Led lampen-rant, 10.000 uur my ass!

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Kan ik even een rant opzetten ivm de belachelijke levensduur van de meeste led lampen en de voledig misleidende aanduidingen op hun verpakking?

Ik had al in het snotje dat de levensduur van die dingen bijgot niet zo lang was als ze claimden en nu na wat data verzamelen heb ik ook cijfers.

De meste led lampen hier in huis leven +- 1 a 2 jaar ten hoogste. moest dat 24/7 zijn is dat 8.760 a 17.520 uren. maar geen lamp brand hier 24/7.

Gisteren heeft bvb het nachtlampje van mijn dochter de geest gegeven en dat ding brandde hoogstens 30 minuten per dag als ik de verhaaltjes voor las en heeft maar 2 jaar geleefd, een schamele 365 uur levensduur, dat is nogal ver verwijderd van de 10.000 op de verpakking.

De lampen in mijn luster beneden leven ook maximum een jaar, meestal slechts 8 maand, die brand wel meer een ongeveer 4 uur per dag (meer in winter, minder in zomer) maar dat is nog altijd maar een schamele 1460 uur.

Nog iemand die dit gemerkt heeft, of ligt het aan mijnen ellentriek?
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Nope, idem hier.. Chinese rommel.
Meestal zijn het de drivers die stuk gaan ipv de leds zelf.

Ik heb een set oude philips leds, 1st gen. Die werken al 12j, en branden gemiddeld 3-4u in de winter.
Laatst gewijzigd door StarWing op 22 jan 2022, 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Vreemd, wij wonen hier nu bijna 10 jaar. En kan me niet herinneren dat ik al een LED lamp heb moeten vervangen...
Veel Ikea lampen, ook wat Philips.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Volgens mij hangt het ook af van het net, spanningsfluctuaties, te hoog of te laag...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Volgens mij is er hier al eens een rant over geweest.
Ik zou de oorzaak niet zoeken in de technologie (LED), maar wel in:
- specifieke lampen (uw keuze dus)
- omstandigheden bij u thuis (fluctuaties, hoge voltages, ...).

Ik heb hier spaarlampen hangen sinds 2009 en maar enkele moeten vervangen.
Ik heb hier LED-lampen hangen sinds 2014 en geen enkele moeten vervangen.

Ik kan uw rant dus niet bevestigen, integendeel.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

Wij hebben hier ook veel LEDs die al 6 jaar oud zijn. Twee van onze vele spots zijn stuk gegaan in die tijd. De rest zweet het goed uit.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik heb hier ook LEDs die af en toe kapot gaan, maar ik moet daarbij ook vertellen dat dat telkens inbouwspots zijn. Toen ik eens garantie claimde bij een Nederlands online LED-speciaalzaak, vroegen ze me van foto's te sturen, en kreeg ik als antwoord dat de spots niet genoeg kunnen afkoelen omdat ze in een vals plafond met isolatie zitten.
Ondertussen is de situatie al veel verbeterd, en heeft wellicht ook gewoon te maken dat lampen beter worden, of dat ik gewoon betere gekocht heb. Er hangen er nu al een stuk of 30 in huis en ik kan me al niet meer herinneren wanneer de laatste keer was dat er een kapot was.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Ik heb zo al 6 keer een led floodlight teruggebracht. 50.000u staat erop, was altijd binnen de 2 jaar kapot (=max +/-17000u). Altijd onder garantie geruild gekregen.

Mijn voordeurverlichting was tot vorig jaar een spaarlamp. Die wou maar niet kapot gaan. Heeft hier 9 jaar gebrand (sprong automatisch aan met lichtsensor en brandde dus altijd als het donker was). Ik denk dat dat meer dan 30k uren zijn geweest ...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Die led floodlights worden vaak slecht gekoeld wegens slechte of te weinig koelpasta.
Die koelpasta vervangen geeft heel goede resultaten.
Natuurlijk, als de armatuur de warmte dan ook niet kwijt kan...
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik heb ledlampen die ondertussen 13 jaar meegaan.
Van WiZ heb ik vorige keer 1 defecte gehad na 7 jaar.
Yeelights branden hier ondertussen ook al een jaar of 8 gemakkelijk.
Spots van de Ikea zijn nog maar +/- 2 jaar in dienst, so far so good.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Ik begrijp de rant ook wel, heb er van alle soorten maar met vooral de filament-led lampen hebben een probleem.

