Bankoverschrijvingen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Ik heb de indruk dat het minder lang duurt om geld over te maken van de ene naar de andere rekening. Telkens de dag nadien staat het vanaf dit jaar op de andere rekening. Vorig jaar was dat toch steeds 2 of meer dagen.

Ze maken vorderingen. De prijs van de bankrekeningen zijn omhoog gegaan mischien daarom dat ze sneller overschrijvingen boeken.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Tussen veel banken is er toch al een tijdje instantoverschijvingen. Maar de banken die dit niet hadden duurde inderdaad soms 2 à 3 werkdagen.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Mijn indruk is dat als de overschrijvingsopdracht is gegeven tegen de middag of vroege namiddag het kans zeer groot is dat tegen de avond het geboekt is bij de andere bank. Voor niet-instant betalingen natuurlijk.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Ik dacht dat banken binnen de SEPA zone verplicht waren om overschrijvingen binnen 1 bankwerkdag te boeken.
Wel gemerkt dat het einde van een bankwerkdag verschilt van bank tot bank: bij de ene is dit 16u, bij de andere telt tot middernacht.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Inderdaad blaatpraat. Het is al jaren verplicht dat er max 1 bankwerkdag mag overgaan opdat een overschrijving bij een andere bank mag geraken. Maar zoals gezegd verschilt het uur van de laatste uitgaande batch van bank tot bank. Reeds in 2012 had ik een topic op spaargids geopend om dit te testen en er een overzicht van te maken waar het kon.
https://www.spaargids.be/forum/laatste- ... 11958.html

Is wel al lang niet meer bijgewerkt, dus er kunnen wijzigingen op zitten.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Hangt inderdaad af van bank tot bank(keytrade vind ik nog altijd een ramp kwa snelheid), en je moet ook rekening houden met bankfeestdagen(goeie vrijdag is bv. een bankfeestdag, terwijl iedereen toch moet werken :bang: , en de maandag erop is een officiële feestdag(paasmaandag)) dus als je op donderdag een overschrijving doet, is de volgende bankwerkdag pas dinsdag.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Er waren in het verleden banken die de SEPA COT om 10:00 hadden :).
Dus alles na 10u was sowieso nog wat langer onderweg.

Gegeven dat de CSM's die elke bank gebruikt kunnen veranderen én dat elke CSM ook nog verschillende producten (met andere prijzen en specs, waaronder de COT), is het een moving target om zoiets in kaart te brengen.

Zijn er trouwens niet al banken die instant payments als standaard nemen, voor particulieren?
Met de ouderraad krijgen we redelijk wat IP-betalingen binnen, voor iets dat helemaal geen deadline heeft, ik kan me niet voorstellen dat al die ouders bijbetalen op een vrijwillige bijdrage :).
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

Bij mijn KBC-pakketrekening is instant payment standaard. Maar hangt dan nog af van de ontvangende rekening of die ook direct ontvangt.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Bij Argenta zijn die ook zonde extra kosten, op voorwaarde dat je het via de app doet.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Sinds augustus 2019 is het inderdaad standaard bij KBC voor Plus- en zakelijke rekeningen: https://www.kbc.be/particulieren/nl/nie ... ingen.html .

Onlangs geld overgezet van KBC naar m'n Revolut account, dat is een Litouwse IBAN. Ik kreeg al een melding van Revolut dat ik een nieuwe storting had nog voor het bevestigingsscherm in KBC Mobile er was :eek: .
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Doen de banken dit ook niet omdat ze toch geen rente meer krijgen voor die ene dag? :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De invoering van SEPA dateert nog van de tijd dat je op een spaarrekening 2+% kreeg, dus ik denk niet dat het daarmee te maken heeft.
Instant Payments is trouwens iets dat "de markt" vraagt, dus kan je er maar beter in mee gaan. Voor een concurrent of concurrerend schema deze betalings- (& inkomsten)stroom inpikt.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Naar wat ik hoor zouden overschrijvingen tussen Europese banken onderling (naar een ander land dus) steeds instant zijn. En dat kan wel kloppen. Een vriend van mij heeft een N26 rekening, dus Duits rekeningnummer. Als we iets gaan eten betaald hij meestal de rekening, waarna ik mijn deel stort op zijn rekeningnummer. Ik doe dit meestal met mijn ING rekening, en soms met mijn VDK rekening. Altijd staat het geld binnen de 10 minuten op zijn rekening. Terwijl als ik met die 2 rekeningnummers onderling geld stort op hetzelfde moment dit 24 a 48u kan duren.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik ervaar ook dat overschrijvingen vanuit een Duitsland dezelfde dag nog op mijn rekening staan.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

krisken schreef:Naar wat ik hoor zouden overschrijvingen tussen Europese banken onderling (naar een ander land dus) steeds instant zijn. En dat kan wel kloppen. Een vriend van mij heeft een N26 rekening, dus Duits rekeningnummer. Als we iets gaan eten betaald hij meestal de rekening, waarna ik mijn deel stort op zijn rekeningnummer. Ik doe dit meestal met mijn ING rekening, en soms met mijn VDK rekening. Altijd staat het geld binnen de 10 minuten op zijn rekening. Terwijl als ik met die 2 rekeningnummers onderling geld stort op hetzelfde moment dit 24 a 48u kan duren.
Nee, dat is niet zo. Blijft afhankelijk van de 2 rekeningen. Nu is 10 minuten niet instant, dan spreken we over max. 10 seconden.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Helaas scoren de grootbanken met een betaalde zichtrekening wel een stuk beter op snelheid...
Het zit toch ergens die kosten?

Geen klagen over Fortis, als enige minpunt is dat hun app minder goed QR codes scant dna payconiq.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Stroper schreef:Bij Argenta zijn die ook zonde extra kosten, op voorwaarde dat je het via de app doet.
zit er ook geen limiet op instantoverschrijvingen? zo schreef ik 500 over van argenta en stond dit onmiddellijk op de andere rekening, een andere keer schreef ik 1500 over en werd dit een uitgaande overschrijving.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

is het ook niet zo dat er minstens 2 systemen van instantbetalingen zijn, els de tegenpartij bij het andere systeem aangesloten is dan kan je verkeersdelict denken dat je geld meteen op de andere rekening zal staan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

bartman schreef:
Stroper schreef:Bij Argenta zijn die ook zonde extra kosten, op voorwaarde dat je het via de app doet.
zit er ook geen limiet op instantoverschrijvingen? zo schreef ik 500 over van argenta en stond dit onmiddellijk op de andere rekening, een andere keer schreef ik 1500 over en werd dit een uitgaande overschrijving.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Die 500 euro is een limiet die enkel Argenta oplegt. Bij andere banken is er voor zover ik weet geen verschil tussen instantoverschrijving en trage overschrijving.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Echt gek.

Had gisteren rond 8u een overschrijving gedaan naar men kbc rekening en die is er niet binnen de 24 uur terwijl dit wel het geval was van 30 december op 31 december.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”