Vast IP adres bij Telenet

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Emile51
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 dec 2019, 13:06
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 4 keer

Wij hebben als vzw een Business Fibernet S, een vrij goedkoop abonnement en voldoende voor wat wij gebruiken.
Helaas voorziet dit niet in een vast IP adres, Telenet geeft ons dan ook van tijd tot tijd een nieuw IP wat vervelend is voor ons gebruik (oa. camera-bewaking).

Weet er iemand (ik kan het niet vinden op de Telenet site) of dit abo kan uitgebreid worden met een vast-IP optie, en zo ja, wat dit kost?
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

er bestaan sites waar je je telenet kunt koppelen als je een wisslende ip hebt. Maar ben de naam nu even kwijt ook even gekeken via google maar kwam em niet tegen sorry.

Net ene gevonden via opendns kun je een dynamicip opvangen
Laatst gewijzigd door glda19 op 01 jan 2022, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Bij business fibernet s gaat dit niet. Bij de andere is dit optie. Zie bijlage.
Bijlagen
Screenshot_20220101-181005_Chrome.jpg
(180.09 KiB) Nog niet gedownload
Emile51
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 dec 2019, 13:06
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 4 keer

er bestaan sites waar je je telenet kunt koppelen als je een wisslende ip hebt. Maar ben de naam nu even kwijt ook even gekeken via google maar kwam em niet tegen sorry.

Net ene gevonden via opendns kun je een dynamicip opvangen


Bedankt maar wij gebruiken liever geen DDNS.

Bij business fibernet s gaat dit niet. Bij de andere is dit optie. Zie bijlage.

Dank u wel! Akkoord dat dit een optie is, maar een prijs wordt niet vermeld?
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Is 28 euro als je verder kijkt.
Bijlagen
Screenshot_20220101-184143_Chrome.jpg
(273.6 KiB) Nog niet gedownload
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Emile51 schreef:
Bedankt maar wij gebruiken liever geen DDNS.
Waarom geen ddns gebruiken ? Bij een degelijke DNS registrar/provider kan je ddns ook op je eigen domeinnaam doen ? Heb zelf ook business fiber net (klik) en bij mij is alles dyndn , zelfs met 2 verschillende ISP’s. Maar hostnames zijn wel allemaal host.mijndomein.tld . Updates gaan auto/naadloos via plug-in op de firewall (opnsense)

Of heb je een andere reden waarom ddns niet mag ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Data technicus schreef:Is 28 euro als je verder kijkt.
Aan de prijs te zien in u screenshot zit je bij fibernet te kijken en niet bij fibernet S.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

MaT schreef:
Data technicus schreef:Is 28 euro als je verder kijkt.
Aan de prijs te zien in u screenshot zit je bij fibernet te kijken en niet bij fibernet S.
Omdat bij fibernet s deze optie niet beschikbaar is als je in andere screenshot kijkt. En dat heb ik in dat bericht ook gezegd.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Sasuke schreef:Waarom geen ddns gebruiken ?
Is dat niet meer iets voor huis, tuin en keuken?

De bereikbaarheid van je diensten laten afhangen van een gratis service? Stel dat die uitligt, of er zit er vertraging op de updates nadat je een nieuw IP adres krijgt, dan zijn je servers tijdelijk niet bereikbaar. Of je krijgt een IP dat door iemand anders ergens op een blacklist staat... Dat is het toch niet waard, voor hetgeen je uitspaart?

OK, in het geval van de camera's hierboven misschien niet zo kritisch (tenzij de opslag extern gebeurt), maar ik spreek meer algemeen (en hij heeft ook al een zakelijk abonnement).
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Er zijn ook betalende ddns oplossingen, of je kan ook gewoon bij een aantal domain hosters via een API call je ip linken aan een naam (A/AAAA record). Werkt perfect.

Voor een mailserver zou ik nu geen dynamisch ip gebruiken, maar voorts...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Maar begrijp niet dat u ip adres wijzigd. Ik zit nu al 2 jaar bij orange en heb nog altijd zelfde ip adres als in het begin. Tegenwoordig wijzigen ip adressen toch niet meer zo snel of is dit bij Telenet wel zo.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Edward Valckx schreef: Is dat niet meer iets voor huis, tuin en keuken?

