doen.
Weet je al of deze overweg kan met het capaciteitstarief (als in energie leveren om de piek te drukken)?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Kijk even in de lijst voor ondersteunde systemen op de site van OpenWB.de en dan in hun forum
Misschien dat je daar je licht kan opsteken wat en hoe
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Avenger 2.0 schreef:Met de stijgende energieprijzen wordt een thuisbatterij misschien toch nog interessant.
Momenteel nog een 3-jarig vast contract, maar moesten de energieprijzen dan nog hoog zijn ga ik mij waarschijnlijk ook deze investering doen.
Weet je al of deze overweg kan met het capaciteitstarief (als in energie leveren om de piek te drukken)?
Was ook al eens aan't nadenken, maar:

- Meeste batterijen die ik zag hebben maar een capaciteit van 1kW, je kan dus maar ontladen met max 1000 watt
- Wat gebeurt er als je je oven/vuur/whatever grote verbruiker opzet die meer dan 1000watt verbruikt? De batterij kan dat niet trekken, dus volgens mij zal de volledige elektricteitsvraag van het net gehaald worden, waarbij de piek dus gewoon even hoog is als zonder batterij. Ergo: bij de echt grootverbruikers gaat de batterij niet veel uitmaken, want de batterij kan niet de nodige stroom leveren. Voor het capaciteitstarief zie ik dus enkel voordelen voor de "lagere" piekmomenten, en als de prijsgrens hoog ligt mogelijks helemaal geen.

Maar ik hoor het graag als ik helemaal verkeerd ben, want 't is allemaal gebaseerd op wat online info en gezond verstand en zonder echte kennis van zaken :-)
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Meestal installeer je meer dan 1 batterij. En als die in parallel zijn (meestal aangewezen) dan verdubbel je dus die capaciteit.

Voor 12kwh batterij, heb je meestal 3 of 4 batterijen. Dus 4 maal die maximale laad en ontlaadcapaciteit. Plus min wat efficiëntie natuurlijk
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Huh, de meeste dat ze hier kwamen voorstellen hadden 5kW ontladen dacht ik.

De twee snelste fiches even uit mailbox gevist (op de derde stond de specificatie er niet bij):

LG Chem:
- RESU3.3: 3.0kW (peak 3.3)
- RESU6.5: 4.2kW (peak 4.6)
- RESU10: 5.0kW (peak 7.0)
- RESU13: 5.0kW (peak 7.0, 11.0 backup mode)
(peak = 3s)

Huawei:
- LUNA2000-5-S0: 2.5kW (peak 3.5)
- LUNA2000-10-S0: 5kW (peak 7.0)
- LUNA2000-15-S0: 5kW (peak 7.0)
(peak is 10s)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Belgissschenaap schreef:Meestal installeer je meer dan 1 batterij. En als die in parallel zijn (meestal aangewezen) dan verdubbel je dus die capaciteit.

Voor 12kwh batterij, heb je meestal 3 of 4 batterijen. Dus 4 maal die maximale laad en ontlaadcapaciteit. Plus min wat efficiëntie natuurlijk
Net niet.
Die batterijen worden parallel of serieel aangesloten, maar de voeding richting het net gaat wel over 1 batterij of 1 sokkel.
De stockagecapaciteit (kWh) vermeerderd dus wel, maar de invoer- en uitvoercapaciteit (kW) niet.

Of ik nu 1 module heb op 6, de input/output blijft 3kW.
Enkel bij LG Chem of BYD kreeg je 5kW.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Is dat niet raar? De omvormer kan een hoger wattage (piek) aan van de zonnepanelen dan van de batterij.

Deze zijn toch beiden DC en moeten beiden toch omgezet worden naar AC? (Als we van zo'n direct naar net gaan)

Hoe komt dat dit verschil er dan uiteindelijk is?
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

MClaeys schreef:Huh, de meeste dat ze hier kwamen voorstellen hadden 5kW ontladen dacht ik.

