Klimaat vs milieu

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Idee van kostprijs?

Bedenking die ik me maak: als alle fossiele brandstoffen eruit moeten (mijn mazoutketel gaat nog jaren mee, maar ga ik over bvb 25 jaar nog mazout vastkrijgen ergens), bestaat dit probleem dan niet ook met pellets?

Aangezien nieuwe gasaansluitingen tegenwoordig serieus meer geld kosten en nieuwe mazoutketels niet meer mogen, gaan bestaande huizen wel bijna naar zoiets moeten overstappen om betaalbaar te stoken.

Ik heb trouwens geen houtkachel, maar een 'residentiële minibiomassacentrale'
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

pfuhu schreef:Idee van kostprijs?
inclusief installatie en met 6% BTW
Blueburn: €9K
Oekofenn: €13K (en meer, afhankelijk van gekozen opties etc)
gunnix
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 jun 2018, 15:13
Bedankt: 5 keer

Interessant onderwerp, heb topic doorgenomen.

Een niet vermeld punt is dat hout kachels door de EU als hernieuwbare energie gerekend worden en deze dus ook meetellen voor de opgelegde doelstellingen voor het percentage hernieuwbare energie in België. Biomassa ( waaronder o.a. verwarming met hout) zorgt voor het grootste aandeel aan hernieuwbare energie in België (meer dan wind of zonne-energie). Mocht men dit dus verlagen zal men nog een grotere boete mogen betalen van de EU.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

crapiecorn schreef:Mja, de topicstarter spreekt hier over lokaal verkregen hout, niet over pellets. Heel dat logistieke gedeelte valt dan weg. Pellets worden trouwens uit houtafval/overschot gemaakt. Dus eigenlijk een recyclage product :-D
De meeste pellets komen uit industriële bossen. Bijna heel Duitsland staat er vol van als de letterzetter ze tenminste niet heeft kaal gevreten. En van de oerbossen zwijgen we nog die gebruikt worden als biomassa. Ook Oost Europa klaagt dat hun bossen kaal gekapt worden.
Hout verbranden wordt dikwijls als hernieuwbaar voorgesteld maar een belangrijke factor die vergeten wordt is tijd. Het duurt relatief lang om CO2 terug te capteren in de groei van bomen. Bosbranden gooien meestal ook letterlijk roet in het eten.
pfuhu schreef:Ik heb trouwens geen houtkachel, maar een 'residentiële minibiomassacentrale'
Europa is bezig met een verordening voor het verbod op zulke houtige biomassacentrales. In Brasschaat hebben ze er al eentje staan die nauwelijks werkt omdat er niet genoeg lokaal hout aanwezig is wat anders wel de bedoeling was. De centrale van het NAC heeft altijd op de gas-backup gedraaid.
johan.devos schreef:Het verkeer (weg en water) is de grootste bron van fijnstof, vooral door het gebruik van diesel.
Vergeet ook niet de rubber van banden. Maar wanneer mijn buur in het najaar begint te stoken heb ik meer last van het fijn stof uit zijn stoof dan het fijn stof van de ring rond Antwerpen. Je kan in mijn buurt bijna ruiken als de temperatuur onder de 10 °C duikt. Je moet het op de locatie zien, niet in zijn totaliteit.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Is bij ons ook ... winterweer = hout/brand geur van de buren. Maar ik begrijp het wel ... mazout mag ni meer, gas is niet te betalen (zeker als je het nog niet hebt) en elektrisch verwarmen is extreem duur en werkt meestal ook gewoon niet goed als het echt koud is.

Dus ja ... ook hier zal een pellet CV-ketel komen dit jaar. Oud huis, renovatie gepland in 2024/2025, maar de Mazoutketel moet weg ... niet veel keus dan hé :( En ik heb dan nog niet eens een financieel probleem, laat staan die mensen die het niet breed hebben ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

petrol242 schreef: Vergeet ook niet de rubber van banden.
Om nog maar te zwijgen van de finstofproductie van trams en treinen. Fijn stof op basis/gebonden met (zware) metalen, is niet zo fijn.
Sasuke schreef:Is bij ons ook ... winterweer = hout/brand geur van de buren. Maar ik begrijp het wel ...
Hier van't zelfst, de buren stoken zwaar door op hout van slechte kwaliteit. Kan enkel huis/kamer verluchten als ik wakker ben voor hen. Anders de rest van de dag geen mogelijkheden.
En langs andere kant, ze hebben de middelen gewoon niet om dit aan te pakken. Kwaad zijn en klagen bij buren of gemeente voor overlast is toch cotnraproductief. Verzuurde relatie en geen oplossing.