Heb er van Aliexpress en de bekende merken, maar als ik de prijs/levensduur uitreken is het ongeveer hetzelfde.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Een jaar of 2 gaan die mee en dan beginnen ze te flikkeren en kapot.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
GlennB86
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jun 2018, 16:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Het is meestal de voeding die stuk gaat en niet de eigenlijke LED zelf. Ik heb bij mijn zus de elektrische installatie vernieuwd en alle lichtpunten zitten op teleruptors met daarachter inschakelstroombegrenzers. Bij mijn weten heeft die na 2 jaar nog geen enkele kapotte LED lamp gehad.

https://www.conrad.be/p/eltako-22100430 ... uw-2162015
https://www.conrad.be/p/stroomstootscha ... uks-504604

Dat er voor een lichtpunt met 10euro aan LED's 70euro aan schakelmateriaal nodig is was een ander zaak om uit te leggen... :lol:
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

boran_blok schreef:Kan ik even een rant opzetten ivm de belachelijke levensduur van de meeste led lampen en de voledig misleidende aanduidingen op hun verpakking?
....
Nog iemand die dit gemerkt heeft, of ligt het aan mijnen ellentriek?
misleidend zal het niet zijn, hoogstens "rooskleurig": meestal staat er wel op "tot xx uren"
en ik denk, net zoals anderen hier, dat je het toch bij de elektra moet zoeken.

wij hadden hier vroeger de gewone gloeilampen (en spaarlampen), en die mocht ik ongeveer om de 6 maand vervangen (wonen vrij dicht bij de straatcabine en dat was destijds de boosdoener)
maar sinds ik het gans huis vol led heb gestoken (bureau en living zijn aliexpress ledstrips, de rest 10-euro hubo ledlampen) heb ik nog geen enkele defect gehad.
en die hangen hier ondertussen al een jaar of 3.

living is gemiddeld toch zeker 3 a 4 / dag aan, bureau is met de corona en thuiswerk zelfs gemiddeld 10u / dag aan het laatste anderhalf jaar.
keuken zal ook gelijkaardig zijn met de living, en de andere zullen een stuk minder zijn... maar ik kan dus mezelf zeker niet vinden in jouw issues.

Wat ik WEL heb, en me bij momenten stoort, is dat de schakelaars in huis niet allemaal tweepolig zijn, en de stroom dus niet 100% afsluit naar de verlichting...
en dan krijg je met led dus het irritante 'is die nu aan of beeld ik me dat in' gevoel (want ja, ze zijn dan wel degelijk aan het branden op een erg laag pitje)
StarWing schreef:Nope, idem hier.. Chinese rommel.
dan koop jij toch slechter aan als mij :p
de enige belgische leds die van hier komen, zijn die van de hubo... en die zullen ook wel "made in china" zijn. (zo'n lamp met ledstripje en omvormer ingebakken)
al mijn andere strips -en omvormers- komen gewoon van aliexpress.... 0 issues (totaal in huis hangt er zo'n 30tal meter strips)
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

Zoals meestal….gierigheid bedriegt de wijsheid…..hier thuis komen enkel nog led lampen van Philips binnen en een sporadische ikea…..er zijn hier ledlampen die het al vele jaren doen zonder uitval…….zo goed als alle andere merken + chinese herkomst hadden binnen de kortste keren uitval…..de enige goedkopere die het wel goed doen zijn die van Ikea….ik heb hier 4 led lampjes die al zeker 8 jaar continu( en daar bedoel ik echt continu mee zonder aan uit te zetten) branden gekocht in de ikea….