De twee snelste fiches even uit mailbox gevist (op de derde stond de specificatie er niet bij):

LG Chem:
- RESU3.3: 3.0kW (peak 3.3)
- RESU6.5: 4.2kW (peak 4.6)
- RESU10: 5.0kW (peak 7.0)
- RESU13: 5.0kW (peak 7.0, 11.0 backup mode)
(peak = 3s)

Huawei:
- LUNA2000-5-S0: 2.5kW (peak 3.5)
- LUNA2000-10-S0: 5kW (peak 7.0)
- LUNA2000-15-S0: 5kW (peak 7.0)
(peak is 10s)
Ok, dan klopt mijn info niet. Nogmaals: ik ben nog maar aan't oriënteren (heb zelfs momenteel nog geen zonnepanelen), heb nog geen echte offertes/voorstellen gevraagd. Dat vind ik trouwens best moeilijk, er zijn 100-den aanbieders lijkt het wel. Als iemand een betrouwbare partij weet in west-limburg hoor ik 't graag :-)
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Dat is ook mijn vraag: wat zijn betrouwbare installateurs? Kleine zelfstandigen of grote bedrijven met verkopers? Mijn voorkeur gaat naar de zelfstandigen maar hebben die al genoeg ervaring?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

R2D2 schreef:Dat is ook mijn vraag: wat zijn betrouwbare installateurs?
Ervaring is dezelfde bij grote of kleine bedrijven.
Alleen praatte ik bij kleine bedrijven met de installateur en bij grote bedrijven met een gladde sales.
Die sales kende het verschil tussen kWh, kW en parallel/serieel niet.
De technieker van de kleine installateur (éénmanszaak) kon op alles correct antwoorden en/of vroeg het na bij de invoerder of de producent.

Dus ik heb gekozen voor een éénmanszaak.
Tot hiertoe heb ik me dat nog niet beklaagd.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En, hoe zit dat met plaats, hoe groot zijn die dingen en waar geraak je ze kwijt ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Joe de Mannen schreef:hoe groot zijn die dingen

mijn omvormer is 50cm in het vierkant en dan 17cm "dik". Die hangt aan de muur, een halve meter boven de grond.
mijn batterij heeft een footprint van 65x26cm en dan hangt de hoogte af van hoeveel modules je pakt: 17cm per module (mijne is dus 85cm hoog)
en waar geraak je ze kwijt
Batterij en omvormer mogen niet al te ver van elkaar staan, verder maakt het niet uit.
Mijn PV's hangen 27m van mijn omvormer (lengte solarkabel)
Mijn zekeringkast hangt 25m van de omvormer (lengte XVB 3G6)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

heist_175 schreef:mijn batterij heeft een footprint van 65x26cm en dan hangt de hoogte af van hoeveel modules je pakt: 17cm per module (mijne is dus 85cm hoog)
Hangt of staat deze? Want hier kan hij enkel staan, dat gaat blijkbaar ook niet met elk model helaas. Welk model? (kan ik waarschijnlijk wel in een eerdere post terugvinden in een ander topic)
heist_175 schreef:Die sales kende het verschil tussen kWh, kW en parallel/serieel niet.
Ik had er een die bij hoog en laag beweerde dat we naar dag en nacht tarief moesten overschakelen of de backup-mode van de batterij zou s'nachts niet werken :bang: Also: de batterij had niet eens backup mogelijkheid, als de stroom af ligt, de batterij ook... (of toch voor zover ik de technische fiche begreep).
NickG schreef:Nogmaals: ik ben nog maar aan't oriënteren (heb zelfs momenteel nog geen zonnepanelen), heb nog geen echte offertes/voorstellen gevraagd. Dat vind ik trouwens best moeilijk, er zijn 100-den aanbieders lijkt het wel. Als iemand een betrouwbare partij weet in west-limburg hoor ik 't graag
No worries, was zeker geen verwijt. Ik wist na enkele offertes ook niet meer waar kruipen (nog niet) en we hebben uiteindelijk beslist nog niet te kiezen voor een batterij. Het is een grote kost en ik ken er niet genoeg van om dat zomaar even neer te leggen. Ik kon ook in geen enkele berekening opmaken of we uit de kosten zouden komen, op de offertes van de meeste was dat wel heeeeel rooskleurig.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Omdat er een aantal mensen in dit topic zoekende zijn naar informatie, bij deze een aantal van mijn persoonlijke stellingen ivm zonnepanelen en thuisbatterij.
  • - De grootte van uw zonnepanelen installatie afstemmen op uw verbruik is simpelweg onmogelijk omdat het verbruik en de productie haast nooit samen vallen. De grootte van uw installatie is dus volledig persoonlijk en heeft als enige limiet de grootte van uw dak.
  • - De stroom die je injecteert op het net die schenk je niet weg maar daar krijg je een injectievergoeding voor. Die injectievergoeding dekt ruimschoots uw productiekost. Op dit moment kan je zelfs woekerwinsten maken. :-D
  • - De kostprijs van uw installatie bepaalt voor 99% uw productiekost per kWh over een periode van 20 jaar. Probeer dus zeker niet te veel te betalen voor uw installatie. In de zonnepanelensector worden zeer ruime marges genomen, dus informeer u. Het magische getal van 1 euro/Wp is al lang voorbijgestreefd en kan een stuk lager zijn.
  • - Een batterij kan rendabel zijn maar dan zal de grootte van uw batterij zeer goed moeten afgestemd zijn op uw nachtverbruik. Het aantal cyclussen dat een batterij kan maken per jaar is alles bepalend voor de rendabiliteit. Een te grote batterij krijg je in de zomer niet leeg en in de winter niet vol. Een te kleine batterij zal te zwaar belast worden en zal de levensduur verkorten.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