Hopelijk dat hiero p termijn wel een oplossing voor geboden kan worden. Houtvuur met massief hout is echt een serieuze last in mijn ogen. Maar straffen als er geen alternatief is, kan ik ook niet goedpraten. :(
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

gunnix schreef:Een niet vermeld punt is dat hout kachels door de EU als hernieuwbare energie gerekend worden
Dat is nogal logisch.
Een gekapte boom staat er terug na 20-30 jaar. Een "getrimde" boom kan gewoon blijven verder groeien (hakhout, knothout).
petrol242 schreef:
crapiecorn schreef:Mja, de topicstarter spreekt hier over lokaal verkregen hout, niet over pellets. Heel dat logistieke gedeelte valt dan weg. Pellets worden trouwens uit houtafval/overschot gemaakt. Dus eigenlijk een recyclage product
De meeste pellets komen uit industriële bossen. Bijna heel Duitsland staat er vol van als de letterzetter ze tenminste niet heeft kaal gevreten.
Dat kan je zelf kiezen.
EcoPower koopt hun hout voor pellets in een straal van 150km rond de fabriek in de Limburg.
https://www.ecopower.be/groene-warmte/pelletdossier
De duurzaamheid van houtpellets is afhankelijk van het productieproces, de grondstof en de lengte van de keten.

De fabriek van Ecopower in Ham draait op de hernieuwbare warmte en stroom van een naburig bedrijf via een rechtstreekse verbinding.

We beperken de herkomst van onze grondstoffen tot een straal van 150 km rond de fabriek met strikte controle op duurzaam bosbeheer. Onze afzetmarkt houden we in België en Nederland.
Als uranium uit Kazachstan of Canada komt en aardgas uit Noorwegen, Rusland, Qatar of Australië, weet ik niet of pellets uit Oekraïne zo'n probleem zouden zijn?
pfuhu schreef:Vergeet ook niet de rubber van banden. Maar wanneer mijn buur in het najaar begint te stoken heb ik meer last van het fijn stof uit zijn stoof dan het fijn stof van de ring rond Antwerpen. Je kan in mijn buurt bijna ruiken als de temperatuur onder de 10 °C duikt. Je moet het op de locatie zien, niet in zijn totaliteit.
Het gekke is dat er voor diesels al lang normen zijn: EURO-0 t/m EURO6d.
Waarom gebeurt dat niet met kachels? Verplichting tot normering en indien te oud: buiten gooien. Of verplichting tot elektrostatische filters?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Gas steek je aan de ene kant in een pijp en het komt er van de andere kant uit, vervoer op zich is niet zo belastend, uiteraard moet die pijpleiding aangelegd worden maar het transport an sich, of je nu 1 liter (veel te weinig om realistisch te zijn,uiteraard) of 1 miljoen liter transporteert, de milieubelasting van het transport gaat niet lineair omhoog. Bij pakweg pellets ligt dat anders.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Gas vervoer je door drukverschil. Je wil niet weten hoeveel energie daar voor nodig is om heel grote afstanden en debieten af te leggen. Daar gelden ook de natuurwetten voor.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Joe de Mannen schreef:of je nu 1 liter of 1 miljoen liter transporteert, de milieubelasting van het transport gaat niet lineair omhoog
Hoe meer transport, hoe meer lekkage en dus methaan in de atmosfeer.
Dat is een nog sterker broeikasgas (lagere halveertijd ook) dan CO2.

GWP (methaan) = 25
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het probleem met die houtkachels zal enkel toenemen naarmate mensen meer ventileren, iets waar op gehamerd wordt door de gezondheidscrisis. Steeds meer huizen hebben ook een actieve ventilatie en die zuigt die rook gewoon binnen. Ook hier hoor ik de buren klagen over de geur van anderen die in de systemen wordt getrokken. Daar komt miserie van als de overheid niet ingrijpt.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Dizzy schreef:Het probleem met die houtkachels zal enkel toenemen naarmate mensen meer ventileren, iets waar op gehamerd wordt door de gezondheidscrisis. Steeds meer huizen hebben ook een actieve ventilatie en die zuigt die rook gewoon binnen. Ook hier hoor ik de buren klagen over de geur van anderen die in de systemen wordt getrokken. Daar komt miserie van als de overheid niet ingrijpt.
Het gaat niet alleen om de geur, fijn stof, zeker in zulke hoge concentraties is kankerverwekkend en geeft aanleiding tot hart en vaatziektes.
Zeker als je naast zo iemand woont en heel de winter in de rook zit.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”