Nieuwe schijven voor mijn NAS

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 159
Lid geworden op: 25 dec 2009, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 3 keer

Ik ben op zoek naar enkele 2TB voor mijn NAS.
Wat ik mij afvraag is welke schijven ik best neem.
Er staan bijna uitsluitend foto's en videos op, mijn .crw-foto's gaan onmiddellijk naar de Nas en van daaruit bewerk ik ze dan op mijn pc.
Ze staat dus geen 24/7 aan, enkel om een backup te nemen, foto's te bewerken of bekijken. Daarom weet ik niet als ik dan effectief naar Nas-schijven moet zoeken of niet. Kan iemand hier wat tips/ervaringen geven?
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Heb er al jaren gewone schijven inzitten, neem 3.5 schijven sowieso uiteraard en beetje degelijk merk WD, seagate, HGST.
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
GlennB86
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jun 2018, 16:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Error_recovery_control

Er is wel degelijk een verschil tussen een NAS HDD en een "gewone" HDD. In een RAID array wil je de RAID controller leesfouten laten afhandelen. Een schijf zonder TLER gaat dan veel te lang proberen toch een geldige read te krijgen. Met het risico dat de controller beslist dat de schijf "dood" is en de hele schijf uit de array gooit.

"Dat hebbekik allemaal ni nodig, nog nooit issues gehad"
Ik heb een NAS staan met 10x 4TB. 1 van die disks heeft al een jaar een paar kapotte sectoren. Dankzij TLER bleef deze netjes in de array. Zolang het aantal kapotte sectoren niet verder oploopt doe ik niet eens de moeite om ze te vervangen.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Omdat topic starter aangaf dat zijn NAS niet 27/7 draait lijkt mij een gewone HDD voldoende tenzij er natuurlijk RAID configs etc zijn
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
GlennB86
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jun 2018, 16:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

buthead schreef:Omdat topic starter aangaf dat zijn NAS niet 27/7 draait lijkt mij een gewone HDD voldoende tenzij er natuurlijk RAID configs etc zijn
Dus als je weinig met je wagen rijdt mag deze onbetrouwbaar zijn? :-D Of topic starter dit nodig heeft ligt inderdaad aan hoe zijn HDD's geconfigureerd zijn. Enkele disk, losse disks, JBOD of RAID0 array heb je best geen TLER, dus gewone HDD. Heb je een mirror (RAID1) of een array met parity (RAID3, RAID5 of RAID6) dan kan je best een NAS HDD steken.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Voor een NAS (software RAID) is dit meestal niet van toepassing.
The responses I received from Synology, QNAP, NETGEAR and Buffalo all indicated that their NAS RAID controllers don't depend on or even listen to TLER, CCTL, ERC or any other similar error recovery signal from their drives. Instead, their software RAID controllers have their own criteria for drive timeouts, retries and when a drive is finally marked bad.
Bron: SmallNetBuilder: Should You Use TLER Drives In Your RAID NAS?
buthead schreef:neem 3.5 schijven sowieso uiteraard en beetje degelijk merk WD, seagate, HGST.
Voilà, moeilijker moet dat niet zijn. :wink:

En wil je het wat rapper (en elektrisch zuiniger en stiller) hebben: neem dan 2TB SSDs.
Met een passende verloopbracket van 3.5" naar 2.5" (degelijke dubbelzijdige tape wil ook wel eens werken).
Zeker een aanrader indien je "live", over het netwerk, op die bestanden aan het werken bent.
Je NAS lijkt dan "herboren". :lol:
Gebruikersavatar
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 159
Lid geworden op: 25 dec 2009, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 3 keer

Een raid is niet specifiek nodig, de bedoeling is dat de afgewerkte jpg's automatisch een backup krijgen in de cloud.
ssd's zijn in mijn geval overkill denk ik, ze zitten er nu niet in en alles gaat vlot genoeg :-)
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

RAID != backup. RAID gaat puur over de beschikbaarheid, in het geval dat een van de schijven defect gaat.

Als je er kan op betrouwen dat je bestanden snel genoeg naar je backup gaan (cloud) dan is RAID strikt genomen niet nodig... maar lijkt me evenwel toch wensbaar.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

ArcsS schreef:Een raid is niet specifiek nodig, de bedoeling is dat de afgewerkte jpg's automatisch een backup krijgen in de cloud.
ssd's zijn in mijn geval overkill denk ik, ze zitten er nu niet in en alles gaat vlot genoeg :-)
Ik heb een QNAP TS-253B met 2 SSD's van 2 terra.

Ik zou voor geen geld van de wereld nog terug willen naar de traditionele harddisks. Reden: ze werken gewoon enorm snel. Ik merk goed het verschil in vergelijking met the "old days" wanneer ik filmpjes met foto's en achtergrondmuziek van mijn laptop versluis naar mijn NAS. Dat gaat merkelijk sneller.
Ook wanneer ik muziek afspeel via mijn denon versterker (waar de NAS op aangesloten is), maak ik gebruik van de QMUSIC app (een app van QNAP) op mijn tablet of smartphone. Muziek start onmiddellijk op en het geluid is loupzuiver.
Bij mijn vroegere NAS schijven van Seagate had ik regelmatig wel eens last van het wachten op geluid en kleine onderbrekingen tijdens het beluisteren van een cd. Nu niet dat dit rampzalig is maar aangenaam is toch ook anders.