MClaeys schreef:
heist_175 schreef:mijn batterij heeft een footprint van 65x26cm en dan hangt de hoogte af van hoeveel modules je pakt: 17cm per module (mijne is dus 85cm hoog)
Hangt of staat deze? Want hier kan hij enkel staan, dat gaat blijkbaar ook niet met elk model helaas. Welk model? (kan ik waarschijnlijk wel in een eerdere post terugvinden in een ander topic)
Kan ook hangen, maar weegt (12,5kWh) 150kg, dat kan beter op de grond staan :)
de batterij had niet eens backup mogelijkheid, als de stroom af ligt, de batterij ook... (of toch voor zover ik de technische fiche begreep).
Om de batterij ook als backup te kunnen gebruiken (als het net uitvalt), moest de installateur aanpassingen doen aan de zekeringkast (extra modules etc). De meerkost van €500 ex BTW vonden wij dat niet waard.
De grootte van uw zonnepanelen installatie afstemmen op uw verbruik is simpelweg onmogelijk omdat het verbruik en de productie haast nooit samen vallen. De grootte van uw installatie is dus volledig persoonlijk en heeft als enige limiet de grootte van uw dak.
Dat is wel héél relativerend.
Het dak zal zeker wel een beperking zijn, maar niet de enige. Uw portefeuille mogelijk ook, of anders monofasig/3fasig.
Uit Duits onderzoek bleek dat een kWp-vermogen van +/- 1,5keer het verbruik in MWh een goeie indicator is.
4MWh verbruik -> 6kWp
De stroom die je injecteert op het net die schenk je niet weg maar daar krijg je een injectievergoeding voor. Die injectievergoeding dekt ruimschoots uw productiekost. Op dit moment kan je zelfs woekerwinsten maken
Rijk zal je er zeker niet van worden, maar je krijgt er alvast "iets" voor ("borrelnootjes").
Een gekocht kWh kost met 30cent, een geïnjecteerde kWh levert me 6cent op.
Een batterij kan rendabel zijn maar dan zal de grootte van uw batterij zeer goed moeten afgestemd zijn op uw nachtverbruik
Met enkel nachtverbruik is de "range" veel te beperkt. Je hebt de mogelijkheid om een zonnige dag te laten compenseren voor een grijze dag.
Concreet: gisteren was het een mooie dag, dus hebben we 2 wasmachines én een vaatwasser op zonne-energie laten draaien.
Toen de zon onderging (of althans: toen de PV's niets meer gaven) was de batterij vol. En vandaag zit er om 11u30 nog steeds 3,7kWh bruikbare energie in (ontlaadt niet tot 0%).

Gisteren:
Afbeelding

Vandaag:
Afbeelding

Dus 1 zonnige dag (gisteren, 24/01), maakt dat ik sinds 10u40 gisteren 0kWh heb "gekocht". Vermoedelijk zal de batterij het nog trekken tot 15u deze namiddag. Véél meer dan "nachtverbruik".
Het is ook niet zo dat de zon altijd schijnt vanaf 1/5 ofzo hé :).

Net zo min is het altijd donker en geen zon vanaf 1/10 ofzo:
Afbeelding
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

PeterP schreef:- De stroom die je injecteert op het net die schenk je niet weg maar daar krijg je een injectievergoeding voor. Die injectievergoeding dekt ruimschoots uw productiekost. Op dit moment kan je zelfs woekerwinsten maken.
Tegen de prijs dat ge ze op het net zet staat dat vrijwel gelijk aan wegschenken. Ik ben benieuwd waar die woekerwinsten zitten.
heist_175 schreef:Kan ook hangen, maar weegt (12,5kWh) 150kg, dat kan beter op de grond staan
Niet elke batterij kan dat blijkbaar.
heist_175 schreef:Vermoedelijk zal de batterij het nog trekken tot 15u deze namiddag.
Maar dus ook niks hebben voor volgende nacht. Is er een mogelijkheid voor pieken op te vangen op zo momenten? Dat het systeem overdag langzaam bijlaad van het net als er weinig of geen zon is om s'avonds een piek op te vangen?
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

