Thermal printer Epson TM-T88IIP

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Recent een oude thermal printer in handen gekregen, alleen, hoe installeer je dat onder Windows 10. Heb het stappenplan op de Epson website al gevolgd maar dat lukt niet. De printer zelf is via een parallelle poort maar heb een USB tot Parallelle poort kabel in mijn bezit.

Bij het inpluggen wordt deze gedetecteerd, maar niet herkend.

Iemand een idee om dit wel weer werkende te krijgen?

Het moet maar dienen om simpele tekst bestandjes te kunnen afprinten op thermisch papier.
Gluurbuur
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 12 mei 2014, 14:06
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 38 keer
Contacteer:

Dit lijkt mij een situatie waarbij Windows 10 de nodige printer-driver niet ondersteund.

Wanneer ik op de productpagina kijk, zie ik dat drivers zijn uit het Windows XP tijdperk. Klopt dat?

ersion Ver.3.04E
Uploaded date 2007/05/01
File size 7,258KB
Explanation EPSON Advanced Printer Driver for TM Series Ver.3.04E

[Support Model]
Please see the following "Support Models List.pdf" file.
Support Models List.pdf
Discontinued products are included in the list.

[Discontinued Products]
Please see the following "Discontinued Products List.pdf" file.
Discontinued Products List.pdf

[Support OS]
-Windows 2000 Professional SP4 English
-Windows XP Professional SP2 English
-Windows XP Embedded SP2

[More Information]
See the "Readme.txt" file for other detailed information.
Readme.txt

[About EPSON Advanced Printer Driver for TM Series]
A Windows Printer Driver for EPSON TM printers.
This is a driver to print on a printer from print system (Spooler) of Windows.
The EPSON TM printer can be controlled from a Windows application.
Bron: https://www.epson-biz.com/modules/pos/i ... t=3&pid=21

Kortom, ik denk dat je moet uitzoeken hoe je die oude driver werkende krijgt op een Windows 10 toestel.
Probeer de Europese zoekmachine Qwant: https://www.qwant.com/
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Ja, zo ver was ik ook. :)

Het zijn inderdaad xp drivers, maar had gehoopt om hem aan de praat te krijgen met standaard printer drivers van Windows zelf, maar niet. :(

Er staan dan weer wel USB drivers voor Windows 10 op de Epson site.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Je kan eens proberen met een "generic" driver om te zien of je er iets uit krijgt.

Maar hou er ook rekening mee dat sommige USB-to-parallel converters slecht geïmplementeerd zijn. Dat probleem bestaat al sinds USB op de markt kwam.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dit zijn kassaprinters, in de praktijk gebeurt het printen met ESC/POS commando's vanuit het POS-systeem over serieel/parallel (al dan niet met nog Ethernet ertussen) waarbij geen driver nodig is.

Je kan dit ook op desktop besturingssystemen doen. Ik heb een TM-T20II met Ethernet (wat m.i. makkelijker te configureren is dan via USB), op macOS stuur ik gewone tekst eerst door txt2escpos en met lp stuur ik dan de output daarvan raw over het netwerk naar het IP van de printer. Geen drivers nodig dus.

Je kan in principe mits wat geluk met een generieke driver er ook op printen, maar het resultaat zal doorgaans niet denderend zijn. De driver kent geen ESC/POS, dus maakt van de ganse print eerst een afbeelding/raster en stuurt vervolgens die afbeelding door om af te printen. Tekst ziet er dan ook een stuk minder scherp uit dan via ESC/POS.

Er is ook een officiële app "TM Utility" op iOS waarmee je firmware updates kan doen en ook printen dacht ik.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Deze heeft geen netwerk aansluiting, enkel een telefoon aansluiting.

Ik weet dat er modules zijn om er een USB poortje/netwerk poortje in te monteren maar eerlijk, als ik niet 100% weet dat het zou werken, dan koop ik me voor die prijs wel gewoon een nieuw thermisch printertje. :)

De kabel alleen was al 10 euro. Gegokt, verloren... :)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

In principe moet het wel mogelijk zijn als je via de kabel rechtstreeks met de parallelle poort kan praten. Op macOS (BSD) of Linux is dit niet moeilijk, maar op Windows zou ik niet weten hoe daar aan te beginnen :-)
SPR schreef:Deze heeft geen netwerk aansluiting, enkel een telefoon aansluiting.
Dat is geen telefoon maar een 24V "DK" interface, Drawer Kick. Kan gebruikt worden om de cashlade van de kassa te laten openen, of om een buzzer te verbinden, beide opties hebben een eigen set ESC/POS commando's.
Deep4Space
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 jul 2008, 15:37
Locatie: Zwitzerland
Bedankt: 3 keer

SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

CCatalyst schreef:Dat is geen telefoon maar een 24V "DK" interface, Drawer Kick. Kan gebruikt worden om de cashlade van de kassa te laten openen, of om een buzzer te verbinden, beide opties hebben een eigen set ESC/POS commando's.
Aha! Weer iets bijgeleerd, diegene van wie ik het kreeg zei, het is denk ik een poort voor een telefoonlijn op aan te sluiten. :) Merci!

@Deep4space, dat ga ik nog eens grondig bekijken. Was daar ook al op uitgekomen maar hoopte op net iets meer plug en play oplossingen. Zal voor van de week zijn als ik er tijd voor wil en kan maken.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”