De bereikbaarheid van je diensten laten afhangen van een gratis service? Stel dat die uitligt, of er zit er vertraging op de updates nadat je een nieuw IP adres krijgt, dan zijn je servers tijdelijk niet bereikbaar. Of je krijgt een IP dat door iemand anders ergens op een blacklist staat... Dat is het toch niet waard, voor hetgeen je uitspaart?

OK, in het geval van de camera's hierboven misschien niet zo kritisch (tenzij de opslag extern gebeurt), maar ik spreek meer algemeen (en hij heeft ook al een zakelijk abonnement).
DDNS hoeft helemaal geen huis/tuin/keuken oplossing te zijn, in tegendeel zelfs ... voor business lijnen met 4G backup (waarbij je niet altijd je eigen IP's meekrijgt over de 4G) kan een DDNS host zeker een oplossing zijn, vooral bij gebruik op eigen domeinnamen.

Uiteraard niets boven een vast IP (en liefst meerdere of een routed subnet), maar de TS spreekt over een VZW, spreekt over het kleine business abbo dat je maar kan krijgen en spreekt over camera's ... in mijn ogen is 'kost' dan een grote doorslaggevende factor en dan weegt 1 fixed IP niet op tegen het gebruiksgemak van een dynamisch gevoede hostnaam.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ik heb ook al jaren hetzelfde IP adres bij TN.
Toch vreemd dat ze dat bij sommige abonnementen geregeld zo wisselen.
En ik vind die kost van 28 excl btw wel stevig.
Want uiteindelijk moet je toch een IP adres krijgen.
En een modem blijft insteken en met de smart toestanden kan je niet altijd meer zonder internet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

svermassen schreef: Want uiteindelijk moet je toch een IP adres krijgen.
Zo werkt het natuurlijk niet. Het kost TN twee keer niets om dat vast IP toe te kennen, gewoon een lijntje in de config van hun DHCP server, maar de waarde van de garantie dat het IP niet verandert is wel iets waar men geld voor kan vragen, en dat bepaalt de prijs.

Hoe je het draait of keert, zonder die optie heb je die garantie gewoon niet, ook niet als je IP al lang niet meer veranderd is. Als je applicaties hebt die afhankelijk zijn van zo'n vast IP en waarbij het omslachtig is om dat IP aan te passen - en zo zijn er wel een paar bedrijfstoepassingen - dan is dat gewoon geen optie.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Mijn TN iP veranderd ook geregeld hoor. Niet ‘veel’ maar toch paar keer/jaar
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Bij telenet kan je IP veranderen als je verbinding of modem er langer dan een uurtje uitligt (DHCP lease is zo lang en kan je IP terug vrijkomen en aan iemand anders gegeven worden daarna)
Soms echter ook korter dan een uur bij offline gaan aangezien tijdens online te zijn de lease ook aftelt...

Als dit ook veranderd wanneer je verbinding online is dan scheelt er iets...
CCatalyst schreef:...dan is dat gewoon geen optie...
Tuurlijk wel; pak een goedkoop (bv 4 euro p/m) VPSje in een van de buurlanden, die hebben steeds een vast IP, en leg er dan een roadwarrior VPN naartoe en maak wat incoming firewall forwarding rules. Je moet dan wel wat kennis van zaken hebben natuurlijk :)

Zo doe ik het ook nu.

Toen de extra kost van vast IP ook nog extra download+upload speed (200/25 -> 240/30) bevatte had ik het ook, maar heb dit dus meteen opgezegd toen de abbos veranderde en ik voor die 28 euro ex/33.88 incl btw enkel een vast IP meer kreeg.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik gebruik inderdaad ook bepaalde diensten via het IP/host van mijn hosting omgeving(en), maar voor wat de TS nodig heeft is een degelijke dyndns toch meer dan voldoende ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Ja inderdaad in hun geval gaat dat goed genoeg zijn. Volgens mij uploaden ze ook niet constant die camerabeelden want dat abbo heeft een limiet van 200GB volume per maand...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Hangt ook van de camera af.
Ik heb voor de cloud upload van de camera’s ook geen vast IP nodig.
Emile51
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 dec 2019, 13:06
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 4 keer