- Dat de injectievergoeding borrelnootjes zijn is onzin. Ik krijg momenteel 1 jaar vast 18,28 cent/kWh voor mijn injectie terwijl mijn productiekost 2,5 cent is. Misschien best eens kijken voor een andere afnemer dan.
- Uw geldbeugel hoeft niet altijd een beperkende factor te zijn voor de grootte van uw installatie. Een groene lening aan zeer lage intresten kan je nog steeds makkelijk krijgen.
- Hoe groter uw installatie, hoe groter de kans dat ze voldoende stroom zal produceren om zelf te verbruiken en zeker in de winter. Uw batterij zal dan in de winter ook voller geraken en meer cyclussen maken. En overproduktie in de zomer is geen probleem want je krijgt er een deftige injectievergoeding voor.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

MClaeys schreef:
heist_175 schreef:Vermoedelijk zal de batterij het nog trekken tot 15u deze namiddag.
Maar dus ook niks hebben voor volgende nacht. Is er een mogelijkheid voor pieken op te vangen op zo momenten? Dat het systeem overdag langzaam bijlaad van het net als er weinig of geen zon is om s'avonds een piek op te vangen?
Dat is voorzien (in de parameters).
Maar dat staat niet actief.

Op dit moment vind ik nog steeds geen betrouwbare voorspeller van de zon-opbrengst van "morgen" en de komende dagen.
Laat staan dat er een integratie is met "hoeveel zit er nu in de batterij", hoeveel zon komt er nog, etc...
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

PeterP schreef:En overproduktie in de zomer is geen probleem want je krijgt er een deftige injectievergoeding voor.
Als de omvormer natuurlijk niet afgeschakeld wordt wegens overproductie in de buurt...
Ik vind het allessinds met zoveel variablen relatief moeilijk om in te schatten wat de terugverdientijd is van de verschillende configuraties.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

NickG schreef: Ik vind het allessinds met zoveel variablen relatief moeilijk om in te schatten wat de terugverdientijd is van de verschillende configuraties.
In mijn simulaties negeerde ik de injectievergoeding.
De rest kan je wel simuleren.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

die woekerwinsten hangen er vanaf hoe je het bekijkt.

injectietarief tov afnametarief
of
injectietarief tov productiekost

Het ene brengt wat op, het andere niet.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Indien er in de zomer bij overproductie afgeschakeld word dien je gewoon contact op te nemen met Fluvius die dan op transformatorniveau aanpassingen zal doen zodat dit niet meer gebeurd.
Wat de terugverdientijd betreft, die kun je inderdaad gewoon niet berekenen omdat je met veel variabelen zit die kunnen wijzigen. Jezelf rijk rekenen is altijd makkelijk natuurlijk. Een varkensboer of groenteboer die enkele miljoenen euro's investeert is ook niet zeker van zijn prijs hoor.
Ook ik kan mij alleen baseren op indicaties (gasprijs, sluiting kerncentrales, enorme toename elektrisch verbruik, ...) dat mijn zonnepanelen over een periode van 20 jaar rendabel zullen zijn.
De basis is voor mij dat ik voor mijn installatie niet te veel betaal want dit bepaalt uiteindelijk mijn productiekost.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

20 jaar?!

Mijn voorzichtige aannames wezen op 10-11 jaar, voor panelen en batterij.
En gebaseerd op prijzen van 2020.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Dan had je eigenlijk beter uw dak vol geplaatst. Gaat nog altijd beter zijn dan uw geld op uw spaarboek te laten staan.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Mogelijks :)

Maar:
- ik schijt geen geld
- door achterlijke beperkingen, kan ik maar 5kW monofasig aansluiten (beperking op omvormer)
- 6kWp voor 4MWh verbruik is al een redelijke overschoot

Ik wacht op een EV om het aantal PV's uit te breiden.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Ombouw naar een 3-fasige aansluiting zou iets van een 1500 euro kosten (kost aan fluvius en ombouw verdeelkast).
Weet ook dat je niet altijd beperkt bent tot 10kVA op een 3-fasige aansluiting. Mits een gratis netstudie door Fluvius kan je tot 25kVa gaan. Groter kan ook maar dan is de netstudie niet meer gratis en dan ga je al een mega dak moeten hebben.