Neen, die 2 X 2TB van Samsung steken nu al 2 jaar in mijn NAS en ze werken als gesmeerd.

Ik weet het, over SSD's in een NAS kan je uren discussiëren maar ik heb de traditionele hdd's al lang vaarwel gezegd. Kwestie van persoonlijke keuze ook ...
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

koenraaddeconinck schreef: Neen, die 2 X 2TB van Samsung steken nu al 2 jaar in mijn NAS en ze werken als gesmeerd.
Welke SSD's, en welke setup in je NAS? Raid? JBOD?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

koenraaddeconinck schreef:
ArcsS schreef:Een raid is niet specifiek nodig, de bedoeling is dat de afgewerkte jpg's automatisch een backup krijgen in de cloud.
ssd's zijn in mijn geval overkill denk ik, ze zitten er nu niet in en alles gaat vlot genoeg :-)
Ik heb een QNAP TS-253B met 2 SSD's van 2 terra.

Ik zou voor geen geld van de wereld nog terug willen naar de traditionele harddisks. Reden: ze werken gewoon enorm snel. Ik merk goed het verschil in vergelijking met the "old days" wanneer ik filmpjes met foto's en achtergrondmuziek van mijn laptop versluis naar mijn NAS. Dat gaat merkelijk sneller.
Ook wanneer ik muziek afspeel via mijn denon versterker (waar de NAS op aangesloten is), maak ik gebruik van de QMUSIC app (een app van QNAP) op mijn tablet of smartphone. Muziek start onmiddellijk op en het geluid is loupzuiver.
Bij mijn vroegere NAS schijven van Seagate had ik regelmatig wel eens last van het wachten op geluid en kleine onderbrekingen tijdens het beluisteren van een cd. Nu niet dat dit rampzalig is maar aangenaam is toch ook anders.

Neen, die 2 X 2TB van Samsung steken nu al 2 jaar in mijn NAS en ze werken als gesmeerd.

Ik weet het, over SSD's in een NAS kan je uren discussiëren maar ik heb de traditionele hdd's al lang vaarwel gezegd. Kwestie van persoonlijke keuze ook ...
Ik ondervind die problemen nooit maar vraag me wel af wat die wolf daarmee te maken heeft :banana:
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Joe, ik snap die problemen wel, zeker het opstarten.
Als ik nas aanspreek na lange tijd, moeten de schijven eerst volledig opspannen en data zoeke en verzenden.

SSD's zijn voornamelijk handig omdat ze zo snel een resultaat leveren. Je kan schijven natuurlijk ook nooit op stand by laten gaan, heb je dat probleem ook minder. Maar dan wel lawaai en verbruik wat soms irritant is als deze niet op handige locatie staan
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

devilkin schreef:
koenraaddeconinck schreef: Neen, die 2 X 2TB van Samsung steken nu al 2 jaar in mijn NAS en ze werken als gesmeerd.
Welke SSD's, en welke setup in je NAS? Raid? JBOD?
Samsung EVO 860 2 TB X 2.

Ik heb gekozen voor een doodsimpele RAID1 opstelling waarbij de data op de 2 schijven gezet worden. Ik weet het, plaatsverspilling misschien, maar met een RAID0 heb je de volle capacititeit van de 2 schijven en heb je eigenlijk 4TB opslag doch wanneer één schijf het begeeft, ben je de hele sodemieter kwijt.
Omdat ik destijds niet wist wat die SSD's in een NAS zouden geven, heb ik voor de veilige oplossing gekozen.

Er is natuurlijk nog een manier om extra beveiliging in te bouwen en dat is je NAS intellen op RAID0 en deze content nog eens synchroniseren met OneDrive of een andere externe data-opslag provider.

De boel draait al meerdere jaren zeer vlot en zonder problemen dus probeer ik niet te fixen wat heel goed loopt ...

De NAS trimt de harde schijven ook op de datum en het uur dat je instelt en er kan in mijn qnap zelfs een M2 latje er nog bij. Nu ja met die 2TB kom ik voorlopig toe en de RAID0 geeft me de zekerheid dat ik bij één defecte schijf vlekkeloos de inhoud op de nog werkende behoud. Dus ja, indien één het begeeft, opnieuw een 2TB disk erin van Samsung en we zijn weer vertrokken ...
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Die NAS kan max. 1Gbit aan ... waarbij de bottleneck dus de netwerksnelheid is. Ik vermoed dat je voorheen dan 'green' 5400RPM schijven had, want anders zou je op een huis/tuin/keuken NAS het verschil tussen disk of SSD quasi niet merken. Dus 7200RPM disken die niet auto in standby gaan, zijn in de praktijk op een 2-bay of 4-bay nas met max 1.Gbit altijd quasi even snel als SSD's in je NAS steken.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

De userexperience is wel wat meer dan pure max. doorvoersnelheid hoor.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”