Wij gebruiken VNC en kijken niet constant naar onze camera's (worden sowieso op een HDD opgeslagen), vandaar dat wij het kleinste mogelijk abonnement kunnen gebruiken.
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

zeg liever eerste eens welke merk en type camera's het zijn?
Dan kunnen we eens kijken wat er beter mogelijk is.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Sasuke schreef:de TS spreekt over een VZW, spreekt over het kleine business abbo dat je maar kan krijgen en spreekt over camera's ...
De meeste camera oplossingen vragen meestal zelfs geen vast IP-adres... misschien dus eens handig te weten wat de TS precies gebruikt.

Ik heb hier Unifi Protect draaien (lokale opslag, dus niet in de cloud) en daar heb ik dus totaal geen vast IP-adres voor nodig (zelfs nog geen firewall rules).
Emile51
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 dec 2019, 13:06
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 4 keer

Emile51 schreef:Wij gebruiken VNC en kijken niet constant naar onze camera's (worden sowieso op een HDD opgeslagen), vandaar dat wij het kleinste mogelijk abonnement kunnen gebruiken.
Beste allemaal, hierboven zegt toch genoeg?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dat zegt inderdaad genoeg... ik had erover gelezen.

Je hebt dus alle poorten voor je camera's gewoon open staan naar internet toe ? Lijkt me niet echt de meest veilige oplossing.

Wat is er trouwens fout met een DDNS oplossing ? Waarom wil je dit niet gebruiken ? (zou ik so ie so al doen in combinatie met een VPN).

Of misschien toch eens een andere oplossing voor je camera's overwegen (geen idee wat je huidige investering is).
Emile51
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 dec 2019, 13:06
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 4 keer

Maar neen! Er staan geen poorten open naar het internet wat betreft de camera's.
Die voor VNC wel.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Emile51 schreef:Wij gebruiken VNC en kijken niet constant naar onze camera's (worden sowieso op een HDD opgeslagen), vandaar dat wij het kleinste mogelijk abonnement kunnen gebruiken.
Ik denk dat je een probleem zoekt, waar er niet echt een probleem is.
Je wil als vzw een zo goedkoop mogelijk abonnement, en de bedoeling is om sporadisch, of af en toe eens, via VNC in te loggen ...
Hiervoor heb je niet echt een vast IP nodig:
  • zoals de meeste posters hierboven al schreven, verandert het IPv4 adres vij Telenet heel zelden, soms gaat het jaren mee (bij modem wissel en langdurige modem stilstand, kan het IPv4 adres wel eens wisselen).
  • Voor VNC kan je perfect met DDNS werken: bij VNC Connect kan je gewoon een naam van de server ingeven i.p.v. een IP adres.
  • Gezien je met VNC werkt, neem ik aan dat je dus aan de remote kant VNC server hebt draaien (op PC, RPI, router?). Diezelfde router kan dus ook wel een DDNS client draaien.
  • En als je absoluut niet wilt werken met DDNS: via "Mijn Telenet" kan je altijd het actuele IPv4 adres te weten komen. Als het adres dus (ooit) verandert, en je hebt geen toegang meer tot VNC, ga dan gewoon naar "Mijn Telenet" en zoek het juiste IPv4 adres op.
  • last but not least, zonder DDNS client lukt het ook: dan moet je gewoon jouw DDNS account manueel updaten, als het IPv4 adres (ooit) wijzijgt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 5 keer

Voor mijn camera's maak ik gebruik van "ip reservering" op mijn router. Ik krijg steeds hetzelfde ip adres hierdoor.
Emile51
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 dec 2019, 13:06
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 4 keer

Ja, maar dat is dus aan de LAN-kant?
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 5 keer

Dat is juist, doch het is wel nodig om aan de WAN kant (waarvan het ip adres bij mij nooit verandert) te kunnen kijken op mijn camera's (via port forward).
Wat camera's betreft is het bij de meeste merken ook wel mogelijk om hun cloud service te gebruiken.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”