Ik versta echt het verband niet tussen de hoeveelheid panelen die je legt en je jaarlijkse elektriciteitsverbruik. Wat ik wel weet is dat hoe meer elektriciteit je produceert, hoe groter de kans dat je zelf ook wat van je productie kan verbruiken.

Als je alle stroom die je panelen produceren zelf wil verbruiken dan mag je eigenlijk maar 1 paneel leggen. Een bakker bakt toch ook geen broden om allemaal zelf op te eten ?
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
JeroenV
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 okt 2021, 16:24
Bedankt: 1 keer

NickG schreef:
PeterP schreef:En overproduktie in de zomer is geen probleem want je krijgt er een deftige injectievergoeding voor.
Als de omvormer natuurlijk niet afgeschakeld wordt wegens overproductie in de buurt...
Ik vind het allessinds met zoveel variablen relatief moeilijk om in te schatten wat de terugverdientijd is van de verschillende configuraties.
Het is ook best moeilijk, en een exacte berekening ga je nooit kunnen maken aangezien de prijzen en regelgeving steeds wijzigen.

Ik ben uiteindelijk uitgegaan van dit gesimplificeerde scenario:
- De meerprijs voor een installatie met batterij (4,8 kW voor een installatie van 3 kWp), na subsidie, was 1500 euro
- Een prijsverschil tussen de stroom die ik aankocht vs. de stroom die ik afneem van 20 cent (24 cent afname per kWh vs. 4 cent injectie per kWh, ondertussen is dat uiteraard veranderd)
- De reële capaciteit van de batterij is 4,4 kWh, want je ontlaadt nooit volledig. De levensduur is 10 jaar.
- We komen dus op een meerprijs van 150 eur/jaar. Daarvoor kan ik 750 gegenereerde kWh injecteren en terug aankopen van het net (150/0,2). Mijn batterij moet dus jaarlijks 170 cycli doen (750/4,4) om zichzelf terug te verdienen. Dat leek mij haalbaar, en ook in de praktijk blijkt dat zo te werken (ik zit nu al voorbij die "target" en de installatie staat er pas sinds half april).

Ondertussen is de situatie natuurlijk anders: de nettoprijs van de aangekochte stroom zal nu eerder 25 cent zijn, wat de terugverdientijd korter maakt. Zakt de prijs weer zal die weer stijgen. En je zit ook met dat capaciteitstarief. En met batterijen die er voor hetzelfde geld na 5 jaar de brui aan geven, of niet meer dezelfde capaciteit hebben. Dus je kan dat nooit exact berekenen. Maar ik leek er in ieder geval geen verlies op te doen, en ik investeerde zo in iets dat mij qua technologie een goed idee leek.

Lijkt mij vooral dat je de installatie van je batterij niet te groot neemt. Een factor 1-1,5 op de kWp van je panelen wordt wel eens gezegd, en dat lijkt me ook in mijn geval te kloppen. Grotere batterij-installaties krijgen in verhouding ook minder subsidies, dus daar zal de terugverdientijd al anders zijn. Voor ons zijn ze in ieder geval groot genoeg om de nacht mee door te komen.

Waar ik nu een beetje spijt van heb is dat ik niet meer panelen heb gelegd. Ik kan er mijn jaarverbruik perfect mee afdekken, maar nu in de winter zou ik op die manier ook meer cycli uit m'n batterij kunnen halen.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

De basis van alles is idd voldoende panelen leggen. De limiet is uw dak vol leggen maar dat hoeft natuurlijk niet. Ik wil alleen maar zeggen dat er geen verband is tussen uw verbruik en de hoeveelheid panelen die je op je dak legt, of als dat er al is dan zoveel mogelijk panelen leggen.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

PeterP schreef:Weet ook dat je niet altijd beperkt bent tot 10kVA op een 3-fasige aansluiting. Mits een gratis netstudie door Fluvius kan je tot 25kVa gaan. Groter kan ook maar dan is de netstudie niet meer gratis en dan ga je al een mega dak moeten hebben.
Ik kan max 25kWp aan PV leggen.
Ik meende begrepen te hebben dat een omvormer van meer dan 10kVA u meteen "degradeert" tot producent met alle gevolgen vandien.
Ik versta echt het verband niet tussen de hoeveelheid panelen die je legt en je jaarlijkse elektriciteitsverbruik. Wat ik wel weet is dat hoe meer elektriciteit je produceert, hoe groter de kans dat je zelf ook wat van je productie kan verbruiken.
Mijn bedoeling is niet in de eerste plaat om zoveel mogelijk elektriciteit van mijn PV's te gebruiken, maar wel om zo weinig mogelijk stroom aan te kopen. En dat plafonneert op de berekening die ik hierboven gaf.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Ik kan max 25kWp aan PV leggen.
Ik meende begrepen te hebben dat een omvormer van meer dan 10kVA u meteen "degradeert" tot producent met alle gevolgen vandien.
Deze had ik idd over het hoofd gezien. Enig idee wat de eventuele nadelige of positieve gevolgen zijn indien je producent word ?