Een deel van de uitval is volgens mij te wijten aan het vele aan en uit zetten waarbij er telkens een pulspiek in stroom/spannig ontstaat waardoor het voedingsgedeelte faalt…bij zo goed als alle defecte lampen hier waren de led’s nog ok maar de voeding niet!
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Er is hier al een topic geweest over deze materie.
Filament-LED's zijn naar mijn ervaring het slechts. Ook die van de betere merken: Osram en Philips. Dat komt omdat ze de voeding klein moeten maken om ze verstoppen in de schroeffitting.

Ik heb goede ervaring met het merk V-TAC van Conrad.be. Nog geen enkele moeten vervangen.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Hier ook van Philips en nog nooit moeten vervangen.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Hier een luster staan met 5 led lampen van ikea samen gekocht. Na een jaar 4 ervan in weken van elkaar defect gegaan. Duidelijk een slechte badge dus. Moet goedkoper, dus meer chinese low-cost ontwerpen, slechtere componenten en weinig kwaliteitscontrole. Dan krijg je dit...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:Hier ook van Philips en nog nooit moeten vervangen.
Is Philips nog echt Philips? Is dat geen Chinees merk dat hun naam mag gebruiken?

Ik koop enkel nog Osram, daar heb ik (al heb ik er geen studie rond gedaan) nog geen verhalen van "Chinees merk-gebruik" over gehoord/gelezen. En de LED-lampen van Osram werken nog allemaal. Ook de filament-types.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef:
CCatalyst schreef:Hier ook van Philips en nog nooit moeten vervangen.
Is Philips nog echt Philips? Is dat geen Chinees merk dat hun naam mag gebruiken?
Signify?

Mijn Philips lichten dateren nog van voor Signify :-)
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Ik vermoed toch dat het voornamelijk de koeling is, nu net nog een defect mogen uithalen in de luchter van de living. Leds zelf wss ok, maar begon te knipperen. Lampje was zo warm dat ik het niet kon vasthouden zonder bescherming. Gewoon slechte koeling dus, maar dit zijn zo G9 lampjes, die leggen echt wel het snelst het loodje, weinig plaats om alles weg te steken.

Ivm de lamp van mijn dochter moet ik mijzelf corrigeren, die lamp was dus niet defect heb ik gisteren mogen merken. Daar was de constructie van het armatuur zoo erbarmelijk dat zij zelf dor het afdraaien van de bol de aansluiting onder de fitting uitgetrokken heeft.

Die heb ik dus terug gefixed. Ik denk dat mijn boodschap vooral zal zijn om degelijke merkproducten te zoeken.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

boran_blok schreef:Die heb ik dus terug gefixed. Ik denk dat mijn boodschap vooral zal zijn om degelijke merkproducten te zoeken.
Ik hoed me voor het advies "merkproducten".
Maar bij lampen zou ik bij Osram blijven.
Armaturen kan je overal scoren, zelfs in een kringloopwinkel. Duur is niet per sé beter.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

destijds toen die "filament leds" nieuwe waren heb ik zo'n 20tal in huis geplaatst (we hebben hier klassieke lusters hangen).
Die zijn nu toch intussen al bijna 8-10 jaar oud denk ik. nooit problemen mee gehad. Was van het merk Sylvania

Paar jaar laten heb ik er nog een set bijgekocht, dit keer van het merk Boni (colruyt).
Deze moest ik bijna jaarlijks vervangen, beginnen te flikkeren of vallen compleet weg.
Maar boni is uiteraard gewoon chinese rommel.

Het enige soort led waar ik het meeste problemen mee had was inbouw spots, deze hielden het nooit langer dan 2 jaar vol.


Ik geef iedereen in m'n vrienden/familie kring dezelfde raad, koop nooit een luster of armatuur met leds dat je niet kan vervangen.
Want dan moet je heel de luster vervangen en kan je weer gaan boren/verven.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”