Heb zelf 7kWp panelen ZZO 35° op 5kVA omvormer liggen. Op NNW zou nogmaals hetzelfde passen en dit zou dan lukken met in totaal dan 10kVA omvormer.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik veronderstel dat je dan leveringscontracten moet afsluiten met Fluvius enzo, zoals een "echte" producent (Lampiris etc).
Die moeten bv elke dag melden hoeveel ze de volgende dag(en) gaan produceren.
Daar ga ik me niet mee bezig houden.

Tegen dat er een EV is, overweeg ik om op mijn 5kVA omvormer tot 8kWp te leggen (het maximum volgens de installateur).
En dan een bijkomende omvormer met 5-8kWp aan PV, met een module die de totale export naar het net beperkt tot 5kW. Zo raakt "mijn" fase nooit "overbelast", of niet meer dan nu.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

heist_175 schreef: Tegen dat er een EV is, overweeg ik om op mijn 5kVA omvormer tot 8kWp te leggen (het maximum volgens de installateur).
En dan een bijkomende omvormer met 5-8kWp aan PV, met een module die de totale export naar het net beperkt tot 5kW. Zo raakt "mijn" fase nooit "overbelast", of niet meer dan nu.
Begrijp ik het goed dat je dan nog liever uw productie beperkt dan dat je deze injecteert en er een schappelijke prijs voor krijgt ?
Zou een ombouw naar 3-fasen dan toch niet beter zijn ?
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

PeterP schreef:Begrijp ik het goed dat je dan nog liever uw productie beperkt dan dat je deze injecteert en er een schappelijke prijs voor krijgt ?
Ik mag die 2de omvormer niet eens aansluiten.
Als beide omvormers 5kW leveren, gaat Fluvius dat zeker zien :).
Zou een ombouw naar 3-fasen dan toch niet beter zijn ?
Mijn omvormer & batterij is maar 1F, geen idee hoe je dat dan regelt. Misschien is het een optie om een 2de omvormer van 5kW op een andere fase te hangen?
Zo blijf ik "legaal" :).
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Ik meende begrepen te hebben dat een omvormer van meer dan 10kVA u meteen "degradeert" tot producent met alle gevolgen vandien.
heist_175 schreef:Ik veronderstel dat je dan leveringscontracten moet afsluiten met Fluvius enzo, zoals een "echte" producent (Lampiris etc).
Die moeten bv elke dag melden hoeveel ze de volgende dag(en) gaan produceren.
Daar ga ik me niet mee bezig houden.
Er ligt hier 40kVA op het dak van de firma van mijn vrouw. Enige verschil is dat injectie en verbruik al jaren apart wordt afgerekend via meters die de data dagelijks doorsturen.
Om kort Fluvius samen te vatten:
- een installatie > 5 kVA meer‐fasig moet worden aangesloten
- bij installaties > 10 kVA er een injectie‐toegangspunt moet aangevraagd zijn bij de
netbeheerder;
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Enig idee aan welke afnemer de firma van uw vrouw dan de stroom verkoopt ?
Voor zover ik kan zien zit op alle afnamecontracten in de v-test een beperking van het omvormervermogen van 10kVA.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Luminus.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

PeterP schreef:Indien er in de zomer bij overproductie afgeschakeld word dien je gewoon contact op te nemen met Fluvius die dan op transformatorniveau aanpassingen zal doen zodat dit niet meer gebeurd.
Dat melden en ze komen het wel effe aanpassen is ver van de werkelijkheid, dat kan jaren duren, en intussen zit ge er wel mee.
Zelfde met mensen die een teruglooprem hadden/hebben zonder dat ze het weten, al zijn ze daar nu veel vlotter in om een "slimme" meter te komen plaatsen dan.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Mijn ervaring is dat dit heel snel gaat. Binnen de week kwamen ze langs om iets aan te passen aan de transformator.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”